Alle berichten van trees van velzen

Fonds 1818 is jarig en trakteert

Fonds 1818 is jarig en trakteert

Fonds 1818 bestaat tweehonderd jaar en trakteert een jaar lang in de regio. Het fonds, bekend van z’n steun voor maatschappelijke initiatieven in Den Haag en wijde omgeving, grijpt z’n verjaardag aan om de regio – van de Bollenstreek tot Delfland en van Scheveningen tot Zoetermeer – verder te versterken. Jan Schinkelshoek, interim-directeur van Fonds 1818: “Sinds 1818 is ons doel om de Haagse regio beter achter te laten dan we ‘m aantroffen. We zijn trots op wat we de afgelopen 200 jaar hebben bereikt en dat willen we aan iedereen in de regio laten zien. Tijdens ons jubileumjaar bedanken we iedereen die zich heeft ingezet voor een betere maatschappij. En we trakteren ook door het geven van advies, begeleiding en geld aan bewoners die goede ideeën hebben.”

Fonds 1818 nu

Fonds 1818 zet zich in voor een betere maatschappij. Door het geven van geld, advies en begeleiding en door zelf projecten uit te voeren. Fonds 1818 is er voor iedereen in de regio Delft, Den Haag, Zoetermeer, Leiden en de Duin- & Bollenstreek en tussenliggende gemeenten.

Fonds 1818 organiseert in 2018 deze vier jubileumactiviteiten:

  1. Verrijk je Buurt

Op 22 januari organiseert Fonds 1818 in Lisse het eerste Verrijk je Buurt-inspiratiecafé. Het is de start van een tour door de regio waarbij het fonds bewoners met een goed idee op weg wil helpen. Zij krijgen advies en begeleiding om hun ideeën om te zetten in concrete plannen. Voor goede plannen is ook een geldbedrag beschikbaar.

  1. April geschiedenismaand

In april is het geschiedenismaand. Er komt een tentoonstelling in het Nutshuis over jeugdsparen en een tiendelige serie op Omroep West. Stadshistoricus Wim Willems kijkt in een boek terug op de rijke historie van de Nutsspaarbank en het hieruit voortgekomen Fonds 1818. 3. Uit de rode cijfers

Fonds 1818 heeft vier verkenners op pad gestuurd. Zij brengen in kaart wat er in gemeenten leeft en gebeurt om schuldenproblematiek te voorkomen of te verhelpen. De verkenners brengen met interviews en rondetafelgesprekken de vraagstukken en kansen in kaart. Ook brengen ze verschillende partijen bij elkaar en stimuleren zo nieuwe initiatieven. 4. Fonds 1818 Festival

Op zaterdag 9 juni vindt in de Grote Kerk in Den Haag het Fonds 1818 Festival plaats. Tijdens dit gratis evenement is er van alles te beleven: kinderactiviteiten, een singalong, een streekmarkt, recycleworkshops, biologisch eten & drinken en dans- en muziekoptredens. Bezoekers die zelf een maatschappelijk initiatief willen starten, kunnen zich laten inspireren door succesvolle projecten uit de regio en brainstormen met adviseurs van Fonds 1818.

Meer informatie op de site: http://verrijkjebuurt.fonds1818.nl

Gemeente sponsorde rallyrijders

De gemeente heeft Van Velsen Rallysport uit Stompwijk gesponsord bij de recente Africa Eco Rally die volgens het originele parcours van de Dakar Rally tussen Monaco en Dakar werd verreden. Aan de sponsoring is nooit ruchtbaarheid gegeven.

Volgens een woordvoerster van Van Velsen Rallysport ging het vooralsnog alleen om sponsoring voor deze rally. “Of ze sponsor blijven weet ik niet.’’ Over het bedrag dat Van Velsen Rallysport ontving wil zij geen uitspraken doen.

Opvallend: enkele uren nadat Vlietnieuws naar de gemeentelijke sponsoring informeerde werd de aanduiding ‘gemeente Leidschendam Voorburg’ weggehaald uit de sponsorlijst op de site van Van Velsen voor de Africa Eco Rally.

De sponsoring is pikant nu de grootste coalitiepartij GBLV, de truck van Van Velsen Rallysport inzet bij de presentatie van het programma 2018-2022 voor de gemeenteraadsverkiezing van 21 maart. De GBLV-delegatie rijdt met de truck vanaf Stompwijk via Leidschendam naar Voorburg.

