Op de laatste zondag van augustus was het eindelijk weer een beetje zomers weer. Ideaal voor een lange rit naar de molens van Kinderdijk of de sluisjes van Nieuwveen. Om half 9 stonden ruim 50 fietsers klaar voor vertrek.
Afgelopen zondag stond één van onze mooiere ritten van het seizoen op het programma; de Wiekentocht naar Kinderdijk. Onze vaste kapitein was het weekend in de Ardennen om de Claude Criquielion cyclosportieve te rijden (en dit zo snel te doen dat hij goud haalde!), zodat Ronald de route naar Kinderdijk voor onze groep van 9 man voorbereid had en bepaalde (wederom bedankt Ronald!). We reden via de Rotte, over de Brienenoordbrug en de brug over de Noord naar Kinderdijk alwaar de, voornamelijk Aziatische, bezoekers ook al met busladingen tegelijk waren aangekomen. Die komen uiteraard voor de molentjes en je zou kunnen denken dat ze geen foto van de molens willen met een groepje langsrijdende fietsers erop. Je merkt echter dat het tegendeel waar is. Een groepje fietsers op de voorgrond maakt hun foto waarschijnlijk helemaal af; typisch Hollands hoor je ze denken. Als we langskomen worden de camera’s, smartphones en i-pads juist gebruikt. We staan dus weer met onze Stompwijkpakjes op vele foto’s van deze toeristen. Alleen een bosje tulpen, een blokje kaas en een paar klompen ontbreken nog. Bij de koffiestop aangekomen merkte ik pas dat de A2 met 5 man de gehele heenweg achter ons aan had gereden. Zij hadden geen wegkapitein en vonden het wel zo makkelijk om dan maar achter ons aan te rijden. Tsja, als je het kan bijhouden, waarom niet. Na de koffie vertrokken we dus weer met zijn veertienen en reden we door de mooie en op zondagochtend oh zo rustige Alblasserwaard. Wat kun je hier nog heerlijk fietsen zonder een auto tegen te komen. We namen het pondje over de Lek naar Bergambacht en reden vervolgens via Stolwijk, Gouda en Moerkapelle weer naar Stompwijk. Met ongeveer 115 kilometers op de teller waren we weer terug in Stompwijk.
Patrick Delanghe
De C groepen. Wat een mooie dag om te fietsen! We hebben weer een lange rit voor de boeg naar de koffietent bij de sluisjes in Nieuwveen. Met 9 man/vrouw rijden we de mooie route richting Gelderswoude, Hazerswoude-dorp zo naar het Rietveldsepad in Alphen. Geregeld zien we de groep van Fried achter ons of weer voor ons. Langs het kanaal rijden wij links en zij rechts van het water. Het gaat lekker en we genieten van al het moois om ons heen. Bij Langeraar gaan we de brug over en al gauw komen we vlak na de C2 aan. Het is nog rustig op het terras en we zijn vlot voorzien van de koffie met speculaasjes! In het café staat een oude jukebox en als Aad en Peter interesse tonen doet de eigenaar er een munt in en komen de geluiden van de jaren-60 muziek naar buiten. Ook feestmuziek komt er uit, wat een kleine polonaise teweegbrengt. Gezellig hoor! Dan moeten we toch maar op huis aan. Over de sluis, het prachtige smalle paadje door de polder, naar Langeraar. Langs de mooie plassen, Ter Aar en Alphen. Daar is het even zoeken maar
komen toch uit waar ik wilde en staan we onverwachts voor een kleine ophaalbrug. Nog nooit geweest daar! Dan besef ik dat we de nieuwe Maximabrug over de Rijn wel mee kunnen nemen in de route. Voor de meeste de eerste keer dat er overheen gefietst werd. Altijd weer leuk. Daarna de hele Rijndijk tot aan het ‘speeltuinpad’ en zijn we al snel bij de Broekweg waar de Zoetermeerders afslaan en wij het laatste stukje over de Nieuweweg gaan. Ook Ria slaat af en even later wij. Om 12.30u zijn wij thuis, als de Stompwijkse dames thuis zijn staat er 65km op de teller. Het was zeker een mooie fietsdag!
