Categorie archieven: redactioneel

Van de redactie

Deze week staat in het teken van 4 mei waarop we velen zullen herdenken voor hun inzet tijdens de oorlog. Vrede is met vele levens gekocht. De dag hierna vieren we dat we gelukkig in vrede mogen leven en kunnen genieten van de vrijheid. We hebben afgelopen jaar iets kunnen proeven van de vrijheidsberoving, maar dit staat niet in verhouding tot dat wat men in de oorlog heeft meegemaakt. Zondag is het Moederdag en een oproepje op Facebook heeft tot een mooie reacties geleid. Waarvoor onze dank.

Denk alvast na, want over een paar weken is het vaderdag. Je mag natuurlijk altijd schrijven en je hoeft geen uitnodiging af te wachten.

We wensen iedereen een fijne week toe, geniet van het weer, de terrassen en de herwonnen vrijheid.

Petra

Hinkelbaan

Niet lang geleden deed de gemeente een oproep inzake acties tegen Eenzaamheid. In coronatijd blijft iedereen toch veel meer binnen en nemen we minder risico. We hopen de langste tijd van binnen zitten achter de rug te hebben en met het toenemen van de vaccinaties gloort er meer licht aan de horizon. Zelf leek het mij wel leuk om een hinkelbaan uit te zetten op het Akkermunt, zodat er van en naar school lekker capriolen op de baan uitgehaald kunnen worden. Kinderen die vrolijk hinkelen, rondjes draaien, zingen en een dansje doen op straat. Ook al zit je aan de koffie achter de geraniums, het ontlokt vast een glimlach. Zo wordt jong en minder jong met elkaar in contact gebracht. En je mag als bewoners natuurlijk zelf ook lekker hinkelen. 

Wil je dit juist écht niet voor je deur, laat het dan ook even weten via:

redactie@dorpsketting.nl.

Ik zie ook sombere doorgangen, vooral achter de schuurtjes door, die wel wat opgefleurd mogen worden. Een tekening, een vrolijke tegel, een plantje of wat dan ook, doet wonderen. Steek de koppen eens bij elkaar en draag je ideeën aan, dan kunnen we samen kijken of we hier iets aan kunnen doen.

Samen sterk in coronatijden.

Petra

Schoner Stompwijk

Op mijn oproep voor liefhebbers om Stompwijk schoner te houden heb ik tot nu toe 11 positieve reacties ontvangen en dat is natuurlijk fantastisch. Nu ik hier mee bezig ben valt het mij op dat er eigenlijk in heel Nederland veel actiever opgeruimd wordt in coronatijden. Mensen gaan meer naar buiten, ergeren zich en steken dan zelf de handen uit de mouwen. Ook in combinaties van het maken van dagelijkse ommetjes van minimaal 20 minuten, tot hardlopers die op hun ronde al snel een vuilniszak vol hebben, in Zweden doen ze aan rapen en joggen en ze hebben hier een mooie combinatie van gemaakt. Bij ons zou het raapjoggen genoemd kunnen worden. Een erg goede intervaltraining.

Dirk Groot uit Purmerend is een afvalopruimer die van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt zegt op zet bij zijn kenmerken op Insta: ‘Vijanden: afval en plastic soep. Superkracht: kan een stuk afval in minder dan een seconde oppakken!” (Bron Volkskracht afgelopen week.)

De afvalopruimers kunnen natuurlijk overal mee naar toe genomen worden, zoals onze buitengebieden of parken in andere steden.

Nu zie ik ook veel blikjes en ander afval in de kleine slootjes liggen, vooral in de Ondermeer. Hier is al eerder aandacht aan besteed, er is een malloot die dagelijks een leeg bierblikje in de kanten werpt. Want leeg mee terugnemen schijnt nogal problematisch te zijn of hij valt door de mand.

Ik zag dat vorige week Lisa op het schoolplein ook echt veel zooi heeft opgeraapt, voor haar heb ik ook zo’n afvalknijper in gedachten.

Ik heb twee fondsen aangeschreven die zich hierover gaan buigen en ik hoop natuurlijk op een goed resultaat, zodat ik de bestelling de deur uit kan doen.

Als je nog mee wilt doen, meld je dan deze week nog aan bij:

redactie@dorpsketting.nl, ook als je een visnet met lange arm wilt hebben. Dan wordt straks super schoon in Stompwijk en omgeving.

Buiten zijn en vuil oprapen is dubbel gezond, ik vond onderstaand plaatje op facebook.

Petra

Eervolle vermelding

“Zoals sommigen wel weten, geef ik ouderen gymlessen. Deze lessen kan ik al tijden niet meer regelmatig geven.

De afgelopen maanden ben ik 1 op 1 bij iedereen op bezoek geweest en hebben we  samen gewandeld, gefietst, koffie gedronken in de tuin. Alles zoveel mogelijk buiten en op 1,5 m afstand natuurlijk. Regen, hagel, zon, storm, alle weertypes meegemaakt. Het was een belevenis.” Aldus Joyce

Aangedragen door Petra

Een eervolle vermelding voor Kees van den Bos

Hij weet het pad naast zijn huis de uitstraling van het Keukenhof te geven. In de herfst en in de winter veegt hij bladeren en sneeuw weg. Het eiland wordt door hem mooi onderhouden waardoor die prachtige eenden van allerlei pluimage in een luxe resort verblijven.

Die verwende (eenden)nesten worden ook nog eens van een uitgebreid broodbuffet voorzie door kinderen.  Feest voor beide partijen.

Dank je wel Kees.             

 Petra