Categorie archieven: redactioneel

Bedrijvigheid

Wat heerlijk om weer al die bedrijvigheid te zien in het Dorspunt. Natuurlijk kon u, net als vandaag en woensdag de hele dag door uw stem uitbrengen voor de gemeente en de Adviesraad.

Er was een familie onderonsje om met de broers onderling even te biljarten.

En de winnaar was Anton Oliehoek, hij biljart al jaren in het prachtige stadje Hulst, de andere broers hadden het nakijken.

En natuurlijk was de bibliotheek open, en werden er bij SKZ al voorbereidingen getroffen voor de middag.

Dorpsketting, flex als altijd, had nu de huiskamer in beslag genomen.

Van de redactie

Deze week gaat de Ketting natuurlijk over de storm. Wat een natuurgeweld. Er zijn vele bomen geveld, dakpannen verdwenen, zelfs een schuurtje in tweeën door een boom. En zojuist gehoord dat er een serre was weggewaaid.

De blikvanger van Pastoors bos is na ruim 300 jaar ook geveld en u kunt a.s. zaterdag helpen met het opruimen van deze boom.

Ook hebben wij nog een raad je plaatje. Naam en adres is bij redactie bekend…

Ook zijn de eerste verkiezingsprogramma’s geplaatst. De verkiezingen zijn 14, 15 en 16 maart en er zal op 3 maart een verkiezingsmarkt in het Dorpspunt plaatsvinden. De komende Dorpsketting zult u hier verder over geïnformeerd worden.

En langs deze weg willen wij als Redactie Wim en Trees van Marwijk natuurlijk ook van harte feliciteren met hun 50-jarig huwelijksfeest

Yvon

Eeuwenoude boom geveld

Storm Eunice heeft behoorlijk huisgehouden en Franklin daarna ook nog een beetje. Een van de slachtoffers is de eeuwenoude boom in het ‘bos van de pastoor’’. Bij een vorige storm is een deel van de oude boom al gesneuveld. De boom was ziek, had heel veel zwammen, en was van binnen

behoorlijk hol. Met tegenzin waren er al plannen gemaakt om hem om te zagen. Hij werd immers gevaarlijk. Stel dat hij op de pastorie of op de kerk belandt. De schade zou enorm zijn.

Maar zo ver is het niet gekomen. De boom is omgewaaid en gelukkig een kant op gevallen waar hij geen schade heeft aangericht. Maar jammer is het wel.

De boom is meer dan 300 jaar oud. In zijn volle glorie was zijn omtrek meer dan 6,5 meter.
Als hij eens kon praten en vertellen wat er allemaal in zijn buurt is gebeurd.

Hij heeft meegemaakt dat de eerste kerk, rond 1700, op ongeveer de huidige plek gebouwd werd. Misschien is hij toen wel gaan groeien. De boom heeft meegemaakt dat in 1754 een pastorie naast die oorspronkelijke kerk gebouwd is, dat de kerk in 1819 werd uitgebreid met een toren met een klok er in. Deze klok werd o.a. gebruikt voor het luiden als er iemand overleden was en begraven op het in 1819 aangelegde kerkhof. De boom heeft al het gelui gehoord.

In 1870 werd de oude kerk afgebroken en de huidige kerk gebouwd.

De boom was erbij. In 1928 was er een enorme restauratie van de kerk. De boom heeft het gezien.

In 1936 werd de oude kerkklok vervangen door 3 nieuwe klokken. De boom heeft het verschil vast gemerkt.

Tot er geen pastoor meer op de pastorie woonde was de boom onderdeel van de tuin van de pastoor. Vooral de bewoners van de pastorie en de gasten hebben er van genoten. Al was de boom ook vaak de achtergrond van veel trouwfoto’s. 

(foto Leo en Petra Oliehoek in 1975)

Heel veel kinderen zijn in de boom geklommen. En hoeveel beukennootjes zijn er niet verzameld. Ondanks het privékarakter van de tuin hebben toch veel mensen herinneringen aan de oude boom.

De laatste paar jaren maken iets meer mensen gebruik van de tuin. In de zomer wordt er koffie gedronken vlak naast de, inmiddels bejaarde boom.

Er zijn plannen om de tuin nog meer te gaan gebruiken als een plek om even rustig te zitten, te mediteren, tot rust te komen of gewoon even te genieten.

