Categorie archieven: redactioneel

Bewoners van he Paddemoes opgepast!!!!

Bewoners van het Paddemoes opgepast!!

 

In de afgelopen dagen/nachten is er in het Paddemoes verschillende keren ingebroken. Bij Jan Stok, op nr. 57, zijn er diverse gereedschappen ontvreemd uit zijn schuur. Bij Coby en Peet Boheemen, nr. 55a,  zijn er 3(!) paardenzadels gestolen en bij Bart en Marloes, nr. 61, zijn er diverse zaken van de aanhanger van Bart, die in de achtertuin staat, meegenomen.

 

Beste buren, u bent gewaarschuwd: houdt bij uw afwezigheid, ramen en deuren gesloten en indien u wel thuis bent en de buren niet: houdt uw ogen goed open en ziet u iets wat u niet vertrouwt, waarschuw direct de politie!

 

                                                                                       Trees van Velzen

 

Daar bij die molen

Daar bij die molen……

Jan van Rijn en Ina van Rijn. Allebei van Rijn, geboren en getogen Stompwijkers en toch helemaal geen familie van elkaar. Ze zijn 2 juni 60 jaar getrouwd, maar of dat nu in de Dorpsketting moet….?

Jan werd 86 jaar geleden geboren op de molen aan de Meeslouwerweg en werkte bij zijn vader. Zoals bekend brandde de molen in 1947 af. Er kwam een nieuw huis voor terug in dezelfde vorm. Toen ze een paar maanden verkering hadden moest hij, ook in 1947, naar Indonesië als militair. Drie jaar en een heel aantal brieven later kwam hij terug. In 1954 trouwden ze en gingen in het gezellige Molenhuisje naast de “molen” wonen. Ze kregen er vijf kinderen. Die gingen lopend over de dijk naar school. Er was geen water en geen gas. Maar de luiers kon je nog in de sloot uitspoelen. 

Naar de molen

Toen Jan ’s vader overleed gingen ze in het ouderlijk huis wonen. Het werd een drukke tijd. Voor Ina en voor Jan. Vijf kinderen opvoeden, huis schoon houden en ondertussen een terras, botenverhuur en een camping runnen. Af en toe ’s morgens om vier uur uit bed om broodjes en koffie te maken voor de vissers die een boot kwamen huren. En als het mooi weer was soep en koffie en broodjes maken voor het terras. Maar ze deden het graag. Het gaf ook veel gezelligheid. Jan gaat nu nog vaak naar hun zoon Gerard. En spreekt dan nog oude klanten van ‘toen.’

Naar het dorp

Toen Jan 70 werd wilden ze het wat rustiger aan gaan doen en kwamen op het Hoefblad wonen. Voor Ina is de supermarkt lekker dichtbij. Jan was eerder al voorzitter geweest van de LTJ, lid van de Parochieraad en regisseur van de toneelvereniging. Voor dat alles kreeg hij ook een lintje. Ook is hij al zo’n 20 jaar lector in de kerk en leidt hij het Rozenkransgebed. Maar nu kunnen ze makkelijker samen naar de Soos van de KBO. En ook op vrijdag bij de inloopochtend in het Dorpshuis zijn zij trouwe klanten. Ina houdt het verder bij het huishouden. “Alles gaat toch een beetje moeilijker als je ouder wordt.” zegt ze.

8 juni vieren ze het met hun hele familie. Ze hebben ook nog 13 kleinkinderen gekregen en dan alle aanhang nog! De molen voor het huis draait nog rustig door. Als er wind is tenminste. 

 

Jan en Ina: Nog veel mee- wind toegewenst.

 

Agnes van Boheemen Vollebregt

 

Zondag 1 juni is het feest

Zondag 1 juni is het feest

Ruud en José zitten dan 25 jaar in De Gouden Leeuw. Dat waarschijnlijk al meer dan 100 jaar oud is. Heel vroeger was het een kruidenierswinkel, waarna de familie van Geylswijk er een café begon. Joop van Geylswijk zat er ook 25 jaar. Daarna Bob en nog later Sandra en René. Als timmerman had Ruud zelf nog de garage verbouwd tot snackbar. Hij draaide in die tijd disco en bardiensten in het Dorpshuis, werkte bij de Drie Hooybargen in Zoetermeer maar had altijd al zin in De Gouden Leeuw. José komt uit Zoeterwoude en werkte in de groentewinkel van van Rijn. En ook zij was heel enthousiast. Gewoon een leuk café dat was wat ze wilden.

Lange dagen

In het begin waren ze elke dag van 12 uur ’s middags tot 1 uur ’s nachts open. Hoewel sommige klanten zo lang bleven plakken dat ze maar weer ontbijt gingen maken….

