Sandy van der Salm Reserve kampioene m2

 

Afgelopen zondag vonden in delft de Regio kampioenschappen van het K.N.H.S plaats. Sandy reed met haar paard Peru’s Cool Concept (Cool) in de klasse M2 mee. Ondanks de vorstperiode hadden zij goed getraind en het resultaat mag er wezen: Reserve Kampioen M2 !!!! Met deze klassering mogen zij de regio gaan vertegenwoordigen op het N.K!! Deze worden gehouden op 15 maart in Utrecht.

Sandy van harte gefeliciteerd en voor straks op het N. K super veel succes!!!

Romy de Winter, namens de “De meiden van stal”

 

Bingo in het Dorpshuis

Maandag 11 februari is het weer Bingo in het Dorpshuis. Iedereen die eens een avondje gezellig uit wil is van harte welkom. Wij spelen 9 ronden met 3 prijzen per blaadje. Dit keer heb ik vernomen van de dames die de inkoop doen dat ze nu verschillende prijzen hebben ingekocht. Bij de derde prijzen en ook bij de tweede prijzen. De tiende ronde hebben wij maar één prijs en dat is een goed gevulde boodschappen tas. De kosten hiervoor bedragen € 7,50. Het eerste kopje koffie of thee krijg u van ons. Dus inwoners van Stompwijk en omgeving kom gezellig 11 februari naar het Dorpshuis. Wij beginnen zo rond 20.00 uur en zijn meestal rond 22.15 uur klaar. Daarna heeft u nog gezellig even tijd om met elkaar wat te drinken, als u dat zou willen.

Lenie Zuidgeest

 

Uitslag kaartavond Blesruiters

 

Vrijdag 1 febr. was het weer kaarten bij de Blesruiters. Het was weer gezellig druk en er werd ook weer hoog gekaart. Uitslag was als volgt:

Rene Möhle                                       6205 punten

Charel v Bohemen                            5915 punten

Theo v.d. Meer                                 5839 punten

Corne Hoogeveen                           5547 punten

Sjaan v. Rijn                                    5413 punten

Ria v. Rijn                                        5401 punten

Cees Ham                                       5308 punten

Ria v.d. Helm                                   5281 punten

Toos de Bruin                                  5112 punten

Marja v.d. Bosch                              5081 punten

Poedelprijs ging dit keer naar Jan Goeman.

De volgende kaartavond is op vrijdag 22 Februari.

Ton Zuidgeest.

 

Hallo schaatsers,

 

Afgelopen zaterdagochtend mochten alle kinderen deelnemen aan het tijdzetten. Dit is een goede wedstrijd om te kijken hoe ver je al bent. Het regende dan ook pr’s.  Sommigen zelfs met wel vele secondes. Het was weer een leuke ochtend met goede prestaties.

9 Maart is het volgende tijdzetevenement in Leiden.

Tot dan, groetjes Marjo van Veen

 

Informatie Open Monumentendag

Informatie avond over Open Monumentendag in Dorpshuis dinsdag 5 februari van 20.00-21.00 uur.

De open Monumentendag is op zaterdag 14 september. De invulling van deze dag gaat nog plaatsvinden. Wij willen graag dat Stompwijk meedoet. 

Grijp nu je kans en doe mee met:

Het verzinnen van leuke ideeën (fietsroutes, optredens, etc)

Het open stellen van je boerderij,  herberg, gemaal, molen, kerk, etc.

Het delen van kennis op het gebied van erfgoed

Thema van dit jaar is “Macht en pracht”  het zou mooi zijn als ook Stompwijk de deuren openzet.

Pieter van den Kerkhoff, voorzitter Open Monumentendag Leidschendam-Voorburg is bij deze informatie avond aanwezig en we hopen dat we met elkaar een leuk programma voor Stompwijk kunnen neerzetten.

Wij zijn er. Komt u ook?

Jetty Noordzij tel. 071-5802634

 

Podiumplek Thom bij Gruno Bokaal

             

In Groningen werd afgelopen weekend gestreden om de Gruno Bokaal. Dit is naast het NK het belangrijkste allround toernooi. Dit weekend was de Gruno Bokaal ook de selectiewedstrijd voor het komende WK Allround. Met uitzondering van de reeds geplaatste Sven Kramer en Jan Blokhuijsen was de rest van de Nederlandse allround top vertegenwoordigd. Thom van Beek  was een van de deelnemers en reed een verdienstelijk toernooi. Na de eerste dag vond hij zich terug op de 6e plek in het tussenklassement na een 8e plaats op de 500 meter (38.34) en een 7e plek op de 5000m (6.50.49). Na de 1500m, waar Thom met 1.53.12 als 5e eindigde, haakten de gekwalificeerde Koen Verweij en Renz Rotteveel af. Met een 6e plek op de afsluitende 10 km (14.10.74) wist hij vervolgens door te schuiven naar de 3e plek in het eindklassement. Nogmaals het bewijs dat Thom een uitstekende allrounder is, die mogelijk volgend seizoen zijn kans kan grijpen als de erkende toppers hun  Olympische aspiraties voorrang geven en het allrounden op een laag pitje zetten.