Helaas zal dat moeten gebeuren zonder de oude boom. We zullen hem missen.

De oude boom bevat flink veel hout. Als u belangstelling heeft voor een stukje van dit hout, laat het dan vóór zaterdag weten bij het secretariaat.
Email sintlaurentius@hotmail.com of tel. 071-5801604.

Als u mee wil helpen met zagen bel dan even naar Aad van Boheemen
tel. 06 21821652.

(met dank aan Peter Janson voor de meeste foto’s)

Herinneringen dikke boom achter de kerk

Sandra van Bohemen

Ja, morgen word ik 45, dus 45 jaar lang is het mijn/ons uitzicht geweest

(Zie haar foto hiernaast en gefeliciteerd!)

Corrie Wortman

Jammer van deze mooie boom

Carmen Olijhoek

Ja, best wel veel! Ik heb de meeste groepsfoto gemaakt van de eerste communicanten.

Fam. / gezinnen portretten gemaakt enz….

Deze bijvoorbeeld….

Thea Commandeur

spijbelen van school…en onder de boom met pastoor Paap de oude hosties voeren aan de eendjes

Niels van der Voort

Vroeger heel vaak ingeklommen

Tjerry van der Zijden

Niet meer dan kastanjes gezocht in de weet dat ieder moment de Koster er aan kon komen.

Greet Van Geijlswijk

Met collega’s en leidster “van de thuiszorg Florijn” op de foto op de achtergrond de mooie boom. Ik heb er nog een foto van ga ik opzoeken .

Bij nader inzien staat de boom er niet op, foto recht op het bruggetje gemaakt jammer.

Ilona Straathof

Ik vond het een hele nostalgische plek! Zo’n mooie boom en kastanjes zoeken, mooie herinneringen

Riny Honkoop-Bennis

Mijn trouwfoto’s daar gemaakt

Karolien Roosens

Van Thijmen van Vliet (haar zoon): Ik keek uit op de boom tijdens mijn laatste jaar in groep 8, en het was altijd een fijn uitzicht. Als je op een bepaalde manier naar de stam keek zag je een gezicht. Ik werd er altijd blij van! Jammer dat de boom er nu niet meer is…

Karin Janson

Als uk, spelend in het pastoorsbos, noemde ik deze boom de kabouterboom .

Mariken Schenkeveld- Hilgersom

De boom waar we als kind speelde: “de boom die wordt hoe langer hoe dikker” en dan met een sliert kinderen om de boom heen gingen staan….

Henk Hofstede

Wat zonde, hoorde echt bij het pastoorsbos….maar de herinneringen blijven.

Marijke van Esveld

Zonde was zo’n fijne klimboom

Marco De Groot

Donders de oude kastanje boom (beuk Marco)

Greet Van Geijlswijk

Jammer het was zo’n mooie boom.

Ria Luiten

In de herfst nog een foto van gemaakt,

zo imposant!  Zie foto hiernaast.

Ronald Kappetein

Ooit in de boom geklommen omdat de politie achter ons aanzat met oud en nieuw. Eén van de gasten liep toen nog naast het bruggetje de sloot in van de spanning. 

Mart Mart  dat van dat slootje/vijvertje weet ik nog 😂🤣😂🤣

José van Santen (Frankrijk)

Gelukkig staat Jezus nog op zijn plaats….

Leny van Dijk

Een sprookjesboom uit een griezelverhaal!!

Debbie Vurens

Daar laat ik mij niet over uit

We waren nog zo jong toen, en de boom trouwens ook een stukje jonger

Inmiddels bijna 48 jaar geleden………..

Cees in China

Ik ga een poging doen om Cees via Facebook een beetje te volgen. Afgelopen dinsdag is hij afgereisd naar China om verslag te doen, als analist en co-commentator bij shorttrackwedstrijden voor de NOS. Hij heeft immers zelf jaren in diverse disciplines geschaatst. Dus wie wil nou niet zo’n vlotte, goodlooking babbelaar met kennis van zaken. Wat hij doet is echt jaloers makend daar in China. Ik vind het geweldig om langs de lijn mee te genieten.

Iedereen kent Cees maar voor wie hem niet kent of zijn geheugen op wil frissen heb ik informatie van Wikipedia over Cees. En wat leuk, misschien wordt hij 40 in China.

