Stoffige zaken café 

We hebben in het Dorpspunt een prachtig atelier, maar het is er te vaak te donker op de avonden.

Kunnen we met alle creatievelingen (ook niet), of het nou haken, punniken, naaien, schilderen, boetseren of vilten is, lekker bij elkaar kruipen, elkaar helpen, stimuleren, lekker kletsen allemaal op één avond. 

Ik heb een voorstel om daar op de woensdagavond verandering in te brengen. 

Laten we in een proef periode kijken of we met elkaar een vast creatief instuif café kunnen creëren. 

Deze eerste avonden wil ik ook graag bespreken of het de juiste avond is en wat iedereen zou willen. Het is de bedoeling dat de drempel laag ligt en dat het voor iedereen mogelijk is hieraan deel te nemen.  

De woensdagavonden zijn: 

16 en 30 oktober 

13 en 27 november 

Ik nodig iedereen uit om te komen, neem je ideeën, naaimachine of breinaalden en wol mee. 

Ik zorg voor de eerste workshop waar met kraaltjes een leuke spin gemaakt kan worden, voor € 1,–. 

Tot ziens! 

Elly de Waal,  

0715802271/0653486665 

Hobbycirkel@outlook.com 

VrouwActief ….. oktober

Op dinsdag 8 oktober gaan we actief aan de slag.

We gaan zeepjes vilten onder leiding van Elly de Waal. Zij heeft deze techniek behoorlijk onder de knie en is heel enthousiast. We hebben dit al een ochtend met het bestuur getest en het is makkelijk te doen voor iedereen.

We maken 2 zeepjes, een grote en een kleine en zoals jullie zullen zien is er na afloop geen een hetzelfde. Een leuke manier om met elkaar bezig te zijn en een mooi resultaat. Met als extraatje een paar schone, heerlijk ruikende, handjes.

Neem allemaal wel twee kleine gastendoekjes of theedoeken mee vanwege het water en om de zeepjes mee naar huis te kunnen nemen om verder te drogen.

Er zijn nog niet heel veel reacties binnen na de aankondiging in de Dorpsketting en het verzoek in de mail, dus wil je meedoen geef het deze week nog door. Kosten € 10 over te maken op de rekening van VrouwActief. Het is echt leuk om te doen en ook leuk om cadeau te geven als je het zelf niet wilt houden.

Tot de 8e in het Dorpspunt.

Namens bestuur VrouwActief, Ria Luiten

Zondag 8 december: Geen Wereldlichtjesdag Stompwijk

Tot onze spijt willen wij jullie vertellen dat we stoppen met de mooie samenkomst van Wereldlichtjesdag op de tweede zondag van december.

Wij hebben het 5 jaar met heel veel liefde en dankbaarheid gedaan en wij bedanken jullie dan ook voor het vertrouwen dat jullie in ons stelden.

Als er iemand is die het stokje van ons wil overnemen, zijn wij zeker beschikbaar om informatie over het organiseren van deze samenkomst te delen. 
Bel dan naar Vera via 06 – 38 46 21 93. 

Warme groeten,

Frans, Vera, Jerney en Chantal Hendriks, Vera van Houten en José van Santen

Bouw 28 woningen in Stompwijk

B&W willen de bouw van 28 woningen aan de Dr. van Noortstraat Stompwijk (nummers 94-120A) toestaan. Ze hebben de gemeenteraad gevraagd een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Het gaat om acht huurappartementen en 19 ééngezinswoningen.

Van de woningen valt 30 procent in de categorie sociale huur, 20 procent wordt middeldure koop of huur. De rest is vrij.

De sociale huurwoningen worden wel kleiner dan de gemeente vereist: 49 vierkante meter in plaats van 55. B&W stellen echter dat dat hier niet anders kan. Er komen 56 parkeerplaatsen waarvan er 25 bedoeld zijn voor gebruikers en bezoekers van het naastgelegen Dorpshuis. Volgens de normen komen er twee parkeerplekken te weinig. Dat is echter alleen door de week in de avond het geval. B&W vinden dat geen bezwaar.

