Alle berichten van trees van velzen

Beste Blesruiters,

Afgelopen weekend zijn wij (Danny van de Barselaar, Marjolein den Haan, Linda en Vincent van Beek, Willie en ik) een weekendje naar Stroe geweest met de pony’s. Wij hebben daar 2 heerlijke dagen door de bossen kunnen rijden. Het was mooi weer en op zaterdag reden we ongeveer 26 en zondag nog 22 kilometer over heerlijke paden door het bos en de omgeving van Garderen. Soms hebben we de omgewaaide bomen van het pad gehaald of om verder te kunnen, gingen we een stukje buiten de route echt door het bos. Al met al een geweldig weekend!!

Zo dat was het weer voor deze keer,

de groeten van Piet van der Mespel

College doof voor klachten inwoners

In de gemeenteraad van afgelopen week heeft het CDA-Leidschendam-Voorburg het tussenresultaat gepresenteerd van de afvalpeiling. In vier dagen tijd is deze al door 1.000 mensen ingevuld.

Tweederde van onze inwoners vindt het (zeer) belangrijk om afval te scheiden: “het is goed voor het milieu en goed voor een lagere afvalstoffenheffing”. Echter, inwoners vinden het óók lastig om het afval daadwerkelijk te scheiden: “de infrastructuur” is niet op orde, er zijn te weinig afvalbakken, de bakken zijn vaak overvol, te ver weg en worden te weinig geleegd”. Zoals een inwoner het zei: “Afval scheiden is ok. Maar de gemeente moet het beter faciliteren, organiseren en communiceren”. Dat is precies wat het CDA ook wil.

In de raad heeft het CDA het college gevraagd de klachten van honderden inwoners serieus te nemen en het afval weer wekelijks op te halen, zolang de beloofde containers voor PMD en restafval er nog niet zijn. Op dit moment ontbreekt nog driekwart van de containers voor restafval, zo zeggen inwoners in onze peiling. Avalex heeft beloofd deze in de komende vijf jaar te gaan aanleggen. Toch heeft het college besloten om nu al tweewekelijks te gaan inzamelen.

De collegepartijen van Gemeentebelangen, D66, GroenLinks en PvdA bleken echter doof voor alle klachten en vragen van onze inwoners. Deze partijen stelden voor om het afvalbeleid nog een keer uit te leggen via een communicatiecampagne en door ‘afvalcoaches’, ‘roulerende camera’s’ en ‘afvalinterventieteams’ te organiseren. Gemeentebelangen vindt bovendien dat er genoeg geklaagd is door onze inwoners over afval. Met deze houding laten de collegepartijen zien hoever ze zijn verwijderd van de inwoners.

Raadslid Hans Geurts: “het was een verbijsterende ervaring. We hadden verwacht dat afspraken werden nagekomen. Het college breekt nu haar belofte. Het CDA blijft vinger aan de pols houden en het College wijzen op de huidige afvalchaos.

Jeugdgezondheidszorg en gemeenten gaan vernieuwende samenwerking aan

Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West zet zich in voor de gezonde ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van0 tot 18 jaar. Dat doet JGZ met het consultatiebureau, de schoolarts, telefonische- en inloopspreekuren en een cursusaanbod voor ouders. Naast het vaccineren, meten en wegen, luistert JGZ goed naar de vraag van ouders en kinderen. JGZ kijkt daarbij naar de eigen kracht van kind én gezin. Zo levert JGZ een bijdrage om gezondheidsproblemen bij kinderen tijdig te signaleren en voorkomen. En kunnen ouders ondersteund worden bij alledaagse opvoedvragen.

Acht gemeenten in de regio werken samen met JGZ. Op 20 september zijn de nieuwe samenwerkingsafspraken voor de jeugdgezondheidszorg in een convenant 2018-2021 vastgelegd. Wethouder De Ridder van Leidschendam-Voorburg ondertekende het convenant.

Wethouder jeugd(zorg) De Ridder: “De nieuwe regionale afspraken bieden meer ruimte voor flexibele en preventieve zorg op maat voor ouders en kinderen die het nodig hebben. Hiermee ontstaat een werkwijze om (kwetsbare) kinderen en jongeren net dat extra steuntje in de rug te bieden en hun ouders te ondersteunen.”

Meer informatie

Meer informatie over JGZ op www.jgzzhw.nl of via telefoonnummer

088 0549999. JGZ werkt op de volgende locaties: Jacob van de Eyndestraat 73 in Voorburg, Prinsenhof 4 c (De Waterlelie) in Leidschendam en Van Santhortsstraat 1 in Stompwijk.

