Voedselbos aan Stompwijkseweg

Een partij die zichzelf anoniem houdt wil op het achterterrein van een aan de Stompwijkseweg gelegen boerderij een voedselbos met twee kleine ontmoetingshuisjes voor bezoekers, realiseren. Daartoe is vergunning bij de gemeente gevraagd. Het gaat om een ‘voedselbos in natura vanuit samenwerking’ aldus de aanvraag.

Als projectomschrijving wordt gemeld: ‘De verwachtingen in de maatschappij, de dagelijkse druk en prestaties worden meer en hoger. Met regelmaat wordt het werk in combinatie met andere (leef)gebieden te complex en teveel waardoor verstoring van de eigen perspectieven vervagen. Volwassenen en kinderen ervaren druk te moeten presteren om mee te tellen, mee te kunnen doen in het maatschappelijk verkeer. Of het nou is om te voldoen aan een omgevingsperspectief, een prestatieniveau of de gezinsomgeving, het is voelbaar.

Door bewust te mogen bewegen, te mogen ontspannen, alleen dan wel samen met anderen mag een voedselbos en natuurbelevingstuin niet ontbreken. Overal waar mensen leven ontstaan periodes van belasting. Het voedselbos en natuurbelevingstuin maakt het mogelijke voor volwassenen en kinderen, verbinding, samenwerking en ontspanning te ontvangen en te mogen ervaren.

Onder begeleiding van professionals en vrijwilligers (eventueel de volwassene die aansluiting vindt) wordt samen gewerkt aan belevenis, herkenning- erkenning van de belasting) en wordt er gelegenheid en ruimte gegeven te werken aan herstel, ontspanning en ritme om op een ontspannen manier terug te kunnen bewegen naar een gezonde werk- en leefomgeving.

Dit geldt niet alleen voor volwassenen. Ook voor kinderen is deze druk voelbaar. Kinderen, en zeker deze die te maken hebben met achterstand op taal,- inkomen van ouders, help het middels ontspanning, creativiteit en sport aansluiting te vinden bij leeftijdsgenoten op school en in de buurt.

Op het achterterrein van de aan de Stompwijkseweg gelegen boerderij is een perceel van 240 vierkante meter beschikbaar voor verkoop. Door indiening van dit conceptplan is het de wens met gemeente in gesprek te gaan, tot aankoop van het betreffende perceel te komen, met de mogelijkheid het terrein in te richten als een klimaat neutraal en natuur adoptief gebied.

Te denken valt aan een ruim voedselbos, met aanwezigheid van zitjes, stilteplekken en natuurtrekpleisters voor dier en mens, waar in verbindende gesprekken, actieve lichaamsbeweging en grondbewerking (met mogelijke oogst van groenten) rust, herstel en groei kan ontstaan. Aanbod voor volwassen en kinderen kan gemengd en separaat aangeboden worden. Waar taalbeoefening nodig is kan dit in een ontspannen gesprek, zonder druk op de prestatie maar vanuit een gezamenlijke interesse, meer bieden dan welke taal klas dan ook. Beoefenen in gezamenlijkheid kan wel bijdragen aan vergroting van plezier, ontspanning en eigenwaarde.

Professionals die al jaren lange ervaring hebben in het werkveld mentale en fysieke gezondheidsbegeleiding, voor volwassenen en kinderen bieden dagelijkse begeleiding aan de bezoekers, vrijblijvend door de volwassene uitgekozen of in samenspraak met gemeente of scholen die gebruik willen maken een aanbod in versterken van vaardigheden, in de rijke aanwezigheid van natuur en ontspanning.Om de natuurrijke omgeving voor bezoekers te borgen is het wenselijk een kleine herberg- hooihuisje te grootte van 4×6 meter te mogen bouwen of plaatsen en een kleine op onderstel verplaatsbare ontmoetingsplek 10x 5 meter als beschutting en koffie- thee- gespreksplaats te realiseren’.

