Categorie archieven: redactioneel

Leo van den Brink 90 jaar  

Hij woont sinds anderhalf jaar in Zoeterwoude, maar is geboren Stompwijker. Dus ik ga naar Zoeterwoude om herinneringen met hem op te halen. Toen hij vier jaar was overleed zijn moeder. Waarna zijn vader achterbleef met zes kinderen. Hij hertrouwde en er kwamen nog 7 kinderen bij. Zijn ouders streefden naar een goede opleiding voor al hun kinderen. Zo ging Leo met zijn vier jaar jongere broer Arnold naar Den Haag. Door sneeuw en kou op één fiets. In Den Haag afgehaakt en toen naar Leiden op het V.G.L.O. En naar B.N.S. in Voorhout waar hij ook leerde voor timmerman. Tot zijn vader een medewerker zocht. Zo kwam hij als zestienjarige thuis te werken. Bij de keuring voor militaire dienst protesteerde zijn vader bij de burgemeester. Hij was onmisbaar thuis. En dat lukte: hij hoefde niet in dienst. Hij kreeg nog wel een bijzondere dienstplicht. Als er oorlog zou komen kon hij nog opgeroepen worden. De rest van zijn  leven heeft hij in de botenbouw gezeten.


Verschillende bootjes en boten

Zijn vader maakte verschillende ontwerpen zoals jeugdbootje Pluis.
En een amateurontwerper kwam met het idee van de Kolibri. Het werd een groot succes waarmee ze ook op de Hiswa stonden. En exporteerden. Het waren bouwpakketten. Dus kwamen er ook instructieavonden in Het Blesse Paard met film en dia’s. Ze bedachten steeds iets nieuws. Zoals molenwieken voor windmolens.

Op vrijers voeten

Tijdens een leuk boottochtje leerde hij zijn vrouw Will kennen. Het klikte meteen. In 1957 trouwden ze. Ook zij was een echte fan van de bootjes. Ze kregen vier kinderen. Ton, Petra, Pim, en de veel te vroeg overleden dochter Helma. En ook nog vier fijne kleinkinderen. Later vond Leo het helemaal geweldig toen Pim in het bedrijf kwam. Heel veel jaren werkten ze samen. Pim is ook meubelmaker. Hij maakte onder andere de bar- balie in de sporthal van Stompwijk ’92.

Hobby’s    

Leo had van lieverlee ook wat meer tijd voor hobby’s. Vooral filmen deed hij graag. Samen met Cor Jansen van  Gyversto maakte hij een film in en over Stompwijk en de Stompwijkers. Om van de opbrengst van de vertoning materialen te kunnen kopen voor de gym. Ook maakte hij onder andere in 2011  een film tijdens de grote restauratie van onze kerk. Die ook in de kerk werd vertoond. Op een groot scherm. Bij die restauratie hoorde ook Kringloopwinkel De Stal; opgezet om geld bijeen te krijgen voor de verbouwing. Leo was een trouwe vrijwilliger. Omdat hij graag leest voelde hij zich het beste thuis bij de boekenafdeling. Boeken sorteren; alles werd netjes. Maar ook ging hij met Aad van Boheemen mee om spullen op te halen of weg te brengen. En natuurlijk kleine reparaties aan de meubelen waren hem wel toevertrouwd.

Een paar jaar geleden repareerde hij nog het Maria- altaar dat achter in onze Laurentiuskerk staat. En hij maakte vier gedenktekens om namen op te plaatsen  van graven die zijn geruimd. Twee voor  het kerkhof van Stompwijk en twee voor Zoeterwoude. Ook zat hij samen met Frans Oliehoek, Jack Luiten en Sjaak Jansen in de Stichting Stompwijkse Filmgroep. Met zijn vieren maakten ze twee films over het dorp Stompwijk.

Besturen

Ook daar kom je Leo tegen. Hij zat 20  jaar in het bestuur van de Rabobank: in de raad van toezicht en de bouwcommissie. Ook was hij jarenlang lid van het kerkbestuur en het PCI.

Sporten

Hoe hij zo lang fit blijft hoef je niet te vragen. Leo is altijd een fanatieke sporter geweest. Fietsen en hardlopen als de beste. Ook aan de Nieuwjaarsloop van Stomwijk ’92 heeft hij jarenlang meegedaan. En geschaatst met andere Stompwijkers. Nu nog fietst hij elke dag en zonder ondersteuning.

