Alle berichten van trees van velzen

Beknopte notulen jaarvergadering 20 maart

Aanwezige bestuursleden,

Trees van Velzen,         vice voorziter

Jan Duyvestijn,              penningmeester

Sjaan van Rijn,              bestuurslid

Marianne Heijnen,        secretaris

De vergadering wordt geopend door de vice voorzitter en vertelt dat wij als bestuur namens de leden afscheid willen nemen van Arnold als voorzitter. Hij wordt geprezen en bedankt en wensen hem alle goeds en hopen hem wel als lid te mogen blijven begroeten op de wekelijkse soosmiddag. Als afscheid krijgt hij een leuk gevulde mand en een mooi boeket bloemen. Arnold neemt zelf nog even het woord en bedankt voor het in zijn gestelde vertrouwen en prettige samenwerking vervolgens wenst hij het bestuur alle goeds toe.

Benoemen nieuwe voorzitter

Niemand heeft zich aangemeld en de vice voorzitter Trees van Velzen vraagt steun en vertrouwen aan de leden om als nieuwe voorzitter te worden gekozen. Er volgt een unaniem applaus en de secretaris heet Trees welkom als nieuwe voorzitter. Dan de eerste officiële taak voor de nieuwe voorzitter is het voorstel om de heer Aad Bennis te benoemen als vice voorziter. Ook hij krijgt de steun en het vertrouwen van de leden en wordt uitgenodigd aan de bestuurstafel.

Mededelingen secretaris

Afgelopen jaar heeft het bestuur geen huis aan huis ronde gedaan om een geldelijke bijdrage te vragen voor de soos. Wij vinden dit niet meer van deze tijd, met al het digitale betalingsverkeer, mensen hebben geen geld in huis e.d. Dit verzoek, om ons financieel te steunen hebben we geplaatst in de dorpsketting. Dit heeft € 287,— opgebracht, onze dank hiervoor.

Dan zijn alle activiteiten die op de jaaragenda van 2017 uitgevoerd op de bedevaartreis na. Daar blijkt niet zoveel belangstelling voor te zijn. Na stemming is besloten om deze activiteit van de kalender te halen. Voor degene die individueel willen gaan hierbij de gegevens waar u zich kan opgeven:

Mevrouw M. Ameling, Peppelweg 44 A, 3052 GL Rotterdam.

Email marijke.ameling6@gmail.com, tel.: 010 2264376.

Voor 15 mei kunt u € 49,50 p.p overmaken op rekeningnummer

NL56 ABNA0595682081 t.n.v. KBO ZUID HOLLAND onder vermelding bedevaart 2018.

Lidmaatschap KBO Soos

Bij het bestuur is gebleken dat er door niet KBO – leden behoefte is voor deelname aan Soos activiteiten. Wij, het bestuur, willen ons meer richten op het sociale aspect en daarom de niet KBO leden ook welkom heten op de Soos. Na discussie omtrent dit onderwerp is het voorstel van het bestuur aangenomen. Dus samenvattend: u hoeft geen lid meer te zijn van de KBO om lid te worden van de Soos. Weet wel dat als u geen lid meer bent de voordelen vervallen, zoals de korting op energie en ziektekosten. Het bestuur zal zich in de eerst volgende vergadering beraden op wat de consequenties financieel zijn en wat we doen met niet leden van de soos die mee willen met een activiteit.

De penningmeester

Jaarverslagen liggen ter inzage op de tafels. De penningmeester neemt het financieel verslag door en geeft ruimte voor vragen. Deze worden niet gesteld. De kascommissie stelt de vergadering voor om de penningmeester en het bestuur over het boekjaar 2017 te dechargeren, dit wordt met applaus bevestigd. Dan komt het agenda punt om een nieuwe kascommissie te benoemen. Hierop neem de heer Joop Schrader het woord en vertelt dat in de jaarvergadering 2017 besloten is dat hij benoemd is als vast lid van de kascommissie en er voor een tweede lid gekozen moet worden. Door het ontbreken van de notulen van 2017 is dit niet bekend bij het bestuur maar wordt aanvaard. De heer Jaap de Jong stelt zichzelf beschikbaar voor de kascontrole van 2018. De contributie blijft gelijk voor 2019, als de huur van het Kulturhuis dit toelaat. Als blijkt dat dit flink verhoogd wordt zullen wij bij moeten stellen.

