Alle berichten van trees van velzen

Op 21 maart zijn de verkiezingen voor de Adviesraad

Om u een klein beetje bij uw keuze te helpen stellen de kandidaten zich voor:

Nicole van den Bosch

Ik ben Nicole van den Bosch, 47 jaar oud. Ik ben getrouwd met Maurice van den Bosch, moeder van 2 kinderen, een zoon Bas van 22 en een dochter Renée van 15 jaar. Ik werk volledig mee in de zaak van Maurice 123hekken.nl, hier doe ik de administratie, en alles wat er gedaan moet worden. De reden dat ik mij verkiesbaar stel voor de Adviesraad is dat ik hier met heel veel plezier woon en ik graag wil dat Stompwijk een mooi en veilig dorp blijft om te wonen en ik mij daarvoor graag wil inzetten.

Patrick Luk

Mijn naam is Patrick Luk, zoon van Wim en Henny Luk en geboren in Stompwijk. Mijn hele jeugd gewoond aan de Meerlaan en in 2000 verhuisd naar Zoetermeer met mijn vrouw Ingrid. Daarna nog 8 jaar in Stolwijk gewoond en sinds 2011 weer terug in het mooie Stompwijk! Ondertussen vader mogen worden van Daphne (8 jaar) en Isabel (3 jaar), waarvan de oudste op de Maerten van den Velde school zit. Wel leuk als je daar als beide ouders ook heb gezeten. Na de lagere school en middelbare school heb ik een agrarische opleiding en een technische opleiding gevolgd. Vanaf mijn 15e jaar werkzaam in de vrije uren bij Wildhandel Luiten. Na afronding van mijn opleiding begonnen in vast dienstverband. Nu ben ik nog steeds werkzaam bij Luiten Food en verantwoordelijk voor de inkoop van gevogelte uit Europa. Waarom kandidaat voor de Adviesraad? Leefbaarheid en toekomst in Stompwijk is belangrijk voor ons allemaal. Kijk maar wat de laatste jaren toch bereikt is, zoals de rondweg, het Kulthurhus en de renovatie van de Stompwijkseweg. Er zijn natuurlijk nog veel wensen waar wij ons sterk voor kunnen maken, zoals woningen voor jongeren en ouderen en voorzieningen voor een goede leefbaarheid. Als burger alleen is het lastig iets te bereiken. Gezamenlijk via de Adviesraad staan we sterker en kunnen wij als aanspreekpunt van de inwoners de brug maken naar de gemeentepolitiek. Ik heb er zin in om samen Stompwijk mooier en sterker te maken.

Stef Verburg

Sinds 4 jaar zit ik nu in de Adviesraad Stompwijk. Woonachtig aan het Laantje van de dokter. Ons huis is misschien wel het best herkenbaar aan het zwarte spoor dat door de tuin gelopen is door de hond. Fanatiek wakend over de familie probeert hij iedereen met veel herrie (met succes) weer te verjagen. Niet door hebbend dat ze toch wel doorrijden. Maar dat ter zijde. Zoals gezegd zit ik nu 4 jaar in de Adviesraad. En ik wil mij graag beschikbaar stellen voor nog een periode van 4 jaar. Mede omdat ik het gevoel heb dat ik nog maar net ingewerkt ben in de politieke wereld die om de Adviesraad een grotere rol speelt dan ik voorheen dacht. Daarnaast is het handig om de mensen in en rondom de gemeente te kennen om ook gericht actie te kunnen ondernemen. De komende 4 jaar hoop ik dat we verder kunnen bouwen aan Stompwijk. Er is behoefte aan woningen en er is ruimte om te bouwen. Maar nu nog zien dat er gebouwd wordt waar het dorp behoefte aan heeft. Daarnaast is er aandacht nodig voor werkgelegenheid en sociale activiteiten in het dorp zodat we een levendig geheel blijven vormen. We moeten er met z’n allen voor zorgen dat het dorp actief en vitaal blijft. En niet alleen met de vele feesten en evenementen. Maar ook voor de gewone dagelijkse boodschappen en een bakkie koffie willen we in Stompwijk terecht kunnen. Ik hoop dat we met de nieuwe adviesraad weer een leuke groep bij elkaar krijgen die de belangen van Stompwijk in het gemeentehuis goed onder de aandacht kunnen brengen. En ik denk dat ik hier mijn steentje aan bij kan dragen.

