Categorie archieven: redactioneel

60 jaar getrouwd

60 jaar 1In de Dorpsketting van deze week gaat het over: Alles is Liefde! Komt dat mooi uit. Jaap en Nel Verburg waren 6 februari 60 jaar getrouwd. Nel Waayer, ja haar voorouders kwamen uit Stompwijk, werd geboren als de jongste van acht kinderen in Nootdorp. Zij werd er steeds op uit gestuurd als er ergens hulp nodig was. Anderen helpen werd er met de paplepel ingegoten. Jaap kwam uit Pijnacker. Hij was net uit militaire dienst, waarvan hij ook nog een jaar in Bandoeng heeft gezeten. Hij zat bij de laatste lichting die daar heen ging. Ze trouwden in 1957. Er was niet makkelijk aan een huis te komen, maar Jaap ’s opa, Jaap Suikerland, had hier een boerderijtje waar ze bij in konden wonen. Ze kregen er vijf kinderen; allemaal jongens. Jaap ging bij Sweere aan het werk in de tuin. Later nog bij Steeneveld en bij Rijk Zwaan. Het was een hele verandering. ’s Morgens was hij nog aan het varkens voeren en ’s middags was hij aan het komkommers snijden. Van alle markten thuis dus. Hij had ook al zelfgebouwde stalletjes aan het Laantje van van Kampen met kalfjes en varkens. Nel verzorgde de biggetjes als Jaap weer vroeg naar zijn werk ging. In 1970 lieten ze daar ook een huis bij bouwen.

 Vrijwilligerswerk

60 jaar 2Ja daar ontbrak het niet aan. Het hoofd van de school; meneer Put, zocht leesmoeders en zo viel Nel van het een in het ander. Pannenkoeken bakken op de befaamde schoolfeestjes en voorlezen bij de 1e Communie in de kerk. Ze was ook een kei in liederen maken en dat werden er steeds meer. Levenslopen voor bruiloften en partijen en bij priester jubilea. Met als hoogtepunt een complete musical bij het afscheid van pastoor De Jong in het Dorpshuis. Op de melodie van Dag Zuster Ursula van Rob de Nijs. Ze zat in het bestuur van de Vrouwenvereniging en heeft jarenlang de avondwake voorbereid samen met Marianne Turk. Teksten geschreven voor E.M.S. en het gebed van de Nar met Carnaval. Ook zat ze veertig jaar op het koor, waarvoor zij vorig jaar nog werd gehuldigd. Ze heeft ook meegedaan met de Musical Jackpot in 1999 bij het 25-jarig bestaan van de Nachtegaaltjes. Bij de repetities van het koortje in de kerk hielp ze mee om de kinderen bij de les te houden.

De groenteman

Jaap was ondertussen naast zijn werk druk in de weer met zijn vee en zijn tuin. Vooral zijn bloemkool, sla, tomaten en druiven zijn wijd en zijd bekend. Hij leverde ze ook aan de groentewinkel en tegenwoordig voor nop aan De Stal. Ze vliegen weg! Het was later geen probleem om oppas te vinden voor het vee en de kinderen. Een zwager en zijn vrouw namen alles graag een week over. Alleen het buiten wonen al. Ondertussen woont hun zoon Stef in hun oude huis en zijn zij verhuisd naar voren op het Dokterslaantje. Jaap is zeker vijfentwintig jaar lid geweest van de dragervereniging Sint Barbara. Ook heeft hij heel veel jaren geholpen bij het onderhoud van het kerkhof en de pastoorstuin. En zijn tuinderskwaliteiten kwamen goed van pas bij de schooltuintjes bij boerderij Akkerlust. Hij bleef daar een hele dag. De kinderen noemden hem opa Jaap. Hij vindt het jammer dat daar geen nieuwe vrijwilliger voor is gevonden. Vroeger speelden Jaap en Nel samen vaak kruisjassen met kennissen. Tegenwoordig gaat Jaap nog klaverjassen bij de KBO.

Kleine kinderen worden groot

Dat schept weer nieuwe mogelijkheden. De oudste zoon Loek ging vrijwilligerswerk doen in Oeganda voor Artsen Zonder grenzen. Ze zetten een advertentie in de Dorpsketting voor kettingen en sierraden. Dat bracht vijf kilo op wat zij zelf in Zuid- Afrika gingen brengen. Als de douane nu maar even de andere kant op wilde kijken….. Het lukte, dat leverde veel blije gezichten op. Een schoondochter komt uit Suriname. Dus daar ging ook een reis heen. Een bruiloft in Suriname heb je tenslotte ook niet elke dag.

