Categorie archieven: redactioneel

Elke week een nieuwe aflevering van serie ‘Boeren tussen Steden’

De uitzending van de documentaireserie ‘Boeren tussen Steden’ is bijna aan het eind: zeven van de in totaal negen afleveringen zijn intussen op allerlei kanalen te zien.  De serie gaat over melkveehouders in de westelijke uitloper van het Groene Hart.
De serie is gemakkelijk te vinden via de site https://
www.boerentussensteden.nl/  Wie op tablet of telefoon zoekt op ‘Boeren tussen Steden’ komt ook snel bij de uitzendingen terecht.
Elke woensdagmorgen om 07.00 uur volgt een nieuwe aflevering van rond dertien minuten te zien op Midvliet TV. Ook via tal van andere kanalen, zoals Facebook, Youtube en Instagram (o.m. Boeren tussen Steden, Midvliet, Jacques van Herten, De Dorpsketting) zijn de minidocumentaires te zien.De agrarische bedrijvigheid in het groene buitengebied tussen Den Haag, Zoetermeer, Leiden en Leidschendam-Voorburg raakt steeds meer ingeklemd door verstedelijking. Die druk neemt door allerlei oorzaken toe. Als er niets verandert zal binnen afzienbare tijd nog een handjevol agrarische ondernemers overblijven.
De vraag is dus wat er de komende decennia gaat gebeuren met dit unieke weidegebied. In de serie vertellen boeren over hoe ze hun bedrijf nu runnen en blikken ze vooruit. Voorts gaan ze in op de hindernissen, die ze vandaag en (over)morgen moeten nemen om hun bedrijf te laten overleven. Het agrarisch erfgoed van deze beroepsgroep is al deels verdwenen. Tussen stad en platteland zijn over en weer nieuwe verbindingen nodig, zodat het gebied meerwaarde kan bieden voor zowel bewoners als naburige stadbewoners. De uitzendingen op Midvliet TV zijn doordeweeks te zien op Ziggo (kanaal 41). Op de woensdagen zijn ze telkens om 07.00 uur te zien en worden aansluitend nog enkele dagen herhaald.

‘Boeren tussen Steden’ is een initiatief van Vicky v.d. Krogt uit Leidschendam, die eind 2018 met een werkgroep aan de slag is gegaan. De documentaires zijn gemaakt door Jacques van Herten en Desi Goudman uit Zoetermeer.

Een Goede Vrijdag

Anneke van den Bosch- de Boer is weer thuis. Er is twee weken geleden een oproep geplaatst in de Dorpsketting om naar de onfortuinlijke Anneke een kaartje te zenden. Ze is nu bijna 4 weken geleden in de badkamer gevallen en de pen in haar bovenbeen van haar nieuwe knieprothese en het plaatje met 6 schroeven aan de zijkant was gescheurd. Dit gebeurde midden in de nacht, gelukkig kon zij Guus wakker bellen en hij heeft een ambulance gebeld.

Na een operatie was zij 60 hechtingen rijker en kreeg ze het advies om haar been 6 weken niet te belasten. Een opname in verpleeghuis Rijn en Vliet was de oplossing. Op dat moment waren er al 2 bewoners aan corona overleden. Eerst mocht zij nog van haar kamer naar de tuin, maar later haar vrijheid werd steeds meer ingeperkt tot de paar vierkante meter van haar kamer.
Afgelopen vrijdag moesten de hechtingen eruit in het ziekenhuis en toen zij terug kwam bij het verpleeghuis was de toegang nog strenger bewaakt. Ze voelde zich hier helemaal niet goed bij en ze vroeg zich af of het hier binnen wel veilig zou zijn en gaf aan liever naar huis te gaan. De verpleegkundige bevestigde dit dat het thuis veiliger zou zijn.

Ze heeft haar zoon Gert-Jan gebeld en hij is haar direct komen halen.
Ze moet nu 14 dagen in thuis isolatie blijven en ook Gert-Jan, hij mag in die tijd zijn vrouw en kind niet zien of vasthouden. Een neef die bij Intratuin werkt heeft een rolstoel gebracht zodat zij zich binnenshuis kan redden.
Het aftellen is begonnen, over 10 dagen mag ze weer bezoek ontvangen.

Ik zag haar gisteren in de deurpost zitten met vriendin Ria van der Helm buiten op het bankje en ja zo kan het ook. Ze voelt zich goed, heeft geen verhoging en ja het blijft een rare toestand.

Dus een nieuwe oproep:
staak het zenden van post,
maar zwaai uitbundig als u voorbij loopt of fietst, Dr. Van Noortstraat 103.