Ron Verhagen

Woonachtig in het Wilsveen en afkomstig uit Stompwijk. Nu ik wat meer vrije tijd heb gekregen wil ik mij inzetten voor de belangen van het Wilsveen en natuurlijk Stompwijk.

Leo Oliehoek

Mijn naam is Leo Oliehoek, opgegroeid in het Oosteinde in een gezin met 10 kinderen. Altijd verbonden met Stompwijk gebleven. Wel half jaren ‘70 noodgedwongen aan de Gravin Juliana van “Stompwijklaan” gewoond in afwachting van huizenbouw in Stompwijk. Getrouwd met Petra van Es, 2 kinderen; Eva woont ook in Stompwijk en Laura in Voorburg. 32 jaar bij Nutricia in Zoetermeer gewerkt en daarna nog 15 jaar bij FrieslandCampina in Amersfoort. Voornamelijk mijn sporen verdiend in de logistiek en ICT.  Al vanaf jonge leeftijd ben ik als actief lid of bestuurlijk werkzaam in het verenigingsleven.  O.a. Jongerensociëteit Asafoetida, Stompwijkse Boys, DGL, Gyversto, Blesruiters, Stompwijk’92, Oud Prinsen/De Gaanders en last but not least de Dorpsketting. Al vanaf de oprichting in 1970 ben ik hierbij betrokken. Communicatie en informatie zijn enorm belangrijk. De Dorpsketting speelt  hierin een grote rol. Ik ben nog steeds trots dat ik hier deel van uit mag en kan maken.  Vorig jaar september met vroegpensioen gegaan dus nu wat meer tijd om me ook daadwerkelijk voor het dorp in te zetten.  Het raakt mij enorm het dorp te zien vergrijzen en het heeft een nieuwe impuls nodig. Vooral te bedenken dat de laatste sociale woningbouw 26 jaar geleden is. Dit is toch werkelijk te gek voor woorden. Het lijkt dat de politiek nu – althans het is weer verkiezingstijd (ik noem het beloftentijd) – Stompwijk plots weer op de agenda zet. Met de Stompwijkseweg en Kulturhus wordt door de politiek volop gepronkt, maar laten we ons daarmee niet om de tuin leiden, immers dit is alleen maar achterstallig onderhoud en mag geen excuus zijn om geen verdere activiteiten te ondernemen. De rondweg vind ik een goede zaak. Niet alleen om de ontlasting van het dorp te bewerkstelligen, maar ook om de ontstane “lege plekken” tussen de rondweg stapje voor stapje te bebouwen. Wat mij betreft is het 1: huizen bouwen, 2: huizen bouwen, 3: huizen bouwen. Wel gericht op natuurlijke aanwas en voor jong en oud. Ik hoop dat ik via de Adviesraad hier een bijdrage aan kan leveren.

Peter Zandbergen

Ik ben Peter Zandbergen, 48 jaar jong, getrouwd met Mariska Roeling . Heb 4 kinderen Swen, Stan, Yvet en Falco. Ik woon 25 jaar in de Dotterbloem te Stompwijk. Ik wil me net zoals de afgelopen 4 jaar weer inzetten voor de Adviesraad omdat ik Stompwijk een warm hart toedraag en vind het belangrijk dat dit blijft bestaan. Zodat we kunnen blijven verwoorden tegenover het gemeente bestuur van Leidschendam-Voorburg wat er speelt bij de inwoners van Stompwijk. We hebben de afgelopen 4 jaar eindelijk een start gemaakt met een aantal projecten die al jaren lang liepen en ik zou het komend 4 jaar me hiervoor weer willen inzetten om dit tot een goed einde te brengen. Verder vind ik het erg belangrijk er betaalbare woningen komen voor de jongeren, ouderen en jonge gezinnen. En proberen de voorzieningen in het dorp op peil te houden en eventueel te verbeteren.