Ze organiseren van alles. Eens per maand is er bingo en ze hebben nog steeds dezelfde biljartclub in huis. Drie avonden is er een kaartclub en twee avonden een dart club. Ook al weer 12 jaar organiseren ze samen met anderen het Dart Toernooi Stompwijk Zoeterwoude. In 1992 haalden ze het “bar zitten” in het café. 13 vaste klanten probeerden wie het langst kon blijven zitten. Het werd 96 uur!

Muziek

Wie De Gouden Leeuw zegt, zegt muziek. Karaoke; alles kon. Geregeld waren er leuke optredens. De Kast trad er al op toen ze nog amper bekend waren. En Henk Wijngaard kwam er elk jaar over de vloer. 11 jaar lang gingen ze ook met een volle bus gasten naar zijn fanclub dag in Someren. Van het begin af aan was er een geweldige samenwerking met alle andere horecagelegenheden in het dorp. Samen met De Bles, Café de Nieuwe Vaart en de jongerensoos  organiseerden ze Stompwijk Jazz. Een hele avond een dweilband over straat en in elke gelegenheid een band. En natuurlijk de jamsessies niet te vergeten met onder anderen Bas Paardekooper. José mocht haar toneeltalenten laten zien als bekende Stompwijker in de musical Jackpot in 1999. En in 1997 had hun café ook al een prominente rol in de film ‘Buy or Die’ van Tim Oliehoek. Waarbij het een en ander aan glaswerk aan diggelen ging.

Eten en drinken

Kijkend in een hele rij fotoboeken komen we allerhande partijen en partijtjes tegen. Kinderfeestjes maar ook hele bruiloften. Feesten waarvoor de hele tent wordt afgehuurd. Buffetten die er uitnodigend uitzien. Dat is ook een hele nieuwe tak geworden. Cateren op locatie met alles er op en eraan. Maar ook eten afhalen komt steeds meer in. Door de snackbar hadden ze al veel ervaring. Van een sateetje aan de bar naar complete maaltijden was dus niet meer zo ver. Met biefstuk, schnitzels, varkenshaas; noem maar op.

Verbouw

Een oud café vraagt veel onderhoud. Gelukkig is Ruud handig en kan hij veel zelf. Een nieuwe vloer, een nieuwe bar, nieuwe toiletten; er is al heel wat veranderd in al die jaren. Ook de loodgieter en de elektricien hadden een goede klant aan hen. Het ziet er nu piekfijn uit, maar de knusse sfeer is gebleven. Vandaar dat de tent straks ook weer vol zal zitten bij het WK voetbal. Al moet het middernacht worden als Nederland speelt. Hun motto: gewoon doorgaan. Op naar het volgende lustrum. Ruud en José gefeliciteerd!

 

Agnes van Boheemen Vollebregt

 

De vlag kan uit

De vlag kan uit

Afgelopen zaterdag konden we hem als nieuwe ondernemer verwelkomen op de Moederdagmarkt.  Voor de Dorpsketting mochten we al een kijkje achter de schermen nemen. Marco van Daalen woont sinds een paar weken in Stompwijk. Met zijn eigen bedrijf: Vlaggenclub. Geboren in Delft wilde hij timmerman worden. Als jongen van een jaar of tien timmerde hij alles aan elkaar als liefhebberij. Hij doorliep de MTS, HTS en de TU in Delft. En werkte daarna in het bouwmanagement. Waar sinds “de crisis” behoorlijk de klad in is gekomen. En hij stopte. Techniek zit dus wel in zijn vingers.

Zeilen

Als zeiler bedacht hij de Vlaggenclub. Kinderen kunnen een vlaggenclub pakket bestellen waarmee ze hun eigen vlag kunnen maken. Eventueel hun naam erop, en aan de boot van hun ouders bevestigen. Zo kan iedereen zien wie je bent en waar je bent. Uiteindelijk werd dit het begin van zijn eigen bedrijf: Vlaggenclub.

Webwinkel

Deze naam dekt allang de lading niet meer en dus werkt hij aan een nieuwe bedrijfsnaam en een nieuwe website. Maar ondertussen staat zijn huidige webwinkel vol met alles op vlag en wimpel gebied. Niet alleen Nederlandse, maar ook vlaggen van alle landen ter wereld kan hij leveren. Evenals reclamevlaggen, banieren, spandoeken in frames, feestversieringen; noem maar op. Tot oranje WK-bordjes aan toe! Ook vlaggenstokken groot en klein, in hout of RVS. Vooral de scheepvaart blijft een goede klant. Alles kan op bestelling worden afgehaald. Maar ook via post en koerier verlaten dagelijks vele pakjes en pakketten het bedrijf.

Als ik er ben komt er net iemand een pakje ophalen die nog nooit van Stompwijk had gehoord. Die weet nu ook waar dat ligt…….

