Categorie archieven: redactioneel

Hoe maak jij de wereld een beetje beter?

Dat is de vraag tijdens de gezellige kerstbijeenkomst van VrouwActief.

Ingrid Develing zingt normaal de longen uit haar lijf bij het eigentijdse koor. Dit jaar heeft ze een pauze ingelast na een druk jaar vol zorgen, die na lang vechten nu eindelijk uit handen zijn genomen. Andere jaren kon zij door ontspannen te zingen vele anderen blij maken.

Henny Tettero zet alle zeilen bij om zich na een zwaar verlies zich staande te houden. Ze spreekt zichzelf moed in en telt haar zegeningen en ze is blij met alle aandacht die ze krijgt, maar toch….

de-boerderijnAgaath van der Zwaan heeft het motto een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Ze gaat altijd glimlachend door het leven en dat werkt door op de ander. Je krijgt dan een soort sneeuwbaleffect. Ze werkt een dag per week bij de Zorgboerderijn en werkt daar met kinderen met een beperking. Ze ondersteunt het huishouden. Door het zetten van koffie en thee en het voorbereiden van de logeerweekenden van de hulpboeren. Eenmaal per maand mogen ze blijven logeren om het thuisfront de mogelijkheid te geven om andere dingen te doen dan zorgen voor. Ze heeft altijd bij de huishoudafdeling van V&D gewerkt, maar nu ze dit werk doet heeft ze het gevoel dat ze toch haar beroep heeft gemist. Ze krijgt er zoveel liefde en warmte voor terug, zoals de ‘high fives’ en big smiles.

Rietje Soonius is bijna dagelijks in het verpleeghuis Magnolia te vinden waar haar 90 jarige vader al 6 jaar verblijft. Ze maakt niet alleen haar vader blij met haar opgeruimde verschijning, maar ook de andere bewoners in zijn directe omgeving. De verpleging verdient echt een pluim, want ja er zijn echt te weinig handen aan het bed. Elke maandag verheugt zij zich als alle kinderen zich rondom haar eettafel scharen. Dan zijn zij met negenen en genieten van en met elkaar. En tot slot mag vermeld worden dat Rietje na 30 jaar lidmaatschap de ANWB nodig had!

Wil van Es zorgt ervoor dat ze haar moeder, na het verlies van haar partner, zo veel mogelijk betrekt bij de dingen die ze doet. Ze was erbij met Sinterklaas en kan dan zo genieten van haar (achter) kleinkinderen. Haar moeder, herkent haar vader in het doen en laten van Erwin. Of samen lekker lunchen in het Stadshart. Ze hoort haar dan weer lachen en als mijn moeder blij is, ben ik het ook. Mooi hé!

vrouwactief-kerst-1Alie van Veen als het met je kinderen goed gaat….. Ze past heel graag op de kleintjes, het is zo’n cliché maar o zo waar. Fijn dat Martien 2 dagen minder is gaan werken als voorloper op zijn pensioen. Heerlijk!

Regina de Winter zorgt voor haar directe omgeving door positief te blijven en daar waar nodig is te helpen. Als iedereen nu voor zijn directe omgeving zorgt, komt het goed met de wereld. Regina werkt ook bij de Stal, het is prachtig om te zien dat wat binnen komt weer een tweede bestemming krijgt. Er zijn veel mensen bij die geen cent te makken hebben en gekochte gordijnen en tafelkleden afrekenen met bijeen geschrapt geld. Het gevoel dat je goed bezig bent en dat hierdoor iedereen blij is. Het zingen bij het koor bij uitvaardiensten vindt ze heel speciaal, iets bijdragen aan de laatste eer. Ze voelt met hen mee en ziet dat mensen geraakt worden.