Het Dafje

60 jaar 3Nel haalde op haar 55e nog het rijbewijs. Zo kon ze overal heen tuffen. De groente wegbrengen of de fietsen achterop en het hele land door voor mooie tochten. Later werden dat busreizen; de leeftijd begint toch wel mee te spelen. Ze zijn allebei nog behoorlijk ziek geweest waardoor het er soms niet naar uitzag dat ze het jubileum zouden halen. Alle reden dus om dankbaar te zijn en het in de kerk en De Bles met veel mensen te vieren. Aan alle goede wensen mogen we er hier nog wel een toe voegen. Blijf gezond en nog veel geluk samen!

Agnes van Boheemen- Vollebregt

Pech in de sneeuw

Zaterdagmorgen 5.05; de voordeurbel gaat een paar keer. Ik sta nog niet meteen te springen om mijn bed uit te gaan. Je hoort zulke gekke dingen tegenwoordig. Mijn man; net aan zijn knie geopereerd, ook niet. Dan een gebonk op de voordeur. En geroep: “ik ben uw krantenbezorger, ik heb in de sloot gezeten.” Trillend op mijn benen open ik de voordeur. Drijfnat en koud staat daar onze bezorger. Die er sinds kort is, zodat ik hem nog niet ken.

Een bibberig verhaal. Het is buiten spekglad van de sneeuw. Hij is geslipt en gaan glijden, zo de tocht in naast de Meerburgerlaan. Hij kon gelukkig zelf uit zijn autootje komen. Hij is nog op de A4 gaan zwaaien, maar niemand stopte.

Ik haal een stoel voor hem en bel 112. “Wilt u de politie, ambulance of de brandweer?” “Doe maar alle drie”. Binnen tien minuten komen ze aan rijden met zwaailichten. De bezorger ziet wel kans om er zelf heen te gaan. Later zien we ook een auto-ambulance aankomen. Half zeven is het weer rustig op de laan. Nog een mailtje aan de krant gestuurd en maar het beste van hopen voor onze goede krantenbezorger. Die er toch maar weer op uit ging in de sneeuw.

Agnes van Boheemen- Vollebregt

PS: Later lezen we bij Regio 15, waar ook een filmpje staat, dat hij is gecontroleerd in de ambulance en door de politie is thuis gebracht. Auto was total loss.

Klaverjasclub al 50 jaar in actie

De hoofdmoot van de vriendenclub van Leo van Santen, Aad Knijnenburg en Chris van Haastert komt al 50 jaar wekelijks bij elkaar om te klaverjassen. Sinds 30 jaar is hierbij Harry Beljon ook vertegenwoordigd.

klaverjas 1Het was op Aad zijn verjaardag, 28 juni 1967 het schuurfeest was al gevierd en nu was het een gezellig maar enigszins rustig samenzijn en ze zijn min of meer uit verveling gaan klaverjassen. Dat is zo goed bevallen dat ze dit vanaf dat moment elke week gingen doen. De jongens woonden nog thuis en gingen vaak met elkaar in het weekend op pad, kregen vriendinnetjes, uiteindelijk vaste verkering, gingen trouwen en de band werd wekelijks door het kaarten versterkt. In de beginjaren klaverjasten ze van half 9 tot half 2 en gingen daarna nog éven ‘zwikken’ en dan kon zo maar weer 2 uur later zijn. Niet goed voor de bedrust, maar wel voor de kas, want het gaat om de knikkers.

In die tijd kaartten ze op dinsdag want er zaten 2 melkboeren bij die op woensdag vrij waren en dan een beetje konden uitslapen, voor de andere 2 ging dat niet op. Door de verhuizing van Sjaak de Jong naar Noord Holland kwam er een kink in de klaverjaskabel en hebben ze ongeveer 1,5 jaar met de vrouw des huizes gekaart en ondertussen werd er gekeken naar een waardige vervanger. Die werd gevonden in Harry Beljon, via Aad, want hij is getrouwd met de zus van de zwager van Marian Knijnenburg! Snap je?

Door de komst van Harry is er ook regelmaat gekomen, want nu wordt er van 20.00 uur tot 24.00 uur gekaart en dan wordt de balans opgemaakt. Morgen weer een dag. Ze spelen potjes tot de 1000 punten. Ga je nat, of haal je een pit dan kost je dat € 0,20, win je het potje dan wordt er € 0,40 door de verliezers betaald. Dat lijkt niet veel maar op één avond levert dat al gauw € 17,— op, want de jongens kaarten wel door. Minimaal 1 keer per jaar gaan ze hiervan uit eten, maar nu staat er zelfs een weekendje uit op het programma.

