Categorie archieven: redactioneel

Café de Hoge Brug

Wat een verrassing  toen vanmiddag de eigenaar (Ron Verhagen) van Café de Hoge Brug langskwam voor een bezoekje. Hij vertelde enthousiast over zijn toekomstplannen. Er zat alleen één maar aan.

Zoals elke verbouwing viel ook deze tegen. Er komen altijd zaken naar boven die je niet verwacht maar die toch opgelost moeten worden.

De opening was eigenlijk gepland op aanstaande zaterdag, maar zoals u al begrijpt gaat dat dus niet lukken. Het heeft ook zijn voordelen. U kunt gewoon op vakantie zonder dat u het idee hebt dat u wat zult missen en Ron kan gewoon rustig verder met zijn verbouwing.

Hij heeft beloofd dat als er meer nieuws is hij dit zo snel mogelijk met u zal delen.

Yvon, redactie Dorpsketting

Wild van je stad!

Stompwijkse steenuiltjes worden gered van de hongerdood door twee stoere kerels. Onze collega Paul (Rotteveel) liep bij zijn schoonmoeder over het erf toen hij 1 van de steenuilen ouders dood aantrof. Een wond in de nek bevestigd dat de steenuil te grazen is genomen door een andere roofvogel. Omdat onze Paul wist dat op het erf de steenuilenkast bezet was ondernam hij direct actie en schakelde onze Stadsvogel deskundige in. De nestkast werd opengemaakt en er bleken 5 magere jongen aanwezig in de kast. Dus snel een noodplan bedacht want wanneer 1 steenuil-ouder 5 jongen moet voeden loopt dat vaak slecht af. Onze collega Paul heeft zich opgeofferd als surrogaatouder en voert de steenuilskuikens elke dag bij. Op zaterdag 5 juni werden de steenuilskuikens geringd en was het reuze spannend om de jongen te bekijken. Zou pleegouder Paul succes hebben geboekt met het bijvoeren van de jongen?

Het bleek dat Paul een succesvol pleegouder is, de jongen waren per dag 10 gram aangekomen en de kleinste zelfs meer! Dat is maar goed ook want andere broedsels van steenuilen in de omgeving zijn nauwelijks succesvol. Over ongeveer 12 dagen vliegen ze echt uit de wijde wereld in.

Dankjewel namens de Steenuilen stoere mannen.


Die knipoog!
 

Met dank aan Stadsbeheer Leidschendam-Voorburg van Facebook en natuurlijk Anja, de vrouw van Paul die ik gistermiddag in de tuinen van Van Peski trof waar we eveneens van uilen konden genieten.  Zo hoor je nog eens wat.

Petra

Vogelhuisjesproject wordt weer opgepakt

Nu de versoepelingen het weer toelaten wordt het vogelhuisjesproject weer opgestart.  Het plan is opgevat om per (deel van de) straat aan de slag te gaan.

Zo gaat op volgende week dinsdagavond de ‘Twaalfjes’ aan de slag met elkaar, Gerda treft hiervoor de voorbereidingen.

De week erna op dinsdagavond 6 juli de Dotterbloemetjes, dat weten ze nog niet, maar hier wordt aan gewerkt. Geef je alvast maar op bij

Petraolieoek@gmail.com

Op 20 juli komen de bewoners van het Paddemoes aan de beurt, hier heeft Trees actie voor ondernomen.

Zo komen we jong en oud met elkaar in contact en maken we Stompwijk nog vrolijker dan het al is. De huisjes worden op openbare plekken opgehangen.

De meest gestelde reactie is wel:

‘Ja maar dat kan ik niet’!

Ik verzeker je, onder leiding van Elly kan iedereen het. Echt waar.

Er is geen verdere planning, die ligt nu in eigen hand.

Kan je niet wachten totdat jouw straat aan de beurt is, neem dan vooral contact op met Elly tel. 0653486665

De corona-regel-afspraken worden natuurlijk in acht genomen.

