Vlietland: oproep tot dialoog

Gedeputeerde Anne Koning en wethouder Bianca Bremer moeten serieus en constructief met elkaar gaan praten over de haalbaarheid van een plan van ChristenUnie, 222 recreatiewoningen niet in Vlietland maar in Stompwijk neer te zetten. Deze oproep doet het Burgerinitiatief Vlietland.

De provincie is eigenaar van Vlietland dat op het grondgebied van Leidschendam-Voorburg ligt. Vlietland pachter RCV en ontwikkelaar DLR willen de 222 woningen daar realiseren. De gemeente wil zulks voor een wijziging van het bestemmingsplan mogelijk maken.

Eerder dit jaar liet de provincie weten het plan van ChristenUnie wel te willen onderzoeken. De gemeente moest dan het voortouw nemen. Bremer stelde juist dat de provincie aan zet was. Zij zag geen rol voor de gemeente aangezien RCV en DLR tegen het alternatief zijn en de bouwrechten in handen hebben.

Zij gaf aan dat de gemeenteraad de prijs kent van het afwijzen van de bouw. RCV en DLR zullen dan een schadeclaim indienen. Die ligt naar schatting boven de 20 miljoen euro. Die wil Bremer niet betalen.

Volgens het Burgerinitiatief heeft het door hen voorgestelde gesprek tussen Koning en Bremer nog nooit plaatsgevonden. ‘Burgerparticipatie vraagt om het over je eigen schaduw en persoonlijke opvattingen heen stappen. Het vraagt niet om te bevestigen wat er onmogelijk is, maar juist om te kijken naar waar de kansen zitten en wat wél kan’.

‘We vragen Bianca Bremer en Anne Koning daarom om samen de haalbaarheid van het alternatieve plan van de ChristenUnie te onderzoeken en om samen de weg vooruit te vinden in dit dossier. De gemeente mag trots zijn op de vele mooie burgerinitiatieven in de gemeente, met allemaal mensen die elkaar de hand reiken en met hart en ziel dagelijks het onmogelijk mogelijk maken. Volg dat goede voorbeeld’.

Succes voor Blesruiter-menners op nationale kampioenschappen (Hippiade)

Danny van den Barselaar en Lindsay Landman hadden zich via de Districtskampioenschappen geselecteerd voor de nationale kampioenschappen die vorige week zaterdag werden gehouden op het KNHS centrum te Ermelo.

De kampioenschappen zouden eigenlijk verreden worden op 13 augustus maar door de extreme hitte op die datum werden ze toen afgelast (paardenwelzijn).

Nu was het prima “paardenweer”. Danny reed met zijn nieuwe en nog jonge span een goede dressuurproef maar bij een nationaal kampioenschap is de concurrentie groot en moest hij genoegen nemen met een plaats in de middenmoot. Bij de vaardigheid leek hij af te stevenen op het zilver (2e) maar door het afrijden van een balletje belande hij uiteindelijk op een toch verdienstelijke 5e plek.

Lindsay is zeker geen onbekende in deze “rubriek” meerdere malen behaalde zij een nationaal kampioenschap. Is dat uniek? Ja, want door training en   oefening wordt je steeds beter en dat heeft ze jaren gedaan. En als je in de Klasse B, L, M en nu in de Z (hoogste klasse) allemaal nationaal kampioen ben geweest en geworden is dat uniek.

Bij de vaardigheid kwam ze 0,8 sec (ja u leest het goed) te kort voor het zilver maar met een 3e, bronzen, plek was Lindsay dik tevreden.

Tijdens het kampioenschap kwamen niet alleen de namen van Danny  en Lindsay maar ook die van de Blesruiters uit Stompwijk een aantal malen uit de luidsprekers en dat is leuk voor Danny en Lindsay en goed voor de Blesruiters en Stompwijk.

Lindsay gefeliciteerd met je zoveelste NK-titel

Ab         

Uitslag klaverjassen 12 september Ouderen Soos Stompwijk – KBO Zoeterwoude

1e       Jan Faas                           5612 punten

2e       Aad Bennis                      5566

3e       Leny van Ruyven          5084

4e       Joop van Rijn                  4871

5e       Ria Berg                            4755

Het gemiddelde had Lyda Angevare: 4317 punten.

De poedelprijs was deze keer voor Leo van Marwijk

Het was een gezellige middag met koffie en diverse versnaperingen. De bediening is als altijd verzorgd door Sjaan van Rijn en Marijke Loomans.

Bedankt daarvoor.

Aad Bennis

Nieuw bankje op schoolplein

Wij weten niet of je het bankje al hebt gezien, maar dit bankje is voor als je wordt buitengesloten of niemand hebt om te spelen. Als je hierop gaat zitten kan iemand jou helpen om mee te spelen.

