Categorie archieven: redactioneel

Het Dorstig Hert

Onderstaand artikel gevonden in ‘de Oud Hagenaar’ van 25 juli door Wybo Suijten. Onbekend is waar en aan wie dit bord is geschonken. Wie weet of er wellicht een Stompwijker in het bezit is van dit bord. Wij hopen dat er iemand een antwoord heeft!

Herinneringsbord”

Nog even over de zoektocht naar de geschiedenis van het herinneringsbord: de wapenschilden heb ik ondertussen allemaal gelokaliseerd. In het midden is Voorburg. Vanuit 1928 meedraaiend met de klok, achtereenvolgend de ooievaar van Den Haag, het hert is van Stompwijk, de derde (in mijn ogen de letter C) is van Voorschoten en als laatste de takjes van Rijswijk. Blijft natuurlijk de tekst op de achterkant: waar is die afkorting van. Heeft wellicht iets met verzekeringen te maken. Op de achterkant staat: ‘Huldeblijk van de Leden aan het Bestuur der O.V.V.Z. 1938’. Ik hoop dat er de nodige reactie na plaatsing zullen komen.

Hans Schlamann, schlamann@home.nl”

Reacties graag naar de redactie van de Dorpsketting

Jaarvergadering Dorpsketting

Op dinsdag 8 augustus om 20.30 uur wordt de jaarvergadering van de Dorpsketting gehouden in de bovenzaal van het Dorpshuis. Een ieder die zich betrokken voelt bij de Dorpsketting als lezer, als bezorger, als lid van een vereniging is van harte welkom. Uw meedenken wordt op prijs gesteld. De ketting gaat tenslotte door het hele dorp en rijgt ons allen tezamen.

De agenda is als volgt:

 Opening

Verslag vorige jaarvergadering > 22 juni 2016

Financieel overzicht:

Balans

Verlies– en winstrekening en begroting

Apparatuur en  voorraad

Publicaties

Verslag kascommissie

Bestuurswijzigingen

Redactiewijzigingen

Rondvraag

Sluiting

Reünie Maerten van de Veldenschool

Op 22 juni was de school nog even open voor publiek. Iedereen is door de school in de gelegenheid gesteld om afscheid te nemen en zijn jeugdherinneringen aan school op te halen. De opkomst was niet spectaculair. Het weer was opgeslagen en het tijdstip misschien niet echt optimaal, toch waren er genoeg mensen op af gekomen. Twee zonnige parasols staan op het schoolplein opgesteld, groot genoeg om bescherming tegen zon te beiden, maar die is vandaag ver te zoeken. Knabbels hier en daar opgesteld en een drankje. Voor school betekende dit een extra organisatie naast de drukke afsluitweken, waarin van alles moet gebeuren.

Er lijkt niets veranderd, de piepkleine wc-tjes, de waterbak en zandbak zijn er nog steeds. Herinneringen borrelen boven, veel fijne maar ook nare, zoals bij mijn vriendin. De kapstok, bevestigd onder het randje siertegeltjes, was naar beneden komen zetten en mijn vriendin kreeg de schuld. Toen ze zei wie het wel gedaan had, kreeg ze straf. “Ook nog een ander de schuld geven!” Ze werd 4 uur in een donker hok opgesloten en dat als kleuter van 4 jaar, dat maakt een onuitwisbare indruk. Ik had het hok zelfs nooit gezien. Het bewijs was er nog, dezelfde donkere tegels op de vloer, alleen was de wasbak inmiddels verdwenen. De relatie met de schuldige, die haar mond hield, is nooit meer goed gekomen. Bij de wc’s hing ook altijd zo’n grote bol gele zeep. Iemand had eens zoveel zeep gebruikt dat de juffrouw het van de handen af moest schrapen.

Een geschiedenislesje

De ‘jongensschool’ heette toen nog Gerardus Majella, een Italiaanse heilige uit 1726. Wat doet zo’n Italiaanse heilige hier op school, geen wonder dat de naam gewijzigd is in Maerten van den Velde, een priester geboren in Leiden. Tijdens het lezen van een mis kreeg Maerten een slag van het zwaard van de schout tegen zijn hoofd. Op 6 april 1639 stierf hij ten gevolge van zijn verwondingen. Hij werd begraven in de Pieterskerk in Leiden. In de kerk hangt nog een paneel met acht taferelen over het leven van Maerten van den Velde.