Wikipedia zegt:

“Cees Juffermans

Stompwijk,

10 februari 1982

is een Nederlands voormalig shorttracker en marathonschaatser. Hij heeft een relatie met oud-shorttrackster Liesbeth Mau Asam.

Carrière

Juffermans was tijdens zijn carrière een van de sterkste Nederlandse shorttrackers. Hij deed mee aan het shorttrack op de Olympische Winterspelen 2002 in Salt Lake City, waar hij op de 500 meter en op de 1000 meter echter niet verder kwam dan de voorrondes.

Op de 1500 meter bereikte hij wel de halve finale en behaalde hij uiteindelijk een achtste plaats. De verwachtingen waren in Nederland echter hoog gespannen, aangezien Juffermans het jaar ervoor de zilveren medaille had weten te bereiken op de Europese kampioenschappen. In 2001, 2003, 2004 en 2005 behaalde hij de nationale titel.

De aanloop naar de Olympische Winterspelen 2006 in Turijn verliepen niet bepaald vloeiend. Juffermans had op zowel de 1000 meter als op de 1500 meter een nominatie en diende in de wereldbekerwedstrijden in Den Haag vormbehoud te tonen. Dit deed hij echter niet en zijn ticket op de 1000 meter werd vergeven aan Niels Kerstholt die wel aan de eisen op die afstand voldeed.

Op 20 januari 2006 plaatste Juffermans zich dan toch nog voor het shorttracktoernooi op de Olympische Spelen in Turijn, door tijdens de EK Shorttrack 2006 als zesde te eindigen op de 1500 meter en daarmee voldoende vormbehoud toonde aan NOC*NSF. Uiteindelijk mocht hij ook op de 500 meter meedoen, aangezien Nederland nog een startplek over had op die afstand. Tijdens die 500 meter reikte hij tot de kwartfinale. Op de 1500 meter strandde hij in de halve finale, terwijl hij een finaleplaats voor het grijpen had. Toen hij op de tweede plaats lag met nog één ronde te gaan werd hij door de Belg Pieter Gysel geschept en ging onderuit. Gysel werd gediskwalificeerd en Juffermans zou de finale mogen rijden, mits hij over de eindstreep was gegaan. Dit laatste was niet het geval, waardoor hij alsnog uitgeschakeld was.

Na het seizoen 2005-2006 stapte Juffermans over naar het marathonschaatsen, waar hij reed voor de ploeg rond Henk Angenent: TNT. Op 6 oktober 2007 won hij in Amsterdam zijn eerste marathonwedstrijd. In 2011 stopte hij ook met marathonschaatsen. Na zijn carrière is hij af en toe te zien als analist en co-commentator bij shorttrackwedstrijden voor de NOS. Daarnaast is Juffermans voorzitter van de Atletencommissie van de KNSB.”

Waarvan acte.

Kom ik thuis en vliegt Sjinkie Knegt uit de bocht en hoorde ik het commentaar van Cees. Jammer dat er geen geluid bij de foto zit!

Petra Oliehoek– van Es

Thuisgekookt.nl

Thuisgekookt koppelt buurtgenoten aan elkaar voor het delen van vers gekookte maaltijden én sociaal contact.

Je kunt hier kiezen: of

· Of je krijgt af en toe een maaltijd thuis bezorgd of

· Of juist regelmatig.

· Of wil je juist een keer koken voor een buurtgenoot.

Dan is hier je kans.

Je kunt je hiervoor aanmelden bij deze site en zij brengen vraag en aanbod met elkaar in verbinding. Een mooie manier of de maanden richting lente te verkorten. Andere ideeën laat het ons weten of maat gebruik van de Dorpsketting, daar is deze voor

Petra

Versteviging van de Jan Koenendijk

Al enige tijd trokken de werkzaamheden langs de Jan Koenensloot mijn aandacht. Af en aan  rijden van auto’s, varende boten en vooral op de dijk veel actie. Samen met Frans ben ik op pad gegaan om te vragen wat er allemaal gebeurde. Hier is een mooi filmpje van gemaakt door Frans Oliehoek.

U heeft het filmpje niet gezien en gedacht wat gebeurt er allemaal? Ik zal het vertellen. Jaarlijks worden de dijken in Nederland gecontroleerd door het waterschap. De dijk ligt immers zo hoog  dat bij een doorbraak heel Stompwijk en omgeving natte voeten heeft. Frans woont onderaan de dijk en geeft aan dat hij dan pas op zijn zolder droog zit.