Op www.vlaggenclub.nl  vindt u ook de Koningsvlag met de kroon en de W van Willem. Deze heeft hij zelf bedacht. Maar ieder eigen ontwerp kan gemaakt worden. Marco vindt het mooi wonen aan het water in Stompwijk  maar is nog te druk om er echt van te genieten.

Marco veel succes.

 

Agnes van Boheemen -Vollebregt

 

Wie heeft er oude foto’s van………..

Wie heeft er oude foto’s van……..

 

Agnes van Bohemen is bezig met een artikel over 50 jaar KBO wat volgende week geplaatst zal worden. Om het geheel wat te fleuren is zij op zoek naar oude zwart-wit foto’s van het Wit-Gele Kruis gebouw en van het Oude Dorpshuis dus toen het Zusterhuis al verbouwd was? Zo ja, stuur deze dan deze week naar: redactie@dorpsketting.nl of aadenagnesvanboheemen@hetnet.nl

Kunt u ze zelf niet digitaliseren, geef dan een belletje naar 06-18894535 of gooi ze in de brievenbus aan de Van Santhorststraat 73. Zet wel even uw naam en adres op de achterzijde, dan breng ik ze weer terug.

 

Red. Marga Stijnman

 

Lopend vuurtje

Lopend vuurtje…..

Het vervolg van de beide bleskopschaapjes (Barach en Michelle) van Sjaak en Marjon.

Vorige week haalden ze de voorpagina in de Dorpsketting, dat was niet ongemerkt gebleven bij de Telegraaf, die op hun beurt woensdag aandacht in hun uitgave aan de schaapjes gaf.

Dat kwam dan weer in beeld bij “Hart van Nederland”, die eveneens op de boerderij kwamen filmen, en dit was op woensdagavond te zien. Zelfs in “De Wereld draait door” werd er in een flits aandacht aan dit feit geschonken.

 

Zo kan een balletje dus rollen…..

 

Petra

 

 

Dorpsketting heeft een pagina geopend op faceboek

Sinds kort heeft de Dorpsketting een pagina geopend op facebook

 

Via de sociale media wil ook de Dorpsketting haar activiteiten naar buiten brengen. Al heel veel mensen hebben een vriendschapsverzoek ontvangen en geaccepteerd. Ongetwijfeld zullen er  nog mensen zijn die nog geen vriend zijn, maar dit wel willen worden. Zoek op facebook naar Dorpsketting Stompwijk en dien een verzoek in.

Om te beginnen zal de Dorpsketting wekelijks op facebook geplaatst worden zodat u hem ook digitaal kunt lezen. Overigens kan dat ook al via een email verzoek middels pdf of via de website stompwijk.nl.

Suggesties en ideeën voor rubrieken zijn welkom.

U hoort of ziet van ons.


Red. Leo Oliehoek

 

De vlag uit op Dotterbloem 1

gouden medaille

Als u van de week de vlag ziet hangen op Dotterbloem 1 is dat niet wegens al die medailles die onze schaatshelden in Sotchi bij elkaar geschaatst hebben, maar omdat Petra na 4 weken Groningen en 2 nieuwe heupen eindelijk weer thuis is.

De bacteriën zijn verjaagd en sinds eind september kan ze weer (met krukken) lopen.

Het revalideren kan eindelijk beginnen. Wij vinden dat Petra een gouden medaille heeft verdiend! Ze is een onwijze kanjer !!

 

Nederlands en Stompwijks trots

Cees

Nederlands en Stompwijks trots

 

Wij zijn niet alleen trots op Sven, Jan, Jorrit, Ireen, Michel, Jan en Ronald maar ook op onze:

Cees Juffermans

Met een vlotte babbel en met veel kennis van zaken geeft Cees vanuit de studio in Hilversum commentaar over het shorttrack. Het is jammer dat zij niet zo goed presteren als de langebaanschaatsers.

A.s. donder– en zaterdag ziet en hoort u Cees weer. Daarna vertrekt hij voor 6 dagen naar Sochi. Op uitnodiging van het NOC NSF zal hij daar als vertegenwoordiger van Nederland diverse bobo’s ontvangen en verslag doen voor radio en TV.

 Veel succes Cees !

 

Postelastieken gevraagd

Postelastieken gevraagd….

Voor het bundelen van de Dorpskettingen voor onze bezorgers gebruiken we altijd postelastieken. Onze voorraad is helaas bijna op. Wie heeft er nog liggen, gebruikt ze toch niet en wil ze wel kwijt? U kunt ze afgeven bij de pastorie (stop ze evt. in de brievenbus), geef ze aan uw bezorger mee, aan één van de redactieleden of stuur een berichtje naar: redactie@dorpsketting.nl, dan komen we ze bij u ophalen!

Alles is welkom.

Tip voor de bezorgers: bewaar de elastieken van je bundel en/of gooi ze meteen terug in de kist! Alvast heel hartelijk bedankt!

Redactie