Alle berichten van trees van velzen

Pelgrimsreis naar Rome

Van 12 t/m 22 oktober namen ca. 250 pelgrims per bus of vliegtuig deel aan de bedevaart naar de “eeuwige stad”, georganiseerd door het Bisdom Rotterdam. De buspelgrims bezochten op de heenreis de Dom van Keulen, een kerk in het Italiaanse Vipiteno en een basiliek in Padua. Hier en op de andere bestemmingen werd de Eucharistie gevierd. Mgr. J. van der Hende ging hierin voor en vier priesters uit het bisdom concelebreerden, geassisteerd door diakens en priesterstudenten.mSamen met nog 60 enthousiaste zangers maakte ik deel uit van het pelgrimskoor dat elke dag in een andere beroemde basiliek de viering muzikaal opluisterde. Natuurlijk was de audiëntie bij Paus Franciscus een hoogtepunt voor de pelgrims. Sommigen van hen zagen hem op enkele meters bij hen vandaan echt in levende lijve. “Je ziet dat er echt warmte van de Paus uitgaat. Hij heeft een hele warme uitstraling.” Na de zegen liep hij naar een groep blinde mensen die vooraan stond. De paus ontmoette ieder van hen persoonlijk door een omhelzing of met een schouderklop.

In elf deelgroepen, geleid door priesters of diakens, bezochten we die week, tijdens stadswandelingen, ook vele andere bezienswaardigheden. Ook werd er een bezoek aan de FAO gebracht op uitnodiging van de ambassadeur, Hans Hoogeveen. Deze organisatie zet zich bijzonder in voor bestrijding van honger in de wereld en geeft dus concreet gestalte aan onze opdracht om het evangelie ook zichtbaar in daden te verkondigen. Daar sprak ook de ambassadeur van de Nederlandse regering in het Vaticaan, Prins Jaime de Bourbon Parma. Hij omschrijft de Kerk als een “luisternetwerk” en een “doe-netwerk” t.b.v. de hulp in rampgebieden en in oorlogsgebieden. Op de laatste dag van onze bedevaart maakten we ook kennis met het werk van de diaconale beweging van Sant ’Egidio. Dit is een gemeenschap van jonge mensen (ontstaan in 1968) die zich in gebed en metterdaad inzetten voor diaconale initiatieven (zorg voor armen, daklozen en vluchtelingen).

Wat nemen we van deze pelgrimstocht mee naar huis? Natuurlijk prachtige herinneringen, maar ook: dankbaarheid voor de reis, gedeelde zorg voor elkaar en de verbondenheid in liefde en geloof met alle pelgrims. Om met de woorden van de vicaris-generaal te spreken:

“We zijn pelgrims in een netwerk van liefde. Dat wordt concreet in de zorg die we hebben voor mensen in nood. God beminnen met heel je hart en je naaste als jezelf”.Wilt u meer lezen over de bedevaart naar Rome, klik dan op onderstaande link:

https://www.bisdomrotterdam.nl/nieuws/inspiratie-nieuws

Dini Berbée

Overgenomen uit Rondom de Kerk

Kerstmis door de jaren

Kerstmis door de jaren

Kerstmis bij mijn grootmoeder thuis

was drie keer naar de kerk op één dag

kerstmis bij mijn grootmoeder thuis

was altijd bidden dat was geen lach

kerstmis bij mijn grootmoeder thuis

toen mocht nog niet wat nu allemaal mag

toen dacht niemand aan geschenken

toen moest iedereen nog denken

aan dat kindje daar in die koude stal

toen durfde niemand nog niet spreken

over taart, konijn of kip

alles draaide om het kind en dat was al

Kerstmis bij mijn ouders thuis

het was om ter eerste in de nachtmis zijn

kerstmis bij mijn ouders thuis

dat was een stukje taart, een glaasje wijn

kerstmis bij mijn ouders thuis

was bij het eten soms al eens konijn

er stond een kerstboom en een stalletje

met kaarsjes en een kribbetje

en mijn moeder zong dan altijd Stille Nacht

tussendoor dan dachten wij toch

aan dat kindje van God nog

dat Maria op de wereld heeft gebracht

Kerstmis bij mij thuis

is zien wat de kerstman heeft gebracht

kerstmis bij mij thuis

dat zijn mijn kinderen op cadeautjesjacht

kerstmis bij mij thuis

aan het bidden wordt dan helemaal niet gedacht

wel aan drinken en aan eten

ik zou beter zeggen: vreten

rosbief, taart, kalkoen

koude schotel en roomijs

als ik spreek van de verlosser

vraagt mijn zoon: is dat een bokser

dat is kerstmis in de moderne tijd

ja dat is kerstmis in de moderne tijd

 orig. “Karsmis deur de jaore”

Stafke Fabri

Ingestuurd door: Agnes v. Boheemen– Vollebrecht

Nabestaandenhulp

Onze eigen Marianne Turk gaat zich specialiseren in hulp aan nabestaanden, want inmiddels is het duidelijk dat daar haar kwaliteiten liggen. Ze is vanuit haar werk bekend met verzekeringswezen en vanuit betrokkenheid met de uitvaartwereld.