Het heeft een wiel die is ervoor dat je hem makkelijk kunt rijden en dat wiel is gesponsord door Van Leeuwen.

Er staan ook potloden op die zijn gemaakt met verf en die verf is van Elly de Waal, de potloden zijn gemaakt door de oma van Noah van groep 7. Het bankje zelf is gekocht op Marktplaats en dus ook gesponsord door opa en oma van Noah uit groep 7 en de stangen van een oud bed. 

Het idee is van Rowan en Zara, we zagen het op het jeugdjournaal en toen dachten we misschien kan onze school ook wel gebruiken. 

En nog bedankt opa en oma van Noah, Elly de Waal en firma Van Leeuwen 

Geschreven door kinderen van groep 7/8

Gezellige midweek Blesruitermenners in Otterlo op de Veluwe

Met 3 aanspanningen vertrokken vorige week maandag een groepje Blesruitermenners richting Otterlo op de Veluwe. John van den Burg durfde het met zijn nieuwe jonge pony nog niet aan, het 100% vertrouwen was er nog niet, maar hij bleek maandag toch de “stoute schoenen” te hebben aangetrokken en was ook op weg richting Otterlo. Daar hadden John en Joke geen spijt van, het ging heel goed en de pony heeft de nodige ervaring opgedaan.

Drie dagen hebben we mooie ritten gereden door het buiten gebied van Otterlo met zijn deels landelijke zandweggetjes. Donderdag, als laatste rit, ging het door de bossen van het natuurgebied “de Planken Wambuis” naar de uitspanning De Mossel. De Mossel is een uitspanning te vergelijken met Meijendel in het klein en daar was het even goed toeven.

Op de weg daarheen stonden we in eens “oog in oog” met een groot aantal zwarte, groot gehoornde koeien die op onze poging om van het pad te gaan het tegendeel deden. Dus op advies van Staatsbosbeheer, houd 25 m afstand, maar gekeerd en een andere route gekozen.

Minder prettig was, bij het vroeg uitlaten van zijn hond, vond Jack 4 doden schapen, vrijwel zeker door wolven. De eigenaresse, een wat oudere vrouw, was zeer ontdaan. Het wordt tijd dat er maatregelen worden genomen zodat de, met ons belasting geld betaalde, natuurgebieden weer zonder zorg vrijelijk toegankelijk zijn. 

Sonja had bij één van de ritten een klein bordje zien staan “kom us effe kieken”. Dus op een moment dat het weer wat minder was, op de fiets en zoeken. Beland in een klein schuurtje op een boerenerfje bleek deze vol met allerlei tweedehands en zelfgemaakte spullen. Een bordje “Half bezopen is een gebrek aan doorzettings-vermogen” zou enig moment deze dagen wel eens op ons van toepassing kunnen zijn geweest. Kennelijk waren er goede zaken gedaan want toen we weg gingen zei de eigenaresse lachend; ik ga 14 dagen dicht.

Het waren gezellige dagen

Ab

Toerclub Stompwijk

Afgelopen zondag stonden opnieuw zo’n 45 fietsers klaar voor de wekelijkse clubrit. Het was deze ochtend een stuk frisser dan we gewend waren, dus waren velen ook iets warmer aangekleed. Gelukkig brak onderweg alsnog de zon door en warmde het in de loop van de ochtend wel zodanig op dat we lekker op het terras konden zitten. Dat terras was voor de A-groepen in Bergambacht, recht tegenover de pont over de Lek. Bij aankomst bij restaurant Aan de Dijck werden we bij de ingang al welkom geheten, waarbij we meteen onze bestelling konden doorgeven. Dat hadden we nog nooit meegemaakt. Het zorgde er wel voor dat we ook snel voorzien waren van onze 1e kop koffie. Helaas duurde de 2e wat langer. Ook waren er lekkere gebakjes. Deze keer niet alleen appelpunten, maar ook overheerlijke aardbeiensloffen. Ook wel eens lekker voor de afwisseling. Verderop op het terras zaten nog wat bekenden van een andere toerclub, waarvan sommigen al aan een biertje. Dat voorbeeld hebben wij maar niet gevolgd, met nog een flink stuk trappen voor de boeg. Voor de koffie waren we al geëindigd met een stuk over de dijk. Ook de terugweg ging verder over de dijk, totdat we de afslag richting Berkenwoude namen en door de polders weer uitkwamen bij Gouda. Uiteindelijk waren we na ruim 100km weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

