
Hier liep ik
vanmiddag
tegenaan.
U bent
gewaarschuwd.
Ga geen brug
te ver!

Hier liep ik
vanmiddag
tegenaan.
U bent
gewaarschuwd.
Ga geen brug
te ver!
Zaterdag was het zover, de eerste 12 afvalgrijpers zijn uitgereikt aan natuurliefhebbers, die wel van groen en niet van rotzooi houden. Het zijn stuk voor stuk sportieve types die houden van het maken van korte of lange ommetjes en die zich ergeren aan zwerfvuil in hun eigen directe omgeving. Neem nu Lisa (20) die op haar verjaardag zo’n mooie grijper kreeg om de weg richting haar paard afvalvrij te houden. Of Noah van 5 die ook van opruimen in de natuur houdt, zij was onze jongste aanmelder, en ze gaat de Meer en Geer aanpakken. Gijs (82) kijkt vooral in zijn eigen directe omgeving, bukken hoeft niet meer en zijn rollator heeft ruimte genoeg om vuil op mee te nemen. Vader Vincent met kleine Sverre houden van oude wijsheid in ere: jong geleerd is oud gedaan.

Linda van Leeuwen doet vaak een rondje met het hondje in de Boven -en Ondermeer en ze heeft haar eerste oogst gedeeld. Zie bijgaande foto.
Ik krijg dezelfde dag nog van haar onderstaand bericht:

Toch vanavond een eerste rondje gedaan!
Er waren 2 knullen aan het vissen en eentje kwam zijn lege conservenblikje netjes brengen en vragen of het in mijn tas mocht bij het andere afval. Hopelijk denkt hij nu volgende keer eventjes na en zijn spullen niet zomaar op de grond gooit.
Mede mogelijk gemaakt door:


Het ziet het er uitnodigend uit. Nog even wachten en dan gaat het kapperscafé in de Bles open.
Demelza, Janine en Daphne hebben de handen in elkaar geslagen en gaan aan de slag in de Bles. Het rokerscafé is omgebouwd tot een heuse salon.
En zoals Jeroen op de site zegt:
Op deze manier behouden we faciliteiten en werkgelegenheid in het dorp en kunnen wij de voormalige rookruimte een nieuwe waardevolle bestemming geven. win-win-win!
Geweldig.
Namens de redactie wensen wij jullie heel veel succes.
Petra

Hier houdt Lizze, samen met haar vader de speel-tuin in de Van Merodestraat, afvalvrij.
Ook hier gaat de spreuk op van; jong geleerd is oud gedaan.
Wat geweldig dat ook hier het afval in de gaten wordt gehou-den. Applaus voor Lizze en haar vader Vincent.


De actie voor een schoner Stompwijk vordert gestaag. Er zijn meerdere fondsen aangeschreven voor een bijdrage voor het aanschaffen van materiaal. Een fonds heeft het verzoek afgewezen, Vlietwensen heeft de bijdrage iets verhoogd en van dat bedrag zijn de eerste 12 afvalgrijpers besteld. De visnetten en de ringen voor de afvalzakken heb ik nog even doorgeschoven in afwachting van fonds nr. 3. De grijpers zijn immers het aller belangrijkst.
Veel afval wordt nu bedekt door het uitbundige onkruid dat overal weelderig groeit en bloeit. Het zal misschien nu nog wel zoeken zijn, maar zodra er gemaaid is, zal er helaas weer veel troep te vinden zijn. Het mooie is dat we vanuit verschillende kanten van het dorp aanmeldingen hebben, zodat alle hoeken aangepakt kunnen worden en we niet in elkaars vaarwater komen te zitten.
Ik kreeg nog het idee aangereikt om de grijpers bij de gemeente aan te vragen. Dit hebben we eerder gedaan en een speciale dag hiervoor uitgetrokken. Dat was toen nog een hele organisatie voor één dag. Nu wordt er het hele jaar door opgeruimd en een extra goede reden om lekker naar buiten te gaan, want dat wandelen gezond is, weten we allemaal.

Ik zou er wel graag een fotomomentje van maken. Daarom nodig ik Trees, Jona, Joop, Gijs, Marieke, Jan, Nel, José, Annemieke, Lisa, Noah en Ria uit op zaterdagochtend 22 mei om 10.00 uur bij mij in de tuin, Dotterbloem 1, uit om de grijper af te komen halen. Dan gaan we met z’n allen op de foto en kan iedereen beeld kan krijgen van deze enthousiaste groep milieubewuste dorpsgenoten. En dan hup aan de slag.
En voor de rest van het dorp: laat het niet alleen aan deze enthousiastelingen over. Je hoort natuurlijk zelf je afval in de vuilnisbak te doen (wat heen mee kan, kan ook terug). Daar ligt de grootste besparing. En je mag natuurlijk altijd zelf ook bukken!
Opnieuw mogelijk gemaakt door Vlietwensen, waarvoor onze hartelijke dank.
Petra
Dat gaan we op zaterdag 22 mei doen, met een aantal vrijwilligers die zich hier jaarlijks mee bezig houden. De nieuwe bakken zijn besteld en de bloemen worden weer ingekocht door Ingrid die voor stevige hanggeraniums heeft gekozen.

