Alle berichten van trees van velzen

VrouwActief…..maart…..modeshow!

Dinsdag 13 maart wordt de Bles omgetoverd tot een heuse catwalk. Karin van ‘Die Meiden’ komt met haar kleurrijke voorjaarscollectie van leuke, betaalbare kleding naar de Bles om ons de nieuwste modetrends te laten zien en deze avond showt haar eigen model, aangevuld met modellen uit het ledenbestand van VrouwActief. Afgelopen dinsdagavond was het passen in de winkel in Zoeterwoude en alle modellen hebben een aantal setjes gevonden om aan ons te showen. Het is heel afwisselend qua lengtes en maten, toch heeft iedereen wat moois gevonden wat bij de betreffende persoon past. Jullie zullen versteld staan van het resultaat, verder verklap ik niets. Je moet gewoon komen kijken! Na afloop kan er kleding gekocht worden, maar het hoeft absoluut niet. Wil je wel wat kopen, neem dan cash geld mee. Karin heeft geen mobiele pinpas. Natuurlijk kun je ook later naar de winkel gaan om alles nog eens op je gemak te bekijken.

Kom in ieder geval genieten van een leuke mode-avond, we beginnen om 20.00 uur.

Namens Bestuur VrouwActief,

Ria Luiten

Toerclub Stompwijk

Hebben jullie ook al zo’n zin in het nieuwe fietsseizoen? Wij van Toerclub Stompwijk zeker wel. Na de korte vorstperiode van begin maart gaan we nu echt de lente tegemoet. De Toerclub is daarom volop bezig met de voorbereidingen. De jaarvergadering hebben we al achter de rug en daar is weer het nodige besproken. Ook zijn 2 nieuwe bestuursleden aangesteld en de laatste wijzigingen in de toerkalender zijn besproken en worden verwerkt. Op die kalender staat de eerste clubrit op zondag 25 maart. De hoogste tijd dus om je fiets uit de winterstalling te halen en klaar te maken voor weer een mooi seizoen. We zien jullie dan graag de 25e bij de sporthal.

Arno v. Rijn

De SOS geeft het stokje door aan de Bles

Sinds 1975 organiseert de Stichting Oranjefeesten Stompwijk activiteiten voor jong en oud op Koningsdag en 5 mei. Het huidige bestuur van de SOS heeft dit de afgelopen jaren met heel veel plezier gedaan. Dankzij onze trouwe sponsoren en samen met de vele vrijwilligers hebben we ervoor kunnen zorgen dat het op deze dagen een feest was om in Stompwijk te zijn. Zo is er vorig jaar nog genoten van de ‘50 jaar’ jubilarissen lunch en hebben we heel wat optochten, aubades, spelcircussen, oranjelunches, talentenshows, bingo’s, viswedstrijden, schilderateliers, rommelmarkten met rad van fortuin en kerstklaverjasmiddagen mogen organiseren. Het is nu echter tijd om het stokje over te dragen aan een nieuwe club van jonge enthousiaste mensen die met frisse ideeën hier hun eigen draai aan kunnen gaan geven. Wij hebben er alle vertrouwen in dat het team van de Bles ervoor zal zorgen dat het ook in de toekomst een feest zal zijn om op Koningsdag in Stompwijk te zijn. Wij wensen Jeroen en zijn team daarbij heel veel succes en bedanken al onze sponsoren en vrijwilligers voor hun hulp en ondersteuning in de afgelopen jaren.

Namens het bestuur van de SOS,

Hélène van den Bosch, Carla van Santen, Nathalie van Zutphen, Yvonne en Anja van Boheemen

 

Uitnodiging voor alle KBO-PCOB leden

Op dinsdag 20 maart, om 14.00 uur, houden wij onze jaarlijkse ledenvergadering, waarvoor wij alle leden van harte uitnodigen.

Onderstaand treft u de agenda:

  1. Opening door de vicevoorzitter
  2. We nemen afscheid van Arnold als voorzitter
  3. Stemming voor nieuwe voorzitter
  4. Stemming bestuurslid
  5. Notulen jaarvergadering 2017
  6. Jaarverslag secretaris van de activiteiten
  7. Agenda 2018 met stemming boottocht Zoeterwoude
  8. Secretaris lidmaatschap KBO Soos
  9. Financieel jaarverslag, toelichting penningmeester
  10. Verslag kascommissie
  11. Benoemen nieuw kascommissie
  12. Bepaling contributie
  13. Mededeling dagtocht 2018
  14. Aanpassen vergaderschema goedkeuren
  15. Rondvraag                                                                                                                            Tot dinsdag de 21e, om 14.00 uur,

