Oud Prinsenkoor zingt 10-2 carnavalsmis in St. Laurentiuskerk te Stompwijk

  oud prinsen


“Stompwijk is een dorp waaraan de reformatie volledig is voorbij gegaan”, stond enkele decennia terug te lezen in een sociologisch rapport over dit kleine veendorpje, wat langzaam maar zeker ingeklemd wordt tussen Den Haag, Zoetermeer en Leiden. De bevolking is er voornamelijk katholiek en dat is wellicht de reden dat het (van oorsprong katholieke) carnavalsfeest er nu al bijna 40 jaar goed gedijd. Met nauwelijks 2000 inwoners weet men een optocht met ruim 20 wagens te produceren.

Ook wordt tijdens de carnavalsdagen in diverse bejaarden- en zorgcentra een repertoire ten gehore gebracht om ook de ouderen onder ons van het carnavalsfeest mee te laten genieten. Lief en leed ligt zoals zo vaak dicht bij elkaar en met hun zingen proberen zij vooral de ouderen onder ons een paar plezierige uurtjes te bezorgen. Dat is echter naast het vele charitatieve werk wat de vereniging tijdens deze dagen doet, niet het enige bijzondere.

Een twintigtal jaren geleden kreeg men het idee om op carnavalszondag ’s morgens de gezongen mis te gaan verzorgen. Dit idee bleek een schot in de roos. In Stompwijk doet het verhaal nu de ronde dat de kerk maar 2x per jaar echt goed vol zit en dat is met Kerstmis en met Carnaval. Dat wil toch wel wat zeggen en de Oud prinsen hebben er dan allemaal ook veel voor over om dat ene uurtje in het jaar alles uit de kast te halen. Onder de bezielende leiding van de Leidschendamse dirigent Jan van Leeuwen en pianist/accordeonist Arie Paardekoper oefenen ze al weken van tevoren.

Zondag 10 februari om 11.00 uur is het weer zover en u bent uitgenodigd om eens te komen kijken en luisteren naar dit uniek gebeuren. Het is een moment van bezinning tijdens al dit feestgedruis, alhoewel de humor  bij “het gebed van de nar” en sommige liedjes anders doen vermoeden. Het is juist die combinatie die deze mis uniek maakt, maar wordt wel serieus door de Oud-prinsen opgepakt.

Als u zich eens wil laten verrassen? Kom dan zondag 10 februari om 11.00 uur naar de St.Laurentiuskerk in Stompwijk. 

 

The Rocking Angels en Jazz Like That

rocking angelsThe Rocking Angels en Jazz Like That

Wat een zang- en danstalent is er in Stompwijk en omgeving!

Afgelopen zaterdagavond was het zover, de leden van The Rocking Angels en Jazz Like That onder leiding van Carmen Olyhoek en Maria van Santen, presenteerden zich in het Muziekcentrum in Zoeterwoude met een geweldige show.

Het thema was dit jaar musical, met liedjes van o.a. K3 – The Sound of Music – Greaz- Marry Poppins en vele anderen passeerden de revue.

Meiden, wat hebben jullie je best gedaan, vooral Famke in schattige kleding, pas 6 jaar oud, danste op het liedje My favourite things gezongen door Denise. En Joysi als Mary Poppins zong, met hoge veterschoenen, de bekende tas en paraplu met 3 meisjes het moeilijke liedje, Super kali…….. enz. enz. enz. Zij vloog nog net niet boven het publiek!

Ook fladderden vier gouden vlinders over het podium die zich later ontpopte als waren rockbeesten. Er was zelfs een buikdanseres en harem dames uitgedost in Oosterse kledij aanwezig. Het is te veel om op te noemen.

Theo van Santen presenteerde de show. Met zijn bekende humor en grapjes kletste hij alles aan elkaar.

Bij het slotlied kwamen alle sterren op het podium, de kleinste met ballonnen en fluitjes. De oudste groep stond met vlaggen. Het was één groot feest. Het publiek beloonde hen met een groot applaus.

