Alle berichten van trees van velzen

Kom Palmpasenstokken maken bij de hobbyclub

Zondag 25 maart is het Palmpasen.

Daarom gaan we aanstaande donderdag 22 maart, tussen 18.30 uur en 19.45 uur weer palmpasen stokken maken. Dit gebeurt bij de Hobbyclub (boven in het Dorpshuis). Alle kinderen uit Stompwijk en omgeving zijn welkom om een palmpasenstok te maken. Wij hebben stokken en papier om de palmpasenstok te versieren. Als dit klaar is mag je hem meenemen en thuis afmaken door er nog wat snoepgoed en fruit aan te hangen. De kosten van dit alles zijn € 1,50. Hiervoor wordt ook een broodhaantje voor op de Palmpasenstok besteld. Het broodhaantje kun je ophalen op het kerkplein op zondagochtend 25 maart tussen 10.45 uur en 10.55 uur zodat ze lekker vers zijn. Om 11.00 uur is de viering van Palmpasen. Het zou leuk zijn als alle kinderen meelopen in de processie in de kerk. Na deze viering mag je de Palmpasenstok zelf wegbrengen naar iemand die wel een opkikkertje kan gebruiken. Je kunt iemand uitkiezen van de lijst van parochianen (bij de Hobbyclub op donderdagavond) of iemand uit je eigen kennissenkring. Wil je dan wel graag even nakijken of diegene op de lijst staat om te voorkomen dat er mensen zijn die 2 of meer stokken krijgen en een ander niets.

HEEFT U NOG EEN PALMPAASSTOK THUIS STAAN? FIJN ALS U DEZE AS DONDERDAG BIJ DE HOBBYCLUB IN KAN LEVEREN OF BIJ HET SECRETARIAAT VAN DE KERK! DAN KUNNEN WE DEZE NOG GEBRUIKEN.

Groetjes en hopelijk tot ziens,

De werkgroep Eerste Heilige Communie en de Hobbyclubleiding

Overleden

Op 2 maart is  Leen Bolleboom op 91-jarige leeftijd in Zoetermeer overleden. Zijn dochter is Alzheimer collectante en wilde graag i.p.v. bloemen een gift voor  Alzheimer Nederland! Hiervoor bestaan prachtige `wij zullen je nooit vergeten boxen’. Ik denk dat je velen hiermee op een idee brengt.

Zooo lief hieraan te denken, in deze toch al moeilijke periode!

Riet………..

Bedankt namens Alzheimer Nederland, Coby van Boheemen

4 x 40 jaar kerkmuziek!

Zondag 11 maart. Een dag met een robijnen randje in onze kerk. Vier mensen die 40 jaar kerkmuziek volmaakten. Soms bij verschillende koren. Maar alle vier met veel inzet. Na de mooie viering, waarbij ook familie aanwezig was, kregen Lilia, Kees en Lenie een gouden speld, een oorkonde en een handdruk van pastoor Broeders. Dini Berbée had die al eerder ontvangen en kreeg de Gregoriuskaars uitgereikt. Waarna veel felicitaties en toen naar het Dorpshuis. Waar Sjaak Kappetein als voorzitter hen mocht toespreken. Helaas moest hij ook nog vertellen dat het parochiekoor wel erg klein wordt. Misschien in de toekomst nog meer samenwerken met Zoeterwoude.

Na alle felicitaties kregen de aanwezigen nog een mooie verrassing. De jubilarissen hadden zelf een lied in elkaar gezet. Met anekdotes uit hun koorleven. Op de melodie van Land of Hope and Glory.

Als jongste is daar Lilia Turkenburg. 40 jaar geleden begonnen bij het EMS-koor heeft ze geen spijt van haar overstap naar het Parochiekoor. Ze is alt en die zijn al vaak in de minderheid, dus ze wordt erg gewaardeerd. Ze is altijd wel in voor een praatje en een geintje tijdens de pauze in de repetitie; “heel gezellig.” Maar: “we zingen voor de mensen.” Ze is heel goed in koffie zetten. Dat doet ze ook na veel andere vieringen. En ook in het bestuur van het koor is ze altijd in touw.

