Categorie archieven: redactioneel

Buurtschap de Hoge Brug opgeschrikt

Vrijdag rond middernacht werd de buurt rondom de Hoge Brug opgeschrikt door lawaai en een roep om hulp en het dingende verzoek 112 te bellen. Daar werd vanaf verschillende kanten gehoor aan gegeven. 

Daan Koot was het eerst ter plaatse. In eerste instantie werd gedacht aan een man te water. Daan is in de vaart gesprongen om de stuurloze boot tegen te houden en trof in de boot een man totaal in shock, samen met een zwaar bebloede man. ‘Het bloed gutste uit zijn hoofd!’ De boot zat onder het bloed. 

Aan de voorkant van de Dr. van Noortstraat werd de ambulance en politie opgevangen om via via het weiland te bereiken. Ondertussen werd er van alle kanten hulp uit de buurt aangeboden.  

De mannen voeren vanuit de Vlietlanden terug naar Zoetermeer. De Hoge Brug werd te laat gezien, een botsing onvermijdelijk. Hierna was de boot stuurloos. Een andere boot werd  geschampt en de schoeiing werd geraakt. 

‘Het was pikkedonker dus de andere man was erg in paniek! Die dacht eerst dat de man in het water was geraakt en vond hem echter bebloed in de boot’. 

 De ambulance heeft de man (Dennis) met de flinke snee in zijn hoofd naar het LUMC gebracht. Daar bleek hij zijn beide oogkassen te hebben gebroken en zwaar schedelletsel. Hij moet er 5 dagen blijven. De andere man (in shock) is door Daan, na verhoor van de politie in de nacht, naar huis gebracht in Zoetermeer. 

 ‘Heftig nachtje zo, en blij dat we in Stompwijk zulke goede buren hebben! En super trots op Daan die zo snel had gehandeld!’ spreekt zijn moeder trots.

 Petra Oliehoek- van Es

Hoe doe je dat? Computervraag 10: Reclame blokkeren

Vandaag is helaas het laatste artikel in de serie “Hoe doe je dat? Computervragen”. Maar wees niet getreurd. Bij genoeg inzendingen, zal deze reeks in het najaar voortzetten met wellicht nog 10 computervragen.

We sluiten voor nu dit rubriek af met de vraag: hoe verwijder je die irritante reclames wanneer je bijvoorbeeld een filmpje op YouTube wilt bekijken of de online krant wilt lezen?

Het antwoord is: door het instelleren van een “advertisement blocker”. Dit is een klein programmaatje die in de webbrowser Edge en Chrome geïnstalleerd kan worden. Tegenwoordig is het ook mogelijk om dit toe te passen op je smartphone en tablet.

Er zijn verschillende ADblockers beschikbaar. Sommige werken nauw samen met adverteerders waardoor bepaalde advertenties toch weergegeven worden. Je kan ADblockers vinden door in de zoekmachine te zoeken naar “ADblocker Edge” – als je de browser Edge gebruikt. De meest betrouwbare is een ADblocker die rechtstreeks van de Microsoft of Google site te downloaden is.

De voordelen van een ADblocker is, dat de website sneller geladen zal worden en advertenties stukken minder naar je toe schreeuwen. Doordat advertenties geblokkeerd worden, krijgen adverteerders geen kans om je internetgebruik, zoekopdrachten en surfgedrag in de gaten te houden. Hierdoor krijgen ze ook geen kans om jou meer doelgerichtere advertenties aan te bieden. De adverteerders lopen hiermee bereikcijfers (clicks) en winstmarges mis.

De nadelen van een ADblocker zijn, dat bepaalde sites ontoegankelijker worden, tenzij je de ADblocker (tijdelijk) uitschakelt of in de ADblocker aangeeft dat die specifieke website de advertenties wel toestaan mogen worden. Enkele websites durven zelfs de melding te geven dat hun website alleen toegankelijk is als je de ADblocker uitschakelt. Ik ben zulke websites tegen gekomen en heb ze meteen weg geklikt. Ik kom niet om een website te bezoeken om me te laten bedelven onder advertenties, maar dat is ieders persoonlijke mening.

Een ander nadeel is dat ADblockers geen reclames blokkeren die in apps op smartphones en tablets worden weergegeven. Hopelijk zal de toekomst een oplossing bieden. Want betalen om apps reclamevrij te bekijken is vaak zonde van het geld.

