Categorie archieven: redactioneel

Bericht van de boswachters

Beroof de dieren in het bos niet van hun voedsel, zeker niet in de winter!

Met een dikke stok en een zware ‘bigshopper’ komt hij het bospad uit. Gezien zijn zware vracht heb ik hem even opgewacht. Het blijkt om zo’n 15 kilo (tamme) kastanjes te gaan. Geraapt en deels uit de boom geknuppeld met zijn dikke stok.

Terwijl ik aan meneer uitleg waarom wij slechts het meenemen van een kleine hoeveelheid toestaan, komt een echtpaar aanlopen, beiden met een zware tas, óók tjokvol kastanjes. In de verte scharrelt iemand gebukt door het bos, hij heeft een bolderkar bij zich… Ik durf de stelling aan dat jaarlijks 90 procent van de tamme kastanjes in onze bossen hier worden geraapt door mensen. Nog diezelfde dag tref ik meerdere rapers, ver van de opengestelde paden in het bos.

Ook ontmoet ik een echtpaar met tassen vol mos en takken, en blijkt een oude beuk ontdaan te zijn van enkele tientallen tonderzwammen die op de stam groeiden. Vooral in de herfst lijkt het bos soms wel een tuincentrum, waar je vrachten eten en decoratiemateriaal kunt halen, maar dan zonder te betalen.

Een mevrouw plukte vorige week armenvol zaadbollen uit onze akkerrand, ‘voor thuis, voor de vogeltjes’. Ik heb haar uitgelegd dat wij elk jaar voor een paar duizend euro die akkerranden inzaaien, als dekking en voedsel voor insecten, vlinders en vogels, zeker ook in de winter. En dat zo’n goed gevulde akkerrand erg belangrijk is voor heel veel vogels en muizen, en daarmee ook uilen en kiekendieven om de winter door te komen.

Winterdekking 

Onze laatste patrijzen vinden er hun voedsel en winterdekking. En daar zit de crux, met het massaal weghalen van voedsel uit de natuur duperen we dieren die het nodig hebben om de winter te overleven.

De weinige kastanjes die niet geraapt zijn, worden opgepeuzeld door eekhoorns, muizen en zelfs boommarters blijken er dol op. Zeker nu er nauwelijks eikels en beukennootjes zijn, krijgen zij een zware winter!

En daarom is onze stelregel:

handjevol voor eigen gebruik wordt gedoogd en blijf sowieso op de paden! 

(copyright bron BNdestem.nl)

Aanvulling:

Tja ik heb ook een doosje met kastanjes thuis staan, die glimmende rakkers vragen erom om opgeraapt te worden. Ik zie net ook een emmer bij het kinderdagverblijf staan. Zullen we afspreken dat we ze na gebruik weer aan de natuur terug geven?

Petra

foto Vliegenzwammen:

 Jan vd Sman 

Struinen in het Leidschendammerhout

Dat stond afgelopen zondag op het IVN programma, onder deskundige begeleiding gingen Corrie en Henk van deze organisatie op pad met pakweg 20 natuurliefhebbers.  Hieronder veel enthousiaste kinderen. Corrie zei het al; dat zijn de echte speurneuzen. Ze gingen goed voorbereid op weg met spiegeltjes waarmee je onder de hoed va de paddenstoel kunt kijken.

Ik ben afgelopen week naar Duivenvoorde geweest en heb een aantal paddenstoelen gespot, maar zoveel als er hier staan. Ongelooflijk.  Het mooie is dat je ze moet leren zien en als je ze eenmaal gezien hebt staan ze overal.  Het fijne is dat je veel van elkaar leert. Er zijn 5000 soorten paddenstoelen en schimmels in ons land, dus dat is nogal wat. En wat hebben ze mooie namen, die echt tot de verbeelding spreken zoals de sprookjesachtige naam: Paarse schijnridderzwam. De  geweizwam, Judas oren, die echt als oren aanvoelen en zich op een tak gesetteld hadden. De gewone oorzwam, nevelzwam, zwavelzwam. Witte kluifzwammen die erdoor de geplooide of gegroefde steel en hoed er echt als hondenkluifjes uitzien. En zelfs de zwarte hebben we gespot en die zijn écht zeldzaam. Er is ook een app waarmee je achter de naam van de paddenstoel kunt komen. Obsidentify heet deze.

