Alle berichten van trees van velzen

Van Velsen Rally Sport is gefinisht in Dakar!!!

Op 31 december 2017 is het team begonnen aan hun grootste uitdaging ooit: De Africa Eco Race. Twee weken lang en 6000 km aan etappes met zand, stenen en heel veel duinen zijn getrotseerd in deze zwaarste rally van Afrika om aan de felbegeerde finish te komen in Dakar, Senegal. En ze hebben het gehaald!

De rally begon heel voorspoedig waarbij ze de eerste etappes in Marokko letterlijk door zijn gevlogen. Het waren etappes van meer dan 400km lang en dat dagen achter elkaar. Er kon heel hard worden gereden en ze waren competitief. De ervaren crew in de rallytruck, bestaande uit Emiel Megens -monteur-, Jos Schotanus -navigator- en van Aad van Velsen -coureur en teameigenaar, hebben met hun verstand gereden. Waar anderen veel lekke banden hadden en tijd verloren, heeft het team in de gehele rally slechts één band in de wedstrijd hoeven verwisselen en schoven zo steeds een paar plaatsten op naar voren in het klassement.

Op zondag 7 januari had ons team een ‘rustdag’ waarop het Blauwe Schatje binnenstebuiten werd gekeerd. Alles wordt gecheckt en indien nodig gerepareerd. De nieuwe eigen assistentietruck die wordt bestuurd door de zoon van Aad, Michel, is in ieder bivak de ideale mobiele werkplaats voor de monteurs en teammanager en dat blijkt hard nodig!

De tweede rallyweek wordt verreden in Mauritanië en de uitdagingen worden veel groter. De lange etappes bevatten nu heel veel duinen en heel los zand. Ze komen zelfs een paar keer vast te zitten en moeten met de schep in de extreme hitte zichzelf weer uitgraven. Maar daar hebben alle deelnemers last van. Zelfs tweevoudig Dakarwinnaar Gerard de Rooy komt meermaals muurvast te zitten in het losse zand van de oneindige duinen en in een aantal gevallen komen de deelnemers uren later in het bivak dan verwacht. Maar dit is dan ook de uitdaging die ze willen.

Toch krijgt het team ook onverwachte technische uitdagingen en moeten de monteurs een paar keer flink aan de bak om de truck weer in de wedstrijd te krijgen. Door een probleem met de besturing aan het begin van de voorlaatste etappe besluit het team zelfs uit veiligheid die dag het parcours te verlaten en in het bivak het probleem op te lossen.

Dankzij de kennis en ervaring van de monteurs lukt het gelukkig wel om de rallytruck weer competitief, maar vooral veilig aan de start te krijgen van de laatste echte wedstrijdetappe. Maar ook de assistentietruck krijgt die dag een probleem met de koeling en als een geluk bij een ongeluk kan een reserveonderdeel van de rallytruck het probleem oplossen.

De laatste etappe van 22 km rond het beroemde Lac-Rose -het roze meer-, de plek waar alle grote namen uit de rallywereld in het verleden gefinisht zijn, is van het begin tot het eind een kippenvel moment. Alle drie de mannen in de rallytruck zouden in 2008 voor het eerst in de rally naar deze plek gaan, maar dat was het jaar dat de rally niet door ging. Daarna verhuisde de Dakar-Rally naar Zuid-Amerika.

Dan komt het moment dat Aad geëmotioneerd over de finish rijdt onder luid gejuich van Michel, Arie, Rachel en Stefan. Ook Joost en Monique van Leeuwen hebben Aad, Jos en Emiel bij de finish al zwaaiend en juichend in hun Stompwijkse t-shirt en uitgerust met de Stompwijkse en Nederlandse vlag binnen gehaald. Dit was hét moment waar Aad al jaren naar heeft uitgekeken. Hiervoor heeft hij zoveel voor over gehad en zoveel voor gelaten… Hoe geweldig is het als je dit met je zoon en je teammaten kan delen. De mannen en vrouw hebben weer veel werk verzet en een zeer goede prestatie neergezet!

Aad van Velsen, teameigenaar en coureur van Van Velsen Rally Sport heeft zijn zwaarste rally ooit gereden. “We hebben van de eerste tot de laatste kilometer genoten en we wisten dat het zwaar zou worden maar zó zwaar had ik niet gedacht. De eerste week zijn we zonder noemenswaardige problemen doorgekomen hoewel we toen al meerdere dagen enorm lange etappes van meer dan 400 km voor de kiezen kregen. We waren misschien niet de snelste op de piste maar vele anderen hadden problemen met bijvoorbeeld lekke banden. Dat is ons bespaard gebleven en zo konden we langzaam stijgen in het klassement.”

