Alle berichten van trees van velzen

Bolivia, een land van………. Geloof, hoop en liefde!!!!

Verslag Amigos-projectbezoek van Linda

Op donderdag 30 november kwamen Peter en ik na een 36 uur durende busrit door het warme Paraguay in een bus zonder airco in Santa Cruz (Bolivia) aan! Deze rit heb ik voor het laatst in 2006 gemaakt en ik hoopte dat er nu betere bussen zouden rijden, maar helaas was dat niet het geval. Nog een klein detail, halverwege de reis stond er een hele gemeenschap in het dorpje Philadelphia te wachten om onze bus te vullen. Een familie van deze inheemse bevolking nam onze bus en ging mee met letterlijk heel hun hebben en houden. Naast mij had ik in het gangpad van de bus een kleine wasmachine hangen. Niet te geloven!

In Bolivia stond ons een nieuwe verrassing te wachten … er waren op zondag 3 december verkiezingen voor de rechterlijke macht. Dit betekent: 3 dagen ‘ley seca’ geen alcohol, verplicht stemmen en ‘auto de buen gobierno’ ofwel een autoloze zondag, dus even op bezoek bij vrienden aan de andere kant van de stad dat kan dan niet. Het volk gelooft niet meer in de huidige politiek van Evo Morales en hoopt op verandering. Dit bleek wel uit de uitslag, want ‘nulo’ heeft met meer dan 50% gewonnen. Je stemt ‘nulo’ als je als stemmer alle kandidaten op het stembiljet aankruist.

Woensdag 6 december ben ik naar Sucre gevlogen. Stichting AMIGOS steunt hier nog altijd veel organisaties. Het afgelopen jaar heeft AMIGOS aan meer dan 2000 kinderen een tasje met schoolspullen uitgereikt. Het AMIGOS-schoolspullenproject is vooral uitgebreid naar de arme bergdorpjes waar de mensen de hulp het meeste nodig hebben en de steun met veel liefde ontvangen. De organisaties waarmee we in 2017 hebben samengewerkt, willen natuurlijk in 2018 ook graag deze extra steun voor de kinderen voortzetten.

René Thielemans, een Belg die ik van mijn tijd in Sucre ken, heeft me uitgenodigd voor de inhuldiging van een gezondheidskliniek van Mano a Mano Bolivia. Sinds twee jaar is hij vrijwilliger bij deze organisatie die we afgelopen jaar ook met schoolmaterialen hebben ondersteund. De inhuldiging was in de gemeenschap Morado Q’asa dichtbij Tarabuco. Het is bijzonder om te zien en te horen hoe ze dit gezondheidscentrum in 5 maanden in samenwerking met de bewoners en de gemeente hebben gebouwd. Het inhuldigingsprogramma is erg uitgebreid, iedereen doet een woordje en er is muziek van de dorpsband. Na deze inhuldiging blijft Mano a Mano komen voor inspecties en ook krijgt het gezondheidspersoneel regelmatig bijscholingen.

Mano a Mano werkt in de arme gebieden in heel Bolivia en bouwt naast gezondheidsklinieken ook schooltjes en wegen. Persoonlijk vind ik dat ze heel bijzonder werk verrichten wat de situatie van de mensen in deze dorpjes en gemeenschappen direct verbetert. Ze hebben de mentaliteit om dingen te doen en aan te pakken en niet alleen maar te praten!

De zomervakantie is begin deze maand in Bolivia begonnen en de kinderen van de internaten en het instituut Psicopedagogico zijn naar hun ouderlijk huis gegaan. Helaas hebben niet alle kinderen met een handicap van het Psicopedagogico familie waar ze de vakantie kunnen doorbrengen. Des te meer reden om deze kinderen afgelopen week mee te nemen op een vakantie-uitje naar Yotala, een dorpje dichtbij Sucre. Daar hebben we de hele dag bij een zwembad gezeten. Wat hebben deze kinderen zich hier in het water vermaakt!

Vrijdag 15 december was de laatste dag voor de zomerstop van kinderdagverblijf Ciruelitos. De kinderen hebben we deze laatste dag verrast met een kerstmaal. Heerlijk was de ‘Picana’, het typische kerstgerecht bestaand uit een maaltijdsoep met kip, groente en een maïskolf.

Vanwege de zomervakantie waren een aantal projecten die AMIGOS ondersteunt met zomerstop. Wel heb ik de verantwoordelijke kunnen spreken. Natuurlijk willen de organisaties de kinderen met onze steun voor schoolspullen of een extra activiteit voor de kinderen in 2018 blijven ondersteunen. Al woon ik op moment aan deze kant van de oceaan in Antwerpen, de steun van Stichting AMIGOS duurt voort. Door de goede communicatie kunnen we de hulpbehoevende kinderen blijven ondersteunen. Het is fantastisch om te zien wat Stichting AMIGOS in samenwerking met lokale organisaties doet voor deze kinderen en mensen.