Tot ieders verrassing kwam Theo nog één keer op, gekleed in glitter jas en vetkuif danste hij samen met zijn dochters en vriendinnen een nummer van Greaz, dit tot grote hilariteit van iedereen. Ja Theo, als je drie vrouwen in huis hebt met talent, dan kan jij niet achterblijven. Nou het was geslaagd hoor. wij hebben genoten van deze leuke avond, bedankt allemaal en volgend jaar weer? 

Opa Sjaak en Oma Ria van Rijn

 

25 jaar schaatsen op de Oostenrijkse Weissensee

25 jaar weissensee25 JAAR SCHAATSEN OP DE OOSTENRIJKSE WEISSENSEE

Het is elk jaar anders op de Spielplatz der Natur. Zo wordt de omgeving van het 12,5 km lange meer genoemd. Voor ons is belangrijk hoe de kwaliteit van het ijs is. Soms heel mooi, meestal er tussenin en soms heel slecht. De afgelopen weken deden de laatste twee situaties zich voor. In de eerste week moest de organisatie de 1e toertocht afblazen. De 2e toertocht ging wel door maar onder slechte ijscondities. De 3e toertocht ging het al beter en de laatste was het best. Als ik er een kwalificatie aan zou moeten geven zou het tussen de 2e en de laatste optie zijn. Dat wijzen ook de tijden uit. Toch is het een fantastisch evenement. De natuur is overdonderend. De rust, het meer de sneeuw en de entourage. Alles klopt voor de wintersport. Zeker voor het schaatsen is alles op één plaats samen en ‘s avonds hoef je niet naar huis. Eigenlijk een Mekka voor de schaatsliefhebbers. Duizenden Nederlanders bevolken dan ook de hotels, restaurants, het ijs en de feesttent.

Onze toppers van de club doen mee met de wedstrijden en dat geeft motivatie om alles te volgen. Onze dames Zoey van den Bosch en Eline Bennis hebben nog moeite met het slechte ijs en het tempo waarmee de toppers er schijnbaar moeiteloos overheen vliegen.

Tocht reed Zoey afgelopen zaterdag onder barre omstandigheden 100 km. Dat geeft moed voor het komende seizoen. Dit werk moet je leren door ondervinden.

Martijn van Es inmiddels een oude rot, kan het goed aan. De uitslagen: 23e op de AKM, 18e op het ONK en 4e op de barre 200 km. Hij is er altijd bij en een podium plaats zou welverdiend zijn. Het mocht de afgelopen week niet zo zijn. Natuurlijk had hij op het podium willen staan. Natuurlijk is hij teleurgesteld met zijn overigens mooie 4e plaats. Maar toch na al die ontbering, valpartijen, de pijn, het verschrikkelijke afzien en dan net niet op het podium. Het is hééééééél jammer dat Jelco Hoogeveen hem nog voorbij ging in de laatste meters. Maar dit is topsport, daar worden geen cadeautjes gegeven. Dan onze toerrijders. Vader Siem van Es en ondergetekende toerde dinsdag naar onze langste tijd over 200 km. Theo Koot reed fluitend de 200 km. Speciale bewondering voor de 100 km van Regina de Winter. Haar beide dochters Jolanda en Sandra reden ieder 150 km. Marianne Nelissen kwam in haar eerste Weissensee knap op 150 km. Pech voor Tim Gareman. Te bang om te vallen na zijn ongeluk en pech voor zijn vriendin Esther, die ziek te bed lag.

De volgende wedstrijden zijn op 9 februari op de Italiaanse Rechensee en 16 februari op het Falun meer in Zweden de herkansingen.

Aad de Haas

 

Weissensee

weissenseeWeissensee

Vorige week zijn Erben, Angela en Jaco van der Lans, mee geweest naar de Weissensee in Oostenrijk. Op 25 januari heeft Erben, met zijn vader Jaco deelgenomen aan de Alternatieve Elfstedentocht.

Om 7.00 uur in de ochtend gingen zij samen van start bij -8 graden. Zij vonden wel dat er erg veel scheuren in het ijs zaten en er vielen ook heel veel mensen, vertelde Erben.

