Categorie archieven: redactioneel

Een kop online:

Nieuws Coronavirus

Voor de eerste keer sinds 12 maart meldt het RIVM maandag geen enkel sterfgeval door covid-19. Een symbolische mijlpaal die het einde van de eerste golf markeert.

Nou dat nieuws wil ik graag met jullie delen, hier word ik heel blij van, al wordt het morgen vast weer gecorrigeerd doordat de cijfers van het weekend later verwerkt worden, maar toch.

Petra

Jacques van Herten

Vandaag hebben wij het droevige bericht ontvangen dat afgelopen zondag Jacques van Herten is overleden aan de gevolgen van een zeer zeldzaam voorkomende hersenziekte (Creutzfeldt Jakob). 

Jacques is in Stompwijk vooral bekend geworden vanwege de vele filmpjes, die hij in onze regio maakte samen met Petra Oliehoek- van Es in opdracht van Midvliet-TV. Recent nog maakte hij opnames van o.a. het draaiorgel-concert bij de ouderenwoningen in kader van Corona. De Docu-serie ‘Boeren tussen Steden’  is voor het grootste deel zijn werk geweest en is met veel waardering bekeken op o.a. www.stompwijk.nl waar veel van zijn werk is terug te vinden.

Begin mei kreeg hij wat moeite met het monteren van filmbeelden, wat hem altijd moeiteloos af ging, maar dat was wel een van de eerste signalen dat er iets niet goed zat.

De ziekte CJ greep daarna razendsnel om zich heen en de hersenfuncties van Jacques werden onherstelbaar aangetast. 

Het overlijden van Jacques komt aan als een enorme dreun en dat zal bij heel veel andere mensen niet anders zijn. We wensen zijn vrouw Desi en overige familie rondom hen alle kracht en moed toe om dit verlies dragen.

Bestuur Dorpsketting/www.stompwijk.nl

I love buiten spelen

Henk van Dorp deelt uit

Woensdag 10 juni was het nationale buiten speeldag. Minder gamen, meer buiten genieten van de natuur en in beweging zijn zullen de drijvende motoren achter dit idee vormen. Ik check nog even internet en zie dat het ook goed is voor je creativiteit, want spelen maakt kinderen creatief. Het helpt ze dingen te verbeelden, een eigen wereld te maken en hun fantasie te gebruiken. Maar ook met flexibel te denken en te improviseren. Nu wie is daar niet groot mee geworden. Het is goed voor je motoriek. Hierover stond afgelopen week nog een heel bericht in de krant dat de kinderen in Zeeland achterlopen in hun motoriek door o.a. te weinig leerkrachten met sportbevoegdheden en de verminderde motoriek vermindert het leervermogen. Ja zo leer je nog eens wat. Buiten spelen is goed voor je hersenontwikkeling, want dit helpt kinderen bij experimenten en probleem oplossen en draagt bij aan de ontwikkeling van het geheugen, leren, maatschappelijke ontwikkeling, want spelen biedt kinderen de kans de eigen straat en buurt te verkennen. Wie wonen er, wat zijn de rollen van deze mensen en wat zijn de regels in het dagelijks leven. Goed voor gezondheid, sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en emoties.

Kortom het is nogal wat, we zouden er goed aan doen om zelf als volwassenen meer buiten te spelen voor het zonlicht voor de vitamine D en opbouw botten. En ik merk dat het ook goed is voor het onderhouden van sociale contacten, want het was gezellig in de speeltuin. Henk de Kort van de gemeente had een verrassing meegenomen om uit te delen. Kinderen werden verwend met stoepkrijt en bellenblazers en direct werd er door drie actieve meiden een hele hinkelbaan uitgezet van minimaal 100 meter, met opdrachten waar ze hun creativiteit en samenwerking konden uit leven.

En wat een leuke speeltuin in het geworden op de Dotterbloem met twee kloekhotels van wilgentakken, een kabelbaan, klimboomstammen. Leuk om deze actie vanaf de zijlijn mee te maken. Goed bezig geweest.

Na dit schrijven, krijg ik zelf zin om zelf nog even naar buiten te gaan en een ommetje te maken. Ik heb sinds kort de app ommetje van Erik Scherder, hij nodigt mij dagelijks uit tot het maken van een ommetje.  Na het lopen krijg ik een compliment van hem: Goed gedaan! en ik krijg een hersenweetje mee. Vandaag is dat: wist je dat maar liefst driekwart van de ongeveer 86 miljard zenuwcellen in de hersenen betrokken zijn bij bewegen? Je hersenen zijn volop aan het werk tijdens het ommetje.

Ik zie dat er vandaag ook lekker met stoepkrijt is gespeeld, deze hinkelbaan is nog vers en ik zie inventieve opdrachten zoals een handstand tegen een elektriciteitshuisje. Mensen op het terras, bootje in het water, fietsers en wandelaars. Vogels die uitbundig zingen. Alle zintuigen zijn actief geweest, heerlijk even bewegen na een dagje relaxen met een boek (dat was ook ontzettend lekker!).

