Categorie archieven: redactioneel

Van de redactie

 Volgende week staat heel Nederland in het teken van de kroning van koning. We hadden dikke plannen om een Royale Ketting te maken, vol met wensen en dromen voor de koning. Nu na de ophef met het nieuwe koningslied durven we niet meer. We zijn bang voor taalkundig kromme zinnen, volgens mij is dit er al zo een.

Als u toch de koning iets wil wensen of Beatrix wil bedanken is plaatsing voor eigen risico. Leef u vooral uit, wij wachten af.

 We gaan op zaterdag starten met het maken van de Dorpsketting en op zondag maken we hem af. Dan kan de Dorpsketting op maandag geniet, gevouwen en bezorgd worden. Dat hebben alle partijen een echte laatste Koninginnedag. Zorg dus op tijd voor uw kopij.

 

Petra

 

Een bijzondere ontmoeting

defilégyversto

Een bijzondere ontmoeting

Hiervoor ga ik een flink eind terug in de tijd. Het was in de begin jaren 60 dat ik lid was van gymnastiekvereniging Gyversto (gym vereniging Stompwijk). We gymden in de oude gymzaal achter het postkantoor en het huis van de hoofdmeester. Via stenen trapjes kwam je in de achtertuin bij de sportzaal terecht, waar een typisch luchtje hing. Een combinatie van zweterige sportsokken en de boenwas van de houten vloer.

De gymzaal is inmiddels vervangen door een nieuwe en ook die is al weer afgebroken na de komst van de sporthal. Zo wijzigt je leefomgeving steeds weer een beetje. Terug naar de gym. We hadden van die fel blauwe strechpakjes met een embleem van de vereniging op de linkerkant op borsthoogte genaaid (met dank aan Jona, die dit nog in een fotoalbum had zitten). Heel soms droegen we er een wit klokrokje overheen met verstelbare band. Alleen bij bijzondere gelegenheden werden de rokjes gedragen zoals bij een onderlinge wedstrijd waar wankelend op de evenwichtsbalk een danspasje werd gemaakt. Of bij een optocht door het dorp ter gelegenheid van een priesterwijding of zo.

Het was in die tijd, zo rond 1965, dat we mee mochten lopen met het defilé voor de koningin. Nee niet Beatrix, maar haar moeder, Juliana, de oma van Willem Alexander. De volledige koninklijke familie stond op het bordes het defilé af te nemen, zoals dat deftig heet. Dit hield in dat er hordes mensen voorbij kwamen van allerlei uiteenlopende verenigingen, organisaties en instellingen. De volksdansvereniging deed een klompendans, de jachtvereniging een saluut en vele bezoekers boden de koninklijke familie de meest onzinnige cadeautjes aan die dan op de trappen van het bordes gelegd werden. Wat moet het paleis een grote rommelzolder gehad hebben!

Ondertussen zat heel Nederland aan de televisie gekluisterd om dit allemaal te aanschouwen. Dat maakte het extra spannend, misschien kwamen we wel op de televisie.

30 April was een warme dag. Marga herinnert zich dat zij toch van haar moeder een borstrok aan moest. Een borstrok, wat is dat nou?, vroeg iemand van onze eigen oranje-vereniging. Anja, dat is een stevig gebreid hemd, met brede schouderbanden en een hoog kriebelgehalte. Het kan gezien worden als de voorloper van de hemdjes. De borstrok was bedoeld als extra beschermlaagje voor koude winterdagen. In de streng katholieke gezinnen werd er een blauw Maria medaillonnetje opgespeld om de hele week nog meer bescherming te bieden.

Beretrots waren we op de uitnodiging, hoe we er gekomen zijn weet ik niet meer. Dat weet Trees, ook zij was erbij,  dan weer wel, we gingen met de bus richting Soestdijk. We hebben er uren en uren gewacht.

Tijdens het wachten werden onze blazen op de proef gesteld. Even achter een boom was niet zo makkelijk, het weinige struikgewas was nog flink doorzichtig. Het gympakje moest over de schouders uitgetrokken worden schoven worden, zodat je hele lijf bloot was en dan moesten de billetjes nog bloot.