Alleen is maar alleen  

Het is hier al eerder geschreven. In november 2010 overleed, na veel verzorging, zijn lieve vrouw Will. Na een poosje alleen kwam de vraag: Wat nu? Leo plaatste een advertentie in het blad van de KBO: Nestor. En hij ontving een aantal reacties uit de omgeving. Onder andere van weduwe Joke van der Horst uit Rijswijk. Na wat wandelingetjes en kopjes koffie bleek bij allebei de behoefte om samen meer te gaan doen. Ze hadden veel dezelfde interesses en besloten samen te gaan wonen in Stompwijk. Toen ze daar een poosje samen waren nodigden ze een heel aantal familie en kennissen uit in het Blesse Paard voor een etentje. En zoals dat hoort bij vaarliefhebbers, was er ook een origineel Captains diner met onder andere; kapucijners en spek.

Zoeterwoude

Ja en dan, na een aantal jaren, komen er toch wel wat kleine gebreken. Joke is verschillende keren aan zware hernia geopereerd. En ook Leo heeft af en toe kleine lichamelijke klachten. En dan worden er in Zoeterwoude leuke appartementen gebouwd. Waar ze voor in aanmerking kwamen! Helemaal naar hun zin. Ieder een eigen plekje. Maar ontbijten, koffiedrinken en eten doen ze samen. Joke kookt en Leo doet de vaat.

Iedere avond samen een wandelingetje en soms nog wat TV kijken. Verder lezen ze allebei veel. En Leo doet in het najaar nog een cursus filosofie. Terwijl hij ook nog graag bij zoon Pim met hout aan het prutsen is. Even een eigen kastje maken voor de badkamer bijvoorbeeld. Te timmeren blijft er altijd wel iets. Er wordt in hun omgeving ook veel georganiseerd. Maar voorlopig hebben ze samen nog leuke dingen genoeg om te doen. 

Leo en Joke van harte gefeliciteerd

en nog veel mooie jaren toegewenst!

Agnes van Boheemen- Vollebregt

PS.: Meer over Leo’s vader is te lezen in het boek Antoon van den Brink 1904-1987 schrijvers L.J.H en A.A. van de Brink.

Het is te leen in alle bibliotheken van Bibliotheek aan de Vliet.

Gespot op internet

Wij hebben de standen van Duindigt bijgewerkt tot en met 19 juni 2022. Bij de paarden heeft Kumano Fortuna de meeste punten voor stalgenoot Ivar Charisma. Ook bij de eigenaren gaat Cees Olsthoorn aan de leiding. Hij staat met vier overwinningen en drie tweede plaatsen ruim boven Stal Schermer, die op de tweede plaats staat.

Rondje tuin

Ik heb dit jaar weer eens een rondje tuin gemaakt en gefotografeerd.

Het staat er zo prachtig bij dat ik het niet kon laten 2 collages te maken. 

Bloemen van dichtbij hebben een onbeschrijfelijke schoonheid. Zo geordend en zo mooi alles op zijn plaats. Ik kan er lang naar kijken, dus maar eens delen dacht ik.

Leo Oliehoek

Circustent op de Bovenmeerweg

Sinds een week staat er een circustent in ons dorp. Circus Miloco (Leiden) en Circus Nevermind (Zoetermeer) zijn allebei 20 jaar geleden opgericht. Aangezien ze een paar jaar geleden een samenwerking zijn aangegaan, hebben ze besloten om dit heugelijke feit samen te vieren. Afgelopen weekend was het de beurt aan de groepen van Circus Nevermind om op te treden. Petra was daarbij aanwezig om er een filmpje voor Midvliet van te maken. Daar kwam ze Mijs tegen. Mijs is de kleindochter van Rietje en Lauw Soonius. Dus werden er gelijk een aantal vragen aan Mijs gesteld. Hier vindt u de antwoorden van Mijs.

Hoe kwam je bij het circus terecht?

Mijs heeft eerst proeflessen van turnen & circus gedaan en werd het meest enthousiast van de circuslessen en zo is ze bij circus Nevermind gekomen.

Wie zijn jouw voorbeelden?

Juf Saskia en juf Sabine van het circus.

Wat vind je het leukst?

Het leukste om te doen vindt ik in de doeken en lopen op de bal.

Hoe wist je dat je op circus kon?