Gruno Bokaal

500m

5000m

1500m

10000m

Klass

Thom van Beek

38.34

6.50.49

1.53.12

14.10.74

3e

Beperkt programma op de Uithof

Op de Uithof stond het weekend alles in het teken van de Pure Sprint. Er werd een NK verreden (100/300/500) en er stond een Holland Cup op het programma. Alleen in de ochtend kwamen er abonnementhouders in actie. Voor de pupillen stond het baankampioenschap (100/300/500m) op het programma. Ruim 120 kinderen verschenen aan de start en profiteerden van de prima ijscondities. Het regende persoonlijke records. Slechts 1 Stompwijkse schaatser had zich voor dit kampioenschap geplaatst: Iris de Haas. Iris begon prima met een persoonlijk record op de 100 meter:13.91. Op de 500 m leek ze ook op weg naar een p.r. maar een ongelukkige val op het rechte eind maakte hier een eind aan. Met 2 pijnlijke knieen verscheen ze aan de start van de 300 meter. Hier verbeterde ze haar beste tijd met 1 sec tot 35.20.

Uithof 3 feb

100m

300m

500m

Iris de Haas

13.91 pr

35.20 pr

1.25.67 val

Tom de Haas

 

beste schapen- geiten- en rundveehouders

schapenBeste schapen-, geiten– en rundveehouders

Doordat het zo’n nat jaar is geweest is er enorm veel leverbot waargenomen. Volgens de veearts zijn er al verschillende dieren aan overleden. Dieren met leverbot gaan van de kleur af, vermageren, de haren van de koeien worden  borstelig, geven minder melk, diarree, maar hebben vooral bloedarmoede; dat kun je zien aan de slijmvliezen o.a. van de ogen (wit i.p.v. rood). Tussen de kaakbakken kan zich vocht ophopen. Drachtige dieren kunnen verwerpen. Let op: vetten schapen kunnen ook sterven aan leverbot. Aantonen  van leverbot kan d.m.v. bloedonderzoek of mestonderzoek. Er zijn speciale leverbotmiddelen: Fasinex of gecombineerd met een wormmiddel nl Endex. Goede ervaring heb ik door zwakke dieren die je een wormmiddel geeft ook een vitaminestoot (A, D3 en E) te geven. Wormmiddelen “verbruiken” vitamines. Voer drachtige dieren bij met hooi, kuilgras en wat brokjes. In het gras zit nu niet veel voeding meer en je ziet gelijk of ze allemaal komen eten en gezond zijn. Je krijgt er sterke, gezonde lammeren door en de schapen geven meer melk. Denk er wel aan dat door het voeren de schapen water gaan drinken (als de sloten bevroren zijn).

Veel succes en wees goed voor de dieren, ze zijn afhankelijk van U.

Groetjes Marjolein Steenstra

 

Het aftellen is begonnen voor Gaandrië

gaanders!!!!! HET AFTELLEN IS BEGONNEN VOOR GAANDRIË !!!!!

Over een paar dagen is het zover, dan barst het carnaval weer los in Gaandrië. Vanaf woensdag 6 februari zijn Prins Adrie, Page Sascha, Opper Thijs, Raad van Elf, Het Bestuur, Oud Prinsen en vele vrijwilligers weer mega druk bezig om er een geslaagd carnavalsseizoen van te maken. Hierbij draait het niet alleen om de grote feestavonden, maar worden de gehandicapten, bewoners van verzorgingstehuizen, kinderen en zieken niet vergeten door Carnavalsvereniging De Gaanders uit Stompwijk.

Onder het motto: “We staan er gekleurd op” ondernemen de Gaanders nogal wat activiteiten.

Zo gaan de Gaanders op woensdag 6 februari carnaval vieren met de verstandelijk gehandicapte bewoners van Swetterhage uit Zoeterwoude.

Vrijdag 8 februari staat verzorgingstehuis Huize Emmaus in Zoeterwoude op het programma.

En vrijdagavond om 22.00 is het natuurlijk weer ons jaarlijks bezoekje aan de jongerensoos Beatz.

Op zaterdagochtend 9 februari is er in het gemeentehuis van Leidschendam de officiële overhandiging van de Hamer door Burgemeester van Leidschendam – Voorburg aan Prins Adrie, waarmee hij zeggenschap krijgt over het Gaandriaanse rijk.

Hierna natuurlijk een van de terugkerende hoogtepunten van de Stompwijkse Carnaval de Optocht. Deze karavaan van prachtige wagens zal op de zaterdag weer door ons dorp trekken. Hierna staat het altijd zeer gezellige straatcarnaval met blaaskapel de Zwiebels op het programma. Later zal het straatcarnaval overgenomen worden door The Booming Groep, die hun gebruikelijke carnavalswagen weer bovenaan de Meerlaan zullen parkeren om er daarna een groot feest van te maken. Tijdens het straatcarnaval zijn kaarten te koop voor het Gekostumeerd Bal in de hal bij Het Blesse Paard.

