Alle berichten van trees van velzen

CDA stelt vragen over sponsoring door gemeente

Het CDA-Leidschendam-Voorburg heeft vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over een mogelijke sponsoring van een ondernemer in Stompwijk, naar aanleiding van berichtgeving van Vlietnieuws. De sponsoring/subsidie is niet opgenomen in de gemeentelijke subsidielijst en fractievoorzitter Juliette Bouw wil weten of de gemeente de ondernemer gesponsord heeft of niet en wil een overzicht van sponsoring van bedrijven en organisaties door de gemeente. Het CDA vindt dat er zuinig met het geld van onze inwoners moet worden omgegaan en dat bij sponsoring altijd gekeken moet worden of een event niet op een andere manier dan met geld van de gemeente gefinancierd kan worden.

Dorpshuis op vrijdagochtend

Elke vrijdagochtend is het Dorpshuis open van half tien tot half twaalf voor een bakkie koffie, een praatje en een spelletje. Ook is de bibliotheek open. Het is dus een gezellige ontmoetingsplek.

Tevens is er aansluitend, elke tweede week van de maand het ‘gezellig samen eten’.

Elke vrijdagavond is het klaverjassen in het Dorpshuis. Beginners en gevorderden door elkaar.

U bent altijd van harte welkom, Anneke van Bemmelen

Woejbusje

Op donderdag 8 februari gaat er weer een busje naar Zoetermeer. Er kunnen 7/8 personen mee. Iedereen mag mee, zowel jong als oud. Ook de boodschappenkar en/of rollator kan mee.

Vertrek om: 10.30 bij de fam Oudshoorn, 10.40 bij de Akkermunt, 10.45 bij de Pinksterbloem. Terug naar Stompwijk om 14.00 uur

Opgeven bij Coby vd Geest,,telefoon 0715801561,

mobiel 0610616934

‘Concurrentie’ voor de Bles?

Op de Maerten van den Veldeschool is er in de gang een restaurant gemaakt. De kinderen van groep 1 en 2 kunnen hier eten serveren aan hun gasten.

Afgelopen donderdag zijn we in de echte Bles geweest! We hebben van Jeroen de Gier een rondleiding gekregen. In de keuken liet de chef-kok zien hoe je een pizza kunt bakken. Na een duidelijke uitleg over het indekken van de

tafels, mochten de kinderen dit ook zelf doen. En daarna als echte ober pizza of poffertjes serveren aan de andere klas. Het was een onvergetelijke en leerzame middag! Nogmaals hartelijk bedankt, we hebben genoten!

De kinderen en leerkrachten van groep 1 en 2

Met Pater Moeskroen op het podium

Diverse keren waren ze al in Stompwijk, in 2015 nog op Summerland en ook op de zondagmiddag van de Kermis traden ze op. Buiten het zomerseizoen is Pater Moeskroen actief in het theater. Dit jaar met hun theatershow ‘Fiësta’. Een veelzijdige show waarin een ode wordt gebracht aan de Ierse band “The Pogues”, die een belangrijke inspiratiebron is voor de band.

Afgelopen vrijdag was het tijd voor ‘Fiësta’ in het Voorburgs theater Ludens. Dat werd natuurlijk een muzikaal feest. En met een Stompwijks tintje, want aan het einde van de show werden De Pintengluurders door de Paters uitgenodigd om met hen de toegift te spelen. Dit was voor De Pintengluurders, sinds jaar en dag de blaaskapel van Fanfare Juliana, een bijzonder optreden. Want hoe gaaf is het om met deze muzikale helden het podium te mogen delen. Vijf topmuzikanten die met maar liefst 50 verschillende muziekinstrumenten een fantastische show neerzetten met zowel swingende uptempo nummers, als mooie ingetogen ballads.

De finale van de show was er één met maar liefst drie toegiften, de laatste twee samen met De Pintengluurders. Het was het nummer ‘Laat maar waaien’ waarbij Pater Moeskroen en De Pintengluurders al het publiek in de volle zaal uit de stoelen kreeg. Dat was nog niet het einde van de show, want al spelend liepen alle muzikanten het podium af om in de foyer van het theater vrolijk nog even verder te gaan! Het nummer ‘Joost’ was voor Pater Moeskroen en De Pintengluurders het slotakkoord van de avond. Met natuurlijk nog een gezellige borrel met alle fans!

De Pintengluurders

De Pintengluurders verzorgen gastoptreden bij Pater Moeskroen

De Pintengluurders hebben vorige week gereageerd op een oproep van Pater Moeskroen in het Algemeen Dagblad. Daarin vroegen zij naar fanfareorkesten of blaasorkesten om met hen mee te spelen tijdens de uitvoering van hun theatershow ‘Fiësta’, op zaterdag 3 februari in Theater Ludens in Voorburg. Het is natuurlijk ontzettend leuk dat Pater Moeskroen uit alle enthousiaste reacties voor De Pintengluurders hebben gekozen. De theatershow ‘Fiesta’ is een enorm feest. De Neerlandse fijnste folkband Pater Moeskroen vertelt en bespeelt op geheel eigen wijze de legende van The Pogues. Het is een avond vol karakteristieke Ierse feest-folk en ballades met een hoofdrol voor de thin whistle en accordeon, aangevuld met een breed scala aan traditionele instrumenten, het handelsmerk van de heren van Pater Moeskroen.

