Gezocht:
Huishoudelijke hulp voor +/- 2u per week, uren in overleg.
Bij interesse bellen naar: 0648334007
Gezocht:
Huishoudelijke hulp voor +/- 2u per week, uren in overleg.
Bij interesse bellen naar: 0648334007
Zomerkledingbeurs 2014
Dinsdag 06 mei 10.00 – 16.00
Woensdag 07 mei 10.00 – 16.00
Donderdag 08 mei 10.00 – 16.00
Zaterdag 10 mei 10.00 – 16.00
Op de fiets bereikbaar vanuit voorschoten over de fietsbrug richting Stompwijk over de Kniplaan. Doorrijden tot net voor het viaduct over de A4. Vanuit Stompwijk is het de Kniplaan op richting de Vliet en net over de A4 het 1e huis aan de rechterkant (parkeren op de parkeerplaats)
Wij vragen voor ieder kledingstuk dat wordt verkocht 10% extra voor het goede doel dat wij met de kledingbeurs willen steunen. Dit jaar komt de opbrengst ten goede aan:
Stichting Berhan
Deze stichting houdt zich bezig met het steunen van kleinschalige projecten in Ethiopië. Het doel van de stichting is het steunen van kleinschalige onderwijsprojecten middels geld en het ter beschikking stellen van de benodigde lesmaterialen. Het ondersteunen van familie(s) in hun woon-en leefomstandigheden en indien nodig ondersteuning t.a.v. medische hulp. Kinderen, jongeren en jongvolwassenen de mogelijkheid bieden onderwijs te volgen.
Adres: Kniplaan 4, 2266 GK Stompwijk
070 – 31 77 00 2 of 06 121 76 149 t.angenent@hetnet.nl
Toerclub Stompwijk
In het Paasweekend hebben alle groepen van de Toerclub op 2e Paasdag weer een mooie route gereden. Onder zonnige omstandigheden en met een matige noordoostenwind vertrokken de A en B richting Haastrecht en de C ging naar De Zweth. De meesten zouden echter niet bij de geplande koffiestops aldaar terecht komen.
De A1 vertrok met slechts 4 man. Een drietal afwezigen had zaterdag al de Toerversie Amstel Gold gereden en verkoos nu een rustdag met het gezin. Net als de meeste andere afwezigen waarschijnlijk. Twee andere Amstel Gold-rijders waren wel gewoon weer present. Met nog wat vermoeidheid in de benen reden we in strak tempo richting Alphen en via Bodegraven en Papekop naar de koffiestop. Vlak daarvoor kwamen we de A3 tegen die ook nog een ommetje via Papekop maakten. Vooraf waren we al gewaarschuwd dat het in Haastrecht wel eens erg druk kon worden, omdat ook andere groepen/clubs daar voor de koffie verwacht werden. Om die drukte te ontlopen streken we neer op het terras in Hekendorp, net als de A2-groep die vlak voor ons arriveerde. Onder hen een A1-rijder die meteen de overstap naar onze tafel maakte. Even later besloot ook de A3 het zekere voor het onzekere te nemen en zo zat het terras al snel bijna vol met Stompwijkse fietsers. Op het menu stonden niet alleen appelpunten maar ook kersen- en abrikozenvlaai. Opvallend genoeg kreeg je dan niet een punt, maar een ronde minivlaai die absoluut goed smaakte.
De terugweg verliep gelukkig met meer wind in de rug, die ook nog wat toegenomen leek. Na de hefbrug bij Waddinxveen was het even puzzelen voor de route. Vanwege de plaatselijke wielerronde waren enkele wegen afgesloten en de bekende route om het centrum heen bleek door bouwwerkzaamheden zelfs geheel afgesloten. Ook bij wat pogingen via de woonwijk stuitten we overal op hekken en een spoorlijn, zodat we uiteindelijk maar de weg langs de Gouwe naar Gouda namen. Daarbij kwamen we in ’t Weegje opnieuw in de drukte terecht. Op de motorcrossbaan aldaar waren jeugdwedstrijden bezig waarvan de herrie al van verre te horen was. Al met al werd de route wel wat langer wat resulteerde in 95 km op de teller bij terugkeer in Stompwijk.