Theo Koot, werkzaam bij Glijnis en wonend aan de hoge kant van de dijk, vertelt er graag over. Het bedrijf is benaderd voor de aanpak van de dijk en de werkzaamheden zijn in volle gang. De teellaag is er vanaf geschrapt en ligt langs de achtersloot op een hoop geschoven.  Klei vanuit het depot  wordt vanaf Waddinxveen aangevoerd door 3 af en aan rijdende vrachtauto’s. Hun lading wordt rechts van de Jan Koenenbrug gelost in een platte trekschuit.  Of beter gezegd duwschuit. De aanvoer via water is wellicht gebruikelijk bij dijken en water en blijft bijzonder. Het aanvoeren via woonwijken is in dit geval geen optie. De duwboot vaart naar de plek van actie en daar wordt middels een kraan de schuit weer leeggeschept op de dijk. Van daaruit wordt er middels een andere kraanwagen de vette klei over de dijk verspreid en verdeeld. Daar moet het dan pakweg 5 weken inklinken en dan herhaalt het proces zich weer opnieuw. Een in de klei geplaatst meetapparaat houdt de druk van grond en water in de gaten. Inmiddels zijn ze aan de andere kant van de Jan Koenbrug aangeland en worden daar de werkzaamheden vervolgd. Door weer en wind wordt er gewerkt. En het is prachtig om alle bedrijvigheid te zien en hoeveel man er aan een dergelijk project werken. En dan niet te vergeten alle mensen achter de schermen. 

Kijken?  https://youtu.be/2BeW6kLAljA                              

Petra

Twee paarden op pad

Verrassend genoeg liepen er op zondag na de kerkdienst twee paarden op hun gemakkie op de Dr. Van Noortstraat. Zonder halster of begeleiding.  Hiervan is melding gemaakt op facebook bij Stompwijkers voor Stompwijkers. En dat bracht de nodige ontwikkelingen.

Ook waren ze in de Van Santhorsstraat gesignaleerd, daar liepen ze nog in draf.  Het leuke was dat de paarden via facebook te volgen waren.

Gelukkig werden ze snel gemist en  herkend en is er een vangactie gestart. Het was wel moeilijk vangen zonder halsters. Beide paarden waren uit uit hun stal ontsnapt, het hek stond open, terwijl dit echt niet de bedoeling was.

Het is gelukkig goed afgelopen. Voor een volgend keer hebben we hier onderstaand advies!

Petra

Als het paard komt, plat op de grond gaan liggen en op hulp wachten en als er geen hulp komt: sterkte.

Trappenmakerij Johan van der Meer sluit zijn deuren

Aanleiding om eindelijk eens achter de deur te kijken van een Stompwijks bedrijf waar Johan zelf 25 jaar werkzaam is geweest. Het bedrijf staat op Facebook bekend als: Trappenmakerij van der Meer, Johan maakt houten trappen, zoldertrappen, luxe trappen, wenteltrappen, kwartslag of tweekwartslag trap, steektrap, hardhouten trappen. Noem maar op.

Bij binnenkomst word ik overweldigd door de oppervlakte en het aantal machines en opslag. Wat een ruimte.

Hoe is hij zo gekomen?

De MTS liep destijds niet zo lekker en hij werd geadviseerd om maar aan het werk te gaan. De eerste keuze was bij het bedrijf waar zijn vader werkte en dat was Batenbouw. Hij werkte daar van zijn 18 tot zijn 25ste.

Hij kreeg verkering met Wendy van Nierop en na verloop van tijd zei haar vader Jan: “Als je in dienst komt, want ik heb geen opvolging, dan kan je het bedrijf over 5 jaar overnemen”. Zo gezegd, zo gedaan.

Jan van Nierop van Wentro Trappen was zelf thuis klein begonnen in het Westeinde in Zoeterwoude. Later werd een deel van de grote loods van Ed van Bemmelen op de Dr. van Noortstraat gehuurd. Toen er op de Huyssitterweg bedrijfsruimte kwam is daar dit pand gebouwd met het woonhuis ernaast. Johan werkt er samen met zijn schoonvader. De beginjaren dat waren tropenjaren, modernisering, hele dagen werken, ’s avonds opmeten en opdrachten binnen halen.