Vaste gewoonten

Er zijn meerdere rituelen, zo wordt er aan het begin van de avond ‘geboerd’ wie er met wie die avond maat is. Vaste draaier en vaste schrijver. Aad houdt al jaren de boekhouding bij en ik zie dat de winnaar (ja Chris is de koning) slechts 3 potjes meer heeft gewonnen dan de nummer 2 en dat de nummer 2 meer betaald heeft dan de nummer 3. Dat heeft weer met risico nemen te maken. Wel winnen, maar veel vaker nat gaan. De gastheer zit altijd op dezelfde plek en de rest vormt zich hierom heen. Ook nu hebben ze een vaste invaller, deze 5e man is Frans Hendriks die héél graag invalt en natuurlijk ook met de jaarlijkse etentje meegaat. De vrouwen willen die avond nog wel eens het huis uitvluchten, want ze kunnen ontzettend luidruchtig zijn. Ja Harry heeft toen hij in Zoeterwoude woonde weleens klachten van de buren gekregen. Het is de belangrijkste reden dat ze nu allemaal in vrijstaande huizen wonen, grapt Chris. Ze hebben ook jaren minimaal 1 keer per jaar tegen een andere kaartclub in Leidschendam gekaart, maar deze is sinds 2 jaar ontbonden. Zelf willen ze nog zolang mogelijk doorgaan. Het liefst nog 25 jaar en dan schuiven ze met de rollator aan.

Actie

klaverjas 2Ik tref de boys in actie, de tafel gedekt met een groen tafelkleed met de tekens van de kaarten er op. Op elke hoek staat een bijzettafeltje met lekkers voor bij de koffie, knabbels en glaasje water. Als Romeinen kunnen ze de druiven, tomaten en komkommer in de keel laten zakken. Wat een verwennerij. Er wordt al flink gelachen, want ze komen lachend binnen en gaan lachend weg. Het is jammer dat er geen geluid te horen is bij het lezen van dit interview, bij alles wat er gezegd wordt gelachen. Een groep giebelende meiden is er niets bij. klaverjas 3De pretoogjes van Aad lichten op en die van Leo knijpen juist samen, Chris buldert van het lachen. Het collectief geheugen speelt hierbij een grote rol. Bij alles wat er gezegd wordt komen mooie herinneringen en beelden boven. Dat is van onschatbare waarde.

Weet je nog dat er iemand zo kwaad werd dat de kaarten door de kamer werden gesmeten en dat er wel een kwartier gewacht is voordat diegene de kaarten weer opraapte en er verder gekaart kon worden. Of die keer dat er een kaart te kort was, alles drie keer nageteld, de stok was doorgenomen en onder de tafel werd gekeken. De kaart bleef zoek zodat uiteindelijk Leo van Santen zijn broek uittrok om te kijken of de kaart daar niet verdwaald was en in zijn onderbroek in de serre stond. Of en waar de kaart uiteindelijk gevonden is, weten ze niet meer. Misschien een nieuw spel gepakt of toch in het schrijfschrift? Slechts eenmaal is er extra roem geweest door 4 boeren in het laatste slag. Trouwens verzaken kost je 260 punten, maar met deze kaartkunstenaars komt dit niet veel voor. Hier leven zij zich allemaal uit en heel soms wordt er een hartig woordje gesproken. Maarrrr alleen als het echt nodig is! Het mes komt niet op tafel en blijft in de keuken.

Vrienden troef

klaverjas 4Met het 25 jarig bestaan zijn de jongens met aanhang naar Parijs gegaan, want het leven moet gevierd worden. Ze delen al 50 jaar lief en leed en ze hebben met elkaar ontzettend veel meegemaakt. Ze hebben veel steun van elkaar ondervonden en dit schept verbondenheid. Zij kijken naar de donderdag uit en er komt van alles op tafel en luchten hun hart bij elkaar. Dat kan soms even duren, maar het komt er altijd uit. De kaarten worden bij binnenkomst geschud en als er iets te bespreken is dan wordt er een pauze ingelast en de tijd genomen voor elkaar.

Kijk dit is het ideale plaatje van Vrienden voor het Leven. Morgen een rondje van de winnaar in het all inclusieve hotel.

