Als alles volgens planning verloopt, wordt er in de zomervakantie gestart met het slopen van het kleutergebouw en de bouw van het nieuwe Kulturhus. Om iedereen nog één keer de kans te geven door de oude gebouwen te lopen en herinneringen op te halen, organiseren wij op donderdag 22 juni van 16.00 tot 18.00 uur een reünie. Alle oud-leerlingen en medewerkers zijn van harte welkom! Aanmelden kan via facebook (Reünie Maerten van den Veldeschool) of door een mail te sturen naar reuniemvdv@gmail.com. We willen u vriendelijk vragen dit nieuws zo veel mogelijk door te geven aan uw oud klasgenoten en andere geïnteresseerden die misschien niet meer in Stompwijk wonen. Het delen van de facebookpagina wordt gewaardeerd!
Van de redactie
Wat een leuk initiatief van de school. De redactie gaat dit bericht delen op facebook zodat u zich ook via ons bij de school kunt aanmelden. In de aanloop naar de sloop wil ik je vragen om een kijkje te nemen in een van die herinneringsvakjes in je hoofd. Grote kans dat hier de eerste bewuste herinneringen liggen. Het leukste zou zijn deze, samen met een passende foto uit die tijd, met ons te delen. Er zullen vele foto’s in albums zijn geplakt van het schoolplein met de zandbak, met of zonder nonnen aan je zijde.
Vandaag zijn twee groepen gezamenlijk aan het spelen, er worden koekjes gebakken en kastelen gebouwd. Een zandbak staat natuurlijk hoog op het verlanglijstje van de school. Ik besefte vandaag dat deze aanblik straks tot het verleden hoort en mijn splinternieuwe kleindochter niet naar de school gaat van haar oma, maar straks naar een eveneens splinternieuwe school. Zo gaat dat tenslotte. Verras ons met je verhaal!
De plek is het oude bankgebouw. Ze zitten er nu ruim twee jaar. Er was al eens een open dag en dat was het dan. Tot zaterdag 8 april een paar bewoners spelend als boeven verkleed door Stompwijk liepen. Heel onschuldig. Maar het trok wel de aandacht. Dus toch maar de uitnodiging aangenomen om op de koffie te gaan.
De bank
De laatste keer dat ik er was, zat de Rabobank er nog. Daarna werd het door een gezin bewoond. Nu is er opvang en scholing voor jongeren met autisme die in het reguliere onderwijs buiten de boot vallen. Hans Ramp en Corina Vermast hebben hier de leiding. Ze zaten al langer in het vak. Vaak liepen zij in de reguliere sector tegen problemen aan die in een groep niet op te lossen leken. Vooral Hans zocht een uitdaging om zelf te starten op een plek met kleinschalige opvang. En die vond hij hier toen het bankgebouw weer eens te koop stond.
Het is uniek
Wat zij hier in Stompwijk hebben komt volgens Hans in Nederland verder niet voor! Het is een nieuwe vorm van leren en zorg. Er is plaats voor 9 tot 11 jongeren in de leeftijd van 11 tot 18 jaar die hier constant verblijven. Ze hebben hun eigen slaapkamer en gaan alleen in het weekend of vakanties naar huis. Als ze binnen komen is er een test en wordt een schema opgezet. Dit alles om proberen te bereiken dat ze later zelfstandig hun weg in de maatschappij kunnen vinden. Er is ook veel personeel om alles in goede banen te leiden en de cliënten te steunen. Ze houden zelf hun kamer bij en ook schoonmaken en koken voor en met elkaar leren ze. De hele benedenverdieping is een grote huiskamer met verschillende zithoeken. Als ik er ben is in de keukenhoek een van de jongens broccoli en kipfilet aan het klaar maken.
Activiteiten
De jongens doen boodschappen bij de Coop en gaan ook naar andere activiteiten in het dorp zoals de Carnaval of leuke dingen in De Bles. Er wordt samengewerkt met de Leo Kannerschool in Oegstgeest die speciaal voor dit onderwijs is opgezet. Een paar jongens volgen daar de lessen, anderen in Den Haag. Op eigen terrein is nog een gebouw met kantoor en een klein leslokaal met vier bankjes. Ideaal voor jongens die moeite hebben om zich in een grote klas thuis te voelen. Volgens Hans zitten er in Nederland ongeveer 17.000 jongeren thuis omdat er geen passend onderwijs voor hen beschikbaar is. Er is dus duidelijk behoefte aan meer plekken als deze. Enkelen jongens lopen ook stage of gaan parttime naar dagopvang in Zoeterwoude. Heel verschillend allemaal. Alles kost veel tijd aan begeleiding. Maar het is dankbaar werk als het succes heeft. Dat hopen we dan ook!
