vrouw actief

 

Belangrijke voorlichting Brandwondenstichting bij VrouwActief

Met VrouwActief hadden we de laatste bijeenkomst alweer op 12 februari jl. Er was een dame van de Brandwondenstichting, zij vertelde allemaal zaken die met brandwonden te maken hebben en toonde daar ook foto`s bij. Deze waren best wel schokkend, vooral als het kleine kinderen betreft.

De meesten van ons passen regelmatig op de kleinkinderen en dan moet je er toch niet aan denken dat er brandwonden ontstaan.

Kortom we kregen goede tips in het voorkomen dat er brandwonden ontstaan en de sfeer was ontspannen. Het was een heel interessante avond en voor degene die er niet waren. Jammer, U heeft iets gemist.

Ter herinnering !!

Op dinsdagavond 12 maart a.s. gaan we een Paaskrans maken, en let op! Allemaal meenemen: een oude badhanddoek, mesje, schaartje en een onderbord van ongeveer 30 cm doorsnee om je krans op te zetten.

Kom allemaal op tijd dan gaan we lekker fröbelen, wij hebben er weer zin in.

Aanvang avond zoals gewoonlijk 20.00 uur, tot dan.

Het bestuur

 

Stompwijkers hebben het naar hun zin in Zeeland

  stompwijkers hebben

In 2010, na de Stompwijkse Paardendagen, verhuisden Wendy van den Bosch en Rens Wortman en de kinderen Nina en Robbin vanuit Stompwijk naar het in Zeeland (Zeeuws Vlaanderen) gelegen Hengstdijk. Nina (van de bekende Pony Muis) en Robbin waren, in hun Stompwijkse tijd, actieve Blesruitertjes en Wendy en Rens ondersteunden dat van harte. In Stompwijk konden zij niet verwezenlijken wat ze graag wilden, een eigen stekkie met land, een rijbak en een eigen stalletje voor de pony’s van Nina en Robbin. Zij waren nu eenmaal, zo als zo vele Stompwijkers, helemaal paarden“gek”.

Hun stekkie in Hengstdijk was gauw gevonden “met alles er op en er aan” en zonder allerlei gemeentelijke beperkingen. En hoe kom je nu aan dat contact met hen, natuurlijk, het kan niet anders, dan door de paarden. Nina doet het goed bij de Axelse rijvereniging en in de Regio en werd geselecteerd voor Pavo-HTC Plan (Hippisch talenten centrum), Blesruiter Manon van der Kraan  werd eind vorig jaar “gespot” tijdens de samengestelde wedstrijd in Bathmen en werd ook geselecteerd.

De selectie houdt in dat beiden een jaar lang door een ervaren instructeur les krijgen. Na een jaar wordt gekeken of er een vervolgopleiding kan worden gegeven. De eerste 4 lessen vinden plaats in het Zeeuwse Nisse (nabij Goes). Dat is dus voor Manon een pittig eindje rijden: 2 uur heen en 2 uur terug. Marcelle de Kam, de bekende eventingruiter, is intensief anderhalf uur met de meiden bezig dus je krijgt er wel wat voor en wij kunnen even bijpraten over Stompwijk en Hengstdijk.

Zaterdag vond onder leiding van Marcelle de eerste buitenoefening plaats op een oefenterrein in het Brabantse Zundert.

Op de foto, genomen in Zundert, Nina met haar Pony Cadanz en Manon met Urose  met Marcelle en de beide moeders Wendy en Barbara.

De prestaties van Nina en Robbin mogen er zijn, zo werd in 2012 tijdens de samengestelde wedstrijd in Vrouwenpolder Nina met haar pony Cadanz 1e en in Ysselstein 3e.  Robbin werd in de dressuur indoorkampioen klasse Z1 van Zeeland en mag dus naar de KNHS kampioenschappen in Utrecht, daar komt ze de Stompwijkse blesruiter Kelly Doelman met haar Pony Padavo tegen die uitkomt in de M1, beiden gaan proberen zo hoog mogelijk in hun klasse te eindigen bij deze nationale  kampioenschappen.

Ongetwijfeld zullen er een aantal Stompwijkers en “Zeeuwen” hun verrichtingen  met spanning volgen.

Woensdag 13 maart is de laatste training in het Zeeuwse Nisse daarna volgt een programma wat de meiden, alle “uithoeken” van Nederland zal laten zien.                                                      

Ab Spaan

 

 

Bijzondere ontmoeting met de Koninklijke familie

beatrixBijzondere ontmoeting met de Koninklijke familie?