Bieb

Vroeger, was de bibliotheek in deze school gevestigd, waar je van die grauw gekafte boeken mocht lenen. Honderden gekafte boeken die je vanaf een lijst aan de balie mocht selecteren. Alleen op titel en niet op een sprekende gekleurde kaft, die hield zijn grauwe mond. Er popt weer een herinnering bij vriendin naar boven, ze mocht alleen maar meisjesboeken lenen, terwijl zij zo van Arendsoog hield. Bij hoge uitzondering mocht zij ze toch lezen. Het ruikt hier nog hetzelfde, een beetje muf naar oude boeken.

De strakke breiwerkjes, stijf als een plank en hard van de zweethandjes. In groepjes zwerven we rond.

Ik kom 5 zussen Verhagen (v.l.n.r. Jacqueline, Angelique, Elly, Marry en Hubertine) tegen, die nog even aan de watertafel willen spelen, het zusje uit Nieuw Zeeland ontbreekt. We zoeken de poppenhoek voor een herhalingsfoto, we nemen genoegen door onze benen in de nek te vouwen en op de kleine stoeltjes achter de tafeltjes plaats te nemen.

De zwarte schoolborden hebben plaatsgemaakt voor elektronische schoolborden en systemen zijn keer op keer gewijzigd en verbeterd. Wat een vernieuwing zal het zijn om in een nieuw gebouw te kunnen gaan weken, met niet te lage en niet te hoge plafonds. Waar het lekker licht is en nieuw zal ruiken. En dan zal het opnieuw open huis zijn. Ik kan niet wachten. Voor nu veel dank voor het bieden van de gelegenheid.Hier nog wat foto’s in de categorie: Wat zijn ze groot geworden.

 

Petra Oliehoek– van Es

Welkom bij Haarwensen

Veel kinderen die als gevolg van een medische behandeling of een andere oorzaak kaal zijn of worden, zouden er alles voor over hebben om weer met een volle haardos door het leven te kunnen.

Stichting Haarwensen zorgt ervoor dat deze kinderen een pruik van echt haar kunnen dragen. Zonder dat daar kosten aan verbonden zijn voor de ouders.

Help je mee?

Dat is de vraag en hier hebben Romie en Lieke Oudshoorn zich door laten inspireren en beide meiden hebben hun haar gedoneerd. In één flinke knip de vlechten en de paardenstaart eraf. En kijk wat een heerlijke pittige kopjes er na de knipbeurt overblijven. Hier gaan ze echt kinderen blij mee maken. Wat ontzettend lief van hen.

Meer informatie vind je op de website als je je haar wilt geven of als je een pruik wenst te ontvangen. Verder vind je hier informatie over hoe je Haarwensen kunt steunen en nog veel meer.

Op de site kun je ook de lieve bedankjes lezen zoals:

Lieve donateur van mijn mooie haarwerk, Ik ben echt zo blij met mijn mooie haar! Lianne

Of:

Sophie is super blij met haar nieuwe haarwerk. Het is prachtig lang haar met precies de goede kleur. Daarnaast willen we natuurlijk ook alle donoren bedanken. Zonder jullie zou dit niet mogelijk zijn. Sophie gaat weer met een grote glimlach naar school.

Krantenknipsel

We ontvingen deze mooie plaatjes van Riet Lelieveld. De gelegenheid is het leggen van de eerste steen van de nieuwe kleuterschool in 1959. Uit een krantenbericht blijkt dat alle kinderen een steen mochten aandragen en deze in een keurige formatie mochten metselen. Het meisje op de foto is Lenie Lelieveld, maar heet inmiddels Hélèn. Ze legt niet de eerste maar wel de zoveelste steen. Het jongetje achter haar staat al klaar met de volgende. Ze draagt een schattig, feestelijk hoofddeksel zoals ik die nog nooit gezien heb, wellicht voor de gelegenheid zelf geknutseld op school. Het elastiekje is op de originele foto goed te zien in haar haar. De rand is vast beplakt met zelf geknipte rondjes en feestelijke lintjes eraan geniet. Het woord ‘mirliton’ heb ik even gegoogeld en een plaatje van bijgevoegd. Het is dus een soort toetertje. De groepsfoto is gemaakt voor het muurtje richting fietsenstalling. De raampjes zijn al jaren afgedekt tegen verdwaalde voetballen. Het jongetje uiterst rechts is dolblij en gooit beide armen in de lucht. Ze zitten op hun knieën of platte kont met de armen braaf over elkaar zoals een goed leerling betaamt. De nieuwe kruiwagens worden in gebruik genomen en het jongetje in de donkere trui in Joop Lelieveld. De foto is genomen met zicht op de Dr. van Noortstraat. De ingang zit nog aan de voorzijde. En we sluiten af met het gescheiden zwemmen van de jongens en meisjes. De meisjes poseren op de foto en de jongens kijken vanaf het hellinkje toe. Nog even geduld jongens jullie mogen zo. Het schoolplein bestaat nog deels uit gras en de tegels rondom de zwemvijver is al flink nat gespetterd. Wat heerlijk deze foto’s uit de oude doos. Fijn om zo nog even herinneringen op te halen en de fantasie los te laten gaan. Ga zo door!