Michel Guijt

Beste dorpsgenoten. Graag zou ik mij aan u willen voorstellen als aspirant lid van de Adviesraad van Stompwijk. Mijn naam is Michel Guijt, 36 jaar oud. Ik woon met mijn vriendin Rachelle Lelieveld en onze, 1 jaar oude, dochter Milou in Stompwijk. Ik ben bijna 12,5 jaar werkzaam voor de Politie Eenheid Den Haag. Momenteel ben ik werkzaam als Generalist Gebiedsgebonden Politiewerk in het gebied van Leiden en de Bollenstreek. Hiervoor heb ik in diverse functies gewerkt in Zoetermeer en Den Haag. Ik voetbal zo’n 17 jaar bij Stompwijk ’92 op de zaterdag. Voor Stompwijk ’92 heb ik in het verleden ook vrijwilligerswerk gedaan. Kantinediensten, scheidsrechter bij de senioren en daarvoor nog het leiden en trainen van jeugdelftallen en geholpen bij diverse evenementen. Mijn vriendin is ook jarenlang vrijwilligster bij het bekende weekendkamp voor de Stompwijkse jeugd en heeft het klaverjassen in de kantine van Stompwijk ’92 een hele tijd georganiseerd. Ik wandel graag een rondje door onze mooie groene polders. Ik kan erg genieten van de gezelligheid en de activiteiten in ons dorp. Bijvoorbeeld bij Stompwijk ‘92, ZZ, familiedagen en toernooien maar ook evenementen als de Stompwijkse Paardendagen, Summerland en carnaval in Gaandrië, de evenementen bij de Bles of bij het Dorpshuis. Ik vind het mooi dat dit allemaal in Stompwijk georganiseerd wordt voor jong en oud. Waarom stel ik mij beschikbaar voor de Adviesraad van Stompwijk? Het is in de eerste plaats belangrijk dat wij als dorp een stem hebben die wij mogen laten horen. Het was dan ook van belang dat de Adviesraad blijft bestaan. Dit doel hebben wij in ieder geval met de verkiesbare leden gehaald! Ik las in de Dorpsketting de oproep voor nieuwe leden en ik ben dan ook bij diverse bijeenkomsten van de Adviesraad geweest om mij te verdiepen in welke thema’s er spelen. Ook ben ik 22 februari aanwezig geweest op de verkiezingsmarkt welke is gehouden in het Dorpshuis. Hier waren alle politieke partijen present om te vertellen wat hun ideeën zijn voor en over Stompwijk.

Ik hoop dat ik mij, namens u, mag inzetten voor de Adviesraad en een steentje bij mag dragen namens alle inwoners. Het is belangrijk om te luisteren naar de ideeën en wensen van alle inwoners van Stompwijk. Voor jong en oud, voor voorstanders en tegenstanders van ideeën en spelende thema’s. Zo kan een goed en weloverwogen advies gegeven worden aan de gemeenteraad. Stompwijk heeft een heleboel te bieden en er is al veel om trots op te zijn. Daar mogen wij ons best hard voor maken. Aan de andere kant zijn er ook thema’s waar Stompwijk in kan ontwikkelen en groeien. Daar wil ik graag deel van uitmaken voor een mooie toekomst voor ons dorp.

Samen eten en NL Doet

Vrijdag 9 maart was het al vroeg druk in het Dorpshuis. Om half 12 stroomden de eerste mensen binnen voor een gezamenlijke nasi met saté maaltijd in het Dorpshuis. Omdat het NL Doet was, was deze keer de maaltijd gratis. Een mooie groep van ongeveer 35 mensen maakte hier dankbaar gebruik van.

We begonnen met een lekkere Chinese kippensoep. Voor sommige mensen wat vreemd champignons en taugé door de soep, maar iedereen vond het lekker. Na de soep was het tijd voor de nasi en saté.

Op tafel stond kroepoek atjar, gebakken uitjes, ketjap en sambal. Voor elk wat wils. Iedereen genoot van de maaltijd. Sommigen namen zelfs 2 borden. De nasi van El ging er goed in. Er werd druk gekletst, het was erg gezellig. En daar draait het in ‘Samen Eten’ om. Gezellig met anderen even er gezellig uit. Daarna was het tijd voor het toetje, gemaakt door Marianne en Aad Vincenten. Zij hadden zich de blaren op de handen geschild aan stoofpeertjes. Samen met heerlijk kaneelijs en slagroom genoot iedereen zichtbaar. Er werd nog gezellig wat na gekletst en iedereen ging rond half 2 weer voldaan naar huis.