Toen we het echt niet meer konden houden is er een paardenbaas benaderd en in zijn paardentrailer mochten we om beurten even plassen. Pfffffttt……

 

Eindelijk waren we aan de beurt en moesten we net als een Russisch leger voorbij marcheren. De gezichten recht vooruit, want we mochten niet naar de familie zelf kijken. Terwijl we daar juist voor gekomen waren. We mochten zelfs niet met onze ogen draaien. Ook Trees en Jona weten dit nog. Alleen had Trees juist op dat moment het gevoel dat iemand haar hoofd optilde en draaide. Ze is misschien wel als enige die koningin Juliana in de ogen heeft gekeken. En heel Stompwijk kon dat zien wat juist zij was op de televisie.

Het niet kunnen plassen en niet mogen kijken hebben er aan bijgedragen dat het een onvergetelijke dag was.

 

Over een bijzondere ontmoeting is dan ook geen sprake, wel was het bijzonder.

 

Petra Oliehoek – van Es

 

 

 

 

 

 

Heb ik weer!

voetbaldruk bezocht

Mooi weer! En zeker 2 jaar geen voetbalwedstrijd van Stompwijk92 gezien.  Tegen SJZ een mooi affiche ……  ideale gelegenheid om mooi weer en kijkplezier combineren. Druk was het op Sportpark Meerhorst. Oud Stompwijk – Oud SJZ voorafgaand aan het spektakel heb ik gemist.

De match zelf gaf de 1e helft van beide zijden geen goed voetbal en zo gezapig ging die dan ook voorbij; ruststand 0-1. Wel een beauty. Een eerste biertje op het terras en pas diep in de 2e helft slaat bij een 1-2 stand de vlam een beetje in de pan. Met de inbreng van Toby van Marwijk en Nick Ammerlaan hangt een verwachtingsvolle sensationele sfeer in de lucht. Die kwam, maar niet voor het SJZ-doel.  Eindstand 1-3 en 4 rode kaarten! Details zijn in andere dag- en weekbladen vast wel te vinden.  Gelukkig was het binnen bij PSV- Ajax 2-3 en buiten in het zonnetje met een biertje en een wijntje erg gezellig, wat mijn zondagmiddag toch weer goedmaakte.

 

Ad hoc verslagje  van Leo O

 

Bijzondere ontmoetingen met de koninklijke familie

Bijzondere ontmoetingen met de koninklijke familie

Ik weet niet precies meer in welk jaar het geweest is, maar het moet zo ergens 1998 of 1999 geweest zijn, dat op het interne mededelingen bord van Nutricia aangekondigd werd dat Prins Willem Alexander een werkbezoek zou komen afleggen. Er kwamen wel vaker bijzondere gasten uit het binnen- of buitenland dus erg opkijken deed ik daar niet van.

Mijn werkzaamheden lagen op het vlak van logistiek en automatisering en enkele jaren eerder was een prachtig project afgerond met de realisatie van een prachtig hoogbouwmagazijn, waarin we meer dan 10,000  pallets konden opslaan in stellingen.80 meter diep en 12 meter hoog werden pallets met bemande hoogbouwkranen willekeurig opgeslagen en na verkoop weer uitgeslagen.

Wifi bestond nog niet. Maar wel waren we begin jaren 90 een van de eersten in Nederland die deze heftrucks met radiografische terminals gingen aansturen. Draadloos kregen zij de opdrachten op de terminals en via scanning van de barcode werden de opdrachten in het computersysteem bevestigd. Een stukje hightech waar Nutricia best trots op was. In het excursieprogramma van Nutricia was dan ook steevast het nieuw hoogbouwmagazijn opgenomen. Vooral als er weer een hele klas verpleegsters met open mond tegen die 12 meter hoge muur met baby- en sondevoeding aan stond te kijken, waren wij ook altijd wel ergens op de werkvloer aanwezig om met open mond tegen zoveel jong schoons aan te kijken. Hoort wat, voor wat ….. was het motto.