Stichting AMIGOS hoopt deze hulpbehoevende kinderen met uw steun te blijven ondersteunen.

Stichting AMIGOS gelooft in een betere situatie voor deze kinderen.

Stichting AMIGOS krijgt veel liefde van de kinderen die onze steun ontvangen.

Stichting AMIGOS blijft steunen, u toch ook! Namens het AMIGOS-team, de kinderen en samenwerkende organisaties in Bolivia en andere landen wil ik iedereen voor de steun bedanken.

Gracias por su apoyo!

Fijne feestdagen … Feliz Navidad y próspero año 2018!!

Saludos uit het zonovergoten Sucre,

Linda de Jong

Stichting AMIGOS

Beste Stompwijker! Laat zien dat je er een bent! Een echte!

DUS:

Laten we onze dokter zo maar gaan? Zonder persoonlijke noot? Nee toch? Heeft Albert Jan jou gesteund? Geholpen jouw kind op de wereld te zetten? Pilletjes gegeven? Daarom vraag ik jullie: schrijf een brief, een lekker recept, een reisadvies, maak een tekening, laat je kinderen een tekening maken, knip, plak of schrijf een kaart, vertel hem wat er maar in jouw hoofd opkomt! Op A4 formaat, beslist niet groter. En zet er je naam op!!!!!!! Dan beloof ik jullie: ik maak er een mooi boek van en overhandig hem dit Stompwijkse aandenken op z’n afscheidsreceptie. Heeft hij wat te lezen, een mooie herinnering.

Ik ga voor een paar honderd A4tjes, dus laat me niet in de kou staan!

Wil je het inleveren? Dat kan in de plastic box bij de COOP aan het Hoefblad, bij de ingang binnen!

Wil je dit digitaal inleveren? Mag ook, dan printen wij het uit.

Mailen aan: redactie@dorpsketting.nl

Let op: Inleveren vóór 28 december, zowel in de box bij de COOP, als digitaal. Dan heb ik nog twee dagen om er iets moois van te maken. En……….zegt het voort!

Ik vertrouw op jullie,

Jona van der Meer

P.s., we halen deze pagina uit de Dorpsketting die voor hem bestemd is en hopen dat hij dit niet digitaal leest.

Oud Stompwijk

Tijdens de feestdagen komen er waarschijnlijk ook mooie familie verhalen voorbij aan tafel, schrijf ze eens op en laat deze verhalen (liefst met foto) voortleven voor de komende generaties, in onze beeldbank of via een mooi artikel in Stompwicc. Wij kunnen helpen om het verhaal op te schrijven als dat zelf niet lukt.

Stichting Oud Stompwijk wenst alle sponsors, leden en (Oud) Stompwijkers gezellige Kerstdagen en een mooi, gezond 2018 waarin wij ons best blijven doen om weer veel mooie verhalen en foto’s van Stompwijk en zijn bewoners te bewaren voor de toekomst.

Stichting Oud Stompwijk,

Truus, Ria, Gerard, Aad en Pedro

Midvliet tv in HD-kwaliteit via website

Sinds afgelopen weekend is Midvliet tv in HD-kwaliteit te bekijken via de website van Midvliet (www.midvliet.nl). Wie de tv-uitzendingen of de kabelkrant in hoge kwaliteit wil bekijken, klikt op het linkerplaatje onder de kolommen met de koppen van het nieuws.

Mensen die Midvliet niet kunnen ontvangen, kunnen nu in full HD op de computer of tablet kijken. Wie een smart-tv heeft kan de stream op tv bekijken, waarbij het beeld beter is dan via Ziggo-televisie.

Bekijk het maar, een kort lontje geeft geen zicht

Als je nog oog hebt, voor het vuurwerk

en kan zien wat je werkelijk doet

en bewust bent je ogen te behouden

is een kort lontje het slechtste te vertrouwen

Het hardste vuurwerk verstoort, je totale gehoor,

die storing gaat de rest van je leven door

door een moment, vaak door andere gegooid,

ben jij het slachtoffer en van gehoor en ogen beroofd

Siervuurwerk is prachtig om te zien

als je geluk hebt misschien

laat het professioneel afschieten

om op afstand te genieten

zo bespaar je ogen en oren

en gaat er niets aan gezondheid verloren

Proost op de goede afloop van het jaar

en ook nog wat geld er voor bespaar(d)