Vriendelijke groet, Marianne

 

Uitslag kaartavond Blesruiters

De uitslag van het kaarten van afgelopen vrijdag is als volgt:

  1. Wim v.d. Helm                     6236
  2. P. Roeling                               5660
  3. Frans Hendriks                   5364
  4. Roelie v.d. Vegt                  5326
  5. Charel v. Bohemen          5231
  6. Jos v. Doorn                         5120
  7. Ria v.d. Helm                       5018
  8. Nicole v.d. Bosch              5060

De volgende en tevens laatste kaartavond van het seizoen is op vrijdag 30 maart. Op deze avond vindt ook de verloting plaats van degene die 6 keer of meer zijn geweest. De naam van de personen die getrokken worden moeten ook daadwerkelijk aanwezig zijn.

Ton Zuidgeest

CDA: De eerste van 1000 bomen staat

Op 9 maart heeft CDA-lijsttrekker Juliette Bouw een boom, een rode beuk van 2,50 meter, geplant in Stompwijk in de tuin van de H. Laurentiuskerk. Juliette Bouw: “Mooie start van onze ambitie om de komende vier jaar door de gemeente 1000 extra bomen te planten als het aan het CDA ligt. We benadrukken hiermee ook het groene karakter van Stompwijk. Deze mooie kern in onze gemeente kenmerkt zich door haar groene uitstraling. Maar er is ook behoefte aan woningbouw voor ouderen en jongeren in dit dorp.”

Het CDA-Leidschendam-Voorburg heeft vier jaar geleden tijdens de campagneperiode voor 2014-2018 een boom geplant in Voorburg. Deze traditie willen wij graag volhouden. Bomen hebben een belangrijke rol in de luchtkwaliteit van onze gemeente. “Ons verkiezingsprogramma voor de komende vier jaar bevat veel punten op het gebied van groen, luchtkwaliteit en energie. “Het is fijn wonen in onze gemeente en dat wil het CDA zo houden”.

Schoolspullenpas komend schooljaar weer!

Vanaf 1 mei kan de Schoolspullenpas voor het nieuwe schooljaar aangevraagd worden. Na het succes in het schooljaar 2017-2018 wordt de pas opnieuw beschikbaar gesteld voor gezinnen met een laag inkomen. De gemeente financiert de Schoolspullenpas en de Stichting Leergeld Leidschendam-Voorburg doet de uitvoering. Deze samenwerking was vorig jaar zeer succesvol. Ook dit jaar hopen beide partijen weer veel gezinnen te bereiken.

Veel aanvragen

Gezinnen met schoolgaande kinderen met een Ooievaarspas komen in aanmerking voor een Schoolspullenpas. Deze gezinnen zijn vorig jaar direct door de gemeente aangeschreven. 73% van de doelgroep heeft de Schoolspullenpas toen aangevraagd; in totaal 1168 passen. “Een prachtig resultaat voor het eerste jaar, maar we zouden graag zien dat nog meer gezinnen er gebruik van gaan maken. Het is belangrijk dat alle kinderen mee kunnen doen en niet worden belemmerd door de financiële situatie thuis,” aldus wethouder Stemerdink.

De Schoolspullenpas 2018-2019

Met de Schoolspullenpas kunnen schoolspullen gekocht worden. Voor ouders van kinderen op de basisschool staat een tegoed van € 50 op de pas, voor ouders met kinderen op de middelbare school is dit tegoed € 150. Zitten kinderen in de brugklas, dan is het bedrag op de pas € 250. De Schoolspullenpas kan vanaf 1 mei 2018 weer worden aangevraagd. Gezinnen met een geldige Ooievaarspas krijgen hier automatisch bericht over.

Ooievaarspas

Gezinnen met kinderen die nog geen Ooievaarspas hebben, maar daar wel voor in aanmerking komen, moeten de Ooievaarspas eerst aanvragen bij de gemeente Leidschendam-Voorburg via www.lv.nl/laaginkomen. Zodra zij de Ooievaarspas hebben ontvangen, kunnen zij de Schoolspullenpas aanvragen bij Stichting Leergeld (http://www.leergeld.nl/leidschendamvoorburg/).

Mogelijk door extra geld van het Rijk

De Schoolspullenpas is mogelijk met het extra geld dat het Kabinet vanaf 2017 jaarlijks aan gemeenten geeft voor het bestrijden van armoede onder kinderen.