Arno van Rijn
De B heeft met z’n 10-en (6 mannen/ 4 vrouwen) de Tweede Paasdagtocht naar Haastrecht gereden. Dit hoogste aantal tot nu toe vraagt om een nadere toelichting. Jan Luiten en Wim Overdevest waren de herintreders, bij de start sloot de A3-rijder Peter de Jong zich aan en in de Geer achterhaalde Mieke Buitelaar van de A3 ons. In een grotere groep is het lekkerder rijden en ook het weer liet zich van haar goede kant zien: zonnig en weinig wind. Via een mooie route, o.a. langs Hazerswoude, Boskoop en Gouda arriveerden we na ca. 38 km als eerste bij de koffiestop “Over de Brug” in Haastrecht. We schoven binnen twee tafels aaneen en genoten van de koffie (en een aantal van de appelgebak). Aad de Haas voegde zich hier (voor één bakkie) bij ons, hij was op doorreis naar een wielerwedstrijd in Werkendam waar Thom van Beek aan mee zou doen. Ondanks dat we de tijd genomen hebben voor de pauze, hebben we tot onze verbazing geen van de andere groepen gezien! De reden hiervoor blijkt achteraf uit het verslag hierboven. Op de terugweg kwamen we Sjaak van Santen tegen op route-inspectie voor de Elfdorpentocht. Bij Gouda haakte W.O. af op weg naar zijn (schoon)familie; prima gereden! Weer terug in Stompwijk stond de km-teller op ca. 65 km. Thuis in Leiden stond de teller op 90 km.
Hans Heemskerk
Een Prinsenstad bakkie!!
Op de toerkalender stond voor de C-groepen het café “Het Schielicht” in Delft. Met een leuk groepje van 9 reden we de route Zoetermeer, Pijnacker naar Oude Leede. Geregeld zagen we de andere groep (7) achter ons die het zelfde parcours in gedachten hadden. Het weer was prima, beetje zon en weinig wind nog. Halverwege werd er even een stop ingelast om de jasjes uit te doen. Bij de Ackerdijkse Plassen even niet opgelet en kwamen we bij het smalle paadje uit dat ik ooit eens gefietst had. Een heel mooi stukje langs het water, waar we een paar km. achter elkaar moeten rijden. Het pad eindigt bij de tunnel onder de A13. Dan zijn we er al bijna en komen we Fried met zijn groepje weer tegen bij de Kandelaarbrug. Bij de koffietent aangekomen bleek hij dicht (tot de 29e) en ook het aan de overkant gelegen rest. Zwetheul was gesloten. We bedachten te gaan kijken bij de Manege “Prinsenstad” er vlakbij. Daar waren we welkom, stond ook op een bord bij de ingang. Het is er heel groot en een mooie locatie. Een aparte ervaring en de koffie was heel lekker. Onderhand konden we de verrichtingen van de Paas-springwedstrijden bekijken, met mooie gele versieringen van de pony`s/paarden. Hierna weer op ons “ijzeren paard” en fietsten via de Ackerdijkse Plassen, Delfgauw, Nootdorp naar Leidschendam. Het was wat harder gaan waaien en nu we tegenwind hadden daalde ook het tempo. Via het Duinwaterpad kwamen we om 12.30 uur Stompwijk binnen, met 50 km. Een leuke Paastocht!
Annie van Rijn
Afgelopen weekend stonden er vanwege Koningsdag 2 ritten op de kalender. zaterdag kon je mee met het rondje Ringvaart en zondag was er een mooie rit naar de Bollenstreek.
Rondje Ringvaart
Sommige jaren kun je bij onze toerclub een “dubbel” rijden; op twee opeenvolgende dagen een rit. Dit kan als Koningsdag op een zaterdag of maandag gevierd wordt. Op zondag de reguliere toerclubrit en op Koningsdag staat dan het rondje Ringvaart, met koffie en een oranje poes in Cruquius, op het programma. Ondergetekende was dit jaar van plan “de dubbel” te rijden. Te beginnen met het rondje rondom de Haarlemmermeerpolder.
