Categorie archieven: redactioneel

Rondje Stompwijk vrijdag

Op mijn ommetje op vrijdag tref ik Nel en Jan Havik aan, met een zak afval. Net terug van vakantie en nu al weer aan het afvalruimen. Er lag weer genoeg langs de Middelweg en bij de  containers. Die lagen er inderdaad super mooi bij. Dat is genieten, want vaak is het er een bende. Wat heerlijk dat er in Stompwijk mensen zoals Jan en Nel wonen. Onze dank is groot en dan spreek ik namens het hele dorp (en omgeving).

Petra

Welkom bij Stichting OOPOEH!

(Opa’s en oma’s passen op een huisdier).

Genieten van een hond wanneer u wilt?

Word OOPOEH en pas op een hond uit de buurt!

Voordelen voor u:

U krijgt gezelschap van een hond wanneer het ú uitkomt. U bepaalt wanneer en hoe vaak u de hond gezelschap wilt houden.

Het is goed voor uw gezondheid. Een hond brengt u in beweging en geeft plezier.

U hoeft nergens voor te betalen. De inschrijving is volkomen gratis en ook voor de zorg van het dier betaalt u niets.

U krijgt regelmatig leuke gratis uitjes aangeboden die Stichting OOPOEH voor alle OOPOEH’s organiseert.

Het is een leuke nuttige invulling van uw dag, u doet een baasje en een hond een plezier. Alles is geheel vrijblijvend.

Wat een leuke organisatie kwam mij onder ogen. En sinds ik dit weet, zie ik ze ook. Ik zie mensen andere honden uitlaten, zeker in de zomer en vakantietijd. En wat een feest om te zien dat de uitlaatplaats weer zo opgeknapt is.

Ik zag Ria Loomans met de nieuwe aanwinst Lady lopen. Ik heb even navraag gedaan: Onze dochter  had gehoord dat bij boerderij Akkerlust een nestje jonge hondjes waren geboren, In hun gezin was al het verlangen om een hondje op te nemen en het idee was om even te gaan kijken! En zoals zo vaak gebeurt, zij waren meteen verkocht. Dus op de vraag of ik ook even mee wilde gaan kijken,

Kon ik het alleen maar met hun eens zijn. Een schattige pup, en ook precies diegene waar hun keuze op was gevallen, en ook nog beschikbaar!!! Dan is de beslissing niet moeilijk meer. Dinsdag is altijd onze oppasdag voor de kleinkinderen, en nu komt Lady ook. Het is voor ons een win win situatie, wij zouden zelf de zorg voor een hond niet meer willen,

Maar nu genieten we mee als ze bij ons is.

Groeten Ria Loomans

En dát is het een win-win situatie, dat wil zeggen iedereen blij. De aandacht, blijdschap en het in beweging komen zijn onbetaalbaar. Het is ideaal, zeker ook voor hen die in coronatijden meer tijd hadden en nu wel eens tijd te kort komen.  Ik spotte vandaag ook Kees Lelieveld, die voor de allereerste keer als uitlaathulp is benaderd en direct in de kijkerd liep.

Heb je niet zulke ouders of buren, want dat is altijd het makkelijkste, meld je dan aan bij bovengenoemde stichting. Je kan jezelf of je hond aanbieden. Maar je mag het ook gewoon in de Dorpsketting vragen!

Petra

Speel en Sportplek Pinksterbloem

Donderdag (gisteren) werd er in de buitenlucht voorlichting gegeven over de herinrichting van de speelplek aan de Pinksterbloem in Stompwijk.

Vanuit de vele ideeën door verschillende partijen werden de schitterende plannen gepresenteerd met een driedelig doel, speelplek voor jongere en oudere kinderen, sportplek en beweegplein. Nog een paar kritische noten worden meegenomen.

U kunt middels onderstaande link tot 11 augustus reageren! Wees dus snel.

https://www.ingesprekmetlv.nl/projecten+stompwijk/speel-+en+sportplek+stompwijk/2008320.aspx?t=Voorlopig-ontwerp-speel–en-sportplek

We hebben nog wat aanvullingen ontvangen van Zoya, een vaste gebruiker van de speeltuin.  Naast de schommel, wip-wap, glijbaan, vlinders en veel liefde is tevens een zwembad gewenst.

Natuurlijk is de lucht blauw en schijnt de zon op dit ontwerp.

Wat ontzettend leuk om te zien dat Zoya hier ook mee bezig is.  

Petra

Rondje Stompwijk zondag

Zondag namen we met de C1 van de toerclub de nieuwe omleidingsweg en hoe landelijk wil je het hebben als je dan Jack Overdevest als herder met zijn schaapjes tegen komt. Een emmer voer om zijn ‘kinderen’ te lokken.

Niet alleen van ons kreeg de kudde de aandacht, ook van de prachtige zwarte kalveren en pony.

Petra

Vogelhuisjes maken

Voor de liefhebbers:

op dinsdagmiddag én dinsdagavond 3 augustus, worden er in het Dorpspunt weer de bekende vogelhuisjes versierd.

