Nog één maal de Korencup

  korencup

“Hebben we dit jaar nog iets leuks of ontroerends meegemaakt?” Vraagje van de redactie DK 3 december. Natuurlijk!  De Korencup op 8 november in onze eigen Laurentiuskerk. Er is al veel over geschreven, maar voor de mensen die niet zijn geweest heb ik  hierbij de link waar het via internet nog is te bekijken in verkorte vorm. Gewoon even doen en genieten van wat er allemaal kan in onze kerk.

http://youtu.be/R3hRTe9YA0c 

Vindt u het te veel werk om in te tikken; gaat u even naar de website van de Dorpsketting op zoek naar dit stukje.

Veel plezier er mee.

Agnes van Boheemen- Vollebregt

 

Kom gezellig kerstklaverjassen in het Blesse Paard en steun Stichting Oranjefeesten Stompwijk

 

Stichting Oranjefeesten Stompwijk organiseert op 2de Kerstdag (woensdag 26 december) de jaarlijkse klaverjasmiddag in Het Blesse Paard in Stompwijk. U kunt zich als kaartkoppel inschrijven voor € 8,= per koppel. Vraag dus vriend, vriendin, buurman of vrouw, vader, moeder, collega, etc. om uw maat te zijn. U speelt gedurende 3 rondes tegen andere kaartkoppels.

Bij binnenkomst wordt U in de gelegenheid gesteld om lootjes te kopen voor de Loterij. Na de tweede ronde worden daarvan de prijzen verloot. De zaal is open om 13.00 uur en het kaart evenement zal om 14.00 uur beginnen.

De opbrengst van deze gezellige kaartmiddag en loterij komt ten gunste van de activiteiten op Koninginnedag en Bevrijdingsdag. U herinnert zich vast nog wel de aubade op het kerkplein, kinderspelcircus voor de kleintjes op het sportterrein, etc.

Tot ziens op 2de Kerstdag, Bestuur Stichting Oranjefeesten Stompwijk

 

Uitnodiging ‘Omgekeerd huisbezoek’

                                

‘Alles wat u altijd al had willen weten over de fusie’

Aan alle parochianen en andere belangstellenden:

Het is nog niet zo lang geleden, dat de pastoor of één van de kapelaans tenminste eenmaal per jaar op huisbezoek kwamen. Zo was het mogelijk om in contact te blijven en te weten welke vragen en behoeften er leefde onder de gelovigen. Door de afname van het aantal priesters en de veranderingen in de kerk en parochie, lukt het tegenwoordig niet meer om op deze manier contact te houden. Er is wel een andere mogelijkheid: namelijk die van omgekeerd huisbezoek. In plaats van dat de pastoor op huisbezoek gaat, nodigen wij u graag uit op de koffie bij ons. Maar alleen koffiedrinken dat is nu ook zo wat. Zoals de meesten van u weten zijn wij per 1 oktober gaan behoren tot de nieuw opgerichte parochie HH Petrus en Paulus, Leiden en Ommelanden. Misschien heeft u daar nog vragen over, bijvoorbeeld wat dat betekent voor de parochiekern H. Laurentius in Stompwijk. Kom dan vooral langs op deze informele avond over de nieuwe HH. Petrus en Paulus parochie.

Van harte uitgenodigd,

pastoor Jaap van der Bie,

pastoraal werker Marlene Falke-de Hoogh

Donderdag 17 januari

Omgekeerd huisbezoek

Thema: de nieuwe HH. Petrus en Paulus parochie

Dorpshuis 20.00-21.30 uur

Aanmelden bij:

Annie van Rijn tel. nr. 071-5802059

Of door een briefje in de bus bij de pastorie

 

Oud en Nieuw in Stompwijk

 