Ik was met echte kenners op pad en dan is het mooi om verhalen te horen over bijvoorbeeld Het Wood Wide Web bestaat echt! – De Boomverzorging  

De Boomverzorging en Het Wood Wide Web is het netwerk van schimmeldraden dat zich over vele kilometers kan uitstrekken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat planten en bomen via die schimmeldraden onderling met elkaar kunnen communiceren. Ze kunnen elkaar via die schimmeldraden onder andere waarschuwen voor gevaar. Denk daar maar eens aan wanneer je een boom aan het kappen of aan het snoeien bent. Ook zijn de bomen in staat om via dat netwerk van schimmeldraden onderling voedsel met elkaar te delen.

Het is nauwelijks voor te stellen dat bomen met elkaar communiceren. Laat staan dat je kunt vatten dat er ondergrondse netwerken gevonden zijn van wel tien kilometer lang. De boom in je tuin zou zomaar eens verbonden kunnen zijn met een boom in het dorp verderop. Het heeft er alle schijn van dat zowel de bomen als de struiken en planten op deze manier met elkaar informatie uitwisselen.

Nou dat is toch fascinerend.

We hadden tijd tekort, dus gaan we op 6 november weer.  Start 14.00 uur, Oostvletweg 28b 

Met dank aan Anja Halverhout voor de foto’s.

Petra Oliehoek– van Es

Ongezien

Ongezien

Bericht van de acteurs

Nog 2 weken, leuk, we hebben er zin in. 

Stompwijk we komen  vanuit de planeet van NixNutland met een tegen de wind fietser  en hongerige wolf.

Mocht je meer willen weten, dan hierbij alvast wat meer tipjes van de sluier:

· 7 oktober gaan we naar de planeet Nixnutland

· Sterre kan niet alleen heel snel praten, ze kan ook heel snel denken

· Asha vertelt over de moeilijkste beslissing uit haar leven.

· Martien wacht nog steeds op Madelaine

· Elvira komt van de Filipijnen en weet wat de favoriete zin is van de Nederlanders

· Buurvrouw Gerda zit de hele dag thuis

· Sam ontmoet zijn grote liefde

· Rob heeft een lied gemaakt over tegenwind

· Yvonne fietst tegen de wind om erkenning voor haar man te krijgen

· Utku mag het bos niet in, zelfs niet met een rood kapje.

Laat deze voorstelling niet Ongezien en kom genieten in het Stompwijkse theater in het Dorpspunt.

Petra

Burendag Pinksterbloem

Afgelopen zaterdag was het Burendag en wat hadden we veel plannen en deze zijn allemaal verregend. De speeltuin was op de zonnige vrijdag ervoor goed onder handen genomen en schoongemaakt en geveegd.

Niettemin was er een klein groepjes mensen uit de buurt koffie komen drinken. Gelukkig had Pdro flinke tenten opgezet en Alfons zorgde voor een heerlijk achtergrondmuziekje. Potten met verf ingekocht maar niet aan verven toegekomen, te vochtig en uiteindelijk ook te koud.

Wethouder Astrid van Eekelen kwam nog een kopje koffie doen met de nieuwe gebiedsregisseur Ugur Yazir en collega van Penchi. De koffie was heerlijk, de gebakken appeltaarten eveneens.

Door Aad van Boheemen werd zelfs een nieuwe voorraad appelen gebracht, die staan bij de voordeur, Dotterbloem 1.  U mag ze meenemen om lekker appelmoes van te maken.  En nu we het toch over appels hebben, er is sinds kort een heuse appelboom geplant, omdat de speeltuin in de volksmond zo nog steeds genoemd wordt naar het eerste speeltoestel dat er 30 jaar geleden stond. Onze dank gaat hiervoor uit naar de Driesprong en de gemeente. Er is zelf een heus naambordje op de bank geplaatst. Nu is het écht bij de Appelboom.

Wat te doen met de verf die gemengd is en niet teruggebracht kan worden. Nou daar weet Elly wel een oplossing voor. Er worden diverse workshops bij haar thuis voor het atelier gegeven, op mooie zonnige en droge dagen en dan kan er per clubje de containers alsnog opgevrolijkt worden. Hierover later meer.

Onze dank gaat natuurlijk uit naar het Oranjefonds, Vlietwensen en Fonds 1818, want alleen dankzij hen kon dit worden mogelijk gemaakt.  Wordt vervolgd.