Als u nu denkt o dat had mij ook leuk geleken, dat wil ik ook of ik kom gezellig nog een keer, dat kan vrijdag 13 april is er weer “Samen Eten’. Let op de aankondiging in de Dorpsketting.

Rest mij nog te bedanken: El voor de nasi en saté. Je was een rots in de branding, Marianne en Aad Vincenten voor het heerlijke toetje.

En niet te vergeten Nicolet d’Ancona, voor haar hulp bij het serveren.

Hoop u alleen daarom ook weer te zien op 13 april. Het menu is nog even geheim.

Wea Manders en Anneke Van Bemmelen

Uitslagen Tijdzetten 10 maart Ton Menkenhal

Afgelopen zaterdagochtend was er weer Tijdzetten voor de jeugd in Leiden. Het was de laatste keer voor dit seizoen. Er zijn weer een aantal mooie PR’s gereden!

 

2 ronden 4 ronden
Indy de Jong 0.39,54 1.19,99 PR
1 ronde 2 ronden
Guusje van Santen 0.20,18 PR 0.38,80
Maureen Soonius 0.29,77 PR 0.56,53 PR
Rick van Vliet 0.30,66 1.00,06
Anne Spruijt 0.29,42 PR 1.02,47
Tjeerd de Haas 0.31,65 1.04,03
Esmee vd Goes 0.31,66 PR 1.02,97 PR
Julian Martijn 0.31,26 PR Val/DNF
1 ronde 1 ronde
Noud de Haas 0.38,66 0.37,72 PR

Namens de ijsclub, Frances Soonius

Strijdvaardig en slagvaardig

Er zijn meer woorden te bedenken, maar strijdvaardig en slagvaardig zijn er wel een paar die zeker bij GBLV/Gemeentebelangen passen. Ongelofelijk wat zij in de afgelopen 4 jaar hebben gedaan en bereikt, vooral voor Stompwijk. Dat heb ik in de ruim 20 jaar dat ik nu in Stompwijk woon geen partij zien doen.

Ergens in november 2017 werd ik gevraagd door GBLV. In het eerste gesprek wat wij hadden, was er gelijk een klik. Ik werd gevraagd of ik lid wilde worden van GBLV en of men mij als lijstduwer op de kieslijst mocht zetten. Het lijkt mij mooi om wat voor Stompwijk te doen. Ik woon hier inmiddels ruim 20 jaar en onze kinderen zijn er opgegroeid. Er wordt regelmatig geklaagd over de traagheid van de ambtelijke molen. Ook ik kan daar slecht tegen. Ik merk bij GBLV dat zij graag sneller en slagvaardiger willen handelen.

Wat ik onder andere heel belangrijk voor Stompwijk vind, is:

– dat er voor de ouderen, die uiteindelijk het dorp hebben opgebouwd, vol doende faciliteiten zijn/blijven om hier op een prettige manier oud te wor den.

– dat er voor de jongeren meer woningen komen, zodat zij hun geliefde Stompwijk niet hoeven te verlaten wanneer zij op zichzelf gaan wonen. Stompwijk ziet er hier en daar best wel verpaupert uit. Er zijn (te) veel oude panden welke bijna op instorten staan. Als er op deze locaties nieuwe woningen zouden komen, dringt dit de woningtekort al iets terug zonder dat er polder verloren gaat.

– dat de kosten voor verenigingen beheersbaar blijven, waardoor hun voort bestaan niet in gevaar komt. Dit is vooral belangrijk voor de jeugd in Stompwijk. Men merkt nu al dat het steeds moeilijker wordt om vrijwil- ligers te vinden.

– dat er voor de bedrijven een goed ondernemersklimaat zal zijn en de be reikbaarheid goed zal zijn om te kunnen blijven ondernemen in Stompwijk, want zij zorgen voor werkgelegenheid.

– dat Stompwijk zijn dorpscultuur behoudt en niet op één lijn gezet wordt met Leidschendam en Voorburg welke meer stedelijk zijn.

– dat de gemeente ook meer haar best moet doen aan de totale uitstraling en onderhoud in Stompwijk. Hierbij denk ik om te beginnen al aan het op fleuren en onderhouden van grasveldjes en perkjes. Zoeterwoude als buurgemeente heeft de afgelopen jaren hier al een flinke slag in geslagen met een mooi resultaat en als goed voorbeeld.