Tijdens het laatste nummer van de show van afgelopen zaterdag hebben de Pintengluurders de bekende hits ‘Laat maar waaien’ en ‘Joost’ meegespeeld. Het was een geweldige happening. Het bijwonen van de theatershow op een andere locatie is een aanrader voor iedereen die er niet bij was. De show is tot en met 21 april te zien in de Nederlandse theaters. Meer informatie en de complete speellijst is te vinden op www.patermoeskroen.nl

Voor de leden van de Pintengluurders was het optreden een vinkje op hun bucketlist.

Marianne Turk

Stichting Oud Stompwijk en De Bles

De Bles viert feest, bestaat maar liefst 333 jaar. Als je het snel zegt lijkt het niet zo lang, maar het is echt een hele tijd. Vanaf 22 t/m 25 februari wordt er van alles georganiseerd en Jeroen heeft gevraagd of Stichting Oud Stompwijk hier ook een bijdrage aan wil leveren. We hebben ‘ja’ gezegd en gaan op zondag 25 februari iets organiseren met betrekking tot de historie van de Bles.

Er zijn verschillende eigenaren geweest. Heel vroeger kon je er je paarden stallen, er kon gekolfd worden, de baan ligt nog onder de huidige vloer, en er werden veilingen en verkopen gehouden, kermis gevierd, dansles gegeven door Evert Castelein, bruiloften en partijen gegeven, toneeluitvoeringen opgevoerd, carnaval gevierd, geklaverjast en nog veel meer. Ja, wat werd er eigenlijk niet in de Bles gedaan? Wijd en zijd is de Bles bekend. Soms, als je vertelt dat je uit Stompwijk komt, vragen de mensen “waar ligt dat dan?” en als je dan zegt “midden in het dorp hebben we de Bles” dan blijkt dat er heel veel mensen al eens binnen geweest zijn.

Nu hebben wij al aardig wat materiaal om te laten zien, maar hebben jullie een leuke oude foto van de Bles of van een gebeurtenis in de Bles, dan houden wij ons aanbevolen. Wij scannen hem in of je kunt hem gescand naar ons opsturen via mail redactie@oudstompwijk.nl. Ook als je een leuke herinnering hebt aan een gebeurtenis in de Bles of je hebt er gewerkt of je kent mensen die er gewerkt hebben, vertel het ons.

Nu krijgen we eerst het Carnavalsweekend, binnen en buiten bij de Bles. Wij wensen iedereen heel veel plezier bij alle activiteiten met Prins Ronald 1, Page Annemieke, Opper Ed en hun Raad van Elf. Vlieg met Gaandrië de wereld over, maar kom toch altijd weer terug naar Stompwijk!

Stichting Oud Stompwijk, Ria Luiten

Extra handhaven voor een schone straat

In februari gaat de gemeente extra handhaven op gedumpt afval en grofvuil op plekken waar dat niet mag. Inwoners die afval naast de containers plaatsen terwijl zij het ook in de container kwijt kunnen of zomaar grofvuil op straat zetten, riskeren een boete van € 95,- plus € 9,- administratiekosten.

Avalex en de gemeente zetten verschillende acties in om dit probleem aan te pakken. Avalex zet het Clean Team in om bij geplaatst afval direct op te ruimen en gaat vaker ondergrondse containers legen waar dat nodig is. De gemeente gaat extra handhaven op plekken waar afval- en grofvuil gedumpt wordt. Het Clean Team en de grondstofcoaches ondersteunen de handhavers om de plekken te controleren.  Al deze extra inzet is echter geen structurele oplossing. Iedereen vindt een schone en nette straat belangrijk, daar zijn we met elkaar verantwoordelijk voor.

Voorkom overlast

Past afval niet in de container? Plaats geen afval naast de ondergrondse containers, dan blijft de woonomgeving netjes en schoon. Dit voorkomt overlast van ongedierte en voorkomt ziekten. Vaak staan er andere containers in de buurt waar u uw afval wel kwijt kunt. Zijn alle containers vol? Meld dit dan bij de klantenservice van Avalex: info@avalex.nl/www.avalex.nl of via telefoonnummer  0900 0507.

Grofvuil

Afval dat niet in de container past is grofvuil. Ook snoeiafval en elektrische apparaten of huishoudelijke apparaten en kleine meubels zijn grofvuil. Grofvuil kan worden weggebracht bij het afvalbrengstation. Ook kunt u een afspraak maken met Avalex. Zij komen het grofvuil dan gratis bij u ophalen.

VrouwActief ….. februari,

Morgenavond (dinsdag 6 februari) gaan we taart decoreren met Mariska in de Brasserie van de Bles, we beginnen om half 8 en ik ben heel benieuwd wat we er van zullen maken! Ze smaken sowieso goed, dus deze week geniet het halve dorp van thee of koffie met een taartje. Heb je jezelf niet opgegeven? Dan kun je altijd nog even langs komen voor een bakkie en een praatje.

