Vlietland: Gedeputeerde Staten beslissen

Gedeputeerde Staten moeten begin 2025 beslissen of ontwikkelaar DLR toch een vergunning krijgt om de werken voor de bouw van 222 recreatiewoningen in natuur- en recreatiegebied Vlietland, te kunnen starten. De Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) wees de vergunning eerder dit jaar af vanwege de aanwezigheid van de beschermde boommarter en het feit dat DLR onvoldoende beschermingsmaatregelen voor het dier voorstelde.

DLR ging in beroep tegen de afwijzing door ODH. Tijdens een hoorzitting betoogde de vertegenwoordiger van de ontwikkelaar dat de boommarter wel degelijk wordt beschermd in het bouwplan. Overigens relativeerde hij de aanwezigheid van de marter. Er is ook geen bewijs dat het dier in het gebied verblijft, zo stelde hij. Dat er nog meer beschermde diersoorten in het gebied zitten is niet relevant voor de vergunningverlening, aldus DLR.

Zijdens ODH werd benadrukt dat gezien de vele ecologische onderzoeken van de laatste 4 jaar er zoveel aanwijzingen zijn voor andere beschermde diersoorten, dat een aanvraag daarvoor ook in de aanvraag voor de boommarter had moeten worden meegenomen. In dit geval is handhaving achteraf niet genoeg. ODH miste ook een onderzoek naar alternatieve locaties en alternatieve inrichting en omvang van het villapark ten bate van de beschermde soorten. Ook werd de belangenafweging door de aanvrager als onvoldoende beoordeeld. Men miste een bewijsvoering voor de stelling van de bezwaarmaker dat de natuurwaarde van het gebied zou toenemen door het villapark.

Insprekers bij de zitting waren de Vrienden van Vlietland, de Algemene natuurvereniging AVN, en de Bomenbond. Ed Krijgsman (Vrienden van Vlietland) betoogde dat er nog steeds geen compleet beeld is wat er in Vlietland allemaal ging gebeuren. Hij verwees naar de aanleg van een grondwal, omlegging van de Rietpolderweg en de voorgenomen inrichting van het gebied. Ook door deze drie factoren is er geschikt leefgebied meer voor beschermde diersoorten.

Zijdens AVN werd betoogd dat het niet alleen om de boommarter gaat maar om veel meer beschermde diersoorten in het gebied. Het gebied is bovendien een officieel erkende ‘groene buffer’ waar de plannen van DLR geen bijdrage aan leveren, en die buffer ook niet versterken. DLR heeft ook niet aangetoond dat de belangen van kopers/huurders van de te bouwen woningen opwegen tegen de natuurbelangen en de belangen van degenen die Vlietland bezoeken voor rust en groen.

Een vertegenwoordiger van de Bomenbond wees erop dat er 8000 bomen gaan verdwijnen door de plannen. Zij hamerde verder op het naleven van wet- en regelgeving die erop gericht is het behoud van natuur te borgen. ‘Die afspraken zijn gemaakt in het algemeen belang. Biodiversiteit is een algemeen belang. Burgers moeten kunnen vertrouwen op de afspraken’.

Overigens wordt in de hele procedure uitgegaan van het ontwerp-bestemmingsplan uit 2022 waarin de bouw van 222 grondgebonden woningen is opgenomen. Dat ontwerp is door B&W van Leidschendam-Voorburg nog steeds niet bij de gemeenteraad ter goedkeuring neergelegd. Nu geldt formeel het bestemmingsplan uit 2005. Daarin staat ook hoogbouw van de woningen.

39e Meerhorstloop: een sportief begin van het jaar met een Goed Doel

Op zondag 5 januari vindt voor de 39e keer de Meerhorstloop plaats in Stompwijk. Deze jaarlijkse traditie is dé gelegenheid om na de feestdagen te testen of de conditie nog op peil is.

De medewerkers en vrijwilligers van Stompwijk ‘92 en loopgroep De Trein staan klaar om de lopers warm te verwelkomen op het sfeervolle sportpark Meerhorst.

Dit jaar is een loopster met een bijzondere missie aanwezig. Oud-Stompwijkse Zoey van den Bosch zal in maart de marathon van Tokyo lopen om geld in te zamelen voor KiKa (Kinderen Kankervrij). Om haar initiatief te ondersteunen wordt per inschrijving van elke volwassen loper €1,50 gedoneerd aan KiKa. Zo combineren we sportieve prestaties met het steunen van een belangrijk goed doel.

