Alle berichten van administrator

Wereldwonder kindermiddag

Hallo vriendjes en vriendinnetjes,  

Deze zomer is het weer zover! De zomervakantie wordt feestelijk geopend met de gezellige wereldwonder kindermiddag.  Wij kunnen jullie alvast verklappen dat het thema van dit jaar JUNGLE is!

De feesttent zal volledig omgetoverd worden tot een waar jungle speelparadijs. Ben jij misschien fan van een slang, olifant of leeuw? Wie weet word jij deze dag dan wel omgetoverd tot een van je favoriete dieren of kom je er zelf eentje tegen! Wij zullen ons in onze mooiste jungle outfit hijsen en hopen nog meer Tarzans, Janes, apen en vele andere dieren te zien. Een lekker jungle hapje en drankje zal op deze middag niet ontbreken. Deze gezellige middag zal plaatsvinden op zondag 6 juli. Het feestterrein is vanaf 13:00 uur geopend en om 13:30 uur zal er een spannend optreden beginnen. Wat dit precies inhoud blijft nog even geheim, maar het belooft een grote verassing te worden! De kindermiddag zal om 15:30 uur weer afgelopen zijn, maar dan gaat het feesten voor de papa’s en mama’s gewoon door!

Wij hebben er heel veel zin in en wij hopen jullie ook?! Schrijf het alvast in de agenda en nodig je al vriendjes, vriendinnetjes, broertjes, zusjes, nichtjes en neefjes ook uit!  De toegang is zoals ieder jaar gratis, hopelijk tot zondag 6 juli!

Groetjes van de meiden van de kindermiddag

 

Wat !!! Bestemmingsplan Landelijk Gebied

Het was “bomvol” in Het Binnenhof aan de Damhouderstraat (achter de “Peperbus”) in Leidschendam vorige week woensdagavond.

Reden was de uitnodiging van de Gemeente aan de bewoners van Wilsveen en een gedeelte van de Stompwijkseweg voor een informatieavond over bouwinitiatieven en het toevoegen van recreatieve routes aan het Wilsveen.

Uit de presentatie door ambtenaren van de gemeente, bleek dat de Gemeente met een ontwikkelende partij een intentieovereenkomst had gesloten voor de realisatie van een landgoed aan het Wilsveen.

In een voorafgaande studie had de Gemeente geconstateerd dat de realisatie van een landgoed tot de mogelijkheden behoorde.

De oppervlakte om een landgoed te kunnen realiseren moet minimaal 5 ha. bedragen waarop 3 wooneenheden (één gebouw) mag worden gebouwd. De initiatiefnemer heeft momenteel ruim 12 ha. in bezit met daarbij een woonrecht, verkregen uit een saneringslocatie “verspreid liggend glas”.

De volgende stap voor de partijen is een haalbaarheidsstudie.

Gemeente Leidschendam heeft nog maar kort het bestemmingsplan Landelijk Gebied vastgesteld, daarin zijn vele beperkingen opgelegd aan nieuwe en bestaande situaties in het buitengebied. Over de commotie die daarover is ontstaan hoef ik niet uit te weiden, dat is genoegzaam bekend, vele schrijnende gevallen en een harde opstelling van de Gemeente hadden tot gevolg dat vele lange procedures, zelfs tot aan de raad van State, werden gevoerd.

 

Het is dan ook niet verwonderlijk dat er veel ongenoegen was vanuit de zaal en er een pittige discussie ontstond. Hoewel ik best achter particuliere initiatieven kan staan, moet het toch voor velen betrokkenen in het buitengebied wrang zijn, dat juist de Gemeente een dergelijk ingrijpend plan ondersteunt.

 

Hoewel nog geen inrichtingsvoorstel kon worden getoond, zal het plan een behoorlijke impact hebben op het bestaande polderlandschap, wat de Gemeente juist wilde voorkomen met het bestemmingplan Landelijk gebied.

De initiatiefnemer lichtte zelf nog toe, dat hij dacht aan het onderbrengen van een museum (o.a. oude rijtuigen) in de op te richten bebouwing, bij een museum horen parkeerplaatsen en de bezoekers kun je ook niet “op een houtje laten bijten”.