Onze Laura is samen met haar Pieter voor een paar maanden naar Azië vertrokken om de wereld verder te ontdekken. Ze zitten nog maar net in het vliegtuig of ze treft de eerste Stompwijker, Bertus Vieveen, aan boord.
Amper een week onderweg treft Laura, Hidde Hilgersom, met wie zij de bassischool in dezelfde klas heeft gezeten en Leonie Zuidgeest, met wie ze in hetzelfde handbalteam zit. Ze brengen een aantal dagen op hetzelfde eiland door om duiklessen te nemen. Hoe klein is de wereld met de tegenwoordige digitalisering. Ik dacht 1 ei is geen ei, 2 ei is een paasei en 4 maken een omeletje.
Omdat het volgende week Pasen is zullen wij al op zaterdag de Dorpsketting maken.
Lever uw kopij voor zaterdag 11.00 uur in en u kan er dan van verzekerd zijn dat het geplaatst wordt. De Dorpsketting ligt gewoon op dinsdag in uw brievenbus.
Als Dorpsketting hebben we geen aandacht besteed aan de opruimactie. Misschien heeft u toch uw directe omgeving aangepakt of extra zwerfafval opgeraapt. Dan verdient u applaus. Veel is er door de Nederlandse overheid en de gemeenten geregeld rondom afval. Zo wordt het afval dat in de prullenbak en in de huisvuilcontainers terechtkomt, opgehaald en verwerkt. Straten worden schoongeveegd en plantsoenen schoongehouden. Ook is het een taak van de overheid om controle uit te oefenen op deze regels. Zo staat er bijvoorbeeld in de wet dat je een boete kunt krijgen als je achteloos je rommel op straat gooit. Niet alles kan op de overheid afgeschoven worden. Je bent er zelf ook verantwoordelijk voor.
En toch wordt er 50 miljoen kilo zwerfafval verspreid op straat en in bermen, juist daar zie ik heel veel liggen. Vooral op weg naar Zoetermeer, waar ik wekelijks fiets. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit zwerfafval in de top-3 van ergernissen staat. En vuil trekt vuil aan en zorgt voor een onveilig gevoel. Als het weggegooid wordt kan het niet worden gerecycled en gaan grondstoffen verloren.
Het duurt lang voordat het is afgebroken en plastic verbrokkelt maar vergaat niet en dit komt langzaam in de natuur terecht, denk aan de plastic soep in zee. Het is ook lastig opruimen bij bankjes, paaltjes of in het steeds hoger groeiend gras. Kortom: zwerfvuil blijft lang in het milieu aanwezig. Dus….. neem je afval weer mee naar huis, wat mee kan, kan ook mee terug. Bovenstaande info is verzameld van internet van o.a. Milieucentraal.
Uitdaging: als jij het bent die al wandelend zwerfafval meeneemt. Zet jezelf met de troep op de foto en je verdient onze voorpagina.
Over 2 weken in het Pasen en willen we graag het ei onder uw aandacht brengen. Zonder kip geen ei en zonder ei geen kip het is een wijsheid die ons al misschien wel eeuwen bezighoudt. Nu willen we u graag de gelegenheid bieden uw ei in de Dorpsketting kwijt te kunnen. Zit u ergens mee en wil u dit graag delen, grijp dan nu uw kans. Om te voorkomen dat dit al een te negatieve lading zou kunnen krijgen wil ik graag een aantal spreekwoordelijke eieren aan bieden, gewoon een rekje vol. Elke bijdrage is welkom als er maar een eitje in verwerkt zit.
dat is het hele eieren eten (=dat is het hele verhaal)
dat zal hem geen windeieren hebben gelegd. (=daar zal hij wel veel geld mee verdiend hebben.)
de kip met gouden eieren slachten (=een iets met veel rendement wegdoen)
eieren voor je geld kiezen (=met minder genoegen nemen dan men eerder wilde)
je kan geen omelet maken zonder eieren te breken. (=om iets te bereiken moet je kosten maken of moeite doen)
kip zonder eieren. (=politieman.)
men kan geen omelet maken zonder eieren te breken. (=soms moet men iets verliezen om een hoger doel te bereiken.)
men moet geen paaseieren op goede vrijdag eten (=alles op zijn tijd, het feest niet te vroeg vieren)
op eieren lopen. (=zeer voorzichtig handelen.)
van die boer, geen eieren. (=dit is een oplossing die men niet wenst.)