’s Middags beginnen we om 13.30 uur en

’s avonds om 19.30 uur.

Deelname is gratis, koffie/thee voor eigen rekening.

Trees

Bewoners van het Paddemoes:

Vanavond 20 juli, gaan wij om 19.30 uur in het Dorpspunt vogelhuisjes versieren. Niet denken, dat kan ik niet: onder de bezielende leiding van Elly de Waal, kan iedereen van een saai huisje iets heel gezelligs maken. Diverse mensen hebben zich al opgegeven, maar er kunnen er nog meer bij. Laten we met z’n allen het dorp nog gezelliger maken, dan dat het nu al is. Deelname is gratis: koffie/thee € 1,50 per 2 kopjes.

Van harte welkom: graag tot ziens in het Dorpspunt,

groetjes, Trees van Velzen

Vogelhuisjes

Afgelopen dinsdag is de Dotterbloem aan de slag gegaan met andere enthousiaste vogelhuisversierders.  Er is hard gewerkt en het resultaat mag er  zijn.

Dinsdag 20 juli staat de Paddemoes op het programma, ook hier kunnen mensen nog aansluiten.

Meld je even aan bij redactie@dorpsketting.nl of rechtstreeks bij Elly 0653486665. Trek gewoon de stoute schoenen aan.  Stond je eerder op de planning en heb je nog niets gehoord, meld je dan opnieuw aan.

Verder heeft Elly nog plek op:

Dinsdagavond  20 juli  (Paddemoes/Stompwijkseweg)

Dinsdagavond 27 juli  (Akkermunt/Hoefblad)

Dinsdagmiddag 3 augustus (Dr van Noortstraat)

Dinsdagavond   3 augustus (Dr. van Noortstraat)

De avonden beginnen om 19.30 uur, de middag om 13.30 uur.

Wacht niet op een uitnodiging, maar bundel zelf je krachten in de straat, buurt of familie.  Kan je niet op  de voorgestelde datum, meld je dan gewoon aan voor een andere datum.

Let op: het is gratis! Je betaalt alleen de koffie.

Petra

Vogelhuisjesproject

Morgen/vandaag 6 juli gaat het maken van de vogelhuisjes in het Dorpspunt weer van start. Dit vooral dankzij de bijdrage van Fonds 1818. We zijn blij weer met elkaar aan de slag te kunnen. Natuurlijk blijven we voorzichtig en houden we de afstandsafspraken in stand. Het Dorpspunt is immers groot genoeg.

Morgenavond is voor de Dotterbloem gereserveerd, dit leverde helaas te weinig aanmeldingen op zodat ook andere personen benaderd zijn.

We dachten juist per straat meer binding te kunnen krijgen, omdat dit niet alleen met burendag van belang is. Het samen met elkaar aan de slag gaan is een leuke, ontspannen manier om met elkaar nader kennis te maken. De behoefte hieraan is toch niet zo groot als dat ik gedacht had.

U bent vandaag 6 juli dus eveneens van harte welkom. Het Paddemoes staat op 20 juli op de planning, ook daar bent u van harte welkom. Hierna wordt er een schema gemaakt, zodat er per straat of vereniging of door u zelf samengestelde groep, een planning gemaakt kan worden. U kunt ook uw kleinkind meenemen, of als kind je oma en opa. Voor alle duidelijkheid, het is gratis en de vogelhuisjes worden voor iedereen zichtbaar opgehangen.

Let wel na de eerste behandeling krijgen ze nog een extra behandeling om ze extra weerbaar te maken tegen weer en wind. Het zou mooi zijn om de huisjes met burendag op te hangen. Dan kunnen ook de vogelhuisjes die eind vorig jaar gemaakt zijn worden opgehangen.

Tegen die tijd hoop ik het project af te ronden.

Petra

Heerlijk oer-Hollands!

Wat is typische oer-Hollands? Natuurlijk stroopwafels! Die heerlijk zoete, smeuïge stroop smeltend tussen twee wafeltjes. Zalig smakend bij een vers gebrouwen kopje koffie. Maar waar vind je zo’n winkeltje in Leidschendam?

DIP heeft dit weekend zijn deuren geopend. In groot en klein formaat maken ze de heerlijke stroopwafels. Deze ‘dippen’ ze vervolgens in heerlijk witte- pure- of melkchocolade. De feestelijke confetti als topping, maakt de stroopwafel als een genot. Er kan ook gekozen worden voor andere toppings. Al met al niet alleen verrukkelijk om naar te kijken, maar ook verrukkelijk om van te smikkelen.

Het winkeltje is te vinden op het Damplein 98, tussen de twee sluisjes in. Het is echt de moeite waard om te pauzeren tijdens een fietstochtje. Zelf heb ik  het voordeel dat ik de buurman ben van DIP. Hierom mocht ik al een voorproefje nemen. Blij verrast, het was een heerlijk feestje wat ik zeker vaker zal gaan vieren!!

Micha van Wissen (niet gesponsord artikel)