Een vertegenwoordiging van GBLV was ook bij de feestelijke thuiskomst van de Van Velsen equipe na het uitrijden van de Africa Eco Rally. Aad van Velsen zelf staat als nummer 28 op de kieslijst van GBLV bij de gemeenteraadsverkiezing.

Van Velsen Rallysport maakte eind augustus 2017 bekend dat men de Africa Eco Rally zou gaan rijden. Indien de gemeentelijke sponsoring daarna is geregeld, valt dit in de portefeuille van wethouder Bianca Bremer, zelf nummer 3 op de lijst van GBLV voor de gemeenteraadsverkiezing. Desgevraagd kon een woordvoerster van B&W geen nadere informatie geven. Men wil er komende week op terugkomen. Volgens betrouwbare bronnen is de zaak echter wel vorig jaar op het Raadhuis aan de orde geweest.

Overigens kan Van Velsen op een boete van de gemeente rekenen als men in het kader van de GBLV-toer de Sluisbrug in Leidschendam benut. De brug is echter verboden terrein voor vrachtverkeer. En er hangen na een besluit van B&W daartoe, camera’s.

Bron: Vlietnieuws

Missen en vissen!

Wie mist zijn of haar fiets? In de sloot achter de Meerlaan, op het Klaverblad is nog net een stukje stuur en een piepklein stukje van de achterkant van een fiets zichtbaar. Verder ligt de fiets precies in het midden van de sloot onder water, dus merk etc. is niet zichtbaar. Maar als je hem mist, dan weet je nu waar je moet gaan vissen.

Ria Luiten

Opnieuw een libelle gevlogen…….

Ons dorp is klein en we komen elkaar overal tegen, fietsend over de Dr. Van Noortstraat of bij onze enige supermarkt.

Of bij Stompwijk ’92 waar Annie jarenlang lid is van de aerobicclub waar ze op de derde rij haar lijf en leden soepel houdt. Er wordt gefluisterd dat ze meer voor de gezelligheid komt dan voor de actie zelf. Deze week is het stil in de kleedkamer…

Of bij VrouwActief waar ze altijd bij haar Libelle-vriendinnen te vinden is. De meiden hebben ooit met een aanbieding van het weekblad Libelle een reisje ondernomen en dat was zo’n succes dat ze dit jaren hebben volgehouden. De vele foto’s en herinneringen zijn blijvende getuigen van een gezamenlijk verleden. Viel er een stilte dan was er de lach van Annie. Die Annie is altijd een beetje ondeugend, dat kan je zien aan haar pretoogjes.

Of bij haar vriendinnenclub van de Oud Prinsen Vrouwen. Bij alle genoemde gelegenheden kwam ik haar tegen. De foto op haar kist is twee weken geleden gemaakt bij het startsein van het carnavalsseizoen. Proostend op de toekomst! Nóóit kunnen bedenken dat de toekomst voor haar nog maar zó kort zou zijn.

Annie heeft veel gulle kwaliteiten, is aardig, goedgehumeurd en letterlijk een opgeruimd type. Hoeveel huizen heeft zij niet op orde gehouden. Lekker haar handen uit de mouwen en dan de verdiende kop koffie en de gezellige babbel. Vele mensen keken wekelijks naar haar uit. Ze voelt de mensen om zich heen goed aan en reageert met veel sympathie. Ja, ze staat inderdaad altijd voor iedereen klaar met een woord, een glimlach of gebaar. Dit maakt haar zo geliefd. Ze komt eigenlijk altijd relaxt, hartelijk en geïnteresseerd over. Tijd nemend om even bij te praten. Nooit chagrijnig altijd goedlachs.

Verslagenheid heerst in alle gelederen. Hoe kan dat nou…. haar carnavalspak is besteld……. We hebben er zelf geen zin meer in, zonder Annie is alles anders.

Alle liedjes worden anders. Zoals de vaak gespeelde cool down song bij aerobics: van Celine Dion over onsterfelijkheid: ‘We don’t say goodbye’ dat nu een heel andere betekenis krijgt en ons allemaal raakt.

Het thema van carnaval ‘Met Gaandrië de wereld’ over wordt anders bezien. We hebben het gehad over: ‘Ik vertrek!’ of ‘We zijn er bijna!’ Alles klinkt, voelt en is gewoon anders en zó definitief.

En ja de tekst op haar kaart verwoordt het heel goed. Ze liet ons zien hoe een klein hart groot kan zijn.

