Alle berichten van administrator

Kerststukjes

Kerststukjes

Het was weer een gezellige drukte in het Dorpshuis vorige week donderdag. Er werden in korte tijd mooie kerststukjes gemaakt van al het materiaal wat er binnen komt of de laatste jaren gebracht is. We halen ook veel potjes uit kringloopwinkel “De Stal”, zodoende blijven ook de onkosten beperkt.

Inmiddels zijn alle kerststukjes weer bezorgd bij de juiste personen, die er altijd weer naar uitkijken.

Iedereen dus BEDANKT voor het maken en de wijkcontactpersonen voor het rondbrengen. Ook het Dorpshuis weer bedankt voor het gebruik van de grote zaal.

Iedereen, PRETTIGE FEESTDAGEN GEWENST EN EEN VOORSPOEDIG 2014

Annie van Rijn

 

 

1e Gaanderskrant officieel overhandigd aan Burgemeester Zuidgeest

1e Gaanderskrant officieel overhandigd aan Burgemeester Zuidgeest !

Zondag 15 december om half 11 was een officiële dag voor het prinselijk paar. Door Prins Erwin, Page Jindra en Opper Gerard werd onze nieuwe Gaanderskrant overhandigd aan de enige echte Burgemeester van Stompwijk: Marcel Zuidgeest. De heersers van het Gaandriaans rijk waren speciaal daarvoor uitgenodigd bij de burgemeester thuis, daar zal menig een jaloers op zijn. Namens de redactie van de Gaanderskrant reikte Prins Erwin het trotse Gaanders boekwerk, meer dan 60 pagina dik, aan de eerste man van het Gaanders dorp uit. Ondanks zijn drukke werkzaamheden, deed de burgemeester de toezegging om speciaal tijd vrij te maken om het Gaanders carnavalsnieuws door te lezen. Burgemeester Zuidgeest wil niets missen van het carnavalsgebeuren van de Gaanders. Daar bovenop deed hij de toezegging om tijdens de optocht weer een ‘open huis’ te geven voor vrienden. Hij woont hiervoor op een echte A locatie. Burgemeester Zuidgeest wenste de Gaanders veel succes toe voor alle komende activiteiten die georganiseerd worden.

Op zaterdag 4 en zondag 5 januari zullen de raadsleden samen met Prins en Page het Gaanders carnavalsboek weer verspreiden in Stompwijk. Daarbij worden de gebruikelijke loten, voor ondersteuning van het gehandicapten-, kinder- en bejaardencarnaval, aangeboden. Wij rekenen op uw ondersteuning, bij voorbaat dank.

Hier nog wat data:

Zaterdag 4 en zondag 5 januari: Gaanders boekje lopen en lotenverkoop

Zaterdag 18 januari: Gaanders Bierstube

Zaterdag 1 maart: Optocht, straatcarnaval en gekostumeerd bal

 

Voor meer info www.degaanders.nl.

P.R. De Gaanders

 