Tot vanavond dus.

Bestuur VrouwActief,

Ria Luiten

Samen maken we Leidschendam-Voorburg!

GBLV/Gemeentebelangen heeft vandaag haar verkiezingsprogramma “Samen maken we Leidschendam-Voorburg!” gepresenteerd. Met de rally truck van Van Velsen Rally Sport werden Stompwijk, Leidschendam en Voorburg bezocht. De lokale en grootste partij van Leidschendam-Voorburg wilde hiermee ook benadrukken dat de drie woonkernen van de gemeente verschillen, maar samen één sterke gemeente maken.

Doorgaan op ingeslagen weg

GBLV-lijsttrekker Hans Peter Klazenga geeft aan dat GBLV/Gemeentebelangen met het verkiezingsprogramma verder wil met zaken die de afgelopen vier jaar in gang zijn gezet. Klazenga: “GBLV blijft zich inzetten voor een gemeente die niet tegendenkt, maar meedenkt met inwoners, verenigingen, instellingen en bedrijven. Een gemeente die zaken mogelijk maakt en een gemeente die inwoners serieus bij allerlei plannen betrekt.”

Veel bereikt

GBLV/Gemeentebelangen heeft in de afgelopen vier jaar laten zien dat zaken ook anders kunnen. Dossiers die al jaren sleepten zijn vlot getrokken, zoals de aanpak van de verzakkingen in de Rietvink en van de Stompwijkseweg. De in het verleden verzwegen miljoenenverliezen in de Duivenvoordecorridor zijn aangepakt, door een nieuwe opzet met andere woningen en met nadruk op cultuurhistorie en groen. Het oude centrum van Voorburg heeft een impuls gekregen door het Huygenskwartier Voorburg. In de Herenstraat in Voorburg kan men weer terecht voor paspoorten en rijbewijzen. Cultuur staat beter op de kaart. Voor ondernemers is de precario en het OZB-gebruikersdeel afgeschaft.

Never change a winning team

Klazenga: “Met het team van raadsleden en wethouder hebben we veel bereikt. Met die ervaring wil GBLV/Gemeentebelangen de komende vier jaar het lokale, onafhankelijke geluid verder laten horen. Het huidige team wijzigt nauwelijks. Met onze wethouder Bianca Bremer, die zich snel en goed ingewerkt heeft, en met Frank Rozenberg hebben we ook bestuurlijk volop ervaring om verder te gaan met zaken waar Voorburg, Leidschendam en Stompwijk baat bij hebben. Never change a winning team!”

Positief!

Met het motto “Samen maken we Leidschendam-Voorburg!” wil GBLV/Gemeentebelangen ook positiviteit uitstralen. Klazenga: “We hebben een prachtige gemeente met drie verschillende kernen met volop kansen voor iedereen om daar nog mooier in te wonen, te werken of te verblijven. Laten we die kansen dan ook met elkaar benutten. Dat doe je niet door over van alles en nog wat klagen of daar maar over te blijven praten, maar door zaken met elkaar aan te pakken en te verbeteren. De economie zit gelukkig weer in de lift, dus ook dat zit mee.”

Negen speerpunten

In de negen speerpunten uit het GBLV-verkiezingsprogramma en de overige programmapunten klinkt dit ook door. Inzetten op de drie krachtige woonkernen, meedenken in plaats van tegen denken, beter betrekken van inwoners bij beleid, geen gepraat over maar actiegericht inzetten op versterking van de lokale economie, verbeteren van de bereikbaarheid voor het verkeer, maatwerk ondersteuning voor jeugd en ouderen, duurzaamheid, een goede balans tussen onderwijs, sport en cultuur en waarborgen van goede zorg.

Aandacht en waardering

Het GBLV-verkiezingsprogramma gaat op een groot aantal onderwerpen in, waarbij goed geluisterd is naar allerlei zaken die in de gemeente spelen of moeten gaan spelen. In het verkiezingsprogramma is dat zo concreet mogelijk vertaald. Klazenga tot slot: “Wat ik zelf in het GBLV-verkiezingsprogramma erg mooie punten vindt, is waar het gaat om aandacht en waardering voor wat mensen en organisaties in onze gemeente doen. Voer als gemeente weer een cultuurprijs in. Waardeer ook de inzet van jongeren in onze gemeente met een lintjesregen, vergelijkbaar met de happening voorafgaand aan Koningsdag. Ik hoop dat we dat dit jaar op zes december – de dag voor de verjaardag van de Kroonprinses – voor het eerst kunnen doen!”

 Stem lokaal in het stemlokaal

Op woensdag 21 maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Laat uw stem niet verloren gaan en stem lokaal in het stemlokaal. Samen maken we Leidschendam-Voorburg!

Het GBLV-verkiezingsprogramma “Samen maken we Leidschendam-Voorburg!” is te downloaden op www.gblv.nl