Hoe mooi is het om te kunnen bijdragen aan de laatste wensen van een mens, om even deel uit te maken van die laatste mogelijkheid voordat het tijdelijke wordt ingewisseld voor het eeuwige. Iedereen die met verlies te maken heeft gehad kent Marianne, die met rust en haar mooie warme stem de kerk toespreekt. Voordat het zover is komt zij op huisbezoek om het leven van de overledene door te spreken met de nabestaanden.

Ze stond dit jaar voor de keuze ga ik mee verhuizen met het bedrijf naar Noord Holland of zet ik de stap naar zelfstandige. Dagelijks in de file en meeverhuizen waren nu niet echt aantrekkelijke vooruitzichten, maar het meer vorm geven aan haar vrijetijdsbesteding wel. En dan is er ineens het moment dat alles samenvalt. Een stukje meelopen op het pad van de nabestaanden die verder moeten. Het begeleiden van hen langs een moeilijk stuk van hun levensloop is wat haar aanspreekt. Het meest kwetsbare moment waarbij levensverhalen boven komen. Het is mooi om hier onderdeel van te zijn. Haar eigen ervaring bij het verlies van haar ouders speelt bij deze beslissing een grote rol. Het heeft haar echt geholpen bij het rouwproces, het afscheid was waardig en persoonlijk. Om hieraan te kunnen bijdragen geeft haar een blij en voldaan gevoel. Haar missie is om op deze manier bij te dragen aan een mooie wereld. Ja dat is het! Dan zit ze toch even op een wolkje en kijkt tevreden naar beneden. Ze is volop in voorbereiding om de volgende stap te zetten. Dat heeft haar veel denkwerk gekost over de te volgen weg. Het is spannend om je passie om te zetten naar een professionele baan. Ze maakt gebruik van haar bestaande relaties, zoals de diverse parochies waarbij ze al jarenlang vanuit verschillende hoeken bij betrokken is. Ze heeft kwaliteiten in huis zoals ervaring, inmiddels zelfvertrouwen, een heldere, rustige, duidelijke stem waarmee ze de toon kan zetten. Ze heeft een rustige uitstraling en hierdoor kan zij de rust bij de ander weer naar boven halen. Ze heeft empathisch vermogen en haar levenservaring. Ze voelt zich gesteund door de personen om zich heen waar ze al jaren mee samenwerkt. Ze is blij met het kleinschalige, dat trekt haar aan. Ze laat zich niet graag begrenzen door opgelegde regels van anderen. Ze houdt van vrijheid en blijheid, dat past meer bij haar gevoel. Om deze stap meer vorm te geven heeft ze afgelopen jaar een cursus Erkend Nalatenschapscoach gevolgd waarbij allerlei facetten aan de orde zijn gekomen over het afwikkelen van een erfenis. Denk aan de juridische en fiscale facetten van een nalatenschap, maar ook conflictdiagnose en conflictkennis. Het zijn immers emotionele tijden.

Er zijn volop ideeën voor een website waar mooie teksten, gedichten en gedachten en lezingen binnen handbereik komen, een wensenlijst, een top 100 van meest gevraagde begrafenismuziek, een platform om ideeën uit te wisselen en de mogelijkheid om reacties en feedback te geven en ontvangen. Een bedrijf in ontwikkeling dus. Als er een jongere is die wil helpen bij de uitvoering van deze website, ze is niet zo’n techneut, dan mag hij of zij zich melden. Ze gelooft dat iedereen een taak heeft in zijn leven en dat iedereen kan bijdragen. Niet vanuit egoïsme maar vanuit saamhorigheid. Dit is haar taak en het is fijn om hiermee een stempel te drukken om de wereld. Haar ervaring wordt ondersteund door haar ervaringen binnen het verzekeringswezen en haar inmiddels afgeronde opleiding waar zoveel facetten voorbij zij gekomen. Ideeën zijn binnen de opleiding uitgewisseld en dit was een verrijking en nu verder uitwerken en vorm geven en gaan uitstralen in de directe omgeving en onze nabij gelegen parochies. Grenzen verleggen, laat het nieuwe jaar maar komen. Marianne is er klaar voor.