Petra

Samen staan we sterker

Daarom wordt de Week tegen Eenzaamheid (29 september t/m 6 oktober) in Leidschendam-Voorburg dit jaar omgedoopt tot Week van Oog voor Elkaar. Een week met activiteiten, workshops en allerlei acties die laten zien hoe belangrijk en leuk het is om contact met anderen op te zoeken.

Wethouder Bianca Bremer: “Juist in een tijd waarin er zoveel speelt, is het belangrijk om naar elkaar om te blijven kijken. In de familie, vriendenkring, maar ook in wijken en buurten. Vaak gaat het om de kleine dingen. Maak eens fietstochtje met iemand die je al even niet meer hebt gesproken. Laat de hond uit voor een buurman die ziek is. Werk eens een dagje thuis bij een familielid, bij wie je anders alleen een uurtje op de koffie zou gaan. Sluit aan bij één van de vele activiteiten die in de gemeente worden georganiseerd. Of zeg simpelweg iets vaker gedag tegen je buren. Want samen staan we sterker, en is het gewoon ook veel leuker.”

Veel organisaties en verenigingen zetten hun deuren.

Vrijdag 30 september staat Blijtanken in Leidschendam, een tankstation waar mensen via een koptelefoon alleen maar positieve en lieve berichten te horen krijgen.

Vrijwilligers bieden op verschillende momenten in de week ‘luistermomenten’ aan voor wie zijn verhaal kwijt wil. Op verschillende plekken wordt iets lekkers uitgedeeld met daarbij informatie over luisteren en omzien naar elkaar en er zijn trainingen voor professionals en vrijwilligers die met het thema aan de slag willen.

Oog voor Elkaar

Alle activiteiten worden georganiseerd door het netwerk Oog voor Elkaar. In dit netwerk zitten vrijwilliger en professionele organisaties en inwoners uit Leidschendam-Voorburg die zich in willen zetten in de strijd tegen eenzaamheid. Gemeente Leidschendam-Voorburg is initiatiefnemer van dit netwerk.

In Stompwijk

In Stompwijk hebben we zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij bestaande activiteiten. Niet iedereen weet wanneer er waar iets georganiseerd wordt. Op de achterpagina staat een overzicht van activiteiten, waarbij ik graag reclame wil maken voor de theaterproductie ‘Ongezien’.

Speciaal hebben we deze groep van 11 acteurs naar Stompwijk weten te halen. U wordt dan ook warm uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn op vrijdag 7 oktober in het Dorpspunt. Elders hier meer info over.

Je kunt naar de kerk met koffie toe, naar yoga, badminton, mensendieck en volleybal allemaal om fris en fruitig te blijven en in contact met elkaar. Volgende week staat de deur naar de kerk, sporthal en Dorpspunt extra wijd open en wordt u van harte ontvangen.

Voor deze gelegenheid haalt Ysbrand Cool de kubstenen (houten paaltjes) en jeu de boules uit de kast om lekker buiten aan de slag te gaan bij de Appelboom. 

Petra

Meezingmiddag in het Dorpspunt

Zondag 4 september was de eerste meezingmiddag georganiseerd in het Dorpspunt. Marian en Hanny hadden zich uitstekend voorbereid en 30 liedjes ingestudeerd. Ze zongen samen maar ook individueel en de muziek was uitstekend verzorgd door Piet, de man van Hanny en hun zoon Nick.

Ze werken vaak samen en dan is er direct sprake van een geolied team. De stemmen gesmeerd en dan van start. Om het meezingen makkelijker te maken lagen de teksten gebundeld op tafel al klaar.

Ze hadden écht meer publiek verdiend, de sfeer was er echter niet minder om. Oma, kwam met haar zoon, schoondochter en twee kleinkinderen en die zijn echt met muziek groot gebracht. De hele familie danste mee en waren zelf ook flinke gangmakers.

Drie generaties vertegenwoordigd, hoe leuk is dat.

Het waren veelal zomerse liedjes en via de Costa del sol, kwam we in Frankrijk, zo is het leven nu eenmaal (C’est la vie, zet de bloemetjes maar buiten..) en weer terug naar (Viva) Espagna. Er is mee gewuifd, ingehaakt, meegezongen, een foxtrot en een quick step gedanst en zelfs een polonaise gelopen en toen waanden we ons even op vakantie.