Kindpakket

Gezinnen die moeten rondkomen van een laag inkomen kunnen een beroep doen op de gemeente voor financiële steun. Deze regelingen zijn gebundeld in een overzichtelijk kindpakket (www.lv.nl/kindpakket).

Een dagje shoppen op stand

Wat dacht u, wij dames uit Stompwijk gaan niet zomaar winkelen, nee….wij laten ons verwelkomen door de eigenaar van een modehuis met koffie en gebak. Nadat er gelukkig voldoende mensen bereid waren om ons per auto te vervoeren, jammer genoeg geen limousine…..hoewel met een beetje fantasie is zo’n stoet van zes auto’s is een aardige lange auto, vertrokken we naar Boskoop. Bij de eerste rotonde, lees in Stompwijk, scheidden de wegen van de auto’s zich al en die scheiding duurde anderhalf uur. Gelukkig kwamen alle mensen nog net op tijd aan om de modeshow bij te wonen. Mocht u ooit een haute couture bijgewoond hebben en ergens achteraan hebben gezeten dan zou u nu jaloers zijn op de dames die gewoon vooraan van de modeshow konden genieten. Er kwamen zeer mooie ensembles voorbij, broeken, jassen, polo’s en allemaal voorzien van een hoed, tas en overige accessoires. De modellen hebben dit keer geen uitgehongerd maatje 34 maar een maat waar wij ons mee kunnen identificeren, waardoor er na afloop van de modeshow ruime belangstelling was om kleding te passen. Maar niet voordat we genoten van een lunch, misschien niet helemaal handig kleding passen met een volle buik, maar met enige hulp lukte het aardig. Omdat de groep een beetje te groot was voor het aantal kleedkamers zijn we gesplitst en verdeeld over een potje bingo met prijzen en de kleedkamers.

Na de wissel en de tweede helft was er even een fotomomentje voor de toegestroomde pers. Vóór we het modehuis mochten verlaten kregen nog advocaat met slagroom.

Voor het geval er belangstelling is voor de najaarsmodeshow, heb ik 24 oktober in optie genomen. Ik zal op de Soosmiddag kijken of er belangstelling voor is.mKomt u niet op de Soosmiddag geef mij dan even een belletje, 06-24632522.

Ik heb genoten en hoop u ook,

lieve groet, Marianne

Dit wil ik Delen met hoofdletter D

Voor een bultje ging ik naar de huisarts. Een bultje wat gelukkig een mee-eter bleek te zijn. En omdat ik toch een afspraak maakte, kon ik gelijk het vermoeide gevoel in mijn linkerarm even aankaarten. En nee, dat gevoel kon niet uit mijn nek komen. (Dus wel) Ook gaf ik aan, dat bij inspanning met mijn rechterarm, bijvoorbeeld bij ramen zemen, ik conditioneel gezien wel een “hijgend hert” leek. Ik, die regelmatig een poldertje loopt, aerobict bij Jokelien, en toch met een behoorlijke snelheid door Stompwijk fiets, kom adem tekort en krijg hartkloppingen bij het ramen zemen. Dit was overigens al meer dan een jaar hoor, en op zich allemaal niet zo bijzonder, maar het knaagde wel een beetje in mijn hoofd. ‘t Zal m’n hart toch niet zijn? Er werd voorgesteld een hartfilmpje te maken en bloed te laten prikken. Een soort APK. Eerst bloedprikken met na drie dagen de uitslag. Ernstig vitamine D tekort. Oké. Niks bijzonders toch? Echt weer zo’n hype! Voor zes weken kreeg ik ampullen vitamine-D mee. Gelukkig hoefde ik deze maar één keer in de week in te nemen, een shotje noemde ik het, en ik zou wel verschil voelen. Ik zou minder moe zijn. Maar… ik was helemaal niet moe! Het hartfilmpje werd gemaakt en voor de uitslag kon ik bellen. Maar goed, de vitamine D toch maar ingenomen. Vanaf die tijd is er een wereld voor me opengegaan! Het leek wel of ik ADHD had! Ik, die dacht niet moe te zijn, kon van de ene op de andere dag ’s middags gaan zitten zonder in slaap te vallen. (Een middagdutje is toch niet zo gek als je altijd bezig bent) Slapen was mijn favoriete ontspanning, en aan lezen kwam ik niet toe. En het is toch niet gek dat, als je 48 bent, je een drukke dag gehad hebt, je de volgende dag wat minder energie hebt (is dat niet een balansdag?) Nu heb ik die balansdag niet meer nodig. En de laatste tijd vond ik het wel lekker om na het eten ’s avonds even op de bank te gaan zitten omdat ik het toch wel even zat was. Zo schoot het poldertje lopen er wel bij in. Iedereen is druk en veel mensen om me heen zijn moe dus ik dacht dat het normaal was. Nu ik op de afgelopen jaren terugkijk realiseer ik me dat ik wel veel moe was, zeker in de wintermaanden, maar het echt niet in de gaten had. Nu kan ik zoveel meer doen op een dag en heb zelfs tijd om een boek te lezen!. Vanmorgen bij het ramen zemen en realiseerde me dat ik dit deed, zonder hartkloppingen en kortademigheid. Het is zo bijzonder om dit mee te maken! Het zal niet verrassend zijn dat het hartfilmpje geen bijzonderheden vertoonde. Vitamine D heb je nodig voor je botten en spieren. Vitamine D krijg je gratis, buiten van zonlicht. Vitamine D kun je ook gewoon kopen bij de drogist, en nee, ik heb er geen aandelen in! We leven het grootste deel van de dag binnen en vandaar dat we het toch vaak een tekort hebben. Vitamine D tekort sluipt erin maar kan grote gevolgen hebben. Onbewust had ik overal een excuus voor. Ik ben nu een jaar verder en ondanks dat ik knap eigenwijs ben en lang niet altijd m n tabletjes inneem ben ik me wel ergens van bewust geworden waar ik heel erg blij mee ben.