Enkele dagen later moest ik bij mijn superieur komen. “Je weet dat Alexander op  werkbezoek komt!” zei hij. “Ja!” dat heb ik gelezen. “Nou, maak je borst maar nat, want jij moet hem de hoogbouw rondleiden en uitleggen hoe die radiografische terminals werken!” Dat was andere koek dan verpleegstertjes in de gaten houden ……

Gezamenlijk een plan gemaakt van wat we hem gingen laten zien en hoe we het aan zouden pakken. Eerst beneden op de vloer even rondkijken en de terminals uitleggen en dan kon je bij ons van boven vanaf een beveiligd bordes het logistieke proces van de hoogbouwkranen bekijken. Het programma werd doorgegeven aan de organisatie en het werd goedgekeurd, maar werd nog wel wat ingekort. Op de bewuste dag kwam Alexander met om hem heen een paar leden van onze directie, maar ook een aantal beveiligingsmensen.  

Ik werd netjes voorgesteld en begon met het uitleggen van hoe de terminals werkten en liet hem ook een paar barcodes op pallets scannen om een beetje mee te spelen.  Vervolgens  bekeek hij de hoogbouwkranen en voordat we naar het beveiligde bordes zouden gaan zei hij tegen mij: “Zo, dat is hoog, zo’n hoogbouwtruck!  Mag ik ook een ritje mee ? “ 

 

Dat stond niet in het protocol, dus ik keek mijn baas aan, die knikte en ik zei: “Ja hoor dat kan wel. Maar dan moet u wel alleen mee met de heftruckchauffeur, ik weet niet hoe ik zo’n ding moet besturen” . “Geen probleem” zei hij en stapte op bij Yalcin, de Turkse heftruckchauffeur  en samen verdwenen ze 12 hoog de hoogbouw in. De truck kon alleen achterin het magazijn van pad wisselen en al gauw waren we ze kwijt. De beveiligingslui begonnen al nerveus rond te lopen en te kijken waar de prins uithing.  Het duurde en duurde en plots kwam de hoogbouwtruck weer aanzetten een heel eind verder in een ander pad en niet met Yalcin, maar Alexander achter het stuur, pallet op zijn vorken, scanner in de hand en netjes de opdracht in de computer afgemeld. Je had die gezichten van de beveiligingsmensen moeten zien. Die waren echt in paniek. De prins bedankte Yalcin voor de spoedcursus Hoogbouwtruck besturen, die hij achterin het magazijn ongepland had gekregen en mij voor de uitleg van de radiografisch terminals. Dit was mijn erg leuke, maar zeker zeer bijzondere ontmoeting met onze aanstaande koning, wat ik niet snel zal vergeten.

 

Leo Oliehoek

 

 

 

 

 

Nogmaals Jan

 

Twee weken geleden stond Jan op maandagochtend ineens voor de deur, rode wangen van de kou. Hij schoof even aan de koffietafel aan en vertelde hoe het ooit begon. Het was in de jaren 50 dat er tbc heerste en buurman Piet van Leeuwen naar een sanatorium moest om op te knappen. Hij had destijds aan Jan gevraagd of hij dan tijdelijks de honneurs in de kerk wilde waarnemen inzake het collecteren. Dat wilde Jan wel. Toen maanden later Piet weer hersteld op de Dr. Van Noortstraat (nieuwe huizen) kwam heeft hij gevraagd of hij het wilde blijven doen, omdat het hem zo goed af ging. Zo kan het zijn dat je soms ergens ja tegen zegt en hier dan 60 jaar later nog plezier in hebt. Jan we zijn trots op je!

 

Petra Oliehoek– van Es

 

Koe alert

koeien theo v leeuwen

Koe alert

Afgelopen zaterdag op een zonnige, maar ontzettend koude lentedag werden de deuren van de stallen van Theo en Lydia van Leeuwen geopend. De koffie stond klaar en we werden niet alleen vriendelijk ontvangen door de gastheer en -vrouw, maar ook door de beide honden en poes die het heerlijk vonden om zo lekker aangehaald te worden. Zoveel mensen en zoveel handen om hen op de rug te laten aaien en te kriebelen.

