Jetty’s eettafel

Het was weer een gezellig samenzijn met culinaire hoogstandjes. Meer dan voldoende aanmeldingen, de reservebank was behoorlijk gevuld. Op het allerlaatst toch nog 2 afmeldingen in verband met ziekte, van harte beterschap.

Bij de ingang werden er briefjes uitgedeeld met vragen inzake de kerst zoals: ‘Hoe ziet jouw perfecte kerst eruit?’ Een paar zijn er al ingeleverd, maar we verwachten er nog een flink aantal. De antwoorden komen in de kerstketting.

De briefjes kunnen ook bij de soos worden ingeleverd.

De bibliotheek heeft i.v.m. de campagne “Heel Nederland leest” gratis boeken beschikbaar gesteld. Er waren er nog erg veel over en deze zijn voor de liefhebbers. Zelfs een doos met boeken met grote letters, die gingen als zoete broodjes over de toonbank. Het idee hierachter is dat door iedereen hetzelfde boek wordt gelezen, en dit kan leiden tot boeiende gesprekken.

Een gratis boek kwam mooi uit, mooi ingepakt past dit ook in een schoentje, de zak of onder de kerstboom. Allemaal bedoeld om ons aan het lezen te krijgen. Het is ook heerlijk om even aan de werkelijkheid te ontsnappen.

De tafels waren feestelijk versierd met verse boeketjes met een knipoog naar Italië, met dank aan Ingrid. Als eerste: een lauwwarm soepje (en zo heurt het ook). Dat was super. Ik heb het recept op verzoek Bep losgepeuterd bij Gera. Zij heeft het ook vast van internet, maar deelt het graag. Ik lees in het recept dat het een blijvende indruk zal maken en dat klopt. Zelf zet ik het op mijn kerstmenu.

Aansluitend gehaktbrood dat eveneens overheerlijk was met aardappel-knolselderij, puree en geroosterde groenten. Voeg daar goed gezelschap aan toe en het feestmaal is compleet.

Leny en Henk Boon zijn 40 jaar getrouwd en zouden advocaat met slagroom trakteren. Maar…. gezien ons nagerecht, tiramisu, was dit geen goede combinatie. Om ‘klachten’ over te volle magen te voorkomen is in overleg de traktatie doorgeschoven naar volgend jaar. Wel werden er ijsfonteintjes gereserveerd voor het jubilerende paar. Het “Lang zullen ze leven” houden ze tegoed.

Een applaus voor Gera, met hulp van Denise en Jens en overige keukenprinsen en -prinsessen.

Tot slot waren ook nog alle kerstkaarten uitverkocht. Met liefde door Anja gemaakt. De opbrengst gaat naar Jetty’s eettafel. Iedereen ging voldaan naar huis en wij bleven voldaan achter.

Dan gaan we ons vanaf nu richten op de volgende bijeenkomst. Derde kerstdag komen we allemaal tezamen onder ‘t sterren blinken. De koks krijgen vrij of komen gezellig meegenieten. U kunt zich vanaf nu aanmelden via dorpspunt@stompwijk.nl  Volgende week meer.

Petra Oliehoek- van Es

Districtskampioenschap pupillen

Afgelopen zaterdag vond het districtskampioenschap voor de pupillen plaats.

Miel wist zijn pr op de 250 aan te scherpen. Uiteindelijk wist Miel zelf de vierde plaats te behalen. Knappe prestatie!

Na afloop van het districtskampioenschap werd er ook nog een marathon voor de jeugd gereden. Ze hoeven natuurlijk geen 100 rondjes te rijden, maar kunnen zo wel vast proeven aan zo’n evenement.


Bij de marathon deden Sam Gareman en Miel Juffermans mee. Miel werd hier tweede.

Hieronder zie je de uitslagen van het DK voor pupillen:

Op naar de volgende!

Ineke Verburg

Jeugdschaatsen IJsclub Stompwijk

Ouderen Soos Stompwijk

Beste leden van de Ouderen Soos,

Het jaar loopt alweer ten einde. We hebben nog een aantal activiteiten op het programma staan.