Als functies van het project worden aangegeven: ‘Bijeenkomstfunctie; Gezondheidszorgfunctie; Onderwijsfunctie; Sportfunctie’.

Aan de Stompwijkseweg zijn nu twee kavels grond te koop: 230 vierkante meter achter Stompwijkseweg 20A en 300 vierkante meter achter Stompwijkseweg 11A.

Gemeente Nieuwsflits

Gemeente zet mantelzorgers in het zonnetje 

Door de goede zorgen van familie, buren of vrienden leven mensen die zorg nodig hebben weer wat meer op. Mantelzorgers zijn echt onmisbaar. De gemeente zet hen graag in het zonnetje. Geef een ander of uzelf vanaf 1 oktober op voor de Mantelzorgwaardering of voor een ‘High Tea to go’ ter ere van de Dag van de Mantelzorg.

Bladkorven tegen overlast herfstbladeren 

Om overlast van herfstbladeren zo veel mogelijk te voorkomen, plaats de gemeente in oktober meerdere bladkorven in Leidschendam en Voorburg. Hierin kunt u bladeren verzamelen die van openbare bomen waaien. De korven blijven tot eind december staan, dan zijn de bomen het meest van hun blad kwijt.

Duik in het erfgoed van Stompwijk

Uw mening over het erfgoed in Stompwijk telt. Op 10 oktober bent u vanaf 19:00 uur van harte welkom om hierover mee te praten tijdens een bijeenkomst in het Dorpspunt van Stompwijk. Van de Stompwijkse Paardendagen tot het Blesse Paard. Stompwijk heeft veel uniek erfgoed wat ook belangrijk is voor toekomstige generaties. Samen werken we aan een gebiedsbiografie.

Aandacht voor lezen en schrijven

Lezen en schrijven zijn basisvaardigheden. Toch heeft 7% van onze inwoners moeite hiermee. Tot en met vandaag (donderdag 26 september) 18:15 uur vraagt het Glazen Radiohuis op de Damlaan aandacht voor laaggeletterdheid. Kijk of luister live mee op deze laatste dag. Of loop nog even langs de studio.

Help de biodiversiteit: maak uw tuin niet winterklaar

De dagen worden korter, het wordt frisser en de laatste bloeiers raken uitgebloeid. Voor velen betekent het najaar: de tuin winterklaar maken. Wist u dat het eigenlijk niet nodig is? Sterker nog, voor de biodiversiteit is een onopgeruimde tuin beter!

Hoe bespaart u energie? Deel uw ervaring!

Heeft u uw oude vloer vervangen en geïsoleerd? Bent u overgestapt op een warmtepomp of zonnepanelen? Of heeft u op een andere manier energie bespaard? We zijn op zoek naar uw aanpak! Deel uw ervaringen via de Nationale Duurzame Huizen Route. Vertel uw verhaal op de website en beantwoord online vragen van anderen die hun woning willen verduurzamen. 

Feestje in de Vogelkijkhut Starrevaart?!

Dit feestje kost ons ruim € 4.000,— aan schade en veel teleurstelling voor vogelaars die op deze mooie dag gebruik willen maken van de kijkhut.

Vannacht is er namelijk opnieuw vandalisme gepleegd in onze vogelkijkhut in Leidschendam.

Even een optelsom wat er allemaal is vernield…. Er zijn meerdere steigerplanken in de brand gestoken, ons vogel infopaneel is spoorloos verdwenen, onze bebording is vernield, veel afval achtergelaten en heel de kijkhut ligt vol glasscherven.

Oftewel, wij zijn erg geschrokken van deze constatering. Dus aan degene die dit hebben veroorzaakt: ruim je rotzooi op, en sloop andermans spullen niet!