De koeien stonden achter de deuren te trappelen. Vooraf hield Theo nog een toespraak over de koeien en hoe dat in vroeger dagen ging toen ze echt 6 maanden vastgebonden op de stal stonden. De omstandigheden zijn inmiddels verbeterd door de loopstallen waar ze de benen kunnen strekken een ommetje kunnen maken en hun neus al buiten de deur kunnen steken om een luchtje te scheppen. Het gras is nog onvoldoende gegroeid om echt voeding te kunnen bieden, vandaar dat de tijdsduur langzaam wordt opgebouwd, vandaag een paar uur en morgen weer wat langer. Het gebeurde vroeger wel dat zij zich echt letterlijk doodziek aten aan het groene gras, waar de 4 magen niet tegen bestand bleken.

Vele toeschouwers waren aanwezig om van het schouwspel getuige te kunnen zijn. Links en rechts stonden de rijen opgesteld. Op het aftellen van Theo van 5, 4, 3, 2, 1, gingen de staldeuren open en bleven ze een moment vol ongeloof op de drempel staan om daarna de eerste voorzichtige stappen buiten te zetten. En als er één koe in het land is volgen er meer. Wat een prachtig schouwspel, mooie bokkesprongen met 4 poten in de lucht. De eerste voorzichtige hapjes van het nog lang niet groene gras en dan lekker draven met zijn allen naar het einde van het land en weer terug.  Stofwolken alom vanwege de aanhoudende droogte. Wat een blijdschap daar word je zelf vrolijk van.

Na een kopje koffie, stukjes boerenkaas, echte scharreleitjes en 2 bossen rozen (handel van de buurmeisjes) in de fietstas ging ik nu weer lekker voor de wind huiswaarts. Mijn dag kan niet meer stuk.

Petra Oliehoek- van Es

 

50 jaar tussen de wielen

arie hooymans 001

 

Rijwielen en bromfietsen, benzine en diesel; Arie Hooymans is al 50 jaar van alle markten thuis. Zijn vader, ook Arie, begon in 1930 een eigen rijwielhandel. Na de oorlog kwamen er meer auto’s en nam hij er een benzinepomp bij. Arie junior ging naar de technische school en de handelsavondschool voor het Middenstandsdiploma. Toen hij in 1963 op zijn 20e uit militaire dienst kwam, begon hij voor zich zelf. In de schuur op het erf van Cors van den Bosch. De vakdiploma’s kwamen er ook via avondstudie.  

Zonder water

Zonder water, maar mèt een kolenkachel kon hij zich daar redden. De milieu eisen waren nog in opkomst. Brommers en fietsen werden nog schoongemaakt met een mengsel van petroleum en olie. Alles was vaak stoffig en vet. Ook de overall’s. Zijn vrouw was er druk mee.

Desnoods uitkoken; schoon moesten ze.

Het was een volle boel in de oude kleine schuur. Nieuwe fietsen stonden in dozen opgestapeld. Overal accessoires, gereedschappen enzovoort. Maar Arie wist altijd precies te vinden wat hij zocht.  

Kouwe prak

“Het waren mooie tijden,“ aldus Arie. Volgens zijn kinderen was hij van half acht ’s morgens tot half acht ’s avonds in de weer. Ze woonden nog verderop aan de Meerlaan en later aan de Van Santhorststraat. Dus voor koffie en eten moest de tent even dicht. Of de kinderen mochten om de beurt de benzinepomp bemannen. Terwijl zijn eten voor de zoveelste keer koud stond te worden plakte hij nog even een band of tankte benzine. Dat is nu wel makkelijker. Met een pasje kunnen klanten zelf tanken.  

Een nieuwe winkel

De gemeente wilde op hun plek huizen bouwen; de Van Merodestraat. Arie had zijn oog al laten vallen op een stuk grond aan de overkant van de Meerlaan. Dat had nog heel wat voeten in aarde. Maar in februari 1980 werd met de bouw begonnen en in het najaar konden ze daar de werkplaats en de winkel openen. Ook de benzinepomp wordt telkens weer aan de eisen van de tijd aangepast. De nieuwe voorschriften vliegen je als pomphouder om de oren.

