Categorie archieven: redactioneel

Natuurwerkdag, moestuin en inmaak

groene-tomaten-2Zaterdag 5 november was de jaarlijkse Natuurwerkdag waar iedereen bij verschillende projecten de handen uit de mouwen kon steken. Samen met Jacques van Herten van Midvliet TV ben ik op pad geweest en ben bij Kees en Anneke van Swieten op de boerderij geweest. Het project zat met 10 personen vol en met elkaar hebben zij tussen de buien door, 3 klussen aangepakt. Leuk om te zien, dat vooral mensen die de hele week op kantoor zitten het heerlijk vinden om lekker in de buitenlucht bezig te zijn en hier hun voldoening uithalen. Zoals gebruikelijk heeft Jacques alles weer prachtig in beeld gebracht. Zon verblindende luchten, waardoor het gras licht leek te geven en zware buien wisselden elkaar af. Kijk op de site Stompwijk.nl en geniet.

Ik kwam hier Carolien van Engelen tegen en zij geeft op haar beurt zaterdag 12 november van 11.00 tot 13.00 uur een workshop moestuin op biologische wijze. Sinds dit voorjaar hebben wij thuis er een stuk grond bij gekregen met de moestuin als doel. Zelf loop ik nog niet zo warm, maar dat komt meer door mijn lijf dan het doel op zich. De workshop wordt gegeven in de nabijheid van ‘Klein Giethoorn’ in Hazerswoude vlakbij de molen. Dat op zich is al een feestje, als ik daar als kool in een volgend leven terug zou mogen komen, zou ik dolgelukkig zijn. Carolien heeft tip en antwoorden op al je vragen en je mag een plant uitkiezen voor in je tuin of balkon. Dat impliceert dat je dus ook kunt moestuinen op een kleine oppervlakte. Kosten € 20,- en even aanmelden bij Carolien (blauwe.dolfijn@outlook.com). Onze moestuin zelf heeft dit jaar enorm veel pompoenen, de sierlijke die dus minder eetbaar zijn (1e groene-tomatentip van Carolien), courgettes en tomaten. Nu wil het dat deze te laat geplant zijn en dus nu nog behoorlijk groen zijn. Rood gaan ze echt niet meer worden, het geval wil dat je deze groene tomaten dus ook kan gebruiken. Ik heb er heerlijk chutney van gemaakt met suiker en veel azijn en geloof me, het was heerlijk. Nu staat de soep nog op het programma en als ik dan nog steeds tomaten over heb is de groene tomatenjam aan de beurt. Lekker toch dat lekkere gepruttel in de herfst.

Petra

Afscheid van Jacintha

jacinthaNa ruim 16 jaar haar energie, ziel en zaligheid in de Dorpsketting gelegd te hebben neemt Jacintha nu toch echt afscheid. Na zo’n lange tijd van binding is het lastig de knopen door te hakken en vaak gaat daar een lange bedenktijd aan vooraf. Eigenlijk had ze al iets eerder willen stoppen, maar Marga was haar net voor. Ze heeft om die reden het stoppen nog even uitgesteld en hebben wij nog wat langer van haar inzet en kwaliteiten gebruik kunnen maken. Door de jaren heen heeft ze zich ontwikkeld tot een allround medewerkster waar wij met zijn allen op konden bouwen. Ze is plichtsgetrouw en praktisch altijd aanwezig. Ze is veelzijdig en niet bang om nieuwe dingen aan te gaan, langzaam maar zeker is ze een stevige pilaar geworden waar we jarenlang op konden bouwen. Door haar kritische blik bleven wij scherp op de inhoud en zij had daarbij ook oog voor de voorraad van papier, inkt en nietjes. Stil en gedreven gaat ze haar gang en ze houdt alles in de gaten zoals de planning van de advertenties en de indeling van het boekje zodat de advertenties verdeeld over het boekje verspreid worden en verhalen op pagina’s doorlopen. Ze is duidelijk verantwoordelijk voor het eindproduct. Met extra drukwerk was ze altijd bereid om tussendoor de papierbakken te vullen en een oogje in het zeil te houden. Sinds enige tijd heeft Jacintha op maandagmiddag ook andere activiteiten en dan is de maandag wel erg gevuld en het kan ook gewoon een keer op zijn. We houden het erop dat ze met pensioen gaat.