Groetjes Micha

Korenfestival

Vorig weekend is in het kader van het 150 jarig bestaan een korenfestival gehouden waar 6 koren van zich lieten horen. Dat zingen gezond is, is algemeen bekend, het doet iets met je, gelukshormonen komen vrij en is goed voor het saamhorigheidsgevoel. Ook erg leuk om naar elkaar te luisteren ook al is het je genre niet en wat een mooie gelegenheid.

Het spits werd afgebeten door het EMS koor met een ode aan de kerk zelf en alles wat hier bij komt kijken.  Dit Eigentijdse koor bestaat inmiddels meer dan 50 jaar en is ooit gestart als jongerenkoor.

Thea Gehrmann is al 50 jaar lid van dit koor en Lia de Jong, Len Hilgersom en Nel Klijn 25 jaar een bak aan ervaring dus. Versierd met blauwe bloemcorsages zongen zij 3 liederen.

Hierna kwam het parochiekoor van St. Ceacilia oftewel het parochiekoor, versterkt met leden uit Zoeterwoude. Sinte Ceacilia siert de kerk met haar standbeeld en is meer dan 100 jaar geleden geschonken door een koorlid van het herenkoor die zelf 60 jaar lid was. Ze is de patroonheilige van musici en zangers. Het koor is zelfs ouder dan de kerk! Zij zongen een Latijns lied O esca viatorum dat voor het eerst voorkwam in een gezangenboek uit 1661 een communielied dat kracht geeft en een warm hart. Over geschiedenis gesproken.

Hierna kwam zanggroep J.O.Y. waar ik zelf in zing. De groep is al niet groot en dat is ook de bedoeling maar als er dan ook nog iemand van haar vakantie geniet en de ander net op Schiphol geland is en haar bagage laat op zich wachten dan is er een extra uitdaging. Het is eerste lied was: I can buy myself flowers, daar heb ik jou niet voor nodig. Veel herkenning bij de jeugd op de eerste rij. Dan een musical song en afgesloten door het lied: Samen zijn van Willeke Alberti. Bij de lied kon iedereen die van zingen houdt, meezingen. Dat was dus de hele kerk.

Korte pauze met koffie, thee, frisje en een babbeltje met elkaar. Heerlijk knabbelen aan de vers gebakken koekjes door Rienus.

Na de pauze was het woord aan het kinderkoor van zangstudio The Voice, 5 pittige meiden lieten van zich horen. Wat een gedreven meidengroep, ze hebben al eerder in de kerk opgetreden en ook bij Koningsdag, de ervaring, talent en het enthousiasme is er. Een lied over dat je nooit alleen bent en een lied over, van jezelf houden. En daar doe je goed aan, want je gaat levenslang mee. Het nummer daarna konden zelfs de voeten meestampen en werd er gezamenlijk gezonden met het popkoor van Marian Pijnaker met We will rock you. Dat gaf extra leven in de brouwerij. Ook zij zongen nog twee prachtige nummers. Ik zag iedereen meezingen, neuriën en bewegen.

Het festival werd afgesloten met een bezoek van het Shantykoor uit Zoeterwoude met een Haven van rust en rolling home en de werkloze visser (Slavenkoor Nabucco) waarbij werkelijk de hele kerk meezong, wat een prachtige afsluiter. Hierna eveneens gelegenheid voor een drankje en een bijdrage.

Hiermee was het weer een fantastische middag waar veel mensen plezier aan hebben beleefd.

Met dank aan Marianne Turk voor haar historische achtergrondinformatie.

Petra Oliehoek- van Es

Opfleuren Stompwijk

Zaterdag 20 mei was het zover, we hebben de bloemetjes weer buiten gezet. Het was dit jaar voor de 6e keer en het was toch wel even een dingetje om het geld weer bij elkaar te krijgen. Voor twee fondsen is het regelmatige karakter, de aanleiding om niet meer te ondersteunen. Dankzij Fonds 1818, en andere spontane en gevraagde sponsoren is het toch weer gelukt en is er zelfs een bodempje voorzaadjes voor volgend jaar.

We hebben een aardig clubje en samen zijn we de klus aangegaan. De start in de tuin bij Elly de Waal bij haar atelier, dat is al een feestje. Je kijkt je ogen uit naar allerlei bij elkaar verzamelde en opgevrolijkte pullen. Koffie met wat lekkers en voorzichtig zonnetje, wat wil je nog meer. Klaas heeft weer de aanhangwagen bij Van Leeuwen geregeld, waarvoor onze hartelijk dank, want dan hebben we opslag voor planten, potgrond, trapjes en een mooie werkhoogte tegelijk.