De Blesruiters, uitslag klaverjassen 

We hebben weer gezellig gekaart, we hadden zes tafels en grote strijd wat wil je nog meer. Iedereen had er weer zin in, dus liep alles gesmeerd. Er waren voldoende leuke prijzen. Stef had zelfs teveel, want die deelde de overheerlijke appeltaart, vers gemaakt door Agnes, uit waarvoor dank.

1e        Fried de Jong                            5793 punten 

2e        Charles van Bohemen            5437  

3e        Stef Verburg                              5332

4e Johan van Gestel   5251  

5e Ria Luiten  5093   

6e Bert van Es 5040  

De aanmoedigingsprijs ging naar Nathalie met 4141 punten.

Volgende kaartavond is op vrijdagavond 25 oktober.

Vriendelijke groet, Nico Bolleboom 

Jetty’s eettafel

Wat was het weer een gezellige middag afgelopen vrijdag bij Jetty’s eettafel.

Een vol Dorpspunt met 41 dinergasten die een driegangen diner voorgeschoteld kregen van kok Jens met zijn team. Vandaag kreeg men vooraf een heerlijk wortelsoepje met kokos en koriander, een hoofdgerecht van andijviestamppot met een gehaktbal, (de andijvie stond ’s morgens nog in de tuin bij Jens, dus verser dan dit wordt het niet) en een Deens toetje, vrij vertaald schapenschijt met scheerschuim. Het smaakte beter dan het klinkt. Iedereen was lekker aan het eten toen ik om half een ook aanschoof na er even ertussenuit geweest te zijn.

Een plekje naast Ria van Dijk waar toevallig niemand zat, even een praatje maken met de gasten. Toen viel ik gelijk met mijn neus in de boter want zij had wel een heel leuk nieuwtje. Nadat Jetty’s eettafel in het Krantje gestaan heeft, in het kader van de week van de eenzaamheid, en hier een aantal Leidschendamse ouderen op gereageerd hebben en vandaag bij ons aanschoven, bleek een van de dames een heel oude schoolvriendin van Ria te zijn. Nadat zij met elkaar op de lagere school gezeten hadden in de Haagsche Schilderswijk 75 jaar geleden, waren zij elkaar niet meer tegengekomen. En hier op deze middag zaten zij ineens met elkaar aan tafel. Er moest natuurlijk een foto gemaakt worden van de vriendinnen van weleer Ria van Dijk- Ballering en Tini Schilperoort.

Toen Tini vertelde dat zij nog meer Stompwijkse vrouwen kende die hier aanwezig waren waarmee zij tot 7 jaar geleden gezwommen heeft in de Fluit, moesten Corry Luk en Greet van Geijlswijk er natuurlijk ook bij komen staan.

Een memorabele middag en leuk om te zien dat Jetty’s eettafel zo verbindt. Ook aan de andere tafels werd er volop gepraat en gelachen met elkaar en dat is uiteindelijk het doel van Jetty’s eettafel. Een middag lekker eten met elkaar, maar vooral het contact met elkaar. Zeker in deze week tegen de eenzaamheid wordt er extra aandacht gevraagd om elkaar niet uit het oog te verliezen. Kijk het hele jaar om naar elkaar, even groeten, even een lach, een bakkie of wat extra hulp, je kunt het op allerlei manieren invullen, maar doe het! Ik hoop dat Ria en Tini, na elkaar zolang uit het oog verloren te hebben, nog een poos bij kunnen praten over al die jaren.

Op vrijdag 25 oktober is de volgende eettafel, wie en wat is nog even een verrassing, welkom zijn jullie wel.