Met deze punten zijn er nog heel veel aandachtspunten waarover ik graag met GBLV wil brainstormen.

In GBLV voel ik betrokkenheid met Stompwijk. Zij hebben voor mij bewezen dat zij ook echt wat voor Stompwijk willen betekenen. Door lid van GBLV te worden en mij te laten plaatsen op de kieslijst, wil ik graag via GBLV mijn steentje voor ons unieke dorp bijdragen. Doordat ik zelf in Stompwijk woon, zie en hoor ik veel van wat er in het dorp leeft en gebeurt, en kan dus sneller reageren dan iemand van buitenaf. Ik zal mijn uiterste best doen om GBLV zoveel mogelijk te helpen, input vanuit Stompwijk te geven en te steunen.

Het is voor Stompwijk van groot belang dat er op 21 maart tijdens de gemeenteraadsverkiezingen zoveel mogelijk mensen op GBLV/Gemeentebelangen zullen stemmen zodat zij kunnen doorgaan waaraan zij zijn begonnen.

Aad van Velsen

Gevonden:

Eind december, is er na een begrafenis een postcodeloterij-fiets blijven staan. Deze staat op slot (het slot is ietwat beschadigd) tegen het hek van het kerkhof. Is deze fiets van u? Wilt u hem dan ophalen en meenemen of even contact opnemen met het secretariaat van de kerk?

Marathon schaatsen

Het marathon seizoen is in stijl af gesloten met drie natuurijs wedstrijden op rij. Een unicum zo laat in het seizoen.

De rijders en rijdsters hadden al een extreme week in Zweden meegemaakt. Siberische kou van meer dan 20 graden onder nul. Ook de terugreis was chaotisch door hevige sneeuwval. Toch stonden de meeste rijders en rijdsters woensdag 28 februari weer aan de start in Haaksbergen. Geen Botnische golf maar gewoon Nederlands, een ondergelopen skeelerbaan. Met -10 en windkracht 8 was het bitterkoud.. Ook in Arnhem bij de tweede wedstrijd op 1 maart was het onwijs koud.

In Noordlaren op vrijdag was het milder met min 2 en vooral minder wind. Er was een klassement voor de vier wedstrijden van de Grand Prix in het buitenland. Dus Oostenrijk en Zweden. Erik Jan Kooiman werd de winnaar mede door zijn mooie overwinning op de 200 km in Oostenrijk 2e werd Crispijn Ariëns en 3e Simon Schouten.

Bij de dames won Elma de Vries voor Iris van der Stelt en Bianca Bakker. Bij de drie wedstrijden op de skeelerbanen werd Simon Schouten 1e voor Ariens en Jordy Harink. Bij de dames won Bea Wagemaker de driedaagse voor Roza Blokker en Merel Bosma. Tot zover het buitenijs. Zaterdag 3 maart was in Amsterdam de finale van de KPN-cup niet op de Coolste Baan maar op de Jaap Eden.

Bij Topdivisie won Simon Schouten de finale wedstrijd voor de Belg Bart Swings en Sjoerd den Hertog. Den Hertog won de cup seizoen 2017-2018, 2e werd Crispijn Ariëns en Robert Post 3e.

Bij de dames won Lisa van der Geest de finale wedstrijd voor Iris van der Stelt en Bea Wagemaker. Iris van der Stelt won de cup seizoen 2017-2018, 2e werd Lisa van der Geest dank zij haar overwinning in de laatste wedstrijd en de val van concurrente (Emma Engberts), 3e werd Jade van der Molen, ook dank zij de val van Engberts. Emma werd 4e.

Het ploegen klassement ging naar Royal A-Ware bij de topdivisie, bij de dames naar MK Basics en de Beloften naar GroeneHartSport.NL.

Ploegleider Juffermans, net terug van vakantie, was tevreden.

Tjilde Bennis was bij iedere wedstrijd aan de start, ze heeft er zin in. In Zweden 25e en 28e. De driedaagse 17,32 en 9e. In Amsterdam 25e en in het eindklassement 29e. Mooi toch.

Aad de Haas

Potgrondactie fanfare Juliana. Mis het niet!