De meer dan verdiende ontlading is dan ook groot voor het hele team als ze op het podium staan en hun medaille in ontvangst nemen. “Naar dit moment heb ik jaren uitgekeken, hard voor moeten werken en veel voor moeten laten. Dit is geweldig!”

Dinsdagmiddag komen zij weer terug in Nederland en dinsdagavond om 20.00 uur heten wij ze weer welkom in Stompwijk. Dit doen wij, net als de voorgaande jaren, weer in De Bles. Vanaf 19.30 uur gaan de deuren open. Vind je het leuk om de verhalen over deze rally te horen, wil je het team feliciteren met deze geweldige prestatie. Kom dan gezellig even langs!

KBO-PCOB uitslagen klaverjassen en rummikuppen 2e helft van seizoen 2017

Ook de 2e helft van 2017 is er weer geklaverjast en rummikub gespeeld. We hebben 19 weken gezellig gekaart, wat resulteerde in een toch nog verrassende uitslag. De laatste weken is er namelijk nog veel veranderd wat betreft de stand! Het is elke keer weer spannend, het hangt er natuurlijk veel van af of je goede kaarten krijgt! Maar een duidelijke winnaar was Joop Schrader die met 85791 punten de strijd heeft gewonnen en met een heerlijke fruitmand naar huis ging.

2e met 85186 p. Johan van Vliet

3e met 83450 p. Theo v. Velzen

4e met 82946 p. Aad Bennis

5e met 82636 p. Bep van Rijn

6e met 82296 p. Cock Faas

7e met 81818 p. Cees Overdevest

8e met 81320 p. Kees van Santen

9e met 81097 p. Dirk Heemskerk

10e met 80741 p. Gerard van den Bosch en Joop Hilgersom nam de 11e prijs mee naar huis met 80527 punten. Zo ging menigeen met een leuk prijsje naar huis. Iedereen alsnog gefeliciteerd.

De kaartenmakers mochten een lootje trekken en konden ook uit een aantal mooie prijzen van de tafel kiezen.

Dit waren: Toos Oudshoorn

Lien Roeling

Mw. van de Weijgert

Annie van Rijn

Rosina Hilgersom

en Greet Daleman, die de fruitmand koos.

De eindstand van de Rummicub is ..  1002 punten: Ina van Rijn, (zij koos ook voor de fruitmand) 1063 punten: Nel Hoogervorst, 1087 punten: Rita van der Meer

Aad Bennis

IJsclub Nut en Vermaak jarig en pas 125 jaar jong

Op zaterdag 13 januari 2018 werd het 125 jarig jubileum gevierd van onze IJsclub Nut en Vermaak en wat hadden ze het mooi aangepakt. Buiten een arrenslee voor de Bles met verse sneeuw van de skibaan, binnen glühwein en warme chocolademelk. Voor het bestuur, afgevaardigden van de Gewesten en KNSB vZuid-Holland en mensen met een loeiwarm hart voor deze ijskoude verenging waren er vele mooie woorden van burgemeester Klaas Tigelaar, die een mooie cheque beschikbaar stelde met een leuk bedrag dat alleen maar leuker wordt omdat dit jaarlijks terugkeert. Eveneens lovende woorden van Berit van Dobbenburgh, voorzitster van de KNSB Z-H. Ze verbaasde zich over de jeugdige samenstelling van het bestuur van de vereniging. Er wordt binnen haar bestuur nog onderhandeld over een cadeau, omdat de stropdassen en sjaaltjes inmiddels achterhaald zijn, maar er nog geen alternatief gevonden is waar alle partijen zich in kunnen vinden. Voor het maken van de docu-film heeft Frans Oliehoek alle gegevens verzameld bij de beeldbank en bij Oud Stompwijk. Alle bewaarde handgeschreven verslagen zijn doorgenomen met verrassende boetes, zoals het betalen van een dubbeltje als men te laat op de vergadering kwam of zelfs 25 cent bij verzuim van de vergadering. Dit in combinatie met sportieve beelden van Studio Sport en de wedstrijden op de Nieuwe Vaart. Een mooi tijdbeeld over ruim 100 jaar ijspret. Hierna was het tijd voor een stampottenbuffet met bal en worst.