Namens het Jetty’s eettafelteam, Ria Luiten  

Opbrengst collecte Prinses Beatrix Spierfonds

De collecte voor het Prinses Beatrix Spierfonds die werd gehouden in de week van 8 t/m 14 september heeft het fantastische bedrag opgeleverd van

€ 1312,66. Dit bedrag is inclusief de QR code die stond vermeld met een sticker op de collectebus.

Dit bedrag is mede tot stand gekomen door de super inzet van onderstaande collectanten:

Anja S, Anja R, Cindy, Jos, Marion, Carla v. S, Evelien, Laura en onder getekende.

Ik wil hen hartelijk danken hiervoor!

U als dorpsbewoner hartelijk dank voor uw gift!

Het bedrag is inmiddels overgemaakt naar het Prinses Beatrix Spierfonds.

Tot volgend jaar.

Groetjes, namens Prinses Beatrix  Spierfonds

Hélène van de Bosch, (coördinator in Stompwijk)

Vlietland: bericht van gedeputeerde

Ontwikkelaar DLR heeft bij de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) bezwaar gemaakt tegen het afwijzen van een omgevingsvergunning ten behoeve van de bouw van 222 recreatiewoningen in natuur- en recreatiegebied Vlietland. DLR en Recreatiecentrum Vlietland (RCV) hebben ook aangegeven niet bereid te zijn tot overleg over een alternatieve plek voor die bouw.

Dat meldt gedeputeerde Anne Koning in een brief Provinciale Staten. Zij informeert daarin over recente ontwikkelingen die raken aan het voornemen van ontwikkelaar DLR om recreatiewoningen in provinciaal recreatiegebied Vlietland te realiseren. Een uitspraak van de gemeenteraad Leidschendam-Voorburg (voortouw nemen bij onderzoek naar een alternatief bouwplan) heeft Koning nog niet opgenomen in het stuk.

De punten die de gedeputeerde aanroert:

= Besluit Omgevingsdienst Haaglanden. Allereerst wil ik u informeren over het besluit van 30 juli van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) tot het weigeren van de aanvraag van DLR voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een flora- en fauna-activiteit. DLR is de partij die grond in ondererfpacht heeft verkregen van de erfpachter Recreatie Centrum Vlietland B.V. (RCV) en voornemens is op deze grond 222 grondgebonden recreatiewoningen te realiseren. De aanvraag voor de omgevingsvergunning is geweigerd door de ODH vanwege de volgende redenen:

1. Het natuurwaardenonderzoek voldoet niet aan de voorwaarden die gesteld zijn in de Omgevingsregeling;

2. Het onderzoek naar alternatieven voor de verblijfplaatsen voor de aangetroffen boommarter is onvolledig. Zo is er niet gekeken naar andere locaties of andere manieren van inrichten waarbij de verblijfplaatsen van de boommarter wel behouden kunnen blijven;

3. Het wettelijke belang voor de activiteit onvoldoende is onderbouwd;

4. Er is onvoldoende aangetoond dat de vervangende voorzieningen voor de boommarter functioneel en effectief zullen zijn als de werkzaamheden aan de gang zijn. Hierdoor kan de gunstige staat van instandhouding van de boommarter in het plangebied niet gegarandeerd worden.

De ODH heeft inmiddels van de bezwarencommissie vernomen dat DLR op 9 september bezwaar heeft gemaakt tegen de weigering. Het is geen pro forma bezwaar wat betekent dat de gronden van het bezwaar meteen zijn ingediend.

= Bestemmingsplan doorontwikkeling Vlietland Noord. In de (provinciale) commissie Ruimte en Milieu is afgesproken om Vlietland in de commissie te bespreken na behandeling van het bestemmingsplan Doorontwikkeling Vlietland Noord in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Er is nog geen datum bekend van bespreking van het bestemmingsplan in de gemeenteraad. In de vergadering van de Commissie Omgeving van de gemeente van 3 september is door B&W aangegeven dat het bestemmingsplan pas ter bespreking zal worden aangeboden als er helderheid is over de omgevingsvergunning.