Koninginnedag zal dit jaar een zeer bijzondere dag worden waarop koningin Beatrix troonsafstand doet en koning Willem-Alexander samen met Maxima haar taken over neemt. In de aanloop naar deze dag zouden wij graag een aantal verhalen willen verzamelen van Stompwijkers die een speciale herinnering hebben aan een ontmoeting met een lid van de koninklijke familie. Namens de Oranjevereniging willen wij graag deze mensen oproepen om hun ervaring op papier te zetten en te delen met de lezers van de Dorpsketting. Wij hopen dat er zo veel bijzondere verhalen boven tafel komen die iedereen met plezier zal lezen. Wij zullen zelf deze week starten met onze speciale herinnering uit 1996 die wellicht wel de aanleiding is geweest voor ons om enkele jaren later plaats te nemen in het bestuur van de Oranjevereniging.

U kunt uw verhaal uiteraard mailen naar de Dorpsketting (redactie@dorpsketting.nl), indien u echter niet over deze moderne middelen beschikt dan kunt u ook bellen met onderstaand telefoonnummer en dan komen wij bij u langs om uw verhaal op te schrijven. Schroom dus niet en laten we er samen voor zorgen dat iedereen klaar is voor Koninginnedag 2013!

Stichting Oranjefeesten Stompwijk  (071-5803461)

Onverwachte ontmoeting in het Mauritshuis

In februari 1996 werd er in het Mauritshuis een bijzondere tentoonstelling geopend met vele topstukken van Vermeer. Ik weet nog dat er in de Dorpsketting toen stond te lezen dat Ingrid van ‘De Passie’ de bloemstukken voor deze tentoonstelling had gemaakt. Op de Hof vijver was voor deze gelegenheid een groot drijvend ponton met ontvangstruimte geplaatst dat als ingang diende voor de vele bezoekers voor het Mauritshuis. Vanaf het begin werd de Vermeer tentoonstelling erg goed bezocht en al snel bleek het moeilijk te zijn om toegangskaartjes hiervoor te krijgen omdat het steeds was uitverkocht. Totdat Yvonne ineens belde om mij te vertellen dat zij met haar schoonouders hier naar toe ging en zij een kaartje voor mij had weten te regelen. Maar dan moest ik wel meteen klaarstaan want zij gingen direct weg. Deze kans liet ik uiteraard niet aan mij voorbij gaan en even later werd ik opgehaald en gingen we samen op weg naar Den Haag. De Vermeer tentoonstelling was inderdaad bijzonder maar wat ons van dit bezoek nog het meest is bij gebleven, is dat Yvonne en ik ineens oog in oog stonden met de Koningin. Vlak voor ons werd namelijk heel onopvallend door de beveiliging de kleine zaal ontruimd die wij net wilden betreden. De reden hiervoor werd al snel duidelijk want niet veel later  kwamen koningin Beatrix samen koning Juan Carlos van Spanje, zijn vrouw Sophia en de curator van het Mauritshuis de zaal binnen. Heel ontspannen bekeken zij onder andere het schilderij ‘Het meisje met de parel’ en kregen zij extra uitleg over de speciale schildertechniek die Vermeer gebruikt had in dit beroemde schilderij.

Wij waren zeer onder de indruk van dit moment en stonden met grote ogen te kijken naar onze koningin die zomaar ineens vlak voor onze neus opdook. Toen enkele jaren later in 2003, Yvonne en ik gevraagd werden door Hans Schuyt om plaats te nemen in het bestuur van de Stichting Oranjefeesten Stompwijk hebben wij niet lang hoeven twijfelen. Door deze bijzondere ontmoeting wilden wij graag ons steentje bijdragen en genieten wij ieder jaar weer van de vele vrolijke en glunderende kindergezichten op Koninginnedag.

Anja en Yvonne van Boheemen

 

 

Beste kinderen uit Stompwijk

Beste kinderen uit Stompwijk                    

Vond jij het schaatsen op natuurijs ook zo leuk?
En wil je eens echt schaatsles krijgen zodat je straks
misschien net zo hard gaat als Sven Kramer of Ireen Wüst?

Kom dan op donderdag 14 maart naar de kunstijsbaan in Zoetermeer. IJsclub Nut en vermaak organiseert hier een kennismakingsles. Alle kinderen van 6 t/m 12 jaar zijn van harte welkom.

Als minimum leeftijd hanteren we dat je in het aankomend schaatsseizoen 6 jaar moet zijn.

Wanneer? Donderdag 14 maart van 18:00 – 19:00
Waar?        IJsbaan Silverdome in Zoetermeer

Kosten?      Gratis

Heb je zelf nog geen schaatsen? De ijsclub biedt de mogelijkheid om gratis schaatsen te huren! Het enige wat je dan zelf mee moet nemen, zijn je handschoenen. De ijsclub zorgt voor een helm. Grijp dus snel je kans om kennis te maken met deze superleuke sport en geef je op!

Praktische informatie en opgeven
Opgeven kan t/m maandag 11 maart via
ijsclubstompwijk@gmail.com.
Wil je schaatsen huren? Geef dit dan duidelijk aan bij jou aanmelding.