 

Een recreatief knooppunt ?? Daar heeft het nu al drukke Wilsveen geen enkele behoefte aan. Ook de recreatie, met name de vele fietsers die door het Wilsveen komen, zullen een beduidend minder (misschien wel niet) zicht krijgen op de bekende Drie Molens. Volgens de uitnodiging zou Wethouder Heleen Mijdam ook aanwezig zijn om vragen te beantwoorden, helaas “schitterde” zij door afwezigheid, hoewel zij ongetwijfeld een goede reden zal hebben gehad, scoorde ze bij de aanwezigen behoorlijk wat  (min)punten.

 

Het betreffende gebied zal nog wel heel wat keren gemaaid of beweid  worden eer er daadwerkelijk een schop in de grond gaat (als het gebeurt !).

 

Als het net zo lang duurt als de Stompwijkse projecten (Stompwijkseweg, Kulturhus, Rondweg , enz.) heb ik er weinig last van want tegen die tijd zullen ”mijn kiezen wel geen zeer meer doen”.

 

Wordt vervolgd, Ab Spaan

 

 

 

Op zoek naar nieuwe leiding voor de Hobbyclub

Op zoek naar nieuwe leiding voor de Hobbyclub!


De afgelopen jaren heeft de Hobbyclub aan heel veel Stompwijkse kinderen de gelegenheid  gegeven om heerlijk creatief bezig te zijn met allerlei verschillende materialen. De huidige vrijwilligers gaan volgend seizoen op zoek naar een nieuwe uitdaging of stoppen om andere redenen.
Het zou jammer zijn als daarmee ook de hobbyclub ophoudt te bestaan!       

Daarom zijn we dringend op zoek naar mensen die het stokje willen overnemen.  


Als je het leuk vindt om dit te doen, meld je dan bij Anneke van Bemmelen,
bemmelen73@casema.nl of bel 5804172.

 

Wie wil een mooi vakantiehuis huren??

Wie wil in de meivakantie een huis voor 8 personen huren ????

Wie wil er een mooi huis huren in de meivakantie? De periode is van vrijdag 25 april t/m vrijdag 2 mei. Wij hebben in deze periode een huis in Groenlo gehuurd. Wij bieden het aan voor € 750,—, het is in Marveld recreatiepark en héééél leuk! Wij hebben er € 920,— voor betaald. Je huurt het huisje incl. linnen goed en handdoeken en er is ‘n subtropisch zwembad in het park, met alles er op en er aan. Er kan ook 1 hond mee.

Ik wil deze vakantie graag verkopen.

 

Voorinlichtingen: 06—54 29 69 19, Rosalien Bennis

 

“Vroeger is voorbij, de toekomst is nu.”

Herinneringen ophalen met Adriaan Hilgersom 45 jaar koster  

Adriaan wilde eigenlijk boer worden. Toen hij acht jaar was ging hij al helpen melken op een boerderij. Op zijn veertiende van school af, kwam hij echter thuis in het bedrijf. Zijn vader was vrachtschipper. Toen broer Jan stopte met het kosterswerk, is hij hem opgevolgd. Na een sollicitatie bij pastoor Paap en het kerkbestuur kon hij 1 januari 1969 aan de slag. Van broer Jan leerde hij hoe een en ander in zijn werk gaat. Onder andere hoe alles heet dat bij de Eucharistie wordt gebruikt. Als koster regelde hij ook uitvaarten. Kaarten en advertenties, de uitvaartmis, tot aan het graven op het kerkhof aan toe. Dat graven ging nog met de hand. Het gebeurde dat mensen op het kerkhof kwamen en alleen telkens een schep zand naar boven zagen komen. Maar niet waar het vandaan kwam.  

Zondags was een drukke dag. ’s Morgens drie missen en ’s avonds ook nog één. Deur openen, alles klaar zetten voor de voorgangers, kaarsen, boekjes; noem maar op. In de week zorgen dat de kerk weer schoon en netjes er bij lag. Vaak samen met zijn vrouw. Iedere dag de toren in klimmen om het uurwerk op te draaien. Gras maaien in de pastoorstuin. Bijzondere feesten herinnert hij zich nog zoals het 100- en het 125-jarig bestaan van de kerk. Het versieren is zijn lust en zijn leven. Ook bloemschikken heeft hij zich eigen gemaakt. Hij wist precies bij welke tuinder hij voordelig bloemen kon halen.  