Tilly Janson is wijkcontactpersoon van de Van Santhorststraat en ze merkt dat dit op prijs wordt gesteld door de bewoners. Ze brengt bezoekjes bij zieken of nabestaanden. Bij haar luisterende oor kan men hun verhaal kwijt en dat is zo belangrijk.

vrouw-actief-kerst-2Margriet de Graaf voelt zich een stuk veiliger nu ze een buurtapp hebben met 45 personen. De buurt strekt zich uit van de Van Santhorststraat, Meerlaan en Bovenmeer. Het is informeel en verbroedert bij onraad. Het gevoel is dat je er niet alleen voor staat als er meerderen direct reageren. En ja er moet nog even een groepsfoto gemaakt worden, want deze meiden zijn al 45 jaar buren.

Fieke Wijsman heeft haar vader blij gemaakt met een abonnement op “de Boerderij”, die hij via haar zus Tineke elke week in handen krijgt. Dit aanbod stond in de Dorpsketting en haar vader leest dit blad van A tot Z. Hij geniet van de verhalen en foto’s en gaat weer even terug in de tijd. Hij uit bijna wekelijks zijn dankbaarheid.

Bij Lia de Jong staat Fried op de eerste plaats en dan haar familie en Amigos. Ze heeft een hoge kerkbetrokkenheidsfactor. Dat is veel inspanning, ze zorgt ook voor ontspanning omdat je door sport beter in je vel komt te zitten en dan kan je alles aan.

Greet Westerveld heeft 5 jaar als vrijwilligster bij Buddy Netwerk Den Haag gewerkt. Stompwijk valt hier ook onder. Er zijn verschillende buddy’s voor volwassenen en kinderen van 5-18 jaar met een chronische en/of levensbedreigende ziekte. Of ze ondersteunen eenzame ouderen die een zeer gering sociaal netwerk hebben of voor hen die geheugenproblemen hebben. Als buddy stel je dan 1 dagdeel per week beschikbaar voor je maatje. Greet vertelt enthousiast dat ze dit na haar pensionering is gaan doen en nu geeft 2 á 4 dagdelen training aan nieuwe buddy’s. 1 x per 6 weken starten deze korte opleidingen. Er worden bijvoorbeeld luisteroefeningen gedaan, hoe om te gaan met overlijden en rouwverwerking en het leren stellen van grenzen om jezelf in de gaten te houden. Hierna vindt er een match plaats, op aanvraag van familie of instantie en afgestemd op de persoon. Het is geweldig om te zien dat men naast volle banen er tóch een dagdeel aandacht geschonken wordt aan de medemens, door hen verder op weg te helpen, te ondersteunen bij ziekenhuisbezoek of meer verdieping aan hun leven te geven of iemand te ontlasten van de 24 uurs zorg voor een licht dementerende partner. Het werkt geeft haar en de buddy’s enorm veel energie!

Verder heeft ze haar plek gevonden in de psychiatrie waar ze 22 jaar werkzaam is geweest. Ze vertelt vol passie over hoe ze (foto)boeken samenstelt. Mensen met een psychiatrisch verleden vertellen hun levensverhaal aan Greet die hen zonder oordeel luistert en alle aandacht geeft. Ze probeert op deze manier de essentie van het leven naar boven te halen. Je krijgt op deze manier ‘gave’ verhalen zonder zich belemmerd te voelen door oordelen door artsen, diagnoses of hulpverlening. Geheel vrij en zichzelf te zijn, krijgen ze (eindelijk) de erkenning die ze verdienen. Dit is op initiatief van de pastoraal werker en werkt mee aan het herstel. De boeken worden met foto’s en verhaal samengesteld en het boek wordt feestelijk uitgereikt.