Kees Luiten: ook trouw koorlid als bas. Kees is als zanger gevraagd door, toen nog organist en kruidenier; Joop Suyten. Die probeerde koorzangers te strikken tijdens het boodschappen bezorgen. Kees heeft ook heel wat dirigenten meegemaakt. Onder andere pastoor Paap. Soms was bij hem de repetitie zo kort dat je met 15 minuten weer buiten stond. De weg erheen duurde langer…… Sjaak Kappetein heeft voor hem uitgerekend dat hij inclusief repeteren zo’n 4.500 keer present was! Kees is ook al vele jaren penningmeester bij het koor. De kas klopt altijd prima! Maar helaas heeft hij samen met Edith verhuisplannen. Dus de medaille komt net op tijd.

Lenie van Ruyven, sopraan, was jarenlang een van de jongsten en moest vaak uit haar werk breken. Handen wassen, andere broek aan en zingen. Toen nog boven op het koor. Dat was wel eens handig. Tijdens een lange preek en trouwplechtigheid, waarvan ze onderhand wel wist hoelang dat duurde, kon je even boodschappen doen of naar het postkantoor. Zaterdag ’s middags ging soms een sjaal over de krulspelden: dat zagen ze beneden toch niet….. Er waren ook wel eens twee vieringen op één dag. Rouw en trouw. Lenie zit al jaren als secretaris in het Parochiekoor. En in de Pastoraatgroep: een bezige bij! En dan iedere week nog repeteren: dat geldt voor allemaal natuurlijk!

 Dini Berbée lest best. Die dirigeert en zingt alles aan elkaar. In alle kerken in Leiden en omgeving en hier in Stompwijk. Ook zij moest vaak haar werk als onderwijzeres onderbreken voor een viering. Of haar kinderen gingen mee naar een repetitie of trouwerij. Veel tijd ging ook zitten in het in elkaar zetten van vieringen met bruidsparen. Het zingen beneden vindt ze wel een verbetering. En wat voor iedereen geldt: de sfeer op het koor is echt geweldig! Dat blijkt ook wel uit de trouwe opkomst van iedereen. Er worden herinneringen opgehaald aan leuke uitgaansdagen. Maar dit is al weer een heel aantal jaren veranderd in een barbecue met een boerengolf in het eigen dorp. Dat bevalt prima.

Na een heerlijke lunch van het Dorpshuis wordt het toch tijd om op te stappen. Naar huis en dan weer: Op naar de volgende repetitie en mooie vieringen.

Wie er ook zin in heeft gekregen: Van harte welkom!

En de jubilarissen: bedankt voor al die jaren!!!

Agnes van Boheemen- Vollebregt

VrouwActief ….. maart

Dinsdagavond 13 maart, de rode loper lag uit in de Bles met rondom stoelen, zodat iedereen de modeshow goed kon volgen. Karin van ‘Die Meiden’ uit Zoeterwoude had haar fleurige lentekleding meegenomen en achter de schermen werden de mannequins door Hannelore van Dijk extra mooi gemaakt. Nadat Hannelore ook mij nog even snel onder handen had genomen, kon ik de leden welkom heten en de vooraankondiging doen. Normaal doet voorzitster El dit, maar zij liep mee in de modeshow. De eenmalige modellen Petra, Anneke, Lenie, Paulien en El hebben allemaal 4 setjes kleding geshowd en zij moesten zich achter de schermen dus heel snel omkleden. Het omkleden gebeurde in de Sportsbar met hulp van Ellen en Conny. Het spektakelstuk was dit keer geen bruidje, maar Lenie op blote voeten in een nachtjapon. Gevolgd door alle andere modellen was dit de ‘grande finale’. Daarna kon iedereen nog even kijken en passen en eventueel kopen. Volgens mij gingen er aardig wat vrouwen met een tasje de deur uit, helaas is het dit weekend veel te koud voor deze voorjaarskleding, maar  we hopen dat jullie er later wel van kunnen genieten.

Karin, assistente Ellen en Hannelore bedankt! Alle modellen bedankt voor jullie inzet, jullie liepen in prachtige combinaties als volleerde mannequins over de catwalk. Na nog even nagepraat te hebben ging iedereen 22.30/ 23.00 uur, al dan niet met wat nieuws, huiswaarts.

