Alle berichten van trees van velzen

Uitvoering Verkeers- en Vervoerplan effectief voor bereikbaar Leidschendam-Voorburg

Maatregelen voor een bereikbare gemeente hebben de afgelopen jaren gewerkt. Inwoners van Leidschendam-Voorburg maken meer gebruik van elektrisch rijden, fiets, RandstadRail, tram en bus. De verkeersveiligheid en bereikbaarheid blijven gelijk. In sommige wijken wordt parkeren nog steeds als knelpunt ervaren. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de tussenbalans van de uitvoering van het gemeentelijke Verkeers- en Vervoerplan.

Veertig maatregelen

De gemeente werkt samen met lokale en regionale partners, bewoners en bedrijfsleven aan een goed bereikbare en veilige stad en een groene en duurzame woongemeente. Sinds de vaststelling van het Verkeers- en Vervoerplan in 2014 zijn bijna veertig maatregelen uitgevoerd of in uitvoering om dit verder te verbeteren. Voorbeelden zijn fietsenstallingen, aanleg of herinrichting van wegen en (snel)fietsroutes en laadpalen voor elektrische auto’s.

Vervolg

Als volgende stap analyseert de gemeente externe en interne ontwikkelingen en hun invloed op het bereiken van de doelen die in het Verkeers- en Vervoerplan zijn gesteld. Hierop worden het beleid en het uitvoeringsprogramma indien nodig bijgesteld. Deze analyse wordt in 2018 gemaakt. Het college en de raad komen in het najaar met de beleidsevaluatie en een aanpak voor bijstelling van beleid en uitvoering.

Van Velsen Rallysport vroeg zelf om steun

Van Velsen Rallysport heeft de gemeente zelf om een sponsorbijdrage gevraagd. Er is door de gemeente € 1000,— aan de onderneming gegeven. Dat gebeurde in 2016 en 2017. Dat heeft een woordvoerster van B&W laten weten in antwoord op vragen van Vlietnieuws.

De steun werd gegeven omdat de deelname van de truck van Van Velsen aan de Dakar-rally in 2016 en 2017 leefde in Stompwijk – waar Van Velsen Rallysport is gevestigd – en publiciteit genereerde.

Volgens de woordvoerster ging het om incidentele bijdragen. Dit soort sponsoring is volgens B&W ‘niet ongebruikelijk’. Zo kregen ook de Stichting Talentenloods, de Pop-Up Bazaar, de Sportprijs en de promotie van de ‘Stap uit je Stad’-dag een bijdrage.

Dat het gemeentelijke logo nu – na vragen over de sponsoring van de media – van de truck van Van Velsen is verwijderd, verklaart de woordvoerster aldus: ‘De Dakar-rally is voorbij. Daarmee eindigt ook de sponsoring van de gemeente en is het logo verwijderd aangezien de truck voor meerdere evenementen wordt ingezet’.

De Dakar Rally 2016 werd tussen 2 en 16 januari in Zuid-Amerika verreden. De rally van 2017 vond tussen 2 en 14 januari 2017 plaats. In beide gevallen was GBLV-wethouder Frank Rozenberg verantwoordelijk voor dit soort sponsoring.

GBLV gebruikte de truck van Van Velsen (hij staat op de GBLV-lijst voor de gemeenteraadsverkiezing van 21 maart, red.) afgelopen zaterdag voor de start van hun campagne voor de gemeenteraadsverkiezing. Frank Rozenberg is campagnemanager en staat zelf op de GBLV-lijst voor de gemeenteraadsverkiezing.

De verklaring van de woordvoerster van B&W inzake het weghalen van het beeldmerk van de gemeente op de truck van Van Velsen klopt overigens niet. Dat gebeurde zeer recent nadat de media vragen waren gaan stellen over de sponsoring.

De truck had toen al de Afrika Eco Rally gereden: een rally op het originele parcours van de Dakar Rally tussen Monaco en Dakar. De Daker Rally zelf wordt tegenwoordig in Zuid-Amerika verreden. Tegelijk met het verdwijnen van het logo op de truck verdween ook de gemeentelijke reclame op de site van Van Velsen Rallysport. En werd de vermelding van de gemeente op de lijst van sponsoren geschrapt.