Petra Oliehoek– van Es

Herinneringen aan school

We schrijven het jaar 1961.

Foto van Bemmelen komt schoolfoto’s maken.

We zitten op de kleuterschool en ik ben 5 jaar. Het jaar ervoor ben ik met mijn verjaardagscadeau, een breekbare babypop, voor het eerst naar school gegaan. Mijn 3 zusjes en broer zaten hier al, dus de overgang was niet echt groot. Ik heb hier mijn eerste herinneringen liggen aan bijvoorbeeld de waterbak in de klas waar je met bootjes in kon varen of je kleihandjes kon afwassen. Ik voel bijna weer die stugge klei waar dan een asbakje voor vaderdag mee gebakken kon worden. De zandbak waar duizenden zandtaartjes in gebakken zijn. Natuurlijk de zwemvijver op het schoolplein. De stangen op het plein waarover je kon koppeltje duiken en heel soms, als je bijvoorbeeld Jona van der Meer heette, kon je je rokje over de stang gooien en dan maar in het rond blijven draaien. Dat is mij nooit gelukt, ook niet het bommetje (dubbele draai in één sprong) maken met touwtje springen. Jaren later heb ik hier mijn heupen de schud van gegeven. In de klas was ook een keukentje, poppenhoek en in de hal kon je met auto’s spelen. Vooral de jongens lagen dan plat op hun buik de auto’s voort te bewegen met bijpassende geluiden. In het keukentje konden we zogenaamd koken en echte thee zetten met water. Bij het uitschenken van de thee mocht ik drie suikerkorreltjes aftellen en in het plastic kopje doen en dan met elkaar lekker high teaen. Ook heb ik een herinnering dat we met elkaar aan lange tafels zitten en dan knippen en plakken om mooie werkjes te maken. Dat doen we tegenwoordig met de computer die toen nog lang niet in zicht was. Of lekker verven met een leeg blad op een soort ezel (daar moet ik ook nog ergens een foto van hebben, poserend bij een Karel Appel).

Het lijkt erop dat we strenge instructies hebben gekregen om vooral niet te lachen, de monden zitten allemaal strak dicht. Goeie vraag: wie heeft er ooit een non zien lachen? Alleen Rita Disseldorp achter het strijkijzer trekt voorzichtig haar mondhoekje omhoog. We zijn allemaal rol bevestigd bezig met een pop op schoot. Annie Knijnenburg, heeft ze voor de gelegenheid krullen gezet of had ze die altijd? Dan kom ik met een feestelijke strik in mijn haar, naast mij Mieke Waaijer de tweeling Lenie en Ellie Lelieveld en Mary Janson. Korte sokjes in tuttige pantoffeltjes want we mochten zo te zien niet met de schoenen in de klas. Dat klinkt dan weer hygiënisch voor die tijd, maar het zal meer tegen slijtage geweest zijn. Piepkleine stoeltjes die nog steeds in functie zijn en vele kinderkontjes hebben gedragen en waar je nu met je knieën in je nek op zit. Ik kom alle meiden nog regelmatig tegen en ik hoop ze op 22 juni bij de reünie tegen te komen en anders met de kermis.