Petra

Vaderdag

Over 2 weken is het vaderdag. Een maand geleden, vroegen wij u, om iets leuks/liefs, gezelligs over uw moeder te schrijven.

Nu vragen wij hetzelfde,  maar dan over uw vader.

Dus, schroom niet en vertel het ons. Uw bijdrage zal worden geplaatst in de volgende Dorpsketting.

Red. Trees van Velzen

De uil zat in de olmen

Dinsdag 2 juni zat ik in de speeltuin met het kleinkind. De vogels waren uitermate druk in de weer, dat ik dacht: er hangt iets dreigends in de lucht.

De vogels vlogen af en aan en maakten heftige geluiden. Het verbaasde mij niet dat ik ineens een bijzondere grote vogel zag opvliegen. Hij ging in een boom vlakbij zitten en zijn fraaie oortjes maakten zijn silhouet compleet. Juist die oortjes zorgden ervoor dat ik direct kon zien dat het om een uil ging. Opnieuw vloog hij weg en toen duurde het even voordat we hem weer konden traceren. Soms is het een kampioen verdekt opstellen.

Gelukkig kwam Annita Hoogeveen weer op ons gekwetter af met een flinke inzoomcamera.

Zij  wist hem met haar lens te vangen helemaal hoog in de boom.  Wikipedia zegt: Opvallend zijn de lange, vaak omhooggerichte oorpluimen en de oranjegele ogen. Hij komt voor in diverse landschapstypen waar open veld aanwezig is met voldoende veldmuizen. De ransuil broedt veelal in oude nesten van eksters of kraaien.  Er zijn trouwens meerdere exemplaren in Stompwijk gesignaleerd.

Woensdag was er een kauwje gezakt voor zijn vlieglessen. Om hem uit de klauwen van de poes te blijven, is hij tot 2 keer toe op het dak gezet  om contact te maken met de ouders, die druk in de weer waren. Helaas is dat niet gelukt. En nu barst ik van de schuldgevoelens, had ik maar….

Petra

Het anderhalve meter koor in actie

Zaterdag 30 mei was een afvaardiging van the voices van Stompwijk vertegenwoordigd in de bloemenbuurt, waar bijna wekelijks de bewoners verrast worden met een optreden om de coronatijden wat draaglijker te maken. Het blijft leuk al wordt onze vrijheid wel wekelijks iets groter. Veelal blijven de mensen toch graag veilig thuis.

Het is een koor uit Stompwijk, dus veel van de leden van de Dynamic voices wonen in Stompwijk en dat maakt het zo ontzettend leuk. De leidende partij werd door Maroeska van Marwijk op zich genomen en met elkaar vormden ze een mooie afvaardiging van het gehele koor. Wie waren er nog meer van de partij? Marian uit Zoeterwoude, Ingrid de Haan vanuit de Waterviolier, Ellen van Santen van langs de Vliet, Wendy Koot van de Hoge Brug, Wil van Es vanaf de Dr. van Noortstraat schuin t.o. de kerk en Loes de Haas vanuit de Bovenmeer. Dit alles natuurlijk muzikaal ondersteund door Alfons Belt, die wekelijk garant staat voor het geluid en hij wordt weer gesponsord door Fonds 1818. Zo zijn we samen sterk. Een gevarieerd programma, van de Costa del sol tot Hit the road Jack.

Het leuke was dat er lekker veel publiek in de bloemenbuurt was, dat zich keurig op afstand met elkaar bleef luisteren. Het klonk werkelijk waar fantastisch, meer stemmig en vrolijk, dat is wat we nodig hebben in coronatijden.

De ideeën beginnen wat op te raken,  het maakt niet uit wat je doet, misschien kan je erg goed turnen en wil je samen met de teamgenoten een presentatie geven op het gras, misschien speel je een instrument en wil je wat van je laten horen of wil je een lesje ouderengym geven of een middagje jeu de boulen? Alle ideeën zijn welkom, laat het dan even weten of meld je direct aan bij redactie@dorpsketting.nl

Petra

55 Jaar huwelijk!

Dick en Toos Oudshoorn– v.d. Berg waren op 13 mei 55 jaar getrouwd! Omdat Dick sinds een jaar in verzorgingshuis Emmaus woont mocht Toos, na een hele lange tijd, op deze bijzondere dag als enige uitzondering bij Dick op bezoek met de nodige voorzorgsmaatregelen. De kinderen en kleinzoon vierden dit feestje vanachter het raam met hen mee.

Ook namens de redactie van harte gefeliciteerd!