Googlen op “Rondje Ringvaart” levert onder andere de volgende bespiegelingen van andere fietsers op: “Eigenlijk is het rijden van een rondje Ringvaart helemaal niet gezellig of mooi, het rijden van een rondje Ringvaart doe je om kilometers te maken of om eens flink je snelheid te testen”
“Het rondje Ringvaart is lange tijd mijn referentiepunt geweest voor mijn progressie. Kon ik datzelfde rondje nog iets sneller afleggen? En dan nog iets sneller. En weer. Nu weet ik beter. Die snelheid zegt niet veel. Je hebt tenslotte te maken met veranderende omstandigheden die het rondje elke keer verschillend maken. En elke keer weer zo snel mogelijk rijden is helemaal niet trainen, dat doe je heel anders, weet ik inmiddels. En toch kijk ik stiekem nog steeds naar mijn teller: Zou ik weer sneller gaan?”
Ook voor ons is het rondje Ringvaart toch wel iets speciaals, al is het alleen al omdat de route die de A1 rijdt door de jaren heen niet veranderd is (dus toch stiekem even kijken of het sneller kan dan vorig jaar). Ook verleiden de rechte stukken weg, met goed zicht op de verkeerssituatie, enkelen van ons ook steevast om af en toe het gas erop te zetten. Zo stonden we afgelopen zaterdag met zeven man van de A1 aan de start. Ronald en Mark L. dachten de start in Stompwijk niet meer te halen en besloten een stukje langs de Vliet richting Ringvaart af te snijden. Net voor we bij de Ringvaart arriveerden, haalden we hen bij. Met z’n negenen ging het voor de wind goed vooruit richting Aalsmeer. Met name Jurriën testte af en toe of hij nog steeds de snelle benen van weleer heeft. Na de koffie en de traditionele Oranje poes, zakte het tempo tegen de wind in uiteraard wel iets, maar met een mooi gemiddelde van boven de 33 km/h was het rondje Ringvaart ook dit jaar weer een erg leuke rit.
Toen ik op zondag naar buienradar keek, zag ik een grote pluim richting Lisse drijven en besloot ik de zondagrit aan me voorbij te laten gaan; helaas geen dubbel voor mij dus.
Patrick Delanghe
Slechts 6 A1 leden aan het vertrek voor de rit naar de Bollenstreek. Meivakantie, familiedag/weekend, het rondje Haarlemmermeer op Koningsdag of de nieuwste trend, de “Time Out”, kan hier de oorzaak van zijn, maar het meest waarschijnlijk was het de twijfelachtige weersvoorspelling. De heenweg bracht ons langs wat gekleurde velden in bijv. Wassenaar, Katwijk en Voorhout, maar de meeste velden waren al aardig uitgebloeid. Volgens Natuur.nl loopt de lente dit jaar een maand voor op vorig jaar! Na het nuttigen van volgens kenners een slap bakkie in de wielerkantine zijn we, inmiddels wat opgedroogd, op de terugweg via de duinen weer huiswaarts gereden.
Ronald Spaans
De B vertrok met z’n 11-en (8 mannen/ 3 vrouwen) voor de Bollentocht naar Lisse. Het hoogste aantal tot nu, met uitsluitend rijd(st)ers van de B-groep! Hierbij gerekend dat Margriet dit keer een andere zondagochtendbestemming had, zijn we potentieel met z’n 12-en! Vanuit de start brak het peloton al snel in tweeën. De voorsten dachten dat zij hoofdstuk 1 “Eerst warm rijden vanuit de start” wel over konden slaan. Toen het enkele kilometers verder wel erg stil achter hen was, knepen ze in de remmen, waardoor de “wel warmrijders” weer aan konden sluiten. Op de heenroute zagen we nog alleen mooie bollenvelden op de Geestgronden in Wassenaar. De timeline van onze routekalender is dit jaar 3 weken later dan die van de natuur. We zaten na ca. 35 km aan de koffie in de kantine van de raceclub waar het een drukte van belang was. Op de terugweg zagen we warempel nog enkele mooie Lissense bollenvelden. In Leiden reden we o.a. over het mooie fietspad langs de Zijl. Om 12.15 uur weer thuis in Leiden met 75 km op de teller. Volgende week rijdt ook de B de Elfdorpentocht. We verzamelen vanaf 7.45 uur in de Bles, vertrek om 8.00 uur. De route 80 km of 125 km afhankelijk van de weersomstandigheden. We kunnen altijd als groep vertrekken, omdat onderweg (na ca. 60 km) bij het routebord, nabij Oude Leede, geswitcht kan worden.