Waarom de steun van de gemeente begin 2018 nog steeds op de truck en de site werd vermeld terwijl er geen financiële bijdrage meer tegenover stond, blijft vooralsnog onduidelijk.

Bron: Vlietnieuws

Oppositie eist uitleg gemeentelijke sponsoring rallyrijders

De oppositiepartijen CDA, VVD en ChristenUnie/SGP eisen uitleg van B&W over de gemeentelijke sponsoring van Van Velsen Rallysport bij de onlangs verreden Africa Eco Rally. Dit naar aanleiding van een bericht afgelopen zaterdag van Vlietnieuws.nl over deze financiële steun.

Het CDA heeft via fractievoorzitter en lijsttrekker bij de komende gemeenteraadsverkiezingen Juliette Bouw en gemeenteraadslid Dré Veelenturf een groot aantal schriftelijke vragen aan B&W gesteld. Daarbij heeft de partij zelfs een foto van de truck waarmee Van Velsen de Rally reed inclusief reclame van de gemeente daarop, overlegd.

Volgens het CDA bevestigt het logo op de truck dat er subsidie door de gemeente is verstrekt. De partij wil weten waarom dat is gebeurd en waarom de gemeenteraad niet is geïnformeerd. Op de zogenoemde subsidielijst van de gemeente staat de financiële bijdrage niet.

Het CDA wil weten wat het sponsorbedrag was of dat er op andere wijze steun aan Van Velsen is gegeven. Ook vragen Bouw en Veelenturf zich af of Van Velsen zelf om de subsidie heeft gevraagd. Zo niet, dan willen de CDA’ers weten hoe het tot de subsidie is gekomen en wie daarvoor groen licht heeft gegeven.

De vragenstellers wijzen erop dat de gemeente op 23 januari nog met logo als sponsor op de site van Van Velsen Rallysport stond. Nu is die aanduiding weggehaald. Bouw en Veelenturf willen horen op wiens instigatie dat is gebeurd.

Indien de sponsoring buiten de subsidielijst om is gepleegd, dan wil het CDA een volledig overzicht van soortgelijke sponsoring in andere gevallen.

Bij de VVD wijst men erop dat de Van Velsen truck is ingezet voor de verkiezingscampagne van GBLV. Ook de liberalen willen opheldering van B&W, inclusief informatie over soortgelijke sponsordeals waar de gemeenteraad niets van weet en het beleid dat daarbij wordt gehanteerd.

Bij ChristenUnie/SGP wacht men ‘met belangstelling’ nader informatie van B&W af. ,,We zijn benieuwd welke criteria de gemeente hanteert bij besluiten ter zake sponsoring, en hoe deze keus zich daartoe verhoudt. Op voorhand is ons niet duidelijk welk gemeentelijk belang met de sponsoring wordt gediend. We zijn dus benieuwd hoe het college daar tegenaan kijkt”, aldus fractieleider en lijsttrekker Jan Willem Rouwendal.

Bron: Vlietnieuws

Frank Rozenberg: ‘Ik was niet verantwoordelijk’

Frank Rozenberg was in zijn periode als GBLV-wethouder niet verantwoordelijk voor de sponsoring van Van Velsen Rallysport door de gemeente. Dergelijke sponsoring behoorde niet tot de portefeuille die Rozenberg toen had.

Dat heeft Frank Rozenberg Vlietnieuws laten weten. Rozenberg: ‘Voor de feiten verwijs ik naar de collegereactie. Daar staat niet dat ik verantwoordelijk portefeuillehouder was. Dat was ik namelijk ook niet’.

Met collegereactie doelt de politicus naar eigen zeggen op uitspraken van een woordvoerster van het Raadhuis waarin zij aangaf dat het college (bedoeld wordt B&W, red.) tot de sponsoring had besloten. Bij B&W liggen nog steeds een groot aantal vragen van het CDA over de sponsoring ter beantwoording.