Petra Oliehoek- van Es

Opgewekt 90 worden

van Santen 90 jaar-2Ja, dat willen er wel meer. Mevrouw van Santen- Heemskerk, voor familie tante Nel, is het aardig gelukt. En elke dag heeft ze er nog zin in. Toch heeft ze niet echt een rustig leventje gehad. Ze is geboren in 1927 op een boerderij in Warmond in een gezin van elf kinderen. Het boerenleven was in die tijd hard werken en afzien. Ze herinnert zich nog dat ze op haar klompen naar school liep. Ze mochten niet met klompen aan de school in. Dus met klompen in de hand, vaak op sokken koud en nat van regen en sneeuw, naar binnen. Toen ze 13 jaar was brak de oorlog uit. Zij was best bang en hoopte maar dat niemand die ze kende zou omkomen. Ze kon goed leren en is nog een aantal jaren kraamverzorgster geweest.

Van een bruiloft, komt een bruiloft

Dat zeiden ze vroeger vaak en dat kwam voor haar ook uit. Via een familielid liet haar latere man zich overhalen om samen “bruiloft te houden”, zoals dat heette. En dat is aan gebleven. Zo trouwde zij op Mevrouw van Santen 90 jaar.jpg boerderijhaar 33e en kwam in Leidschendam aan de Oostvlietweg te wonen. Granneman bouwde voor hen een nieuwe boerderij op de grond van vader van Santen. Ze kregen er vijf kinderen. Vier jongens en een meisje. Hoewel Anneke zich ook wel de vijfde jongen noemt. Dat heb je in een dergelijk mannenhuishouden. Samen ravotten op de boerderij, in de strenge winter van 1963 schaatsen op de Vliet en op de schaatsen naar school. Eigenlijk runde moeder de boerderij. Vader Cees van Santen ging vier dagen in de week met paard en wagen naar “de stad.” Schillen en oud brood ophalen voor de varkens en de koeien. Goedkoop veevoer. Met zuinig zijn kan je een heel eind komen. Vijf kinderen groot brengen, koeien melken, varkens voeren, de boekhouding: ze kon het allemaal. Volgens Anneke kon bij hen ook alles. Haar moeder zat en zit altijd vol humor en grapjes. Op vijftigjarige leeftijd heeft ze nog geprobeerd haar rijbewijs te halen. Maar dat strandde. Volgens de rijschoolhouder zou ze dan alleen in een Dafje of driewieler de weg op mogen. Dat vond ze niet stoer genoeg.

De Vogelplas

Dertig jaar geleden kwam de Starrevaartpolder, waar zij woonden, onder vuur te liggen. Aan de andere kant van de Kniplaan waren de Vlietlanden zo goed als klaar. Maar daar waren ondertussen veel vogels neergestreken. Die moesten wijken voor de recreatie. En die vogels konden mooi naar de Starrevaartpolder. Net als de meeste boeren werden zij uitgekocht. Ze vertrokken met twee kinderen naar een boerderij in Drenthe, in Drijber. Ook hier vermaakte zij zich goed en ging vrijwilligerswerk doen. Zoon Leon wilde echter graag uitbreiden en in Denemarken zijn geluk beproeven. In 1998 kwamen ze terug naar het Westen. Eerst woonden ze in Leidschendam boven de supermarkt. Toen haar man overleed kwam ze met zoon Jos naast het Blesse Paard terecht. En dat bevalt prima. Een aantal van de kinderen in de buurt, en de supermarkt aan de overkant. Boodschappen halen deed ze tot drie maanden geleden nog steeds graag. Vooral de aanbiedingen bij de Coop. Met een rollator volgeladen kwam ze dan thuis. Jos nam haar mee naar de kerk waar zij ook een trouwe klant is van het rozenkransgebed in mei en oktober.

Zelf afwassen!

Dat doet ze graag. Jos kookt een paar dagen voor hen samen. Zij schilt de aardappelen en doet de afwas. In beweging blijven. Daar helpt ook de gym van de KBO bij. Daar doet ze nog mee met Rummiekubben. Al is het niet voor de prijzen. Ook gaat ze drie dagen in de week naar Emmaus waar ze oude bekenden tegenkomt en heerlijk mee kan eten.