= Provinciale verplichtingen. De provincie heeft voor het nakomen van haar verplichtingen inzake het verwijderen van de wandel – en fietspaden en de parkeerterreinen in het erfpachtgebied, aangegeven hiermee pas te starten als DLR de benodigde vergunningen heeft verkregen en ook duidelijk maakt haar werkzaamheden op korte termijn te zullen gaan starten. Het besluit geeft aan dat grootschalige werkzaamheden van DLR die het leefgebied van de boommarter aantasten op dit moment niet mogelijk zijn. Mocht DLR andere werkzaamheden willen starten waarvoor geen vergunning nodig is en waarbij de genoemde structuren belemmerend zijn voor het uitvoeren van die werkzaamheden, dan zal de provincie deze beoordelen op basis van de met DLR en RCV gemaakte afspraken over de erfpacht.

= Peiling alternatief voor Vlietland. U bent eerder geïnformeerd over de brief van B&W Leidschendam-Voorburg over de reacties van DLR, RCV en Gedeputeerde Staten op de peiling naar een eventuele alternatieve locatie voor de ontwikkeling van de recreatiewoningen in de Meeslouwerpolder in Stompwijk. B&W hebben hierin aangegeven dat dit idee door DLR en RCV wordt afgewezen. In ons periodieke ambtelijk contact met zowel DLR als RCV is gevraagd of deze partijen bereid zouden zijn om met de betrokken partijen in overleg te treden over deze alternatieve locatie. Beide partijen hebben aangegeven dat ze bewust gekozen hebben voor Vlietland en dat hun ambities niet te realiseren zijn in de Meeslouwerpolder en derhalve hierover niet in overleg te willen treden.

Wijk en Wouden organiseert Geuzenvaart

Dit jaar is het 450 jaar geleden dat de Geuzen de Spanjaarden en met name de hertog van Alva verjoegen na de 80-jarige oorlog en Leiden ontzet werd. De Watergeuzen staken in september 1574 de dijken door in Rotterdam en Capelle aan de IJssel. Door een kerende wind met stormkracht liepen de polders rond Leiden onder water. Zo konden de Geuzen via Zoetermeer en Zoeterwoude over het water naar de stad. Daar waren de mensen uitgehongerd door het beleg van de Spanjaarden, onder aanvoering van bevelhebber Valdez, die met schansen de stad volledig hadden afgesloten. Ook de pest had flink toegeslagen zodat er veel ellende en sterfgevallen waren in de stad.

Wijk en Wouden organiseerde op 29 september een speciale

Geuzenvaart met de Meervaarder vanaf het Geertje. De boot was met 32 mensen vol.


Om 10.00 uur was de afvaart met een schipper en een gids die het verhaal van Leidens ontzet vertelde en tegelijk ook wat over de natuur en het gebied waar we langs kwamen.

Marieke van Leeuwen zorgde voor koffie en een lekker broodje met kaas van de Vierhuizen en vertelde ook wat over de historie van de kaasmakerij. Het was prachtig weer en goed georganiseerd. We weten nu waarom er altijd peen en uien oftewel hutspot gegeten wordt op 3 oktober en dat de Leidenaren haring en wittebrood kregen om aan te sterken na het beleg. Ook dit is een traditie geworden.

Meer informatie kun je krijgen bij Oud Zoetermeer en uiteraard in Leiden zelf. In Stompwijk zijn de watergeuzen niet geweest want de Nieuwe Vaart bestond nog niet, dus via Zoeterwoude zijn ze de Vliet opgegaan om de stad binnen te varen.  Wij zijn niet zover gekomen, van de Noord-Aa naar de Vlietlanden en even de Vliet op om daarna dezelfde route terug te varen. Maar gezellig was het wel. Bedankt Wijk en Wouden voor de organisatie.

Ria Luiten 

Dorp van het dorstige hert