GroenLinks: We hebben niet bezuinigd om de Stompwijkseweg op te knappen

GroenLinks:  We hebben niet bezuinigd om de Stompwijkseweg op te knappen!

De gemeenteraad heeft de afgelopen twee weken in een reeks commissievergaderingen de jaarrekening van de gemeente besproken en vooruit gekeken naar de begroting van 2014. Om met het belangrijkste te beginnen: onze gemeente zit er financieel goed bij. Het vermogen van Leidschendam-Voorburg is het afgelopen jaar met € 6,7 miljoen gegroeid. In deze tijd van crisis spaart de gemeente voor betere tijden! Voor GroenLinks is dan de vraag of in deze tijd met zoveel financiële zorgen de lasten wel eerlijk verdeeld worden.

GroenLinks kan zich vinden in zuinig en sober beleid. Het is nu eenmaal crisis, maar noodzakelijke investeringen worden ook uitgesteld. Die investeringen leveren rendement op, in de vorm van inkomsten, banen en positieve maatschappelijke effecten. Een positief investeringsklimaat voor de ondernemers in onze gemeente is veel waard. GroenLinks pleit voor een betere afvalscheiding, want in het afval zitten waardevolle grondstoffen als papier en plastics. Het verbranden in afvalovens kost geld, het gescheiden product levert geld op. Kortom, een betere afvalscheiding bespaart geld én levert  geld op. Bovendien schept het banen die hard nodig zijn. Het huidige gemeentebestuur heeft echter alleen tijd voor bezuinigingen en niet voor nieuw beleid. Zo zijn er meer voorbeelden. Veel organisaties wordt een “marktconforme” huurprijs voor hun gebouw berekend, die kunnen ze niet betalen, dus komt het gebouw leeg, verliest de gemeente haar inkomsten en is de organisatie failliet. Dat is een negatieve dubbelslag, geen inkomsten en weg zijn de meeste wijkcentra. Geef extra aandacht aan de snel oplopende jeugdwerkeloosheid, bv. door het invoeren van een leerwerkcheque, zoals de gemeente Den Haag ook ingevoerd heeft. Investeer in duurzaam energiegebruik bij openbare gebouwen.

GroenLinks klapperde even met de oren, toen het gemeentebestuur meldde dat er een reservering van tenminste € 19 miljoen komt voor het opknappen van de Stompwijkseweg, een project waarvan de haalbaarheid niet vaststaat. Jarenlang heeft de gemeente weinig gedaan om het zware verkeer op deze weg te ontmoedigen, waardoor de weg helemaal stuk werd gereden. Als er niets wordt gedaan aan beperking van het zware verkeer, kan binnen 10 jaar de weg opnieuw worden opgeknapt. En waarom legt de gemeente dan een nieuwe ontsluitingsweg aan naar het glastuinbouwgebied in Stompwijk? Daarmee is € 6 mln gemoeid. De Stompwijkseweg ligt op veengrond; dat is weliswaar dikker dan drijfzand, maar tot nu toe zijn alle projectvoorstellen voor deze weg er toch in weggezakt. Groenlinks investeert liever nu in deze tijd van crisis dan straks in economisch betere tijden. Dat heet het paard voor de wagen spannen i.p.v. erachter.

 

Sprookjes bestaan niet!!!!!!

rabo

Sprookjes bestaan niet!!!!!!!!!!!!

Jaren geleden waren er veel boeren en boerendorpjes, destijds werd bedacht om deze mensen te gaan helpen en werd de Coöperatieve Boerenleenbank opgericht om deze boeren in raad en daad bij te staan want, coöperatief betekent niet voor niets OP SAMENWERKING BERUSTEND!!

Er is in de loop der jaren veel veranderd, in 1972 ging de Coöperatieve Boerenleenbank samen met de Coöperatieve Raiffeisenbank onder de naam RABObank met het Coöperatieve hoog in het vaandel en gezien haar TV reclames van vandaag de dag zou hier niets aan veranderd zijn, maar de realiteit is duidelijk anders. Mede omdat de overheid het de boeren steeds lastiger maakte werd deze sector enorm uitgedund, zo ook in Stompwijk.

Coöperatief of niet maar de Rabobank zag zich genoodzaakt om haar bankgebouw(en) in Stompwijk te sluiten, maar kreeg gelukkig wel een pinautomaat. Maar na een aantal jaren zal ook onze pinautomaat uit de muur verdwijnen, omdat deze te weinig kijkcijfers zou hebben, en blijkt dus het sprookje voor Stompwijk (+ buurt dorpen) uit te zijn.

De ooit zo OP SAMENWERKEND BERUSTEND opgerichte bank heeft dus eenzijdig het besluit genomen om de stekker uit Stompwijk (+ buurtdorpen) te trekken en komt met een slap alternatief  voor Stompwijk om te proberen er 1 in de COOP te plaatsen. Een triest alternatief daar de COOP “begrijpelijk” niet 24 uur open is en zeker niet in de weekenden.