Het bestuur vraagt akkoord om de bestuurlijke vergaderingen uit te breiden naar eens in de zes weken, dit omdat wij meer in eigen beheer gaan doen moeten er meer zaken geregeld worden. Deze vergaderingen worden bij de bestuursleden thuis gehouden maar nemen wel kosten met zich mee voor inkoop consumpties. Het bestuur krijgt akkoord van de aanwezige leden.

Rondvraag

Er word door diverse leden nog teruggekomen op het lidmaatschap van de KBO. De voorzitter licht het nogmaals toe.

Sluiting vergadering, met de woorden, ik dank u allen voor uw aanwezigheid en:

Bent u tevreden zeg het anderen en bent u ontevreden zeg het ons!

 Marianne Heijnen, Trees van Velzen

Seizoen afgesloten met recordweek en DK

IJSCLUB ‘NUT EN VERMAAK’

In de allerlaatste week van het schaatsseizoen konden de wedstrijdrijders nog vol aan bak. Op de Uithof stond de jaarlijkse recordweek en in Haarlem werd gestreden om het districtskampioenschap.

De omstandigheden tijdens de recordweek waren helaas niet optimaal door de lage temperaturen. Er werden wel records gereden, maar minder dan voorgaande jaren. De meeste p.r.’s werden gereden op de 1000 meter, mede doordat deze afstand bij de Thialf wedstrijd minder gekozen werd. Op de 1500 meter werden de Thialf records wel benaderd, maar net niet verbeterd.

Veel indruk maakte Olaf Verburg op de 3000 meter, waar hij zijn persoonlijk record met een halve minuut verbeterde. Myrthe Turk voldeed met haar 1000 meter tijd aan de promotielimiet en promoveert hiermee naar de B4. Guusje van Santen voldeed op de 1000 meter aan de limiet voor pupillen 2.

 

Recordweek 500m 500m 1000m 1500m 3000m
Erben v.d. Lans 42.83 42.95
Guus Dungelmann 47.05 47.27 1.36.62 pr 2.27.10
Guusje v Santen 1.46.94
Myrthe Turk 1.44.89
Indy de Jong 1.42.94 pr 2.35.69
Freek Bennis 1.30.44 pr 2.19.85 5.11.45
Olaf Verburg 1.35.04 pr 2.27.99 5.09.14 pr

In Haarlem werd afgelopen zondag gestreden om het districtskampioenschap. De Stompwijkse deelnemers slaagden er niet in een podiumplek te bereiken, hoewel Indy de Jong er bij de meisjes C met een 4e plek wel dicht bij was. Zeer spannend was de onderlinge strijd tussen Erben van der Lans en Freek Bennis om een plek in de top 10 bij de junioren B. Erben won deze strijd nipt.

DK Haarlem 500m 1000m 1500m klassement
Guusje van Santen 51.39 1.49.49 4e
Indy de Jong 50.48 1.43.48 4e
Guus Dungelmann 47.05 1.36.75 6e
Erben van der Lans 43.17 2.20.20 10e
Freek Bennis 43.53 pr 2.19.50 11e
Olaf Verburg 48.25 2.26.55 14e

Tom de Haas

Kaartavond Blesruiters

Vrijdag 30 maart is het alweer de laatste kaartavond van dit seizoen. Op deze avond worden er 3 prijzen verloot voor degene die 6 keer of meer geweest zijn. Deze namen worden aan het eind van de avond uit de pot gehaald. Het enige wat u moet doen is aanwezig zijn op deze avond. We beginnen om 20.00 uur en de kantine is geopend vanaf 19.30 uur.

Ton Zuidgeest

Het Gouden Ei op Midvliet FM

Op tweede paasdag (maandag 2 april) houdt Midvliet de traditionele eierzoekwedstrijd. De Midvliet-paashaas verstopt ’s ochtends vroeg in Wassenaar, Stompwijk, Voorburg en Leidschendam vele eieren. Elk ei heeft een nummer en bij het ei ligt ook een brief met instructies. Wie een ei vindt, moet op tweede paasdag tussen 10:00 en 16:00 uur naar de studio van Midvliet komen (Damlaan 35A in Leidschendam). Bij het nummer dat op het ei staat, hoort een prijs. Die prijs kan tijdens de uitzending van het programma ‘Het Gouden Ei’ in ontvangst worden genomen. Het is niet mogelijk om een andere prijs te kiezen.

Er zijn ruim zestig ‘gewone’ eieren, maar daarnaast zijn er een bronzen, een zilveren en een gouden ei verstopt ergens in Wassenaar en Leidschendam-Voorburg. Aan die eieren zijn de hoofdprijzen verbonden.

