Categorie archieven: redactioneel

Hoe doe je dat? Computervraag 5: VET!-te tekst in WhatsApp

Onderlaatst had ik een stukje tekst, die ik met WhatsApp wilde versturen, waarvan ik een deel wilde benadrukken. Noch via de telefoon of noch via de web versie van WhatsApp zijn er opties beschikbaar die dat mogelijk maken.

De oplossing is eenvoudig: door voor en na één of meerdere woorden een speciale teken schrijven, kan je de tekst een andere opmaak geven.

~ Om tekst dik gedrukt te maken, schrijf je * (sterretje)

~ Om tekst schuin gedrukt te maken, schrijf je _ (liggend streepje)

~ Om tekst door te strepen, schrijf  je ~ (tilde)

~ Om tekst monospace te maken (een ander soort lettertype), schrijf je “` (drie schuine streepjes)

Als je niet wil dat deze tekst vetgedrukt wordt, schrijf je simpelweg een spatie tussen het speciale teken en het woord.

Geen zorgen. De opmaaksymbolen worden na het versturen van het bericht niet meegestuurd.

Groetjes Micha

Leo in Papoea Nieuw Guinea

Leo is samen met zijn schoonzoon Eric naar Papoea Nieuw Guinea om een nieuwe reisbestemming voor zijn reisorganisatie Undiscovered.nl te onderzoeken en te ervaren. Hij bood zich spontaan aan om mee te gaan en hoe leuk is het om dit samen te doen.

Leo houdt zijn reis bij in een app (Polarsteps) en eet daar pannenkoeken. Een mooie gelegenheid om een deel uit zijn reisverslag te delen, zeker nu we dit ook bij Jetty’s eettafel op het menu stond. Een wereld van verschil.

“Zonnetje schijnt, 35 graden en lekker windje…De rivier kronkelt door het land, aan weerszijden natuurlijk groen, maar ook veel suikerrietachtige pluimen. Na een klein half uurtje naderen we een eerste dorpje en leggen aan, klauteren weer uit de boot en hebben direct veel belangstelling van de kinderen natuurlijk. Een aantal is een beetje beschilderd met okerachtige verf, de allerkleinsten niet.  Wat een koppies allemaal, mijn hart smelt. Een wat groter meisje sjouwt met de allerkleinste. De boxen en high fives vliegen weer rond. Zo wandelen we naar het dorp. De 1e hut is recentelijk ingestort. Er zijn hier veel aardbevingen, bijna maandelijks. Er staan een tiental hutten en bij elkaar vormen zij een soort clan. De familie-indeling volgens onze normen kennen zij niet. Ze zorgen allemaal voor elkaar. Er zijn mannenhutten en vrouwenhutten (voor als ze ongesteld zijn). Ook een soort “Dorpspunt” waar besluiten genomen worden. Mannen hebben meerdere vrouwen, andersom dacht ik niet.

We krijgen gedemonstreerd hoe je van een soort ‘palmboom’ meel maakt. Eerst steekt een man de bast eraf met twee speren en stampt de inhoud tot pulp. Dat gaat in een gevlochten korf en een vrouw gooit water uit de rivier eroverheen en perst het uit. Dit wordt een aantal maal herhaald. Een soort kokosmelk ontstaat. Dit wordt door een andere vrouw verhit op een vuur, waarna  door weer een andere vrouw kokend water erbij gedoseerd wordt, waarna het gaat binden. Zo ontstaat een soort deeg. Dat kun je al eten, maar ziet er niet smakelijk uit. Vervolgens wordt in een lage wok een deel van het meel gebakken en uitgerold en platgedrukt met een kokosnoot. Zie hier het recept voor heerlijke Papoease pannenkoeken. Eet smakelijk!

De demonstratie die in hun natuurlijke habitat wordt gegeven wordt gesponsord door het touristburo. Hiervoor in de plaats krijgen ze de allernoodzakelijkste spulletjes zoals muskietennetten, medicijnen en keukengerei. Er is geen stroom, geen waterleiding. Hutten maken ze zelf. Ze hebben echt niet veel. De vrouwen vissen in de rivier en koken en voeden, de mannen praten (logisch), de kinderen spelen.”

Tot zover dit inkijkje bij Leo Oliehoek

Ben ik vergeten door de bezorger?

Als er een keertje geen Dorpsketting op tijd in de bus ligt is dit een vaak gehoorde vraag. Alleen wordt die vraag dan via Stompwijk.nl gesteld.

Helaas kunnen wij de vragen die hier gesteld worden alleen op de maandag beantwoorden.

Daarom is het handiger om uw vraag te stellen via

redactie@dorpsketting.nl

Dit emailadres wordt 7 dagen per week bekeken en wij zullen de problemen dan ook gelijk proberen op te lossen.

Dit geldt ook voor vragen over advertenties en dergelijke.

Ook voor plaatsing op de website is dit het juiste adres.