De totale opheffingen van het Rabobank gebeuren geldt niet alleen voor Stompwijk maar ook voor Zoeterwoude –Dorp en Rijndijk en tevens voor Hazerswoude–Dorp en Rijndijk en voor de “goede” service kan men dus in Al-phen a/d Rijn terecht, men kan er dan een leuk dagje uit van maken.(parkeren is nu nog gratis.)

Als je met je rollator wilt gaan pinnen dan kan dat 5 km links en 5 km rechtsaf in Zoetermeer en Zoeterwoude. Het is jammer, maar waar de Rabobank voor stond berust zich in een sprookje en helaas bestaan deze niet.

We gaan er zeker nog wat van horen, Peter v. Viegen

 

Te koop: Van Santhorststraat 30

van Santhorststraat 30

TE KOOP: Van Santhorststraat 30, 2266 HT Stompwijk

Voortuin, entree, gang, meterkast, toilet met fontein, woon-/eetkamer met inbouwhaard en vrij uitzicht op het in de wijk gelegen speeltuintje aan de voorzijde, open keuken v.v. Siemens inbouwapparatuur, zonnige achtertuin op het zuidwesten met stenen schuur en achteruitgang.

1e etage: overloop met HR combiketel t.b.v. warmwatervoorziening en cv, voorslaapkamer, 2 achter slaapkamers, aparte ruimte met aansluitingen voor wasmachine en droger, ruime badkamer met inloopdouche, wastafel en toilet.

Vaste trap naar kapverdieping: overloop met wastafel, 1 grote zolderkamer met voor en achter dakkapellen (eventueel 2 kamers van te maken).

De woning is vrijwel geheel voorzien van dubbelglas en de gehele achterzijde is voorzien van zonwering.

Kom gerust deze aantrekkelijke, zeer scherp geprijsde woning bekijken.

Bel voor een afspraak naar fam. van Es, tel. 06-29441634.

 

Blesruiters bouwen op Vlietland

SAMSUNG

 

Alle festiviteiten rond het 40-jarig bestaan van de Blesruiters zijn nog maar net achter de rug, of de voorbereidingen voor het volgende evenement gaan alweer van start. Over een kleine 2 weken is het weer tijd voor SGW Vlietland. Op zaterdag 29 en zondag 30 juni komen de ruiters en amazones aan de start van deze veelzijdige vorm van paardensport. Bij ‘samengestelde wedstrijden’ rijdt elke combinatie een dressuurproef, een springparcours en een spannende crosscountry.

Jammer genoeg is er geen mennen dit jaar, daarvoor waren er te weinig inschrijvingen. Maar de ruiters aarzelden niet: er komen bij elkaar meer dan 450 viervoeters aan de start.

 

Kom kijken of helpen

Voor de 10e keer zijn de wedstrijden weer in het schitterende recreatiegebied Vlietland. Ervaren bezoekers weten het al: de beste manier om de wedstrijden van dichtbij te volgen, is een rondwandeling over parcours van de cross-country. Parcoursbouwers Kees de Jong en Martin Spruijt én al hun hulptroepen hebben weer een paar mooie en uitdagende hindernissen bedacht. Vele zaterdagen in het jaar zijn ze in de schuur aan het werk geweest, en de komende 1,5 week komen alle prefab-hindernissen uit de opslag. Nieuw dit jaar zijn de Boerenwagens (zie foto) en het Rieten Dak. Ook de altijd spannende waterhindernis ontbreekt natuurlijk niet.  

Wil je niet alleen kijken, maar heb je zin om ook de handen uit de mouwen te steken? Doe dan mee als vrijwilliger. Hindernisjury’s, schrijven bij de dressuur of dierenarts, gastheer/-vrouw bij een oversteek in de cross: er is voor iedereen wel iets te doen. Daarnaast is ook de EHBO is een belangrijke schakel in het geheel. Daarom zijn we op zoek naar EHBO’ers!

Wil je helpen? Meld je dan aan via www.eventingzuidholland.nl of vrijwilligers-SGW@hotmail.nl.

 eer informatie en het programma zijn te vinden op:  www.eventingzuidholland.nl.

Lisette Muijen, tel: 06 – 53619795, e-mail: deveurse@planet.nl.

Beatz

 

Afgelopen weekend waren wij 2 maal geopend, dit was op de vrijdag en zondag.

Vrijdag gaven wij het feest: Summerfeelings. De deuren waren stipt 21:00u geopend en de eerste gasten kwamen niet veel later binnen. Het beloofde een mooie avond te worden waarin de beste beats uit de speakers kwamen rollen, en iedereen had het lekker naar zijn zin. Ook aan een mooie vrijdag avond als deze, kwam helaas weer een einde. Iedereen verliet met een goed gevoel de bardancing.

Op de zondag avond waren de deuren rond 19:00u geopend.

Ook deze avond werden er weer Schuimparty / Stompwijk Summerland kaarten verkocht, als of het warme broodjes waren.

Na een gezellige avond waarin weer lekker gedanst en gesjanst werd, was het einde in zicht. Het weekend werd weer mooi afgesloten in de bardancing.  

