Categorie archieven: redactioneel

Mijn Kerstverhaal

                                                                  

Nog niet zo heel lang geleden gebeurde het dat ik na een heel lange tijd verzorging in het zieken-en verpleeghuis weer in mijn eigen kribje lag. Om de overname van de verzorging soepel te laten verlopen is de thuiszorg ingeschakeld. Na een lange donkere nacht stond ineens ‘s morgens een engel naast mijn bed, Florence Carla van der Kooij.  In 2008 heb ik haar geïnterviewd, omdat ze met vervroegd pensioen ging. Wat blijkt; ze wordt nog zeer regelmatig gevaagd om haar diensten in te zetten. En dat doet ze graag. Want wat is er leuker dan je oude beroep zo af en toe nog uit te oefenen?

Dus toen zij mij aan het wassen was, heb ik haar direct gevraagd of zij nog een kerstverhaal heeft. Ik doe bijna geen interviews meer, maar ja als er iemand zoals Carla naast je bed staat, kan een en ander wel gecombineerd worden.

Ze heeft geen expliciet verhaal, alle kerstmissen door de jaren heen rijgen zich als een ketting aan elkaar. Een soort kerstverlichting en elk lampje heeft zijn eigen verhaal. De blijdschap die ze ervaart als ze bij iemand thuis komt. Zeker als ze dan ook nog even de tijd neemt om een kopje koffie te drinken. Ze is vaak de enige die op die dag komt. Dat komt zelfs met kerstmis voor en dat stemt tot nadenken.  Er hangt rond de kersttijd en Oud en Nieuw een speciale vredige sfeer en dan is het helemaal niet erg om te werken. Ze houdt van haar werk en ze houdt van mensen. Zo zie je dat engelen nog bestaan. Petra

 

 

 

Bericht uit de kerststal

kerststal 2kerststal 1

Bericht uit de kerststal

It’s is beginning to look a lot like Christmas, zing ik met mijn koor. Zo is het overal om ons heen, overal verschijnen lichtjes om de donkere dagen voor kerst minder donker te maken. In de pastorie is het aan de koffietafel een extra drukte. In de vorige week opgepoetste kerk wordt nu de kerststal geplaatst. Bomen worden van zolder gehaald en de beelden worden gesorteerd rond de kerststal. Drie wijze mannen uit Stompwijk kijken kritisch naar de opstelling.

Het kerststalletje in de kerk heeft vooral aantrekkingskracht op de kinderen. De volgende stap is het gaan versieren van onze prachtig gerestaureerde kerk en dan is alles pas echt klaar. Wat zouden we zijn zonder al die actieve vrijwilligers die onze dorpsgemeenschap telt?

 

Dank aan Agnes van Boheemen voor de foto’s.  

Petra Oliehoek — Red.

 

Kerstketting 2013

KerstKetting 2013

 

Nog ruim 2 weken en dan is het alweer kerstmis.

 

Zie elders voor info voor de laatste Dorpsketting van dit jaar en ga meteen aan de slag!

 

Alleen met inbreng van velen kunnen wij er een mooi en gezellig nummer van maken !!

 

Wacht niet te lang, maar lever uw kerstwens (vaste adverteerders), kerstverhaal, tekening etc. zo spoedig mogelijk in.

 

Ook al onze digitale– en postabonnees nodigen wij van harte uit om een aandeel te leveren voor het Kerstnummer.

 

Redactie

 

Van de redactie…….. ons Kerstnummer

Van de redactie……ons kerstnummer

De tijd vliegt en voor je het weet is er al weer een jaar om. Volgende week maandag gaan we van start met de één na laatste én dinsdag met de laatste Dorpsketting van het jaar. We proberen er altijd een thema aan te verbinden met een positieve uitwerking. Natuurlijk kunt u uw kerst en nieuwjaarswensen hierin kwijt. Verder staat de Dorpsketting mailbox (redactie@dorpsketting.nl) altijd open voor inbreng van buiten af.