Petra

aerobicsmeidenMet sportieve groeten van de Aerobics meiden

Jokelien geeft al 20 jaar leiding aan deze gezellige club. Zij zorgt ervoor dat we in vorm blijven. Ik ben sinds kort weer aangehaakt omdat niets zo leuk is als bewegen op muziek waardoor je je grenzen verlegt en je laat opzwepen of met het opzweten zijn? We zijn als kerstverrassing door Jokelien meegenomen om lekker te ontspannen voor de kerstdagen, geen actie deze keer maar pure verwennerij. De zaal was geheel in kerststijl en 4 ronde tafels stonden gedekt. Tijdens het eten werden we voor onze ogen bedrogen door een goochelaar die ringen en horloges wist te ontfutselen zonder dat we het door hadden. Tussen de gerechten door heb ik toch even ons kerstthema onder de aandacht gebracht namelijk de vraag hoe draag jij je steentje bij om de wereld een beetje beter te maken.

Asmoen doet dit door het respecteren van de medemens.

Lilian door tevreden te zijn en te waarderen wat je hebt. Geef iemand een glimlach!

Lenneke: het gras is niet altijd groener. Gewoon vriendelijk zijn en zeg: goedemorgen en goedemiddag tegen elkaar in de supermarkt.

Jokelien: Wees trots op waar je woont en draag bij. Zelf is ze onwijs actief bij Stompwijk ‘92 het is dan ook geen wonder als ze zegt: Word vrijwilliger! Doe iets!

Marjolein is het hier mee eens. Zelf is ze vrijwilliger bij de handbal en brengt ze mensen in haar directe omgeving naar het ziekenhuis of doet boodschappen. Een helpende hand bieden waar dat nodig is zoals ouders en buren.

Marian op haar beurt herkent de mantelzorg bij ouders en buren, daarbij werkt ze 7 dagen per week mee in het eigen bedrijf. Een sandwichvrouw die tussen zorg van ouderen en kinderen in zit.

Ida zorgt dat zij haar steentje bijdraagt door het afval te scheiden tot het pietluttige toe. Alle beetjes helpen tenslotte. En het leven kan zo eenvoudig zijn als je gewoon lief bent voor elkaar en door elkaar te helpen waar dat nodig is.

Wilma draagt haar steentje bij door: jodelahiti in een dirndl jurk op haar werk vrolijk te stralen en ze geeft een gratis tip: lief zijn voor elkaar!

Ankie door zich als vrijwilligster in te zetten voor Stompwijk ‘92 en door mantelzorger te zijn, niet alleen voor haar moeder maar ook voor de mensen waar zij mee samen woont in Emmaus.

wil-zingendWil (op de foto zingend in Swetterhage tijdens de wereldreis) gaat campagne voeren voor het grote ontbijt dat volgend jaar op 23 april gehouden gaat worden voor Amref Flying Docters. Dochter Liesbeth heeft deze organisatie mede in handen, ze is een avontuurlijk type en ze gaat 7 dagen fietsen in Tanzania en ze laat zich hiervoor sponsoren. Zie verdere informatie op de volgende bladzijde.

Aan tafel besluiten we alvast dat we daar zeker aan gaan meewerken. Het is een klein rondje geworden, want we hadden dan ook veel afleiding om ons heen en er was veel bij te praten.

Petra

De kerkschoonmakers aan het woord

schoonmakers-in-de-kerk-1Woensdagmorgen. De zon schijnt. Ideaal weer om naar onze kerk te fietsen en de schoonmakers aan de tand te voelen over het thema van de Kerstketting; “Hoe maak jij de wereld een beetje beter?” Als ik binnenkom wordt er druk geveegd en geruimd. Dat geeft al gelegenheid om een paar plaatjes te schieten. En daar is de koffie. De hele club bij elkaar. Sommigen hebben daags tevoren hun mening al gegeven bij de KBO. Maar er valt nog genoeg te vertellen.

Rinus Odijk: “De wereld beter maken: begin bij jezelf. En ook : “Neem mij zoals ik ben, dan neem ik jou zo je bent.”