De gemeente, Adviesraad Stompwijk, Asafoetida, het Dorpshuis, de Gouden Leeuw, politie en brandweer, hebben ook voor dit jaar weer samen afspraken gemaakt voor een gezellige en veilige jaarwisseling in Stompwijk. Zo is er bij het Dorpshuis ruimte voor een vreugdevuur (met continu toezicht) op een ponton in de Stompwijksevaart en is ´The Limit´ in de kelder van het Dorpshuis voor het oudejaarsfeest open. De gemeente verleent ontheffing voor het sluitingsuur van The Limit tot 05.30 uur. Zorg dat je rond 04.00 uur binnen bent, want vanaf 04.15 uur gaat de deur op slot en worden geen bezoekers meer binnengelaten. De vrijwilligers van ´Stompwatch´ houden na afloop een oogje in het zeil.

Vuurwerk afsteken?

Nog even en het is weer zover. Dan vieren we met z´n allen het feit dat er alwéér een jaar voorbij is gevlogen, en maken we met het nieuwe jaar weer een frisse start. Vaak met een stapel goede voornemens, want het kan ieder jaar weer beter. De overgang van oud naar nieuw gaat altijd gepaard met een hoop geknal, van kurken en van vuurwerk. Maar die uitbundigheid is niet zonder gevaar, want soms gaat er bij vuurwerk iets mis. Je hoeft geen rund te zijn om vuurwerkslachtoffer te worden. Àls je dan vuurwerk afsteekt, doe het dan op een veilige manier.

21 Ogen

Maar liefst 670 vuurwerkslachtoffers werden afgelopen jaarwisseling behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Voor 94 van hen eindigde oud&nieuw in een ziekenhuisbed. Oogartsen behandelden 207 oogletsels. Bij 81 slachtoffers is er sprake van blijvend letsel. Uit onderzoek van het Nederlands Oogheelkundig Genootschap blijkt dat de meeste mensen die oogletsel oplopen toeschouwer zijn. Dit jaar heeft dat het zicht van 21 ogen gekost. De grootste risicogroep zijn kinderen tot 18 jaar.

Kopen en afsteken

Voor het kopen van vuurwerk: ga naar een officieel verkooppunt. Daar kun je op vrijdag 28, zaterdag 29 en maandag 31 december op legale wijze aan vuurwerk komen. Afsteken van vuurwerk mag alleen tussen 31 december 2012  10.00 uur en 1 januari 2013, 2.00 uur.

Sleuteladres bedrijven

Een dringend verzoek aan de bedrijven in onze gemeente. Geef een sleuteladres aan op uw pand, zodat de hulpverlenende instanties u kunnen waarschuwen bij eventuele vernielingen.

Containers afgesloten

De verschillende wijkcontainers die Avalex in beheer heeft, zijn rond de jaarwisseling afgesloten.

Hier een overzicht van de tijden dat u die containers niet kunt gebruiken.

De ondergrondse containers voor huishoudelijk afval gaan maandag 31 december om 18.00 uur dicht en op nieuwjaarsmorgen om 6.00 uur weer open.

De bovengrondse containers voor huishoudelijk afval worden op 31 december geleegd om problemen te voorkomen.

De bovengrondse en ondergrondse containers voor papier en kunststof zijn van 31 december tot 2 januari afgesloten.

De ondergrondse textielcontainers gaan dicht van 31 december tot 2 januari; de bovengrondse exemplaren worden op 31 december verwijderd en op 2 januari teruggeplaatst.

Veilige plaats minicontainer

Laat uw minicontainers niet langs de straat of in de voortuin staan, maar zet ze tijdens de viering van oud en nieuw op een veilige plaats. Dat geldt uiteraard ook voor bedrijfsvuilcontainers.

Glasbak vol? Flessen mee terug!

De feestdagen zorgen ieder jaar weer voor een grote hoeveelheid lege flessen en glazen potjes. U kunt ze gelukkig altijd kwijt in een glasbak bij u in de buurt of bij een van de winkelcentra. Vooral in deze periode zorgt de gemeente ervoor dat de glasbakken vaker worden geleegd. Mocht u onverhoopt toch een volle glasbak treffen, neemt u dan alstublieft uw glas mee terug en zet het niet naast de volle bak. Dat voorkomt een hoop overlast. Hebt u nú al veel leeg glas in huis? Breng het dan vóór de feestdagen weg.