Ik wil afsluiten met de gedachte over een libelle

In een vijver onder de oppervlakte wonen kevertjes eenvoudig en tevreden. Heel soms verdween een kever via de stengel van een lelieblad naar de oppervlakte om nooit meer terug te keren. De anderen wisten dan dat het kevertje gestorven was en nooit meer terug zou keren.

Op een dag voelde één kevertje de onweerstaanbare drang om de stengel van dat lelieblad te beklimmen. Dit kevertje was vastbesloten om niet voor altijd weg te blijven. Nee, zij zou terugkomen en al haar vriendjes in de vijver vertellen wat zij daarboven had gevonden. Zo begon zij aan de lange reis naar boven.

Toen het kevertje de top bereikte, en uit het water klom om op het lelieblad te gaan zitten, was ze erg moe, de zon verwarmde haar en ze soesde weg.

Terwijl het kevertje insliep, veranderde haar lichaam, en toen zij wakker werd, was ze getransformeerd in een prachtige, glanzend blauwe libelle met zilveren vleugels, en een slank lichaam dat gebouwd was om te vliegen.

Dus vliegen deed ze! En terwijl zij door de lucht scheerde en de schoonheid van deze totaal nieuwe wereld ontdekte, kwam zij erachter dat zij zich in een veel hogere en mooiere dimensie bevond dan zij ooit had durven dromen. Toen herinnerde zij zich haar kever vriendinnetjes, en dat ze zouden denken dat zij dood was. Ze wilde teruggaan om uit te leggen dat zij zich nu meer levend dan ooit voelde. Haar leven was vervuld van geluk en warmte, in plaats van beëindigd.

Maar, haar nieuwe lichaam kon echter niet meer het water in. Zij kon niet teruggaan om het goede nieuws te vertellen. Toen begreep de libelle dat er een tijd zou komen, dat ook haar vriendinnetjes deze prachtige, nieuwe dimensie zouden betreden. Op een dag zouden zij weer samen met haar zijn.

Zo zie ik Annie voor mij, samen met Alie, ook lid van de libelle-club, op weg naar een nieuwe bestemming, op weg naar de regenboog.

Petra Oliehoek– v. Es

Carnaval met de Gaanders, is beslist het leukste feest van het jaar

En wat een mooi gebaar van de Carnavalsvereniging de ‘Gaanders’, ze willen met de ouderen van Stompwijk hossen en feestvieren. Ze lieten ons weten dat ook dit jaar de ouderen van de KBO-PCOB en KBO-PCOB – SOOS weer zijn uitgenodigd om samen met hen carnaval te vieren. Vorig jaar was het voor mij de eerste keer dat ik in de Bles was uitgenodigd. Wat heb ik genoten, alleen een beetje jammer dat er maar weinig mensen verkleed waren.

Ik vraag dan ook heel lief…..laten we deze uitnodiging als heel speciaal beschouwen en ons allemaal een beetje of compleet te verkleden dan laten we zien dat we deze geste van de Gaanders zeer waarderen.

Alle elfjes, tuinkabouters, clowns, zeerovers en dorpelingen zijn van harte welkom op 13 februari om 13.30 uur in de Bles,

Tot dan,

Namens KBO-PCOB bestuur, Marianne

Als de lente komt……….

…………. dan stuur ik jou tulpen uit Amsterdam,

Hoe vrolijk kan je worden als je dat liedje hoort, ik denk dat een ieder blij wordt van onze nationale bloem, die bekend is in de hele wereld. En laat die bloem nou Stompwijk weten te vinden, dat hele leuke dorp in Zuid Holland.

Hoe dat kan zal ik u vertellen: twee schattige bloemenmeisjes Isabel en Eva hebben een vader die Tulpen exporteert. En diezelfde twee meisjes hebben een opa die voorzitter is van de KBO-PCOB Soos Stompwijk.

Zo lief….dat de Isabel en Eva het idee hadden om alle leden van de soos een bosje tulpen te brengen, papa zei oké, ik sponsor dit leuke idee en zo kwam jong en oud samen in het Dorpshuis en deelden Isabel en Eva de tulpen uit.

Iedereen had gelijk een zonnige glimlach en de meisjes rode blosjes van de vele handjes schudden.

Namens de Soosleden wil ik Isabel en Eva heel erg bedanken, het is erg gewaardeerd.