Dit jaar zijn we benieuwd naar uw kerstverhaal in de ruimste zin van het woord. Vrede op aarde, een terugblik op afgelopen jaar of een vooruitziende blik naar volgend jaar.

We willen dan ook alle leerlingen van de Maerten van den Veldeschoool uitnodigen om hun kerstverhaal te schrijven, dat kan traditioneel zijn vanuit wensen onder de boom. Maar ook wensen voor water in Afrika, huizen voor de Pillippijnen, onderdak voor alle vluchtelingen vanuit Servië of eindelijk eens kampioen worden met je voetbalteam.

Als de jongens en meisjes van groep 5 tot en met 8 een mooi verhaal maken en de jongens en meisjes van groep 1 tot en met 4 voor een mooie tekening zorgen, dan wordt het een prachtig kerstnummer. Dan reserveren wij alvast een mooi plekje, misschien wel op voor- of achterkant.

Alle bewoners in Emmaus willen we uitnodigen om hun ervaringen van voor de oorlog te delen met deze generatie. Het zorgen voor brood op de plank voor hun grote gezinnen, de dubbele banen voor het beleg op die droge boterham, het eindeloos schoonmaken en wassen zonder hulpmiddelen. De drie Heilige missen in de nacht, het vele kerkbezoek en het vertrouwen in de kerk en medemens. Dit wordt het verleden.

Alle anderen wil ik uitnodigen om een hedendaags kerstverhaal te maken. Leef je uit!

Alle zonen en dochters vraag ik hun ouders te stimuleren iets te schrijven of doe dat voor hen. Als dan die opa’s en oma’s hun kleinkinderen stimuleren om iets te tekenen of hun eigen verhaal op te schrijven dan kan dat een prachtige samenwerking worden. Heden en verleden mengt zich en wordt geïllustreerd door mooie tekeningen. O, dat wordt een prachtig kerstnummer.

Wij kijken er naar uit……Petra

 

Terug op de basis

petra

Terug op de basis

Ergens eind september ben ik richting het UMCG in Groningen vertrokken om mijn beide geïnfecteerde en foute heupen te laten verwijderen. Dit is eind september rechts en half oktober links gebeurd. De ruimte wordt nu gevuld met plastic spacers om de ruimte vrij te houden en de spieren op lengte.

Na een verblijf van bijna 5 weken in het ziekenhuis ben ik overgeplaatst naar een verpleeghuis in Delft waar ik eveneens 3 weken heb doorgebracht.

Nu ik heupenloos ben, kan ik nog wel zitten en liggen, maar ik mag beide benen niet belasten en dat is knap lastig en ben ik geheel van de zorg van anderen afhankelijk. Dan is een verpleeghuis makkelijk, maar thuis is dit nu ook te doen nu ik toch wat minder bewerkelijk ben. Ik kan nu weer een beetje draaien in mijn bed en andere houdingen aannemen. Kortom, ik mocht naar huis. Daar zijn de nodige voorzieningen getroffen om mij thuis te kunnen verzorgen en ga ik de antibioticakuur afmaken. Dan een periode zonder antibiotica om te zien of de bacteriën daadwerkelijk het veld geruimd hebben.

Zodra dit gebeurd is word ik ingepland voor de eerste terugplaatsing van een nieuwe kunstheup.

Ik hoop begin januari en dan half februari de 2e heup. Daarna kan ik pas gaan revalideren. Binnenshuis kan ik me aardig met de rolstoel redden en buitenshuis ook, mits iemand mij duwt! Dus een afwachtende fase, maar dan wel lekker thuis met een prachtig uitzicht op de tuin en veel familie en vrienden om mij heen.