Scheiden? samen sta je sterk!

Per jaar horen meer dan 70.000 kinderen dat hun ouders uit elkaar gaan. Veel ouders delen de zorg voor hun kinderen, maar staan voor verschillende uitdagingen. Er komt veel op ze af, zoals het opstellen van een ouderschapsplan en de financiële afwikkeling van de scheiding. Dit terwijl de emotionele verwerking van het ‘uit elkaar gaan’ ze nog volop bezig houdt.

Professionals constateren daarnaast dat een scheiding veel invloed kan uitoefenen op het welzijn van de kinderen. Vaak blijkt er voor de kinderen te weinig aandacht te zijn. Het kind centraal is daarom het motto! Tijdens het congres ‘Scheiden? Samen sta je sterk!’ kwamen professionals uit de regio bij elkaar om hun krachten te bundelen rondom het thema scheiden.

Wethouder jeugd(zorg) Lia de Ridder: ”Kinderen verdienen aandacht en zorg. Zeker in lastige omstandigheden. Als professionals leren de signalen op tijd te herkennen en ouders inzicht geven in mogelijke effecten van een scheiding, kunnen we veel problemen bij kinderen voorkomen.”

In Leidschendam-Voorburg is het inzetten op het voorkomen van complexe scheidingen uitgeroepen tot één van de speerpunten. De projectgroep waarin verschillende partijen (Veilig Thuis, Kwadraad, Jeugdformaat, Gemeente, JGZ, Vlietkinderen) samenwerken onder leiding van Schoolformaat, heeft dit congres georganiseerd.

Vragen en informatie over scheiden

Voor vragen of informatie over scheiden, kijk op www.sociaalservicepunt.nl of www.kenniscentrumkindenscheiding.nl.

Foto: Wethouder met jongeren van Villa Pinedo. Villa Pinedo zet ervaringsdeskundige jongeren in onder andere als buddy voor kinderen van gescheiden ouders en als spreker voor gescheiden ouders.

Meer informatie: Marijke van Doeland,

m.van.doeland@lv.nl, 070 300 9336

Opbrengst Nierstichtingcollecte

Hierbij wil ik alle dorpsbewoners die de Nierstichting een warm hart heeft toegedragen heel erg bedanken. Mede door de waardevolle inzet van de collectanten en alle donateurs voor hun waardevolle giften, hebben we het mooie bedrag van € 1.129,51 opgehaald. Echt een heel mooi bedrag, wat voor mij als collecte- coördinator een record is.

Iedereen die hier aan mee gewerkt heeft nogmaals heel erg bedankt.

Graag tot volgend jaar !!!!

Met vriendelijke groet: Sonja van Abswoude,

Collecte coördinator van de Nierstichting

Vol weekend

Het was vorige week al een druk weekend met de Open Monumentendag en het Straatcarnaval. Maar zondag kon men ook nog naar de dag van de Old Timer trekkers in het Wilsveen. Dit evenement wordt twee jaarlijks georganiseerd door de firma Kraan en Spaan op hun terrein. Het begint al een leuke traditie te worden. Ook andere attributen vanuit het oude boerenleven zijn er te bewonderen.

En een ringsteekwedstrijd op de trekker.

Agnes van Boheemen- Vollebregt

Toerclub Stompwijk

Hoe raar kan het lopen. Zaterdag en maandag spoel je bijna weg, zoveel regen valt er en op zondag zitten we op de fiets en drinken koffie op het terras van Restaurant Bergsche Plas in Bergschenhoek! Nu stonden er 55 klaar om ook van het goede weer te genieten. Alle groepen gaan naar deze koffietent, alleen de groep van Fried(5) ging wegens tijdgebrek naar Het Zeeltje.

De A1 was weer goed vertegenwoordigd met 12 man. Omdat het Bergse Bos voor ons nogal dichtbij ligt reden we eerst maar eens naar Zoeterwoude en langs de Vliet naar Delft. Ondanks de vele regen was de weg op de meeste plaatsen al weer aardig opgedroogd, maar soms moest je wel flinke plassen zien te ontwijken. Langs de A13 stroomde het water nog steeds over de parallelweg en dat leverde achter in de groep veel commentaar op over de rondvliegende spetters. Ook onder de bomen was het vaak nog nat, zoals bij ons rondje om Zestienhoven heen en in het Bergse Bos. De fietspaden lagen ook nog eens vol met het vele blad dat het herfstige weer van de afgelopen week niet overleefd had. Dat was dus goed opletten af en toe. Ondanks dat het ‘s ochtends nog best fris was, was het op het terras aan de plas prima te doen. Uit de wind en in de zon zaten we daar heerlijk. Op de terugweg reden we nog even naar het einde van de Rotte en via Nieuwerkerk en Waddinxveen richting huis. Even dachten ze bij de McDrive in Moordrecht dat ze een drukke ochtend zouden krijgen. De kopman reed al bijna het terrein op, maar net op tijd bedachten we ons en reden er met een boogje omheen. Na ruim 90km waren we even na 12u weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