En dat is maar goed ook. Veiligheid voor alles. Een dichte bak onder het geheel is natuurlijk beter voor het milieu. De hele levering en beprijzen door de benzinemaatschappij gaan tegenwoordig via GPS.

 Vrije tijd

Vakanties zaten er als ZZP-er die eerste jaren ook nog helemaal niet in. De laatste jaren is hij ’s maandags gesloten en kunnen ze wel vaker en verder weg met de caravan. Op latere leeftijd ging Arie nog leren zwemmen om met de familie te kunnen meedoen op de camping. Van fietsenmakers zou je verwachten dat ze vaak op de fiets zitten. Maar ze wandelen liever.  

Een opvolger is nog niet in zicht. Maar dat is ook helemaal niet aan de orde. Arie gaat ondanks zijn 70 jaren nog lekker door. Ook voor schaatsen slijpen; vlak, noren, en kunstschaatsen heeft hij de nieuwste spullen in huis. En ook van E-bikes weet hij alles af.

 Trappetje

Van de winkel naar de benzinepomp en weer terug; hoe vaak zal hij dat trappetje niet zijn afgegaan? Hij heeft er een snel loopje voor ontwikkeld. 

Eén keer ging het toch mis. Het schilderwerk van het pand doet hij graag zelf. Dat gaat doorgaans ook goed. Maar nu rolde hij om met een pot verf en een trap en eindigde geverfd en al bij de deur van het pand…………. 

 Arie gefeliciteerd. Nog vele jaren ! (en voorzichtig met het trappetje…….)

 Agnes van Boheemen-Vollebregt

 

 

 

 

“Geluk is, geen pech hebben….”

cees en joAan het woord: Cees Overdevest. Samen met Jo 60 jaar getrouwd. Als je dan nog zo gezond op jezelf woont, mag je dat rustig geluk noemen. Al zag het er eerst niet erg gezellig uit. Ze trouwden op 31 januari 1953. De dag van de februaristorm. De watersnood die ontzettend veel ellende bracht. In die storm kwamen ze thuis na het feest.

Ze kregen drie kinderen en vijf kleinkinderen. 

In de bouw

Cees is in 1928 geboren in Zoeterwoude. Zijn vader was aannemer en alle zeven zoons gingen in de bouw werken. Cees deed de ambachtsschool, ging in dienst en naar de oorlog in Indonesië. Hierdoor liep hij een leerachterstand op, die hij later tijdens zijn werk pas inhaalde. Zijn vader nam in 1952 het Aannemersbedrijf Beekman over aan de Stompwijkseweg 82. Broer Aad en Cees werkten daar samen bij hun vader. In 1960 begonnen zij zelf op die plek hun bedrijf A. en C. Overdevest. Aad was een geweldige metselaar. Tegelen en stukadoren kon hij als de beste. Cees was de timmerman. Vooral had hij veegeen opvolgerl plezier in het maken van  funderingen voor bruggen en huizen. Tegenwoordig komt de bekisting daarvoor kant en klaar aan op het bouwwerk. in de bouw

Huizen en stallen

Het eerste huis dat ze bouwden was in 1965 van Johan en Ida van Vliet aan de Oostvlietweg. Er zouden er nog vele volgen. Het vervoer van kleine materialen ging met de bakfiets. Later een bakfiets met motor. Tussen kleine verbouwingen door kwam ook het grotere werk er aan. Kippenschuren, o.a. bij ons, ligboxenstallen en varkensstallen. In het begin werkte Cees zelf mee, maar met personeel erbij werd hij meer de regelaar. Kleine verbouwingen werden soms uitgerekend op de achterkant van een sigarendoos. Als het weer te slecht was voor buitenwerk werden kozijnen gemaakt in de werkplaats achter hun huis. Jo zorgde voor de koffie voor de medewerkers.