op naar het nieuwe jaar 2018 gericht

met een goed gehoor en een perfect zicht

Wybo Suijten

Jaarverslag 2017

Kerstnummer 2016 DK 2361

Volle bak voor de Meerpolder in het Dorpshuis

Flink veel inzendingen met Kerstgedachte door de basisschool

Kerstreis Swetterhage als stripverhaal

Januari 2362-2366

Riet Lelieveld neemt afscheid als vrijwilliger in Emmaus

Bedrijfshulpverlening bij VrouwActief

Presentatie Gaanders Jubileumkrant

Open dag Emmaus nieuwbouw

Klokken luiden voor actie kerkbalans

Zwarte Ibussen spotten bij de Vogelplas

Speeltuintjes vernieuwd bij de Merodestraat en de Santhorststraat

Nel van Santen– Heemskerk 90 jaar

Februari 2367-2370

Klaverjasclub vrienden 50 jaar in actie

Gaanders reünie 44 jaar

Jaap en Nel Verburg 60 jaar getrouwd

In memoriam Jan van Rijn

Restaurant ’t Voorhuis gaat sluiten

Nieuw: Swingo tijdens carnaval: meezingbingo in De Bles

Oud-Stompwijkers verhuizen in Emmaus

Gezocht organisator voor Zomerpret

Maart 2371-2374

Kerkplein is geen honden uitlaatplaats

Busjes Woej gaan naar Zoetermeer i.p.v. Leidschenhage

Presentatie boek over de Meerpolder door Oud-Stompwijk

De Bles gaat restaurant verbouwen

Reconstructie Stompwijkseweg van start

Begin aanleg Nieuwe Driemanspolder

Winkel Aad Hooijmans gesloten

Minder papieren Dorpskettingen

 April 2375-2378

Nieuwe redactieleden Dorpsketting

Stompwijkse toneelvereniging speelt Droomhuwelijk

Er wordt weer Stompwijkse kaas gemaakt

Verbouwing Bles afgerond

Kulturhus komt er aan in 1e kwartaal 2018

Open eettafel in het Dorpshuis

Passie 20 jaar in de bloemen

Mei 2379 – 2383

Knipschaar sluit nu echt

Koningsdag gevierd met 50 jaar feestvierders

Moederdagfair bij De Stal weer groot succes

Brood van Jongerius in De Coop

Woonbehoefte onderzoek door de gemeente

Juni 2384 – 2387

Reünie Lagere School voor de sloop begint

Martien Turkenburg wordt Stompwijkse Maestro

Ria van Dijk 80 jaar

Regina en Joop Hilgersom 50 jaar getrouwd

KBO gaat uit naar Amsterdam

Nieuwe secretaris voor de KBO

Nieuwe Beelddatabank Oud Stompwijk

“Gezellig Samen Eten” wint Lenteprijs

Juli 2388 – 2391

Reünie Maarten van de Veldenschool

Schoolspullenpas uitgereikt

Antoon van Santen erelid KBO Zuid-Holland

Ria en Wim Loomans 50 jaar getrouwd

In Memoriam Nel van Santen Heemskerk

De Stal is gestopt

In memoriam Wil Groen in ’t Woud

Cisca van Boheemen 80 jaar

Koos en Bep van Rijn 60 jaar getrouwd

Augustus 2392 -2395

Weer volop zomerpret in het Dorpshuis

Jaarvergadering Dorpsketting

Leo van den Brink 85 jaar

Voor het laatst vissen in het Paddemoes

Buurtfeest Wilsveen

Sloopplan kassen Meeslouwerpolder

Zangstudio ‘The Voice’ in Stompwijk

September 2396 – 2399

Zomercarnaval wegens 44 jarig bestaan Gaanders

In memoriam Cees van Boheemen

Boerengolftoernooi Buurtschap Drie Molens

Monumentendag met tentoonstelling Zouaven

en boekenmarkt van De Stal

Boek Stompwijkse Knip genomineerd voor wetenschappelijke prijs

Kleuterschool afgebroken

Geslaagde Burendag in de Bloemenbuurt

Oktober 2400 – 2404

Lezers reageren geweldig op DK no 2400!