Vond je de kleding leuk, ga dan eens kijken in de winkel op de Dr. Bouwdijkstraat 11 (naast apotheek) in Zoeterwoude. Karin heeft vaak wat nieuws, niet teveel van één soort en ze verplicht je tot niets. Je kunt ook zo maar even rondstruinen. Volgende maand is de jaarvergadering, we beginnen echt op tijd want daarna komt Stichting Oud Stompwijk ons wegwijs maken in de genealogie. Oftewel stamboomonderzoek, wie waren jouw voorouders en hoe ga je daar naar op zoek. Het belooft een interessante avond te worden, dus zet 10 april in jouw agenda.

Bestuur VrouwActief, Ria Luiten

Sound Sixties in het Dorpshuis

Het was afgelopen zondagmiddag weer super gezellig en lekker druk in het Dorpshuis, de eerste bezoekers druppelden al om half 2 binnen. En dat was een goed voorteken, want de bezoekers bleven komen. Uiteindelijk bleef de teller op 100 man/vrouw staan. De band Sound Sixties had er weer veel zin in, want wat is er nou leuker dan optreden voor zoveel mensen? Er werd volop gedanst, gekletst, gedronken en gegeten……….

Heeft u dit optreden gemist hou de Dorpsketting dan in de gaten, het volgende optreden is op zondagmiddag 28 oktober. Zet deze datum alvast in uw agenda, het zal hoogstwaarschijnlijk het laatste optreden zijn in het oude, vertrouwde Dorpshuis.

Martha Hooijmans

Andrea’s Haarstudio 10 jaar een begrip in Stompwijk

Andrea is geboren in Delft met de achternaam Knipscheer. Ze had er al idee in, en: “Ja, dan moet je toch wel kapster worden”, vond ze. Ze volgde alle cursussen die er maar zijn. En waar je dus een eigen kapsalon mee kon beginnen. 23 jaar geleden streek ze samen met haar man Hennie Jacobs in Stompwijk neer. Eerst aan de van Santhorststraat. Maar toen Hans Schuyt met pensioen ging, kon ze daar haar eigen salon starten. Al weer 10 jaar: dus tijd voor een feest! Met hun team en de klanten. Want die bepalen het succes.

Er is veel veranderd in al die jaren. 10 jaar geleden ging nog 80% op afspraak. Nu wel 80% zonder afspraak. Iedereen kan zomaar binnen lopen. En doet dat ook. Het is gewoon gezellig dorps. Medewerkers en klanten: iedereen heeft tijd voor een praatje en wordt ontvangen met koffie of thee. Hennie en Andrea zijn supertrots op hun team, waarvan Demelza dit jaar al 10 jaar bij hen is, maar ook aan de andere kapsters kunnen ze natuurlijk alles overlaten.

Even terug naar het begin aan het Hoefblad. De eerste jaren verkochten zij ook nog speelgoed. Later volgden sierraden en kleding waarvoor veel mensen even komen binnen wippen. Altijd maar enkele stuks, zodat je niet gauw hetzelfde in Stompwijk tegenkomt. Waar Andrea de kapsalon aanstuurt, doet Hennie het regelwerk. Reclame, advertenties, acties enzovoort. Zo is er al weer enige tijd een vrijdag – koopavond – knipactie: een lagere prijs van 15.00 – 19.00 uur. En ze hanteren een gratis spaar puntenspaarsysteem. Op woensdag is er een lager tarief voor kinderen.

Andrea wil nog wel even kwijt hoe het allemaal begonnen is in Stompwijk, dat aan haar eigen kinderen op school werd gevraagd: “waar die leuke kapsels vandaan kwamen?” Ja, toen kwamen de jonge klantjes vanzelf. Dan komt ook de kinderstoel met stuurtje ter sprake. Waar generaties Stompwijkers in gezeten hebben.

“Wie kent hem niet?”

Verder staan ze altijd klaar voor klanten die geen vervoer hebben. Ophalen of thuis knippen, zonder meerprijs, is geen probleem.