Tekst van Staatsbosbeheer via Instagram

Gemeente weigert vergunning

De eigenaar van Stompwijkseweg en omgeving krijgt geen vergunning voor het plaatsen van houtopstanden, een brug, een houten bank met kunstwerken, houten loopvlonders verharding, beschoeiing met vlonder (aanlegsteiger), kunstwerk (flamingo), en het vergroten waterbergend vermogen. De plannen doen afbreuk aan de landschappelijke waarden, tasten de veiligheid van de dijk aan, verstoren het slotenpatroon (de vijvers), en verslechteren de waterkwaliteit (ondiepe dwarssloten). Bovendien is geen rekening gehouden met archeologische waarden in de bodem. Betrokkene kan wel bezwaar maken tegen het gemeentelijke besluit.

Toerclub Stompwijk

Na een aantal typische herfstdagen was het afgelopen zondag ineens weer een mooie dag om op de fiets te stappen. Het was de laatste rit op de toerkalender en dan is het toch wel leuk dat weer ruim 60 fietsers aan de start staan.

De A1 vertrok met maar liefst 15 man naar Noorden. Het was nog wel een echt frisse ochtend, maar de zon brak snel door en dat scheelt voor de koude vingers. Bij Rijnsaterwoude moesten we de route aanpassen, omdat de Vriezenweg opgebroken was, maar via Bilderdam kwamen we er ook. We volgden de Kromme Mijdrecht en daarna is het niet ver meer. Koffietent ’t Leeuwtje staat dit jaar voor het eerst officieel op de kalender, maar is inmiddels favoriet bij velen vanwege de heerlijke appelpunten. Ook hebben ze een ruime variatie aan andere taarten op de toonbank klaarstaan. Wie er voor het eerst kwam keek z’n ogen uit bij zoveel lekkers. Je zou bijna een 2e puntje bestellen. Ondertussen terugkijkend op het seizoen kwamen we tot de conclusie dat we eigenlijk best een goed jaar hebben gehad. Het voorjaar begon weliswaar fris en nat, maar vanaf de start van de kalender tot aan nu hebben we nauwelijks ritten met regen gehad. We hebben vele mooie ritten en routes gereden, een paar nieuwe koffietenten uitgeprobeerd en ook een paar afgeschreven voor volgend seizoen. Veel gelachen en dus ook veel gezien.

Voor velen gaat het fietsen komende maanden gewoon door. Sommigen verplaatsen de trainingen naar de indoorfiets of zoeken bos of strand op. Maar er is ook een groep die gewoon op zondag blijft fietsen vanaf de sporthal. Sluit dus gerust daarbij aan. We vertrekken de hele winter om 9.00u.

Arno van Rijn

C1

Ook ons seizoen zit er weer op. Jammer, maar helaas. Wat hebben we een mooie, gezellige, zonnige ritten gehad met elkaar. Ook wel eens veel (te veel) wind, maar des te meer werden de ritten zonder wind gewaardeerd. 😉

Afgelopen zondag hebben we het seizoen passend afgesloten met een heerlijk kopje koffie mét!!

Namens ons allemaal, wil ik op deze manier onze captains Annie en Aad bedanken voor hun tomeloze inzet én enthousiasme.

Trees

Vlietland: provincie moet voortouw nemen

De gemeenteraad roept Provinciale Staten op om Gedeputeerde Staten (GS) aan te zetten het voortouw te nemen bij onderzoek naar een alternatief bouwplan voor de 222 recreatiewoningen die in natuur- en recreatiegebied Vlietland zouden moeten komen.

Van de aanwezige gemeenteraadsleden stemden er 17 voor dit voorstel van D66’er Alexander Hielkema (ChristenUnie, GroenLinks, D66, CDA en PvdA) en 14 tegen. Verantwoordelijk wethouder Bianca Bremer (GBLV) had geen oordeel over het voorstel. Ze liet het aan de gemeenteraad.

