Op 31 december 2017 is het team begonnen aan hun grootste uitdaging ooit: De Africa Eco Race. Twee weken lang en 6000 km aan etappes met zand, stenen en heel veel duinen zijn getrotseerd in deze zwaarste rally van Afrika om aan de felbegeerde finish te komen in Dakar, Senegal. En ze hebben het gehaald!
De rally begon heel voorspoedig waarbij ze de eerste etappes in Marokko letterlijk door zijn gevlogen. Het waren etappes van meer dan 400km lang en dat dagen achter elkaar. Er kon heel hard worden gereden en ze waren competitief. De ervaren crew in de rallytruck, bestaande uit Emiel Megens -monteur-, Jos Schotanus -navigator- en van Aad van Velsen -coureur en teameigenaar, hebben met hun verstand gereden. Waar anderen veel lekke banden hadden en tijd verloren, heeft het team in de gehele rally slechts één band in de wedstrijd hoeven verwisselen en schoven zo steeds een paar plaatsten op naar voren in het klassement.
Op zondag 7 januari had ons team een ‘rustdag’ waarop het Blauwe Schatje binnenstebuiten werd gekeerd. Alles wordt gecheckt en indien nodig gerepareerd. De nieuwe eigen assistentietruck die wordt bestuurd door de zoon van Aad, Michel, is in ieder bivak de ideale mobiele werkplaats voor de monteurs en teammanager en dat blijkt hard nodig!
De tweede rallyweek wordt verreden in Mauritanië en de uitdagingen worden veel groter. De lange etappes bevatten nu heel veel duinen en heel los zand. Ze komen zelfs een paar keer vast te zitten en moeten met de schep in de extreme hitte zichzelf weer uitgraven. Maar daar hebben alle deelnemers last van. Zelfs tweevoudig Dakarwinnaar Gerard de Rooy komt meermaals muurvast te zitten in het losse zand van de oneindige duinen en in een aantal gevallen komen de deelnemers uren later in het bivak dan verwacht. Maar dit is dan ook de uitdaging die ze willen.
Toch krijgt het team ook onverwachte technische uitdagingen en moeten de monteurs een paar keer flink aan de bak om de truck weer in de wedstrijd te krijgen. Door een probleem met de besturing aan het begin van de voorlaatste etappe besluit het team zelfs uit veiligheid die dag het parcours te verlaten en in het bivak het probleem op te lossen.
Dankzij de kennis en ervaring van de monteurs lukt het gelukkig wel om de rallytruck weer competitief, maar vooral veilig aan de start te krijgen van de laatste echte wedstrijdetappe. Maar ook de assistentietruck krijgt die dag een probleem met de koeling en als een geluk bij een ongeluk kan een reserveonderdeel van de rallytruck het probleem oplossen.
De laatste etappe van 22 km rond het beroemde Lac-Rose -het roze meer-, de plek waar alle grote namen uit de rallywereld in het verleden gefinisht zijn, is van het begin tot het eind een kippenvel moment. Alle drie de mannen in de rallytruck zouden in 2008 voor het eerst in de rally naar deze plek gaan, maar dat was het jaar dat de rally niet door ging. Daarna verhuisde de Dakar-Rally naar Zuid-Amerika.
Dan komt het moment dat Aad geëmotioneerd over de finish rijdt onder luid gejuich van Michel, Arie, Rachel en Stefan. Ook Joost en Monique van Leeuwen hebben Aad, Jos en Emiel bij de finish al zwaaiend en juichend in hun Stompwijkse t-shirt en uitgerust met de Stompwijkse en Nederlandse vlag binnen gehaald. Dit was hét moment waar Aad al jaren naar heeft uitgekeken. Hiervoor heeft hij zoveel voor over gehad en zoveel voor gelaten… Hoe geweldig is het als je dit met je zoon en je teammaten kan delen. De mannen en vrouw hebben weer veel werk verzet en een zeer goede prestatie neergezet!