Via Midvliet FM en via de Facebook-pagina van Midvliet worden in de loop van de dag aanwijzingen gegeven over de plekken waar de nog niet gevonden eieren verstopt liggen, zodat het steeds gemakkelijker wordt om een ei te vinden.

Doe mee, zoek mee en kom met een gevonden ei naar de studio van Midvliet en doe dit vóór 16:00 uur. Om iedereen een kans te geven, geldt de regel dat per persoon slechts één gevonden ei mag worden ingeleverd. Uiteraard kun je alles volgen via Midvliet FM en deels via Midvliet tv.

Definitieve uitslag gemeenteraadsverkiezing

De definitieve uitslag van de verkiezing is vastgesteld in de zitting van het Centraal Stembureau op vrijdag 23 maart 10.00 uur. De door de burgemeester vastgestelde opgave N11 en de processen-verbaal van de stembureaus N10 liggen ter inzage vanaf vrijdag 23 maart 2018 12.00 uur.

Opkomstpercentage 57,3%

Uitslag per partij:

 Lijstnummer: partij (aantal stemmen, aantal zetels en % van de stemmen)

1: GBLV/Gemeentebelangen (7.889 stemmen, 9 zetels en 23,7%)

2: VVD                                                 (8.606 stemmen, 9 zetels en 25,8%)

3: D66                                                 (3.942 stemmen, 4 zetels en 11,9%)

4: CDA                                               (5.150 stemmen, 5 zetels en 15,5%)

5: Partij van de Arbeid              (3.084 stemmen, 3 zetels en  9,3%)

6: GroenLinks                               (3.579 stemmen, 4 zetels en 10,7%)

7: ChristenUnie – SGP             (1.069 stemmen, 1 zetel   en   3,2%)

Uitslag verkiezing Adviesraad

Afgelopen woensdag is er gestemd voor de Adviesraad Stompwijk.

Hieronder vindt u de complete uitslag van deze verkiezing:

 

aantal stemmen in procenten
1 Stef Verburg                                556 18,1%
2 Leo Oliehoek                                546 17,7%
3 Patrick Luk                                518 16,8%
4 Nicole vd Bosch- Muussers                                462 15,0%
5 Michel Guyt                                434 14,1%
6 Peter Zandbergen                                321 10,4%
7 Ron Verhagen                                243 7,9%
                           3.080 100,0%
aantal stemgerechtigden 1.838
aantal geldige uitgebracht stemmen 861
opkomst percentage 46,84%

De Adviesraad zal de komende 4 jaar voor u aan de slag gaan met de eerste 6 gekozen kandidaten. Op 12 april zal tijdens een openbare Adviesraad vergadering de nieuwe Adviesraad geïnstalleerd worden door Burgemeester

Tigelaar. Tevens is er dan gelegenheid om afscheid te nemen van de oude Adviesraad. U bent hier allen voor uitgenodigd.

Wij danken u hartelijk voor het uitbrengen van uw stem en de Adviesraad hoopt Stompwijk op een goede manier te kunnen vertegenwoordigen bij de gemeente. Heeft u vragen voor de Adviesraad, dan kunt u die stellen via adviesraad-stompwijk@outlook.com of u kunt natuurlijk één van de leden van de Adviesraad aanspreken.

Zwerfafval groeit vooral in groenstroken en buitengebied

De Landelijke Opschoondag leverde in Leidschendam Zuid met 20 volwassenen binnen twee uurtjes al 1 kuub zwerfafval op. In totaal staken in Nederland 113.000 vrijwilligers hun handen uit de mouwen voor hun eigen leefomgeving. Het wordt steeds populairder om hulp-, schoonmaak- of functionele acties te organiseren in woonwijken of stadsdelen. De initiatieven kwamen voorheen vooral van Landelijke maatschappelijke organisaties maar komen steeds meer vanuit de burgers zelf.

Toen Vicky van der Krogt van de Stompwijkseweg twee weken geleden hoorde van de zwerfafval verzameldag, van Supporters van Schoon, kwam zij meteen in de actie. De hele winter zag zij het zwerfafval liggen in de bladloze groenstroken en in waterkanten tijdens het hardlopen. Gezien zij toch werkzoekende is wilde zij wel een keer als vrijwilliger meeliften op een landelijke campagne. En zo waren een aantal enthousiaste zakelijke sponsors uit De Star en de mediatrein snel geregeld.