Dini Berbee 40 jaar dirigente

De Rokende Règâhs BBQ,en in Stompwijk

Gouden feest Jan en Sjaan Dogterom: beste buurtjes

Stef Verburg nieuwe voorzitter Adviesraad

Feestelijke start ontwikkeling Driemanspolder

Gedrukte oplage DK zakt onder de 100

November 2405 – 2408

Dansen met ‘Sound Sixties’ goed bezocht

De Gaanders openen seizoen met Mutsenbal

Cok en Marianne Oudshoorn 40 jaar getrouwd

Najaarsconcert fanfare in de kerk

Nieuwe prins en page bekend

Fietje en Rienus Odijk 50 jaar getrouwd

Kulturhus gaat weer meer kosten en langer duren

Sinterklaas komt per trike en Wim van der Helm blijft fietsen

December 2409—2410

Mevrouw Riet van Santen Verburg is 90 jaar

Sinterklaas in de bouwkeet

 

 

Kom gezellig kerstklaverjassen in De Bles en steun Stichting Oranjefeesten Stompwijk

Stichting Oranjefeesten Stompwijk organiseert op 2de Kerstdag (dinsdag 26 december) de jaarlijkse klaverjasmiddag in De Bles in Stompwijk. U kunt zich als kaartkoppel inschrijven voor € 10,- per koppel. Dus vraag vriend, vriendin, buurman of vrouw, vader, moeder, collega, etc om uw maat te zijn. U speelt gedurende 3 rondes tegen andere kaartkoppels. Bij binnenkomst kunt U ook lootjes kopen voor de loterij. Na de eerste ronde worden daarvan de prijzen verloot. De zaal is open om 13.00 uur en het kaart evenement zal om 13.30 uur beginnen.

De opbrengst van deze gezellige kaartmiddag en loterij komt ten gunste van de activiteiten op Koningsdag en Bevrijdingsdag. U herinnert zich vast nog wel de aubade op het kerkplein, kinderspelcircus voor de kleintjes op het sportterrein, etc. Tot ziens op 2de Kerstdag.

Als u nog goede voornemens hebt voor 2018, wij zijn nog op zoek naar nieuwe bestuursleden.

Bestuur Stichting Oranjefeesten Stompwijk

Een gedicht voor hen die lauw zijn in het Geloof

Durven we alleen nog maar te dromen

Hoe we in de hemel kunnen komen

We lezen, belijden en we geloven

Terwijl ons geloof langzaam lijkt te doven

Hoe komen we toch aan het vertrouwen

Om eenmaal de hemel te aanschouwen

Wat kunnen we hier nu echt aan doen

En juist daar wringt nu net de schoen

Door ons eigen denken, doen en laten

Hebben we niet meer in de gaten

Dat we steeds verder af komen te staan

Van het feit, dat alles reeds is gedaan

Stop onmiddellijk met al je strijd

Je beseft niet half hoe je daardoor lijdt

Hoe je eenmaal in de hemel kunt komen

Is niet te begrijpen of om over te dromen

Het is ook nu nog niet te aanschouwen

Stel op Jezus Christus je vertrouwen

Hij heeft jouw plaats allang bereid

Als je Hem jouw zonden eerlijk belijdt

Geloof, dat Hij jou werkelijk wil geven

Een hemels, heerlijk en eeuwig leven

Ingezonden door Willie van Elk

Kerstrijmpje

Onder mijn kerstboom liggen dit jaar

Geschenken voor iedereen

Doosjes menselijke warmte

Zakjes vol geduld, liefde en respect

In mooie papiertjes gehuld

Aan ieder takje een wens

Iedereen vindt er wat

De een wat minder pijn

De ander minder geweld

En sommige zijn blanco

Daar is het de gedachte die telt

Verder brand ik een kaarsje

Dat het ieder goed zal gaan

Het kost me niets en ik kan blijven geven

Ik hoop dat je er blij mee bent

Al is het maar voor even…

 Gezellige feestdagen, een mooi voorspoedig en gezond 2018

Mieke Hogervorst

Afgelopen woensdag…….

………..hebben wij gezongen tijdens de Kerstreis in Swetterhage. Veel respect voor de vrijwilligers die deze avond zo bijzonder hebben gemaakt. Na afloop ontvingen wij onderstaand gedichtje: een mooie kerstgedachte, die wij graag met u willen delen. Tevens wensen wij u een vredig Kerstfeest en een gezond en gelukkig 2018.

 De herders houden ‘s nachts de wacht

en zitten bij het vuur,

als plots een stem klinkt uit de nacht

raken zij overstuur

De engel zegt: “Wees maar niet bang,

ik breng een goed bericht:

in Betlems straten klinkt gezang,

een Redder zag het licht

Hij is gewikkeld in een doek,

zijn wieg een voederbak

ga naar een stal, als je Hem zoekt,

daar kreeg Hij onderdak”.

Het woord dat zegt: wie zoekt, die vindt

doet alle herders gaan.

zij vinden snel hun Koningskind

nieuw Licht in hun bestaan!

Tekst: Gert Jan de Bruin

Ria en Sjaak van Rijn