Petra

Paashaas en kuiken in actie

Geïnspireerd door allerlei acties in het land en door uitnodigende fondsen die bereid zijn om hierin te kunnen bijdragen, is afgelopen zaterdag een aanvang gemaakt om de ouderen van Stompwijk in beweging te krijgen. Voor het geluid van Beltmusic is een aanvraag ingediend bij Vlietwensen en zij hebben zich direct bereid verklaard om deze kosten voor hun rekening te nemen. Door hun snelle reactie konden we afgelopen zaterdag van start. Zoals bekend zijn veel mensen aan huis en balkon gebonden en een beetje afleiding is dan meer dan welkom. Het weer was prachtig, de stemming uitstekend en ook team Jacques van Herten en Desi Goudman van Midvliet tv konden weer eens aan de slag.

Het afstand houden gaat mij eigenlijk steeds makkelijker af, als ik er zelf even niet aan denk, zegt de ander het wel! Hallo allemaal fijn dat je er bent was het uitnodigende lied om op het balkon te komen en mee te doen. Jokelien als ervaren aerobicjuf was verkleed als paashaas deed de oefeningen voor en ik als paas-struisvogelkuiken deed een woordje. Vrolijk met zon overladen liedjes zorgden ervoor dat er een lach op de gezichten getoverd werd en de armen lekker zwaaiend meededen. Op de Zwanebloem werd er ook zowaar een dansje gemaakt.

Vanaf de Zwanebloem zijn we de bocht omgegaan naar de Pinksterbloem. Hier waren weliswaar veel mensen net niet thuis of te bescheiden om mee te doen. Maar degenen die er wel waren gingen lekker los. In ieder geval de complimenten voor een swingende Petra de Groot en haar schuin onder wonende buurvrouw en onze Gijs rechtsboven in de hoek. Wat heerlijk om dat te kunnen doen.

Jona zorgde voor het uitdelen van de paaseieren al verdwenen er een paar in de bosjes, maar veelal toch op het balkon. Kinderen deden op gepaste afstand ook lekker mee en hielpen met het zingen van een lied. Kortom overal samenwerking. Een kort interview bij de senioren hangplek op het veldje nabij de appelboom, waar Jona een tuinsetje heeft geplaatst waarbij men elkaar op afstand kan treffen. (Zondag zag ik dat andere bewoners van de Pinksterbloem ook een deel van hun tuinset hierheen geplaatst hadden. Thermoskan en appeltaart op tafel en klaar om hun 3 kinderen en 6 kleinkinderen in de buitenlucht te ontvangen en waar de kleinkinderen lekker in de speeltuin konden spelen. Zo vergroot je je eigen tuin en kan je toch Pasen met elkaar vieren).

Hierna was de Akkermunt aan de beurt, ook hier stralende gezichten en wuivende armen en meezingende mensen. Heel even de vervelende situatie kunnen vergeten en bewust worden dat men er niet helemaal alleen voor staat. Terwijl wij druk in de weer waren werden de paasontbijtjes bezorgd. Wat een mooie samenloop van omstandigheden en beide initiatieven te danken aan Vlietwensen en de vrijwillige inzet van de anderen. Dank hiervoor. Samen komen we er wel.
Foto’s uit het filmpje van Jacques van Herten o.a. te zien op Stompwijk.nl

Petra

WeideVogel(nesten)project Zoetermeer

Twee weken geleden heb ik aandacht besteed aan de manden die hoog in de bomen langs de Middelweg zijn bevestigd en gevraagd of iemand weet wat die daar doen? Hierop hebben Adrie en Marieke de Groot op gereageerd. Zij wonen langs deze weg en zonden ons de informatie over het weidevogelproject Meerpolder van Ingrid Hordijk, Beleidsadviseur Groen en Energie/projectleider Weidevogelproject van de gemeente Zoetermeer Duurzaam & Groen Zoetermeer:

Intussen is de NAM begonnen met de voorbereidingen voor het ontmantelen van de boorlocatie en het opruimen van de NAM-weg. Omdat we bij de inrichting van de weidevogelpercelen gebruik willen maken van de NAM-weg, moeten we de werkzaamheden dit najaar uitvoeren. Het blijft onze grote wens om alle kavels van Provincie en Staatsbosbeheer zo veel mogelijk aan elkaar te kavelen, op de laagste delen van de polder. Tegelijk moeten we nu ook vaart maken om tijdig met de werkzaamheden te kunnen starten.