Sport Jaaroverzicht 2013

Sport jaaroverzicht 2013        

Januari nr. 2163 t/m 2166

* Meerhorstloop was genieten, ruim 300 deelnemers                   

* Ferdinand Jansen kampioen bij Nieuwjaarswedstrijd in Leiden

* Eline en Sanne in actie bij winterkring kampioenschappen zwemmen

* Sandy v.d. Salm Kringkampioen M2

* IJspret op de Nieuwe Vaart

Februari nr. 2167 t/m 2170

* Thom eindigt als 3de bij de Gruno Bokaal

* 25 jaar schaatsen op de Weissensee  

* Julie v.d. Meer 3de bij districtswedstrijden Leiden  

Maart nr. 2171 t/m 2174

* Martijn v. Es stopt met Marathonschaatsen 

* Zilver en brons voor Thom bij NK afstanden

* Toerclub Stompwijk start nieuw seizoen 

* Tjilde 2e bij districtskampioenschap

April nr. 2175 t/m 2179

* Opening postduiven vliegseizoen

* Poldercross stopt definitief 

* F1 Stompwijk’92 kampioen        

Mei 2180 t/m 2183

* Elfdorpentocht bijzonder goed geslaagd  

* Wandeltocht is genieten rondom Stompwijk    

* E3 1e prijs voetbaltoernooi       

* Kelly Doelman kampioen in M2    

* Stompwijk ’92 heren 3 onoverwinnelijk in hotsknotsbegonia voetbal  

Juni 2184 t/m 2187

* Toerclub 3-daagse naar slot Assemburg            

* Prachtige zege voor Wim v.d. Bosch-duif

* 40 jaar Blesruiters                  

* Alpe d’HuZes is de moeite waard           

Juli 2188 t/m 2191

* Badgasten naar NK

* 10e SGW Vietland geslaagd                           

* Jonge duiven  hebben het moeilijk

* Kelly Doelman kringkampioen M2 pony’s

* Stompwijks paard wint op eigen grasbaan             


   Stompwijkse paardendagen wederom geslaagd

Augustus 2192 t/m2196

* Wielrennen: Thom v Beek winnaar in Maasluis                

* Boerengolf bij de drie Molens                                          

September 2196 t/m 2200

* Marathon in Wilsveen geweldige mendag                      

* Drukke week voor Blesruitermenners en ruiters 

* Weer een recordvangst aan vissen bij buurtschap de Drie Molens

* Eerste p.r.’s voor Edward en Ferdinand Jansen in nieuwe seizoen

* Strandtraining judoka`s

Oktober 2201 t/m 2204

* Spectaculaire schaatsseizoenopening Edward en Ferdinand

* Marathonschaatsen weer van start

* Bart v Santen promotie bij 1e Uithofwedstrijd

* Thom van Beek in leiderstrui Marathonschaatsen 

November 2205 t/m 2208

* Promotie voor Iris

* Records voor Erben, Bart en Joy

* Thom v Beek 2e in Utrecht bij Marathonschaatsen

* Stompwijkse badgasten met hun club naar de finale     

* Thom plaatst zich met overmacht voor Eindhovencup

December 2209 t/m 2211

* Thom wint Eindhoven cup en plaatst zich voor NK Allround

* Ereplaatsen bij district kampioenschap

 

 

 

Kerstwens KBO

Kerst en Nieuwjaarswens 

Beste Leden 

Met de kerstdagen in het verschiet nadert het einde van 2013 met rassen schreden. Een jaar waar wij als bestuur met een goed gevoel op terug kijken.

Er zijn ons leden ontvallen waar wij lange tijd naast hebben gestaan en met veel plezier aan terug denken, het bestuur wenst de nabestaanden veel sterkte toe.

Wij hebben nieuwe activiteiten ontwikkeld die buiten verwachting in de smaak van onze leden zijn gevallen.

Ook kwamen er weer leden bij zowel bij de KBO als op de Soos.

Mede ook door de inzet van onze bestuursleden was het met elkaar weer een fijn jaar. Dit werd bovendien zichtbaar gewaardeerd door de soosleden met een Sinterklaasverrassing voor het bestuur.

Wij danken onze soosleden voor deze leuke verrassing en zullen er van genieten. 

Met het 50 jarig lustrum in het verschiet gaan wij met elkaar in vertrouwen de toekomst tegemoet.

Het bestuur wenst alle leden, donateurs en toekomstige leden een zalig en gelukkig Kerstfeest.

Voor het nieuwe jaar een heel gezond en voorspoedig 2014 met veel zonneschijn en geluk. 

P.S.: Voor alle duidelijkheid, de soosmiddagen 24 en 31 december vervallen er is dus geen soos.

De eerste soosmiddag is dinsdagmiddag 7 januari 2014! 

Een bericht om in de agenda van 2014 te plaatsen.

Op zondag 25 mei 2014 bestaat de Katholieke Bond van Ouderen 50 jaar midden in ons dorp Stompwijk. 

Met vriendelijke groet, het bestuur

 

 

Een Kerst vol licht

Een Kerst vol licht  

Een tunnel kan heel lang zijn

Maar ’t eind komt ooit in zicht

De nacht kan pikkedonker zijn

Maar ’s ochtends wordt het licht

 

Een deur die kan gesloten zijn

Maar heeft altijd een bel

‘Tot ziens’ kan soms verdrietig zijn

Maar het is geen vaarwel

 

Dus laat ze zien wie je bent

En verzamel al je kracht

Want ergens is er iemand

Die op je wacht

Dus recht met die schouders

En omhoog met je hoofd

Want je vindt toch altijd iemand

Die wel in je gelooft…

 

Een mens kan erg eenzaam zijn

Maar is dat nooit alleen

Een hart dat kan bevroren zijn

Maar het is nooit van steen

 

Het vuur waarvoor je komt te staan

Kan eigenlijk niet heter

Maar als het dan niet slechter kan

Wordt het alleen maar beter

 

Dus laat ze zien wie je bent

En omhoog met je hoofd

Want je vindt toch altijd iemand

Die wel in je gelooft….

 

Tekst: door Pels uit film Kruimeltje

 

Ingezonden door Agnes v. Boheemen

 

Een betere wereld….. iedere dag Kerst?

EEN BETERE WERELD … IEDERE DAG KERST?

Kerstmis is het meest bekende en meest gevierde feest ter wereld. Veel mensen voelen met Kerst heel sterk de behoefte aan een wereld van vrede. In oorlogsgebieden wordt met Kerstfeest soms besloten tot een niet-aanvalsverdrag. Voor mensen die zijn gegijzeld of worden vermist wordt gehoopt dat ze in elk geval voor de Kerst thuis zijn. Want met Kerst moet alles weer goed zijn. 