bloemenNamens ons allen bedanken we voor je jarenlange inzet, zodat heel Stompwijk door jouw schakel in het geheel van nieuws werd voorzien. We gaan je zeker missen en wij zijn natuurlijk superblij dat we in geval van nood en vakanties een beroep op je kunnen blijven doen.

Namens de redactie en het hele dorp hartelijk dank voor je bewezen diensten.

Petra

Rode rakker

rode-rakkerWe hebben ons regelmatig afgevraagd: “Van wie deze rode kater is?” Het is een allemansvriend, laat zich graag oppakken en houdt van knuffelen. Hij wekt de indruk dat hij enigszins verloren rondloopt. Niets is minder waar> Deze kat heeft gewoon een baasje met een warm nest. Hij is gesignaleerd in de kantine en loopt ook gewoon de school in en gebruikt de zandbak als kattenbak, want dat graaft vast lekker. Ook bij ons loopt hij vaak ongevraagd binnen om te kijken of er nog wat lekkers te snaaien is. Het is geen zwerver en heeft een eigen huis, dus u hoeft geen medelijden met deze kat te hebben. Lekker knuffelen mag, vooral vandaag op dierendag.

Petra

Mythos, een vakantie met een staartje

mythos-1Het was op de voorlaatste dag van onze vakantie in Griekenland dat we toch nog even naar de waterval wilden gaan in dat pittoreske dorpje een paar kilometer verderop. We waren er vorig jaar ook geweest maar toen was mijn conditie onvoldoende om de wandeltocht te maken. Nu zijn we samen op pad gegaan en op de terugweg passeerden een echtpaar, kind en hondje ons pad. Leo zag het jonge meisje iets dragen. Ze stonden stil en het meisje gaf drie kruisjes met haar rechterhand over de linkerhand, waarna ze iets de bosjes neerlegde. Dan wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld. Wat kon dat zijn? Leo vond een jong poesje van misschien net een week. Levend! En daar sta je dan. Terugleggen is geen optie. Dus mee naar het dorp naar dat poesvriendelijke café waar we vorig jaar de jonge kittens van de eigenaar mochten bewonderen. Een in Griekenland wonende Engelsman nam de kleine onder zijn hoede en ging naar de drogist om babyvoeding en een pipet te scoren. Hij kreeg het blik van over de datum gratis mee. En druppelsgewijs werd de kleine vocht toegediend. De Engelsen hadden al 5 kittens, misschien de kattenopvang via facebook “Parga Paws”. Nee het was geen kattenopvang, zij hebben meer een adviserende rol. Het poesje is te klein voor inentingen, misschien kan een dierenarts een verklaring afgeven. Op naar Nykos, die een gezellige bar had en weliswaar veel verstand van dieren had, maar geen arts was. Hij constateerde dat de kitten goed gevoed was en niet uitgedroogd. “Veel succes!” Het kitten nestelde zich warm tegen ons lijf en sloeg met zijn kleine klauwtjes recht in ons hart. Eigenlijk wilden we hem toen al niet meer kwijt. Ook onze kinderen waren direct verliefd op deze kleine vondeling. ’s Avonds ging het mythos-2kitten mee uit eten en werd de hoed van Leo zijn veilige plekje. In de hoed werd hij in het restaurant geparkeerd. Later veel gezocht op internet en geïnformeerd bij de luchtvaartmaatschappij. Een ding werd duidelijk, meenemen kon echt niet. Na een rusteloze nacht viel het besluit dat hij toch mee moest. Hallo het is een poesje! Geen drank of drugs of wapens of bom. Zo nodig zouden we hem op het vliegveld achterlaten met pipet en voeding. Het