Bridgen in het Dorpshuis!

 

Goed nieuws: er zijn nu twee bridgeclubs in het Dorpshuis. Naast de avondclub, die om de twee weken op woensdagavond speelt, is er nu ook een maandagmiddagclub.

Vanaf 13.00 uur ben je welkom in het Dorpshuis en van 13.30 tot 16.15 uur spelen we een wedstrijd. De clubleden hebben het afgelopen jaar twee cursussen gedaan en spelen in een tempo van ongeveer drie spellen per half uur. Nieuwe leden zijn van harte welkom. De kosten zijn € 3,— per keer exclusief consumpties en voor een kop koffie betaal je € 1,—.

De gezelligheid is helemaal gratis, dus sluit je aan.

Informatie maandagmiddagclub: Jetty Noordzij tel. 071-5802634

Informatie woensdagavondclub: Trees van Santen tel. 071-5801670

 

Sound Sixties

jantheoHeb je zin om lekker te dansen of te luisteren naar de band Sound Sixties, kom dan zondag 10 maart naar het Dorpshuis in Stompwijk van 14.00 tot 17.00 uur.

Wegens groot succes geprolongeerd!!!!!!!!!!!!!!!!

U ben allen van harte uitgenodigd vooor een praatje, dansje, kopje koffie………………….. voor elk wat wils

johnpeter

“Geluk is, geen pech hebben….”

cees en joAan het woord: Cees Overdevest. Samen met Jo 60 jaar getrouwd. Als je dan nog zo gezond op jezelf woont, mag je dat rustig geluk noemen. Al zag het er eerst niet erg gezellig uit. Ze trouwden op 31 januari 1953. De dag van de februaristorm. De watersnood die ontzettend veel ellende bracht. In die storm kwamen ze thuis na het feest.

Ze kregen drie kinderen en vijf kleinkinderen. 

In de bouw

Cees is in 1928 geboren in Zoeterwoude. Zijn vader was aannemer en alle zeven zoons gingen in de bouw werken. Cees deed de ambachtsschool, ging in dienst en naar de oorlog in Indonesië. Hierdoor liep hij een leerachterstand op, die hij later tijdens zijn werk pas inhaalde. Zijn vader nam in 1952 het Aannemersbedrijf Beekman over aan de Stompwijkseweg 82. Broer Aad en Cees werkten daar samen bij hun vader. In 1960 begonnen zij zelf op die plek hun bedrijf A. en C. Overdevest. Aad was een geweldige metselaar. Tegelen en stukadoren kon hij als de beste. Cees was de timmerman. Vooral had hij veegeen opvolgerl plezier in het maken van  funderingen voor bruggen en huizen. Tegenwoordig komt de bekisting daarvoor kant en klaar aan op het bouwwerk. in de bouw

Huizen en stallen

Het eerste huis dat ze bouwden was in 1965 van Johan en Ida van Vliet aan de Oostvlietweg. Er zouden er nog vele volgen. Het vervoer van kleine materialen ging met de bakfiets. Later een bakfiets met motor. Tussen kleine verbouwingen door kwam ook het grotere werk er aan. Kippenschuren, o.a. bij ons, ligboxenstallen en varkensstallen. In het begin werkte Cees zelf mee, maar met personeel erbij werd hij meer de regelaar. Kleine verbouwingen werden soms uitgerekend op de achterkant van een sigarendoos. Als het weer te slecht was voor buitenwerk werden kozijnen gemaakt in de werkplaats achter hun huis. Jo zorgde voor de koffie voor de medewerkers.

Geen opvolger

Hun zoon viel voor het administratieve werk. Terwijl twee schoonzoons timmerman werden, maar ook geen zelfstandig bedrijf zochten. Cees was 63 toen broer Aad met zijn gezondheid begon te sukkelen. Om voor twee jaar nog zo’n geweldige metselaar te vervangen, zag hij niet zitten. Zodat hij ook stopte. Nu kreeg hij meer tijd voor zijn hobby’s. Hij zat in het bestuur van Nooit Gedacht, ging mennen en badmintonnen.

Geluk bij een ongeluk

Terugkijkend zag het er In 1966  even slechter uit. Cees en Jo woonden vier dagen in hun nieuwe huis, toen hij in hun oude huis ernaast, door de zolder zakte. Gelukkig waren er veel mensen bij en werd hij binnen de kortste keren naar het ziekenhuis vervoerd. Met een gescheurde lever. “Kantje boord,“ volgens de artsen. Zijn goede conditie hielp hem er boven op, en binnen zes weken was hij weer aan het werk. Hij kan het nu nog mooi navertellen.

Cees en Jo: Nog veel geluk toegewenst!