Later die avond waren eveneens de leden en sponsoren uitgenodigd en gingen prins en page voorop in de polonaise en werden de Pintengluurders even omgedoopt tot dweilorkest. Sportieve coryfeeën uit ons dorp die een voorbeeld zijn geweest voor de club werden naar voren gehaald. Door Erik Hulzebosch werden zij gehuldigd middels een speld. Hierna kwam Eric aan het woord met een inspirerend verhaal over zijn avonturen als schaatser en zanger, met zijn accent en avonturen was de microfoon voorlopig voor hem en dit leidde door zijn droge humor tot veel hilariteit. Tot slot ging iedereen met een vrolijke, kleurrijke muts en sjaal naar huis. Het bestuur en de feestcommissie kan terug zien op een grandioze avond.

Petra Oliehoek– van Es

Rectificatie Meerhorstloop 15 km heren

Bij de prijsuitreiking is alles goed gegaan maar bij het uitdraaien van de uitslag is er wat mis gegaan.

De eerste 3 moeten zijn:

1.   Wouter Feitsma                                          00:56:55

2.  Peter Schrader                                            01:0018

3. Koen Merkus                                                01:00:30

De eerste serie foto’s staan nu op de site onder Stompwijk ‘92

CDA trakteert KBO-PCOB soos op oliebollen

Afgelopen dinsdag, 9 januari, trakteerde CDA lid Yvonne van Boheemen een overheerlijke oliebol aan de ouderen tijdens de tweede KBO middag van dit nieuwe jaar. Op zaterdag 30 december deelden CDA-vrijwilligers ruim 1000 oliebollen uit aan de ouderen en het verplegend personeel in de diverse verzorgingshuizen in onze gemeente. Daar lieten de ouderen en verplegend personeel zich de bollen, goed smaken!

De oliebollenactie is een jaarlijks terugkerende actie, georganiseerd door het plaatselijke CDA. De actie is bedoeld om de band met de ouderen en het verplegend personeel in onze gemeente te bevestigen en te verstevigen.

“De ouderen in onze gemeente waarderen dit ieder jaar weer”, aldus CDA-secretaris Atze Dijkstra, die de oliebollenactie organiseert. “Het gaat natuurlijk niet alleen om de oliebollen, het gaat ook om een stukje aandacht en het bieden van de mogelijkheid om eens met politici te kunnen praten over wat de ouderen in Stompwijk bezighoudt.

Juist met het oog op de huidige ontwikkelingen in Stompwijk (renovatie Stompwijkseweg, verbindingsweg en toekomstig Kulturhus), zijn de opmerkingen van de ouderen erg belangrijk.” aldus Yvonne van Boheemen (voorzitter van de Adviesraad in Stompwijk). Volgend jaar hoopt zij de oliebollen uit te delen in het nieuwe Kulturhus. De voorbereidingen zijn hiervoor in volle gang.

Namens het CDA,

Yvonne van Boheemen

In gesprek met de gemeente

Hoe ziet u uw ideale leefomgeving eruit? Wilt u meer groen of juist meer ruimte voor auto’s? Meer recreatie en minder nieuwbouw? Of hebt u zelf misschien een goed idee voor uw leefomgeving? De gemeente Leidschendam-Voorburg is benieuwd naar uw mening. Zij nodigt inwoners en ondernemers uit om in gesprek te gaan over vier belangrijke thema’s: bereikbaarheid, ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid en gezondheid. Praat mee op het platform www.ingesprekmetlv.nl.

In gesprek

De gemeente Leidschendam-Voorburg gaat de komende maanden op verschillende manieren het gesprek aan. Via het online platform www.ingesprekmetlv.nl, schriftelijk maar ook persoonlijk tijdens bijeenkomsten. De gemeente wil samen met inwoners, ondernemers en organisaties bepalen aan welke voorwaarden onze omgeving moet (gaan) voldoen. Met de uitkomsten van deze gesprekken kan de gemeente de juiste afwegingen maken bij het opstellen van de Omgevingsvisie.

Omgevingsvisie

De Omgevingsvisie gaat over de toekomst van uw leefomgeving. Over ruimte, water, milieu, natuur, landschap, verkeer en vervoer, infrastructuur en cultureel erfgoed. Over gezondheid en sociale voorzieningen. Over de omgeving waarin u woont, werkt en recreëert. En hoe we samen op langere termijn met deze omgeving om willen gaan. De Omgevingsvisie is onderdeel van de nieuwe Omgevingswet. Met deze wet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. De Omgevingswet treedt naar verwachting in 2021 in werking.

