Van 12 t/m 22 oktober namen ca. 250 pelgrims per bus of vliegtuig deel aan de bedevaart naar de “eeuwige stad”, georganiseerd door het Bisdom Rotterdam. De buspelgrims bezochten op de heenreis de Dom van Keulen, een kerk in het Italiaanse Vipiteno en een basiliek in Padua. Hier en op de andere bestemmingen werd de Eucharistie gevierd. Mgr. J. van der Hende ging hierin voor en vier priesters uit het bisdom concelebreerden, geassisteerd door diakens en priesterstudenten.mSamen met nog 60 enthousiaste zangers maakte ik deel uit van het pelgrimskoor dat elke dag in een andere beroemde basiliek de viering muzikaal opluisterde. Natuurlijk was de audiëntie bij Paus Franciscus een hoogtepunt voor de pelgrims. Sommigen van hen zagen hem op enkele meters bij hen vandaan echt in levende lijve. “Je ziet dat er echt warmte van de Paus uitgaat. Hij heeft een hele warme uitstraling.” Na de zegen liep hij naar een groep blinde mensen die vooraan stond. De paus ontmoette ieder van hen persoonlijk door een omhelzing of met een schouderklop.
In elf deelgroepen, geleid door priesters of diakens, bezochten we die week, tijdens stadswandelingen, ook vele andere bezienswaardigheden. Ook werd er een bezoek aan de FAO gebracht op uitnodiging van de ambassadeur, Hans Hoogeveen. Deze organisatie zet zich bijzonder in voor bestrijding van honger in de wereld en geeft dus concreet gestalte aan onze opdracht om het evangelie ook zichtbaar in daden te verkondigen. Daar sprak ook de ambassadeur van de Nederlandse regering in het Vaticaan, Prins Jaime de Bourbon Parma. Hij omschrijft de Kerk als een “luisternetwerk” en een “doe-netwerk” t.b.v. de hulp in rampgebieden en in oorlogsgebieden. Op de laatste dag van onze bedevaart maakten we ook kennis met het werk van de diaconale
beweging van Sant ’Egidio. Dit is een gemeenschap van jonge mensen (ontstaan in 1968) die zich in gebed en metterdaad inzetten voor diaconale initiatieven (zorg voor armen, daklozen en vluchtelingen).
Wat nemen we van deze pelgrimstocht mee naar huis? Natuurlijk prachtige herinneringen, maar ook: dankbaarheid voor de reis, gedeelde zorg voor elkaar en de verbondenheid in liefde en geloof met alle pelgrims. Om met de woorden van de vicaris-generaal te spreken:
“We zijn pelgrims in een netwerk van liefde. Dat wordt concreet in de zorg die we hebben voor mensen in nood. God beminnen met heel je hart en je naaste als jezelf”.Wilt u meer lezen over de bedevaart naar Rome, klik dan op onderstaande link:
https://www.bisdomrotterdam.nl/nieuws/inspiratie-nieuws
Dini Berbée
Overgenomen uit Rondom de Kerk
Kerstmis door de jaren
Onze eigen Marianne Turk gaat zich specialiseren in hulp aan nabestaanden, want inmiddels is het duidelijk dat daar haar kwaliteiten liggen. Ze is vanuit haar werk bekend met verzekeringswezen en vanuit betrokkenheid met de uitvaartwereld.
Er zijn volop ideeën voor een website waar mooie teksten, gedichten en gedachten en lezingen binnen handbereik komen, een wensenlijst, een top 100 van meest gevraagde begrafenismuziek, een platform om ideeën uit te wisselen en de mogelijkheid om reacties en feedback te geven en ontvangen. Een bedrijf in ontwikkeling dus. Als er een jongere is die wil helpen bij de uitvoering van deze website, ze is niet zo’n techneut, dan mag hij of zij zich melden. Ze gelooft dat iedereen een taak heeft in zijn leven en dat iedereen kan bijdragen. Niet vanuit egoïsme maar vanuit saamhorigheid. Dit is haar taak en het is fijn om hiermee een stempel te drukken om de wereld. Haar ervaring wordt ondersteund door haar ervaringen binnen het verzekeringswezen en haar inmiddels afgeronde opleiding waar zoveel facetten voorbij zij gekomen. Ideeën zijn binnen de opleiding uitgewisseld en dit was een verrijking en nu verder uitwerken en vorm geven en gaan uitstralen in de directe omgeving en onze nabij gelegen parochies. Grenzen verleggen, laat het nieuwe jaar maar komen. Marianne is er klaar voor.