Plaatsen van vervangende nesten
Een aantal bomen langs de NAM-weg of op de boorlocatie wordt bewoond door ransuilen, buizerds of dwergvleermuizen. Omdat deze bomen weggaan, moet voor deze soorten vervangende nestgelegenheid worden aangeboden. De verplichting tot nestcompensatie ligt bij de NAM, maar als gemeente hebben we meegedacht over geschikte locaties. Veel vervangende nestgelegenheden worden in het openbaar groen geplaatst, maar ook een aantal inwoners van de Meerpolder hebben hun gevel/ stal/ schuur/ boom daarvoor ter beschikking gesteld. Mooi als de dieren op deze manier zoveel mogelijk in de polder kunnen blijven.

Ingrid Hordijk bevestigde normaals er mail dat: De geplaatste manden zijn inderdaad vervangende nestgelegenheden voor – in dit geval – buizerds. De vervangende nestgelegenheden is een project van de NAM).

Dit heeft geleid tot een samenwerking met Duurzaam & Groen Zoetermeer, we worden per mail geïnformeerd over nieuwe en lopende activiteiten in de hoop u met de aan Stompwijk grenzende projecten een plezier te doen.

Redactie/ Petra

1,5 meter

Vorige week heb ik op de voorpagina van de Dorpsketting mijn beklag gedaan over het feit dat mensen niet de 1,5 meter respecteerden tijdens een rouwstoet.
De manier waarop, was uiteindelijk niet zo gelukkig.  Uiteraard was het niet de bedoeling om iemand te kwetsen of respectloos te zijn.  Mocht iemand zich daar toch aan gestoord hebben, dan bied ik namens mijzelf en de Dorpsketting daarvoor mijn excuses aan.

Het zijn moeilijke tijden en voor iedereen zijn er verschillende emoties in verschillende situaties. Dat kan er toe leiden dat wat voor de een kan, voor de ander niet kan. Wat weer onbegrip, frustratie en boosheid kan oproepen.
Laten we daarom in ieder geval de regels respecteren zoals die door de regering en RIVM zijn opgesteld. Die zijn maar op één manier uitlegbaar.

Redactie Dorpsketting
Leo Oliehoek

Wie helpt mij uit de droom

Het was ongeveer 2 weken geleden dat ik vanuit mijn ooghoek een mandje hoog in de boom zag zitten. Vreemd dacht ik, heb ik vast niet goed gezien. Ik was met de auto dus kon niet echt even stoppen. Vorige week moest ik er weer aan denken en was toen op de fiets. En ja nu ik er op ging letten zag ik wel 5 mandjes/manden hoog in de bomen langs de Middelweg zitten. En wel zo hoog dat ze er met een hoogwerker ingezet moeten zijn. De bomen zitten nog niet in blad en ze zijn dus goed te zien. Op de terugweg heb ik ze gefotografeerd.
Welke vogel zou hier baat bij hebben of wie weet waar dit goed voor is?

Petra

Corona, de Dorpsketting en www.stompwijk.nl

De Dorpsketting verbindt al bijna 50 jaar het dorp door informatie met elkaar te delen. In feite waren ze facebook ver vooruit. Immers, je krijgt alle info van alle bewoners in je brievenbus (lees mailbox/telefoon/etc.) gedumpt en pikt er zelf uit wat je wil lezen. We proberen mee te draaien op de golven van social media en vinden het belangrijk dat, niet alleen als je toevallig een facebook-, Instagram- of twitter pagina hebt, je toch geïnformeerd blijft.

Daar is het boekje nog steeds een prachtig hulpmiddel voor. Ruim 400 huishoudens willen na 1 juli het boekje blijven ontvangen. Tegelijkertijd gaan we ons sterk ontwikkelen op het digitale front, met de website www.stompwijk.nl (hoe toepasselijk!). Langzaam maar zeker komt er een omslag. Alles wat op www.stompwijk.nl en facebook komt, zal in gestripte vorm ook in de Dorpsketting terug te vinden zijn.
Zo houden we het ‘hele’ dorp geïnformeerd of je het nu van facebook plukt of in de Dorpsketting leest. De snelheid waarmee alles tegenwoordig door de ether gaat is voor de ouderen onder ons niet meer bij te houden. Maar dat hoeft ook niet! Het tempo van de Dorpsketting past goed bij het tempo van de ouderen!

En dan is er plotseling Corona. De hele wereld staat op zijn kop! Niets is meer wat het lijkt, alles moet en kan plotseling anders. Dagelijks worden richtlijnen via radio en TV de huiskamer in geslingerd. Zo blijven we met elkaar voor de verbinding zorgen ook voor degenen, die geen social media hebben. Want die hebben het nu nog harder nodig!