In een schone omgeving, is het prettiger wonen, spelen en werken. Wat van der Krogt nog veel belangrijker vindt is dat het randstedelijke buitengebied met haar levendigheid behouden blijft. Want na onderzoek is gebleken dat zelfs koeien bloeden en overlijden door het binnenkrijgen van metalen via het kuilvoer. ( bron: Nieuwe Oogst)

Zwerfafval rapen krijgt gelukkig een steeds stoerder imago, het creëert bewustwording, geeft voldoening, is mindfull, je verbrandt calorieën en het is heerlijk buiten. Daarbij werkt het ook aanstekelijk en je kunt het met elkaar doen. Dus… heb je ook zin om komende weken te ervaren hoeveel zwerfafval in het groene buitengebied en de weilanden ligt?

Van der Krogt heeft handige grijpers te leen of kijk op www.afvalgrijper.com.

Tekst foto: Team Wilsveen scoorde kilo’s zwerfafval

Vicky v.d. Krogt

Toerseizoen 2018 van start

De klok een uurtje terug, nog behoorlijk fris buiten, maar toch stond er afgelopen zondag een behoorlijk aantal toerfietsers (± 55) klaar voor de openingsrit van het seizoen 2018. Om klokslag 9 uur klonken de eerste oproepen om te vertrekken en omdat niemand van de aanwezigen zich geroepen voelde tot een openingswoord of startschot vertrok de A1 met stille trom als eerste. De andere groepen volgden direct voor hun eigen route en zo waaierde het peloton uiteen.

Alle groepen hadden als bestemming Restaurant Meerenbos langs de Rottemeren. Voor de captains altijd een uitdaging om daar iets leuks van te maken, zeker omdat het hemelsbreed zo dichtbij is. Met een groep van 16 reed de A1 langs de Vliet en via Nootdorp richting Delfgauw. Even voor Zestienhoven sloegen we linksaf naar een nieuw fietspad en kwamen via deze route alsnog bij Schiebroek uit. Bij het binnenrijden van het Lage Bergse Bos passeerden we de B, maar omdat zij daarna een kortere weg namen waren ze toch eerder bij de koffie. Ook de C-groepen zaten er al.

Ook onder de koffie werd er weer volop bijgekletst met degenen die we in de wintermaanden weinig gezien hebben. Zo zijn de eerste ritten van het seizoen altijd weer een gezellig weerzien. Bij de A2 misten we wel Jan die vorige week in Spanje gevallen is en aldaar in het ziekenhuis terecht gekomen. We hopen dat hij snel weer naar huis kan en goed zal herstellen.

Voor de terugweg reden we langs de andere kant van de Rotte en naar Waddinxveen, al hadden sommigen net zo lief al veel eerder linksaf richting Stompwijk gegaan. Zo’n eerste rit is toch wel weer even afzien. Na zo’n 80km waren we alsnog weer terug in Stompwijk.

Arno van Rijn

C1

Zondagochtend 7.00 uur, de wekker loopt af… Het zag er niet echt appetijtelijk uit buiten. De hele week had ik gezegd, dat als het zondag ook zo koud zou zijn, ik dan niet ging fietsen. Maar…….. Ik was nu toch wakker, mijn outfit lag sinds zaterdagavond klaar, dus… ik ging!!!! Aangekomen bij de sporthal, zag ik dat wij met 4 vrouw en 1 man aan de start stonden. Het was zo wie zo geweldig om elkaar weer te zien! We hebben het spectaculaire startschot van vorig jaar wel gemist hoor. Maar goed, ook zonder startschot is iedereen vertrokken. Wij reden via Zoetermeer, eerst over de brug die Ria v.d. Hoeven zo mooi vindt en daarna door de kleurenwijk ja, we hebben heel wat kleuren gezien. Gelukkig was er ook een straat die gewoon Donkergroen heet, want wat een palet aan vreemde kleuren hebben ze daar. We vervolgden onze weg, braaf achter Jan aan, want anders waren we nooit ergens gekomen. Gelukkig stond de koffie bij Meerenbos al klaar en deze smaakte dan ook weer voortreffelijk. Na een ontspannen pauze, waarin wij het natuurlijk ook over de ons ontvallen leden hebben gesproken. We misten ze….. Er is zo ontzettend veel veranderd voor een paar van onze leden…. Na de koffie weer braaf achter Jan aan, richting huis. Jan, bedankt voor het leiden, de koffie en je verhalen. Om even bij twaalf uur reed ik thuis de tuin in, met 42 km. op de teller. Ik vond het heerlijk en had een super voldaan gevoel!!!!!!