Wie een afspraak wil maken om eens te kijken hoe zijn of haar bezit verdeeld moet worden na overlijden of wil praten over wensen voor een uitvaart, is van harte welkom.

Petra Oliehoek– van Es

De Kerstdagen

De kerstdagen komen eraan

Tijd om even stil te staan

Overdenken en bezinnen

Afsluiten en/of opnieuw beginnen

Wat te doen met wensen en dromen

Met dingen die jou zijn overkomen

Laat ze zijn en laat ze achter

De ergste worden zachter

Niet voor iedereen heeft kerst dezelfde waarde

Missen iemand hier op aarde

Kerst is voor herinneringen, voor vreugde en verdriet

Heb lief, bewonder en geniet

Want meer dan dit leven heb je niet

Wij wensen alle lezers van de Dorpsketting hele fijne dagen en een goede start van het nieuwe jaar. We zullen lachen, we zullen huilen maar hopelijk kunnen we eind 2018 zeggen: hé, het was zo slecht nog niet en ik had met niemand willen ruilen

Henk en Agnes Hofstede, Hoogmade

VrouwActief december

De klanken van de Ierse muziek klonken ons al tegemoet bij binnenkomst in de Brasserie van de Bles. Voor de leden was het geheim gebleven wat het thema was op deze avond, dus de verrassing was groot toen zij de mooi gedekte tafels zagen. De Bles had in Ierse stijl menukaarten gemaakt en op het toneel stonden de 3 logo’s van de Bles, Blue Monday en VrouwActief in de kleuren van Ierland. Iedereen kreeg een welkomstdrankje en de sfeer zat er al gauw in. We kregen vooraf Ierse aardappelpannenkoek met zalmrillettes, hierna werd begonnen met het verhaal van de arme Ier die op zoek ging naar werk, afgewisseld met melancholieke liedjes, het hoofdmenu was Irish stew van rundvlees, het verhaal werd vervolgd en na 21 jaar en heel veel werken kwam de arme man eindelijk thuis en tot hun geluk bleek de cake geen cake te zijn, maar een schat. Zo eindigde het verhaal positief en dat merkten we ook aan de muziek, die werd steeds vrolijker. Het menu werd afgesloten met Irish whisky cake en koffie-ijs en op het liedje van Kees na waren het nu allemaal vrolijke Ierse liedjes waarbij wij ook nog konden meezingen en meeklappen. Blue Monday bedankt voor jullie inbreng, we hebben genoten en het is zeker een aanrader om nog eens op te treden in de Bles. Chef Trevor kan zo in Ierland aan de slag, het eten was voortreffelijk en ook het verdere team bedankt voor jullie inzet! Na een afsluitend woordje van voorzitster El ging iedereen rond half elf glibberend naar huis.

Alle leden, ook diegenen die er door omstandigheden niet bij konden zijn, willen wij fijne Kerstdagen wensen en heel veel gelukkige, mooie, zonnige, maar vooral actieve momenten in 2018.

We beginnen op 9 januari met de tweede helft van dit seizoen en dan komt heel passend Femmy ten Cate vertellen over haar boek, Reset jezelf. Januari is een goede tijd om eens terug te kijken en om een frisse start te maken. Hopelijk zien wij jullie deze avond, weer gewoon om 20.00 uur in de Bles.

Namens Bestuur VrouwActief,

Ria Luiten

Deze prachtige foto’s: (hebben wij geleend) van Faceboek van de Bles, met dank, red.

Het is Kerst

Het is kerst, de leukste tijd van het jaar

De cadeautjes staan al kant en klaar

De kerstboom is al versierd

De zon en de sterren gaan onder

en daarmee kan je niet zonder

Dit is een dag die je niet vergeten mag

Als je het ziet, dan zing je een lied

En eet je veel friet

Julia en Lynn

Kerstgedicht

Kerstfeest het eind van het jaar,

iedereen staat voor je klaar

Kerstboom versieren is leuk,

want daar ligt iedereen in en deuk

Sneeuwpop maken en in de sneeuw spelen,

daarmee kan je je niet vervelen

Wie komt daar op de arrenslee,

het is de kerstman.. hoezee!

De kinderen worden wakker,

ze kijken onder de boom

en dat kleine cadeautje is voor mijn oom.

Yuki en Florine

Sven

Wij zijn zooo erg blij met ons (nieuwe) neefje Sven!!

(van tante Jolanda de Winter en Ome Bas Mourits)

Hij is geboren op 29 oktober en heel schattig en nog erg klein!