De bakken worden weer in ere hersteld, een paar zijn er afgezakt en eentje heeft de oudjaarsviering niet goed doorstaan. Inmiddels zijn de bakken niet meer om aan te zien, dus het wordt de hoogste tijd.
Elke bak heeft een eigen verzorger, de bakken worden immers ook bijgehouden en de dode blaadjes verwijderd. En wat dacht je van water geven. Niet vaak, zeker als het veel regent, is deze klus een fluitje van een cent. Maar bij droog weer moet er toch 1 x per 4 weken water gegeven worden.
Misschien leuk om de vermelden dat Corrie en Koos van Wissen de zorg hebben voor de bakken aan de Kniplaanbrug. Wilma en Ton van Es die van de Tuinbouwbrug, al zal dat even puzzelen worden met de nieuwe brug. De Huyssitterbrug leent zich hier helaas niet voor vanwege de wat ‘naar buiten vallende’ leuning om de auto’s meer ruimte te geven (al denken we nog na over een mogelijke oplossing).
Bij de kerk en de brug naar het Dorpshuis worden de geraniums vertroeteld door Aad en Marian Vincenten.
Bij de Hoge Brug valt deze eer aan vooral Klaas en (een beetje) Els Abelsma en dat is een flink aantal, mede om ook het verkeer op het water hiervan te laten genieten.
Op de Meerlaan door Hélène van den Bosch, Jos van Santen en Tom en Marjolein Janson.
Er worden co-verzorgers gezocht voor de 3 dubbele bakken bij de supermarkt. Ze worden op werkbare hoogte opgehangen.
Het vernieuwen en weer vullen van de bloembakken is dit jaar opnieuw mogelijk gemaakt door Vlietwensen en het Van Ravestynfonds en de sponsoren vanuit het dorp, waarvoor héél veel dank.
Petra

Afrojack (33) is toegevoegd aan de spectaculaire line-up van het Eurovisiesongfestival 2021. Samen met Nederlandse toptalenten Glennis Grace (42) en Wulf (34) gaat hij een exclusief optreden in Rotterdam geven als onderdeel van de speciaal voor het Songfestival gemaakte act ‘Music Binds Us’. Het is voor het eerst dat de interval act in de finale uit twee delen bestaat.
“Met deze act willen wij alle energie vanuit Rotterdam Europa insturen en letterlijk weer verbinding maken”
“Muziek verbindt, zeker in deze bijzondere tijden”, vertelt Gerben Bakker, Head of Show. “Waar ooit onze DJ’s de hele wereld overvlogen om contact te maken met hun publiek, is nu de realiteit helaas anders. Met deze act willen wij alle energie vanuit Rotterdam Europa insturen en letterlijk weer verbinding maken. Niet alleen tussen de kijkers, maar ook met twee unieke muziekstijlen: de beroemde, Nederlandse dance-muziek en de sound van het klassieke orkest.” Hij is dan ook erg blij dat Glennis, Afrojack en Wulf Nederland willen vertegenwoordigen. “We willen tijdens deze editie van het Songfestival het beste van Nederland laten zien. Dat doen wij niet alleen met Afrojack, maar ook met vocale toptalenten zoals Wulf en Glennis Grace”, stelt hij.
“Verder is het bijzonder om te zien hoe regisseur Tim Oliehoek zijn tanden in dit unieke project zet. Ook hij behoort wat mij betreft tot het beste van Nederland. Het orkest is speciaal voor de Grand Final samengesteld en bestaat uit jong talent. Na dit bijzondere jaar hoop ik dat tijdens deze unieke act heel Europa even de nare tijd kan vergeten.

De virtuele Eurovision Village wordt geopend met een speciaal optreden door Afrojack Hij heeft ruim een uur de set, zo heeft organisator Rotterdam Festivals bekendgemaakt.
Het optreden is eerder opgenomen op De Hef, een oude spoorbrug in Rotterdam die niet meer in gebruik is.
Allemaal kijken dus.
Bron: RTL Boulevard, beetje bewerkt door Petra
Wat jouw plannen ook zijn, voer ze in stijl uit en doe niet teveel tegelijk. Kies met zorg wat je wilt bereiken en ga daarvoor. Je hebt namelijk echt even focus nodig om het tot een goed einde te brengen. Een zakelijk idee heeft goede mogelijkheden. Onderhandelingen dreigen vandaag vast te lopen, waardoor een financiële of zakelijke kwestie onopgelost blijft. Zie feiten onder ogen en onderzoek andere opties voor je aan nieuwe besprekingen begint.
Dit is mijn horoscoop van vandaag en geheel herkenbaar. Het is niks als je barst van de ideeën, uitvoering hieraan geven en tijdig plannen is de andere kant van de zaak. Ik heb vandaag ruzie met aangeschreven Fondsen, de één zegt uw andere (vogelhuisjes)project is onjuist afgesloten… dat klopt dat moet nog opnieuw gestart worden in afwachting van de versoepelingen.
Dank voor de toelichting per mail
Helaas kunnen we de aanvraag niet in heroverweging nemen. Deze ronde van 1 mei is nu formeel gesloten. Wel kun je een nieuwe projectaanvraag doen zodra de oude projecten plaats hebben kunnen vinden en goed zijn afgerond. Nieuwe sluitingsdatum is 1 augustus en daarna weer in november.
De boot gemist dus. Mag ik de kosten voorschieten?
Aanvragen achteraf lukt niet helaas….
Het project moet echt plaatsvinden na sluitingsdatum van de nieuwe ronde (1 augustus) en het project kan dus ook pas in de periode daarna worden uitgevoerd met daarbij horende kosten.