Petra

Open tuinendag bij Heesterlust

Zondag 20 juni ben ik een kijkje gaan nemen bij de prachtige tuinen van Peter en Ank van Peski, wat een feestje is dat toch. Zo prachtig onderhouden en wat een variëteit aan bloemen, planten en bomen. Tot haar grote verrassing zijn er deze ochtend 2 uilen ontdekt  en later zelfs nog een.

Vanaf de Stompwijkseweg (15) is er praktisch niets van te zien, alleen veel groen, achter de wilde  rabarber langs de vaart.

Eenmaal beneden word het oog getroffen door  alle bloeiende planten in verscheidene kleuren. Een waterval, de cascade overbrugt het hoogteverschil van 2,5 meter. Het is op de foto niet te zien, maar halverwege kan er overgestoken worden. Met ons kleinkind Zoya ontdekten we mooie kruipdoor-sluipdoor paadjes die telkens weer een verrassend uitzicht bieden.

In het ‘grande canal’ achter het huis neemt de hond een verfrissende duik. Er schuilen piepkleine kikkertjes zich rondom vochtige bodem  bij de  met mos begroeide boomstammetjes..

De rozentuin staat volop in bloei en overal zijn er die prachtige aluien te bewonderen, we krijgen zaadjes mee!.

En natuurlijk de mooie uilen, er zitten er 2 in de lariks en 1 in deze boom. Hij komt zo mooi uit bij de achtergrond.

De kippen scharrelen in een vosveilige omgeving.

Bezoekers genieten van de met zorg aangelegde tuin. Ik hoor een landschapsarchitect de complimenten aan Ank geven, die ze in dank aanvaart.

Niet geweest en spijt als haren op je hoofd, ga dan gerust zelf een keer kijken. Niet aanbellen of storen, maar gewoon rustig genieten van de rust en ruimte om je heen.

Petra

Uitnodiging jaarvergadering door het bestuur van de Dorpsketting

Uitnodiging tot het bijwonen van de jaarvergadering van de Stichting tot Exploitatie van de Dorpsketting. De vergadering wordt gehouden op woensdag 16 juni in het Dorpspunt, aanvang 20.00 uur

De agenda luidt:
1.         Opening
2.         Verslag van de jaarvergadering 2019/2020
3.         Financieel verslag 2020
4.         Verslag kascommissie
5.         Begroting 2021
6.         Bestuursverkiezing
7.         Evaluatie abonnementensysteem Dorpsketting
8.         Toekomstvisie website www.stompwijk.nl
9.         Rondvraag en sluiting

U bent van harte welkom om de jaarvergadering van de Dorpsketting in het Dorpspunt bij te wonen. Uiteraard zullen hierbij de geldende coronamaatregelen worden nageleefd.

Met vriendelijke groet, het bestuur van de Dorpsketting

Buitenspeeldag voor ouderen bij de kerk

Voor de eerste keer na lange tijd werd er na de mis van 11.00 uur, rond de klok van 12, weer gezellig met elkaar in het pastoors bos koffie gedronken. Met wat lekkers van Rienus.

Aad Paardekooper had zich onder de dikke boom genesteld met zijn accordeon en zorgde voor gezellige achtergrond muziek. Er konden verzoeknummers aangevraagd worden. Hij opende met Droomland, oh ik verlang zo naar Droo-oomland. En ja, met het vaccinatieprogramma op orde keren we langzaam en zeker weer terug naar onze oude maatschappij waar er gezellig, zonder angst, met elkaar gebabbeld kan worden. De stoelen in de schaduw opgesteld, maar de zon had meer aantrekkingskracht.

Voor de gelegenheid waren er vragen uitgedeeld om met elkaar in gesprek te komen. Hier kwamen mooie dingen naar voren, zoals het lekker met elkaar zingen, dat vooral veel plezier geeft.

En dat de wens naar een normale wereld groot is, men is klaar met de mondkapjes. Er is in deze tijd geleerd om voor zichzelf op te komen. En het schijnt dat Radio 5 dagelijks een bingoprogramma heeft, waar allerlei prijzen te winnen zijn.  Kijk op internet of vraag het Marianne Oudshoorn.