Je kon per ronde op 2 plaatsen eten en drinken krijgen en dan pakte Erben vaak een handje rozijnen en gingen zij af en toe even in het zonnetje zitten.

De rondjes waren 4,2 km lang en Erben heeft er 15 gereden, waarmee hij totaal 63 km heeft afgelegd.

Om 11.30 uur is Erben naar de tent gegaan om zijn oorkonde op te halen.

per; text-align: justify; text-kashida-space: 50%” class=”MsoNormal”>Hierna is vader Jaco alleen verder gegaan en heeft de 100 km volgemaakt.

Ingestuurd door Tom de Haas

 

Hij heeft er hard voklavertjeor gestreden, maar onze papa Theo heeft de Alternatieve elfstedentocht van 200 km. op de schaats gereden !

“de Winter “, blijkt een goede achternaam, want ook onze oma Regina en tantes Jolanda en Sandra, hebben op de Weissensee meer dan 100 en 150 km. op hun naam staan !

Wij zijn erg trots op jullie, en heel erg goed gedaan,

liefs van Eline, Tim en Daan

 

Vrouw Actief

 

brandMensen zeggen vaak: “Ja,ja. Dat gebeurt mij niet. Ik weet wel wat ik doe.” Maar dan ineens !?!? Het is gebeurd. Evelien Borst van de Brandwonden Stichting komt o.a. het een en ander  vertellen over wat brandwonden zijn, hoe kunnen we ze voorkomen, wat doe je wel en wat doe je niet? Het wordt vast weer een leuke en leerzame avond. We zien jullie dinsdag 12 februari. Tot dan.

 

                                         Het bestuur

 

parochieberichten

 

Overleden: Franciscus Johannes Groen in ’t Woud in de leeftijd van 78 jaar.

Weekvieringen in de RK Parochiekern  H. Laurentius

Zaterdag   9 febr.   19.00 uur                                         geen viering

Zondag    10 febr.   11.00 uur                                       Carnavalsviering met het oudprinsen koor

                                                                                       Voorganger Pastoor J.v.d. Bie

Misintenties

Zondag 10 februari.11.00 uur voor de overleden armen en weldoeners van de parochie, Gerard Pijnaker Jaargetijde, Arend en Toos v.d. Voort -in ’t Veen, Aad en Nel Oliehoek -v.d. Ploeg, Sjaan en Jaap v. Es -v. Santen, Magda v. Santen -v. Paassen, Jan Kerkvliet, Carla Gielisse -de Groot, Henk de Groot, Frans Groen in ’t Woud, Barry v. Bohemen, Kees Overdevest, Henk en Leo Luiten, Elisabeth Maria Lelieveld -v. Veen, Antonius Jozef Johannes Lelieveld, Frans Koorevaar, Wouterus Gerardus Brugman, Adrianus Knijnenburg, Johanna Knijnenburg -v.d. Lubbe, Riet Knijnenburg -v. Vliet, Arie en Rika v. Santen – Verhagen, overleden ouders Vreeswijk -v. Leeuwen, Jet Overdevest – Rijneveen, Cor Casper, Dora Disseldorp –Luk, Francisca Overdevest – Nederpelt, Sjaak en Anja v. Santen – Koot, Nico de Heij, Gijs en Rie Onderwater, To Olsthoorn, Riet Oliehoek -de Haas, Cor en Nel  Verhagen – Kerkvliet, Miep Mooijman -v. Veen, Gerrit van Santen.

Kerkhulpen                              Kosters                          Lectoren                              Misdienaars

zaterdag   9 febr. 19.00 uur     A.v.S.                               geen                                   geen

Zondag   10 febr. 11.00 uur     A.v.S                                oud prins                            Bart v. Santen                          

                                                                                                                                   Simon v. Es

                            

 

 

 

oud prinsenkoor zingt

  oud prinsen

Oud Prinsenkoor uit Stompwijk zingt in Antoniushove  Leidschendam en Sonneruyter in Voorburg

Zondag 3 februari start voor de Oud Prinsen uit Stompwijk het carnavalsseizoen al. Er is flink geoefend op het repertoire en onder leiding van de nieuwe dirigent Jan van Leeuwen zal afgetrapt worden in ziekenhuis Antoniushove.  Om 10.30 uur wordt -in ietwat verkorte vorm- hier de mis in de kapel gezongen. Zowel voor de Oud Prinsen als voor Antoniushove een primeur. 