Yvon, redactie Dorpsketting

Hoe doe je dat? Computervraag 4: Speciale tekens gebruiken

Buitenlands talen kennen vaak tekens die het Nederlandse alfabet niet kennen. Wel zo frustrerend als je het omgekeerde vraagteken ¿ nodig hebt (Spaans). De Scandinavische talen gebruiken æ å ø, om nog een voorbeeld te noemen. Maar waar vind je deze tekens als je ze nodig hebt?

Om niet voor elke taal een nieuw toetsenboord te kopen, zijn er enkele andere manieren om deze tekens alsnog op het scherm te krijgen.

Manier 1: ALT + numeriek nummer (voor computers en grotere laptops)

Als je met een computer werkt, en vaak ook de grotere laptopmodellen, dan zit er aan de rechterkant van het toetsenboord een numeriek keypad. Door ALT vast te houden en een code in te typen, komt het speciale teken tevoorschijn. Zo is ALT + 168 het omgekeerde vraagteken. Om niet te gokken naar het speciale teken, kan je kijken op “alt-codes.net”. Op deze pagina staan een uitgebreide lijst met codes. Schrijf ze desnoods op een briefje en plak het op je beeldscherm.

Manier 2: Windows Charter (Alle Windows besturingssysteem)

Mocht de eerste manier niet werken, dan heeft Windows een klein programmatje waarvandaan je de speciale tekens kan kopiëren. Klik op start en typ “Character”.

Manier 3: Copychar (alle systemen)

Een eenvoudigere variant, die tevens ook voor smartphones en tablets te gebruiken is, is de website “copychar.cc”. Er is zelfs een apart tabblad met uiteenlopende emojis!

Manier 4: Toetsen lang indrukken (smartphones)

Bij smartphones kan je vaak de toetsen lang vast houden om een speciaal teken zichtbaar te krijgen. Bijvoorbeeld onder de c is de cedille (ç) te vinden.

Groetjes Micha

P.S. Mocht je zelf een computervraag hebben, dan kan je deze sturen aan redactie@dorpsketting.nl of via het contactformulier op Stompwijk.nl

Hallo Post NL

Wij hebben de afgelopen weken gemerkt dat PostNL je pakje naar de Primera aan de Damlaan in Leidschendam brengt als het niet bezorgd kan worden. Nu gebeurt dit ook als je wel thuis bent maar dat is een ander verhaal.

Het is natuurlijk niet naast de deur en met openbaar vervoer ook niet te doen.

Vraag is of het hele dorp hier tegen aan loopt en zo ja, of we dan met zijn allen richting PostNL een verzoek kunnen doen om een nieuw afgifte punt te organiseren in Stompwijk.

Boon’s supermarkt doet dit namelijk niet meer, daar kun je alleen pakjes in een kluisje laten afleveren als je dat bij je bestelling opgeeft.

Bovenstaande vraag kregen wij voorgelegd via de mail. Het is inderdaad geen  handige afhaalplek dus misschien is er wel een bedrijf in Stompwijk die zich wil aanbieden als afgiftepunt.

Wij zijn zeer benieuwd naar uw reactie.

Yvon

Redactie Dorpsketting

Opfleuren van Stompwijk

De bloembakken aan de lantaarnpalen en in en op de fietsen zien er niet meer uit. Hoogste tijd voor vervanging, maar….. wie gaat dat betalen. Dat is elk jaar weer de vraag en sinds het afwijzen van fondsen een flink probleem. Weghalen kan altijd, maar dit jaar redden we het weer dankzij Vlietwensen, een anonieme sponsor en een vijftal andere sponsoren. Het is immers een prachtig aanblik als ze vol in bloei staan. Het project is hiermee dus weer voor een jaar verlengd.

We gaan zaterdag 20 mei met de vaste, krakkemikkige groep de bloemetjes weer buiten zetten.  Nieuwe fitte helpers zijn altijd welkom. Er kan alvast voorwerk gedaan worden door de oude beplanting alvast te verwijderen, zodat de bakken vers gevuld kunnen worden.

Sommige mandjes zijn verdwenen of vergaan. We kunnen altijd nieuwe gebruiken. Kijk nog eens rond in de schuur en maak ons blij. Deze kunnen bij Elly de Waal op Waterviolier 1 in de voortuin gezet worden. 

Wordt vervolgd! Petra

Op zoek…

Wij, de bezorgers van de Dorpsketting, zijn op zoek naar een nieuwe collega.

Hij of zij zal dan een stukje van de Stompwijkse weg moeten gaan lopen. Er zijn nog een paar jongeren die op de wachtlijst staan, maar die zijn te jong om deze wijk te lopen.

Lijkt het je wat om ons blad één keer per week op de dinsdag te bezorgen meld je dan aan via

Redactie@dorpsketting.nl

Wij horen graag van je.

Yvon, Redactie Dorpsketting