Hans Heemskerk
Katholieke Bond van Ouderen te Stompwijk
Nieuwsbrief april 2014 no. 2
Kaarten en rummicub spelen in Zoeterwoude.
Donderdagmiddag 10 april waren de KBO leden weer te gast in huize Emmaus te Zoeterwoude. Er werd geklaverjast en Rummicub gespeeld voor leuke prijzen, beschikbaar gesteld door het KBO – Zoeterwoude
De uitslag van deze gezellige middag vindt u alsnog hieronder.
Klaverjassen
1e Jac. Disseldorp 5737 pnt 2e Cor v. oosten 5685 pnt
3e Wim post 5595 4e G. v.d. Hoeven 5323
5e Hetty de Wit 5266 6e Lida Loos 5158
7e K. Overdevest 5114 8e M. v. Klink 5082
9e Catrien Bos 4993 10e Annie Olijhoek 4987
11e Jaap Verburg 4805 12e Corrie Rotteveel 4803
13e Riet Olijhoek 4792 14e Milia v.d. Kolk 4782
15e L. Onderwater 4777 16e Alice v.d. Ploeg 4700
gemiddelde C. Hoogeveen 4685
Poedelprijs Toos de Bruin 3614
Rummicub spelen
1e Corrie Hagen – Luk 16 pnt 2e Rini Menken 31 pnt
3e Nel Hoogervorst 37 4e Ina v. Rijn gemidd. 111
Poedelprijs R. bos – Zandbergen
13 mei Bedevaart naar Den Bosch
De bedevaart naar Den Bosch vertrekt vanaf de parkeerplaats bij sporthal Meerhorst, Klaverblad 14 in Stompwijk. De vertrektijd wordt nader bekend gemaakt. Deze keer heeft Ria van Dijk–Ballering de leiding over de deelnemers, zij informeert u over het verloop van deze mooie dag.
KBO – Fietsdag 15 mei
Donderdag 15 mei gaan de KBO-leden weer een mooie route fietsen, dit onder begeleiding van onze super routeplanner de heer Piet Beekman.
Opgave voor deze tocht bij Piet Beekman 070–3201069 tot 12 mei
De deelnemers aan deze tocht worden vriendelijk doch dringend verzocht om de aanwijzingen van Piet op te volgen en de veiligheidsjasjes te dragen.
De spelregels zijn: de deelnemers blijven als groep bij elkaar, bij pech wachten we op elkaar, aan het einde van de dag komen we gezamenlijk als groep weer in Stompwijk aan, het tempo wordt bepaald door gewone fietsen.
Houd afstand van elkaar en ga bij een smal fietspad achterelkaar rijden.
De lunch ‘s middags is voor eigen rekening en u rijdt mee op eigen risico.
Zondag 25 mei 50 jaar KBO
Deze mijlpaal komt nu snel naderbij, de volgende nieuwsbrief is geheel gewijd met informatie over deze feestdag.
Met vriendelijke groet, het bestuur
Alkmaar Tweede Paasdag 2014
Volop genietend van het voorjaar vertrokken een aanzienlijk aantal Stompwijkers naar Alkmaar want – zoals de laatste jaren gebruikelijk is – wordt hier het korte baanseizoen voor dravers ingeleid met een aantrekkelijk progamma. De hoofdact van deze dag is voor ons Stompwijkers toch wel de gelegenheidskoers waar de verenigingen een afgevaardigde mag laten koersen.
