Jetty’s eettafel

Wat vliegt de tijd, vrijdag is het weer zover dan gaan we weer samen aan tafel. Jens is onze kok en hij heeft inspiratie opgedaan in zijn eigen tuin en kwam tot het volgende menu.

We starten met een wortelsoep met kokos en koriander.

Het hoofdgerecht wordt een andijvie stamppotje.  De herfst is weer in de buurt, dus dan smaakt dit extra lekker.

Het nagerecht wordt iets Deens: Schapenschijt met scheerschuim. Geloof me, het is lekkerder dan het klinkt, aldus Jens.

Het gaat ons natuurlijk vooral weer om de gezelligheid van vertrouwde en ook dit keer nieuwe gasten. Het artikel in het Krantje heeft uitnodigend gewerkt. Nog niet aangemeld of staat je naam er hieronder niet bij, onderneem dan actie.

We gaan Lex Bos missen, hij heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij te lang gewacht heeft om mee te doen aan Jetty’s eettafel.
Wel komen: Nelly, Tonneke, Leo en Jeanne, Leny en Henk, Greet, Leny, Ria, Thea, Anita en Gerard, Gerda, Quirina, Lien, Jacintha, Toos, Jacqueline, Ria, Corry, Gerda, Bep, Rita, Piet, Corrie, Lien, Alie, Jos, Riny, Nel , Riet, Anneke, Ida, Tom en Wil.


Tot vrijdag, Petra

Naar de wethouder voor de World Clean Up day  

Wij zijn woensdagmiddag 18 september met juf Gea naar de wethouder van Leidschendam, meneer Belt, geweest om grijpers, handschoenen en vuilniszakhouders te halen, want wij gaan dinsdag 1 oktober met alle klassen in het hele dorp rond om afval te rapen voor de World Clean Up day, eigenlijk was die speciale dag op 20 september maar dan kon de school niet.

Wij hebben er zin in, groetjes Fenna en Noor

In het zonnetje: Annita Hoogeveen

Met dit berichtje in de Dorpsketting wil ik graag Annita Hoogeveen in het zonnetje zetten. Zij is mijn oud-collega en bezorgt mij al sinds 1988 de Dorpsketting! Eerst nam zij deze mee naar kantoor en las ik hem daar. Inmiddels ben ik 87 en al een tijdje met pensioen, maar nog steeds krijg ik eens in de paar weken weer een heerlijk stapeltje Dorpskettingen. Inmiddels lees ik dus al zo’n 36 jaar jullie Stompwijkse blad. Ik woon zelf in Voorburg en ken de mensen die erin staan niet, maar ik geniet van al die leuke verhaaltjes. De allerleukste om te lezen vind ik berichten als ‘Wie heeft mijn fiets geleend?’ En dat een week later erin staat dat de fiets dan weer terecht is. Ik kan daar echt van genieten.

Annita, je bent een schat, dankjewel dat je al die jaren aan mij denkt. Gezellig met erwtensoep én de Dorpsketting!

Bep de Bruyn

Gemeente Nieuwsflits

Gemeente helpt de bij met 10 bijenkasten 

Heeft u ze al gezien? Verspreid door onze gemeente zijn 18 september 10 bijenkasten aan lantaarnpalen gehangen. Het aantal wilde bijen en andere bestuivers neemt in snel tempo af. Terwijl ze ontzettend belangrijk zijn. Zonder bijen, zweefvliegen, vlinders en andere insecten kan onze voedselvoorziening in gevaar komen. Zorgen dat er meer nestgelegenheden zijn, zoals bijenkasten, is daarom erg belangrijk. Daar helpt de gemeente graag aan mee.

Inloopbijeenkomst 80 jaar vrijheid 

Op donderdag 26 september wil de gemeente graag van 19:00 tot 20:30 uur met alle inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen van gedachten wisselen over wat er leeft in het kader van 80 vrijheid en de mogelijke initiatieven en ideeën hierover om zelf te organiseren. U bent van harte welkom! 

Open azc dag: zaterdag 28 september 

De opvanglocatie Overgoo 5 in Leidschendam doet mee aan de landelijke Open azc dag. Tussen 13:00 en 16:00 uur kan iedereen die nieuwsgierig is hoe het is om hier te wonen langskomen. Er zijn rondleidingen, informatiemarkten, workshops en andere leuke activiteiten. De Open azc dag is op Nationale Burendag. Daarmee benadrukt het COA dat asielzoekers buren van iedereen zijn. 

Hoe reist u in 2050 of later?

Gaat u in 2050 nog steeds met de fiets, het openbaar vervoer of de auto? Of gaat u met nieuwe vervoermiddelen? De gemeente en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) zijn benieuwd wat uw wensen, ideeën en zorgen zijn. Denkt u mee over regionaal vervoer in de toekomst? Dat kan tijdens een regionale bijeenkomst of online. 

Trainingen voor vrijwilligers, mantelzorgers en 55+’ers 

LVvoorElkaar organiseert samen met de gemeente dit najaar gratis trainingen voor vrijwilligers, mantelzorgers en senioren (55+) in Leidschendam, Stompwijk en Voorburg: Grenzen stellen, EHBO, Positieve gezondheid, Interculturele communicatie,  Gastvrijheid, Omgaan met verbale agressie en een training voor mantelzorgers. Leerzaam, leuk, informatief en nuttig! Alle trainingen zijn praktisch en worden verzorgd door ervaren trainers. 

De dode hoek les

Hallo, wij zijn Liam en Thijs en wij hebben een stukje geschreven over de  dode hoek les. Dat gaan we nu uitleggen wat we hebben gedaan tijdens die les.