Alleen met kerst moet alles weer goed zijn?

Met kerst denken mensen aan elkaar en ook aan de arme medemens. Eigenlijk zou dit toch altijd moeten gebeuren … en niet alleen met kerst. Of misschien moet het iedere dag kerst zijn zodat altijd alles goed is?

Net als in de rest van de wereld, wordt er in Bolivia ook uitgebreid kerst gevierd. Het is mooi om te zien dat mensen elkaar proberen te helpen. Door het geven van kadotjes, eten of iets anders. Echter Stichting Amigos is van mening dat er altijd gedacht moet worden aan de medemens, het hele jaar en niet alleen met kerst!

In Sucre Bolivia heeft Stichting Amigos gezamenlijk met Café Bar Restaurant Amsterdam verschillende projecten vooral gericht op kinderen ondersteund. Aangezien hier de scholen in februari beginnen, organiseren we in maart een schoolspullenproject voor kinderen van verschillende organisaties (mobiele school, opvanghuis, school in de bergdorpen). We verblijden de kinderen met een tas schoolspullen en iets lekkers. Fantastisch om zo´n 500 kinderen met een grote glimlach op hun mond te zien.

Halverwege het jaar hebben we goedkoop via een goede vriendin Paola uit Sucre tweedehandskleding laten komen uit Chili ´ropa americana´. De kleding voor de winter hebben we ook weer uitgedeeld aan de kinderen van verschillende organisaties.

Met kerst helpen we jaarlijks het taleninstituut FENIX met hun kerstproject, kerstkadootjes en iets lekkers voor alle mensen en kinderen die vanuit de bergdorpjes naar de stad komen. Ook gaan ze naar de bergdorpjes om daar de kinderen een warme kerst te bezorgen. Stichting Amigos heeft een mooie brief ontvangen van de schoenenpoetsers van het plein ´Brillitos´ om te helpen met iets voor hun kerstpakket. Want ja, de schoenenpoetsers zijn de Boliviaanse ZZP ers en hebben dus geen baas die iets voor kerst geeft. Collectief zamelen ze het een en ander in zodat alle schoenenpoetsers toch met kerst met iets naar huis kunnen.

Afgelopen jaar hebben we het kinderdagverblijf Ciruelitos in de buitenwijken van Sucre ondersteund met vooral voedingsmiddelen en verschillende activiteiten als de dag van de leerling en de afsluiting van het jaar.

Aan een aantal kinderen verstrekt Amigos een schoolbeurs die ze voorziet in de schoolmaterialen en andere schoolbehoefte. Ook aan een aantal jongeren wordt er een studiebeurs gegeven. Educatie is toch de bron van ontwikkeling!

In Café Bar Restaurant Amsterdam hebben we in 2013 ook niet stil gezeten. We hebben voor verschillende organisaties of gezondheidskwesties geld in gezameld met het projecteren van films, de quiz & cacho avonden etc. Geregeld komen er aanvragen voor hulp bij gezondheidsproblemen. Kinderen of jongeren die heel ziek zijn. Het gezondheidssysteem in Bolivia is nog verreweg van goed. Veel mensen zijn niet verzekerd. Alhoewel de prijzen van operaties of behandelingen niet al te hoog zijn, is het voor de arme medemens onmogelijk op dit te kunnen betalen. Zo hebben we voor de 25 jarige Luis Mamani geld ingezameld voor zijn hartoperatie. De 28 jarige Consuelo hebben we geholpen met maagoperaties (maagkanker) en de 3 jarige Mario Yamil met medicijnen tegen het Syndroom van Kawasaki.

Momenteel staat er nog steeds een blik op de bar voor de 12 jarige Ambar. We helpen haar met operaties en behandelingen van een hersentumor. Natuurlijk zijn we als Café Bar Restaurant Amsterdam, Stichting Amigos zeer dankbaar voor de verdubbeling van onze inzamelingsacties!

Een mooie terugblik naar 2013 was natuurlijk het bezoek van Lia en Petra. Drie weken in Bolivia, kort maar krachtig! Heel veel van de projecten en van het land gezien. Natuurlijk bijzonder dat Lia dan een bedankbrief krijgt met een kadootje van Kinderdagverblijf Ciruelitos. Ja, dan weet je waarvoor je je in Nederland voor Stichting Amigos het hele jaar inzet. Voor een glimlach van een kind en dankbare mensen die zonder de steun van Stichting Amigos misschien geen eten voor deze kinderen zouden hebben gehad.