Groetjes,

Jens , Jelle , Daan , Tim en Eline

 

Geloof en een hoop liefde bij VrouwActief

Het is de tweede dinsdag van de maand en dan komt een groep van ruim 40 vrouwen bij elkaar. Zo ook in de december feestmaand. De laatste avond van het jaar is altijd een intiem samenzijn. Vriendinnengroepen versterken hier elkaar en lief en leed wordt gedeeld. Het voordeel van het leven in een dorp is dat je elkaar meerdere keren tegenkomt en iedereen van elkaar min of weet wat haar bezighoudt. Dit geeft de door vele inleverde kaartjes met de kerstvraag extra beleving. Wat te denken van Marga Stijnman, ze hoopt erop dat ze gezond oud wordt, omdat er al veel te veel mensen veel te vroeg zijn overleden. En dat tekent het afgelopen jaar waarbij inderdaad heel veel jonge inwoners vroegtijdig afscheid hebben moeten nemen. Ook partners en familieleden van de leden van VrouwActief. Zo zegt Riet Soonius, dat zij hoopt op een gezond 2018 omdat het afgelopen jaar een zwaar jaar was. We moeten dit achter ons laten en proberen per dag te genieten en klaar te staan voor de medemens. Anneke de Jong geeft aan dat de liefde voor haar betekent dat je alles met elkaar deelt. Aan onze tafel wordt vanavond opnieuw lief en leed gedeeld. Hoe moeilijk het is het om alleen naar een dergelijke avond te gaan terwijl je dit jaren met je vriendin hebt gedaan. Om haar huis voorbij te fietsen en dan in de hal moed te verzamelen om naar binnen te gaan. Diep ademhalen en weer verder in de wetenschap dat je in de zaal je verhaal kwijt kan. Het staat niet op haar kaartje, maar ja we weten het allemaal dat Wil van Leeuwen immers veel te vroeg eerst haar man en afgelopen maand haar broer heeft verloren. Ze spreekt de hoop uit voor een lang leven in goede gezondheid om veel te kunnen fietsen en te genieten van haar kleinkinderen en te winkelen met haar moeder.

Voor Wil van Es betekent liefde dat je een groot hart hebt voor iedereen, groot, klein, blank of zwart. Ze denkt dat als je dat vindt, je dan veel liefde ontvangt. Martha Hooijmans hoopt om samen gezond te blijven, omdat ze met elkaar nog zoveel leuke dingen willen doen. Net als Annie van der Poll, haar goede gezondheid leidt ook tot het doen van leuke dingen met haar vriendinnen en haar kleinkinderen, want ja daar geniet ze van. Net als Margriet de Graaf omdat ze dan nog héél veel van het leven kan genieten. En leuke dingen kan doen en er voor iedereen kan zijn!!

Voor Greet Westerveld betekent liefde alles wat belangrijk is, omdat er geen leven is zonder liefde, warmte en genegenheid! Marja van den Bosch hoopt op een betere wereld. Het helpt als je iedereen in zijn of haar waarde laat. Respect hebt voor de cultuur van een ander, maar ook dat ze die van ons respecteren. Een waar woord toch. Leven en laten leven.

Regina de Winter zit naast mij en denkt lang na, want hoe kan je even tussen de gangen door een antwoord op een levensvraag als geloof, hoop of liefde geven. Ze hoopt op veel gezondheid voor haar familie en degene die haar dierbaar zijn En het geloof dat de wereld toch meer vrede krijgt. Wat is dat toch met die wereldvrede. De wens is alom aanwezig maar het wil nog steeds niet lukken. Bij Bep van der Meer gaat de liefde uit naar haar kleinkinderen en hun armpjes om haar heen omdat dit zoveel voor haar betekent. Ook voor Lia van Marwijk betekent de liefde Heel veel!! Omdat zonder liefde ’t koud en stil is. Gelukkig krijgt ze veel liefde van haar gezin en familie waar ze altijd voor elkaar klaar staan als ’t nodig is. Dat heeft ze pas nog ervaren toen haar nichtje in Thailand ging trouwen en zij als familie daarbij aanwezig mochten zijn. En ten slotte zegt Ria Luiten dat ze gelooft dat er hoop is voor mensen die de liefde nog niet hebben gevonden.

Het wordt een liefdevolle avond en de Ierse muziek gaat van zwaar naar lichtvoetig. Als we naar huis gaan wordt gewaarschuwd dat het glad buiten is en ik hoor later dat Lia van Zon een enorme klapper heeft gemaakt op weg naar huis. Ze is hard gevallen en kijk wat zij net op haar briefje had geschreven!

Petra Oliehoek– van Es