Cees van Veen vertegenwoordigt inmiddels al 4 jaar met veel enthousiasme en zeker niet onverdienstelijk onze vereniging. Vorig jaar werd hij nog nipt geklopt door Ch. J de Leeuw met Yankee Attack.
Een kleine kanttekening wil ik toch wel geven want de heer De Leeuw is een oude rot in het vak en is in mijn ogen niet echt een gelegenheidsrijder zoals beoogd word in dit soort koersen.
Dit jaar was tot op het laatste ogenblik niet duidelijk welke draver met Cees de eer van Nooit Gedacht zou verdedigen.
Hymia BV stelde Zioletta D – een bruine merrie van de genormeerde dravers hengst Freiherr-As – beschikbaar.
Zioletta D is voor Cees geen onbekende. 2 jaar geleden was het ook zij die de kar trok. Letterlijk genomen dan want in een koers zijn pikeur en paard een team!
In de vijfde koers was het moment daar waar de Stompwijkse fans naar uitkeken. Na een goede start bleef het veld dicht bij elkaar. Cees had wel de pech dat hij in het tweede gelid moest starten en kon zodoende niet veel anders dan er bij blijven en wachten op een opening om naar voren te komen. Ook na vele honderden meters viel er niet een piepklein gaatje. Voor de laatste bocht zat er dan ook niets anders op om 5 dik buitenom te gaan.
Een magnifiek gezicht toen het dravers geweld de bocht doorkwam en langs het publiek richting eindstreep stormden.
De geroutineerde De Leeuw wist opnieuw met Yankee Attack de overwinning op te eisen. Cees en Zioletta D brachten het tot een 5 de plek. Jammer dat de winst er dit keer weer niet inzat.
Maar Cees heeft zich wel in de picture gereden want na de koers kreeg hij van Bert van Dooyeweerd de invitatie om 17 augustus een horeca gelegenheidskoers te rijden in Groningen.
Al met al was het een prachtige dag in Alkmaar en het kortebaanseizoen kan beginnen!
Ik wil nog even vermelden dat de koersagenda soms onderhevig is aan veranderingen. Zo is bijvoorbeeld de eerste koers in Helmond niet doorgegaan en vrijdag 1 augustus Wateringen is onder voorbehoud.
Op de website www.kortebaandraverijen.nl wordt het actueel bijgehouden.
Namens Nooit Gedacht,
Conny Oliehoek
Tweede overwinning voor Comb. van Leeuwen
De tweede vlucht van het seizoen (19-04) was vanuit het Belgische Nijvel (169 km). De weersomstandigheden waren met een 4/8 bewolking en een oostelijke wind prima voor de 209 Stompwijkse duiven.
De eerste duif die in Stompwijk werd afgevlagd was de 1 jarige duivin (13-595) van Comb. v. Leeuwen. Deze duivin klaarde dit klusje met een gemiddelde snelheid van 81 km/h en dit was sneller dan wat de meeste duivenliefhebbers bij voorbaat dachten. De tweede duif (13-150) was van comb. Hilgersom-Tijssen die 2 minuten later arriveerde. Kort daar achteraan kwam de doffer (12-479) van Wim van den Bosch.
1: Comb. van Leeuwen 10 1: Comb. van Leeuwen 20
2: Hilgersom-Tijssen 9 2: Hilgersom-Tijssen 18
3: W. van den Bosch 8 3: W. v. Benten 15
4: W. v. Benten 7 4: W. van den Bosch 13
5: J. van den Bosch 6 5: J. van den Bosch 12
6: Seggelen/Wolvers 5 5: Seggelen/Wolvers 12
7: G. Onderwater 4 7: G. Onderwater 8
8: Mevr. Luk/Vork 3 8: Mevr. Luk/Vork 6
Geert onderwater troeft de concurrentie af
Afgelopen week kwamen de duiven vanuit het Belgische Quiévrain (195 km). De weersomstandigheden waren zeer mooi te noemen. De wind kwam vanuit het zuiden waardoor hoge snelheden bereikt konden worden. Met een zuidenwind zoeken de duiven vaak hoge luchtlagen op wat mooie taferelen opgeleverd met hun aankomst.