Frans: “Minder met de telefoon bezig zijn; meer gewoon praten. Niet langs elkaar heen kijken; meer oprechte vragen stellen aan elkaar. Je horizon verbreden en dingen doen die het leven gezelliger maken”

schoonmakers-in-de-kerk-2Thomas Lelieveld zegt meteen: ”Alle wapens de wereld uit!” Samen met zijn vrouw Tini neemt hij al 23 jaar tijdens hun wandelingetjes afval mee dat langs de weg ligt! Ook een werkje waar de wereld mooier van wordt. Het afval wordt wel luxer. Tegenwoordig komen ze ook veel lege wijnflessen tegen in de sloot.

Nog een schoonmaakster: “Ik heb twee idealistische kinderen op de wereld mogen zetten. Hoop dat daar de wereld een beetje beter van wordt.” Ze hebben als gezin wel de traditie om er over te praten. Een van haar kinderen hoopt met zelfstudie een boek te kunnen schrijven om te laten zien hoe de wereld beter kan worden.

Marianne Turk: “Laat iedereen een beetje aardig zijn tegen elkaar. Laten we anderen iets gunnen. Zelf een stapje terug doen.”

Marjolein heeft nog een paar mooie spreuken van Loesje bij de hand. (uit haar blote hoofd; nou ja met mutsje……..;-)

”Leven is meervoud van lef”

“Ik ben niet anders; de rest is zo hetzelfde”

En “pluk de dag voor je in een vaas eindigt”

schoonmakers-in-de-kerk-jokeEven later kom ik in de pastorie Joke Juffermans tegen. Ze heeft bij de KBO de vraag al beantwoord, maar een tel stil staan voor een foto kan er nog wel even vanaf.

Bij onze supermarkt zie ik Corné Hoogeveen die net verse eitjes heeft gebracht.

“Een beetje beter met elkaar. Respect voor elkaar en meer geduld hebben”,

is zijn mening. Binnen zegt Robert: “Als we allemaal eerlijk zijn tegen elkaar,

knapt de wereld een beetje op.”

 

Daar houden we het op! Redactie Agnes

Van de redactie

Nog één Dorpsketting te gaan dit jaar. Traditiegetrouw kunt U in dit nummer uw kerstwensen aanbieden. Wilt u als vereniging, club, instelling of adverteerder uw kerstwens in de Dorpsketting geplaatst zien? Zorg dan dat deze uiterlijk zaterdag 17 december om 16.00 uur binnen is. De tarieven voor het kerstnummer zijn als volgt:

A4-staand                                         € 132,-

A5-liggend (1/2 A4)                     €  66,-

¼ A4                                                      €  33,-

1/8 A4                                                  € 16,50

Zendt u het later dan is er geen garantie meer dat uw wens in de Kerstketting komt en heeft u op 2 januari de herkansing met een nieuwjaarswens. Hoe eerder, hoe liever. We gaan overmorgen al aan de slag zodat er alle aandacht aan uw bericht besteed kan worden.

Alle wedstrijdprogramma’s, kerkberichten, kantinemededelingen, menu’s en openingstijden moeten eveneens voor 2 weken ingezonden worden.

Maandag 19 december leggen we de laatste hand en dinsdag wordt de Dorpsketting verspreid. Samen maken we er wat moois van.

Redactie Petra

Aan alle kinderen van Stompwijk

tekenkaarsWie wil helpen om de Dorpsketting extra mooi te maken.Je kan al een mooie kerstwens maken van de voorpagina of 3 zinnen schijven wat jij doet om de wereld ietsje mooier te maken. Heb je je voorgenomen niet meer te pesten, of je snoeppapiertjes niet meer op de grond te gooien of als je later groter bent geen Red Bull (shit) blikjes langs het fietspad te smijten of behulpzamer te zijn, meer in jezelf te vertrouwen, kleine angsten te lijf te gaan onder het motto: heb ik toch maar geprobeerd en anders volgende keer beter. Nou ja, noem maar op. Laat het ons maar weten.

Of heb je zin om een mooie kersttekening te maken dan is die ook van harte welkom, dan zullen we zien of er een mooi plaatsje voor is.

Leef je uit! Je kan nu alvast beginnen, veel plezier.