Vrijdag 28 juni: Schuimparty! 

Vrijdag 28 juni geven we het laatste feest van dit seizoen!! Dit is een van de leukste feesten van het jaar. Wees er dus snel bij want dit feest is altijd heel snel uitverkocht. Natuurlijk hebben we het dan over de schuimparty!!!
Kaarten kosten € 5,- per stuk. aan de deur indien voorradig : €7,50,-  OP=OP!! 

De deuren gaan open om 21:00u. We zien jullie graag vrijdag 28 juni!!!

Zet deze datum dus alvast in je agenda want dit kan en mag je gewoon niet missen!

 Bardancing Beatz Agenda:  

Vrijdag 28 juni: Schuimparty ( Eindfeest )  Kaarten: € 5,- Pst. (indien voorradig7,50,- aan de deur)

 Voor meer info, foto’s of de agenda check de site www.Beat-z.nl

Stompwijk Summerland kaarten zijn ook beschikbaar bij:

Café de Gouden Leeuw Doctor van Noortstraat 76
2266 HA Stompwijk 
Tel: 071 580 2968

De Meester café en zalen                                           
Zuidbuurtseweg 57  2381 AE Zoeterwoude
Tel: 071 580 1537 
www.demeesterzoeterwoude.nl

 

Hilgersom/Tijssen-duif maakten 101 km per uur

 Met een flinke zuid/westenwind op de staart hadden de duiven afgelopen zaterdag een makkie. Het was zaak om, vanuit Nanteuil (350 km), op de juiste koers te blijven en daarbij keihard door te jakkeren. Vooral de uiteindelijke winnaar NL12-‘052’ van de combinatie Hilgersom/Tijssen maakte uitstekend gebruik van deze uitgelezen weersomstandigheden. In een tempo van ruim 101 km per uur was deze vluggerik al zijn mededingers ruimschoots te snel af.

De NL12-‘479’ van Wim v.d. Bosch en de NL12-‘719’ van Eddy en Chantal van Leeuwen waren als respectievelijk 2e en 3e de besten in de rij der geklopten. De Stompwijkers hadden 125 duiven voor deze vliegrace naar Frankrijk gestuurd. 

 Verdiende Competitiepunten: Stand:

Hilgersom/Tijssen            10 p                           1.   Hilgersom/Tijssen          105 p.

W. v.d. Bosch                    9                             2.   W. v. Benten                   84

Comb. v. Leeuwen             8                             3.   Comb. v. Leeuwen           82

Mevr. Luk/Vork                 7                             4.   W. v.d. Bosch                   81

J. v.d. Bosch                    6                              5.   J. v.d. Bosch                    68

G. Onderwater                 5                              6.   Mevr. Luk/Vork                 66

W. v. Benten                   4                              7.   G. Onderwater                  40

P. Oliehoek                     2                               8.   P. Oliehoek                      31

Hilgersom/Salm               1                              9.   Hilgersom/Salm               11      

Piet Oliehoek

 

Open dagen Boerderij de Vierhuizen

  

Ter gelegenheid van de landelijke actie “Lekker naar de Boer”, houdt Kaasboerderij De Vierhuizen te Zoeterwoude open dag op 22 en 23 juni. Op deze dagen kunt u (nader) kennismaken met dit biologische bedrijf. Bij de actie “Lekker naar de Boer” zetten honderden biologische boerderijen in heel Nederland hun deuren open. Op www.lekkernaardeboer.nl is te zien welke dat zijn, en wat er te doen is. Boerderij de Vierhuizen doet dit jaar ook mee. Hier kunt u o.a. meedoen aan een rondwandeling over de boerderij en de landerijen. Er is een grote zandhoop en hooi voor de kinderen om in te spelen. De kaasmakerij en de kaasopslag zijn te bezichtigen, en op het erf zijn natuurlijk diverse boerderijdieren aanwezig, zoals kalfjes, schapen en ezels. Er is ook een wedstrijd ‘kazen rollen’. Bovendien zijn er pannenkoeken en er is ijs. Wijnmakerij Chateau ‘Deux Filles’ uit Voorschoten presenteert op zondag haar wijnen, en op zaterdag kunt u kennismaken met ‘Wei4all’ – een fris-/sportdrank gemaakt van ‘wei’, een restproduct van het kaasmaken.  

Boerderij de Vierhuizen is een klein, maar dynamisch familiebedrijf met een lange historie. De koeien grazen in de natuur. De melk wordt verwerkt tot ‘Wilde Weide kaas’, een streekproduct dat staat voor topkwaliteit, duurzaamheid en een ambachtelijke productiewijze. Bij de nationale kaaskeuring Cum Laude van 2013 werd de Wilde Weide kaas van De Vierhuizen eerste in de categorie ‘kaas met een verhaal’.  

De open dagen worden gehouden op zaterdag 22 en zondag 23 juni, van 10.00 tot 16.00 uur. Adres: Geerweg 5, Zoeterwoude. Zie ook www.kaasboerderijdevierhuizen.nl.

 

Dorp van het dorstige hert