Inschrijven voor de Meerhorstloop kan eenvoudig online via inschrijven.nl. Zoek op “Meerhorstloop” of gebruik de directe knop op www.stompwijk92.nl/meerhorstloop.

Hier vind je ook alle informatie over starttijden en routes.

Doe mee, test je conditie, en draag bij aan een goed doel! Samen maken we er een sportieve en betekenisvolle start van het jaar van.

De loop kan natuurlijk niet zonder vrijwilligers, zo, bij deze iedereen die niet zelf hardloopt meld je aan bij de organisatie om je steentje bij te dragen en er voor iedereen een feest van te maken.

Kerkberichten

Vrijdag kerststukjes maken. Komt u helpen?

Vrijdag 13 december gaan we vanaf 10 uur weer de kerststukjes maken. Vele handen maken licht werk, dus heeft u nog een uurtje over? Kom gezellig helpen. Om 10 uur is de koffie bruin.

Heeft u nog kerstgroen? Laat het ons weten!

Heeft u in de tuin nog een boom of struik met kerstgroen staan die dringend gesnoeid moet worden? Wij zijn heel blij met alle vormen van ‘groen’. Indien nodig komen we u helpen met snoeien of met het ophalen. Kerstgroen kan ingeleverd worden tijdens de openingsuren van het secretariaat.

Beste leden van de Ouderen Soos,

Op 17 december houden we onze jaarlijkse kerstviering. We beginnen de dag om 10:00 uur met een Eucharistieviering in de Laurentiuskerk. Daarna gaan we naar het Dorpspunt waar we, na de koffie en natuurlijk een borreltje, kunnen genieten van een heerlijke maaltijd. Leden betalen hiervoor €10,-. Introducees zijn ook van harte welkom, zij betalen een bijdrage van € 15,-. Aanmelden graag uiterlijk dinsdag 10 december op dinsdagmiddag of bij één van de bestuursleden.

Lees verder Beste leden van de Ouderen Soos,

Een kaartje voor Adrie

Het is alweer een tijdje geleden dat Adrie van Nierop vanuit het ziekenhuis naar Vivaldi gebracht werd om op te knappen na haar ongelukkige val. Inmiddels gaat het wat beter met haar en kan zij daar niet langer blijven. Er is voor haar een plekje gevonden bij Topaz in Leiden. We hopen dat zij daar verder kan herstellen en er wat meer georganiseerd wordt waar zij deel aan kan nemen. Misschien wel heel fijn als we haar nog een keer verrassen met een kaartje, maar dan op dit adres. Dus pak een vrolijk kaartje en een pen en stuur een berichtje om haar op te fleuren.

Haar nieuwe adres is:  Topaz Overrhyn,

Willem de Zwijgerlaan 44,

afd. Zijlsingel, kamer 1,

2316 GJ  Leiden, t.a.v. A(drie) van Nierop.

Adrie probeer er het beste van te maken, wij hopen dat jij het naar jouw zin hebt. Toi, toi, toi! 

Buurvrouw Rietje Soonius en Ria Luiten

Tussen Turkije en Spanje

Geboren in Turkije en toch vanuit Spanje

De Sint gaat onderweg in mantel en franje

Het land komt pas in beeld

Als zijn visum is uitgedeeld

Waarom de Sint eigenlijk in Spanje woont

Is hij niet de echte of wellicht gekloond

Voordat de wankele boot was aangelegen

Met die penibele boot vol geschenken

In ruil voor Nederlandschap zou je denken

Als de Sint op zijn schimmel klimt

En in de „verte” al liedjes klinkt

Om weer eens flink uit te pakken

Tussen grote en kleinen pakken

Cadeautjes delen aan vele mensen

Voor veel gevraagde wensen

Met gepaste gemaakte gedichten

Aan ouders of kinderen richten

Maar is Sint Nicolaas weer achter de rug

Ga gewoon met uw bootje terug

U bent een voorbeeld voor velen

Die hier al zijn om alles te delen

mensen met andere culturen

Hebben het zwaar te verduren

En moeilijk is ze terug te sturen

Wybo Suijten

Dorp van het dorstige hert