Na het straatcarnaval is het in de avond natuurlijk tijd voor het Gekostumeerd Bal openingstijd is om 21.00 uur entree niet leden € 7,50. Op zondag 10 februari is er om 11.00 uur een carnavalsmis dit jaar te Stompwijk in de Sint-Laurentiuskerk met de Old Princess in Harmony en om 15.00 uur het carnavalsconcert met de Fanfare samen met de Oud Prinsen in het Blesse Paard, de zaal gaat open om 14.30 uur.

Na het concert zal er een optreden plaats vinden door Sound Sixties. (traden onlangs op in Het Dorpshuis) De entree deze middag is gratis.

Maandag 11 februari is het tijd voor de allerkleinsten onder ons, het kindercarnaval begint om 13.30 uur. (deur open vanaf 13.00 uur) Vergeet niet jullie kleurplaat mee te nemen!!

Later op de avond is het de beurt aan de jongeren in de leeftijd van 10 tot 15 jaar van Stompwijk. Namelijk met het So You Think You Can Dance festijn. Zaal open om 19.00 uur. Let op, dit jaar in het Dorpshuis bij de Beatz. Dinsdag 12 februari  is het de hoogste tijd om ook aan de “oudere-jongeren” van Stompwijk zelf te denken. De zaal gaat om 12.30 open om 13.00 is het begin.

En s`avonds is dan natuurlijk alweer het slotbal, entree niet leden € 7,50.

Een traditioneel hoogtepunt is de carnavalsoptocht door Stompwijk. De optocht wordt gehouden op zaterdag 9 februari, verzamelen om 12.30 uur bij Scheria en start om 13.00 uur. Wij van de Gaanders willen de mensen die met de optocht meedoen met klem vragen om absoluut géén alcohol en absoluut geen glaswerk op de kar mee te nemen, voldoende vuilniszakken mee te nemen en deze te gebruiken! Dit jaar moeten alle karren zich vooraf ingeschreven worden, hierop krijgen de karren dan door ons een nummer. Deze nummers dienen rechtsvoor op de karren worden geplaatst. De karren dienen zelf voor dit nummer te zorgen.

INSCHRIJVEN VOOR DE OPTOCHT KUNT U OP WWW.DEGAANDERS.NL

Op woensdag 13 februari zal de rust weer terug keren in Stompwijk en zullen de Gaanders de balans opmaken van een seizoen carnaval vieren. Wij hopen u te zien op een van de activiteiten die wij voor u organiseren. Overige informatie en de agenda zijn op de site te vinden. www.degaanders.nl

En hier nog wat data:

6 februari : Swetterhage,

8 februari : Emmaus, Beatz,

9 februari : Optocht, Straatcarnaval, Gekostumeerd bal (entree niet leden    € 7,50),

10 februari : Kerkmis, Concert,

11 februari : Kindercarnaval, So You Think You Can Dance,

12 februari : Ouderen Stompwijk, Slotbal (entree niet leden € 7,50).

Voor meer info en data  www.degaanders.nl

P.R. De Gaanders

 

Bijzonder verjaardagskado voor Jan Bregman

jan bregmanBijzonder verjaardagkado voor Jan Bregman

Afgelopen zaterdag is Jan Bregman verrast met een zeer bijzonder verjaardagskado. Toen alle gasten binnen waren werd hij overvallen door het showcorps van Harpe Davids uit Zoetermeer die voor hem een prachtige serenade speelde. Bijzonder is dat zijn 11 jarige kleindochter Anna meespeelt op de Bells ( in het midden achteraan). U begrijpt zijn verjaardag was zeer geslaagd.

Henne van der Slik-Bregman

 

In Memoriam Frans Groen in ’t woud

 

Dinsdag 29 januari kregen we het droevige bericht dat oud bestuurslid Frans Groen In ‘t Woud is overleden. Frans heeft zich jarenlang, als bestuurslid van harddraverij Nooit Gedacht ingezet, voor het alom beroemde feest rondom de paardendagen

Het was een man die niet aarzelde maar de daad bij het woord voegde. Mede door zijn inzet en enthousiasme heeft hij tijdens zijn 40 dienstjaren een grote rol gespeeld in het wel en wee van Harddraverij Nooit Gedacht.

Ook na zijn “pensioen” was hij tijdens de paardendagen op het veld te vinden en stond de “jonkies” bij met raad en daad.

Het hart dat hij voor de vereniging had, gaf hij door aan zijn zoon Edward die inmiddels ook al weer enkele jaren het bestuur van Nooit Gedacht versterkt.

Frans we zullen je missen!!

Namens Harddraverij Nooit Gedacht

Conny Oliehoek

 

Dorp van het dorstige hert