VrouwActief ….. september

De regen viel met bakken uit de hemel en wij verwachtten daardoor niet zoveel leden bij de aftrap van het nieuwe seizoen afgelopen dinsdag, maar tot onze verbazing moesten er zelfs stoelen bijgezet worden en was de opkomst met iets meer dan 40 vrouwen goed te noemen. Het was dan ook een perfecte avond om naar de zonnige foto’s van Annita en Marja te kijken. Zij gaan er vaak op uit om vogels te spotten, soms alleen, vaak ook samen en dat levert prachtige plaatjes op. Van het zeer kleine goudhaantje, de vogels in het riet waaronder de favoriet het blauwborstje, de verstopte uilen (er zaten er zeker 5 in een boom, zie ze maar eens te vinden met hun schutkleur), de ijsvogel, de soorten ganzen en zwanen tot de imposante zeearend die zich boven de Nieuwe Driemanspolder liet zien. Wat hebben zij al veel bijzondere vogels gespot en allemaal in hun eigen tuin of in ieder geval rondom Stompwijk. Ze zijn dan ook lang bezig geweest om alles te selecteren op vogelsoort en leefomgeving en uit alle foto’s die zij in de loop der jaren geschoten hebben. Het was werkelijk een prachtige presentatie met uitleg over de vogels en waar ze gefotografeerd werden. Iedereen bleef dan ook tot 22.00 uur geboeid kijken en luisteren en daarom hebben we daarna nog maar even wat gedronken met elkaar. Uiteindelijk was het Dorpspunt om 23.00 uur weer leeg.

Volgende maand gaan we met Elly zeepjes vilten, deelname kost € 10,= en daarvoor krijg je ook nog eens 2 zeepjes leuk verpakt zelf gemaakt mee naar huis, voor jezelf of om cadeau te geven.

Opgeven via de mail: ria.luiten6@gmiail.com

Annita en Marja nogmaals ontzettend bedankt, het was super!

Namens bestuur VrouwActief, Ria Luiten

Gemeente Nieuwsflits

Doe mee met de Schoolbrengweek!

Van 16 tot en met 20 september is de SCHOOL op SEEF Schoolbrengweek. In deze week worden leerlingen in het basisonderwijs en hun ouders opgeroepen om zoveel mogelijk lopend of met de fiets naar school te gaan. Dit is goed voor de verkeersveiligheid en het milieu. Bovendien is lopen en fietsen leuker en gezonder! Lopen of fietsen jullie ook?

Vraag gratis afvalprikkers aan voor World Cleanup Day

Vrijdag 20 september is het World Cleanup Day. Op deze dag ruimen bewoners, scholen en ondernemers over de hele wereld samen zwerfafval op in hun buurt. Doet u ook mee? Bij de gemeente kunt u gratis een afvalgrijper, afvalring, handschoenen en geel hesje aanvragen. Stuur een mail naar afval@lv.nl, vermeld hoeveel u nodig heeft. Benieuwd waar u kunt helpen?

Uitnodiging VvE-café 

Bent u lid van een VvE en wilt u meer weten over verduurzamen? De gemeente organiseert op woensdag 25 september weer een VvE-café hierover. Dit keer is het onderwerp: subsidies en verzekeringen. Bent u erbij? Het VvE-café start om 19:00 uur in het Veur Theater, Damlaan 44 in Leidschendam. U bent van harte welkom, vooraf aanmelden is niet nodig. 

Doe mee met de Tuinmetamorfosewedstrijd

Gaat u of heeft u tegels in uw voor-, achter- of geveltuin vervangen door planten of ander groen? Dan kunt u meedoen met de Tuinmetamorfosewedstrijd van Groei & Bloei. Stuur voor 15 oktober een foto op van voor en na de metamorfose en maak kans op leuke prijzen. Uw verwijderde tegels kunt u gratis op laten halen door onze TegelTaxi. 

Radio Top 2000 in Concert

Het thema voor het najaarsconcert van Fanfare Juliana is dit jaar “Radio Top 2000 in Concert”. Aan het einde van het jaar luistert heel Nederland naar de Top 2000 op de radio. Wat is toch de magie van dit evenement? De muziek kennen we allemaal en de top 10 is bijna elk jaar hetzelfde. Waarom luisteren we dan toch zo massaal naar de radio, want op Spotify staat toch ook alle muziek? Misschien is het niet alleen de muziek, maar alles eromheen wat voor de grote aantallen luisteraars zorgt. En natuurlijk de radio diskjockey. De diskjockey is bepalend voor de sfeer en maakt dat je blijft luisteren. De goede diskjockey geeft je het gevoel dat je bij hem in de studio zit en dat alle platen voor jou alleen worden gedraaid. Daarom staat in ons Radio Top 2000 concert de radio DJ centraal!

De radio DJ is druk bezig zijn show aan het voorbereiden. En het orkest is de samenwerking aangegaan met een rockband. De repetities zijn begonnen, dus op woensdagavond klinken niet alleen de trompetten en saxofoons in het Dorpspunt maar hoor je ook scheurende gitaren.

Dus schrijf de datum op de kalender, zodat jij er ook bij kunt zijn:

Zaterdagavond 2 november – Dorpspunt Stompwijk

Dorp van het dorstige hert