Door Nynke v Rijn, wist ik dat er lessen gegeven werden en zijn we gaan kijken.

Waar worden de lessen gegeven?

In het CKC gebouw in Zoetermeer worden ontzettend leuke lessen gegeven.

Wat wil je later worden?

Later wil ik graag circusjuf worden en kapster

Wat als je hééél veel geld zou hebben?

Als er morgen een wonder gebeurt, dan wil ik heel veel geld aan circus Nevermind doneren, zodat zij nog heel lang lessen kunnen blijven geven.

Mijs

Er is komend weekend nog een aantal optredens maar dan van Circus Miloco. U bent van harte uitgenodigd om te komen kijken. Meer informatie vindt u op: https://circusmiloco.com/jubileumweek. Donderdag is er bijvoorbeeld de docenten en oud-leerlingenshow. U wordt dan een uur lang vermaakt met optredens van oud-leerlingen en docenten die in sommige gevallen zelfs hun beroep hebben gemaakt van het optreden. Deze show duurt één uur en kost € 6,50.

Nadat ik het vorige stukje heb geschreven moest ik natuurlijk gelijk terugdenken aan mijn dochter. Ook zij heeft op Circus Nevermind gezeten. Zij is begonnen in de sporthal van De Driesprong, via het Miss Etam gebouw naar het CKC. Zij heeft daar een groot gedeelte van haar jeugd doorgebracht en veel geleerd. Ze is begonnen in 2008 nadat ze een éénwieler van een enthousiaste tante cadeau had gekregen. In het voorjaar heeft ze gelijk een cursus gedaan. stoppen. Er was vanaf augustus weer plaats en toen was ze niet meer te stoppen. Na een jaartje de gewone lessen gevolgd te hebben werd ze gevraagd voor de optreedgroep. Deze groep moest kinderen buiten het circus enthousiast maken voor Nevermind. Ze moest helpen met circusspeelplaatsen maar er waren ook optredens in omliggende plaatsen. Ook stonden ze één keer per jaar in het Stadstheater met andere amateurgroepen.

Verder heeft ze met een gedeelte van de optreedgroep een aparte show gemaakt genaamd Blast from the Past en ook dit hebben ze verschillende keren opgevoerd. Ook heeft ze met Emily een ringtrapezeact gemaakt. Daar hebben ze zelfs een professionele fotoshoot voor gedaan.

Ze was dus helemaal gegrepen door het circusvirus en heeft ook best veel opgetreden. Zelfs op burendag bij de Appelboom.

Haar hart lag toch wel bij het koordlopen. Ze is afgelopen maand geslaagd aan de HBO opleiding Circusarts (ACAPA) in Tilburg waar ze zich de afgelopen 5 jaar verder heeft bekwaamd in deze discipline.

Langs deze weg wil ik haar feliciteren met het behalen van dit diploma.

Yvon

Redactie Dorpsketting

Ooievaars bijna tam! Als ze maar eten krijgen!

Zaterdag maakte ik nog een rondje door de ‘buitenwijken’ van Stompwijk om nog wat post voor abonnees te bezorgen. Zo kwam ik met mijn allerlaatste brief aan bij Cors Oudshoorn. Nu kom ik niet vaak in die contreien en Cors was lekker bezig buiten aan het rommelen. Toen ik met de brief van de Dorpsketting zwaaide, wist hij het direct. Ik zeg tegen hem: “Wat woon je hier eigenlijk mooi” en direct kreeg ik een rondleiding bij zijn ‘kangoeroe-woning’. Heerlijk klein, functioneel en midden in de natuur. Even over het hek van zijn terras hangend kwamen al direct de eenden, de schapen maar ook twee ooievaars aanstappen.  Eentje luid klepperend. Ze nestelen vlakbij en hebben 3 jongen. “Ja, die voer ik altijd, kijk maar!” Cors pakt een ton, waarin hij dagelijks – overal vandaan – broodresten verzamelt en met water tot pulp maalt. “En lekker dat ze dat vinden”, zegt ie trots. “Ze zijn altijd in de buurt en eten bijna uit mijn hand”. Niet alleen de ooievaars, maar ook de eenden en schapen en meeuwen weten inmiddels van de voerplek.  Een heerlijk plekje in de natuur.

Wat leuk om zo onverwachts een glimp in iemands achtertuin te krijgen en bijzondere plekjes te ontdekken. 