Dat zonnige gevoel hadden de kijkers naar de Grand Prix in Zandvoort en zeker na de overwinning van Max Verstappen zeer waarschijnlijk ook. Zij zullen vooraf vast hebben meegezongen met het Wilhelmus van Floor Jansen. De volgende keer verwachten we hen ook, want deze heerlijke middag is zeker voor herhaling vatbaar.

Mede mogelijk gemaakt door Cultuur&Co waarvoor onze dank.

Petra Oliehoek- van Es

Openingsfeest van de Nieuwe Brug

Stompwijk was uitgenodigd om afgelopen vrijdag een borrel te komen drinken in de Nieuwe Brug. Sleutel is overgedragen en het feest kan beginnen. Het was gezellig druk. Een Hollands muziekje en tot onze grote verrassing zingt Jaïr de sterren van de hemel. En ja, Lindsay en Jaïr, ze zijn allebei gek op gezelligheid.

Via een makelaar zijn ze in contact gekomen met Ron Verhagen en zo is he balletje gaan rollen. Al heel snel wisten ze allebei dat ze hier een gezellige tent van kunnen maken. Ze waren al een tijdje op zoek naar een eigen plekje. Bij Eetcafé De Nieuwe Brug hebben ze allebei het gevoel dat ze het gevonden hebben. Ze hebben hun kwaliteiten, die bewaren ze en gaan ze lekker niet verklappen;). Eén van de kwaliteiten hebben we in ieder geval ontdekt en dat is dat Jaïr een sfeermaker is met zijn gezang en Lindsay heeft mij al verklapt dat zij een ster is in het maken van lunches en salades.

Voor ideeën staan zij altijd open, dus twijfel niet om naar hen toe te gaan om te kijken of zij dingen kunnen realiseren. Samen hopen ze dat we er een gezellige tijd van gaan maken.

Vanaf 1 september gaan ze starten in Eetcafé De Nieuwe Brug.

Er waren veel vragen over de snackbar, die gaat ook gewoon weer OPEN van 1 september en dat is echt héél goed nieuws.

Petra

Burendag 2022

Op 24 september is het weer Burendag, een dag om elkaar beter te leren kennen, samen koffie drinken met wat lekkers erbij. Nog leuker is dit wanneer we samen iets maken of toekijken hoe anderen lekker bezig zijn. Vorig jaar hadden we de kleurrijke actie om stoelen te verven en voorzien van plantenbakjes. Hoe leuk is het om nog steeds van die kleurrijke stoelen het dorp terug te vinden.

Dit jaar willen we graag de afvalcontainers gaan opvrolijken. Iedereen heeft er minimaal 1 en maximaal 3, want met die 4e (blauwe) kunnen we beter Stompwijk’92 blij mee maken!

Wat komt hierbij kijken: Een compleet verzorgde workshop van Elly de Waal die weer erg leuke ideeën in haar hoofd heeft. Ik hoorde al over sponsjes in de vorm van vlinders, vogels, hartjes, en met een kwast verf is ook direct resultaat te halen.

We gaan zorgen voor biertafels en banken en een lekker achtergrondmuziekje, verzorgd door Alfons. Jij kunt er voorgrondmuziek van maken door zelf te gaan zingen, accordeon of gitaar te spelen. Of een dansje te doen en jezelf in the spotlight van de buurt te zetten. En onze buurt is groot, het hele dorp wordt uitgenodigd om te komen optreden en om te komen luisteren.

Wil je koffie, zet dan zelf een potje of doneer een pak koffie. Wil je taart, bak die dan zelf en geniet met elkaar van het baksel. Het mogen natuurlijk ook koekjes zijn. Trek wel oude kleding aan.

Mocht de weersverwachting minder goed blijken te zijn, al kan ik mij dit na zo’n eindeloze zomer amper voorstellen, dan zoeken we nog partytenten om in ieder geval droog te kunnen zitten en droog te werken.

Maak van te voren de containers goed schoon, zodat de verf goed houdt.

We zoeken ook nog vervoer op platte karren naar het Pinksterbloemveld, dit vooral vanaf de buitengebieden. Dus heb je een werkloze platte kar staan en wil je op zaterdagochtend containers ophalen dan maak je ons erg blij. Je kan natuurlijk ook een fitte buurjongen of -vrouw vragen om de container te halen en te brengen in ruil voor een lekker bakkie koffie.

De start is om 10.00 uur en loopt door tot 14.00 uur.

Iedereen welkom, zet de datum alvast in je agenda!