De uitzending van de documentaireserie ‘Boeren tussen Steden’ is bijna aan het eind: zeven van de in totaal negen afleveringen zijn intussen op allerlei kanalen te zien. De serie gaat over melkveehouders in de westelijke uitloper van het Groene Hart.
De serie is gemakkelijk te vinden via de site https://
www.boerentussensteden.nl/ Wie op tablet of telefoon zoekt op ‘Boeren tussen Steden’ komt ook snel bij de uitzendingen terecht.
Elke woensdagmorgen om 07.00 uur volgt een nieuwe aflevering van rond dertien minuten te zien op Midvliet TV. Ook via tal van andere kanalen, zoals Facebook, Youtube en Instagram (o.m. Boeren tussen Steden, Midvliet, Jacques van Herten, De Dorpsketting) zijn de minidocumentaires te zien.De agrarische bedrijvigheid in het groene buitengebied tussen Den Haag, Zoetermeer, Leiden en Leidschendam-Voorburg raakt steeds meer ingeklemd door verstedelijking. Die druk neemt door allerlei oorzaken toe. Als er niets verandert zal binnen afzienbare tijd nog een handjevol agrarische ondernemers overblijven.
De vraag is dus wat er de komende decennia gaat gebeuren met dit unieke weidegebied. In de serie vertellen boeren over hoe ze hun bedrijf nu runnen en blikken ze vooruit. Voorts gaan ze in op de hindernissen, die ze vandaag en (over)morgen moeten nemen om hun bedrijf te laten overleven. Het agrarisch erfgoed van deze beroepsgroep is al deels verdwenen. Tussen stad en platteland zijn over en weer nieuwe verbindingen nodig, zodat het gebied meerwaarde kan bieden voor zowel bewoners als naburige stadbewoners. De uitzendingen op Midvliet TV zijn doordeweeks te zien op Ziggo (kanaal 41). Op de woensdagen zijn ze telkens om 07.00 uur te zien en worden aansluitend nog enkele dagen herhaald.
‘Boeren tussen Steden’ is een initiatief van Vicky v.d. Krogt uit Leidschendam, die eind 2018 met een werkgroep aan de slag is gegaan. De documentaires zijn gemaakt door Jacques van Herten en Desi Goudman uit Zoetermeer.
Na een operatie was zij 60 hechtingen rijker en kreeg ze het advies om haar been 6 weken niet te belasten. Een opname in verpleeghuis Rijn en Vliet was de oplossing. Op dat moment waren er al 2 bewoners aan corona overleden. Eerst mocht zij nog van haar kamer naar de tuin, maar later haar vrijheid werd steeds meer ingeperkt tot de paar vierkante meter van haar kamer.
Ze moet nu 14 dagen in thuis isolatie blijven en ook Gert-Jan, hij mag in die tijd zijn vrouw en kind niet zien of vasthouden. Een neef die bij Intratuin werkt heeft een rolstoel gebracht zodat zij zich binnenshuis kan redden.
Geïnspireerd door allerlei acties in het land en door uitnodigende fondsen die bereid zijn om hierin te kunnen bijdragen, is afgelopen zaterdag een aanvang gemaakt om de ouderen van Stompwijk in beweging te krijgen. Voor het geluid van Beltmusic is een aanvraag ingediend bij Vlietwensen en zij hebben zich direct bereid verklaard om deze kosten voor hun rekening te nemen. Door hun snelle reactie konden we afgelopen zaterdag van start. Zoals bekend zijn veel mensen aan huis en balkon gebonden en een beetje afleiding is dan meer dan welkom. Het weer was prachtig, de stemming uitstekend en ook team Jacques van Herten en Desi Goudman van Midvliet tv konden weer eens aan de slag.
Vanaf de Zwanebloem zijn we de bocht omgegaan naar de Pinksterbloem. Hier waren weliswaar veel mensen net niet thuis of te bescheiden om mee te doen. Maar degenen die er wel waren gingen lekker los. In ieder geval de complimenten voor een swingende Petra de Groot en haar schuin onder wonende buurvrouw en onze Gijs rechtsboven in de hoek. Wat heerlijk om dat te kunnen doen.
Intussen is de NAM begonnen met de voorbereidingen voor het ontmantelen van de boorlocatie en het opruimen van de NAM-weg. Omdat we bij de inrichting van de weidevogelpercelen gebruik willen maken van de NAM-weg, moeten we de werkzaamheden dit najaar uitvoeren. Het blijft onze grote wens om alle kavels van Provincie en Staatsbosbeheer zo veel mogelijk aan elkaar te kavelen, op de laagste delen van de polder. Tegelijk moeten we nu ook vaart maken om tijdig met de werkzaamheden te kunnen starten.
Ingrid Hordijk bevestigde normaals er mail dat: De geplaatste manden zijn inderdaad vervangende nestgelegenheden voor – in dit geval – buizerds. De vervangende nestgelegenheden is een project van de NAM).
Komende week wordt de Dorpsketting op 2e Paasdag gemaakt. Wij willen graag wat eerder met het opmaken van de ketting beginnen.
Van harte gefeliciteerd met jouw negende verjaardag op vrijdag de 11de. Even geen groot feest, maar wel een dikke knuffel via de Dorpsketting voor jou en Maddy.
Het was ongeveer 2 weken geleden dat ik vanuit mijn ooghoek een mandje hoog in de boom zag zitten. Vreemd dacht ik, heb ik vast niet goed gezien. Ik was met de auto dus kon niet echt even stoppen. Vorige week moest ik er weer aan denken en was toen op de fiets. En ja nu ik er op ging letten zag ik wel 5 mandjes/manden hoog in de bomen langs de Middelweg zitten. En wel zo hoog dat ze er met een hoogwerker ingezet moeten zijn. De bomen zitten nog niet in blad en ze zijn dus goed te zien. Op de terugweg heb ik ze gefotografeerd.
Vandaar dat we bij de Dorpsketting en www.stompwijik.nl hier een nieuwe dimensie aan de nieuwsvoorziening willen helpen toevoegen. Daarnaast publiceren we ook de docu-serie “Boeren tussen Steden” wat dan weer video-filmpjes zijn.
Maar de lente wist het niet…
Maar de lente wist het niet en de rozen bleven bloeien
Het was het jaar waarin men het belang erkende van gezondheid en echt lijden, en misschien ook van zijn roeping.