Annie van Rijn
De C2 ging met 5 fietsers op pad en tot aan Alphen a/d Rijn fietsten wij achter de C1 aan. De captains hadden ongeveer dezelfde heenweg in gedachten. Wij gingen toen langs het Aarkanaal rijden en via diverse dorpjes kwamen we even na 10 uur en met 32 km op de teller bij onze koffie aan. Binnen 1 minuut arriveerde ook de C1, dus het terras van Het Tolhuis in Nieuwveen werd weer gevuld met TC Stompwijk tenues. De herinneringen kwamen bovendrijven toen de jukebox aan ging en wij de liedjes hoorden van Johnny en Rijk “ ‘Ja, wij dansen samen de Bostella’ en ‘Big City’ van Tol Hansse. En bij de koffie werd natuurlijk het vertrouwde speculaasje geserveerd. Wat ’n nostalgie! Terug eerst weer een klein stukje langs het Aarkanaal. Wij wilden de brug over, maar de slagbomen bleven dicht vanwege ’n storing en omdat de brug niet open stond, konden wij er allemaal onderdoor met de fietsen. De Paradijsweg was afgesloten, daarom bleven we nog ’n klein stukje langs het Aarkanaal. Via het Industrie gebied en de Ringdijk van Ter Aar kwamen we in Alphen aan de Rijn aan. Het Windepad leid je mooi door deze stad heen en ook door vele tunnels. We kwamen uit bij de Oude Rijn en via de ons zo bekende wegen van Koudekerk, Hazerswoude en Zoeterwoude kwamen wij om even voor 12.30 uur thuis met 62 km totaal. Het was prachtig weer en niet al te veel wind. Soms moest ik de captains even terug fluiten. Die mannen zijn ook zo sterk. Als ik ze laat gaan, fietsen ze zo bij mij weg.
Groetjes, Lia de Jong-Zwetsloot
Aanstaande zondag 3 september gaan de A en B naar Weteringbrug. De C heeft Noordwijk op het programma staan. We vertrekken natuurlijk weer om 8.30u vanaf het Klaverblad.
Daarnaast vertrekt er vrijdag een flinke groep van de C voor de 3-daagse naar Amersfoort. Zij gaan op de fiets zowel heen als terug en rijden op zaterdag een mooi rondje in de omgeving.
Zondag was het niet de gelukkigste dag om na de laatste onderlinge wedstrijd de winnaars en de Clubkampioenen van 2017 bekend te maken. De grasmaaierrace was uiteraard de oorzaak dat de publieke belangstelling tegen viel, overigens een prima happening. Maar de kanshebbers bij, vooral de jonge ruitertjes, waren er toch bijna allemaal. Heerlijk om te zien. Bij de menners, over al gemeen wat nuchterder rijders, was de belangstelling wat minder. Voor de menners stond een dressuurproef en een vaardigheidsparcours op het programma. Zaterdagmiddag werd de dressuurring en het vaardigheidsparcours uitgezet en bleek dat het terrein aan de Huyssitterweg er goed bij lag, een paar ruige hoeken bij de dressuurring waren wel hinderlijke obstakels. Maar de inzet van twee kinderen van Manon met hun zitmaaiers maakte daar korte metten mee en zij vonden het nog leuk om te doen ook en meldden zich gelijk aan voor de volgende keer. Een prima ‘landje’ dus.
We hopen veel vrouwen te mogen ontmoeten, het is te combineren met andere (sport) avonden, het is maar eens in de maand. De avonden zijn op dinsdag van 20.00 uur tot 22.00 uur in de Bles, met soms een uitloop omdat het te gezellig is.
Zoals iedereen onderhand wel weet is de week van het NK Gazonmaaierracen in Stompwijk aangebroken! Afgelopen zondag is de organisatie met verschillende vrijwilligers al druk aan het werk geweest op het desbetreffende perceel om de baan van dit jaar aan te leggen. Daarnaast is de rijplatenbaan voor een groot deel aangelegd en is het parkeerterrein alvast onderhanden genomen om de auto’s goed te kunnen begeleiden. Deze week zal er veel gebeuren in de avonduren om het terrein verder aan te kleden en gereed te maken voor zondag 27 augustus!