Maar ja dan zijn de geraniums al bijna uitgebloeid….
Twee uur later krijg ik nog twee afwijzingen binnen voor Schoon Stompwijk, want ik heb lekker veel aanmeldingen voor afvalrapers en een aanvraag voor Nationale buiten speeldag voor Ouderen ook. Hier wordt u later nog over geïnformeerd, houd de datum 13 juni al vast vrij in uw agenda.
Reden: Voor Burgerinitiatieven is Vlietwensen hét aangewezen fonds, omdat het daarvoor speciaal door de gemeente is ingesteld. Ons Fonds is er voor de mensen die echt een steuntje in de rug nodig hebben en voor cultureel maatschappelijke activiteiten.
Met spoed de aanvraag bij Vlietwensen verdubbeld, anders zijn we daar weer te laat…. Kortom stress bij het financieren van de burgerinitiatieven. Nu kan ik twee dingen doen:
– geen nieuwe bloembakken aanschaffen voor 4 bij de supermarkt en 2 nabij de Bles en volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen of
– een beroep op u doen en kijken hoever we komen. Alle kleine beetjes helpen. Ik wil dat wel een uitproberen.. U kunt uw bijdrage overmaken op rekening van NL83INGB0003320194 op naam van L.P.M. Oliehoek onder vermelding van bloembakken.
U heeft hier één week de tijd voor, hierna gaan we de bakken opknappen, recht hangen en vullen.
Petra

Er was eens een meneer uit Voorburg, die van wandelen houdt. Hij liep eens helemaal naar Stompwijk. Eerste indruk: een sportieve man. Hij ziet de gerafelde vlag van Stompwijk voor het Dorpspunt wapperen, ergert zich en maakt melding bij de gemeente dat dit geen gezicht is. Tweede indruk: een goed waarnemende en initiatiefrijke man. Deze signalering heeft Penchi Harteveld ter harte genomen en ze heeft het Dorpspunt een nieuwe vlag geschonken, die nu extra verstevigd aan de randen door Ria van Rijn aan de vlaggenmast wappert en weer jaren mee kan.
Dank meneer uit Voorburg en natuurlijk dank aan Penchi van de gemeente.
U houdt een wapperde vlag te goed.
Petra
NL. Doet is een jaarlijks terugkerend project dat vanuit het Oranjefonds gestimuleerd wordt. Het gaat om kleine, overzichtelijke projecten die in een paar uur samen met elkaar geklaard kunnen worden.
Nu zat ik te denken aan het lente-klaar-maken van tuintjes voor ouderen, bij wie het bukken minder makkelijk gaat. Soms kan het onkruid je aanvliegen en je weerhouden om het aan te pakken. Het eenmaal bijhouden is veel makkelijker.
Weet u iemand die blij gemaakt kan worden met een paar groene handjes op zaterdag 29 mei, meldt u dan aan bij de redactie@dorpsketting.nl of bij een van de redactieleden. U mag uzelf aanmelden. Daar ligt dan de vraag, nu het aanbod.
Wie zou zich een paar uur in dienst willen stellen om in de buurt een tuintje op te knappen, samen is dit gezelliger, dan alleen. Je mag ook hulp vragen in je eigen tuin.

Dat brengt mij bij het Dorpspunt, daar wordt toch al lange tijd nagedacht en geschoven van wie de tuin nu is, school of toch de gemeente. Wie doet wat. Ondanks diverse toezeggingen lijkt het onderhoud niet van de grond te komen en voelen we ons een roepende in de woestenij. In afwachting van een in te nemen standpunt zorgt Jos van Santen voor het onderhoud van het plein voor het Dorpspunt, maar dat is een flinke klus. Ook de zijkant schreeuwt om aandacht, Jos zou blij zijn met een paar extra handen op die zaterdag.
Hup dus de handen uit de mouwen en met elkaar een ochtendje vraag en aanbod op elkaar afstemmen. Wie?
Petra