Samen sterker

In deze tijd past het veel meer om regelmatig samen met inwoners, ondernemers en partners te werken aan de toekomst. De gemeente Leidschendam-Voorburg zoekt daarom naar manieren om in gesprek te gaan. Om samen te bouwen aan een prachtige gemeente. Praat u mee? www.ingesprekmetlv.nl

 

Samen aan de slag voor taalvaardigere inwoners

Op woensdag 10 januari ondertekenden negen partijen en de Gemeente Leidschendam-Voorburg het Taalakkoord. In het akkoord staat de inzet van de partijen om laaggeletterde inwoners actief te helpen met het verbeteren van hun taalvaardigheden vanuit ieders expertise. Het Taalakkoord sluit aan bij het landelijke actieprogramma ‘Tel mee met Taal’.

Verborgen laaggeletterdheid boven tafel krijgen

Bij laaggeletterdheid worden twee groepen onderscheiden: inwoners met Nederlands als eerste taal en inwoners met Nederlands als tweede taal. Vooral in de eerste groep is er veel ‘verborgen’ laaggeletterdheid. Zij zijn vaak wel goed in mondelinge communicatie en hebben zichzelf getraind om niet te laten zien dat zij moeite hebben met lezen en schrijven. De taal beheersen is in de huidige informatiemaatschappij echter van groot belang om mee te kunnen doen. Laaggeletterde inwoners zijn gemiddeld genomen vaker werkloos, hebben vaker schulden en een slechtere gezondheid. Een integrale aanpak van laaggeletterdheid is daarom belangrijk. Het helpt inwoners zelfredzamer te zijn, gelijke kansen te krijgen en om talenten te ontplooien. Taalvaardiger worden maakt mensen zelfverzekerder. Daar streven de partners van het Taalakkoord naar.

Concrete acties

Voorafgaand aan de ondertekening van het Taalakkoord gaven alle partijen aan wat zij in 2018 gaan doen om laaggeletterdheid te bestrijden. Zo gaat Soroptimistclub Voorburg, Rijswijk e.o.  het Taalhuis ondersteunen met de werving van Taalmaatjes. MKB Leidschendam-Voorburg zet in op bewustwording van ondernemers op de impact van laaggeletterdheid bij personeel. En biedt handvatten aan ondernemers om laaggeletterdheid inzichtelijk en bespreekbaar te maken. De gemeente heeft intern een groep medewerkers getraind in het herkennen van en omgaan met laaggeletterdheid en het doorverwijzen van deze inwoners die bij de gemeente op gesprek komen. In 2018 wordt actief gekeken of deze inwoners ook werkelijk aan de slag gaan met het verbeteren van hun taalvaardigheid, bijvoorbeeld door deel te nemen aan een taalcursus bij het Taalhuis, Fox  AOB of MBO Rijnland.

Partners Taalakkoord

De volgende partijen hebben het Taalakkoord ondertekend:

Bibliotheek aan de Vliet, Stichting Lezen en Schrijven, Stichting Welzijn Oud en Jong (Woej), Fox AOB, MBO Rijnland, Soroptimistclub Voorburg, Rijswijk e.o., MKB Leidschendam-Voorburg, Van Leeuwen Catering, Vluchtelingenwerk en gemeente Leidschendam-Voorburg.

De uitvoering van het Taalakkoord wordt gemonitord in het periodieke taalketenoverleg. Hierin hebben de kernpartners van het Taalakkoord zitting. Wilt u ook bijdragen aan het verbeteren van de taalvaardigheid van inwoners van de gemeente neem dan contact op met een van de ondertekenaars van het Taalakkoord.

Uitslag kaartavond Blesruiters

Vrijdag 5 januari was het kaarten bij ons. De uitslag is als volgt:

  1. Aad Luiten                          5519 punten
  2. John Oudsen                   5512
  3. Fried de Jong                  5441
  4. Frans Hendriks              5243
  5. Gre Luk                              5149
  6. Kees de Jong                   5091
  7. Piet v. Bohemen            5045

De troostprijs ging naar Arno Turkenbgurg. Volgende kaartavond is op vrijdag 26 januari.

Tot dan, Ton Zuidgeest