telefoonnummer van de Engelsman was tevens onze back-up. Met bibberde knieën gingen we de volgende ochtend richting vliegveld. Nog even koffie buiten op het terras en voeding in het bekje gedruppeld en toen op naar de vlucht. De hoed in de fototas dat ging bijzonder goed, maar door de scan is dit geen optie. Die paar meter moesten overbrugd worden, met onze kunstheupen was de uitdaging en spanning nog groter. Oké tussen de borsten wordt niet gefouilleerd dus daar moest de kitten geparkeerd worden, met een rommelig shirt als camouflage. Zo gezegd en zo gedaan, nog even was het extra spannend omdat ik aangesproken werd omdat ik mijn zonnebril en hoed nog op had, die moest op de band gelegd worden. En dan de paar stappen nemen en zonder toeters en bellen konden we door het poortje heen. Pfffft. Op het toilet in de wachtruimte ging poes weer in de fototas en konden we opgelucht ademhalen. In het vliegtuig hebben we hem eigenlijk niet gehoord en wel tussentijds druppels melk gevoed. mythos-3Eenmaal thuis hebben we direct een bezoek aan de dierenarts gebracht en kreeg hij de nodige vitamines en wormenkuur. We hebben veel zorgen gehad om Mythos omdat hij uiteindelijk nog maar 170 gram woog en diverse ziektes kreeg. De weerstand was minimaal waardoor hij niesziekte kreeg en ontstekingen aan zijn gewrichten in zijn pootjes. Biotexbadjes en kruiken en vele druppels melk en hoera dan eindelijk dat flesje. Met heel veel liefde en geduld hebben we hem om de 2 uur gevoed, dag en nacht. Er zijn oppasdiensten ingeschakeld om de werkdagen te overbruggen en mocht Mythos met Grada mee naar kantoor. Mythos ging mee op bezoek of werd bij buurvrouw Ria gebracht voor de tussentijdse voedingen. We hebben minimaal 5 keer een bezoek gebracht aan de dierenarts en telkens was er bij thuiskomst weer hoop. Na de vitamine injecties ging hij weer als een nieuwe. Inmiddels is hij 3 maanden oud en gaat het goed met hem. Zo kreeg onze vakantie een staartje en is dit katje daadwerkelijk gezegend.

Petra

Hulptroepen gevraagd

Enige tijd geleden is Marga gestopt als redactielid. Nu heeft Jacintha aangegeven er na ruim 16 jaar mee te willen stoppen. Ja en dan hebben we toch een probleem, want met dit kleine clubje kunnen we de Dorpsketting niet draaiende houden. Op maandagmorgen zijn we met drieën en ’s avonds straks met twee en een half en dan komt er teveel op te weinig schouders. Dus personeel gevraagd voor de maandagochtend en/of –avond En ja het is fijn als je:

– Kennis van word, outlook en publisher hebt

– Advertenties op kunt maken

– Kennis van de Nederlandse taal hebt, zodat je alert bent of d-tje en t-tjes

– Je ogen open houdt als het om ‘nieuws’ gaat

– Mee wilt denken aan de toekomst

– Ook nog een beetje collegiaal bent

Kom gewoon eens op maandagochtend of maandagavond langs. Als we met elkaar ieder een taak op ons nemen, komen we er ook. En belangrijk, je hoeft écht geen 15 of 40 jaar te blijven.

Bel 06 25004605 (Leo) of kom eens langs……

 

Begraafplaats onderhoudsdienst

begraafplaats 1Maandagochtend

10.15 uur, de koffie staat klaar en we verzamelen in de grote zaal om met elkaar hiervan te genieten. Het secretariaat, de redactie en Corry en Toon scharen zich rond de tafel. We hebben vandaag gezelschap van de onderhoudsdienst van de begraafplaats.

