De allerbeste wensen namens alle winkeliers van Stompwijk

De allerbeste wensen voor 2013 namens alle winkeliers van Stompwijk

Moederdagmarkt in Stompwijk bij de Coop voor de deur

Openbare vergadering op 14 januari 20.00 uur voor Stompwijkse ondernemers die mee willen doen met het bestaande concept. Er zijn nog enkele plaatsen vrij voor Stompwijkse ondernemers.

Opgeven vóór 12 januari per email: info@bloemsierkunstdepassie.nl

En u krijgt per kerende post de plaats van vergadering zodra wij alle aanmeldingen binnen hebben.

 

Bingo in het Dorpshuis

Bingo in het Dorpshuis

Allereerst willen wij u van het bingo team een voorspoedig 2013 toewensen, met veel geluk bij de bingo.

De eerstvolgende bingo avond is op maandag 11 februari. De maand januari slaan we na onderling overleg over.

Wij hopen weer u te zien op maandag 11 februari.

Lenie Zuidgeest

 

Stompwijk in 1972 ,het jaar van het sociologisch rapport

 

Al een paar jaar geven we in het kerstnummer een terugblik over Stompwijk, maar dan  40 jaar geleden.  Dit jaar is 1972 aan de beurt.  Met recht een van de roerigste jaren die ik als 19 jarige bij de Dorpsketting mocht meemaken.  Het politiek engagement begon in 1970 en 1971 voorzichtig te ontluiken om vervolgens in 1972 in alle hevigheid los te barsten. Als een rode draad  loopt het geruchtmakende “Sociologisch rapport”  door dit jaar en dus ook door de berichtgeving in de Dorpsketting.  De Stompwijkers werd een spiegel getoond die er niet om loog en die vele reacties losmaakte.  Stompwijk was ontwaakt en op alle fronten werd men strijdbaarder, ging men zich verenigen en werd men zich meer en meer ervan bewust dat alleen op de barricaden iets in ons zo rustige dorpje bereikt kon worden.  Dit rapport heeft dus uiteindelijk vooral door alle reacties wel iets losgemaakt en daardoor heeft men waarlijk wel op het gebied van woningbouw en voorzieningen (Hoefblad, Akkermunt en supermarkt) wat los gekregen, hoewel de realisatie daarvan pas begin jaren 80 plaatsvond.  In 1972 was men feller en directer op de man. Tegenwoordig zijn we wat gelatener, hebben geen vertrouwen in de lokale politiek en doen er zelf ook niets aan.

Het meest frappante vind ik zelf eigenlijk, als je door de berichtjes heenkijkt, dat er inhoudelijk  nu zo weinig verandert en dat het meer en meer lijkt alsof de wereld zich herhaalt. En misschien doet ie dat ook wel en zijn wij maar een minuscuul facetje van het geheel. 

Misschien wordt u alsnog  wakker als u tussen de kerstballen en oliebollen toch de moeite neemt om deze terugblik te lezen.  Misschien wordt 2013 dan wel het jaar waarop u zegt: “Ik pik het niet meer, ik bemoei me ermee en doe er wat aan “.  Kom dan eens bij de redactie van de Dorpsketting langs. Immers Jacob Cats schreef vele eeuwen terug al: “Het fijne puntje van mijn pen, is het felste wapen wat ik ken” .  Veel leesplezier ….. Leo Oliehoek

Het hele artikel is terug te vinden op het PDF

Beste Blesruiters

 

De eerste “wedstrijd” van de winterspringcompetitie is afgelopen zondag geweest. Hoewel het weer zondagochtend niet echt meewerkte(een felle regenbui ging vooraf aan de wedstrijd) was het weer een succes. We sprongen dit keer in de voorste rijbak omdat de  achterste te nat was. Gedurende het springen was het droog en kon iedereen(er waren 16 deelnemers) 2 keer starten. Gelukkig geen ongelukken en iedereen vond het weer leuk om mee te doen. Stefanie Roeling sprong met haar Shetland pony Lody met gemak 40 cm hoog. Een bijzonder compliment was er voor Sterre van Wissen die er met haar officiële wedstrijd outfit prachtig uitzag. Ik zie jullie graag op 27 januari 2013 weer voor de 2e keer bij het vervolg van de winterspringcompetitie.


Uiteraard is een bedankje voor alle helpers op zijn plaats.

 

De kerstgroeten van Piet van der Mespel 

 

Jaarwisseling gedicht

  

 Een nieuw jaar staat voor de deur 
Het leven snelt voorbij, 
     

 maar, lieve mensen hoewel ik dit betreur,                                                                                                                                          het maakt mij ook een beetje blij.


