Categorie archieven: redactioneel

Koningsdagverslag

Na twee jaar voor de geraniums naar de tv gekeken te hebben was het nu weer tijd om de vlaggen te luchten en de oranje kleding weer uit de kast te halen. Hoe zag dit eruit in Stompwijk.

Natuurlijk de aubade door Fanfare Juliana, of in ieder geval een belangrijk deel hiervan. Piet Noordzij, onze nationale veiligheidsprijs winnende man, hees de vlag van Nederland en Stompwijk in top. Een optreden van zanggroep J.O.Y.

En verder de vrijmarkt, natuurlijk de versierde fietsen, eens in je jeugd moét je hieraan meegedaan hebben. De eerste prijs ging naar Tymen Loomans, de tweede naar zijn broertje Wouter.  Eerlijk is eerlijk, vader Rogier heeft met zijn bouwtechnische kennis een beetje aan meegeholpen maar dan kan je ook voor de dag komen. Sven Mourits had de derde prijs.

Dan het stoeptekenen mede onder jurering van Ria Luiten en ook hier ondersteuning door een juryteam met kennis van zaken bestaande uit Jailey, Maud, Danique.. De eerste prijs ging naar de Saar en Louise de Vrij, de tweede prijs is vlgs. mij onbekend gebleven en de 3e prijs was opnieuw voor Sven.

Heel Stompwijk bakt: de eerste prijs ging naar Angelique van Marwijk met een prachtig rood-wit-blauwe taart en de 2e, vooral zo lekker zoet, met liefde gevuld met room en lekker veel ging naar de fam. Van Boheemen. Ja en daar viel wel wat te vieren met een oma die benoemd is in de orde van Oranje Nassau. Een eervolle vermelding voor Kim Kerkvliet, die cup cakes waren ook onweerstaanbaar lekker. Goede zaken gedaan op de vrijmarkt, eiersalade en kruidenboter uitverkocht.

Het schminkteam heeft weer vele mooie gezichtjes geschminkt, waardoor de toch al vrolijke gezichtjes nog vrolijker werden.

’s Middags was het showtime met in de jury Naïf, Lewis, Jailey, Melis, Zoé en Laura. Er werd warm gedanst op de Snollebollekes (van links… naar rechts…), mooie liedjes ten gehore gebracht zoals: Worden wat je wilt, onder gitaarbegeleiding door Cees Juffermans. Saar (10) en Louise (8) de Vrij en Kiki Mau-Asam (4) waren de terechte winnaars, zo lief en aandoenlijk. Iedereen heeft weer een beetje podium ervaring op kunnen doen.

Dan uitreiking van de Stompwijkse onderscheidingen door onze nachtburgemeester Marcel Zuidgeest, die daarvoor net zo makkelijk, zijn woordje deed bij Midvliet radio. Terecht werden allerlei vrijwilligers in het zonnetje gezet.

Het zou mij niet verbazen als volgend jaar een aantal koorleden op het podium een solo geven.

Muzikaal werd de gehele dag ondersteund door Belt Music en dat is een feestje en de afsluiting met Quintet Tarantuno werd ook enorm gewaardeerd. De zon vierde ’s middags ook feest en dat hadden we nodig om op temperatuur te blijven.

Geen feest zonder sponsors, dus onze dank gaat uit naar Vlietwensen, Van Ravesteynfonds, Coop, Eetcafé De Hoge Brug, Harddraverijvereniging Nooit Gedacht voor het lenen van de vlaggenmasten, Van der Krogt BV, AvS, P. van Leeuwen & Zonen, Demi v. Boheemen, Luiten Food, Pdro voor tent, tafels en banken en het Dorpspunt.

Natuurlijk ook de vele vrijwilligers die en vooral koffie geschonken en biertjes getapt hebben.  Zoals altijd, samen sterk.

Petra Oliehoek– van Es

Nog meer nagenieten kijk:

https://www.midvliet.nl/televisie/uitzending-gemist-televisie/video/2046-stompwijk-koningsdag

Herinneringen aan de bevrijding door Hank VanKampen

Hank is 89 jaar en komt van Het laantje van Van Kampen. Hank emigreerde 65 jaar geleden naar Canada en blijft geïnteresseerd in het wel en wee in Stompwijk. Hij blikt terug naar de oorlog. Hank heeft dit geschreven in 2017 (ten tijde van Trump). Red.

Het was in mei 1945 toen de oorlog eindigde. Canadese groepen verzadigden het land dat onder nazicontrole stond tot de nazi’s  zich overgaven. Nederlanders vieren hun bevrijding in mei.