Het onkruid woekert en dient ingeperkt te worden. Na regen, eindelijk zonneschijn en dan ziet er alles anders uit en is het leven en werken goed. Sinds kort heeft deze groep afscheid genomen van Jaap Verburg, zijn inzet wordt ingeschat op minimaal 15 jaar, waarbij er wat afgeschoffeld is. We zijn hem veel dank verschuldigd.

begraafplaats 2Gelukkig zijn er nieuwe mensen bereid gevonden om mee te helpen, namelijk Theo van Velzen, bijna met pensioen en Cors Oudshoorn. Zij versterken het team om regelmatig onkruid te wieden, de paden te vegen en in de herfst wordt er vooral gevecht geleverd tegen de vele bladeren die dan rond dwarrelen. De paden zijn verbreed en verbeterd. Vele handen maken licht werk, waardoor de klus sneller geklaard is.

Wandel eens een rondje en geniet van de rust die de begraafplaats uitstraalt, de vogels begeleiden de rondgang met hun gezang en er is een gezellig zithoekje nabij de vijver om even stil te staan bij het leven.

Petra

In memoriam Ellie Lelieveld

Afbeelding1Vandaag is Ellie begraven en als groep van de Toerclub lopen we achter de feiten aan. Het is voor het eerst dat een dergelijk jong iemand, die altijd actief in het leven heeft gestaan, het tijdelijke voor het eeuwige heeft geruild. We kennen haar als een frisse meid, gek op bloemen, en dat is te merken wat ze heeft het fleurigste tuintje van alle ‘twaalfjes”. Een tevreden iemand die voor gezondheid gaat.

We hebben gisteren tijdens de pauze voor de Rabosponsortocht met elkaar de koppen bij elkaar gestoken en leuke herinneringen borrelden naar boven. “Petra (Oliehoek)” zei ze, toen ik voor de eerste keer met de fietsclub mee fietste, “je moet veel drinken onderweg en dat moet binnen handbereik zijn, want je verliest veel vocht en dat moet op peil gehouden worden, anders verzuren je spieren.” “Trees (van Velzen), als het onder de 15 graden buiten is, dan is het goed om met beenwarmers te fietsen, anders is het veel te koud voor je spieren.” In de begin jaren, weet Wil van Es hebben ze met elkaar en met Wim Vergeer een paar keer de Mergellandroute gefietst. Mooie tijden!

In 1997 werd door de Toerclub een prijs gewonnen omdat ze de snelst groeiende vereniging waren. Annie van Rijn weet nog dat ze als gevolg daarvan met een grote groep naar de Alpe d’Huez zijn geweest. Kees en Ellie maar ook dochter Sascha en schoonzoon Aad waren erbij. Dat was zo goed bevallen dat ze een aantal keren met elkaar naar de 4 daagse van Nijmegen en Denekamp geweest. Ze verbleven met een groep in een boerderij vlakbij een schuur waar dieren in gestald stonden. De overlast van vliegen en muggen was legendarisch.

Ook Alie van Veen heeft herinneringen aan een fietsvierdaagse in Nijmegen. De tocht was gefeietst en het was heel slecht weer. Ellie was zuinig op haar fietsje en zij ging tot grote hilariteit met fiets en al onder de douche en schoon waren ze allebei. De volgende dag werd gestart met een mooie schone, glimmende fiets.

Hoe zuinig je ook op je lijf en (familie)leden bent, het is geen garantie. Ellie is veel te vroeg uit het leven gehaald en we hadden haar nog extra jaren gegund. Het troost ons dat ze veel vertrouwen vindt in haar geloof. Dat zij moge rusten in vrede, maar liever nog ook keihard in het hiernamaals mag fietsen en dat haar lijf geen belemmeringen meer ondervindt.

Petra Oliehoek– van Es