Vervolgens wordt om 14.30 uur een gezellig optreden verzorgd in de Sonneruyter en zullen de mensen daar getrakteerd worden op een uurtje carnavalspret met leuke liedjes. 

Een alleszins goede start dus voor het Oud prinsenkoor uit Stompwijk wat binnenkort weer omgedoopt zal worden tot Gaandrïe.  Prins Adrie I en page Sascha zullen de scepter dan zwaaien met behulp van de altijd vrolijke raad van Elf. Dit alles verzorgd door Carnavalsvereniging de Gaanders.

 

VVZZ Zaalvoetbalkampioenschap 2013

VV/ZZ Zaalvoetbalkampioenschap 2013

namens VV/ZZ Martijn Oudshoorn

Terwijl menigeen overdag hun laatste rondjes schaatsten, begonnen we al weer vroeg afgelopen zaterdagavond. Ondanks wat kleine technische obstakels, opgelost door elektriciteitswonderdokter Eric Fontein, gingen de teams ook op deze avond weer voortvarend van start. Ondanks dat de keepers erg hun best deden, moesten ze vele malen vissen. Beatz, bijvoorbeeld, scoorde maar liefst acht doelpunten tegen NOAD. NOAD, het team met de meest fanatieke supporters, kon uiteindelijk ook zelf het net vinden. De vreugde was zo enorm bij NOAD, dat het publiek vervolgens een halve stiptease kreeg voorgeschoteld. Ook de Hatseflatsers scoorden vijf doelpunten. De laatste, kort voor tijd gescoord door Irene Hulsbos, bleek fataal voor Marbenti, die nog knap terugkwam tot 4-4. Vervolgens stond de kraker op het programma. Henk de Vriep en Orion hielden elkaar lang in evenwicht, maar Toby van Marwijk wist uiteindelijk met een bekeken schot de drie punten binnen te halen. Verder waren er last-minute overwinningen voor Freddy en TZN en wist Van Rijn Transport, kort voor tijd, dankzij Ed van Rijn, de huidige topscorer met vijf doelpunten, een punt uit het vuur te slepen tegen Team O’Neill. Komende zaterdag zullen de laatste wedstrijden worden afgewerkt in de poulefasen. Bij de heren zullen de twee beste teams van de acht poules deelnemen aan de finaleavond. De Hatseflatsers, Stompwijk’92 A1, Freddy, ZZ, Van Rijn Transport, VVVS en F.C. Faas zijn al geplaatst. Voor de overige teams geldt aanstaande zaterdagavond de avond des oordeels. Bij de dames zullen de vier beste teams zich direct plaatsen voor de finaleavond. Drie van de vier teams zijn al bekend: De Wenteltrapjes, Pietertjes en de SJZ dames 2. De overige twee damesteams zullen in een onderling duel uitmaken wie zich als laatste team plaatst voor de finaleavond. Direct na de laatste wedstrijd, komende zaterdag, zal de loting in de kantine plaatsvinden. Op een hele speciale manier zal het wedstrijdschema van de finaleavond tot stand komen. Een spannende avond dus voor de boeg met een verrassend slot. Wie plaatst zich voor de finaleavond en hoe komt het finaleavondschema eruit te zien? Mis het niet, u bent van harte welkom in sporthal Meerhorst!