Bij deze wil ik graag persoonlijk het Stichting Amigos team, – Lia, Ingrid, Adrie, Theo en alle andere vrijwilligers- bedanken voor hun belangeloze inzet van de afgelopen 10 jaar! De kerst die Stichting Amigos ieder jaar, jaarrond aan deze kinderen en jongeren geeft is toch werkelijk heel bijzonder!

Natuurlijk gaat ook mijn dank uit naar alle mensen die Stichting Amigos ondersteunen, zodat we het hele jaar kerst kunnen blijven geven in Bolivia!

Muchas gracias,  feliz Navidad & próspero año 2014!

Saludos desde Sucre, Bolivia

Linda de Jong

STICHTING AMIGOS

 

wenst u Prettige Kerstdagen

 

en een Gezond en Gelukkig 2014

 

 

 


De STATIEGELDACTIE in de COOP blijft doorgaan

Muchas Gracias!

 

 

 

 

 

 

 

Kerst verhaal van Janus Verhagen

 Mijn Kerstverhaal  

 

Zoals we weten heeft een jaar 52 weken

Ook 2013, de Sint is alweer naar Spanje uitgeweken

Nu zie je bomen-bruggen beesten enz. in verlichting staan

Ook thuis zie je wel een kerstboom achter het raam

Bij de een is die wat groot, bij de ander wat klein

Maar zeker zal de kerstsfeer hetzelfde zijn

Dan de kerststal laten we die niet vergeten

Want gebeurde het zoals we weten

Er was een volkstelling voor velen ver van huis

Dat was voor Jozef en Maria wel een kruis

Jozef gewoon lopend, Maria op de ezel gezeten

Want ja, ze was hoogzwanger, zoals we weten

Ze kwamen ‘s avonds laat in Bethlehem aan

Ze dachten daar kunnen we wel te slapen gaan

Maar: nee, zei de herbergier, ik zit helemaal vol

Zoek maar op de weide naar een warm hol

Dat hebben ze dan ook gedaan

En zagen daar een mooie schaapsstal staan

In de stal stond een voerbak voor de schapen

Jozef zou er wel even een krib van maken

Met wat hooi en stro erin gedaan

Daar kan de kleine de kou wel weerstaan

En op de heide daar lag een kudde schapen

Net als de herders diep te slapen

Maar plots wat een  kabaal

Ze schrokken wakker allemaal

Want ze hoorden zingen door engelenkoren

Alleluhja, alleluhja, de verlosser is geboren

Ook een grote ster dreef langzaam aan

Wat herders en de hond zijn erachteraan gegaan

Totdat hij boven de stal stil bleef staan

En binnen, wat zagen ze daar

Het kindje Jezus, eerlijk waar

Met Jozef en Maria en hun zoon, heel trots, heel blij

En Maria gaf Jezus,

haar zoon een kus.

 

Mijn verhaal is uit

Natuurlijk tot besluit

Vrienden, kennissen,

nou ja iedereen allemaal 

 

                                            Janus Verhagen

 

 

Het leukste kerstrijmpje

Het leukste kerstrijmpje

De kerstboom staat gevuld met ballen,

en de lichtjes staan te knallen.

Jezus is geboren in de stal,

onder de mooiste kerstbal.

Dit was heel lang geleden,

in het verleden.

boven de stal straalde een ster,

en die zie je van ver.

En met kerst, denken we aan elkaar.

en dat doen we ieder jaar.

Fijne kerst voor iedereen.

En dat wensen we meteen

 

Groetjes Iva en Fientje, groep 5

 

De kinderen en de verdwenen Kerstman

De kinderen en de verdwenen kerstman

Het was een mooie kerstdag. De kinderen spelen buiten sneeuwballen gevecht. Niemand heeft  door dat de Kerstman er niet is. Alleen de ouders hebben het door, maar zeggen niets tegen de kinderen anders raken ze in paniek. De ouders zeggen dat ze gaan wandelen maar eigenlijk gaan ze de kerstman zoeken. Na een uur wandelen zien ze een hut, ze gaan even kijken maar wat zien ze dan… de kerstman!! Wat doet u hier zegt 1 van de ouders. De kerstman zegt: dit is mijn nieuwe schelplek want het kerstkasteel is berooft. 1 van de ouders vraagt maar waar is u vliegende briegade dan? Die hebben het kerstkasteel in bezit genoomen. He is dat u vliegende brigade. jaha dat is mijn vliegende brigade kerstman. Kerstman we hebben het kerstkasteel gered!! zeggen de rendieren. O jullie zijn schatten, zegt de kerstman kom rendieren we gaan. En ik kan jullie beloven ik kom bij jullie thuis.

En een gezellig kerstfeest.

einde

 

Groetjes

Manou en Jelsie

(groep 5)

 

(Letterlijk overgenomen. Red.)