Trouwens een lekker recept kan ook bijdragen aan de Paasvreugde. We maken de Dorpsketting gewoon in het Paasweekend en de Dorpsketting zal op dinsdag bezorgd worden. Verras ons met uw bijdrage.
Deze week komt uw bezorger langs om de welverdiende bijdrage op te halen of misschien is deze zelfs al geweest. In dit digitale tijdperk vragen wij ons af of er mensen zijn die de Dorpsketting op maandagavond al via de site Stompwijk.nl of via facebook lezen en dan de papieren uitgaven niet meer op prijs stellen. Het kan ook zijn dat u de Dorpsketting liever op maandagavond al in uw mailbox wilt ontvangen. Dat kan namelijk ook, dat spaart papieren en overige drukkosten. Bespreek dit eens onderling, want degene die hem niet (meer) lezen, lezen dit niet. We leven steeds meer in het digitale tijdperk en we werken hier graag aan mee. Laat het ons weten via redactie@dorpsketting.nl dan geven wij dit door aan uw bezorger.
Hoeveel commissies Ad Hoc, Dorpsraden, Adviesraden en Gemeenteraden hebben hier over vergaderd? Volgens wethouder Rosenberg waren de plannen veertig (40!) jaar oud. Maar nu gaat het er echt van komen. Donderdagmiddag konden we in De Bles de officiële start van de reconstructie van de Stompwijkseweg bijwonen. (Ook wel genoemd: de langste verkeersdrempel van Europa.) Directe bewoners hadden persoonlijk een uitnodiging gekregen, maar iedereen was welkom en rond drie uur was het gezellig druk bij de koffie. Na de projectleider mocht Rosenberg nog wat weetjes kwijt. Zo kregen we te horen dat de gemeente € 29.000.000,— heeft vrijgemaakt voor de Stompwijkseweg, het Kulturhuis en de Rondweg samen. Later bleek dat hiervan € 7.300.000,— naar de Stompwijkseweg gaat. De afsluiting gaat een jaar duren. Het zal voorlopig veel omrijden en overlast veroorzaken, maar dan ligt er ook wat. Ondertussen blijven ideeën voor betere oplossingen welkom. Er komt in ieder geval nog een tweede kraan om tempo te maken aan de waterzijde. Na deze uiteenzetting konden alle aanwezigen mee met de paardentrams die voorreden. Op naar het officiële gedeelte: het onthullen van het bouwbord bij het werkterrein. Ook kon het echte werk worden bekeken. En werd op de plaats waar de nieuwe pijlers worden gestort uitleg gegeven hoe de schoeiing hieraan wordt vastgemaakt. Wat allemaal, mede dankzij het prachtige weer, fantastisch liep. Hier en daar werd in het voorbij rijden al gezwaaid van over de Stompwijkse vaart. In de trams viel de opmerking dat je nu toch Stompwijk op een heel andere manier ziet. “Ik zit nooit overdwars op mijn fiets,” klonk het. Weer terug in De Bles was er nog een historische fotopresentatie. Het bleef nog lang gezellig met hapjes en drankjes.
Het komt door Jan van Rijn, dat ik mij voor de zoveelste keer tijdens een avondwake bedacht, wat is dat toch prachtig: een in memoriam.
Het leven van geliefde verkort weergegeven op een paar A4-tjes. Met zoveel liefde en tranen geschreven door nabestaanden die iemand in het leven echt na staan.
De geschiedenis van een persoon wordt in een tijdbeeld geplaatst en hoogte- en dieptepunten worden belicht. Dergelijke verhalen mogen niet verloren gaan, daar kan geen interview tegenop.
Om die reden plaatsen we met Jan als primeur dit in memoriam, natuurlijk alleen met de toestemming van de familie. Nu liggen er vast al heel veel verhalen opgeslagen in lades van de kast of in een mapje op uw computer. Als je wilt dat het verhaal toch nog een extra virtueel leven krijgt stuurt u dan uw in memoriam alsnog op. Dat kan ook een jaar na het overlijden of rond de sterfdag of geboortedag van die persoon dat krijgt de geschiedenis van Stompwijk en omgeving een extra dimensie.