Sponsoring

Ze doen ook graag mee met alles in het dorp. “Jammer dat er zo weinig winkels meer zijn. Moederdagmarkt was ook altijd gezellig.” Ze sponsoren de goede Sint, de voetbal, handbal, paardendagen, Blesruiters: noem maar op. En ook zaalvoetbal waar hun zoon aan mee doet. Ook de kaartverkoop voor het toneel is al weer gestart bij hen. Ze doen er alles aan om een kapsalon in het dorp te houden. Dat heeft toch ook een sociale functie. Ze hebben in al die jaren nog heel veel Stompwijks bruidjes in de haarstudio gehad.

Zelfs op Facebook en Instagram zijn ze te vinden. Daar zorgt het jonge, moderne team weer voor. “Met je tijd meegaan.” De dames volgen nog vaak trainingen om nieuwe technieken te leren. Andrea zelf is twee dagen per week werkzaam bij ouderen die in tehuizen verblijven. “Ook heel dankbaar werk met een lach en een praatje,” zegt ze. Ze sponsoren de Stichting Haarwensen. Hierbij kunnen lange afgeknipte kapsels worden gebruikt voor pruiken voor patiënten die door ziektes hun haar verloren hebben.

Ze zitten nog vol energie en daar willen ze graag Stompwijk bij betrekken. Vandaar het jubileum.

Haarstudio Andrea wil het vieren met een leuke actie. Van dinsdag 20 t/m zaterdag 24 maart in de winkel dobbelen voor prijzen. Er staat nog een aankondiging verderop in deze Dorpsketting. Maar u bent alvast gewaarschuwd……;-)

Andrea, Hennie, en het hele team heeft er zin in.

Gefeliciteerd en hopelijk gaan jullie nog lang door!

Agnes van Boheemen- Vollebregt

Bedankt lieve mensen!

Na een periode van chemo, bestraling, operatie en nazorg in het LUMC en het zorghotel Topaz Revitel, ben ik sinds 21 februari weer thuis voor verdere revalidatie.

Onze dank gaat uit naar alle lieve mensen die met ons hebben meegeleefd en met hulp ondersteund hebben in deze spannende tijd. Wij zouden u graag persoonlijk willen bedanken voor alle lieve reacties, brieven, wenskaarten, bloemen en andere presentjes, maar door de grote aantallen is het voor ons op deze manier de enige mogelijkheid om niemand over te slaan.

Uw medeleven op wat voor manier was voor ons en onze kinderen een grote steun.

Groeten uit Zoeterwoude, Corrie en Antoon van Santen

Potgrondactie: UITVERKOCHT!!!!!!!!!!!

Dankzij u is, ondanks de kou, de potgrondactie van afgelopen zaterdag een groot succes geworden! Helaas mosten wij een aantal mensen teleurstellen, mdat wij helemaal uitverkocht waren. Onze excuses daarvoor.

Met de opbrengst kunnen wij weer nieuwe muziek kopen en aan u ten gehore brengen. Graag willen we nog onze sponsoren bedanken, ook dankzij hun was de potgrondactie een groot succes.

Duyvenstijn Freesia

Loon en mechanisatiebedrijf P. van Leeuwen & zonen

123hekken

Ons volgende optreden is 27 mei, wij zullen dan samen met de Dynamic voices, onder leiding van zangcoach Marian Pijnaker, een mooi concert voor u neer zetten. Tot dan!

Met muzikale groeten, Fanfare Juliana

Andries Kwik Bokaal 2018 Leiden

Afgelopen vrijdagavond konden de ijsclubs van het District Sassenheim weer strijden om de Andries Kwik Bokaal. Dit jaar voor de 40e keer. Van elke categorie mochten de 2 snelste schaatsers strijden voor de punten. Iedereen heeft goed zijn best gedaan en we zijn dan ook op de 5e plaats geëindigd van alle 13 ijsclubs die hebben meegedaan. Een zeer knappe prestatie. Er zijn ook weer een aantal PR’s gereden.

4 ronden
Indy de Jong 1.16,26 PR
2 ronden
Guusje van Santen 0.38,10 PR
Julie van Santen 0.41,50 PR
Maureen Soonius 0.54,38 PR
Tjeerd de Haas 1.01,98 PR
Julian Martijn 1.06,98
Rick van Vliet 0.59,18
Ivan van Rijn 1.05,99 PR
Merle van Rijn 1.08,10
Noud de Haas 1.20,29 PR
Luuk Gareman 1.28,52 PR
Mijntje Juffermans 1.15,60 PR

Frances Soonius