Mevrouw van Santen 90 jaarZaterdag 21 januari werd haar 90e verjaardag gevierd in het Dorpshuis, waar dochter Anneke de scepter zwaait. Ruim honderd familieleden vormden een complete reünie. Eerst kwamen de 65-plussers en later de 65-minners. Niet teveel gelijk. Ze kan er heerlijk op terug kijken en vindt dat ze het geweldig getroffen heeft met zoveel zorgzame mensen om haar heen. Ze geniet in een huiskamer vol plantjes, cadeaus en mooie kaarten. Als de zomer nu ook nog komt kan ze misschien weer zelf naar de supermarkt.

Wat wil een mens nog meer…………?

Van harte gefeliciteerd!

Agnes van Boheemen- Vollebregt

De klok horen luiden…..

klokMaandagochtend aan de koffietafel informeert iemand of er zaterdag iemand is overleden, omdat de klok werd geluid. Dit blijkt niet het geval! Het was het landelijk kerkelijke sein dat de Kerkbalans van start was gegaan. Voorlopig waren we zelf helemaal uit balans. Iemand overleden, een begrafenis of toch een bruiloft met mogelijk de verkeerde klokken….. Er gaat van alles door ons hoofd bij horen van de kerkklok. Bij ieder van ons gaat er een ander belletje rinkelen. Mocht dit bij u ook het geval zijn (geweest). Dan is het nu toch weer duidelijk dat het om een landelijke actie gaat. De kerk heeft op deze manier aandacht willen vragen voor hun jaarlijkse actie. Dit jaar met als thema: Mijn kerk verbindt. De klok doet dat in ieder geval.

Petra

Zwarte Ibissen in de polder

ibis 1Vrijdagmiddag was hier een vogelspotter bezig op de Kniplaan. Die vertelde in wat voor uniek gebied wij hier wonen. Hier zijn verhaal. Terwijl hij foto’s maakte vlogen ze ineens over zijn hoofd naar onze stallen.

Agnes van Boheemen– Vollebregt

ibis 2Even de achtergrond: deze zwarte ibissen, er zijn er nu 4 geteld, houden zich op in de Starrevaart plassen en foerageren bij o.a. Stompwijk in de polder. Ze zijn oorspronkelijk afkomstig uit Zuid Europa en komen, misschien ook door het warmere weer steeds vaker ook in noord Europa voor in kleine aantallen.

De Starrevaartplassen staan in de vogelliefhebberswereld bekend als een verzamelplaats van meer- en minder bekende vogels waaronder bedreigde soorten.

ibis 3Enkele soorten zijn: smienten, wintertalingen, ibissen, waterrallen, wilde eenden, nonnetjes, brilduikers, futen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit is de reden dat omwonenden op soms de gekste plaatsen vogelspotters met sterke oculairs op statieven tegenkomen.

Met vriendelijke groet,

Hans van de Klundert

Moerdijk

De auto’s kunnen weer door

bamEen bezoekje aan het werkterrein van de Stompwijkseweg. BAM is hier de hele week al bezig met een proefstuk. Ze slaan twaalf meter lange palen in de weg. Om de vier meter. Hiervoor zou de Stompwijkseweg worden afgesloten t/m 23 januari. Maar ze waren vrijdag 20 januari al klaar. Het werk viel mee. Nu kan het verkeer weer doorgaan. Hierna moeten de holle palen worden volgestort met beton en daar wordt dan de nieuwe damwand aan vastgemaakt. Ze hebben ervaring, zeggen ze. Op andere plaatsen staat het zo ook al vijftien jaar. En dat gaat prima. Bij een boerderij onder aan de dijk wordt een apparaat opgehaald dat de trillingen moest meten. Geen trillingen gemeten. De foto is door het hek heen genomen. Veiligheid voor alles bij BAM zeggen ze.

Agnes van Boheemen– Vollebregt

De speeltuintjes vernieuwd

Afbeelding1Het was er allemaal: een klautertoestel met glijbaan, een wip, twee schommels, een klim- en duikelrek, een hinkelpad, een panna veldje en een bankje. Het was koud, woensdagmiddag bij de opening, dat weerhield de kinderen niet om lekker te spelen. Ze hadden vorig jaar zelf mogen aangeven hoe ze het graag zouden zien. En nu was het klaar en werd het officieel geopend door wethouder Nadine Stemerdink. Alle kinderen die wilden mochten het lint vasthouden terwijl zij het doorknipte.

P1020225Meteen gingen ze weer verder met spelen. Of nog even wat drinken en snoepen. Want ook daar was voor gezorgd. Een ter plaatse vers gebakken stroopwafel en een sapje gaan er bij -3° wel in.