Geen opvolger

Hun zoon viel voor het administratieve werk. Terwijl twee schoonzoons timmerman werden, maar ook geen zelfstandig bedrijf zochten. Cees was 63 toen broer Aad met zijn gezondheid begon te sukkelen. Om voor twee jaar nog zo’n geweldige metselaar te vervangen, zag hij niet zitten. Zodat hij ook stopte. Nu kreeg hij meer tijd voor zijn hobby’s. Hij zat in het bestuur van Nooit Gedacht, ging mennen en badmintonnen.

Geluk bij een ongeluk

Terugkijkend zag het er In 1966  even slechter uit. Cees en Jo woonden vier dagen in hun nieuwe huis, toen hij in hun oude huis ernaast, door de zolder zakte. Gelukkig waren er veel mensen bij en werd hij binnen de kortste keren naar het ziekenhuis vervoerd. Met een gescheurde lever. “Kantje boord,“ volgens de artsen. Zijn goede conditie hielp hem er boven op, en binnen zes weken was hij weer aan het werk. Hij kan het nu nog mooi navertellen.

Cees en Jo: Nog veel geluk toegewenst!

Agnes van Boheemen- Vollebregt

 

Aftrap plannen renovatie van de kantine Stompwijk’92

P1100638  Op donderdagavond 10 januari 2013 zijn de plannen onthuld voor de renovatie van de kantine. De kantine renovatie commissie bestaande uit: Ton Veenhof, Ria van Rijn, Jokelien van Rijn, Carla en Ruud van Hoeijen en Tom Vurens. Er is door de commissie de afgelopen maanden hard gewerkt aan het uitwerken van de plannen. Er komt ongelooflijk veel werk bij kijken. Vragen als moet de vloer vernieuwd worden en met welke soort tegel dan? Welke brandveilige plafonds, andere meer (sfeer)verlichting, nieuwe beukenhouten bar en andere ruimere opstelling met dezelfde meters. Allerlei soorten kassa’s die bijvoorbeeld een directe verbinding heeft met de penningmeester en voorraadbeheer. Met allerlei technische snufjes die door juist gebruik enorm veel voordelen oplevert zoals het werken met pasjes die opgewaardeerd kunnen worden door vaste bezoekers. Van welk materiaal wordt het nieuwe meubilair en welke kleur? Mooi van vorm en toch hufterproef. Wat kan er anders en hoe kan het beter? Over elke grote en kleine beslissing is gewikt en gewogen.

Middels een prachtige presentatie, gemaakt door Rick Westerman, zijn alle genodigden deelgenoot gemaakt van de plannen. De genodigden bestonden vooral uit Stompwijkse bedrijven en ervaringsdeskundigen, zoals Theo van den Bosch die zich al voor de 3e keer  bezig gaat houden met de herinrichting. En Koos Bos die zich heeft gemeld voor het helpen slopen. Het doel van de avond was het presenteren van de plannen, het doorspreken ervan, het uitwisselen van ideeën om op die manier verder te kunnen gaan op de ingeslagen weg. Want één ding is duidelijk, na 20 jaar kan de kantine wel een facelift gebruiken. Als nu blijkt dat men op de goede weg zit, dat zal er gesproken gaan worden met het Stichtingsbestuur en de Omni. Dan zullen de plannen voor de financiering verder uitgewerkt gaan worden. Een deel kan men al opbrengen, maar er moet nog een groot deel gefinancierd worden. Hier is eveneens over nagedacht. Dit kan door het opkopen van vierkante meters vloer, barkrukken, verlichting, bar, gordijnen, luifels, noem maar op. Daar later meer over. Er kan nu over gepraat worden, nu de plannen naar buiten zijn gebracht. Als alles volgens plan verloopt is het de bedoeling dat men half mei gaat starten om na 9 á 12 weken klaar te zijn voor het nieuwe seizoen. De eerste reacties zijn goed en er werden die avond nog veel verschillende ideeën uitgewisseld. Wordt vervolgd.