Agnes van Boheemen- Vollebregt

 

zwarte handschoenen kwijt

 

Ik ben mijn zwarte handschoenen kwijt. Ik heb ze in de carnavalsmis in de kerk laten liggen. Een zoektocht door de kerk heeft niets opgeleverd. De handschoenen zijn nog van mijn moeder geweest. Heeft u ze misschien gevonden? Wilt u ze dan in de brievenbus op Dotterbloem 1 stoppen dan kunnen ze alsnog terug naar de rechtmatige eigenaar.

 

Molen in Rouwstand

drie molensMolen in Rouwstand

Het is een goed gebruik dat in kleine gemeenschappen, als er een molen staat, de wieken bij vreugde of verdriet een periode in de vreugde of rouwstand worden gezet.

Aan twee van de Drie Molens wordt onderhoud gepleegd, maar in ieder geval staat de eerste molen van de familie Kenemans in de rouwstand.

Reden is dat de in het buurtschap Wilsveen geboren en opgegroeide Jan Ammerlaan de strijd tegen zijn ziekte niet heeft kunnen winnen.

                                                              Hij werd slechts 44 jaar.

                                                              Ab Spaan

 

Een lege plek,

een groot gemis

Een mooie herinnering

is al, wat er nog is.

Diep bedroefd zijn wij.

Jan, we zullen je missen

Mart en Bar

 

Carnaval, wat een mooie tijd!

 

Wij, Prins Adrie I, Page Sascha en Opper Thijs hebben nooit geweten hoeveel indruk het carnaval op ons zou achterlaten. Vanaf het moment dat het seizoen aanbrak hebben wij van ieder moment genoten van hetgeen op ons afkwam. Ontzettend veel leuke, maar ook zeker ontroerende en dankbare momenten tijdens de ziekenbezoeken aan diverse mensen. Ook de uitgaansavonden naar andere Carnavalsverenigingen waren bijzonder geslaagd.

Het bezoek aan Swetterhage en Emmaus zal nimmer uit ons geheugen gewist worden; fantastisch!

Zaterdag 9 februari, met het Gemeentehuis, optocht, straatcarnaval en het gekostumeerd bal was één groot feest.

Zondag 10 februari, een hele mooie kerkdienst met het Oud Prinsenkoor, aansluitend een heerlijke brunch in Het Blesse Paard, gevolgd door een fantastisch optreden van de jeugdfanfare, hulde!

Maandag 11 februari, een echt leuke kindermiddag met D.J. Kevin, die ‘s avonds tijdens de tienerdisco in de Beatz het iedereen bijzonder naar ’t zijn/haar zin maakte.

En dan Laatste Dinsdag, de slotdag, een fantastische middag tijdens het ouderencarnaval en ‘s avonds een mooi slotakkoord tijdens de slotavond, gevolgd door toch wel een emotioneel (lees; tranen) afscheid van een geweldig seizoen.

Misschien zijn wij sommige activiteiten vergeten te noemen daarvoor onze excuses, maar die waren zeker niet van minder aard, integendeel.

Wij willen iedereen, maar dan ook iedereen die om en met ons het Carnaval tot een niet in woorden uit te drukken feest hebben gemaakt, enorm kleurrijk bedanken.

Adrie, Sascha en Thijs

 

De Gaanders loterij

De Gaanders

Vorige week was er iets mis gegaan waardoor de sponsoren niet vermeld stonden in de uitslag van de loterij.

Deze prijzen zijn beschikbaar gesteld door de volgende ondernemers:

 

1e prijs          Iedere maand een bos bloemen van “De Passie”

2e prijs          Planten- en zadenbon van Wim en Trees van Marwijk

3e prijs          Aangifte inkomstenbelasting Administratiekantoor Van Boheemen

3 x Hot Stone massagebon van Tini Lansbergen

4 x Kado Koepon van De Pannenkoe

5 x Kappersbon van Andrea’s Haarstudio

5 x Kaasbon van de Stompwijkse Kaasboer

10 x Poeliersbon van Gebr. Van Bohemen 

 

Wie helpt onze hulpboeren ?????

 

Wij zijn voor onze zorgboerderij op zoek naar een vrijwilliger die per half maart 3 dagen per week 4 van onze hulpboeren/deelnemers op kan halen thuis en naar hun werk op onze zorgboerderij De Boerderijn kan brengen.

Onze deelnemers komen via de stichting GEMIVA en tot nu toe worden ze via de taxi gebracht en weer opgehaald. Helaas heeft de overheid besloten de vervoersvergoeding te schrappen. Dit betekent dat 4 van onze hulpboeren, die al jaren op onze zorgboerderij werken, niet meer kunnen komen. Het zijn mensen die niet alleen met het openbaar vervoer kunnen reizen en dus afhankelijk zijn van taxi vervoer.  