Afbeelding3Dit ontwerp bij de van Santhorststraat was bedacht door Luuk Berg. Bij de Van Merodestraat was het winnende ontwerp van Sem van der Meer aangelegd. Afbeelding4Ook daar kan nu weer heerlijk worden gespeeld. Hier werd in ieder geval al goed gebruik gemaakt van de speeltuigen.

Agnes van Boheemen-Vollebregt

Op de koffie in Huize Emmaus

emmaus-1En dat is niet zomaar. Mevrouw Riet Lelieveld neemt afscheid na ruim 40 jaar vrijwilligerswerk! Onlangs is ze 90 jaar geworden en dat is gevierd met een brunch in De Bles. En daaraan vast een reünie. Het moest geheim blijven maar ze had er per ongeluk al iets over opgevangen. Wie verraste wie..? Het werd een geweldig feest. Ruim 60 familieleden bij elkaar. Neven, nichten enzovoorts, van heinde en verre. Plus een beamer die mooie foto’s uit het verleden toonde. Daar kan ze dankbaar op terug kijken. En nu dit weer. In de Voorkamer, waar ze altijd bezig was, zitten we met een kleine groep aan de koffie met gebak. Ook haar kinderen zijn er weer bij. Voor haar hoeft al die drukte niet. Maar al die aandacht kan ze best waarderen. Er is een korte toespraak, bloemen en dan gezellig napraten.

emmaus-2Hoe is het begonnen

In 1949 startte Emmaus in een huis aan de Zuidbuurtseweg. Het was al gauw te klein en in 1968 werd aan de Verlaatweg een nieuw Huize Emmaus gebouwd. En ook weer geleid door de kloosterzusters uit de Zuidbuurt. De namen van de zusters vliegen over de tafel. Zr. Theodosia, Zr. Veronica, Zr. Carina en nog meer. Na de zusters kwam in 1977 de leiding in handen van Rinus van Haaster. En daar is Riet begonnen als vrijwilligster via het Rode Kruis, de welfare. Elke woensdag thuis extra vroeg op om haar eigen huis aan kant te krijgen. Dan, tot drie jaar geleden nog: op de fiets naar Zoeterwoude. Alleen als het heel slecht weer was liet ze zich door haar man weg brengen. Samen met haar vriendin Corrie Wensveen schonk zij een ochtend in de week koffie in de Voorkamer. Ze deed spelletjes met de bewoners en schonk nog een glaasje fris in. Ook hielp ze mensen met handwerkjes. Ze kon netjes breien en de ochtend vloog om.

Van Zoeterwoude naar Stompwijk

Ze is geboren als dochter van klompenmaker Vreeswijk in de Krepelsteeg. En met haar trouwen naar Stompwijk verhuisd. Zodoende kent ze heel veel mensen in allebei de plaatsen. Waardoor ze gezellige gesprekken kon voeren. En mensen kennen haar van de vele wandelingetjes met haar man, en nu nog vaak alleen. Nog kaarsrecht en met opgestoken haar, wat ze zelf elke morgen bij houdt. Haar huishouden doet ze nog grotendeels zelf. Ook mag ze graag klaverjassen.

Maar 2e kerstdag zou ze thuis voor het eten zorgen als de kaarters van de familie thuis kwamen uit De Bles. Na afloop een flinke vaat natuurlijk, zonder vaatwasser! Maar dat heeft ze er graag voor over.

“Je moet wel veel geduld hebben” zegt ze. En dat heeft ze; eindeloos. En daarmee heeft ze veel ouderen in Emmaus leuke ochtenden bezorgd. Ze zal vast nog wel eens aan komen voor een praatje en een kopje koffie. Ze staat ingeschreven voor het nieuwe tehuis aan de overkant. Maar als je haar zo ziet dan kunnen ze daar nog wel een poosje op haar wachten.

Agnes van Boheemen- Vollebregt

Excuses redactie

Van de redactie

Een nieuw jaar ligt voor ons met nog 362 blanco bladzijden. Aan ons om hier invulling aan te geven. De bladzijden in de Dorpsketting worden weer gezamenlijk gevuld. Dor uw bijdrage als lid van een vereniging, familie of club. We hebben erg veel tijd en inspanningen geleverd aan het Kerstnummer, maar met het verlies van twee doorgewinterde redactieleden was het een extra klus. De pagina’s waren mooi opgemaakt, maar bij het samenvoegen naar een afdrukexemplaar verschoof alles weer alle kanten op. Om gek van te worden! En hierdoor viel er soms tekst weg. Onze excuses hiervoor.

Petra