De groep werd opgesplitst en ging zijn ding doen. Koos zorgt zoals altijd voor de Kniplaanbrug en de ‘nieuwe’ roze fiets bij het fietspad van Van Santen. De bakken aan de Tuinbouwbrug zijn onder de hoede van Wilma en Ton van Es. Hierbij hebben we ze geholpen omdat ze zelf andere bezigheden hadden. Dan de brug naar de Zustersdijk en de bakken bij de kerk. Hierna kwam de Hoge Brug aan de beurt.

Ondertussen werden de fietsen door Elly en Petra onder handen genomen. Bij de sporthal zijn de oude mandjes verwijderd en nieuwe geplaatst. Dit was mede mogelijk doordat er mandjes door Elly zijn verzameld of die bij haar in de tuin zijn gezet, voeg daar kleurrijke bakken die Ingrid van de Passie gedoneerd heeft en je kan weer vooruit.

Een koffiepauze met wat lekkers bij de Boon’s supermarkt deed ons ook goed.

Dan met zijn allen de Meerlaan/Hoefblad aangepakt waar tot onze grote verbazing de blauwe fiets verdwenen was, die er vrijdag nog stond!

Een zoektocht leverde wel het eerder verdwenen mandje op, maar geen fiets.  Gelukkig hadden we nog een oude fiets in voorraad, niet geverfd, maar toch. Deze heeft nu zijn plek op de Meerlaan gevonden, opgefleurd en wel. Een andere fiets die al maanden op slot stond heeft nu zijn weg gevonden aan het begin van het Oosteinde, om bij het bord van Stompwijk iedereen welkom te heten in dit groene en fleurige dorp.

De knalroze fiets, die bij het Dorpspunt op deze actie stond te wachten, heeft zijn plek gevonden bij het Van Santenfietspad. Het Dorpspunt is eveneens weer in de bloemen gezet, op hun eigen rekening, en daar werd nog even gezellig nagepraat en een afzakkertje genomen.

Veel gestelde vragen:

Waarom zorgt de gemeente niet voor de aanschaf van die geraniums?

Dat gebeurt alleen op de zogenaamde A-locaties zoals Damlaan en Herenstraat

Waarom altijd die geraniums?

Dat komt omdat het zulke sterke planten zijn, die niet direct hun kopjes laten hangen bij aanhoudende droogte of snel verwaaien.

Waarom geen vervanging van de planten in de wintermaanden?

Dat is vooral een financiële kwestie, omdat we afhankelijk zijn van sponsoren en fondsen.

Petra Oliehoek- van Es

Hoe doe je dat? Computervraag 7: Tekengrote aanpassen

Sommige websites hanteren een kleine lettertype wat de leesbaarheid niet bepaald bevorderd. Gelukkig bieden ze vaak de mogelijk om de tekst te vergroten door op hun website een icoontje te plaatsen met 3 letters A.

Mocht dit niet aanwezig zijn, is er nog geen ramp. Door op de 3 puntjes in de internetbrowser te klikken (bijv. Chrome en Edge) is daar de mogelijkheid om de website te vergroten.

Lukt dit niet of wil je de websites systematisch groot hebben, dan kan je bij de instellingen van je internetbrowser de vormgeving aanpassen (bijv. Chrome en Edge). Iedere website die dan geopend word, word in dat formaat weergegeven.

Een andere mogelijkheid is wanneer je over een muis beschikt met een scrollwieltje. Door CTRL-toets van het toetsenboord ingedrukt te houden en tegelijkertijd met het wieltje van de muis te bewegen, kan de tekstgrote ook aangepast worden.

Het vergrote van de tekengrote kent ook zijn nadelen. Het kan de website minder ordelijk maken of bepaalde functies van de website stoppen te functioneren. In dat geval is het een kwestie van de website te verkleinen.

Vond je dit een leuk antwoord en heb je zelf ook een computervraag? Stuur deze dan naar redactie@dorpsketting.nl of vul het contactformulier in op www.Stompwijk.nl.

Groetjes Micha

Hoe doe je dat? Computervraag 6: Whatsapp-groep aanpassen

In de Dorpsketting van 20 februari (Nr. 2670) bladzijde 21 stond uitgelegd hoe we een WhatsApp-groep kunnen aanmaken. In het artikel van vandaag leg ik uit hoe we deelnemers aan deze groep kunnen toevoegen en verwijderen.

