Alle berichten van trees van velzen

Collecte Nierstichting

Volgende week van 17 t/m 23 september is het weer de collecte week van de Nierstichting. We hopen er met u en de medewerking van de collectanten weer een mooie week van te maken. Want de impact van een nierziekte op het leven van nierpatiënten is nog steeds heel erg groot.

Dialyseren is geen leven maar overleven.

Zoals u misschien weet ontvangt de Nierstichting geen steun van de overheid. Dankzij vrijwilligers komt de ontwikkeling van de draagbare kunstnier steeds dichterbij en kunnen we nierziekten hopelijk genezen in de toekomst. En dat is hard nodig. Hiermee geven we nierpatiënten hun leven terug. Dat is ook de hoofdboodschap van onze campagne tijdens deze collecteweek. In deze campagne staat de hartenkreet van Dick voor zijn vader en nierpatiënt Fabian centraal: “ik wens dat mijn vader niet meer aan dat grote apparaat hoeft vast te zitten, en dat we overal naartoe kunnen”. Deze hartenkreet komt binnen maar is keiharde realiteit. Fabian zit namelijk 40 uur per week vast aan een groot dialyseapparaat, in die tijd kan hij geen kant op. Hopelijk kunnen we er met uw gift voor zorgen dat de kunstnier steeds dichterbij komt en de nierpatiënten weer een zo normaal mogelijk leven lijden.

Dus laat alstublieft de collectant niet voor niets aan uw deur komen!

Vriendelijke groet, Sonja van Abswoude

(coördinator van de Nierstichting Stompwijk)

Leden van KLAVER ’86

hier alvast de data voor het komende kaartseizoen.

September    26

Oktober         3-17-31

November     7-21

December     5-19

Januari          2-16-30

Februari         6-13

Maart              6-20

April                3-7-24(slotavond)

Als er nog mensen zijn die willen klaverjassen en mee willen doen, kom dan gerust een keer meedoen, misschien ook gezellig voor U.

Co en José

Overwinning voor Seggelen/Wolvers!

Zaterdag stond er een natourvlucht vanuit Peronne, 264 kilometer, op het programma voor de jonge en oude duiven. Met 8 jonge duiven in de top-10 deden zij het beduidend beter dan de oude duiven.

Om 09.05u werden de duiven gelost en om 12.41u was het de 17-763 van Seggelen/Wolvers die als eerste in Stompwijk landde. Met een gemiddelde snelheid van 73,8 km/uur had hij een kleine voorsprong op de 17-463 van Hilgersom-Tijssen met 73,6 km/uur en de 17-298 van W. v.d. Bosch met 73,5 km/uur.

Uitslag 2-9-17                                                        Tussenstand

1 Seggelen/Wolvers     10                               1 Hilgersom-Tijssen     324

2 Hilgersom-Tijssen        9                               2 Comb. van Leeuwen 299

3 W. v.d. Bosch                   8                               3 Seggelen/Wolvers     270

4 Comb. van Leeuwen   7                               4 W. v.d. Bosch                 223

5 Hilgersom-Salm            6                               5 G. Luk- Vork                  210

6 W. van Benten               5                               6 J. v.d. Bosch                   189

7 J. v.d. Bosch                    4                                7 W. van Benten             137

8 G. Luk- Vork                  3                                 8 Hilgersom-Salm             79

Duivenseizoen alweer voorbij!

Afgelopen weekend stond alweer de laatste vlucht van 2017 op het programma. De duiven kwamen vanuit Peronne, 264 kilometer. Zaterdag was het met de vele regen te slecht weer om te lossen en werd de vlucht uitgesteld naar zondag. Zondag werd het in de loop van de dag steeds beter en om 11.30u konden de duiven gelost worden.

Er stond een harde zuidzuidwestenwind waardoor de duiven hoge snelheden haalden. Om 13.51u was het de 16-844 van Hilgersom-Tijssen die als eerste in Stompwijk landde. Zij was met gemiddeld bijna 112 km/uur naar huis gevlogen! Een ruime minuut later arriveerde de 17-824 van Comb. van Leeuwen (111 km/uur) en de 17-807 van Seggelen/Wolvers pakte de derde plaats (110 km/uur).