Namens onze leden, Marianne

Verkiezingen adviesraad

Het komt dichtbij. Op 21 maart zijn de verkiezingen. Tegelijk met de gemeenteraad wordt er in Stompwijk en Wilsveen ook gekozen voor de Adviesraad.

De Adviesraad is vanuit de gemeente Leidschendam-Voorburg ingesteld om zowel gevraagd als ongevraagd advies te geven aan de gemeenteraad van onze gemeente. Tevens kan de gemeenteraad en het college van B&W de adviesraad vragen om informatie bij besluiten rondom het buitengebied.

Daarnaast wordt de Adviesraad actief betrokken in lopende projecten en werkgroepen vanuit de gemeente. Momenteel gaat veel aandacht uit naar de lopende projecten rondom het Kulturhus en de ontsluiting van Stompwijk. Tevens zijn we onderdeel van de kernteams rondom de ontwikkelingen van de Meeslouwerpolder en de inrichting van de Nieuwe Driemanspolder.

Naast lopende projecten houden wij ons bezig met ontwikkelingen die voor Stompwijk, Wilsveen en het buitengebied van belang zijn. Hoe houden we het dorp levendig, welke culturele voorzieningen zijn er nodig en hoe kunnen we het dorp op een gezonde manier oud laten worden met (beperkte) woningbouw voor ouderen en jongeren.

Wil je graag je stem laten horen en denk je een steentje bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling van Stompwijk, meld je dan aan.

Tot en met 5 februari staat er in het Dorpshuis een bus waarin je je kandidaatstelling lijst kan deponeren. Je kan je kandidaat stellen door een lijst in te leveren waarin 10 personen uit Stompwijk of Wilsveen je verkiezing ondersteunen. De kieslijst is eerder al in de Dorpsketting verspreid en staat ook op de site van Stompwijk.nl onder Adviesraad.

Wil je eerst wat meer weten van het werk dat de Adviesraad doet, of wil je een idee krijgen hoeveel tijd het kost (dat valt overigens best wel mee), neem dan contact op met één van onderstaande leden van de Adviesraad. Of stuur een berichtje aan Adviesraad-stompwijk@outlook.com

Het zou erg jammer zijn als door een gebrek aan leden de Adviesraad niet kan blijven voortbestaan. Het is interessant en nuttig werk om mee bezig te zijn.

Namens de Adviesraad Stompwijk,

Stef Verburg, Voorzitter

Ank van de Poel, Secretaris

Marco Mooiman

Adrie van Santen

Ursula van der Voort

Peter Zandbergen

Welkom thuis RIA VAN DIJK!!!

Op 8 januari is zij geopereerd om haar heup die er 24 jaar geleden is ingegaan te vervangen. Was broodnodig, tot op de draad versleten. Na 3 weken revalideren komt zij vandaag, dinsdag 30 januari, weer thuis. Het is allemaal goed gegaan, even dreigde er nog een ontsteking maar dat liep gelukkig met een sisser af. Inmiddels loopt ze alweer rapido achter de rollator en ook op de hometrainer trapt ze aardig wat kilometertje weg.

Omdat ze 9 weken geen auto mag rijden zou ze het leuk vinden om een kaartje, mailtje te krijgen. Een bezoekje is ook gezellig, na telefonische afspraak en zelf koffie of thee zetten haha. De ingrediënten zijn natuurlijk wel in huis.

Riavandijkballering@kpnmail.nl

Akkermunt 38 2266 JH Stompwijk

Welkom thuis ma fijn dat u er weer bent!!

Op de bijgevoegde foto vieren we dat ze alweer naar huis mag en dat alles goed is gegaan!

Dikke kus, Henk en Agnes

Wijziging jaarvergadering KBO-PCOB en KBO-PCOB SOOS

Door afwezigheid van een bestuurslid op 27 maart, zal de jaarvergadering een week eerder zijn, op 20 maart. Vriendelijk verzoek deze datum in uw agenda te wijzigen. Wij kijken uit naar uw aanwezigheid en hopen op een grote opkomst zodat er voldoende leden hun stem kunnen uitbrengen.

Bent u niet in de gelegenheid wilt u dan zo vriendelijk zijn om een volmacht te geven.

Dit kunt u doen door onderstaande gegevens aan ons te doen toekomen.

Hierbij geef ik mijn volmacht aan het bestuur van de KBO KBO- SOOS:

Naam:

Lidnummer:

Handtekening:

Namens het bestuur, Marianne