Mocht je zelf een computervraag hebben, dan kan je deze sturen aan

redactie@dorpsketting.nl of via het contactformulier op Stompwijk.nl

Voor Samsung en andere smartphones (Android)

· Klik op het tabblad Chats in Whatsapp

· Open de WhatsApp-groep die je wilt aanpassen

· Klik op Meer opties    rechts bovenaan

· Klik op Groepsinfo

Deelnemers toevoegen:

· Klik op de Deelnemers toevoegen

· Zoek de deelnemer die je wilt toevoegen (meerdere gelijktijdig toevoegen is mogelijk)

· Klik op het groene vinkje zodra je klaar bent

Deelnemers verwijderen:

· Klik op de deelnemer die je uit de groep wilt verwijderen

· Klik op deelnemer verwijderen

Voor iPhones (iOS)

· Klik op het tabblad Chats in Whatsapp

· Open de WhatsApp-groep die je wilt aanpassen

· Klik op Meer rechts bovenaan

· Klik op Groepsinformatie

Deelnemers toevoegen:

· Klik op Voeg deelnemer toe

· Zoek de deelnemer die je wilt toevoegen (meerdere gelijktijdig toevoegen is mogelijk)

· Klik twee keer op Voeg toe zodra je klaar bent

Deelnemers verwijderen:

· Klik op de deelnemer die je uit de groep wilt verwijderen

· Klik op verwijder uit groep

· Klik op Verwijder

Groetjes Micha

Het mooiste cadeau ooit

Op 5 mei 1945 werd Nederland bevrijd van het juk van de Duitsers en dit was het mooiste verjaardagscadeau dat Jan Boogmans ooit heeft gekregen. Jan werd deze dag 12 en deze week wordt hij 90 jaar.

Deze terloops uitgesproken zin is de aanleiding om eens met Jan aan de tafel te gaan zitten, met Jan op zijn praatstoel. Jan is omringd met fotoboeken en hij heeft zijn ervaringen uit de oorlogstijd opgeschreven, foto’s, brieven, rekeningen dergelijke zijn met zorg bewaard gebleven. Het is een heel archief geworden.

Jan werd als eerste zoon geboren in het gezin van hoofdmeester Boogmans en woonde in het ‘huis van de schoolmeester’ aan de Dr. van Noortstraat 66. De woning lag op de dijk en met een trap kon je naar beneden naar het schoolplein en de jongensschool. De meisjesschool was achter het klooster tegenover de kerk.

Huis en tuin

Jan kan het zich allemaal nog goed herinneren. Het huis was groot, er waren inmiddels 4 kinderen en oma (mijn vaders moeder) woonde in en tante Marie (zus van mijn vader en haar zoon Bert) en in het weekend was ook ome Frans aanwezig om mee te eten. Ome Frans werkte bij de PTT en fietste met zijn PTT pet over de oren rond met ausweisen. Op de dagen dat ome Frans er was, mocht alleen ome Frans de pannen uitlikken. Hij schraapte ze helemaal leeg.

Het huis was voor driekwart gevorderd door de Duitsers. Het exacte aantal Duitsers is niet bekend, Jan denkt een stuk of 6, ze liepen de hele dag in en uit, want het huis was het hoofdkwartier. Er was slechts één w.c. en geen douche. Dus als  je nodig moest en Heinrich zat te poepen, moest je wachten. In het vuur van zijn verhaal noemt Jan ze nog steeds moffen.

Zelf woonden ze in de keuken (rechtsachter) en in het kantoor (rechtsvoor) waren alle bedden tegen elkaar aan geschoven, dan sliepen ze met zijn negenen in één kamer met allemaal aan elkaar geschoven bedden. Alleen oma had een piepklein kamertje boven (de voordeur).

Ze maakten hun eigen eten met keukenwagens. Dat zijn wagens met ijzeren wielen en stalen velgen met een schoorsteen er op. Er waren er twee, een kleine en een grote. Er is een foto van, door een Duitser gemaakt, met zijn vader’s Kodak.

’s Avonds werden de beide wagens met de hand de trappen opgeduwd. De wagens gingen mee op oefening. Dat trap op en af vergde de nodige samenwerking dat gepaard ging onder luid geschreeuw en soms raakte er een hand bekneld en dan werd er nog harder geschreeuwd.

Lief en leed

Naast die Duitsers was er ook nog een meid uit Den Haag, clandestien. Ze was verliefd op de ‘Spiess’, (leidinggevende) en bij controles werd zij snel bij de familie Boogmans, als nichtje, in de keuken gezet, waar ze volledig genegeerd werd. Zijn moeder kon haar wel schieten.