Na deze laatste vlucht is ook de eindstand bekend: Hilgersom-Tijssen pakt een ruime zege met 334 punten. Gevolgd door Comb. van Leeuwen, 308 punten, en Seggelen/Wolvers, 278 punten.

Uitslag 10-9-17                                                    Eindstand

1 Hilgersom-Tijssen    10                              1 Hilgersom-Tijssen     334

2 Comb. van Leeuwen   9                             2 Comb. van Leeuwen  308

3 Seggelen/Wolvers       8                             3 Seggelen/Wolvers      278

4 Hilgersom-Salm            7                             4 W. v.d. Bosch                 229

5 W. v.d. Bosch                 6                              5 G. Luk-Vork                    215

6 G. Luk-Vork                    5                             6 J. v.d. Bosch                    194

7 J. v.d. Bosch                   5                              7 W. van Benten              137

8 W. van Benten             0                              8 Hilgersom-Salm              86

Cheyenne v.d. Bosch

Het boek de Stompwijkse Knip genomineerd

De Historische Vereniging Oud Leiden heeft het boek de Stompwijkse Knip, Akkerlust en haar buurtgenoten genomineerd voor de wetenschappelijke prijs voor de periode 2012-2016. De shortlist voor de wetenschappelijke prijs telt vier boeken, die is samengesteld uit een lijst met enkele honderden titels. Volgens het oordeel van de jury bestaat de lijst uit:

Peter van Boheemen en Frans Jansen met de Stompwijkse Knip, Akkerlust en haar buurtgenoten: Geschreven naar aanleiding van het 250-jarig bestaan van de in 1765 gebouwde boerderij Akkerlust, die sinds 1836 wordt bewoond door de familie Van Boheemen. Met behulp van veel archiefbronnen en  informatie van buurtgenoten en belangstellenden wordt een rijk beeld gegeven van de voorgeschiedenis en geschiedenis van Akkerlust en de omgeving daaromheen. Uitstekend gedocumenteerd, vlot geschreven en rijk geïllustreerd boek.

Esther Mourits met Een kamer gevuld met de mooiste boeken, de bibliotheek van Johannes Thysius, Rudolph Ladan met Gezondheidszorg in Leiden in de late middeleeuwen en Carla Scheffer en Els Fischer met Begeerlijk Berbice, de buitenplaats en haar bewoners.

Een vijfkoppige jury zal zich de komende maand over deze vier boeken buigen en een uiteindelijke winnaar aanwijzen. Op zaterdag 4 november zal in de Hooglandse Kerk tijdens de diesviering van de vereniging de uitslag bekend worden gemaakt.

Het is voor alle betrokkenen een grote eer en een verrassing dat ons boek genomineerd is. Wij hebben het niet opgezet als een wetenschappelijk werk. Het is vooral ‘uit het hart’ geschreven, waarbij Peter en Coby van Boheemen ons alle vrijheid hebben gegeven. Van de buurtbewoners kregen we veel reacties en illustratiemateriaal zodat wij ons boek zo rijkelijk konden illustreren.

Nu maar afwachten. 4 November in ons ‘goeie goed’ naar de Hooglandse kerk. Of we winnen of niet, de prijs is al verdiend.

Frans Jansen

Als de katten muizen, dan mauwen ze niet

Wat was het weer gezellig, het samen eten in het Dorpshuis. Een gezellig gedekte tafel, met mooie roze roosjes gesponsord door Ingrid van ‘De Passie’. Het eten gekookt in de gesponsorde pannen van mevr. v.d. Weijden. Gezellige mensen, goed eten. Wat wil je nog meer? Nadat de soep was opgediend werd het stil aan tafel. Kent u het spreekwoord ‘als de katten muizen, dan mauwen ze niet’? Nou dat is hier echt van toepassing. Iedereen zat heerlijk te eten van de ossenstaartsoep, maar ook de rode kool (uit de tuin van Carlo) met sudderlapje ging erin als koek. Dan ook nog een vlaflip toe, met aardbeien van Coen v.d. Bosch en het feest is compleet. Het is zo simpel, maar zo gezellig. Natuurlijk zit er veel voorbereiding in, maar de dankbaarheid en de lege bordjes maken alles weer goed. Voor ons, als vrijwilliger, is het dan ook een feestje om te doen.

