Verslag Amigos-projectbezoek van Linda
Op donderdag 30 november kwamen Peter en ik na een 36 uur durende busrit door het warme Paraguay in een bus zonder airco in Santa Cruz (Bolivia) aan! Deze rit heb ik voor het laatst in 2006 gemaakt en ik hoopte dat er nu betere bussen zouden rijden, maar helaas was dat niet het geval. Nog een klein detail, halverwege de reis stond er een hele gemeenschap in het dorpje Philadelphia te wachten om onze bus te vullen. Een familie van deze inheemse bevolking nam onze bus en ging mee met letterlijk heel hun hebben en houden. Naast mij had ik in het gangpad van de bus een kleine wasmachine hangen. Niet te geloven!
In Bolivia stond ons een nieuwe verrassing te wachten … er waren
op zondag 3 december verkiezingen voor de rechterlijke macht. Dit betekent: 3 dagen ‘ley seca’ geen alcohol, verplicht stemmen en ‘auto de buen gobierno’ ofwel een autoloze zondag, dus even op bezoek bij vrienden aan de andere kant van de stad dat kan dan niet. Het volk gelooft niet meer in de huidige politiek van Evo Morales en hoopt op verandering. Dit bleek wel uit de uitslag, want ‘nulo’ heeft met meer dan 50% gewonnen. Je stemt ‘nulo’ als je als stemmer alle kandidaten op het stembiljet aankruist.
Woensdag 6 december ben ik naar Sucre gevlogen. Stichting AMIGOS steunt hier nog altijd veel organisaties. Het afgelopen jaar heeft AMIGOS aan meer dan 2000 kinderen een tasje met schoolspullen uitgereikt. Het AMIGOS-schoolspullenproject is vooral uitgebreid naar de arme bergdorpjes waar de mensen de hulp het meeste nodig hebben en de steun met veel liefde ontvangen. De organisaties waarmee we in 2017 hebben samengewerkt, willen natuurlijk in 2018 ook graag deze extra steun voor de kinderen voortzetten.
René Thielemans, een Belg die ik van mijn tijd in Sucre ken, heeft me uitgenodigd voor de inhuldiging van een gezondheidskliniek van Mano a Mano Bolivia. Sinds twee jaar is hij vrijwilliger bij deze organisatie die we afgelopen jaar ook met schoolmaterialen hebben ondersteund. De inhuldiging was in de gemeenschap Morado Q’asa dichtbij Tarabuco. Het is bijzonder om te zien en te horen hoe ze dit gezondheidscentrum in 5 maanden in samenwerking met de bewoners en de gemeente hebben gebouwd. Het inhuldigingsprogramma is erg uitgebreid, iedereen doet een woordje en er is muziek van de dorpsband. Na deze inhuldiging blijft Mano a Mano komen voor inspecties en ook krijgt het gezondheidspersoneel regelmatig bijscholingen.
Mano a Mano werkt in de arme gebieden in heel Bolivia en bouwt naast gezondheidsklinieken ook schooltjes en wegen. Persoonlijk vind ik dat ze heel bijzonder werk verrichten wat de situatie van de mensen in deze dorpjes en gemeenschappen direct verbetert. Ze hebben de mentaliteit om dingen te doen en aan te pakken en niet alleen maar te praten!
De zomervakantie is begin deze maand in Bolivia begonnen en de kinderen van de internaten en het instituut Psicopedagogico zijn naar hun ouderlijk huis gegaan. Helaas hebben niet alle kinderen met een handicap van het Psicopedagogico familie waar ze de vakantie kunnen doorbrengen. Des te meer reden om deze kinderen afgelopen week mee te nemen op een vakantie-uitje naar Yotala, een dorpje dichtbij Sucre. Daar hebben we de hele dag bij een zwembad gezeten. Wat hebben deze kinderen zich hier in het water vermaakt!
Vrijdag 15 december was de laatste dag voor de zomerstop van kinderdagverblijf Ciruelitos. De kinderen hebben we deze laatste dag verrast met een kerstmaal. Heerlijk was de ‘Picana’, het typische kerstgerecht bestaand uit een maaltijdsoep met kip, groente en een maïskolf.
Vanwege de zomervakantie waren een aantal projecten die AMIGOS ondersteunt met zomerstop. Wel heb ik de verantwoordelijke kunnen spreken. Natuurlijk willen de organisaties de kinderen met onze steun voor schoolspullen of een extra activiteit voor de kinderen in 2018 blijven ondersteunen. Al woon ik op moment aan deze kant van de oceaan in Antwerpen, de steun van Stichting AMIGOS duurt voort. Door de goede communicatie kunnen we de hulpbehoevende kinderen blijven ondersteunen. Het is fantastisch om te zien wat Stichting AMIGOS in samenwerking met lokale organisaties doet voor deze kinderen en mensen.
Stichting AMIGOS hoopt deze hulpbehoevende kinderen met uw steun te blijven ondersteunen.
Stichting AMIGOS gelooft in een betere situatie voor deze kinderen.
Stichting AMIGOS krijgt veel liefde van de kinderen die onze steun ontvangen.
Stichting AMIGOS blijft steunen, u toch ook! Namens het AMIGOS-team, de kinderen en samenwerkende organisaties in Bolivia en andere landen wil ik iedereen voor de steun bedanken.
Gracias por su apoyo!
Fijne feestdagen … Feliz Navidad y próspero año 2018!!
Saludos uit het zonovergoten Sucre,
Linda de Jong
Stichting AMIGOS
DUS:
Tijdens de feestdagen komen er waarschijnlijk ook mooie familie verhalen voorbij aan tafel, schrijf ze eens op en laat deze verhalen (liefst met foto) voortleven voor de komende generaties, in onze beeldbank of via een mooi artikel in Stompwicc. Wij kunnen helpen om het verhaal op te schrijven als dat zelf niet lukt.
Als je nog oog hebt, voor het vuurwerk
Kerstnummer 2016 DK 2361
Riet Lelieveld neemt afscheid als vrijwilliger in Emmaus
Jaap en Nel Verburg 60 jaar getrouwd
Reconstructie Stompwijkseweg van start
Kulturhus komt er aan in 1e kwartaal 2018
Moederdagfair bij De Stal weer groot succes
Nieuwe secretaris voor de KBO
Schoolspullenpas uitgereikt
Weer volop zomerpret in het Dorpshuis
Zomercarnaval wegens 44 jarig bestaan Gaanders
De Rokende Règâhs BBQ,en in Stompwijk
Mevrouw Riet van Santen Verburg is 90 jaar
Sinterklaas in de bouwkeet
Stichting Oranjefeesten Stompwijk organiseert op 2de Kerstdag (dinsdag 26 december) de jaarlijkse klaverjasmiddag in De Bles in Stompwijk. U kunt zich als kaartkoppel inschrijven voor € 10,- per koppel. Dus vraag vriend, vriendin, buurman of vrouw, vader, moeder, collega, etc om uw maat te zijn. U speelt gedurende 3 rondes tegen andere kaartkoppels. Bij binnenkomst kunt U ook lootjes kopen voor de loterij. Na de eerste ronde worden daarvan de prijzen verloot. De zaal is open om 13.00 uur en het kaart evenement zal om 13.30 uur beginnen.

………..hebben wij gezongen tijdens de Kerstreis in Swetterhage. Veel respect voor de vrijwilligers die deze avond zo bijzonder hebben gemaakt. Na afloop ontvingen wij onderstaand gedichtje: een mooie kerstgedachte, die wij graag met u willen delen. Tevens wensen wij u een vredig Kerstfeest en een gezond en gelukkig 2018.