Doorgaans was hij de hele dag bij de kerk te vinden. Er was altijd wel iets te doen. Zoals snoeien op het kerkhof.  Hij had er ook nog een moestuin, kippen, kalfjes en geiten. Het vrije leven rondom de kerk deed en doet hem veel plezier. De dieren en de moestuin is hij nu mee gestopt. Er zijn tien jaar geleden, toen hij 65 jaar werd, ook een aantal hulpkosters bij gekomen. Zo kan hij in de zomer nu wat makkelijker met zijn boot weg. Hij vaart vaak in zijn eentje wekenlang heel Nederland door. Vroeger was een week in een huisje met zijn kinderen al het enige, maar mooiste, uitje van het jaar. Achter de geraniums zitten is niets voor hem. Hij is nog actief als zanger bij het Eigentijds koor als bas. “De tijd is omgevlogen”, zegt hij. Wat onze kerk betreft mag hij er nog wel een tijdje bij krijgen. Adriaan bedankt en op naar de vijftig! 

Agnes van Boheemen Vollebregt  

Overgenomen uit Rondom de Kerk

 

18 april koppelklaverjassen voor pater Bandsma

Vrijdag 18 april kaarten in de kantine van Stompwijk ‘92 voor Stichting Pater Ted Bandsma Villaverde-Filipijnen

 

Zoals ieder jaar is het vrijdag 18 april weer zover. Gezellig koppelkaarten in de kantine. Aanvang 20.00 uur. Natuurlijk zijn er weer prachtige prijzen en de opbrengst van deze avond gaat naar de kansarme kinderen van Villaverde. Onze stichting betaalt de schoolopleiding wat anders onmogelijk was.

Na de opleiding én met hun diploma’s op zak kunnen deze kinderen zelf geld gaan verdienen. En dat is het doel van onze stichting.

Vrije giften zijn ten aller tijde welkom. Wij maken er weer een gezellige avond van.

Bezoek onze nieuwe website en kijk wat onze stichting doet en al gedaan heeft: www.stichtingtedbandsma.nl

Overmaken kunt u naar: St. Pater Ted Bandsma NL43RABO 0120513730

U ontvangt dan een persoonlijk bedankje van de kinderen uit de Filipijnen.

 

Groetjes Jos en Jacqueline de Groot tel. 071-5801715

 

Palmpasenstok maken

Dat kon 8 april bij de Hobbyclub boven in het  Dorpshuis. Het was gezellig druk. Ik kreeg bijna zin om mee te doen. Op de vloer, op tafels: overal lagen crêpepapier en houten kruizen. En overal werd hard gewerkt om er iets moois van te maken. Als u dit leest is Palmpasen al weer voorbij. Maar we mogen blij zijn met zo’n Hobbyclub. Fantastisch!  

Agnes van Boheemen Vollebregt

 

Let me entertain you

Nog even en heel Nederland kleurt oranje voor de eerste Koningsdag. De Oranjevereniging heeft natuurlijk voor de nodige activiteiten gezorgd, maar het echte feest gaat op vrijdagavond al van start. Het is helemaal niet nodig om voor Koningsnach af te reizen naar de grote steden als Den Haag of Amsterdam. Koningsnach kun je ook gewoon vieren in Het Blesse Paard in Stompwijk.

Hier organiseert Fanfare Juliana een feestavond met DJ Rowin Bocxe en DJ Lucky Star. Het wordt een avond om nooit te vergeten, met herkenbare muziek van alle soorten. Bovendien heb jij, als publiek, de kans om zelf te beslissen wat je wilt horen tijdens de aanvraag-momenten.

Het personeel van Het Blesse Paard staat de hele avond klaar om uitdroging te voorkomen. Naast de gebruikelijke dranken, zullen er deze avond ook cocktails te verkrijgen zijn. Ook zij zijn speciaal aan de slag te gaan om van deze eerste Koningsdag en Koningsnach iets bijzonders te maken. Daarom is er een Oranjecocktail in het leven geroepen, die deze avond voor het eerst te krijgen is. Ook aan alcoholvrije cocktails wordt gedacht, voor de liefhebber.

Kortom er zijn redenen genoeg om dit feest niet te willen missen. Zorg dus dat je erbij bent!

Wat?                           “Let Me Entertain You” Koningsnachfeest

Waar?                        Het Blesse Paard, Stompwijk

Wanneer?                 Vrijdagavond 25 april

Hoe laat?                  Vanaf 20.00 uur staat de deur open