 

Het verhaal van Misty, terug van weggeweest…

 misty

Een slechte jeugd heb ik niet gehad. Maar ik heb altijd een hekel aan mensen die geen paard kunnen rijden, die weinig gevoel hebben bij paarden en niet met ons soort kunnen communiceren. Die zitten maar even op mijn rug, want ik kieper ze er zo af. Zonder pardon.

Toen ik zeven jaar was belandde ik in Stompwijk. Heb heel wat meegemaakt bij de Blesruiters, mooie tijd was dat. Met mijn één-meter-twintig sprong ik over een hindernis van één-meter-tien. Liet ik ze even een poepie ruiken. Deze dame met küren wilde best galopperen in de bak, maar alleen met een goede ruiter.

Ook een paardenleven kan raar verlopen. Toen mijn eigen ‘Anky van Grunsven’ naar de grote school ging, had ze minder tijd voor mij. Mijn bazin ging over op een groot paard (Ashara) en ik ging in de verkoop. Belandde medio 2008 na goed overleg tussen koper en verkoper in Limburg.  Maar de aard van dit beestje verloochende zich ook daar niet: ook daar gooide vrijwel alle berijders er gewoon af. Dat ging zo: even gang maken, dan bokken en ineens stoppen, nek naar voren en hopsakee, dan lag er weer één af. Dat gedrag beviel de nieuwe eigenaar niet en dus zocht ze samen met de vorige een nieuwe bestemming.

Dus weer in de verkoop. Ik werd gepoetst, geborsteld en aangekleed alsof ik naar de Olympische Spelen werd gestuurd. Via een handelaar kwam ik terecht op een onbekend adres. Later wist ook de handelaar zogenaamd niet meer waar en aan wie precies ze mij hadden verkocht. Ergens in de buurt van Emmen.

Mijn eerdere Stompwijkse bazin was intussen naar mij op zoek. Haar dochter, mijn Anky, droomde nog wel eens over mij. De bazin startte een zoektocht op internet en schreef alle maneges aan in Emmen en omgeving. Ik verbleef intussen in een kleine privé-manege met nogal wat kleine pony’s. Ik was hier doodongelukkig.

Ook in deze kleine manege gooide ik iedereen eraf. Bovendien kreeg ik van de eigenaar minder eten, vooral minder krachtvoer. Ik slonk en werd – inmiddels achttien jaar jong – steeds magerder. Met wat minder voer zou ik die rare streken wel afleren. Mis dus. En alweer kreeg ik al snel het predicaat ‘ongeschikt’.

Het baasje zou wel weer iemand anders voor me zoeken. De speurtocht van mijn oude bazin had succes. Ze hadden me eindelijk weer gevonden. Ze kwamen kijken en schrokken zich een hoedje. Inderdaad had ik een aardig jasje uitgedaan en had het daar bepaald niet naar mijn zin…en dan druk me voorzichtig uit. Een akelige plek, om moedeloos van te worden.

Het nieuwe baasje voelde rap aan, dat de oude Stompwijkse bazin me terug wilde. Hij vroeg een onredelijk hoog bedrag. De hereniging dreigde niet door te gaan. Dezelfde bazin informeerde een halfjaar later nog eens…want de verjaardag van mijn ‘Anky’ naderde. En jawel, op 6 februari werd en afspraak gemaakt en daags daarna was ik na twee á drie jaar omzwervingen weer terug naar Stompwijk.

Voor de lol hadden ze me een dag later nog even bij m’n oude bazin in de schuur gezet. De jarige ‘Anky’ , intussen zelf 17, werd  naar de schuur gestuurd om even iets te pakken……en daar stond ik….haar verjaarskado. Intussen ben ik weer aardig aangesterkt, heb zelfs een buikje. Maar ik ben weer thuis.