Het brengt ook herinneringen aan die tijd. De herinneringen aan één familie in mijn geboortedorp hebben meer herinneringen wakker gemaakt, die slapend zijn geweest. Ik denk dat het verteld moeten worden. Zeker nu in de Verenigde Staten zich een soortgelijke situatie lijkt te ontwikkelen. De nazi’s, net als Trump, tolereerden geen tegenspraak. Degenen die zich liever niet in de Duitse oorlogsindustrie (17 tot 40) inlieten, zijn ondergedoken. Meestal op boerderijen. Het Duitse leger zou steden en omringende landzijde binnenvallen om ze te vinden. De gevangenen werden naar Duitsland verzonden.

Koos Romijn was er één van. Ik geloof dat hij van 8 km afstand van Leiden kwam. Iedereen kende Koos. Hij was een vriendelijke jongeman. Ik zou zeggen begin 20. Hij kwam dagelijks langs ons huis en kreeg altijd een vriendelijke groet tijdens het langsrijden met zijn fiets. Kappetein de plaatselijke kapper zorgde ervoor dat Koos wat geld kon verdienen en een actief lid van de gemeenschap kon worden. Ja, hij hoorde erbij. Koos zijn schuilplaats was niet de veiligste maar zolang alles rustig was, was hij veilig. Koos had een illegale radio-ontvanger naast ons huis verstopt. Zo nu en werd radio Londen ingeschakeld in afwachting van hoopvol en bemoedigend nieuws.

Eindelijk…… Het is gebeurd! De geallieerden zijn geland in Normandië! Het nieuws verspreidt zich als een lopend vuurtje! Mij is verteld dat mensen buiten Den Haag langs de snelweg stonden met bloemen om de Bevrijders te verwelkomen. De man die een brug in de buurt van Leiden bediende, liet het Nederlandse Rood Wit en Blauw hijsen.

Koos was in extase, hij luisterde naar zijn radio en ontdekte dat de meisjes daar geïmproviseerde uniformen maakten voor de ondergrondse, compleet met oranje armbanden.  Je kan niets doen, maar hij drong erop aan om de oranje armband te dragen en een paar ROOD-Wit en BLAUW klompen.

Al feestend, wetende dat het allemaal snel voorbij zou zijn, stapte hij op zijn fiets. Radio, oranje armband en klompen. Toen hij de weg opging hoorde ik een buurman: “Duitsers roepen!” Te laat, een Duitse auto met brullende motoren ging voorbij, stopte en kwam heel snel terug.

Koos rende, liet zijn fiets en radio achter vloog als een hert over hekken en probeerde bij een woonboerderij te komen om uit de vuurlinie te blijven die er zeker zou komen.

Hij werd al snel omsingeld en neergeschoten. Ik hoorde minstens twee schoten. De Duitsers kwamen terug naar hun auto, vernietigde de radio en reden weg. We hadden in angst gekeken, maar mijn moeder wachtte niet. Ze rende samen met mij in vliegende vaart de tuin in waar de schietpartij plaatsvond. Koos lag levenloos in het gras. Een blauwe vlek in zijn keel waar de kogel binnenkwam. Ik herinner me dat mijn moeder de knoop van zijn kraag losmaakte bij de zwelling, ze schudde haar hoofd. Koos was dood!

Ik trok mijn moeder weg, laten we hier weggaan, misschien komen ze terug. Ik was 11 jaar oud en doodsbang. De man die de vlag op de brug bij Leiden had gehesen, ontsnapte aan een zekere dood door het advies van omstanders op te volgen en de vlag naar beneden te harken vlak voor de aankomst van het “Dodenteam”.

Deze tijden herdenken baart mij zorgen. Ligt de VS op dezelfde weg? Hun “Leiders” maken me bang. Misschien had ik moeten zwijgen en denken dat ik een dwaas ben in plaats van me uit te spreken en alle twijfel weg te nemen.

Hank Vankampen

Via messenger nog even contact gehad met Hank:

I would be very honoured if you found my article worthy of printing in your paper.  It is not quite clear to me which article, it may be of Koos Romijn. I just would not wish to hurt anyone’s feelings. My correspondence has been mostly in English. Feel free to translate or whatever you prefer. A copy of the paper would be appreciated. I am becoming quite forgetful at my old age.

Kortom: hij is vereerd!

Koningsdag

Staat voor de deur en we gaan het na twee jaar corona eens flink vieren met elkaar. We denken een gevarieerd programma te hebben voor iedereen. Mis je iets of wil je je ei kwijt kom dan gewoon naar het onderdeel showtime.

Kom met elkaar naar het Dorpspunt, haal je buurvrouw achter de geraniums vandaan en kom samen vieren. Voor eten en drinken wordt gezorgd.

Samen kunnen we er weer een echt volksfeest van maken. Er is vast wel iets in programma dat aanspreekt. Alfons zorgt voor de muzikale ondersteuning en er is een band met Stompwijkse wortels uit de polder.

Tot woensdag.

Petra

Hoe krijg je een lintje-onderscheiding?

Dat is geen eenvoudige zaak, hier wordt een lange aanloop voor genomen, voordat deze kan worden opgespeld. Het begint als iemand in de omgeving van de kandidaat, officieel heet dat een potentieel gedecoreerde, bij de gemeente een aanvraag doet voor een lintje.