Voor vervoer naar de ijsbaan dient zelf gezorgd te worden.
Heb je nog vragen? Mail ze naar bovenstaand mailadres.

Graag tot op de ijsbaan! De trainers van de IJsclub

 

Wie heeft de suiker in de erwtensoep gedaan?”

wie heeft

Geintje…;-) Titel van een oud liedje. Maar ik moest er even aan denken toen we afgelopen donderdag aan de vastensoep zaten in het Dorpshuis. Even een keertje soberder eten. Even denken aan die mensen die het minder hebben. Het thema van een korte viering was ook denken aan kinderen die niet naar school kunnen. Met velen proberen we daar geld voor op te halen. Na afloop bleven er nog een aantal om na te praten bij een kop koffie. En die erwtensoep en champignonsoep: die waren prima!

Voor herhaling vatbaar. Alle hulde aan de kooksters!

 

                                   Agnes van Boheemen -Vollebregt

 

Kinderkoor de Regenboog

Na herhaaldelijke oproepen in de Dorpsketting en inschrijfbriefjes in de klassen zien wij ons helaas genoodzaakt alle repetities en uitvoeringen voor het kinderkoor te annuleren. Dit betreft dus ook onze bijdrage tijdens de communieviering van 14 april!

De aanmeldingen lopen altijd wel moeizaam (wat wij zeer betreuren) maar deze keer is het echt huilen met de lamp aan en kunnen wij de zangklas niet vullen. Wij hebben ons altijd met heel veel plezier en enthousiasme ingezet maar soms is dat helaas niet genoeg.

Groetjes Gerda en Marian

P.S.: De kinderen die zich wel hadden aangemeld hebben inmiddels persoonlijk bericht ontvangen.

 

Politieberichten

hennepPolitieberichten

Kleine hennepkwekerij ontmanteld

De politie heeft op dinsdag 26 februari omstreeks 16.00 uur een hennepkwekerij in een woning aan de Dotterbloem aangetroffen. Rond de woning werd al eerder een henneplucht waargenomen. Uit onderzoek bleek dat de 44-jarige bewoner op de eerste etage een ruimte had ingericht voor de teelt van tien grote hennepplanten. De politie heeft de planten en de apparatuur in beslaggenomen. De 44-jarige Stompwijker heeft in het politiebureau een verklaring afgelegd. Hij bekende eigenaar te zijn van de kleine wietplantage. De oogst zou voor eigen gebruik bestemd zijn geweest. De politie heeft proces-verbaal tegen hem opgemaakt.

Gevonden en verloren voorwerpen (herhaald bericht)

Vanaf 17 januari worden de gevonden goederen niet meer opgeslagen bij de politie. De afhandeling van gevonden en verloren voorwerpen zijn met ingang van die datum overgenomen door de gemeente. U dient zich daarom bij het melden van gevonden of verloren goederen te vervoegen bij het gemeentekantoor of de site gevonden of verloren.nl te raadplegen. 

 

maatje voor mijn paard

Sinds het overlijden van ons paardje Mikado staat mijn paard Arrow alleen.

Ik ben op zoek naar een nieuw maatje voor Arrow maar ook iemand waar ik het voeren mee kan delen. 

· Grote paddock voor in de winter waar ze heel de dag buiten kunnen staan

· Groot weiland

· 2 minuten loopafstand van de Blesruiters

· Binnenpoetsplaats

Ik vraag geen stallingkosten, alleen kosten eigen gebruik (voer, strooisel enz.) Heb je interesse, dan graag contact opnemen met Chiara de Groot via tel: 06-10920100

 

Berichtgeving opheffing prikpost

Berichtgeving opheffing prik post van het Scal in sporthal Meerhorst

Tot onze grote verbazing kregen wij vorige week het bericht dat het Scal de prik post in de Sporthal Meerhorst per 1 maart 2013 opheft.

Een naar ons idee onjuiste keuze, daar veel patiënten van ons naar tevredenheid van deze prikpost gebruik maakten. Wij werden echter voor een voldongen feit gesteld, waarbij geen ruimte was voor nader overleg.

U blijft, wanneer u voor laboratoriumonderzoek wordt gestuurd nog altijd welkom bij het Scal in Zoeterwoude en natuurlijk bij het Scal-laboratorium zelf aan de Rooseveltstraat.

Wij zijn echter direct met ’t Lange Landziekenhuis in contact getreden en zij gaan bezien of er mogelijkheden zijn om in Stompwijk een prikpost te openen. Uiteraard kunt u voor laboratoriumonderzoek ook in ’t Lange Landziekenhuis terecht of in het prik lab aan de Europaweg in Zoetermeer.

Met vriendelijke groet,

Albert Jan Barendse

Ingrid van Mill

Daatje van Dijk

 

Dorp van het dorstige hert