Mijn naam is Misty, ik ben een schimmel en geniet nu, terug in Stompwijk, tussen andere paarden…..van m’n oude dag.    Misty

 

Proef het kerstsfeertje van Boerderij ’t Geertje

 

Op zondag 23 december organiseert Boerderij ´t Geertje’ de kerstsfeerdag van 12.00 tot 17.00 uur.

Elk jaar weer vieren wij op zondag voor Kerst, samen met onze bezoekers, Kerstmis. De hele boerderij is dan rijk aan kersttafereeltjes. De klompenmaker en smit laten hun ambacht zien. Daarnaast zijn er vele activiteiten te doen voor kinderen, zoals broodjes bakken, kerstballen beschilderen, kerststukjes maken of houten kerstmannetjes maken.

Muzikale groepen, de levende kerststal en vuurkorven maken de kerstsfeer af.

Dus kom en beleef de winter op de boerderij!

Graag tot ziens, fam. van Rijn

 

Zestien miljoen vlammetjes

 

’t Is vier dagen voor Kerstmis, dit is de kortste dag.
Als het straks buiten donker wordt, begint de langste nacht.
En als we nu niet gauw iets doen, dan houdt die nacht nooit op.
Dan blijft het donker buiten. En ook in onze kop.

                      Dit is het oude Joelfeest. Jaag nu het duister weg!
                      Ik heb gelezen hoe dat moet, dus doe wat ik je zeg:
                      Steek allemaal een kaarsje aan, dat is vandaag verplicht.
                      Zo vragen wij tezamen om de terugkeer van het licht.

Dat deed de oermens vroeger al, met vuurtjes groot en klein.
Dat deden ook d’Egyptenaar, de Griek en de Romein.
Dat deden de fossielen, dat deden de Germanen,
dat deden alle cowboys en ook de Indianen.
Dat deden de Batavieren en de Kaninefaten,
en ook de dinosaurussen, toen die nog konden praten.

                    Ook zij staken een kaarsje aan en zongen dan een lied.
                    Het ging niet over Jezus, die had je toen nog niet.
                    Ook zij staken een kaarsje aan en gingen zitten dromen
                    over de terugkeer van het licht, over een nieuwe zomer.

Zo vierden zij het feest van Joel en joegen het duister weg.
’t Is al die eeuwen goed gegaan, dus doe wat ik je zeg.
Zo moeten wij het ook doen, met z’n allen deze nacht.
Het moet vooral tezamen, – daarin ligt onze kracht.

                   We steken nu de kaarsjes aan. Het is een pracht gezicht,
                   Die zestien miljoen vlammetjes. Dat heet midwinterlicht.
                   Die zestien miljoen vlammetjes – daarin schuilt onze kracht.
                   Het moet vooral tezamen. Want anders blijft het nacht.

Ingezonden door Agnes van Boheemen en geschreven door Sjoerd Kuyper 

 

Samen werken aan de theatervoorstelling

 

Al eerder dit jaar heeft u kunnen lezen over de samenwerking tussen het Dorpshuis en BSO de Huifkar (SKZ). Met behulp van de gewonnen Lenteprijs willen zij een theatervoorstelling realiseren voor Stompwijkers, uitgevoerd door Stompwijkers.

In de zomer en de herfst is er hard gewerkt aan de opzet van de voorstelling en werving van ‘workshopdocenten’. Er is gekozen voor het thema: ‘Stompwijk door de jaren heen’. In de voorstelling zal onder andere toneelspel, zang, dans, foto, film, interviews en circus aan de orde komen.

Afgelopen vrijdag 14 december is Patricia de Jong (Manager van SKZ) bij groep 5, 6, 7 en 8, van de Maerten van den Veldeschool, op bezoek geweest, om de kinderen te vertellen over de theatervoorstelling. De kinderen hebben een brief gekregen met een invulstrookje. Deze kan ingeleverd worden bij BSO de Huifkar/peuteropvang ’t Peuterparadijs, aan de Van Santhorststraat 1 te Stompwijk.