Aanstaande zaterdag is het weer zo ver, de jaarlijkse potgrondactie van fanfare Juliana. Heeft het weer van het afgelopen weekend u geïnspireerd om binnenkort weer eens wat aan de tuin te doen? Begin dan aanstaand weekend met het inslaan van verse grond, zodat u snel weer kunt genieten van al uw mooie bloemen en planten!

Aanstaande zaterdag 17 maart komen wij vanaf 09:30 uur bij u langs de deuren om u te voorzien van verse potgrond en tuinaarde! Gewoon bij u thuis bezorgd, gemak dient de mens!

De prijzen voor de zakken potgrond en tuinaarde (40L) zijn als volgt:

1 zak €   3,50, 3 zakken € 10,00, 5 zakken € 15,00

Naast het gemak van de bezorging sponsort u met uw aankoop natuurlijk ook de fanfare, wat er voor zorgt dat we ook in 2018 weer volop te beluisteren zullen zijn. Wilt u zeker zijn van verse potgrond of tuinaarde, doe dan vooraf een bestelling. Dit kan door uw bestelling te e-mailen naar:

julianastompwijk@gmail.com of per telefoon, tel: 06-45944495

Hopelijk wordt ook deze potgrondactie weer een groot succes.

Alvast bedankt en tot zaterdag!

Muzikale groeten, Fanfare Juliana

Stompwijkse Popquiz komt er weer aan

De opgaves zijn weer bijna klaar, dus het wordt weer tijd voor een nieuwe Stompwijkse Popquiz. Zaterdag 21 april maken we er weer een leuke avond vol muzikale herkenningsvragen van in Café de Gouden Leeuw. De aanvang is als altijd om 20.30 uur en inschrijven kan vanaf 19.30 uur of zelfs al eerder aan de bar bij José.

Kosten zijn € 5,– per team.

Samen eten, ja gezellig!

In het kader van de NL doet actie, gingen we afgelopen vrijdag met elkaar aan tafel. Volledig gesponsord door het Oranje Fonds. Wat een gezellig gezicht, zo’n volle zaal, we waren met wel 40 man aanwezig. Wea en Anneke hadden met vele vrijwilligers weer een heerlijk maaltijd samengesteld.

We begonnen met een heerlijke Chinese kippensoep gevolgd door een nasischotel met satésaus, ook schaaltjes met kokos, uitjes en kroepoek erbij. Tot slot een heerlijk toetje van kaneelijs met peertjes en slagroom. De overgebleven toetjes werden door Anneke verloot onder de gasten. Dat was best wel lachen geblazen. Een getal onder de tien. Sommige getallen kwamen meerdere keren voorbij! Op het laatst zei Anneke hier . . . (jij of jij) hebt er een gewonnen. Ze maakte er zelf een potje van, denk ik. Maar het was in ieder geval leuk en lekker. Wij hebben ervan genoten en gingen na een paar gezellige uurtjes tevreden weer naar huis.

Voor diegene die het nog niet weten, er is iedere tweede vrijdag in de maand een open eettafel, waarvoor jullie allemaal worden uitgenodigd. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, is het gezegde!

Hiermee wil ik het Oranje fonds en iedereen bedanken die deze maaltijd voor ons verzorgd hebben.

Groetjes, Ria van Dijk

“Als de kat van huis is”

Even een avondje ontspannen, een avondje lachen. De Stompwijkse Toneel Vereniging speelt dit jaar weer een hilarisch stuk. Het speelt zich af in de jaren 70, toen ging er ook wel eens wat mis……………….tja als de kat van huis is………..

Kaarten verkrijgbaar bij:

Bloemsierkunst ‘de Passie’, Andrea’s Haarstudio en De Bles.

Uitvoeringen:

Donderdagmiddag       22 maart (try out) 13.30 uur kaart €   7,50

Donderdagavond        22 maart 20:00 uur kaart € 10,00

Vrijdagavond                 23 maart 20:00 uur kaart € 10,00

Zaterdagavond            24 maart 20:00 uur kaart € 10,00

In De Bles te Stompwijk.

Een gratis consumptie is hierbij inbegrepen.

LET OP! Vanaf 12 maart kunt u geen kaarten meer reserveren door geld over te maken, na 12 maart zijn de kaarten alleen verkrijgbaar via onze verkooppunten. Dit om overboeking tegen te gaan.

P.R. De Stompwijkse Toneelvereniging