Op 5 mei is zij samen met 2 gestolen fietsen en nog 2 reserve fietsen met de brik van Jan Ton (bijnaam van Van Santen) en een Duitser met een geweer naar Zoetermeer vertrokken. Ze zou mee gaan naar Duitsland. Hij werd natuurlijk gevangen gezet, dus tja hoe het met deze liefde afgelopen is, blijft de vraag.

Er waren ook broodliefdes in de oorlog, dat je ‘verliefd’ wordt op iemand die te eten heeft. Door in te wonen had je in ieder geval te eten! Ook brood NSB-ers, zij die vanuit armoe, de werkloosheid was immers hoog, NSB-er werden want dan kregen ze toch bonnen om te kunnen overleven. Je kan dat veroordelen, maar als er geen brood op de plank is, dan piep je wel anders. Dat gaat gewoon zo.

De school achter hun huis was gesloten en de Bles was hiervoor opengesteld. De ene week gingen de jongens ’s morgens en de meisjes ’s middags en de week erna wisselden ze.

Achter het huis was het schoolplein en een grote tuin. Daar hadden de Duitsers een schuilkelder in gemaakt, waardoor de tuin geheel waardeloos was geworden. Alles was vernield. De schuilkelder was gebouwd uit angst voor de Tommies (Engelsen), die overvlogen. En natuurlijk voor de partizanen, de binnenlandse strijdkrachten, ondergronds verzet. Aan het eind van de oorlog werden er trekmijnen geplaatst er is toen zelfs nog een Duitser gewond geraakt, hij moest hierdoor een arm missen.

Een andere keer gingen de Duitsers bij de Noord Aa vissen, met een fles schnaps, want schnaps was alles. Er werd gevist met handgranaten! Eentje liet een granaat onder zijn eigen rubberboot vallen en werd ie half verzopen en zwaar gewond bij ons thuis gebracht. Toen stond er ineens een schildwacht voor de deur en mochten we de keuken niet uit. Dan moest er gepoept worden op een emmer.

Jan en zijn broer Joep gluurden vaak onder de heg door. Joep gaf ze allerlei bijnamen zoals pukkel-kin of pleinveger. Er waren soms strafexercities op het schoolplein als een Duitser niet goed geoefend had, of zich had misdragen.

Nieuwsgaring

De Duitsers waren er zo van overtuigd van hun gelijk dat er bijvoorbeeld al in 1943 bij de aankoop van een radio een Duitse kwitantie zat. Dat was toen al verplicht voor bedrijven. Later na de grote stakingen was er toch enige twijfel gezaaid en was de zaak toch niet zo definitief als zij dachten. Die ‘Spiess” zei tegen mijn vader, we geven ons alleen over aan de Tommies, als we de partizanen tegenkomen dan vechten we tot de laatste man. Ik hoor het hem nog zeggen. De vernedering zou te groot zijn.

Jan ging vaak de polder in op zoek naar “Vliegende Hollanders”, dat waren blaadjes die uit de vliegtuigen gegooid werden, zo werd men op de hoogte gehouden van het nieuws. Het was de enige vorm van nieuwsgaring. Dat noemden ze ‘vieze blaadjes’. Als je gearresteerd werd met zo’n blaadje, dan kleden ze je uit en sopten je in met groene zeep en werd je met straatbezems geschrobd. Jan heeft dat op het schoolplein gezien, en dan kwam de gevangene er nog goed van af.

De radio was natuurlijk in beslag genomen en door een man met een geweer en een vent van de gemeente. Ze pakten de radio en gooiden hem hup in de vuilnisauto. Als Jan zo’n blaadje vond, werd deze in zijn kous gestopt en liep hij door de wacht heen naar de keuken. Zijn vader ging dit bij de kachel lezen. Jan stond dan met zijn hiel tegen de deur. Ze klopten altijd wel, maar wachten niet op antwoord. De hiel gaf net genoeg vertraging om het blaadje in de kachel te gooien. Naast de kachel stond een teil met rotzooi klaar om erover heen te gooien.

Het einde nadert

Er kwam nog eens een nieuwe van amper 17 jaar, zijn pak stonk nog naar de nieuwigheid. En stel je voor, hij kwam zichzelf voorstellen! Hij zei dat hij student was en dat hij hoopte dat die Krieg gauw afgelopen was. Hij moest de schoenen en het koper poetsen van de koppels en bedden opmaken en water halen in lampetkannen. Hoe het met al dat wasgoed is gegaan, dat weet Jan niet. Bij elke herinnering, springt de volgende al in beeld en buitelen over elkaar heen. Fragmenten die te mooi zijn en tot de verbeelding spreken.