Trees van Velzen

De C2 verzamelde met vier fietsers bij de start voor de 1e rit van het nieuwe seizoen naar Bleiswijk voor de koffiestop. Wij fietsten via het Noord-AA, het Bentwoud naar Moerkapelle. Even ’n stukje langs de A12 terug en toen richting Meerenbos, waar wij om vijf vóór 10 uur als 1e groep met 18 km aankwamen. Er waren al koffiedrinkers van Swift binnen en al gauw kwamen de andere groepen van onze Toerclub binnen druppelen. Terug vervolgden wij een stukje langs de Rotte Meren en gingen bij de Kooilaan weer terug naar de “dijk”. Een klein ommetje van 4 km. Via de Hoefweg van Bleiswijk gingen wij richting de watertoren van Zoetermeer. Een beetje slingerend door het vroegere Floriade terrein naar de golfbaan. Toen kregen we de kerktoren van Stompwijk in zicht. Wel fijn, want we vonden het wel welletjes zo voor de 1e rit. De been- en bilspieren moeten er nog aan wennen. We waren rond de klok van 12 uur thuis met 44 km op de teller. Zo, de kop is eraf en laat die lente maar komen. Het verslag is namens Fried.

Groetjes, Lia de Jong-Zwetsloot

Aanstaand weekend rijden we op 2e paasdag de volgende clubrit. De A en B gaan dan naar Haastrecht en voor de C is De Klip in Wassenaar de bestemming. We vertrekken weer om 9.00u vanaf het Klaverblad.

Als de KAT van HUIS is, toneel in de Bles

Voor een gezellig avondje ouderwets lachen hoefde je dit weekend niet naar het Veurtheater of naar het Stadstheater te gaan. Vlak bij huis in de Bles werd het stuk, Als de KAT van HUIS is, opgevoerd door de Stompwijkse toneelvereniging. Donderdagmiddag was de try out, hierbij waren niet zoveel mensen in de zaal, jammer, maar wel een prima middag om de puntjes op de i te zetten. Donderdagavond was de zaal al beter gevuld en de vrijdag- en zaterdagavond waren zo goed als uitverkocht. Om het avondje helemaal compleet te maken kon je vooraf dineren , er was een speciaal theaterdiner samengesteld. Een voorafje, een keuze uit 3 hoofdgerechten en een toetje voor een mooi prijsje.

De stoelen stonden klaar en het spel kon beginnen. De naam zegt het al, als de kat van huis is… ja dan gaan de remmen los, tenminste als het aan  zwager Dick ligt, gespeeld door Koen Havik, een rol die hem geweldig ligt.

Een beetje de bad boy uithangen. Zijn vrouw Alie, Mariska Groen in ’t Woud, gaat daarom tijdelijk bij haar zus Martha (Annelies van Polanen) en zwager Herman (Jos de Groot) inwonen. Zwager Herman is een man met weinig libido, maar moet wel meedoen met zijn zwager. Hun vrouwen zijn naar het zonnige zuiden gevlogen en de heren hebben het rijk alleen. Dick’s secretaresse en tevens geheime vriendin Jennifer (Myra Vervaart) komt met haar deprimerende vriendin Sylvia (Jacqueline de Groot) naar het huis van Herman. Tot schrik van de mannen blijken de dames vanwege een staking op het vliegveld helemaal niet vertrokken te zijn, dat geeft natuurlijk heerlijk chaotische taferelen. Blijf maar eens serieus in jouw rol, en Sylvia (Jacqueline) moest heel serieus zijn, als Herman (Jos) gekke fratsen uithaalde. Uiteindelijk komt alles weer goed en is iedereen tevreden, zeker Martha. Een speciaal compliment aan Annelies van Polanen die haar gestalte gaf, door persoonlijke omstandigheden moest de oorspronkelijke speelster haar rol terug geven en met nog maar een aantal weken op de kalender heeft Annelies deze rol geaccepteerd en met verve neer gezet. Wat een mimiek heeft deze vrouw! Lia de Jong was de souffleuse, maar volgens mij heeft zij niet al teveel werk gehad. Regisseur Guus Vervaart heeft bij iedereen het uiterste eruit gehaald en dat was te merken. Er werd veel gelachen en dat is een goed teken.

In de pauze kon iedereen een drankje pakken, dit was inclusief bij de entreekaart en dat is een goed idee, want je hoefde niet te wachten en alles verliep prima zo.

Allemaal bedankt voor jullie inzet en ik hoop dat deze trend voortgezet wordt, een leuk stuk waarbij je heerlijk kunt ontspannen en even lekker kunt lachen!

Ria Luiten