De volgende keer is op vrijdagmiddag 13 oktober We zien u graag komen.

Wea Manders, Anneke van Bemmelen

en onze stille krachten Karin van Es en Jetty Noordzij

Toerclub Stompwijk

De C1

Na alle overvloedige regenbuien van de afgelopen dagen, (±60 mm) zowaar een droge fietsdag! Het was wel koud nog, zo`n 12°, dus toch maar de arm- en beenstukken aan. Bij de sporthal stonden 50 leden klaar om naar Oudewater of Schipluiden te gaan. Met Aad en 7 dames volgden we nu de pijlen van de 45km route van de 11-dorpentocht. Die gaat ook door het Westerpark en dat is wel makkelijk. Bij Delfgauw reden we onze eigen weg via Oude Leede, Ackerdijkse Plassen naar de Kandelaarbrug. Tot daar ging het prima, mooie route en stukjes waar we al even niet gefietst hadden. Dan begint het dwalen, de een stuurt je zus, dan weer zo en uiteindelijk volgden we de knooppunten van Ida en Loes. Volgens een van ons lijkt het nu wel op een verrassingstocht! Na ruim 10 km omwegen en pas om 11.00 uur kwamen we opgelucht bij de “koffieboot” Het Middelpunt in Schipluiden aan. De groep van Fried was vast al weer op de terugweg! De koffie lieten we ons heerlijk smaken en we waren het er wel over eens dat we nu op hele mooie paadjes gefietst hadden met heel mooi weer, alleen de tegenwind brak ons wel een beetje op! Ook voor de terugweg even de juiste kant op zoeken en rijden we door Delft naar Rijswijk en Leidschendam. Nu gaat het natuurlijk heerlijk voor de wind en om 13.00 uur reden we Stompwijk in met 70 km. Nog wel even het vermelden waard waren de vele Amerikaanse rivierkreeften die op het stukje Geerweg plat gereden waren en vele rode plekken achterlieten. Waarschijnlijk door de hoge waterstand dat ze makkelijker oversteken naar andere sloten.

Annie van Rijn

De C2 vertrok met 6 fietsers naar het Westland. Het was nog aan de frisse kant, maar gelukkig droog. Met een stevige tegenwind trok de captain goed door. Voor ondergetekende is een snelheid van 20 km per uur dan snel genoeg. Bij Pijnacker vroeg ik om ’n tandje lager en kon ik even herstellen. Aan de training lag het niet, want ik had vorige week ook de driedaagse van de Toerclub in de benen zitten. Echter toen was er nauwelijks wind en dat scheelt enorm, zeker voor mij! Zodra we in Midden Delfland kwamen fietsten we rustig naar Schipluiden. Daar kwamen we ’n paar minuten voor tien uur bij onze koffiestop Het Middelpunt aan met bijna 26 km op teller. Een prachtige gelegenheid aan het water. Dit keer niet de beruchte appeltaart maar een Schipluidense Bol, heerlijk zoet van hazelnootschuim. Toen wij vertrokken was de C1 nog niet gearriveerd. Misschien pech? Afijn wij fietsten richting het Woud en vandaaruit naar Delft en vanaf Rijswijk weer eens De Vliet gevolgd. Vervolgens door Leidschenveen heen, langs het ADO stadion naar de Veenweg en via het Wilsveen op huis aan.  Zowel heen als terug zagen we de Elfdorpentocht pijlen nog op de weg staan. Om ’n paar minuten over twaalf klokte ik 56 km thuis af. We hebben lekker gefietst.

Groetjes, Lia de Jong-Zwetsloot

Aanstaande zondag gaan de A, B en C naar het Bergse Bos. Het vertrek zal weer om 8.30u zijn vanaf het Klaverblad.

