Trekkertrek “Op Eigen Kracht”

Nadat de editie in juli afgelast werd vanwege de regen, was het afgelopen zondag dan toch echt zover: Trekkertrek “Op Eigen Kracht” in het wilsveen. Vanaf 8.00 kwamen de eerste trekkers aan om zich te laten wegen en om 9.00 startte de wedstrijd dan ook echt. In totaal waren er meer dan 100 trekkers die meededen in 5 verschillende klassen; 3.5, 5, 7, 9, en de 11 ton.

Terwijl de trekkers brullend over de baan heen gingen, werden ze aangemoedigd door het publiek dat aan de andere kant van de sloot stond te kijken. Het was een prachtig gezicht dat zoveel mensen kwamen kijken. Zittend langs de kant op een baal stro of met een kleedje in de slootkant. Dit alles onder het genot van een hapje en een drankje.

Rollend Genieten stond de lekkerste broodjes en burgers te bakken in Amerikaanse stijl en de Zoet-Boetiek bakte lekkere poffertjes voor jong en oud. Naast de grote trekkers waren ook de Modelbouwtrekkers uit Wassenaar aanwezig waar vooral veel belangstelling van de kinderen voor was.

De uitslagen van de wedstrijd:

3.5 ton

1e prijs Arend van Wissen

2e prijs Gerben Goet

3e prijs Thomas Lassooij

5 ton

1e prijs Daan L’ami

2e prijs Arjen van der Holst

3e prijs Hans van Leeuwen

7 ton

1e prijs John Mooijman

2e prijs Paul van Schaik

3e prijs Chris lievaart

9 ton

1e prijs Walter Smit

2e prijs Youri Moons

3e prijs Wouter Maat

11 ton

1e prijs Niels Lammerts

2e prijs Wouter Kempen

3e prijs Gijsbert de Koning

Wij kijken terug op een super mooie dag! Iedereen bedankt voor het komen kijken en graag tot volgend jaar!

Trekkertrek “Op Eigen Kracht” 

EMS viering 29 september

Kent u dat gevoel van een engeltje op uw pad? Of een beschermengel die helpt?

“Engelen bestaan wel!” is het thema van de EMS-viering van zondag 29 september. Het is de feestdag van de aartsengelen Michaël, Gabriël en Raphaël en dat gaan we vieren.

U bent van harte welkom om mee te komen doen of gewoon te komen luisteren.

Het EMS-koor

Een franciscaans perspectief

De orde van de franciscaanse seculieren hebben een klein tijdschrift samengesteld. Het staat vol met wetenswaardigheden, met de activiteiten waar zij mee bezig zijn en met zaken  waar u aan deel kunt nemen.

Het blad ligt achter in de kerk en kan geleend worden om door te lezen. Om papier te besparen, Franciscanen zijn heel erg begaan met het behoud van de natuur, wordt gevraagd of u het blad daarna weer terug legt. Op deze manier kan iemand anders het ook lezen en belandt het niet direct in de oud-papierbak. Veel leesplezier.

Trekkertrek op eigen kracht

Zondag 22 september werd de Trekkertrek Op Eigen Kracht verreden in Wilsveen tussen Leidschendam en Stompwijk. Trekkers streden in verschillende gewichtsklassen om 100 meter af te leggen met een steeds zwaarder wordende last en de Full Pull te bereiken. Het massaal toegestroomde publiek zag in de 3,5 ton veel mooie oude opgeknapte trekkers meerijden en in de 11 ton was ruimte voor nieuwe grote trekkers.

Vlietland: ‘nee’ tegen alternatief bouwplan

Wethouder Bianca Bremer ziet geen heil in nader onderzoek en/of beraad over een plan van ChristenUnie om 222 recreatiewoningen niet in Vlietland maar in Stompwijk te gaan bouwen. Zij krijgt daarbij steun van de coalitiepartijen VVD en GBLV. Coalitiepartner D66 wil daarentegen ‘gedegen onderzoek’ naar het alternatief. Dat willen ook de oppositiepartijen op het CDA na. Die partij twijfelt en vraagt zich af hoe realistisch het alternatief eigenlijk is.

Dat bleek gisteravond tijdens een vergadering van een commissie uit de gemeenteraad. Daar werden de reacties besproken op het plan van ChristenUnie van de provincie, Vlietlandpachter RCV en ontwikkelaar DLR. De provincie pleitte voor nader onderzoek, RCV en DLR wezen het plan van ChristenUnie af. Volgens hen kunnen de 222 woningen nergens anders komen dan in Vlietland. Dit vanwege de verbondenheid met het water daar.

Bremer wees erop dat DLR de bouwrechten bezit. Nu de ontwikkelaar niets ziet in het alternatieve plan ,,stopt het.’’ Ze gaf aan wel met de provincie om tafel te willen gaan zitten ,,maar  wat verwacht u dan? DLR wil niet.’’

Koos van Wissen (GBLV) noemde het alternatief ‘niet realistisch en onhaalbaar’ nu RCV en DLR Vlietland niet willen opgeven. ,,Het is trekken aan een dood paard’’, zo stelde hij. Nader onderzoek vond hij dan ook niet nodig. Guus Beek (VVD) zei dat de bouw van de recreatiewoningen door DLR niet tegen te houden is. Hij verwees naar het geldende bestemmingsplan. Ook de liberalen zien geen heil in nader onderzoek.