Dinsdag 10 december is de prijsuitreiking van de 2e helft van het seizoen. Op 17 december houden we onze jaarlijkse kerstviering. We beginnen de dag om 10:00 uur met een Eucharistieviering in de Laurentiuskerk. Daarna gaan we naar het Dorpspunt waar we, na de koffie en natuurlijk een borreltje, kunnen genieten van een heerlijke maaltijd. Leden betalen hiervoor €10,-. Introducees zijn ook van harte welkom, zij betalen een bijdrage van € 15,-. Aanmelden kan op dinsdagmiddag of bij één van de bestuursleden.

Dinsdag 24 december en dinsdag 31 december is er geen Soos. We beginnen het nieuwe jaar op dinsdag 7 januari 2025.

Astrid Hilgersom,

Secretaris Ouderen Soos Stompwijk

Geraniumclub

Een berichtje van de geraniumclub. Er hebben buitengewoon vervelende gebeurtenissen rondom de gekleurde fietsen plaatsgevonden.

De fiets op de Schoolbrug is meerdere keren vernield door baldadige types. Dit beneemt de lust om hier mee verder te gaan.

Voor de zekerheid zijn de fietsen gedurende de wintermaanden in een opslag geplaatst om volgend jaar weer uitgezet te worden.

De bloembakken blijven hangen want dat is te veel werk. De bloemen gaan een trieste periode tegemoet, zodra het gaat vriezen en is er geen gein meer aan.

Deze winterslaap is er nodig… tenzij er gesponsord wordt. Daar worden we natuurlijk erg blij van en dit zorgt voor evenwicht, zodat we de moed erin houden.

De bakken bij de kerk zijn gevuld met winterharde helleborissen. Onze dank gaat uit naar Robert Hendriks en Marian en Leo Gareman die het poten hiervan voor hun rekening hebben genomen. Marian en Leo zijn werkelijk onbetaalbaar.

Robert extra dank voor het meedenken en beschikbaar stellen van deze winterkanjers. De donkere maand wordt iets lichter, we gaan er allemaal van genieten.

Petra Oliehoek- van Es

GBLV enthousiast over nieuwe woningen in het hart van Stompwijk

De lokale politieke partij GBLV/Gemeentebelangen verwelkomt het bouwplan voor 27 nieuwe woningen naast het Dorpspunt en de school in Stompwijk. Met dit project wordt niet alleen ingespeeld op de woningbehoefte in het dorp, maar wordt ook de leefbaarheid in Stompwijk verder versterkt.

De bouwplannen aan de Dr. Van Noortstraat omvatten 8 sociale huurappartementen voor jongeren en 19 woningen in de middeldure en vrije sector. Dit zorgt voor een gevarieerd aanbod, dat een bijdrage levert aan de woningbehoefte van dorpelingen en andere belangstellenden. “De bouw van deze woningen biedt unieke kansen voor inwoners van Stompwijk,” zegt Raadslid en Stompwijker Koos van Wissen. “Het is ook een belangrijke stap om het dorp leefbaar en aantrekkelijk te houden”.

Naast de woningbouw heeft GBLV, tijdens de bespreking in de Commissie Omgeving van de Gemeenteraad, aandacht gevraagd voor de voorzieningen in de directe omgeving. Raadslid Marien van Wijk wees erop dat de huidige fietsparkeervoorziening bij het Dorpspunt zal verdwijnen door de bouwplannen. “Goede fietsparkeerplekken zijn onmisbaar voor het Dorpspunt, een centrale plek voor de gemeenschap,” benadrukt hij. De wethouder heeft aangegeven dat een nieuwe fietsparkeervoorziening wordt meegenomen bij de herinrichting van de Dr. Van Noortstraat. Ook tijdens de bouw zal hiervoor een voorziening worden getroffen.

Met dit bouwplan zet Stompwijk een belangrijke stap om de vitaliteit van het dorp verder te versterken.

Copyright foto: google maps
 

Jubileum Piet Wolvers

Sinds 1999 had Piet zijn eigen atelier aan de Schenkelweg waar hij schilderde in opdracht, exposeerde, maar ook 3 uur schilderles gaf. In 2014 sloot hij zich aan bij Atelier Xie in het nieuwe atelier bij Anneke van Teijlingen  aan de Korte Miening. Bij de open dag destijds heb ik mij in laten schrijven als leerling en ben later een van zijn leerlingen geworden. In zijn lessen laat Piet iedereen vrij om een eigen stijl te ontwikkelen, maar zijn individuele begeleiding heeft velen geïnspireerd. Zelf schildert Piet op realistische wijze dieren, landschappen, stillevens en portretten. Zijn voorliefde echter heeft een surrealistische inslag waarbij ruimte voor het innerlijke proces en de spirituele vertaling daarvan op het doek. Het is zeker de moeite waard om zijn schilderijen te komen bewonderen. Hij maakt zulke mooie werken met zoveel lagen, je blijft kijken en ontdekt steeds iets nieuws op het doek.  