Boeren, burgers, buitenlui ……

Dat was afgelopen weekend het thema van Open Monumenten Dag (OMD). Stichting Oud Stompwijk (Stos) was benaderd door het team van OMD om mee te helpen om in Stompwijk iets te organiseren omdat de focus op Stompwijk lag. Nou had Truus Knijnenburg (onze voorztitter) al een aardig project op het oog betreffende Stompwijkse Zouaven, dit waren de soldaten van de Paus tussen 1861-1870 en dat was een schot in de roos. Er bleken maar liefst 14 Stompwijkers in actieve dienst geweest te zijn. Het werd bijna een te groot project, maar ze heeft het gefixt en zaterdag en tevens een deel van de zondag was het resultaat hiervan te zien in onze Laurentiuskerk. De aftrap van OMD was dit jaar in Stompwijk, vanwege het slechte weer in de kerk. De rode loper was uitgelegd en een aantal leden van de fanfare verwelkomde de bezoekers met warme klanken. Nadat de voorzitter van het bestuur OMD Leidschendam-Voorburg, Pieter van den Kerkhoff, het openingswoordje gedaan had was het de beurt aan Truus om het Zouavenproject toe te lichten. Hierna werd de officiële opening verricht door wethouder Bianca Bremer.

Voor de gelegenheid had Marian Turk een speciaal krijgslied van de Zouaven opgediept en onder begeleiding van de trompet zong zij “Vooruit, Vooruit ” etc. Jacques van Herten heeft dit alles op film gezet en we zullen dit ongetwijfeld eerdaags op Midvliet kunnen bewonderen.

Buiten stonden inmiddels de oldtimers met chauffeurs gereed om de bezoekers ook naar de andere 2 monumenten te vervoeren, boerderij Akkerlust van Peet en Coby van Boheemen, waar de wethouder later die ochtend de 2e druk van het boek ‘de Knip’ presenteerde en boerderij Weltevreden van Joost en Annemarie Juffermans, waar Joost een demonstratie gaf en er mede door Kees rondleidingen werden gegeven. De wethouder mocht een classic car uitzoeken waarmee zij op pad wilde. Het werd de Rolls Royce, maar later is zij waarschijnlijk in een andere auto verder vervoerd, want alle auto’s zijn wel aan bod gekomen. Sommige bezoekers werden rond gereden in een Ferrari, een ander in de Corvette, een bejaarde kever, een super grote Lincoln of in een sjieke Jaguar. Alle chauffeurs bedankt voor jullie inzet deze dag en zwager Leo en man Aad voor het beschikbaar stellen van de auto’s. Want er zijn niet veel eigenaren die met zulk slecht weer hun mooie oude auto’s buiten in de regen willen laten staan. De hele dag door is het druk geweest met bezoekers uit Stompwijk, maar ook van ver daarbuiten. Iedereen was onder de indruk en er was heel veel echte interesse, zo was daar Dhr. Ponneker (90jaar), het enigst nog levende kleinkind van een Zouaaf. Marjo van Veen heeft voor “onze” Zouaaf een prachtige replica gemaakt van de kleding die zij destijds droegen in de strijd. Bedankt hiervoor, heel veel complimenten waren er voor jouw bijdrage. De tentoonstelling, de boekenmarkt, de beklimming van de toren (Kees bleef heen en weer lopen), de pracht en praal van de kerk, het portret van Maerten v.d. Velde, de mooie tuin, het werd door alle bezoekers gewaardeerd. Ook wil ik,  zonder anderen tekort te doen, een compliment geven aan Rienus, Fietje, Lillian en hun team voor alle kopjes koffie, de heerlijke speculaas, de broodjes. Wij werden goed verzorgd, maar ook bezoekers mochten aanschuiven. Super!

Heb je de Zouaven tentoonstelling gemist en wil je hem alsnog bekijken, dat kan. De tentoonstelling verhuist naar Museum Swaensteyn in Voorburg. We zullen jullie op de hoogte houden wanneer dit plaats vindt.

Stichting Oud Stompwijk, Ria Luiten