Uitslagen 3e speelavond 26 januari:                              Programma 4e speelavond 2 februari:                               

 F.C. Faas – VVVS                                   0-2                       17.30-17.55 De Wenteltrapjes – Pietertjes                                

Wilgenhof – F.C. bal tegen ’t dak             0-4                        17.55-18.20 IB Vestmannaeyjar – NOAD                                        

Staat ’t bier koud – Vet-er-aan               2-4                         18.20-18.45 Orion – F.C. Benson                                                    

Witte Condors – De Blauwe Duivels        2-2                          18.45-19.10 Witte Condors – ZZ                                                        

The Vlietteam – De Broekies                  0-4                         19.10-19.35 Beatz – F.C. Kip                                                                  

De Hatseflatsers – Marbenti                   5-4                          19.35-20.00 De Broekies – Ik weet het ff niet                                          

Henk de Vriep – Orion                           1-0                          20.00-20.25 Leipe Loetjes – Wilgenhof                                                

SJZ dames 2 – Dames veld                   5-1                          20.25-20.50 Boe! – Dames veld                                             

Bankie vol – ’t Dream Team                  6-0                          20.50-21.15 The Limit – Marbenti                                                          

3x Niks – ZZ                                        0-6                           21.15-21.40 The Vlietteam – Post Kogeko                                        

Beatz – NOAD                                      8-1                           21.40-22.05 TZN – F.C. bal tegen ‘t dak                                             

Van Rijn Transport – Team O’Neill         2-2                           22.05-22.30 De Blauwe Duivels – 3x Niks                                       

Boe! – De Wenteltrapjes                      1-4                           22.30-22.55 Henk de Vriep – De Leyens                                                

Ik weet het ff niet – Freddy                  1-2                           22.55-23.20 Team O’Neill – Staat ’t bier koud                                    

TZN – Leipe Loetjes                             2-1                          23.20-23.45 De Hatseflatsers–Stompwijk’92 A1

 

Tjilde mist NK Junioren

Tjilde Bennis is er helaas niet in geslaagd zich te plaatsen voor het NK Junioren. Bij de landelijke selectie in Tilburg eindigde ze als 19e waar een plek bij de beste 14 vereist was. Tjilde verknalde haar toernooi op de 500 meter waar ze mede door een valse start een na laatste werd (46.40), Mede door een prima 1500 meter (10e in 2.19.71) kon ze nog naar de 19e plek stijgen, maar het was helaas niet voldoende. Haar uitschakeling was juist zuur, daar het NK junioren over 2 weken in Den Haag wordt verreden.

Landelijke selectie NK

500m

1500m

Klassement

Tjilde Bennis

46.40

2.19.71

19e

Condities Uithof laten geen goede tijden toe

Terwijl er volop werd geschaatst op natuurijs, ging het wedstrijdprogramma op de Uithof gewoon door. Er werden echter weinig goede tijden verreden. Vorig weekend had men het dak open gelaten met het oog op mogelijke sneeuwval, waardoor de wind vrij spel had. Dit weekend zorgde de vele regen voor stroef ijs. In combinatie met de lage buitentemperaturen werden er weinig persoonlijke records gereden. Olaf Verburg slaagde erin zijn beste tijd op de 500 meter met ruim 3 sec te verbeteren tot 1.13.14. Joy van der Meer (1.12.72) en Myrthe Turk (1.12.21) slaagden hierin niet.

De C-junioren reden hun laatste wedstrijd in hun competitie. Patty Vurens werd keurig 2e in 2.32.03. Nadine Turk, net hersteld van een griepje kwam op haar 1e 1500 meter tot 3.03.06. Edward Jansen reed technisch prima, echter was ontevreden over zijn tijd: 2.25.96.

Iris de Haas, ook niet helemaal fit, wist zich op de 1000 meter met 2.04.88 niet te verbeteren.

Uithof 19/26 jan.

100m

500m

1000m

1500m

Olaf Verburg

15.70 pr

1.13.14 pr

 

 

Myrthe Turk

15.12 pr

1.12.21

 

 

Joy van der Meer

15.56 pr

1.12.72

 

 

Tjilde Bennis

 

   46.07

1.32.54

 

Ferdinand Jansen

 

   44.03

1.29.52

 

Iris de Haas

 

 

2.04.88

 

Patty Vurens

 

 

 

2.32.03

Nadine Turk

 

 

 

3.03.06 pr

Edward Jansen

 

 

 

2.25.96

Tom de Haas

 

Dorp van het dorstige hert