Jeroen de Gier voegde vorige week een nieuwe dimensie toe: Podcast, een samenvoeging van Ipod en Broadcast. In feite kun je allemaal radio maken. Zo hadden we vroeger interviews en ingezonden stukken op papier en nu kan iedereen die wat te vertellen heeft zelf aan het woord. Hoe bijzonder!

En dan blijkt het luisteren naar radio in tijden van crisis best wel zijn waarde te hebben. De laatste 2 weken is meer dan 5000 keer Stompwijk.nl bekeken. Vanaf 15 maart is Jeroen de Gier met de Podcast begonnen. Gevolg is dat er soms wel meer dan 750x op één dag gekeken wordt

Vandaar dat we bij de Dorpsketting en www.stompwijik.nl hier een nieuwe dimensie aan de nieuwsvoorziening willen helpen toevoegen. Daarnaast publiceren we ook de docu-serie “Boeren tussen Steden” wat dan weer video-filmpjes zijn.
Zo proberen we als Dorpsketting deze moeilijke tijden door te komen en u te blijven informeren op alle mogelijke manieren. De belangrijkste schakel hierin bent u natuurlijk zelf. Klim in de pen, mail, maak gesproken tekst of beeld en hou Stompwijk op deze manier verbonden.

Denk aan elkaar steek een helpende hand uit, maak een leuke tekening, geef een bloemetje, maar hou u vooral aan de richtlijnen van de overheid. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Leo Oliehoek

Maar de lente wist het niet….

Het was 17 maart 2020…
de straten waren leeg, de winkels waren gesloten, de mensen kwamen niet meer buiten,
Maar de lente wist het niet…
En de bloemen bleven bloeien.
En de zon scheen.
En de zwaluwen kwamen terug.
En de lucht werd roze en blauw.
’s Morgens bakten we brood en cake
Het werd later donker en ’s ochtends kwam het licht vroeg door de ramen.

Het was 17 maart 2020….
De jongeren studeerden online
En ’s middags speelde je onvermijdelijk in huis.

Het was het jaar waarin je alleen buiten kwam om te winkelen…
Alles was gesloten.
Zelfs de kantoren, hotels en bars.
Het leger begon uitgangen en grenzen te bewaken.
Er was niet genoeg ruimte voor iedereen in ziekenhuizen
En mensen werden ziek.

Maar de lente wist het niet en het ontsproot…
Het was 17 maart 2020

Allen werden in quarantaine geplaatst
Grootouders, gezinnen en tieners om gezondheidsredenen
Toen werd de angst echt!!
En de dagen zagen er allemaal hetzelfde uit…

Maar de lente wist het niet en de rozen bleven bloeien
Het plezier van samen eten werd herontdekt
Tijd om te schrijven en te lezen, je liet je fantasie de vrije loop en verveling werd creativiteit

Sommigen leerden een nieuwe taal
Sommigen ontdekten kunst
Studenten werkten voor het laatste examen dat nog ontbrak voor het eindexamen.
Een van hen merkte op dat hij niet echt leefde en vond de weg naar zichzelf terug.

De andere stopte met onwetend onderhandelen
Eentje sloot het kantoor en opende een herberg met slechts vier mensen.
De andere verliet zijn vriendin om de liefde van zijn leven te vinden.
Er was iemand die dokter werd om iedereen te helpen die het nodig had.

Het was het jaar waarin men het belang erkende van gezondheid en echt lijden, en misschien ook van zijn roeping.

Het jaar waarin de wereld leek te stoppen
En de economie ging bijna kopje onder, maar stopte niet, het vond zichzelf opnieuw uit.

En de lente wist het niet, en de bloemen bloeiden en de bomen liepen uit ..

En toen kwam de dag van bevrijding
We waren op tv en de premier vertelde iedereen dat de noodsituatie voorbij was.
En dat het virus had verloren !
Dat iedereen samen had gewonnen!
En toen gingen we de straat op…
Met tranen in de ogen…
Zonder maskers en handschoenen.
Onze buurman werd geknuffeld
Alsof hij onze broer was

En toen kwam de zomer….
Omdat de lente het niet wist
En hij was er nog steeds

Ondanks alles
Ondanks het virus
Ondanks de angst
Ondanks de dood
Omdat de lente het niet wist, leerde iedereen, de kracht van het leven.

Irene Vella op 11 maart en via social media is deze rond gezonden.

De foto’s zijn van Petra