Ik ben de afgelopen weken werkelijk overdonderd met post, het maximum was 21 kaarten op één dag, na publicatie in de Dorpsketting. In Groningen heb ik meer dan 200 mensen mogen ontvangen en zelfs meerdere keren van dezelfde personen. Hartverwarmend en ook in Delft ben ik enorm verwend. Het personeel en de andere bewoners waren telkens eveneens verrast door de hoeveelheid. Ik had geen zin om te tellen, maar het is meer dan 3 kilo aan post!!! Geweldig veel dank hiervoor.

 

Groet en veel liefs Petra

 

De Wereld Draait Door

joysidwdd

De Wereld Draait Door

Vorige week lag ik in mijn verpleeghuisbed naar de herhaling te kijken van de speciale actie van de Wereld Draait Door voor de Filippijnen en tot mijn grote verbazing meende ik daar Joysi Olyhoek te zien. Even facebooken en je weet alles. Dit verdient extra aandacht, vooral omdat moeder Carmen zelf afkomstig is van de Filippijnen, dat maakte het extra speciaal.

Ze zijn ontdekt via een filmpje op youtube en hierdoor zijn ze door de het programma benaderd om mee te doen. Dat is echt spannend, je zit in gespannen afwachting in de zaal en via een bingospel komt je deelnemersnummer wel of niet uit de bak rollen. Iedereen wil natuurlijk optreden. Toen hun deelnemersnummer aan de beurt klonk  er een verraste gil door de zaal en ging de band voortvarend naar voren om hun plek op het podium in te nemen. Joysi werd samen met haar teamgenoot kort geïnterviewd en daarna kreeg ze kreeg ze 30 seconden speeltijd. Daarin werd alle ziel en zaligheid gelegd. Samen met de band, ook lid van het team “The Young Ones” van Musicsoulhouse uit Zoetermeer, zong ze het mooie “We are the world” van Michael Jackson.

Natuurlijk weet ik dat ze zingt en aan de weg timmert met optredens bij het Juniorsongfestival van de AVRO waar ze samen met haar vriendin Fabiënne aan mee heeft gedaan. Het is te merken dat ze podiumervaring heeft. Uiterlijk onbewogen deed ze haar woordje en zong ze de sterren van de hemel. Een fantastische ervaring rijker.

Terugkijken kan altijd via uitzendinggemist.nl  (18 november)

Petra Oliehoek- van Es

 

Verhuisbericht Petra Oliehoek- v. Es

opkikkertje

Verhuisbericht Petra Oliehoek—van Es

Petra heeft afgelopen vrijdag het UMCG in Groningen verlaten. Met een ziekenwagen is ze vervoerd naar De Bieslandhof in Delft waar ze de komende weken zal verblijven. Het is wachten tot de bacteriën verdwenen zijn en de nieuwe kunstheupen geplaatst kunnen worden.

Als u haar een kaartje wilt sturen, het adres is:

De Bieslandhof, Afd. 2 West, Kamer 2.60, Beukenlaan 2 2612 VC in Delft. 

 

        Red.

 

Bezorgersbijdrage

Bezorgersbijdrage

De bezorgers van de Dorpsketting hebben, ondanks de crisis, met elkaar toch weer een leuk bedrag opgehaald. Totaal zat er € 2395,78 in de envelopjes.

Ligt uw envelop nog te wachten omdat de bezorger u niet thuis getroffen heeft, deponeer hem dan in de brievenbus van de pastorie. Alvast heel hartelijk dank voor uw medewerking!

Wilt u de Dorpsketting niet meer ontvangen of wilt u hem liever digitaal (middels een pdf in uw mailbox) gaan lezen?

Stuur dan een email naar:

redactie@dorpsketting.nl

Red. DK

 

Stuur een kaartje naar Petra

ziekenhuisbed

Stuur een kaartje naar Petra

Zoals velen inmiddels weten, ligt Petra in Groningen in het ziekenhuis voor een uitgebreide revisie van haar beide heupen. Vorige week maandag is de rechterheup verwijderd. Tijdens het uitfrezen en zagen is haar dijbeen gebroken, een flinke tegenvaller! Komende maandag is de linkerkant aan de beurt. Bezoek is haar snel teveel, daar ze erg veel pijn heeft. Om haar een beetje op te beuren is een kaartje natuurlijk altijd leuk.