Op de vraag; wat raadt u de gemeente aan in de strijd tegen eenzaamheid, is een beweegtuin voor ouderen geopperd. Hiermee won Rita van der Meer een kersvers geplukte bos bloemen van Bloem & Meer. Het leuke is dat deze tuin gevestigd is in de Bovenmeer waar Rita jaren gewoond heeft.

Er was de nodige aandacht voor de Safaritocht om de big five te spotten. Folders werden meegenomen om zelf op ontdekkingstocht te gaan, of met de (klein)kinderen.  Er werd eveneens afgesloten met een samen zingen met het lied: Droomland. Het was weer heerlijk, dank aan de koffiezetters, stoelensjouwers, bakkers, en muziekmaker. Samen zijn we immers enorm sterk.

Petra

Buiten spelen bij Stompwijk ‘92

Er was zaterdag ook al flinke activiteiten waar te nemen op het veld, wedstrijden worden weer gespeeld en dat is heerlijk om te zien dat het gewone leven weer opstart. Zondag stond in het teken van buitenspelen. De fietsen werden versierd bij Stompwijk ’92 waar tevens héél veel spelletjes uitgezet waren. Een enthousiast team bestaande uit Jan Moes, Ankie v.d. Helm en Astrid v.d. Meer had dit van tevoren uitgezet. Er werd door jong en oud enthousiast gespeeld.

Jokelien heeft firma (Linda)  Roos benaderd voor onder andere een limonade-koe, die met dit warme weer veelvuldig werd gemolken.

Een grote sjoelbak, het vangen van vallende stokken, bal spelletjes en als klap op de vuurpijl ballonnen stuk trappen en elkaar nat spuiten met een foam waterspuit werd een flink feest. Ook hier weer dank voor de sponsoring.

Cock nam de kantine voor zijn rekening en met elkaar kon er als vanouds buiten een drankje genuttigd worden. Hierna werden de handen weer in elkaar geslagen om alles weer op te ruimen. Wat mij betreft geslaagd evenement en we zullen wel zien of het voor herhaling vatbaar is in niet-corona-tijden.

Petra

Buitenspeeldag jong en oud

De zon schijnt en de voorspellingen zijn fantastisch voor aanstaand weekend.  Woensdag is het dé dag voor buitenspelen voor  de  jeugd.  Ik heb begrepen dat er in de speeltuin met de kabelbaan activiteiten worden georganiseerd door de buitenschoolse opvang.

Bij Elly de Waal, Hazepad en Waterviolier kunnen fietsen geverfd worden. Er staan 5 prachtige oude exemplaren al in de tuin te wachten.  Op zondagmiddag kunnen de fietsen worden opgefleurd  door de  ouderen, want dan is het voor hen dé buitenspeeldag. Heeft u emmers, oude fietstassen of boodschappentassen, neem die dan samen met potgrond  en stekjes mee.  Vindt u het leuk om zo’n fiets voor de deur te hebben en te verzorgen laat het dan even weten: redactie@dorpsketting.nl

Verder worden er verschillende activiteiten georganiseerd. De laatste hand wordt hier nog aan gelegd, dus laat u verrassen.

In tegenstelling tot dat wat ik vorige week gemeld heb, vinden nu alle activiteiten plaats bij Stompwijk ‘92.  Lekker centraal.

Bij Stomwpijk’92 wil men graag een indruk hebben op hoeveel personen ze kunnen rekenen. Bent u van plan om te komen meldt u dan alvast aan bij Ankie:  06 46495191, na 18.00 uur.

Er is koffie-to-go en ook vast een biertje of een wijntje-to-go. Kom lekker met uw kleinkind spelen. Er zullen spelletjes worden gespeeld die bij uw kleinkinderen bekend  zijn. Zij zullen u zo nodig op weg helpen.

Kom heerlijk genieten van uw herwonnen vrijheid. Bent u niet zo sportief,  dan kunt ook gewoon komen kijken en langs de kant meegenieten.

U bent van harte welkom om alle verwaarloosde sociale contacten weer op te frissen en lekker in beweging te komen na ruim een jaar stilstand.

Petra