Volgende week van 17 t/m 23 september is het weer de collecte week van de Nierstichting. We hopen er met u en de medewerking van de collectanten weer een mooie week van te maken. Want de impact van een nierziekte op het leven van nierpatiënten is nog steeds heel erg groot.
Dialyseren is geen leven maar overleven.
Zoals u misschien weet ontvangt de Nierstichting geen steun van de overheid. Dankzij vrijwilligers komt de ontwikkeling van de draagbare kunstnier steeds dichterbij en kunnen we nierziekten hopelijk genezen in de toekomst. En dat is hard nodig. Hiermee geven we nierpatiënten hun leven terug. Dat is ook de hoofdboodschap van onze campagne tijdens deze collecteweek. In deze campagne staat de hartenkreet van Dick voor zijn vader en nierpatiënt Fabian centraal: “ik wens dat mijn vader niet meer aan dat grote apparaat hoeft vast te zitten, en dat we overal naartoe kunnen”. Deze hartenkreet komt binnen maar is keiharde realiteit. Fabian zit namelijk 40 uur per week vast aan een groot dialyseapparaat, in die tijd kan hij geen kant op. Hopelijk kunnen we er met uw gift voor zorgen dat de kunstnier steeds dichterbij komt en de nierpatiënten weer een zo normaal mogelijk leven lijden.
Dus laat alstublieft de collectant niet voor niets aan uw deur komen!
Vriendelijke groet, Sonja van Abswoude
(coördinator van de Nierstichting Stompwijk)
Wie mist deze verschrikkelijk lieve aanhankelijke poes/kater.
De Historische Vereniging Oud Leiden heeft het boek de Stompwijkse Knip, Akkerlust en haar buurtgenoten genomineerd voor de wetenschappelijke prijs voor de periode 2012-2016. De shortlist voor de wetenschappelijke prijs telt vier boeken, die is samengesteld uit een lijst met enkele honderden titels. Volgens het oordeel van de jury bestaat de lijst uit:
Wat was het weer gezellig, het samen eten in het Dorpshuis. Een gezellig gedekte tafel, met mooie roze roosjes gesponsord door Ingrid van ‘De Passie’. Het eten gekookt in de gesponsorde pannen van mevr. v.d. Weijden. Gezellige mensen, goed eten. Wat wil je nog meer? Nadat de soep was opgediend werd het stil aan tafel. Kent u het spreekwoord ‘als de katten muizen, dan mauwen ze niet’? Nou dat is hier echt van toepassing. Iedereen zat heerlijk te eten van de ossenstaartsoep, maar ook de rode kool (uit de tuin van Carlo) met sudderlapje ging erin als koek. Dan ook nog een vlaflip toe, met aardbeien van Coen v.d. Bosch en het feest is compleet. Het is zo simpel, maar zo gezellig. Natuurlijk zit er veel voorbereiding in, maar de dankbaarheid en de lege bordjes maken alles weer goed. Voor ons, als vrijwilliger, is het dan ook een feestje om te doen.
pas om 11.00 uur kwamen we opgelucht bij de “koffieboot” Het Middelpunt in Schipluiden aan. De groep van Fried was vast al weer op de terugweg! De koffie lieten we ons heerlijk smaken en we waren het er wel over eens dat we nu op hele mooie paadjes gefietst hadden met heel mooi weer, alleen de tegenwind brak ons wel een beetje op! Ook voor de terugweg even de juiste kant op zoeken en rijden we door Delft naar Rijswijk en Leidschendam. Nu gaat het natuurlijk heerlijk voor de wind en om 13.00 uur reden we Stompwijk in met 70 km. Nog wel even het vermelden waard waren de vele Amerikaanse rivierkreeften die op het stukje Geerweg plat gereden waren en vele rode plekken achterlieten. Waarschijnlijk door de hoge waterstand dat ze makkelijker oversteken naar andere sloten.
droegen in de strijd. Bedankt hiervoor, heel veel complimenten waren er voor jouw bijdrage. De tentoonstelling, de boekenmarkt, de beklimming van de toren (Kees bleef heen en weer lopen), de pracht en praal van de kerk, het portret van Maerten v.d. Velde, de mooie tuin, het werd door alle bezoekers gewaardeerd. Ook wil ik, zonder anderen tekort te doen, een compliment geven aan Rienus, Fietje, Lillian en hun team voor alle kopjes koffie, de heerlijke speculaas, de broodjes. Wij werden goed verzorgd, maar ook bezoekers mochten aanschuiven. Super!