Redactie Petra

Thema kerstnummer

Vandaag vertrekt onze Goed Heiligman weer naar Spanje en voor je het weet staan de kerstdagen voor de deur. De decembermaand blinkt op verschillende manieren door drukte en de vele lichtjes. Projecten worden afgerond en een tijd van bezinning staat voor de deur met de kerstdagen; waar we wéér om vrede op aarde vragen. En er wordt al zoveel van de aarde gevergd door de vele oorlogen en milieuvraagstukken. Iedereen draagt zijn steentje bij. Iets goed doen voor onze wereld is voor een ieder persoonlijk. Investeer je in een beter milieu door vaker de fiets te pakken, door je afval te scheiden en je niet meer bruikbare spullen een tweede kans te gunnen. Mik je het in je zwarte afvalcontainer of neem je de moeite dit weg te brengen voor een goed doel. Een ander draagt bij aan een meer rechtvaardige wereld door zich bijvoorbeeld in te zetten voor Amnesty Internationaal of als collectant huis aan huis te gaan voor meer geld voor onderzoek of organiseer je als klas een kerstmarkt voor Kika. Op allerlei manieren kan je bijdragen aan een betere wereld door vooral in actie te komen en niet vanaf de zijlijn negatief te zijn en overal tegen aan te schoppen. Wie kent het gezegde niet: Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Is dat geen prachtige kerstgedachte?

Onze vraag aan u is dit jaar:

 Hoe draag jij je steentje bij aan een betere wereld?

Petra

Bericht van de niet– en vouwploeg

vouwploeg-1Op dinsdagochtend komt al jaren de niet- en vouwploeg bij elkaar om de laatste hand te leggen aan de Dorpsketting.

Meest zit het mee, maar heel soms zit het echt tegen en sputtert de printer of de nietjes. Wilma van Es, Ria van Rijn en Loes de Haas tellen dan 5 x tot tien en proberen op deze manier hun geduld te bewaren en bundelen dan vouwploeg-2hun krachten. Bij extreme noodgevallen wordt er extra hulp ingeroepen en komt kleine Lucy helpen. Ze is de jongste aanwinst of ze echt haar steentje heeft bijgedragen is niet bekend. Gezellig was het wel.

Echt een lesje: jong geleerd en oud gedaan.

Petra

Een kerkelijk tintje

bisschopOp maandagochtend tref ik een 7-tal mannen aan in de keuken van de pastorie, zij zijn weer hard aan het werk op het kerkhof. De lucht is blauw, de zon schijnt, maar het is wel fris. Zij warmen zich op in de gezellige keuken. Lau van Santen zit aan de koffie en heeft een prachtig verhaal over het voorval in de kerkdienst van afgelopen zondag.

De bisschop ging voor en deelde de communie uit. Nu wil het geval dat niet iedereen even vlot ter been is en dat er nog twee personen vanaf de achterste banken via de zijbeuken naar voren liepen. Wellicht iets te laat gestart of net achter de pilaar verscholen. In ieder geval dacht de bisschop zijn taak al volbracht te hebben. Gelukkig liep de zoon van Lau met ferme stappen naar voren, fluisterde de bisschop v.d. Hende op het altaar iets in de oren en de monseigneur ging op zijn beurt de hostie alsnog in de achterste bank bezorgen. Service aan huis!

Petra

Van de redactie, wijziging facturering

Vanaf 1 november gaan wij maandelijks factureren in plaats van per kwartaal, dat is voor u als adverteerder en ons overzichtelijker. En voor onze liquiditeitspositie is het beter om per maand achteraf te gaan factureren. Dit betekent dat de advertenties in de eerste week van de maand erop in rekening worden gebracht. Het betalingstermijn blijft gewoon 14 dagen. Wij hopen dat u hier begrip voor heeft. In verband met de overschakeling is het derde kwartaal plus de maand oktober nu in rekening gebracht.

Leo Oliehoek, penningmeester