Petra Oliehoek– van Es

Stompwijk boert vooruit

Nederland telt ieder jaar minder boeren. Maar de bedrijven worden wel groter. En Stompwijk blijft daarbij niet achter. Op Bovenmeerweg 37 zit de familie Berg- Onderwater. Grootvader Quirinus Onderwater had tien kinderen. Een aantal daarvan werden boer of boerin. Bert en Engel Onderwater bleven samen boeren in de Bovenmeer. Uiteindelijk bleef Engel, de vader van Ria en haar zus, over. Ria werkte van jongs af aan hard mee. Ze hield altijd al van het boerenwerk. Vooral het melken en voeren van de dieren is haar lust en haar leven. Op een boerderij is altijd wel iets te doen. De schapen zijn ook helemaal haar liefhebberij. Ze hebben dertig fokschapen; dat is heel wat keren, ook ’s nachts, gaan kijken als er een moet lammeren.

Familie Berg fam. berg

In mei 1973 trouwde Ria met Jan Berg uit Wassenaar en zetten zij samen het bedrijf voort. Ook Jan heeft een echt boerenhart. Hij constateert dat hij nu al vijftig jaar koeien melkt ! En hij wil er nog helemaal niet mee stoppen. Maar is toch blij dat hun oudste zoon Arjan, tien jaar geleden in de firma: de V.O.F., wilde komen. En als moderne ondernemer wil Arjan graag uitbreiden.

Twee  nieuwe stallen

De gemeente was niet helemaal onwelwillend, maar ook niet makkelijk. De vergunningen lieten dan ook drie-en-een-half jaar op zich wachten. Maar 11 april 2012 gingen toch de heipalen de grond in. Oude schuren waren afgebroken en asbest opgeruimd. Grote geulen werden gegraven voor de leidingen en ook de halve tuin; Ria ’s trots, ging op de schop. Maar nu staat er een prachtige stal.

De zijkanten kunnen helemaal open via rolgordijnen. De vloer is op de plaats waar het voer moet liggen afgewerkt met een coating. Maïs heeft nogal de neiging om op de vloer in te werken. Ze kunnen er 110 koeien melken. Het jongvee staat in de huisstal en nog een kleiner onderkomen. Ook de tweede nieuwe schuur, links naast het huis, is helemaal in gebruik. Deze kwam in de plaats van enkele oudere schuurtjes. Hier kan hooi worden opgeslagen, en dan is er nog plaats genoeg voor het hele machinepark, een gereedschapsbank en een carport. Er komen net twee vrachten graszaadhooi binnen.

Melkrobot

En dan de melkrobot! De tweede van Stompwijk. Makkelijker werken. Maar  ook een week dag en nacht achter de koeien aan om ze te leren hoe ze die moeten gebruiken. Ze hebben geen echt lastige koeien, dus het lukt prima.  “We hebben nergens spijt van,” zegt Jan.

 

Arjan heeft de middelbare landbouwschool doorlopen in Gouda. Een goede basis. Hij doet dan ook het meeste computerwerk. Boven het hok met de robot is het kantoortje. Als je hier zit kan je ook de koeien zien. Een mooi gezicht. Ze liggen of lopen allemaal rustig door de stal heen. En gaan zelf naar de robot als ze gemolken willen worden. Ze hebben een pootbandje waardoor de computer weet hoeveel melk ze geven en hoeveel voer ze mogen. Tien keer per dag gaat er een mestrobot  zijn rondje maken: oftewel de stal vegen. De zogenaamde gesloten vloer is weer iets nieuws. Emissiearm; dus minder ammoniak , helemaal volgens de laatste voorschriften.

Arjan heeft ook nog een baan, zoals veel jonge boeren.  En als het weer beter wordt gaat hij met zijn vader tussen alle gebouwen straatwerk aanleggen. Dan kunnen ze ook nog weer eens bezoekers ontvangen. Daar is namelijk nog een ruimte voor beschikbaar aan het begin van de nieuwe stal. Zoals op de foto’s is te zien: het is het bekijken waard.

Jan, Ria en Arjan veel succes met jullie aanwinst.ooievaars

Agnes van Boheemen- Vollebregt

PS: Ondertussen hebben Arjan en Yvonne een zoon: Luuk. Gefeliciteerd !