 Blij, omdat ik dit mee mag maken. 
Blij ook, omdat ik nog steeds besta,                                                                                                                                                omdat ik nog niet hoef af te haken 
en samen met U, over de drempel ga.

Gaan wij nu allemaal opnieuw beginnen?
Ja, want het is de hoogste tijd,

om ons eindelijk eens te bezinnen
en te kiezen voor de redelijkheid.


Nooit meer oorlog, nooit meer twisten.
Hebben we eindelijk elkander lief?
Er was zoveel dat wij steeds misten,
kies nu voor het goede, alstublieft.

Laat elke dag de zon weer schijnen
Zorg voor de toekomst van het kind.
Zodat het slechte gaat verdwijnen
en het louter vreugde vindt.

We hebben al 12 jaar kunnen profiteren,
van de nieuwe honderd jaar.

We moeten ons niets meer laten ontberen,
we moeten genieten, met en van, elkaar.

Ik wens U 365 hele fijne dagen.

Vol van gezondheid en geluk,

Laten we Cum Laude daarin slagen,
dan wordt dit jaar een meesterstuk!!.

Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar

 

gemaakt door een vriend van Jan van Rijn en iets aangepast en ingezonden Jan van Rijn

 

In de Gaanders Bierstube 19 januari

  

      

Onbeperkt Boerenkool met worst of Spare Ribs eten

Gaanders leden gratis

Overig € 14,95,  excl. consumpties

Kinderen tot 10 jaar € 5,—

Aanvang: 18.00 uur

De Gaanders organiseren, in de vorig jaar nieuw geopende Bierstube in Het Blesse Paard, een speciale avond als voorbereiding van het carnaval. Deze derde zaterdag van januari staat deze keer in het teken van heerlijk met z’n allen onbeperkt Boerenkool of Spare Ribs eten. De Gaanders Bierstube wordt om 18.00 uur geopend voor iedereen, om gezellig gezamenlijk te eten aan de echte biertafels. Het eten zal ongeveer tot  20.30 uur geserveerd worden.

 

Live optreden van Robbie Williams

Later op de avond in de Bierstube, is er een live optreden van Robin rocks the world, alias Robbie Williams maar Robin zingt ook ander repertoire. Robin heeft een aantal jaren geleden eerder op getreden bij de Gaanders. Dit was toen een doorslaand succes. (www.robinzingt.nl) De totale muzikale omlijsting wordt verzorgd door Deejay Kevin, inmiddels  wel bekend in Gaandrië van de kinder- en straatcarnaval maar ook van The Booming Night avonden. Natuurlijk zal zijne koninklijke hoogheid Prins Adrie en Page Sascha samen met Opper Thijs deze avond een polonaise lopen. De totale avond zal niet geheel in het teken staan van het carnaval maar ook andere muziek zal gedraaid worden.

Reserveren voor de Bierstube maaltijd is noodzakelijk, vol = vol. Tevens zal er een voorkeur aangegeven moeten worden om het voor Topkok Trevor en zijn collegae een beetje overzichtelijk te maken.

(Topkok Trevor maakt een speciaal kid’s menu)

Reserveren bij bestuursleden Jack Overdevest 06-26667780 of Peter Bregman 06-20957731.

 

kerstwens

 

Ook ik wens alle inwoners van Stompwijk én in het bijzonder de gebruikers en het bestuur van het Dorpshuis een sfeervolle Kerst en een fantastisch goed, maar vooral een gezond 2013 toe.

Graag tot volgend jaar??!!

Trees van Velzen,

voor zaalhuur nieuw tel.nr.: 06—42 33 21 51

 

Hartelijke kerstgroeten van Plony en Aad van Es uit Sydney

  sidney

 

Via Jan en Cok Faas, Theo van der Meer en ons aller Petra hebben wij het adres van Plony en Aad van Es in Sydney achterhaald. Aangezien twee van onze kinderen en twee kleinkinderen daar wonen, gaan we daar jaarlijks naar toe.

Dit jaar hebben we een bezoek gebracht aan Plony en Aad.  Wij zijn daar heel hartelijk ontvangen. Als lunch kregen we heerlijke Hollandse kroketten uit de Hollandse winkels in Sydney. Het meegebrachte harddraverijboek was goed voor veel herinnering en gespreksstof: “Leeft die nog, hoe is met haar, staat dat huis er nog”? Plony (79) en Aad (80) hebben nog veel belangstelling voor Stompwijk en de Stompwijkers. Volgend jaar zijn ze 50 jaar getrouwd, misschien komen ze dan weer een keer naar Stompwijk.

Zij wensen alle Stompwijkers

Prettige Kerstdagen en een Gezond 2013.

Frans en Helmien Jansen

 

Dorp van het dorstige hert