Afgelopen weekeinde ontstond er door een publicatie van Vlietnieuws commotie rond de sponsoring van Van Velsen Rallysport door de gemeente. Die sponsoring was de gemeenteraad onbekend. GBLV gebruikte de gesponsorde truck voor de start van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezing van 21 maart.

Voordien was de sticker van de gemeente op de truck verwijderd. Ook een verwijzing naar de gemeentelijke sponsoring op de site van Van Velsen Rallysport verdween schielijk. Aad van Velsen zelf staat op de GBLV-lijst voor de gemeenteraadsverkiezing.

Alle oppositiepartijen eisten daarop uitleg van B&W. De coalitiegenoten van GBLV in B&W, D66, PvdA en GroenLinks, reageerden niet (PvdA) of vergoelijkend (GroenLinks). Alleen D66 uitte een kritische noot over het door elkaar lopen van gemeentelijke- en GBLV-steun aan dezelfde organisatie.

Een woordvoerster van de gemeente liet later weten dat Van Velsen Rallysport in 2016 en 2017 telkens duizend euro van de gemeente had gekregen, exclusief btw. In beide gevallen ging het om steun bij het rijden van de Dakar rally in Zuid-Amerika. ‘De deelname aan de Dakar rally is iets wat leeft in de Stompwijkse gemeenschap en genereert publiciteit’, luidde de verklaring voor de geldelijke steun. ‘Daarom is het college ingegaan op het verzoek van Stichting Van Velzen Rally Sport om te sponsoren’.

Frank Rozenberg was tot april 2017 wethouder. Hij is nu campagnemanager van GBLV voor de gemeenteraadsverkiezing. Hij bezet een derde plek op de GBLV-lijst. Als wethouder maakte hij zich sterk voor Stompwijk.

Bron: Vlietnieuws

De tulpenbollen in jaren 1634 t/m 1637

De gekte van tulpenbollen in 1634

Steeg net zo onvoorspelbaar hard als de bitcoins nu

De bollen waren toen meer waard, dan een woning

Toch heeft de tulpenbol nog steeds iets mysterieus

Je koopt een bosje kleine tulpen

Ze groeien dertig centimeter in een paar dagen

Dan komen ze ver boven de vaas uit

Ik zie de groei als een rente winst

Zo gaat het nu ook met de bitcoins

Ze stijgen naar ongekende hoogte

De tulp valt opeens om in de vaas

En ruikt aan de tafel onder de waterstand van de vaas

En zo gebeurt dat ook met de bitcoins

Als je geluk hebt blijven de tulpen iets langer staan

Zo niet, zie je bitcoins en tulpen onder watergaan

Kleurrijk zijn de vooruitzichten ieder gegund

Soms bij de tulpen, of anders bij de Crypto munt

Wybo Suijten

Carnavalsmis 11 februari in de H. Laurentiuskerk

Het Prinsenkoor verzorgt de viering onder leiding van dirigent Bram Soentjens. Die ze graag eens in het zonnetje zetten. Bram is geboren Limburger. Met veel gevoel voor Carnaval, want hij is daar ook een keer Prins Carnaval geweest. Hij kwam tien jaar geleden naar Den Haag om daar aan het Conservatorium te studeren voor dirigent van symfonieorkesten. Hij was ook dirigent van de Sint Jans fanfare in Zoeterwoude. En hij wil graag het Prinsenkoor op een hoger niveau helpen zingen. Er wordt veel gedaan aan de uitspraak, nieuw repertoire, meerstemmige en ook Engelse liederen horen daarbij. Zoals The Exodus song en You have got a friend, om maar wat te noemen. Maar het moet om het geheel gaan, benadrukt hij. “We zingen voor de mensen.”

Daar kunnen de zangers over mee praten. Naast de Carnavalsmis, zingen ze in tehuizen met ouderen en bij gehandicapten. Bij een van die optredens was volgens de verpleging een man die drie maanden niet sprak. Maar tijdens hun concert daar weer mee begon. Bij zulke dingen houden ook de Oud- Prinsen het niet meer droog…

In de kerk zingen ze nu ook van een beamer. Zodat de boekjes daarbij dicht kunnen blijven. Wat waarschijnlijk meer contact geeft.