Afgelopen zaterdag stonden er weer twee vluchten op het programma: een voor de jonge duiven en een natourvlucht voor de oude en jonge duiven. De jonge duiven gingen naar Pont St. Maxence, 338 kilometer, een plaatsje iets boven Parijs. En de natourvlucht ging naar Asse Zelik, 135 kilometer, een plaatsje net naast Brussel.
Zaterdag 9 september, 11.00 u, tijdens Open Monumentendag, willen wij de 2e druk van het boek ‘De Stompwijkse Knip’ aanbieden aan wethouder Bianca Bremer. Tevens is er een open dag op ‘Akkerlust’ van 10.30 u. tot 15.00 u, waarbij mogelijkheid tot het aanschaffen van dit unieke 268 pagina`s full color naslagwerk. Hiervoor bedragen de kosten € 25,—, dit kan contant betaald worden. Helaas is er geen pin-mogelijkheid, maar inschrijven is wel mogelijk!
De ‘Olympia’ vertrekt om 9.00 uur vanaf de Zijldijk te Leiderdorp en inschepen is mogelijk vanaf 8.30 uur. Er is voldoende afgesloten parkeergelegenheid. Deze keer gaat de tocht naar Gouda alwaar u ook de gelegenheid krijgt deze mooie stad te verkennen. Ongeveer 17.30 uur zijn we weer terug in Leiderdorp. De kosten van de boottocht bedragen € 45— p.p. dat is incl. koffie of thee met gebak, consumptiebonnen voor een paar drankjes en een heerlijke lunch tussen de middag. Tijdens het varen wordt ook een loterij gehouden met mooie prijzen.
weer van! Wij vervolgden onze weg, zoals gezegd door prachtige natuurdebieden en kwamen keurig op koffietijd bij het Wapen van Maeslant, alwaar wij genoten van 2 heerlijke kopjes koffie/cappuccino, met even zulke heerlijke koekjes. Ik denk, dat het zo kwart voor elf was, toen wij de terugreis aanvaardden. Wij waren nog maar nét onderweg, toen Petra constateerde, dat zij vergeten was haar e-bike op te laden. Nou, dat onderwerp is zo’n beetje de rode draad geweest tijdens onze terugtocht: “Peet, gaat het nog? Hoeveel heb je nog?” Oké meiden, nu écht de kortste route naar huis. Petra wilde
om 12.45 uur weer thuis zijn, wegens oppas perikelen. Tel daarbij de bijna lege accu op en dan is het misschien te begrijpen, hoe wij het laatste stukje naar huis reden. Uiteindelijk was oma Petra te laat thuis, met nog maar 0 % energie in de accu, maar we hebben het gered. Het aantal kilometers? Mijn teller op de fiets gaf ruim 61 km aan, maar Strava gaf 76,4 km aan. Dat klopte beter! Dit houdt dus in, dat wij bijna de hele Elfdorpentocht hebben gereden. Maar genoten hebben we, dat is zéker. Om ongeveer half 2 zette ik mijn fiets op de standaard in de achtertuin.
De C2 vertrok met 7 fietsers voor een koffiestop bij ‘t Wapen van Maeslant. Met goed fietsweer volgden wij de pijlen van de 11-dorpentocht. Best handig! We fietsten door de plaatsen Zoetermeer, Pijnacker, Delfgauw en Schipluiden naar Maasland. Om 10.10 uur waren wij met 31,5 km bij de koffie. De terug route ging langs Vlaardingen naar Kandelaar. Na het tunneltje onder de A13 lieten we de pijlen links liggen en reden richting Delfgauw/Pijnacker/Zoetermeer. De captain stopte onverwachts om een praatje met een “oud” Stompwijker te maken. We hebben door prachtige natuurgebieden gefietst en we merkten dat het al weer drukker werd op de wegen. Grote groepen racefietsers kwamen we regelmatig tegen of passeerden ons. Met 67 km klokte ik thuis om 12.45 uur af.