Haar adres is:

UMCG

p/a Mevr. Oliehoek- van Es

                                                            Orthopedie kamer A2.03

                                                            Postbus 11.120

                                                           9700 CC Groningen

 

Gerard Welp overleden

 

Onze oprichter van de Dorpsketting van het eerste uur is zaterdag overleden. Het is nu 43 jaar geleden dat Gerard na een gezamenlijke vergadering van allerlei verenigingen de opzet van een eerste Dorpsketting heeft gemaakt. Eerst een maandblad van winkeliers en later een weekblad voor alle verenigingen en ondersteund door adverteerders van de winkeliers binnen Stompwijk. Geert was hier mooi dé grondlegger van.  In zijn woonkamer in de Van Santhorststraat werd aan de eettafel de eerste Dorpsketting in elkaar getypt op grote typemachines, die de rest van de week onder de kast geparkeerd werden. De stencils werden bij  Stompwijkse Boys gedraaid. Het adres van de Dorpsketting is door de jaren heen een flink aantal maal gewijzigd, maar toch tweemaal aan huis bij Geert en Corrie. Eerst in de huiskamer en later op zolder. Een gastvrij huis waar volop ruimte voor discussie was. Geert is gewoon een nieuwsgierig man met  uitgebreide interesses en dat biedt een stevige basis. 

Toen we pasgeleden hoorden dat hij ongeneeslijk ziek was, zijn we bij hen op bezoek geweest. Zijn interesse in iedereen was ongewijzigd. Zoals Corrie toen al zei: “‘s Morgens bij het ontbijt hebben we de wereld al doorgenomen.”   

Hij kan prachtig vertellen, zijn wenkbrauwen gaan regelmatig omhoog in vraagstand, zijn ogen worden groter, hij houdt de stilte nog even in stand…en pas dan komt de clou van het verhaal.  We hebben heerlijk oude koeien uit de sloot gehaald, want wat moet je anders….met de dood voor ogen. Verlengen van het leven met allerlei toeters en bellen, daar had Geert geen zin in. Kwaliteit voorop. Hij had er vrede mee, je kan immers niet vluchten voor de dood, onder verwijzing naar het mooie gedicht van P.N. Van Eyck in ‘De tuinman en de dood’. 

In de wetenschap dat het de allerlaatste verhalen kunnen zijn, maken ze meer indruk. De step met luchtbanden in de oorlog, die bij de Drie Molens een klapband kreeg. Het nonnenklooster dat door de Duitsers in beslag genomen werd, waardoor een aantal zusters onder andere bij Geert thuis werden ondergebracht. De non die zich niet kon houden aan de stilte, zei dat ze dat later wel ging biechten. Het uitgaansuitje met vrienden op vastenavond, ze kwamen na 12.00 uur ’s nachts thuis en hadden nog zo’n lekkere pan erwtensoep staan. Daar mocht eigenlijk niet van gegeten worden. Het dilemma werd voorgelegd aan meneer pastoor, die hen streng verbood om daar nog van te eten!  Buurvrouw van Bemmelen die aan de buitenkant van een bevrucht ei kon zien of de inhoud een haan of een hen werd. Van de 12 eieren had zij ze alle 12 goed!

Mooie verhalen van een man aan wie de Stompwijkse Dorpsgemeenschap veel dank verschuldigd is. 

Bij het afscheid hebben we hem een goede reis gewenst en gezegd dat een ingezonden stuk van gene zijde altijd welkom is.

Wij wensen Corrie, Karen, Bart, Marjolein en Eline veel sterkte met dit grote verlies van een markant man.

Namens redactie en bestuur Dorpsketting

Leo en Petra Oliehoek—van Es