De eerste duif die in stompwijk arriveerde was de 2 jarige blauwband duivin (12-477) van Geert Onderwater. Dit duifje die in België geboren is deed dit met een gemiddelde snelheid van 110 kilometer per uur. Deze snelheid is niet alledaags (gemiddeld 84 km/u ) en het duifje veraste Geert dan ook met haar snelle aankomst. De tweede duif die in stompwijk arriveerde (13-820) had ongeveer een minuut achterstand en was van comb. v. Leeuwen. De kras witpen doffer van Wim van Benten werd als derde geconstateerd. Voor deze strijd waren 205 Stompwijkse duiven ingezet.
1: G. Onderwater 10 1: Comb. van Leeuwen 29
2: Comb. van Leeuwen 9 2: Hilgersom-Tijssen 25
3: W. v. Benten 8 3: W. v. Benten 23
4: Hilgersom-Tijssen 7 4: G. Onderwater 18
5: Mevr. Luk/Vork 6 5: Seggelen/Wolvers 17
6: Seggelen/Wolvers 5 6: J. van den Bosch 16
7: J. van den Bosch 4 6: W. van den Bosch 16
8: W. van den Bosch 3 8: Mevr. Luk/Vork 12
Emiel Hilgersom
Carnavalsvereniging de Gaanders
Jaarvergadering C.V. De Gaanders woensdag 7 mei a.s.
Het bestuur van C.V. De Gaanders nodigt alle Gaanders leden uit tot het bijwonen van de jaarvergadering op woensdag 7 mei a.s. in Het Blesse Paard.
Om 20.00 uur zal de koffie klaar staan, om 20.30 uur zal de vergadering geopend worden.
Aftredend bestuurslid en weer herkiesbaar is penningmeester Cock van Boheemen.
Bestuur C.V. De Gaanders
Uitslag kaartavond Blesruiters
Vrijdag 12 april was het weer kaarten bij ons. We hadden dit keer 11 tafels. Deze avond werden er ook, onder de mensen die 6 keer of meer geweest waren, drie prijzen verloot. Dit waren 3 cadeaubonnen van de COOP.
De winnaars waren dit keer: 1ste Kees Doelman, 2de Greet Luk en 3de Sjaan van Rijn.
De uitslag van de kaartavond is :
1 Peter Zandbergen 5503 punten
2 Sjaan van Rijn 5431
3 Joop van Rijn 5387
4 Fred v.d. Poel 5234
5 Theo v.d. Meer 5205
6 Riet Olyhoek 5164
7 Roelie v.d. Vegt 5128
8 Alex Overdevest 5050
9 Theo v.d. Bosch 4899
Poedelprijs ging dit keer naar Ria van Rijn.
Ik wil graag iedereen die geholpen heeft met de kaartavonden bedanken en ik hoop volgend seizoen weer een beroep op jullie te mogen doen. Zodra ik weet wanneer we weer gaan beginnen zet ik het in de Dorpsketting.
Ton Zuidgeest
Leuke verrassing…..
Op zondagmiddag, net terug van een bezoekje aan mijn moeder, werd er aan de voordeur geklopt.
Nu komt bij mij iedereen achterom, alleen als ze komen collecteren of als iemand voor het eerst komt, gaat de voordeur open.
Tot mijn verrassing stond er een heel lief meisje (Yess Romijn), met moeder en grote broer én met een hele mooie Palmpasen stok voor de deur. Volgens haar moeder had ze de stok helemaal zelf versierd bij de hobbyclub en thuis afgemaakt, hij zag er dan ook prachtig uit.
Knap hoor Yess dat jij dat allemaal zelf gemaakt hebt. Nu zullen wij nog sneller weer helemaal beter worden met die lekkere mandarijnen, de “opkikker”soep en de lekkere broodkip en laten we ook de chocolade eitjes niet vergeten. Daar kunnen we natuurlijk helemaal niet van af blijven.
Bedankt, Ria Luiten