Petra Oliehoek– van Es

Zaterdag 10 juni ‘Tegel eruit, plant erin’

Op zaterdag 10 juni gaat de Groei & Bloei Nationale Tuinweek 2017 van start met de landelijke actie: “Tegel eruit plant erin”.  U bent van harte welkom om tussen 10.00 uur en 16.30 uur een tegel in te ruilen voor 2 planten bij: Life & Garden Leidschendam, Veursestraatweg 292d, 2265 CL  Leidschendam, Of Stadstuin Rusthout, Noordsingel 3 Leidschendam (tegenover winkelcentrum Leidsenhage).

In een betegelde tuin kan hemelwater onvoldoende in de aarde worden opgenomen en verdwijnt via het riool. Met als gevolg een verlaging van het grondwater, wat slecht is voor onze beplanting. Bij felle regenbuien wordt de wateropvang overbelast. Hier en daar een tegel vervangen voor een paar planten helpt deze problemen te verminderen.

Had ik vorige week nog enthousiaste plannen om dit groots aan te pakken, deze plannen zijn inmiddels verdampt. Er is geen enkele reactie binnen gekomen waardoor het geen gezamenlijk initiatief meer is, maar meer voor jezelf. Doe er je voordeel mee en fleur je buurt en straat, achterpad en doorgaande route op.

Petra

Inleveren copy volgende Dorpsketting

Aangezien het komend weekend Pinksteren is en wij ook graag actief aan de slag willen met het wandelen en fietsen maken wij de Dorpsketting al op zaterdag.

Wilt u uw stukje of advertentie dus in de volgende Dorpsketting geplaatst zien dan moet u uw copy voor zaterdag 11.00 inleveren.

Wij wensen u allemaal fijne Pinksterdagen en laten we hopen op mooi weer.

Yvon, redactie Dorpsketting

Tuinmetamorfosewedstrijd 2017

In samenwerking met Life & Garden Leidschendam organiseert Groei & Bloei een Tuinmetamorfosewedstrijd, waarbij mooie prijzen te winnen zijn (o.a. cadeaubonnen van Life&Garden ter waarde van € 100,- en € 50,-).

Uiteraard mag u gewoon op 10 juni een tegel inleveren bij Life & Garden Leidschendam, Plant & Zo in Voorburg of de Stadstuin Rusthout en daar 2 leuke planten (beschikbaar gesteld door Life & Garden) voor terug krijgen.

Wat moet u doen om een kans te maken op een van de aantrekkelijke prijzen?  Maak een foto vóór en een foto ná de tuinmetamorfose.

Tip: Kies daarvoor de meest optimale groei- en bloeimomenten in uw tuin, liefst met licht bewolkt weer. Plaats beide foto’s tussen 15 augustus en 10 september op de  Facebook pagina van Life & Garden: www.facebook.com/lifeandgardenleidschendam of mail de foto’s naar: info(at)leidschendam.groei.nl.

Een deskundige en onafhankelijke jury maakt op zaterdag 16 september om 11.00 uur, in de Orangerie van Life & Garden, de winnaars bekend waarna de winnaar(s) de prijzen ontvangen. Heel veel succes toegewenst. We zijn enorm benieuwd naar de resultaten!

Tegel eruit, plant erin!

Volgende week is het Nationale Tuinweek. De redactie plaatst dit graag omdat we als het groenste deel van de gemeente nog groener, maar vooral fleuriger willen worden. Op 10 juni wordt de actie gehouden stoeptegel eruit en plantje erin. U kunt dan met uw stoeptegels naar verschillende adressen in Leidschendam en Voorburg (hierover volgende week meer) en u krijgt er twee planten voor terug. Kijkt u alvast naar waar de stoeptegel eruit kan. Zelf zie ik langs de Dr. van Noortstraat waar een rij saaie stoeptegels liggen. Of langs het achterpad of op weg naar de sporthal, voor bij de supermarkt, bij de bushalte of het pad er naar toe. Of haal er voor uw deur er een uit en zet er twee planten voor terug. Ook de hoek voor de Bles langs de vaart kan wel wat fleurigs gebruiken. Stoeptegels zat daar. Je zorgt zelf voor je eigen plantjes door ze in droge tijden water te geven. In een betegeld gebied kan het grondwater onvoldoende worden opgenomen en verdwijnt in het riool. Tip haal de tegels vooral langs de zijkantjes weg, zodat er geen brokken van komen. Ik wil wel stoeptegels ophalen en plantjes terugbezorgen. Wie helpt mij, want we gaan met zijn allen Stompwijk lekker fleurig maken?

Je reactie graag naar redactie @dorpsketting.nl Petra