De organisatie is daarnaast ook op zoek naar veel Stompwijkers tussen de 14 en 120 jaar oud, die mee willen spelen, zingen, dansen, filmen, fotograferen en bouwen.

Er zullen in januari, februari en maart 6 workshops gegeven worden per onderdeel in het Dorpshuis. Deze workshops worden op werkdagen tussen 16.00 en 19.30 uur gegeven. Ieder onderdeel heeft een eigen dag en tijd. Jong en oud zullen meedoen aan de workshops. Vervolgens zullen we gezamenlijk 2x een generale repetitie doen.

Op donderdag 21 maart 2013 zal de voorstelling van 16.00 tot 17.30 uur te zien zijn en wordt daarna feestelijk afgesloten.

De organisatie hoopt op veel aanmeldingen zodat er, met elkaar, echt iets moois gemaakt kan worden.

 

U kunt u voor 1 januari 2013 opgeven bij:

Patricia de Jong, Tel. 06-42379087 of  pdejong@kinderopvangzoeterwoude.nl (ook voor vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen)

 

Ook kunt u een briefje met daarop ‘theatervoorstelling’, naam, adres en telefoonnummer afgeven bij BSO de Huifkar/peuteropvang ’t Peuterparadijs, Jetty Noordzij, Maria v Santen, Carmen Oliehoek of Jose van Santen. Deelnemers krijgen in de eerste week van januari bericht over de voortgang.

 

Kerstsfeer met Fanfare Juliana in Het Blesse Paard

 

Aanstaande zondag (23 december), kunt u alvast de echte kerstsfeer beleven. Zo vlak voor kerst houdt fanfare Juliana een kerstconcert! Leuk voor jong en oud, en iedereen daar tussen in. Natuurlijk spelen we die middag de echte meezing klassiekers en die mogen vanzelfsprekend meegezongen worden! Daarnaast wordt er ook een spannend kerstverhaal verteld. Het verhaal van de Grinch, die een hekel heeft aan Kerstmis en vast besloten is het voor iedereen te verpesten… als dat maar goed komt! Naast het verhaal en de klassieke kerstliederen spelen we ook een aantal hele moderne kerstcomposities. Bijvoorbeeld een  medley van allemaal verschillende kerstliederen in Japanse stijl. U kunt zich waarschijnlijk wel voorstellen dat dit een hele nieuwe klank geeft aan al die kerstliederen.

De muziek samen met de verse apfelstrüdel, warme glühwein en sfeer van de zaal in het Blesse Paard zullen er hopelijk voor zorgen dat u alvast het knusse kerstgevoel ervaart.

De zaal gaat open om 14.30 uur, het concert begint om 15.00 uur.

Hopelijk tot zondag!

Met muzikale kerstgroet,  Fanfare Juliana

Fanfare Juliana wenst u:

 

Een heel vrolijk kerstfeest
&
een muzikaal 2013!

 

Ook in 2013 hopen wij u weer bij onze

concerten te mogen verwelkomen!

 

 

VV/ZZ Zaalvoetbalkampioenschap 2013

                                                                    

 