In Stompwijk hebben we de verkorte route. Je hoeft maar iemand te zien en dan aan een voordracht te denken. Dit heeft geleid tot een mooie Stompwijkse onderscheidingen met een knipoog naar het lintje, maar zeker ook de moeite waard. De hele maatschappij draait op vrijwilligers, we kunnen niet zonder of dit nu de kerk, sportvereniging, onze eigen Dorpsketting of de school is. Overal is altijd wel assistentie gewenst, anders zou het lidmaatschap van een club ook onbetaalbaar worden. Een ieder die in de Dorpsketting genoemd wordt, is bij deze van harte uitgenodigd om op Koningsdag om 15.00 uur naar het Dorpspunt te komen, u krijgt dan uw onderscheiding uitgereikt en u krijgt hiermee de eeuwige roem van het hele dorp.

Mocht u nu een écht lintje hebben ontvangen dan bent u helemaal van harte welkom. Welkom is in ieder geval iedereen en ook hier natuurlijk de vele vrijwilligers die een dergelijke dag met elkaar kunnen draaien.

Petra

Afvalronde

Afgelopen week, weer eens de vuilprikker gepakt en een rondje gelopen. Een tas meegenomen om het afval in te doen. Dat was geen overbodige luxe.

Zelfs een klein rondje, Achterpad, Hoge Brug en langs de N206, parkeerterrein Stompwijk ‘92 leverde een tas vol rotzooi op. Mijn tas was overvol en het ging regenen, dat was een mooi excuus om te stoppen.

Er ligt nog genoeg voor een volgende ronde of doe dagelijks je interval training. Pak iets op en zoek een vuilnisbak of gooi het thuis weg.

Petra

Koningsdag, lintjesregen

April doet wat hij wil en dat hebben we de afgelopen tijd kunnen merken. Zonnige dagen wisselen elkaar af met regen, sneeuw, nachtvorst en hagelbuien. Eind april kunnen we een regen van lintjes verwachten, als het aan mij ligt.

Wegens het enorme succes van vorig jaar, gaan we  dat dit jaar ook weer doen. Ik weet niet of u weleens de site geraadpleegd heeft om de procedure te bezien voor het daadwerkelijk aanvragen van een lintje. We hebben voor de Dorpsketting een verkorte procedure. Je pakt pen en papier of het toetsenbord en laat ons weten wie er volgens u een lintje verdiend heeft. Dit plaatsen we dan in de Dorpsketting van 25 april. We maken hier een mooi certificaat van dat op koningsdag bij het Dorpspunt wordt uitgereikt. Dit wordt ingelast in het programma va Koningsdag .

Laat je niet weerhouden door het aantal pagina’s, het mag zelfs één zin zijn.

Wat maakt de ander nu zo bijzonder?

Stuur uw voorstel naar: redactie@dorpsketting.nl

We wachten op u, enne niet uitstellen, direct doen. NU!

Petra

Zomerse foto’s gezocht voor stompwijk.nl

Hoewel het zomerse weer afgelopen week nog ver te zoeken leek, is het toch al bijna zomer! Om alvast in de zomerse stemming te komen, bracht dit de reactie op het idee om de foto’s op de website te gaan vernieuwen. Het gaat hierbij om de zogenoemde header, foto’s die bovenaan “stompwijk.nl” staan. Heb jij nog een leuke foto op je computer staan en lijkt het je leuk om deze op de website terug te zien? Stuur ze dan op naar redactie@dorpsketting.nl

Enige voorwaarden zijn;

1) Thema: lente of zomer

2) Landscape formaat

3) De foto moet scherp zijn

Alvast heel erg bedankt namens de redactie!

Micha van Wissen

Lentekriebels bij het geraniumteam

Het kan niet anders dan dat u lentekriebels heeft. Hou vast! Want eind van deze week  zakt de temperatuur weer.  De ‘bloembakcommissie’ is al volop in actie om straks weer de bloembakken in het dorp te vullen. Er is veel werk aan de winkel, er zijn immers ook kleurrijke fietsen bijgekomen. De aanvragen bij de fondsen lopen en half mei gaan we aan de slag. We zoeken verjonging van ons team omdat de ledematen van de huidige commissie steeds strammer worden. Trap op en trap af, wagen op en af. Kortom als u nog een intervaltraining zoekt in combinatie met het goede doel bent van harte welkom. Meldt u aan bij de redactie@dorpsketting.nl en versterk ons geraniumteam.

Petra

Speel– en sportveld nu compleet

Afgelopen week zijn de laatste activiteiten afgerond en zijn de graszoden gelegd. Dat geeft een enorme groene uitstraling en het ziet er echt af uit. Met deze warme dagen is het wortelen nog wel een dingetje, gelukkig zal ik zaterdag een tankwagen met water langs komen om de grassprietjes op  weg te helpen

Petra