Het alternatieve bouwplan is afkomstig van ChristenUnie. Om Vlietland groen te houden zouden de 222 woningen in Stompwijk moeten verrijzen. Een voorstel van ChristenUnie waarbij B&W werden verzocht samen met de provincie de haalbaarheid van het alternatief te gaan onderzoeken werd verworpen. Voor waren alleen ChristenUnie, PvdA, GroenLinks en CDA.

Vlietland is eigendom van de provincie. GS gaven eerder aan het alternatief wel te willen onderzoeken. Dat moest de gemeente – Vlietland ligt binnen Leidschendam-Voorburg – dan initiëren.

Pachter RCV en ontwikkelaar DLR wezen het alternatief af. Gisteravond liet wethouder Bremer weten geen onderzoek te willen doen omdat zulks volgens haar kansloos is met de houding van RCV en DLR. ,,Zij hebben de bouwrechten en een geldig bestemmingsplan. Met hun weigering stopt het.’’

In het debat stelde Alexander Hielkema dat de sleutel bij de provincie ligt. Hij zei te hopen dat die het voortouw nemen ‘om dit mooie plan verder te brengen’. Volgens Michiel van der Heiden (GroenLinks) is de wedstrijd nog lang niet gespeeld. ‘We zitten nog niet eens in de rust’.

Coalitipartij GBLV liet bij monde van Koos van Wissen weten niets te zien in een kostbaar en kansloos onderzoek naar het alternatief waarmee alleen valse verwachtingen worden gewekt. ‘RCV en DLR willen niet uit Vlietland weg. Dat is voor hen veel aantrekkelijker’. Coalitiegenoot VVD zweeg in alle talen.

Ontwikkelaar kocht sociale woningen af

Omdat hij bij een woningbouwproject Westeinderweg Stompwijk, minder sociale woningen realiseerde dan volgens gemeentelijke richtlijnen zou moeten, heeft ontwikkelaar WDevelop de gemeente 50.000 euro betaald. Het geld is in de Verevening sociale woningbouw gestort. Het ‘afkopen’ van sociale woningen is in de gemeente toegestaan mits wordt aangetoond dat er echt niet aan de gemeentelijke richtlijn kan worden voldaan. Per niet gebouwde woning moet er dan een bedrag gestort worden in de Verevening. In Stompwijk is juist een grote behoefte aan sociale woningen. In de Verevening sociale woningbouw zit nu 255.000 euro. De gemeente wil met dat geld de bouw van sociale woningen steunen.

Herinrichting van de Dr. Van Noortstraat vertraagd

De herinrichting van de Dr. Van Noortstraat in Stompwijk is vertraagd. Dat hebben B&W de gemeenteraad bericht. ‘Voordat dit wegproject kan aanvangen dienen er ondergrondse werkzaamheden te worden uitgevoerd. Onderdeel hiervan is de vernieuwing van het netwerk van Stedin. Dit nutsbedrijf heeft niet kunnen voldoen aan de wens om dit werk op te starten in het eerste kwartaal van 2024. De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in de periode van oktober 2024 tot en met januari/februari 2025. De herinrichting van de weg kan kort daarna worden opgestart. Een planning voor een gefaseerde uitvoering is in voorbereiding’. Aanstaande maandag willen B&W het ontwerp van de nieuwe weg bekend maken. De aanleg zal pas ergens in 2025 beginnen.

Dank je wel……

Nadat afgelopen week de inhoud van de mand achterop de fiets bij de schoolbrug door een aantal baldadige jongens in de sloot gegooid was, heeft Ingrid van Bloemsierkunst de Passie nieuwe plantjes aangeboden inclusief een zak potgrond. Bedankt hiervoor!

Ingrid, ik heb ze erin gezet en het staat gelijk weer lekker fleurig. Hopelijk blijft de jeugd er nu vanaf. Eigenlijk vind ik dat ze best een kleine taakstraf mogen krijgen door b.v. iets voor de voetbalvereniging te doen. Dan ervaren ze dat iets moeite kost.

Ria Luiten

Dorp van het dorstige hert