Het jaar 2012 loopt al bijna weer op zijn eind. De laatste maanden van het jaar staan voor ons, als organisatie, in het teken van evalueren, ideeën uitwerken en knopen doorhakken. De afgelopen maanden hadden we niet te klagen over genoeg uitdagingen voor het naderend toernooi: het opvangen van het gestopte scheidsrechterskwartet en de EHBO dames die een stapje teruggedaan hebben, het oneven aantal ingeschreven teams, 33 herenteams en 5 damesteams, en het damestoernooi, na een kritische evaluatie, te hervormen. Verder was het wedstrijdschema, dit jaar, een echte uitdaging. Gelukkig beschikken we ook dit jaar weer over een organisatieteam die geen uitdaging uit de weg gaat. Hoe het allemaal in zijn werking gaat, zult u als deelnemer of toeschouwer zelf gaan ervaren. Om te beginnen zullen de contactpersonen van de ingeschreven teams het programmaboekje naar verwachting rond de Kerst op de deurmat horen ploffen. Vervolgens kan men vanaf de Kerst onze nieuwe Facebook pagina nog meer op de voet gaan volgen. Samen met de website van Stompwijk’92 zullen we deze pagina gebruiken om u zo goed als mogelijk op de hoogte te houden van het VV/ZZ toernooi. Uiteraard zullen wij ook via de Dorpsketting belangrijke berichten met u delen. 5 januari 2013 is alweer de eerste speelavond. Een speciale gast, niemand minder dan Prins Adrie I, zal mede het herentoernooi voor ons gaan openen. Als dit geen vuurwerk oplevert?! Ook het damestoernooi verdient een spectaculaire opening. Loes de Haas zal op 12 januari 2013, de tweede speelavond, namens Studio Oase de dameswedstrijdbal beschikbaar stellen en de aftrap mede gaan verrichten. Verder zullen onze toernooidames en transportdochters Ilja van Rijn en Romy van Vliet namens Van Rijn Transport en Ed van Vliet Transport de wisselbeker van het damestoernooi overhandigen aan de VV/ZZ organisatie. Als klap op de vuurpijl zullen wij u kennis laten maken met onze kersverse ambassadrice van het damestoernooi, Kim v/d Berg. Zij zal, naast een poging wagen op de goal, ons gaan ondersteunen in het verbeteren en nog leuker maken van het damestoernooi. Ook dit jaar maken wij weer graag gebruik van de vele vrijwilligers die in dit toernooi hun steentje zullen gaan bijdragen. Wij willen hun graag hiervoor alvast bedanken. Verder willen wij graag stilstaan als nooit tevoren bij onze doelstellingen: Gezelligheid, Prestaties en Sportiviteit (GPS). De recente ontwikkelingen in het hedendaagse voetbal bezorgen ons wel eens hoofdpijn, daarom zullen wij tijdens het toernooi nog meer onze doelstellingen proberen te delen met de deelnemers en toeschouwers. Rest mij nog namens VV/ZZ en Stompwijk’92, u als deelnemer, toeschouwer of vrijwilliger een sportief, respectvol, spannend en gezellig toernooi toe te wensen. We zien u graag weer verschijnen op het vertrouwde adres en om in de stemming te komen treft u hieronder alvast het speelschema van de eerste speelavond aan:               

5 januari

Tijd                                         Poule            Team thuis                                                     Team uit

17.55-18.20                           B                    Beatz                                                      IB Vestmannaeyjar

18.20-18.45                           E                   Leipe Loetjes                                            F.C. bal tegen ’t dak

18.45-19.10                           I                    Boe!                                                          SJZ dames 2

19.10-19.35                          A                    F.C. Benson                                              De Leyens

19.35-20.00                          D                  The Vlietteam                                              Freddy

20.00-20.25                          F                    ZZ                                                              De Blauwe Duivels

20.25-20.50                         G                    Van Rijn Transport                                     Vet-er-aan

20.50-21.15                         C                    Stompwijk’92   A1                                      Marbenti

21.15-21.40                         H                    VVVS                                                         ’t Dream Team

21.40-22.05                        B                      NOAD                                                         F.C. Kip

22.05-22.30                        I                       Pietertjes                                                  Dames veld

22.30-22.55                       H                       Bankie vol                                                  F.C. Faas

22.55-23.20                      D                        De Broekies                                               Post Kogeko

23.20-23.45                      C                        De Hatseflatsers                                         The Limit

 

namens VV/ZZ Martijn Oudshoorn

 

Dorp van het dorstige hert