Piet ik hoop dat wij nog jaren van jouw vakmanschap mogen meegenieten en tijdens de dinsdagochtend mooie gesprekken met elkaar mogen hebben. Geniet van het jubileumweekend.

Ria Luiten

Tussen wal en schip     

Was een veel gebruikt gezegde in vroegere tijden. Mijn dochter kwam terug met haar boodschappen en liet haar sleutelbos uit haar handen glijden. Aangezien zij in een ark woont, viel die dus letterlijk (tussen wal en schip) in het water. Wat een pech. Gelukkig heeft zij een behulpzame buurvrouw, met een grote magneetbal om iets uit het water te vissen. En ja hoor het lukte. Bij de eerste de beste gooi, viste mijn dochter de sleutelbos omhoog. Super blij dus, dat snap je.

Met dank aan en een dikke kus voor de buurvrouw.

Groetjes Ria v. Dijk

VrouwActief ….. december

Dinsdag 10 december om half 8 gaat het los in het Dorpspunt, want het is de laatste ledenavond van het jaar, zorg dus dat je erbij bent.

Helaas is het in het Dorpspunt wat lastiger om een diner te verzorgen. Dat merk ik wel bij Jetty’s eettafel waar we met een flinke groep veel werk verzetten om voor 40 mensen te koken. Vorig jaar was Angelée er met haar heerlijke Thaise maaltijd, voor dit jaar hebben we besloten er een heel gezellige avond van te maken met een drankje en een tussendoor hapje.  VrouwActief organiseert in samenwerking met het gouden koppel Jacques en Leo, de enige en echte Stompwijkse Swingo. Mede in elkaar gezet door Willem Jansen, maar de uitvoering is door deze twee.

Wie herinnert zich de legendarische avond in de Bles nog? Het was top en dat willen ze ook nu weer realiseren. Meezingen graag, invullen zeker, want er zijn ook nog prijsjes te winnen.

We beginnen een half uur eerder dan normaal om er echt een wat langere gezellige avond van te maken. Kun je het niet redden, dan kun je ook later aanschuiven natuurlijk, maar we beginnen dan alvast met koffie/thee en wat lekkers.                            

Tot de 10e half 8.

Namens bestuur VrouwActief, Ria Luiten

Ons huis staat te koop

Ruim 50 jaar hebben wij met ons gezin aan de Dr. van Noortstraat 123 gewoond. Edwin was een jochie van 4 jaar oud en Debbie was net geboren, toen wij erin trokken. Met ontzettend veel plezier hebben wij op wat wij zelf één van de mooiste plekkies van het dorp vinden, ons gezin uitgebreid en herinneringen met elkaar gemaakt.

Een langere historie van de familie Vurens ligt hier. Wat onze slaapkamer op de begane grond was, was voor onze komst in 1972, de kruidenierswinkel. Met eigen handen en veel liefde is het huis door de jaren heen op de begane grond geïsoleerd en voor ons gezin binnen en buiten aangepast. Ook achter en voor het huis.

Een ruime schuur, voldoende plek voor fietsen, een veranda direct grenzend aan de woonkamer aan de achterzijde en een fijne achtertuin. Aan de voorzijde genoten wij van zonnige avonden buiten en ook de kermisgasten.

Heb je interesse om het stokje over te nemen? Meld je dan alsjeblieft deze week bij de verkopende makelaar: Kooij Makelaardij, 06-53315588

Tom en Wil Vurens

Kerkberichten

Amnesty International

Zondag 8 december staan de mensen van Amnesty International weer achter in de Kerk. Met de “Groetenactie in de Kersttijd”. Het doel van de actie is, een persoonlijke groet sturen aan een gewetensgevangene in het buitenland, ter bemoediging in een vaak uitzichtloze situatie.

Er zijn ook kaarten en kaarsen te koop.

Lees verder Kerkberichten

Dorp van het dorstige hert