Agnes van Boheemen- Vollebregt

Overgenomen uit Rondom de Kerk

Records voor Freek en Olaf

IJSCLUB ‘NUT EN VERMAAK’

Na de geslaagde trip naar de Coolste Baan van Nederland, stonden er voor sommige schaatsers ook nog wedstrijden op het programma afgelopen weekend. Guusje van Santen kwam tweemaal in actie op de 500 meter. Ze klokte resp. 54.50 en 54.08 waarbij ze iets achter bleef op haar beste tijd.

In het avondprogramma reed Freek Bennis een 3000 meter. Ondanks de zware benen na het bezoek aan de Coolste Baan wist hij zijn p.r. aan te scherpen tot 5.10.31.

Olaf Verburg was actief op de 100, 300 en 500 meter. Op de kortste afstanden klokte hij nieuwe persoonlijke records met resp. 12.70 en 30.17. Op de 500 meter miste hij zijn beste tijd op een fractie.

Volgend weekend rijdt het grootste deel van onze schaatsers een wedstrijd in Thialf, waarvan verslag in de volgende Dorpsketting.

 

Uithof 4 feb 100m 300m 500m 500m 3000m
Guusje v Santen 54.50 54.08
Olaf Verburg 12.70 pr 30.15 pr 47.55
Freek Bennis 5.10.31 pr

 Zondagochtend 4 maart: clubkampioenschap: Aanmelden kan tot 20 feb.

Tom de Haas

Marathonschaatsen Weissensee 2018

Afgelopen weken verbleven de mannen en vrouwen van de lange adem op de Oostenrijkse Weissensee. Ook duizenden schaatsliefhebbers rijden daar hun toertocht over 200 of minder kilometers. In de middag als de temperatuur boven nul komt, wordt het zwaar. De echte bikkels gaan door tot hun doel bereikt is. Petje af voor deze doordouwers. De coach van het GroeneHart Team, Kurt Wubben, wist een voorbeeld te stellen aan zijn pupillen door de snelste tijd neer te zetten in de toertocht van dinsdag een week geleden: 6.35 uur over 200 km, mooie prestatie. Ook bij de Internationale marathon over 42 km, georganiseerd door de Oostenrijkse Schaatsbond, wist hij te winnen. De wedstrijdrijders startten op 27 januari met het Open Nederlands Kampioenschap over 100 km. Winnaar werd de 20 jarige Bart Hoolwerf voor zijn broer Evert Hoolwerf, 3e werd Crispijn Ariens. Bij de dames won Lisa van der Geest voor Clarissa van Maaren en Aggie Walsma. Dan op 29 januari de ploegen achtervolging. Deze werd bij de topdivisie gewonnen door team Aware, bij de dames MK Basics en bij de beloften door team Stehman. Het team GroeneHart werd 2e. De grootste uitdaging, 200 km Alternatieve Elfstedentocht was op 31 januari. Het is altijd afzien en vele rijders rijden geen 200 km omdat ze worden ingehaald op het parcours van 10 km. Eric Jan Kooiman kwam alleen als eerste aan de streep met een tijd van 5.38.54 gevolgd door Bart Mol ook alleen,1 minuut later en 3e Frank Vreugdenhil. Bij de dames won Anne Tauber ze kwam alleen aan de streep met een voorsprong van 200 meter op Iris van der Stelt, 3e Elma de Vries. Tjilde Bennis moet natuurlijk nog wat wennen aan de hoge tempo’s op natuurijs maar gaat steeds beter. 19 e op het ONK en reed 150 km op de 200 km. Christiaan Hoekstra reed 80 km bij het ONK en moest na een val het peloton laten gaan. Op de 200 km werd hij 39e. Helaas kon de laatste wedstrijd, de Aart Koopmans Memorial wegens de vele sneeuwval niet doorgaan. Jammer.

Volgende wedstrijd a.s. vrijdag in Enschede, start beloften om 17.45, dames 19.15 en Topdivisie om 20.30. Dan zaterdag op de Coolste Baan in Amsterdam voor dames en heren. Start zie schaatskalender.nl.

Aad de Haas