Toen ze binnenkwamen begonnen we met een filmpje, en in dat filmpje kwamen 8 vragen over de dode hoek van een vrachtwagen.

Toen kregen we een werkblad over de dode hoek terwijl een ander groepje bij een echte vrachtwagen ging kijken.

Toen we klaar waren kregen we bewijs diploma dat we het gedaan hebben dat de ouders/ volwassenen konden zien. We kregen ook een boek over de dode hoek van Paul van Loon.

Blesruiters klaverjassen

We gaan weer beginnen en ik heb er zin in. Lekker uitgerust en op vakantie geweest dus kom maar op. Aanstaande vrijdag gaan we weer van start en we gaan er een gezellig en mooi seizoen van maken.

Ik ben benieuwd wie onze kampioen gaat onttronen of dat hij zijn kampioenschap prolongeert. We gaan het allemaal zien in de loop van het seizoen.

Alle klaverjasliefhebbers tot vrijdagavond de 27e september. Kantine is om half acht open en we starten om acht uur precies.

Groet, Nico Bolleboom

SJZ-Stompwijk ’92 een heuse regioderby

Zaterdag 28 september, 14:00 uur in Zoeterwoude

Stompwijk’92 denkt niet graag terug aan de derby’s van afgelopen seizoen. Toen kregen de Stompwijkers twee maal een flink pak slaag van hun Zoeterwoudse opponenten. Nu treffen SJZ en Stompwijk ’92 elkaar, net als vorig seizoen, weer in de tweede wedstrijd van de nieuwe voetbaljaargang.

Beide ploegen zijn de competitie overigens goed begonnen. Stompwijk ’92 won op eigen veld met 3-0 van Lugdunum. SJZ pakte in Noorden de volle buit (0-6) tegen NSV’46. Die ploeg was vorig seizoen nog twee maal te sterk voor SJZ.

Het kan zaterdag dus zo maar een interessante ontmoeting worden. Het duel begint om 14:00 uur.

Voor die tijd treft de Oude Glorie van SJZ en Stompwijk ’92 elkaar al om 12:30 uur. Vorig seizoen gingen de Stompwijkers met de zege aan de haal. Het mag dan een potje voetbal zijn om des keizers baard, winnen van Sint Jan Zoeterwoude voelt altijd goed.

Jubileumwedstrijd

Het is tussen de eerste elftallen zelfs een jubileumwedstrijd. Beide teams treffen elkaar voor de 25e maal. Wedstrijden van Stompwijkse Boys (de voorloper van Stompwijk’92) zijn hierin niet meegerekend.

Van de 24 voorgaande edities won SJZ er 13, Stompwijk’92 zegevierde 9 keer en twee keer kwam er geen winnaar. De doelcijfers zijn in het voordeel van SJZ. De groenwitten troffen 53 maal doel, Stompwijk’92 mocht 35 keer juichen.

Maar het verleden telt zaterdag niet. Het duel begint zoals altijd met 0-0. Hoe de uitslag ook zal zijn, na afloop is iedereen uitgenodigd voor de Derde Helft die direct na het laatste fluitsignaal begint.

Zanger Michel van Rijswijk en DJ Koen zorgen voor een sfeervolle omlijsting. Er is een Foodcorner met speciale Derde Helft Broodjes. Zelfs mensen die niet van voetbal houden (ja, die schijnen er te zijn…..) zijn welkom in Zoeterwoude-dorp.

Vanzelfsprekend hoopt SJZ op een sportieve wedstrijd en een gezellig gebeuren op sportpark Haasbroek.

Zingend in de tuin op Burendag

Zaterdag 28 september is Burendag en dat willen we combineren met het struinen in de tuinen. Wat we dan doen is optreden met mijn zanggroep JOY. We doen 2 optredens van 3 kwartier. 

De eerste is van 13:30-14:15 

De tweede is van 15:00 -15:44. 

Iedereen kan  komen luisteren onder genot van een bakkie koffie, thee, limonade of wat anders met wat lekkers erbij. Kids zijn ook van harte welkom want we hebben een grote trampoline zodat ze ook kunnen springen terwijl wij zingen. We zingen uiteenlopend genre van popmuziek tot feestnummer.

We hopen op lekker weer en een grote opkomst.

Oosteinde 20a in Stompwijk

CArmen 0640241754

Toerclub Stompwijk

Het seizoen van de toerclub nadert het einde, maar op deze mooie zondagochtend stonden toch weer velen aan de start. We telden zo’n 65 fietsers en bijna allemaal gingen ze naar de Bergse Plas. Een mooie locatie midden in het Lage Bergse Bos. Voor het terras aan het water was het misschien net nog iets te fris, maar in de serre of voor het restaurant zaten we heerlijk. De A1 was met 14 man vertrokken en omdat de koffiestop vrij dichtbij huis is moesten we een ruime omweg verzinnen. Dat lukte prima via de Vlietlanden en zelfs om vliegveld Zestienhoven heen. Nadeel blijft wel dat je na 55km aan de koffie zit en eigenlijk nog steeds het gevoel hebt dat je weinig opgeschoten bent. Het was er nog rustig, dus we zaten snel aan de koffie met een appelpunt. Deze was heerlijk vers, maar daar was de prijs ook wel naar. Ook voor de terugweg verzonnen we nog een paar omwegen, maar ook weer niet te ver, zodat we op tijd weer thuis konden zijn voor de WK tijdrijden.

Arno van Rijn

Voor de leden die zich nog niet hebben aangemeld voor de slotavond op 4 oktober, graag deze week doorgeven als je wilt komen.

Dorp van het dorstige hert