Op maandag en vrijdag komt Adrie tussen half 9 en half 4 op onze zorgboerderij werken. Adrie woont in Voorschoten en werkt al 10 jaar bij ons. Het is zijn lust en zijn leven en hij kan de koeien echt niet missen. Paul werkt bij ons op maandag, donderdag en vrijdag. Hij woont in Leiden. Hij werkt al 6 jaar bij ons op de zorgboerderij. Zijn beste vriend is kalfje Sofie en hij heeft als lievelingsklus de stal uitmesten.Mieke komt alleen op vrijdag bij ons. Ze woont in Zoeterwoude Rijndijk en is al 7 jaar bij ons op de boerderij. Mieke doet graag de kantinedienst en veegt de schuren. Ook heeft ze veel plezier als er iets mis gaat, bv als de koeien ontsnappen uit de stal. Ze lacht dan zo aanstekelijk dat we er allemaal vrolijk van worden. Mieke is 55 jaar en houdt niet van veranderingen.Joris woont in Zoeterwoude en komt op donderdag en vrijdag. Hij komt al 6 jaar bij ons. Joris voelt zich heel verantwoordelijk voor zijn collega’s en de dieren. Hij zegt altijd: gaan jullie maar een keer een paar dagen weg dan doe ik de boerderij wel…. Joris is erg betrokken en omdat zijn andere werkplek weggevallen is zit hij nu al 2 dagen per week thuis. Als de boerderij ook nog wegvalt zit hij straks 4 dagen thuis. Dat is echt een ramp voor Joris. En dan onze kant van het verhaal: wij geven veel om onze hulpboeren. Ze helpen ons naar eigen vermogen, en zijn zulke waardevolle mensen. Wij kunnen het ze niet aandoen dat ze hun werkplek bij ons moeten gaan missen. Het is ook hun boerderij.

 Daarom zijn wij op zoek naar iemand, of meerdere personen, die hen op maandag, donderdag, vrijdag, op wil halen en bij ons op  de boerderij brengt. En ‘s middags weer naar huis. Per dag kost dit 1½ a 2 uur ‘s morgens en ook ‘s middags. Dus in totaal 3 à 4 uur per dag. Er is een vergoeding voor de benzinekosten. Wie helpt onze hulpboeren aan vervoer naar hun werk op onze zorgboerderij in Zoeterwoude.

Wij hopen dat u ons kunt helpen, namens  Paul, Joris, Mieke en Adrie: heel erg bedankt! Voor info kunt u contact opnemen met:Paulien van Rijn, boerin van zorgboerderij  De Boerderijn Geerweg 4, 2381 LT Zoeterwoude, Telefoon 0612904943 of 0715803012 

Kinderkoor “De Regenboog”

           

Na onze oproep van vorige week hadden wij gehoopt op veel aanmeldingen voor kinderkoor “De Regenboog”. Misschien is het de lezer ontgaan of bent u er wellicht nog niet aan toe gekomen maar met de tot nu toe pas 6 aanmeldingen kunnen wij niet gaan starten. Daarom proberen we het deze week nog een keer. Ons koor zingt (zoals iedereen inmiddels wel weet) als er bijzondere vieringen zijn in de kerk, zoals ook nu het geval is. Wij gaan ook deze keer en natuurlijk weer met superleuke liedjes de aankomende Communieviering van 14 april verzorgen. De repetities zullen plaatsvinden iedere dinsdagmiddag van 15.30 – 16.30 uur in de kerk. Dus… vind je zingen leuk, dan ben je van harte welkom. Wij willen weer gaan starten op dinsdag 5 maart. Alle kids die kunnen lezen mogen zich aanmelden zodat de teksten gemakkelijk te volgen zijn. Voor die teksten heb je alleen een leuke map (ringband) nodig waar je ze netjes in kunt bewaren.

(Voor de kids die vorig jaar ook meegezongen hebben; neem al je liedjes mee!) Ook worden de liedjes op onze hyves geplaatst zodat jullie die thuis ook nog door kunnen nemen. Het is wel heel belangrijk dat jullie er iedere repetitie bij zijn.

Wij hopen weer op een grote opkomst! Aanmelden (voor 1 maart) is een kleine moeite maar wel een vereiste!!

Dat kan via onderstaand telefoonnummer.

Groetjes en tot dinsdag 5 maart, Gerda en Marian, tel: 0629320018.

p.s. Bij te weinig aanmeldingen wordt er door ons netjes afgebeld.

 

Dorp van het dorstige hert