Wellicht heeft iemand iets aan mijn verhaal en daarom wil ik dit Delen met een hoofdletter D.

Anneke van Bemmelen

Persberichten Gemeente

Bijna 1000 woningen in anderhalf jaar verduurzaamd

Steeds meer inwoners in Leidschendam-Voorburg verduurzamen hun huis en doen dat vaak samen met anderen. Ze weten hiervoor goed hun weg naar de gemeentesubsidie te vinden. In anderhalf jaar tijd – van september 2016 tot 1 maart 2018 – hebben 923 huishoudens gebruik gemaakt van de subsidieregeling duurzame initiatieven. Bijna de helft van de maatregelen voeren mensen uit samen met hun buren of vrienden, zij ontvingen hiervoor een ‘burenbonus’.

Nieuwe initiatieven

om problemen bij kinderen vroegtijdig te signaleren

Om ouders en leerkrachten te helpen problemen te sneller signaleren en kordaat in actie te komen om kinderen te helpen, hebben samenwerkende partners in de jeugd(zorg) nieuwe initiatieven ontwikkeld. Op 8 maart overhandigden ze aan wethouder jeugd(zorg) Lia de Ridder een boek met 9 initiatieven: ‘(Op) tijd voor jeugd; finishboek’.

Het gaat om initiatieven als:

Blije baby- en gezinsmarkt, De beste supporter van je kind, De PIT STOP, Gezond en veilig opgroeien, Jeugdpreventie en Acties met medewerking van o.a. GGD, JGZ, Sociaal Servicepunt, MEE, WOEJ, scholen, De Jutters, Indigo, Lokale Kamer, Leerplicht, Sport en Welzijn,  Vlietkinderen, Schoolformaat, Kwadraad, Vitalis, Xtra Plus.

Gemeente en cateraar

bieden mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek

De gemeente is trots dat lokale ondernemer Van Leeuwen vanaf april 2018 de catering in het bedrijfsrestaurant gaat verzorgen. Vandaag zetten wethouder Nadine Stemerdink en koersmanager Joyce Van Leeuwen hun handtekening onder de nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Wethouder Stemerdink: “Bij nieuwe aanbestedingstrajecten, zoals nu de inkoop van de bedrijfscatering, verplichten we opdrachtnemers zich in te zetten om jongeren en werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Van Leeuwen voldoet daar ruimschoots aan. De cateraar is zeer actief op maatschappelijk gebied en werkt samen met Middin, scholen en het Werkgevers Servicepunt.  En nu krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek in ons eigen bedrijfsrestaurant. Zo kunnen ze het horecavak leren en doorstromen naar een reguliere baan.”

Meer mensen een werkplek geven

De gemeente heeft de afgelopen jaren veel gedaan om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Bij opdrachten die de gemeente verstrekt, bijvoorbeeld bouwprojecten, maakt de gemeente afspraken over werkplekken/werkervaringsplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt .

Kijk verder op de site van de gemeente voor meer achtergrondinformatie.