Zoals: Laarzen met paardenstront liepen in en uit, er werd gezopen, het tapijt was kapot, de bank had extra slijtage plekken daar waar de revolvers gedragen werden. De kachel veel te hard gestookt, ruitjes kapot. Soms werd er voor de schoonmaak hulp geboden door tante Cor Zonderop. Alie van Eik, de buurvrouw van het postkantoor, kwam nog eens theedrinken. Niet lang daarna werd er op de deur gebonkt en stonden er twee moffen voor de deur.

Snel ging het kleed via het kleine zijraampje de deur uit om op de meelzolder van bakker Stijnman in veiligheid gebracht te worden.

Bevrijding

Toen 5 mei naderden werden ze toch bang. Er stond een vent op wacht met een geweer met een bajonet erop en handgranaten. Zo bang waren ze. Bij de voordeur was prikkeldraad gespannen. De voordeur kon al maanden niet meer gebruikt worden. ’s Nachts ging er een kruisbalk in, met trekmijnen, bij het wegschuiven ervan wordt de mijn tot ontploffing gebracht. Jan sliep er vlakbij en het gekke is dat we toch niet bang waren. We hadden de hele dag met de oorlog te maken. Op een gegeven moment kwam er een Duitse herdershond in huis, die op de gang lag. Als je naar de wc moest je ook langs de hond. Zover ging het, je had niets over je eigen huis te vertellen.

Het was voor hen wel duidelijk dat de Amerikanen, Canadezen, Engelsen en Polen oprukten. Het was een kwestie van tijd, er werd nog wel hevig gevochten maar de Duitsers konden het niet bolwerken. Op een keer midden in de nacht, stond Jan samen met zijn vader midden op straat naar de lucht te staren. De hele lucht was gevuld met allemaal vliegtuigen. Bommenwerpers met hun brommende geluid vlogen heen en weer. Honderden, allemaal richting Duitsland om te bombarderen. De moffen hadden geen benzine meer of piloten en nog maar een paar vliegtuigen om deze vliegtuigen neer te halen. De V1 van de Duitsers werden in Wassenaar afgeschoten, dat konden we zo vanuit huis zien. Soms werden ze gesaboteerd door een handje suiker in de tank. Als dat fout ging en Jan maakt hierbij de passende geluiden, dan rammelden de ramen in huis. Iedereen wist dat het eind van de oorlog nabij was, maar niemand durfde te vroeg te juichen omdat al eerder een onderduiker, de heer Romijn, was doodgeschoten op Dolle Dinsdag (5 september 1944).

Vlag en wimpel

De vraag was: “Wat wil je voor je verjaardag” Ik wil niets, zei Jan, als die rot moffen maar weggaan. Iedereen had de vlag klaar staan, maar op het schoolplein werd de munitie nog uitgedeeld en er werden zelfs nog 2 fietsen in beslag genomen. Tegen een geweer kan immers niemand niet op!

5 mei kwam de koster informeren bij zijn vader en de ‘spiess’ of er al gevlagd mocht worden. De Duitsers overlegden in het Frans, “Die käsekopf versteht das nicht.’ Mijn vader verstond het wel en vertrok geen spier, hij had immers jaren Franse les gegeven. Ze bespraken onderling hoe ze dat zouden oplossen. Hij kon het woord ‘vlag’ niet uit zijn strot krijgen. Hij zei uiteindelijk: ”Hang jij je vaantje maar uit!” De vlag lag opgerold onder bed te wachten en moest uit oma’s kamer uitgehangen worden. Toen om 9 uur bekend werd dat we mochten vlaggen was de vreugde enorm. Ik was nog nooit zo blij geweest. Ik kan ook niet begrijpen dat mensen op Bevrijdingsdag de vlag niet uithangen, ze weten de waarde van een vlag niet.

We hadden een hele grote vlag met oranje wimpel en toen die uitgehangen werd, bleef de wimpel in het prikkeldraad voor de deur en daaronder liep de schildwacht met geweer en zijn handgranaten te paraderen. Jan vertelt het alsof het gisteren was. Daarna ging de vlag bij de kerk uit en volgden er meer. Het terugkrijgen van je vrijheid in je eigen huis en land, een mooier verjaardagscadeau, heeft Jan nooit meer gekregen.

Petra Oliehoek- van Es

Foto’s: privé bezit van Jan Boogmans