De kerstdagen komen eraan
De klanken van de Ierse muziek klonken ons al tegemoet bij binnenkomst in de Brasserie van de Bles. Voor de leden was het geheim gebleven wat het thema was op deze avond, dus de verrassing was groot toen zij de mooi gedekte tafels zagen. De Bles had in Ierse stijl menukaarten gemaakt en op het toneel stonden de 3 logo’s van de Bles, Blue Monday en VrouwActief in de kleuren van Ierland. Iedereen kreeg een welkomstdrankje en de sfeer zat er al gauw in. We kregen vooraf Ierse aardappelpannenkoek met zalmrillettes, hierna werd begonnen met het verhaal van de arme Ier die op zoek ging naar werk, afgewisseld met melancholieke liedjes, het hoofdmenu was Irish stew van rundvlees, het verhaal werd vervolgd en na 21 jaar en heel veel werken kwam de arme man eindelijk thuis en tot hun geluk bleek de cake geen cake te zijn, maar een schat. Zo eindigde het verhaal positief en dat merkten we ook aan de muziek, die werd steeds vrolijker. Het menu werd afgesloten
met Irish whisky cake en koffie-ijs en op het liedje van Kees na waren het nu allemaal vrolijke Ierse liedjes waarbij wij ook nog konden meezingen en meeklappen. Blue Monday bedankt voor jullie inbreng, we hebben genoten en het is zeker een aanrader om nog eens op te treden in de Bles. Chef Trevor kan zo in Ierland aan de slag, het eten was voortreffelijk en ook het verdere team bedankt voor jullie inzet! Na een afsluitend woordje van voorzitster El ging iedereen rond half elf glibberend naar huis.
We beginnen op 9 januari met de tweede helft van dit seizoen en dan komt heel passend Femmy ten Cate vertellen over haar boek, Reset jezelf. Januari is een goede tijd om eens terug te kijken en om een frisse start te maken. Hopelijk zien wij jullie deze avond, weer gewoon om 20.00 uur in de Bles.
Het is kerst, de leukste tijd van het jaar
Kerstfeest het eind van het jaar,
Wij zijn zooo erg blij met ons (nieuwe) neefje Sven!!
kerstvraag extra beleving. Wat te denken van Marga Stijnman, ze hoopt erop dat ze gezond oud wordt, omdat er al veel te veel mensen veel te vroeg zijn overleden. En dat tekent het afgelopen jaar waarbij inderdaad heel veel jonge inwoners vroegtijdig afscheid hebben moeten nemen. Ook partners en familieleden van de leden van VrouwActief. Zo zegt Riet Soonius, dat zij hoopt op een gezond 2018 omdat het afgelopen jaar een zwaar jaar was. We moeten dit achter ons laten en proberen per dag te genieten en klaar te staan voor de medemens. Anneke de Jong geeft aan dat de liefde voor haar betekent dat je alles met elkaar deelt. Aan onze tafel wordt vanavond opnieuw lief en leed gedeeld. Hoe moeilijk het is het om alleen naar een dergelijke avond te gaan terwijl je dit jaren met je vriendin hebt gedaan. Om haar huis voorbij te fietsen en dan in de hal moed te verzamelen om naar binnen te gaan. Diep ademhalen en weer verder in de wetenschap dat je in de zaal je verhaal kwijt kan. Het staat niet op haar kaartje, maar ja we weten het allemaal dat Wil van Leeuwen immers veel te vroeg eerst haar man en afgelopen maand haar broer heeft verloren. Ze spreekt de hoop uit voor een lang leven in goede gezondheid om veel te kunnen fietsen en te genieten van haar kleinkinderen en te winkelen met haar moeder.
Het wordt een liefdevolle avond en de Ierse muziek gaat van zwaar naar lichtvoetig. Als we naar huis gaan wordt gewaarschuwd dat het glad buiten is en ik hoor later dat Lia van Zon een enorme klapper heeft gemaakt op weg naar huis. Ze is hard gevallen en kijk wat zij net op haar briefje had geschreven!

Er worden zelfs al koppen gesneld…..