Alexander Hielkema (D66) daarentegen noemde ‘gedegen onderzoek’ aan de orde. Hij riep de provincie als eigenaar van Vlietland op actiever te worden en beweging in de zaak te brengen. Frank Wilschut (ChristenUnie) gaf aan in de gemeenteraad met een motie te komen waarin B&W wordt gevraagd met de provincie over vervolgstappen te gaan praten. Daarin wil hij ook het gedegen onderzoek opnemen. Tevens vindt Wilschut een onderzoek naar de technische haalbaarheid van het alternatief nodig.

Wethouder Bremer verwees nog naar het feit dat de Omgevingsdienst Haaglanden DLR een vergunning heeft geweigerd omdat de boommarter in het gebied onvoldoende wordt beschermd. DLR moet nu bepalen of men bezwaar aantekent dan wel een nieuw voorstel maakt. Hoe  dan ook zal de zaak eerst uitgevochten moeten zijn voordat er een bestemmingsplan naar de gemeenteraad komt waardoor de 222 woningen allemaal laagbouw kunnen worden. In het geldende bestemmingsplan is ook hoogbouw opgenomen, maar dat wil niemand meer.

Stem op de Gaanders via de Rabobank Club Support

Ieder jaar ondersteunt de Rabobank lokale verenigingen met hun activiteiten door middel van een financiële bijdrage. Deze bijdrage is gebaseerd op het aantal stemmen die de aangemelde verenigingen kregen.

De Gaanders doen ook mee met deze Club Support vandaar bij deze de oproep om je stem uit te brengen op onze vereniging. Dit lukt alleen als je lid bent van Rabobank Groene Hart Noord.

Dit kan via https://www.rabobank.nl/leden/clubsupport

Hiermee organiseren De Gaanders het carnavalsfeest voor kinderen, bejaarden en gehandicapten.

Bij voorbaat dank, De Gaanders

Revalidatie Adri v. Nierop

Zoals de meeste mensen inmiddels wel zullen weten is Adri van Nierop aan het revalideren in Vivaldi, Brechtzijde 45, 2725 NR  Zoetermeer. Zij verblijft daar op afdeling Clematischhof 1, kamer 1 B. Wat zou het fijn zijn als ze daar wat post krijgt, dus zoek een leuke kaart uit en stuur die naar haar op. Jullie mogen het ook op Meerlaan 6 in de bus doen, dan zorg ik dat het bij haar terecht komt.

Wil je bij haar langsgaan dan kan dat ook, de bezoektijden zijn echter veranderd dus hou daar rekening mee, maandag tot vrijdag van14.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur, zaterdag en zondag van 11.00 uur tot 21.00 uur. We wensen haar in ieder geval vanaf deze plek alvast beterschap.

Ria Luiten

Open monumentendag

Open Monumentendag op 14 september met maar liefst 5000 monumenten die gratis te bezoeken waren, waarvan 3 in Stompwijk. Er was dus volop keuze om erop uit te gaan, een prachtige dag en op de fiets naar Hotelboerderij Akkerlust waar om 12.00 uur een bord met QR-codes onthuld zou worden. Met deze code is de geschiedenis van Akkerlust vanaf 1765 op de telefoon te horen. Wethouder Bianca Breemer was de eerste die na de onthulling door Frans Jansen en Pieter van Boheemen de code uit mocht proberen.

Tegelijkertijd zijn er fiets- en wandelroutes via izi-travelapp gelanceerd vanaf de boerderij, door het mooie polderlandschap. Het was een drukte van belang, een blik in de mooie hotelkamers en een kijkje in de grote prachtige ruimte waar workshops en evenementen georganiseerd gaan worden. Daarnaast te veel activiteiten om te benoemen, er stonden veel stands, er kon paardje gereden en gesprongen worden met stokpaardjes, poffertjes, ijs, melkproducten en lekkere hamburgers geproefd worden. De koeien stonden op stal en ook daar waren stands omheen met allerlei bijzondere spulletjes. Carmen maakte leuke foto’s à la Volendam in klederdracht, maar dan van boer en boerin. Een succes dus, een mooie toekomst gewenst voor deze enthousiaste familie. Verleden en heden gaan hier goed samen.

Daarna toch even naar de Laurentiuskerk waar de vlag ook uithing en een enthousiaste ploeg mensen al een week bezig geweest was om alle schilderijen en boeken uit te pakken die met een grote vrachtwagen via het Catharijne Convent weer in Stompwijk terug geleverd zijn. Wat een grote hoeveelheid zeer oude werken was er uitgesteld. Het begon met het portret van Maerten van der Velde waarnaar de basisschool vernoemd is. Hij was pastoor vanaf 1635 tot 1639 en daarnaast portretten van al zijn opvolgers.

De boeken worden uitgezocht, er staat nog heel veel in kisten te wachten op inspectie. Wat er allemaal mee gaat gebeuren staat nog niet helemaal vast. Voor nu was het een unieke kans om alle portretten en de geschiedenis van de kerk te bekijken. De vele vrijwilligers hadden het druk, er was veel animo en interesse waarschijnlijk ook door het mooie weer want er kwamen veel fietsers langs. Er was koffie en thee en wat lekkers gebakken door Rinus Odijk. Een mooie afsluiting. Het gemaal de Antagonist ben ik niet meer aan toe gekomen, maar daar ben ik al eens wezen kijken, zeker ook de moeite waard. Een geslaagde dag met veel werk voor de organisatie en daarom extra fijn als er veel publiek langs komt en ervan geniet.

Ria Luiten  

Dorp van het dorstige hert