Aad van Velsen, teameigenaar en coureur van Van Velsen Rally Sport heeft zijn zwaarste rally ooit gereden. “We hebben van de eerste tot de laatste kilometer genoten en we wisten dat het zwaar zou worden maar zó zwaar had ik niet gedacht. De eerste week zijn we zonder noemenswaardige problemen doorgekomen hoewel we toen al meerdere dagen enorm lange etappes van meer dan 400 km voor de kiezen kregen. We waren misschien niet de snelste op de piste maar vele anderen hadden problemen met bijvoorbeeld lekke banden. Dat is ons bespaard gebleven en zo konden we langzaam stijgen in het klassement.”
De meer dan verdiende ontlading is dan ook groot voor het hele team als ze op het podium staan en hun medaille in ontvangst nemen. “Naar dit moment heb ik jaren uitgekeken, hard voor moeten werken en veel voor moeten laten. Dit is geweldig!”
Dinsdagmiddag komen zij weer terug in Nederland en dinsdagavond om 20.00 uur heten wij ze weer welkom in Stompwijk. Dit doen wij, net als de voorgaande jaren, weer in De Bles. Vanaf 19.30 uur gaan de deuren open. Vind je het leuk om de verhalen over deze rally te horen, wil je het team feliciteren met deze geweldige prestatie. Kom dan gezellig even langs!
Op zaterdag 13 januari 2018 werd het 125 jarig jubileum gevierd van onze IJsclub Nut en Vermaak en wat hadden ze het mooi aangepakt. Buiten een arrenslee voor de Bles met verse sneeuw van de skibaan, binnen glühwein en warme chocolademelk. Voor het bestuur, afgevaardigden van de Gewesten en KNSB vZuid-Holland en mensen met een loeiwarm hart voor deze ijskoude verenging waren er vele mooie woorden van burgemeester Klaas Tigelaar, die een mooie cheque beschikbaar stelde met een leuk bedrag dat alleen maar leuker wordt omdat dit jaarlijks terugkeert. Eveneens lovende woorden van Berit van Dobbenburgh, voorzitster van de
KNSB Z-H. Ze verbaasde zich over de jeugdige samenstelling van het bestuur van de vereniging. Er wordt binnen haar bestuur nog onderhandeld over een cadeau, omdat de stropdassen en sjaaltjes inmiddels achterhaald zijn, maar er nog geen alternatief gevonden is waar alle partijen zich in kunnen vinden. Voor het maken van de docu-film heeft Frans Oliehoek alle gegevens verzameld bij de beeldbank en bij Oud Stompwijk. Alle bewaarde handgeschreven verslagen zijn doorgenomen met verrassende boetes, zoals het betalen van een dubbeltje als men te laat op de vergadering kwam of zelfs 25 cent bij verzuim van de vergadering. Dit in combinatie met sportieve beelden van Studio Sport en de wedstrijden op de Nieuwe Vaart. Een mooi tijdbeeld over ruim 100 jaar ijspret. Hierna was het tijd voor een stampottenbuffet met bal en worst.
Later die avond waren eveneens de leden en sponsoren uitgenodigd en gingen prins en page voorop in de polonaise en werden de Pintengluurders even omgedoopt tot dweilorkest. Sportieve coryfeeën uit ons dorp die een voorbeeld zijn geweest voor de club werden naar voren gehaald. Door Erik Hulzebosch werden zij gehuldigd middels een speld. Hierna kwam Eric aan het woord met een inspirerend verhaal over zijn avonturen als schaatser en zanger, met zijn accent en avonturen was de
microfoon voorlopig voor hem en dit leidde door zijn droge humor tot veel hilariteit. Tot slot ging iedereen met een vrolijke, kleurrijke muts en sjaal naar huis. Het bestuur en de feestcommissie kan terug zien op een grandioze avond.
Afgelopen dinsdag, 9 januari, trakteerde CDA lid Yvonne van Boheemen een overheerlijke oliebol aan de ouderen tijdens de tweede KBO middag van dit nieuwe jaar. Op zaterdag 30 december deelden CDA-vrijwilligers ruim 1000 oliebollen uit aan de ouderen en het verplegend personeel in de diverse verzorgingshuizen in onze gemeente. Daar lieten de ouderen en verplegend personeel zich de bollen, goed smaken!
Zeer verrast was ik met de kerstboom van de Passie, wat een leuke actie!