Leo

Heesterlust

Een bezoeker aan de Open Tuindag bij Heesterlust heeft, geheel onder de indruk, mooie foto’s gezonden.

Ben je hier nog nooit geweest dan is dit een aanrader voor volgend jaar!

Aldus Anja van Boheemen, zij nam deze prachtige foto’s

Ik weet dat u ook nu nog welkom bent om van deze prachtige tuin te genieten. U blijft dus welkom bij Ank. Gewoon genieten, niet aanmelden, voel je niet schuldig, blijf op de paden en bewonder!

 Petra

Van de redactie

Dat wij een op elkaar afgestemde geoliede machine zijn bleek afgelopen week maar weer. Zodra er  ergens een knik in de kabel komt heeft dat een sneeuwbaleffect. Storing bij printer, kopij is niet uitgeprint en na verwerking buiten beeld. Als de vaste indeler een avondje ander werk en de ander avonddienst heeft, geeft dat enige onrust binnen de gelederen. Als er dan niet gereageerd wordt op alarmerende appjes, telefoontjes en mail, dan wordt het verder knoeien en vergeten we de eindcontrole.

Printjes verdwijnen tussen de wijken van de bezorgers, via een omweg aangeleverde kopij wordt vergeten en gelukkig is daar Facebook om onze fouten weer enigszins recht te treken. 

Kopij graag aanleveren via de mail waar de gehele redactie bij kan en niet via messenger, of privé Whats-appjes met verwijzingen naar eerder ingeleverde kopij dat inmiddels weggezakt is. En aan ons de boodschap, meer elkaars taken overnemen en af te wisselen en niet verzuimen!

Petra

De bloemetjes staan weer buiten

Afgelopen zaterdag zijn de handen weer in elkaar geslagen en de geraniums gepoot. Het ziet er altijd weer fantastisch uit, als de bakken weer ververst zijn.

Voordat het zover is wordt er jaarlijks een beroep gedaan op verschillende fondsen, waarvan inmiddels het Van Ravensteynfonds en Vlietwensen aangegeven hebben dat het een te regulier karakter krijgt en voor dit doel geen beroep meer op hen gedaan kan worden. Gelukkig hebben we Fonds 1818 nog, al hebben ook zij de bijdrage teruggedraaid. Voor volgend jaar zal er dus een aanvullende financiering bedacht moeten worden. Ik leg het alvast maar in de week….

We zijn om 10.00 uur gestart in de achtertuin met koffie en appelgebak. Twee nieuwe gezichten, waar we erg blij mee zijn. Ondertussen hadden Klaas en Els Abelsma zich al in het zweet gewerkt door het door Peet van Leeuwen beschikbaar gestelde vrachtwagentje vol te laden met geraniums. Eerste kwaliteit, geleverd door Ingrid van de Passie.

De wagen van Van Leeuwen werkt altijd zo lekker  omdat de bakken vanaf de auto  gevuld kunnen worden. Veel beter dan op wankele trapjes.

Hier en daar hebben we onderweg een groene container gevuld met afval grondstoffen.  Hiervoor natuurlijk onze dank.

Trouwens, de meeste kerstverlichting was eveneens aan het einde van hun latijn. De speciale batterijen om de verlichting aan te zetten, zijn even duur als nieuwe exemplaren. En hiervoor heb ik nog geen fonds bereid gevonden om te investeren, wel een warmhartige particulier.

Elly en Joke hebben de fietsen voor hun rekening genomen, ook die hebben weer de nodige uitstraling gekregen. De bruggen zijn weer opgefleurd. Kortom, we kunnen er weer een jaartje tegen. 

Veel dank aan genoemde fondsen en Peet van Leeuwen en de vrijwilligers natuurlijk.

Ideeën voor  financiering voor volgend jaar zijn welkom.

Petra

Geraniums      

Zaterdag gaan we de bloemetjes weer buiten zetten. De bloembakken aan de bruggen en bij de kerk en supermarkt worden weer gevuld met stevige geraniums. Ook de fietsen krijgen nieuwe bloemen en worden een beetje opgeknapt. Heeft u nog een mand of bak die voorop of achterop past, maak ons dan blij. We kunnen de fietsen hier weer mee opvrolijken. Het maakt niet uit of deze stuk is. Zet alvast maar bij mij voor de deur, Dotterbloem 1.

Petra