Hij heeft het nu precies 25 jaar gedaan, eerst met 3 man personeel, nog 3 jaar met zijn broer en nu werkt hij al pakweg 15 jaar alleen.

Dat maakt het erg afwisselend en hij zorgt zelf van plank tot trap. Een nieuwbouwproject is echt niets voor hem.  Hij loopt op een dag zomaar 12 machines af. Belangrijk om te weten is dat hij geen dag met tegenzin naar zijn werk is gegaan. Eigenlijk altijd fluitend.

Aanleiding om te stoppen is het zware en inmiddels achterhaald beroep

Hij doet alles zelf en met de hand, het sjouwen van planken en het erin tillen, inmeten, bewerken van alle hoeken en vormen, plakken, lijmen, klemmen en ga zo maar door.

Het uitleggen van de planken op locatie en de trap er intillen is pittig, want zo’n trap weegt wel 160 kilo. Hij doet dit dan wel samen met iemand, maar dan nog. De meerdere hernia’s en de strijd tegen de modernisering breken hem op. Zoon Joep heeft gelukkig totaal andere plannen. En dat is maar goed ook, aldus Johan.

Er zijn misschien nog 10 trappenmakers in Nederland, het is echt wel uitstervend beroep. En de computer werkt steeds verfijnder.

Er wordt steeds meer met CNC techniek gewerkt en Wikipedia zegt hierover: ‘CNC (Computer numerical control) betreft de computergestuurde regeling van werktuigmachines, meestal in de verspaningstechniek, die snel en nauwkeurig stukken moeten maken in metaal, kunststof of hout.’

Deze stukken kunnen met behulp van een freesmachine gemaakt worden. Je stopt er planken in en er komt een volledige trap uit. Per dag rollen er door deze techniek 50 trappen uit een fabriek, misschien minder van kwaliteit maar veel goedkoper. Dat scheelt al snel 50%. Johan zelf doet een week over een trap.

Vaste aannemers kennen zijn manier van werken en Johan ontzorgt ze hiermee. Hij geeft de klant keuze vrijheid in welk soort hout, welke vorm, trapleuning en spijlen. Hij zou dat ook in opdracht kunnen doen en dan de trap machinaal laten maken maar dan staat hij er zelf niet achter het product.

En eerlijk gezegd speelt het al 10 jaar in zijn hoofd. Dit kwam in een stroomversnelling door al teveel aangescherpte verzekeringseisen én het aandienen van een koper voor het pand de knoop uiteindelijk heeft doorgehakt. Binnen een maand is er doorgepakt en is het pand verkocht aan zijn zwager, die er naast woont.

Het bedrijf

Er is een enorme werkplaats vol met machines met een volledig afvoersysteem om zaagsel en stof af te voeren. Met als afsluiting een drukpers die het zaagsel tot mooie blokjes perst. Een foto zegt meer dan duizend woorden, dus hierbij de foto’s.

Wat nu

Twee schrijvers van het bedrijf zijn gekomen om alles te noteren, de oorsprong, checken en inventariseren. Elk object heet een kavel en is genummerd tot het doorgezakte het retro bankstel in het kantoor aan toe. Er is een kijkdag geweest, woensdag aanstaande vindt de veiling plaats op hoofdkantoor van Troostwijk, een Europees veilingbureau. Johan kan nu op afstand meekijken naar de biedingen. Tot zijn verbazing zijn er vanuit meer dan 30 landen biedingen gedaan. Het meeste zal naar het Oostblok gaan. Ook dingen waarvan hij niet verwacht die ooit kwijt te kunnen blijkt dat daar toch vraag naar is. Zoals de trappenmallen, uitgevonden en gemaakt door zijn schoonvader, Johan heeft hier voorbeelden gemaakt van wat je hiermee kan, en ook hier zijn ook biedingen op. Blij dat er dan toch nog een functie krijgt in plaats van de oud ijzerprijs.

Na de veiling zal dan langzaam het bedrijf ontmanteld gaan worden. Hier worden nog twee maanden voor uitgetrokken.

En dan?

Eerst een maandje niets, dan het eigen huis opknappen, daar is jaren niets van gekomen en dan in alle rust oriënteren op de toekomst.

Petra Oliehoek- van Es