Stompwijk is weer een stuk fleuriger geworden

De hangende bloembakken waren dringend aan vervanging toe. Dit vereist enige planning en ik moet zeggen ik was hier écht laat mee. Pas eind april onze drie fondsen (Fonds 1818, Vlietwensen en het Van Ravesteynfonds) aangeschreven om ons hierin financieel te ondersteunen. Gelukkig werden de aanvragen snel gehonoreerd en konden we tot de aanschaf van nieuwe vulling en drie nieuwe bloembakken op de Meerlaan overgaan. Dit was al lange tijd een stille wens van mij. Vrijdagavond zijn de bakken door ons enthousiaste team gevuld, 5 echtparen hebben zich hiermee bezig gehouden zodat de coronaregels gehanteerd konden worden. Precies na de zogenaamde ijsheiligen die qua vorst nog weleens vorst in het eten kunnen gooien. Het zijn er dan ook 4, waaronder Servatius uit Maastricht en Bonifatius van Tarsus. De beplanting is dus veilig. De bakken zijn in het dorp geadopteerd en verzekerd van enige zorg in de zomer. De drie dubbele hangbakken zijn zaterdagochtend door de leverancier Fioribizz met zorg opgehangen. De eerste bak op de Meerlaan is inmiddels ook onder toezicht gesteld. Nu de andere twee nog, wie wil deze fleurige taak op zich nemen. Jij Jos, met je groene vingers? Als iemand dit graag wil doen heb ik een gebruiksaanwijzing beschikbaar, het komt erop neer dat ze ongeveer 6 keer per seizoen water nodig hebben. Mits het niet te warm is en ze regenwater opvangen.

Ik hoop dat deze bakken ook andere mensen weer uitnodigen om de door ons vorig jaar beschikbaar gestelde paaltjes en bakken weer willen plaatsen. Het is al flink fleuriger geworden, maar het kan beter. Zo hebben we er allemaal plezier van.

Verder nog dank aan loonbedrijf Van Leeuwen voor het beschikbaar stellen van de wagen waarop de plantjes vervoerd konden worden en vanaf er gewerkt kon worden. Dank aan Wilma die een lekkere rabarber-(uit eigen tuin) taart heeft gebakken, een vuurtje erbij en we konden buiten coronaproef nagenieten, want het leek wel ’s avonds of die heiligen toch nog van zich lieten horen.

Petra

Vlietwensen bedankt

Voor de bijdrage: Stompwijk in Beweging

Mede door hun bijdrage konden we voor een aantal weken de bloemenbuurt in actie te krijgen. Alles valt en staat met de ondersteuning van het geluid om een groter bereik te krijgen. De eerste week hadden we Jokelien als paashaas en ondergetekende als kuiken bereid gevonden om de bewoners in hun voortuin of balkon in beweging te krijgen. De tweede week konden we zanggroep Joy ondersteunen met het geluid van Alfons. Ook bij Emmaus werden door deze groep de oren gestreeld.

Het leuke is dat anderen hierdoor geïnspireerd werden. De derde week kwam er spontaan een draaiorgel voorbij met meisjes in klederdracht en tulpen. De derde week drie zingende zusjes die een serenade onder het balkon van hun moeder en de overige bewoners hebben gegeven. Wat mooi dat dit nog heeft kunnen plaatsvinden, dat moet een bijzonder cadeau geweest zijn, zeker nu moeder Greet afgelopen week is overleden.

En vorige week natuurlijk de buiten bingo. Deze activiteiten zijn dus mede mogelijk gemaakt door Vlietwensen. Hiervoor dus onze hartelijk dank. Inmiddels is een toezegging van Fonds 1818 binnen, dus kom maar op met die ideeën.

Petra

Samen maken we een vuist tegen eenzaamheid!

Van hun site: Zoals jullie weten wordt de culturele sector hard geraakt door het Corona virus en hebben we helaas tientallen optredens moeten cancelen en zitten wij noodgedwongen thuis. Hier willen we wat aan doen. Zo hebben we inmiddels meer dan 50 optredens in de regio.

Alle beetjes helpen!

Samen komen we er wel doorheen. We hebben een actiepagina aangemaakt via voordekunst.nl waarop vrijblijvend gedoneerd kan worden: https://www.voordekunst.nl/projecten/10441-de-lovebells-steunen-de-ouderen

Toen dit aanbod voorbij kwam heb ik dankbaar gebruik gemaakt. Opnieuw mede dankzij Vlietwensen. Er is hier sprake van een win-win situatie met als eindconclusie, iedereen blij.  Zij spelen, wij luisteren en doneren desgewenst.

Afgelopen zaterdag werd de Bloemenbuurt opnieuw verrast nu met een muzikaal optreden van dit enthousiast clubje, die van hun nood een deugd hebben gemaakt en zo hun agenda’s weer hebben gevuld.

Ze blijven met elkaar oefenen en houden hun repertoire up-to-date. Ze speelden bijzonder gevarieerd repertoire van klassiek tot Kleine Greetje uit de polder.

Ze hebben het zelf als intiem ervaren en ze vonden het leuk om contact met het publiek te hebben. Uw bedankje kunt u kwijt op de voordekunst.nl.

Het zou mij niet verbazen als we dit clubje nog eens tegenkomen.

Petra