Jan van der Vegt had niet zoveel gefietst de laatste tijd, die sloot weer bij onze C1 aan. Met zijn 10en gaan we op weg naar Zoetermeer en het fietspad door het Bentwoud. We hadden wat glas op de weg kunnen ontwijken, toen Peter lek riep. Later bleek dat er een doorn in zat. Met wat hulptroepen zat er zo een andere band in en konden we verder. Naar Moerkapelle, waar vele dorpsbewoners op weg waren naar de kerk. Bij Zevenhuizen kozen we voor de Molenweg die uitkomt langs de Rotte. Die volgen we dan, en nemen ook nog het mooie pad dwars door natuur en roeibanen, naar een brug even voorbij Oud Verlaat. Dan is het nog maar een klein stukje naar de koffieplek, middenin het bossengebied. De B zit al aan de koffie en heel vlot hebben wij het ook voor ons staan. Wel verrast waren we door de likeurtjes met slagroom die we erbij kregen, dat waren we even vergeten! Voor de terugweg kozen we het zelfde stukje als de A1 en reden Aad en Jan achter ze aan, maar daar staken we even een stokje voor. Die reden nog via Rotterdam naar de overkant, waar wij ze later zagen rijden. Wij volgen nu ook weer de Rotte tot Moerkapelle en wilden bij Kruisweg linksaf om het fietspad langs het spoor te nemen. Maar de weg en tunnel waren afgesloten dus toch maar weer naar het tunneltje en de Hoefweg naar Zoetermeer. Daar haakte de een na de ander af en wij weer bij Het Geertje. Bij thuiskomst, even na 12.00 uur stond er 55 km. op de teller. We hebben er weer een hele fijne fietsrit opzitten.

Annie van Rijn

Aanstaande zondag is alweer de laatste clubrit van de toerkalender. Alle groepen gaan dan naar Theetuin ’t Woutje in het Rietveld bij Hazerswoude. Vertrek is dus ook voor de laatste keer om 8.30u.

Ook al eindigt de toerkalender na september, we blijven natuurlijk nog wel iedere zondag een tocht rijden. Vanaf 1 oktober is het vertrek dan om 9.00u en wordt de bestemming bij de start aan het Klaverblad bepaald. Hopelijk blijft het nog lang goed fietsweer en kunnen we met een flinke groep de winter in. Je bent van harte welkom!

We naderen weer het einde van het fietsseizoen, dus gaat ons mooie Clubblad weer gemaakt worden. Dat kan alleen in samenwerking met jullie allemaal! Lever je fietservaring(en) met/zonder foto’s in bij de redactie: clubblad@toerclubstompwijk.nl

Denken jullie ook om de aanmelding voor de slotavond op 6 oktober!

 

 

GBLV: genoeg geklaagd over afval, het is tijd voor oplossingen!

De lokale politieke partij GBLV/Gemeentebelangen is het er over eens: genoeg geklaagd over afval, het is tijd voor oplossingen! Wie is er nou niet voor een schone gemeente? De partij denkt mee en komt met ideeën, die middels schriftelijke vragen aan het college worden voorgelegd.

Vanwege klachten over onduidelijkheid heeft GBLV vragen aan het college gesteld:

  1. Is het college bereid om in de gemeenterubriek in Het Krantje aandacht te schenken aan de ‘spelregels’ van het aanleveren van afval en grofvuil in zijn algemeen?

2.Is het college bereid daar op de gemeentesite en in  de gemeentelijke nieuwsbrieven ook aandacht aan te schenken?

Vanwege een voorstel om roulerende camera’s te plaatsen bij (ondergrondse) afvalcontainers om bewust bijplaatsen van afval tegen te gaan vraagt GBLV aan het college hoe zij tegenover deze suggestie staan.

Om adequaat de afvalklachten af te kunnen handelen stelt GBLV een Afval Interventie Team voor. Dit Afval Interventie Team zou moeten bestaan uit medewerkers, die meldingen klantvriendelijk en adequaat kunnen aannemen en uitzetten naar medewerkers van Stadsbeheer.

GBLV vraagt aan het college hoe zij tegenover deze suggestie staan.